نشریه فرهنگ پویا
🎙فرهنگ پویا: در این حرکت ناوگان پرتغال چه کرد؟ 📻حجت الاسلام حسین عرب: واسکو داگاما موفق شد در سال ۱
🎙فرهنگ پویا: انگلیسیها از چه زمانی وارد این جریان شدند؟
📌حجت الاسلام حسین عرب: بریتانیاییها با مقداری تأخیر و در سال ۱۶۰۰ با تاسیس «کمپانی هند شرقی»، وارد عرصه استعمارگری در هند شدند؛ اما ورود انگلیسیها کمی هوشیارانهتر بود. آنان از سواحل شرقی هند؛ یعنی منطقهی «بنگال» تحرکات خود را آغاز کردند و تا دهها سال از درگیری نظامی با حکومت مرکزی هند خودداری نمودند.
📍در عوض شبکهای از دلالان هندو را در مدت قریب به یکصد سال سازماندهی کردند و سپس از طریق همین شبکه توانستند در سال ۱۷۵۷ در نبرد موسوم به «پِلاسی» در هندوستان جای پای محکمی باز کنند.
🖍از این زمان به بعد است که شاهد اقدامات گسترده بریتانیاییها در هویتبخشی دینی به هندوان هستیم. انگلیسیها مرکز مطالعاتی مهمی در زمینهی شناخت آیین هندوان تأسیس میکنند که پایهی تحولات بعدی و جهتدهی به معنویتگرایی جدید در دنیا را، حقیقتاً در همین مراکز میتوان جستجو نمود.
🔖از جمله مهمترین آنها میتوان به مرکزی به نام «انجمن آسیایی» اشاره کرد که در ۱۷۸۴ در کلکته بنا میشود. فعالیتهای این مراکز منجر به پیدایش هندوئیسم شد.
#شماره_40
#تاریخی
🆔 @farhang_puya
⚫️قانون جدایی نژادی در ایالات متحده
◻️پس از جنگهای داخلی و علیرغم تصویب اصلاحیههای رفع تبعیض نژادی، وضعیت سیاهپوستان تفاوت چندانی با قبل نکرد. آنها که اکنون بعد از هندیها (سرخپوستان) به عنوان اتباع درجه سوم به حساب میآمدند، ملزم به رعایت قانون جدایی نژادی در مدارس، واگنهای راهآهن، اتوبوسها و حتی دستشوییها! و سایر مکانهای عمومی و خصوصی بودند و این قانون تا نیم قرن ادامه یافت، تا اینکه «رزا پارکز» بانوی جوان سیاهپوست، این رسم دیرینه را شکست.
◼️او اول دسامبر ۱۹۵۵م در شهر مونتگمری ایالات متحده، پس از ورود به یک اتوبوس که مسافر چندانی هم نداشت، روی یکی از صندلیهای قسمت جلوی آن نشست و بعداً هم حاضر نشد جای خود را به یک مرد سفید بدهد. وی با وجود تذکر پیدرپی راننده، به قسمت عقب نرفت. راننده، اتوبوس را متوقف کرد و با تلفن، پلیس را از ماجرا مطلع ساخت.
◽️گرچه در پی انتشار گزارش این ماجرا در روزنامه، سیاهپوستان تا یکسال از سوارشدن به اتوبوسهای عمومی محروم شدند!، اما این اتفاق مقدمهای شد برای لغو قانون جدایی نژادی.
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
#نژاد_پرستی
🆔 @farhang_puya
📓قربانیهای توسعهطلبی تمدن غرب(۱)
📰اکنون پس از سالها، تبعیض نژادی، سیاهان آمریکا را دچار مشکلهای فراوان میکند. آنها در برخورداری از مسئولیتهای دولتی با محدودیت وسیعی مواجهند و حتی در گزینش ادارات، رنگی بودن پوستشان باعث ضعف آنهاست. به طور مثال شمار افسران ارشد سیاهپوست - به ویژه در ردههای بالای ارتش این کشور - بسیار اندک است.
🗞به گزارش آسوشیتد پرس از واشنگتن، سیاهپوستان حدود ۱۷ درصد کل نیروهای نظامی آمریکا را تشکیل میدهند، در حالی که تنها نُه درصد از کل افسران، سیاهپوست هستند. این رقم در بین ژنرالهای ارتش به کمتر از شش درصد میرسد. این امر بر شرایط اقتصادی سیاهان نیز تأثیرگذار بوده، به طوری که براساس آخرین سرشماری، درآمد مالی آنها یک دهم درآمد مالی سفیدپوستان آمریکایی است.
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
#نژاد_پرستی
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📓قربانیهای توسعهطلبی تمدن غرب(۱) 📰اکنون پس از سالها، تبعیض نژادی، سیاهان آمریکا را دچار مشکلهای
📓قربانیهای توسعهطلبی تمدن غرب(۲)
☑️در سال ۲۰۰۶ سازمان اتحادیهی شهری (Urban League) که یکی از سازمانهای معتبر سیاهپوستان ایالات متحده به شمار میآید، در گزارش خود اعلام کرد با در نظر گرفتن شاخصهای اصلی مانند: طول عمر، درآمد، مسکن، بهداشت و آموزش و پرورش؛ سطح متوسط زندگی سیاهپوستان آمریکا، معادل ۷۲ درصد سطح متوسط سفیدپوستان این کشور است.
🔘به طور مشخص ۲۵ درصد جمعیت ۳۷ میلیونی سیاهپوستان زیر خط فقر زندگی میکنند، در صورتی که ۱۰ درصد جمعیت ۲۲۰ میلیونی سفیدپوست زیر خط فقرند. همچنین در آمار رسمی، میزان بیکاری سیاهپوستان، معادل ۱۰ درصد و در مورد سفیدپوستان ۴ درصد تخمین زده شده است.
💥توجه: این گزارش برای سال ۲۰۰۶ میباشد.
✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا #شماره_10
#استکبار_ستیزی
#نژاد_پرستی
🆔 @farhang_puya
🔰خداپرستی امری فطری است
#پاراکتاب
💠...از ديدگاه اسلام و قرآن، خداپرستى امرى فطرى است، اين فطرى بودن چند معنا دارد؛ يك معنايش اين است كه در نهاد انسان هرچند خودش آگاهانه درك نكندـ گرايشى به سوى خداى متعال هست. اين گرايش ناآگاهانه براى بعضى كاملا به حد آگاهى مىرسد. بعضى بايد با فكر و استدلال به آگاهى برسانند كه آن هم مراتب مختلفى دارد، و در بعضىها هم اين گرايش در اثر شبهات يا در اثر عوامل فرهنگى خاصى از مسير خودش منحرف مىشود.
💠ما نيز در زندگى عادى خودمان يك گرايشهاى فطرى داريم ولى گاهى در اثر برخى عوامل، اين گرايشها از مسير اصلى منحرف مىشود. در ارضاى بعضى از غريزهها نيز اين گرايش فطرى وجود دارد ولى بعضى عوامل اين مسير را دگرگون مىكند. در خوردنىها، آشاميدنىها و نوشيدنىها انسان به طور فطرى از دود غليظ بدبو بدش مىآيد. ابتدائاً بچهها از دود سيگار به سرفه مىافتند و ناراحت مىشوند ولى گاهى عادت و يك سلسله عوامل ديگر باعث مىشود كه انسان نهتنها بدش نمىآيد بلكه به آن علاقمند مىشود و نمىتواند رهايش كند با اينكه فطرتش مخالف اين بود و اصلا از دود بدش مىآمد اما عواملى اين مسير فطرى را عوض كرد. انسان از بوهاى خوب خوشش مىآيد،
💠علاقه به بوى خوش، هواى لطيف، نسيم بهارى و... سر جايش هست اما در اين مورد خاص آن فطرت اوليه منحرف شده است. در مسائل معنوى هم كم و بيش چنين چيزى هست انسان به طور فطرى گرايش به سوى خدا دارد هرچند كه درست نشناسد. مىداند حقيقتى هست كه اين عالم متكى به اوست. گاهى اين گرايش فطرى به طور صحيح در مسير واقعى خودش پيش مىرود و به تكامل مىرسد مثل انبيا، اوليا و پيروانشان و احياناً بعضى از فيلسوفها، حكما، عرفا ولى گاهى از مسيرش منحرف مىشود مثل اعتياد انسان به دود سيگار.
📖سفر به سرزمین هزار آیین، سخنرانى حضرت آيتالله مصباح يزدى«دامعزه» در سفارت ايران در هند
🆔 @farhang_puya
🔖امام خامنهای (حفظه اللّٰه):
📕«من میفهمم که بعضی وقتی میگویند تندروی، جریان حزباللّهی و مؤمن مورد نظرشان است؛ نه، جریان مؤمن را، جریان انقلابی را متّهم نکنید به تندروی؛ اینها همان کسانی هستند که با همهی وجود، با همهی اخلاص در میدان حاضرند، آنجایی هم که دفاع از مرزها لازم باشد، دفاع از هویّت ملّی لازم باشد، مسئلهی جان دادن و خون دادن مطرح باشد، همینها هستند که به میدان میآیند.
🗓۳۰ دی ۱۳۹۴
#امامین_انقلاب
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
📄علل دینگریزی افراد و جوامع
⚪️در حوزهی فردی:
1⃣عدم علم و تفکر و جهل در این زمینه
2⃣ضعف در باورهای مذهبی
3⃣رواج سبک زندگی غربی و مظاهر آن و تفوق بر جامعهی اسلامی
4⃣ترویج خرافات و کنار گذاشتن عقل دینی
⚪️در حوزهی اجتماعی:
1⃣تهاجم همهجانبهی غرب و تأثیرات آن بر فقهگریزی مردم
2⃣نداشتن ساختار و نهادهای برآمده از فقه
3⃣بیکفایتی برخی از مسئولین جامعهی اسلامی و چهرههای مدعی در دین
📝محمدحسین علیزاده روشن| #شماره_39
#جامعه
🆔 @farhang_puya
📚نوشیدن قبل از تشنگی
📗ما پیش از آنکه تشنه باشیم، نوشیدهایم و پیش از آنکه به اشتها آمده باشیم و با سؤالها گلاویز شده باشیم، خود را تلنبار کردهایم و پیش از آنکه به معناها دست یافته باشیم، به کلمهها رسیدهایم ...
📕و این است که باد کردهایم و با آنکه زیاد داریم، مریض و بیرمق هستیم و به امتلای ذهنی و پرخوری فکری دچار شدهایم ... اسفناک اینکه، این بیماری و این پرخوری، همهگیر شده و اسفناکتر اینکه این بیماری در ابتدا به عنوان یک افتخار و نشانه سلامتی و روشنفکری هم قلمداد میگردد، اما رفته رفته سنگینی و ضعف ذهنی را به دنبال میآورد و روشنفکرِ تلنبار شده را به بنبست میرساند.
📘اینها با اینکه خیلی دارند فقیر هستند؛ چون پیش از سؤال، به جوابها رسیدهاند و پیش از عطش، به آب. دوای اینها همان طرح «سؤالهای بنیادی» است که بتواند به تفکرات آنها سازمان بدهد تا بتوانند با تفکرات سازمان گرفته به مطالعات خویش سر و سامانی بدهند و آن را هضم کنند و شیرهکشی نمایند.
📖رشد، علی صفایی حائری، ص ۱۸
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
🖇فرهنگ پویا: آیا برای #تحول ابتدا باید از بینش و آگاهی شروع کنیم؟
🎙حضرت علامه مصباح: بله. به طور کلی رکن اصلی برای آنچه که جنبه انسانی و فراتر از امور حیوانی دارد، آگاهی است. یعنی باید بفهمم چرا باید این کار را انجام دهم و انگیزه من برای این کار چیست؟ خیلی کارها میان ما و حیوانات مشترک است، حتی مسائل عاطفی. عاطفه در برخی از حیوانات خیلی قوی است، حتی عاطفهای که نسبت به انسان دارند.
🔍پس صرف داشتن عواطف خیلی هنر بزرگی نیست؛ بلکه انسانی بودن کار به عاقلانه بودن آن است. اینکه من با عقل خودم بفهمم که باید این کار را بکنم و اینکه این کار را با چه انگیزهای انجام دهم، به هنجارها برمیگردد. از همینجا معلوم میشود که نیّت در ارزش کار مؤثر است، چون باید بفهمم که چرا باید این کار را انجام بدهم.
◽️اینکه ارزش کارهای اخلاقی به نیت وابسته است بدین جهت است که قوام کار انسانی به آگاهی است، و به همین جهت هم مسئولیتزا است. پس ما به عنوان یک انسان، باید آگاهی خودمان را بالا ببریم، محیط خودمان را بهتر درک کنیم، هدف خلقت خودمان را بهتر بشناسیم و در یک کلمه، دین را در جامعیت آن بشناسیم.
💭بعد برای رسیدن به آن اهداف، ویژگیهایی را که خدا در ما قرار داده بشناسیم. بدانیم خدا چه چیزهایی به ما داده که به دیگران یا بعضی از انسانهای دیگر نداده و از آنها بیشتر استفاده کنیم و آن را وظیفه خاص خودمان بدانیم.
#علامه_مصباح
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
♻️توصیهی دلسوزانهی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۱)
📗وقتی گفته میشود برای پیشرفت، تغییر نفوس انسانی لازم است، جوانها باید بدانند در این سن است که تغییر نفوس در آنها آسان است؛ پس این فرصت را غنیمت بشمارند و نگویند ما این هستیم که هستیم. پیرمردها غالباً یا همین را میگویند و اگر هم نگویند ته دلشان این است. اما جوان باید بداند که میتواند خودش را به آسانی تغییر دهد. باید بگردد راه آن را پیدا کند، بداند که با چه کسی معاشرت کند، چه چیزی مطالبه کند، چه شرایطی را برای خودش فراهم کند تا بتواند خود را تغییر دهد.
✅پس این مسأله با هنجارها ارتباط پیدا میکند. انسان باید بداند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است. چه بسا کسی به وضع موجود خود راضی باشد و گمان کند همین خوب است. فرض بفرمایید اگر مطلوب یک جوان همین باشد که بتواند در فوتبال برنده شود و جایزهای بگیرد، تمام شبانه روز فکر و ذکر او همین باشد که چه کنیم در مسابقه آینده برنده شویم، این موجب میشود از تحصیل علم، عبادت، از نقشی که در جامعه ایفا میکند، از سیاست، و از سایر امور باز بماند، چون متمرکز در این میشود.
#علامه_مصباح
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♻️توصیهی دلسوزانهی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۱) 📗وقتی گفته میشود برای پیشرفت، تغییر
♻️توصیهی دلسوزانهی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۲)
✳️البته عرض کردم که مسأله تربیت بدنی و رشد جسمانی و داشتن بدن سالم، سر جای خودش مطلوب است و این وظیفهای است که باید جوان به آن توجه داشته باشد. اما این که انسان تمام فکرش متمرکز شود در اینکه حتی در اثر یک اتفاق، توپ به درون دروازه برود و جایزه بگیرد، این کار صحیحی نیست. جوان باید بداند او فقط برای این خلق نشده و کارهای مهمی از او بر میآید.
❎البته اگر مسابقهای است که مثلاً هزینه و وقت زیادی نباید صرف آن کند، یک افتخار ملی هم مثلاً ایجاد میکند و انسان میتواند پیشرفتهای معنوی را به وسیله آن در عالم ترویج کند و این یک نقش ابزاری میتواند ایفا کند، در یک حدی میتواند مطلوب باشد؛ اما اینکه تمام ذکر و فکر جوان در طول بیست سال فقط این باشد که من یک فوتبالیست قهرمان بشوم این کار درستی نمیتواند باشد.
❇️بنابراین، باید هنجارها درست شناخته شود تا جوان با انتخاب هنجار صحیح برای زندگی خود بتواند نقش خود را در پیشرفت جامعه ایفا بکند.
#علامه_مصباح
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
♻️توصیهی دلسوزانهی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۲) ✳️البته عرض کردم که مسأله تربیت بدنی
♻️توصیهی دلسوزانهی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به #جوانان (۳)
🔰پس در جواب به این سوال که جوانها چگونه میتوانند نقش خود را در پیشرفت جمهوری اسلامی و این نظام مقدس الهی ایفا کنند، باید بگویم هر قدر این مسائل را درست حل کرده باشند، بهتر میتوانند نقش خود را ایفا کنند، وگرنه، تصمیم فرد تابع اتفاقات خواهد بود؛ مثل اینکه گاهی حرفی بشنود، فیلمی تماشا کند، اگر جایی تشویقی از کسی ببیند، هوس کند آن کار را انجام دهد.
👈به این صورت، دلیل ثابت و روشنی برای انتخابهای خود ندارد و چه بسا وقتی جوانی گذشت آن وقت پشیمان بشود که ما با این جوانی چه کارها میتوانستیم بکنیم و به کجا میتوانستیم برسیم، اما اکتفا کردیم به جایزهای به شهرتی، و دیگر هم قابل جبران نیست.
#علامه_مصباح
#شماره_39
🆔 @farhang_puya
⚠️واکنش رسانههای اصلاحطلب به جنبش جلیقه زردها (۱)
👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در #شماره_39 نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است.
🗒حوادث دو ماهه اخیر فرانسه، انگار ارزش چندانی برای رسانههای اصلاحطلب نداشته است. این حجم از بیتفاوتی نسبت به مسئلهی روز قاره سبز از سوی کسانی که تاکنون نزدیک به یک سال افکار عمومی را منتظر اجرای بسته اقتصادی اروپا کردهاند، اصلاً طبیعی، اتفاقی و اخلاقی نیست. رسانههای غربگرا اعم از روزنامههای زنجیرهای، پایگاههای اینترنتی و شبکههای اجتماعی، پشت به فرانسه زندگی میکنند!
📔بیش از دو ماه است که فرانسه میدان جنگ است. طبق آمارهای رسمی، ۹۰ هزار نیروی پلیس و ارتش به مقابله با معترضان رفتهاند، ۱۰ نفر از مردم معترض کشته شده و بیش از هفت هزار نفر نیز بازداشت یا زخمی شدهاند؛ اما از نظر رسانههای به اصطلاح آزادیخواه اصلاحطلب انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است!
🕯ظاهراً نمیخواهند بفهمند این همان اروپایی است که در منجلاب سرمایهداری فرو رفته و شما کشور را بیخود و بیجهت معطل بسته اروپایی کردهاید، اروپا اگر بلد بود برای خود لالایی میخواند! اصلاح طلبان اعتراضات فرانسه را پوپولیستی میدانند و مشغول خداقوت گفتن به پلیس های شجاع و مقتدر فرانسوی هستند.
پ.ن: در حال حاضر موضع اصلاحطلبان دربارهی مسألهی رنگینپوستان آمریکا همانند موضعشان در برابر جلیقه زردها است.
#سیاست
🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️واکنش رسانههای اصلاحطلب به جنبش جلیقه زردها (۱) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ د
⚠️واکنش رسانههای اصلاحطلب به جنبش جلیقه زردها (۲)
👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در #شماره_39 نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است.
🔻اعتراضات فرانسه این روزها چهرهی بهشت موعود اصلاحطلبان را بدجور خراب کرده است. کسانی که تا همین دیروز مکرون را «اوبامای اروپا» میخواندند، چگونه میتوانند امروز خبرهای مربوط به سرکوب وحشیانه مردم توسط وی را مخابره کنند؟
🔺لیبرالیسم و اقتصادش، با ایجاد شکافهای طبقاتی وحشتناک، رشتههای پیوستگی جوامع را از هم میگسلد. اعتراضات خیابانی هم پیامد روشن اجرای این سیاست هاست. افزایش اعتراضات کارگری و صنفی در سالهای اخیر نیز نتیجه اجرای لیبرالترین نسخههای اقتصادی ممکن از ابتدای انقلاب تاکنون است.
🚫ما پیش از این و در دوره دولت سازندگی نیز با اجرای این نسخهها، اعتراضات خیابانی را در مشهد، اسلامشهر و... برای نخستین بار پس از انقلاب تجربه کرده بودیم. واقعیت این است که به اعتقاد بسیاری، اجرای سیاستهای موسوم به تعدیل ساختاری از ابتدای دولت نخست مرحوم هاشمی، علتالعلل معضلات اقتصادی - اجتماعی کشور ما است.
#سیاست
🆔 @farhang_puya
🌀لزوم تحول در حوزه
🔹حوزه علمیه با وجود امتیازاتى که بر سایر نظامهاى آموزشى دارد، داراى کمبودها و نارساییهایى نیز هست. وضع حوزه فعلا به گونهاى نیست که بتواند رسالتى را که بر عهده دارد به خوبى ایفا نماید.
🔹ما امروز همانسان که حرکت وسایل نقلیه سرعت پیدا کرده، حرکتهاى فکرى و ذهنى نیز سرعت گرفته است. همچنان که در روایات مربوط به آخرالزمان نیز به این مطلب اشاره شده است، در این زمان، افکار و عقاید به سرعت تغییر مىکند. گاهى با القاى یک شبهه، انسان دین خود را از دست مىدهد. پس در این زمان، به اقتضاى افزون شدن مسؤولیت روحانیت، باید نظام آموزشى حوزه متناسب با زمان باشد و به مشکلات بیشتر توجه شود.
🔹روحانیت باید خود را براى پاسخگویى به شبهات بیش از گذشته آماده کند.
📚آیت اللّٰه مصباح یزدی، مباحثی درباره حوزه، ص ۸۱ و ۸۲
#پاراکتاب
🆔 @farhang_puya
📬قوانین پوششی در دانشگاه آکسفورد انگلیس
👔دانشجویان موظفند در مراسم عمومی دانشگاه لباس رسمی بپوشند و از لباسهای نامناسب پرهیز نمایند. مردان باید ظاهر مناسب و تمیز داشته باشند و پوشش لباسهای باز و بدننما، برای آنها نامتعارف است. اندازه شلوارکها باید تا زانو باشد و موها رنگ طبیعی داشته و از مدلهای افراطی و نابهنجار پرهیز شود. خط ریشها نباید بیش از اندازه بلند باشند، ریش بزی، گوشواره و دیگر موارد مشابه، غیرقابل پذیرش است.
🧕زنان باید ظاهری آراسته و مناسب داشته باشند. لباس آنها نباید پشت باز یا بدون آستین، تنگ و خیلی کوتاه - بالای زانو - باشد. مدل مو و آرایش باید تمیز، مرتب و به دور از مدلهای افراطی و رنگهای غیرمتعارف باشد. خالکوبی برای زن و مرد مجاز نیست و در صورت داشتن، باید پوشیده باشد. پوشیدن کفش الزامی است.
🎓دانشگاه لباس رسمی خود را: کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده، کراوات و جوراب برای مردان و دامن تیره یا شلوار، بلوز سفید، کراوات مشکی، کفش مشکی، و در صورت نیاز یک کت تیره برای زنان معرفی میکند.
📝برشی از یادداشت مهیا زاهدین لبّاف در نشریه فرهنگ پویا #شماره_18
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
🎬معنویت آمریکایی خان
🎲در فیلم «نام من خان است» با حقیر نشان دادن مسلمانان مقابل رئیس جمهور آمریکا و تقویت روحیهی سازشگر با نظام سلطه و اینکه به دشمن اسلام و مسلمین ثابت شود که ما تروریست نیستیم؛ میخواهند اسلام آمریکایی جدیدی را که با معنویت آمریکایی عجین شده است نشان دهند!
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
🔹آنگاه که مرگ فرا رسد، گوید:
🔹پروردگارا مرا بازگردان تا کارهایی که ترک کردم را به جا آورم؛ شاید در آنچه ترک کردم [و کوتاهی نمودم] جبران کنم و عمل صالحی انجام دهم!» [ولی به او میگویند:] هرگز. [چرا که اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است و با رفتن از این دنیا فرصت عمل صالح و توبه پایان میپذیرد و قبل از مرگ باید به فکر توبه و انجام عمل صالح بود.]
📖 قرآن کریم آیه ۹۹ و ۱۰۰ سوره مبارکه مؤمنون
#اخلاق
🆔 @farhang_puya
🕰بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم موقعیتشناسی
#عکس_نگاشت
🆔 @farhang_puya
💠عوامل بازدارنده از روحیهی شهادتطلبی
۱. ترس از فنا و نابودی: یکی از بزرگترین عوامل تردید در پذیرش اندیشه شهادتطلبی - که بیشتر ریشه در افکار مادیگرایانه دارد - ترس بشر از فنا و نابودی است. در نظر گروهی، عملیات شهادتطلبانه کاملاً خلاف عقل و منطق انسانی است؛ چرا که فرد با این کار، هستی خود را به نیستی مبدل کرده و با دستان خود، نابودیاش را رقم میزند.
۲. ترس از دست دادن لذتها: در علم اخلاق، «لذّت» از شاخصهایی است که در ایجاد شغل و انگیزه و در نهایت کشیده شدن فرد به سمت عمل، نقش اساسی را ایفا میکند. بیشک عدم درک دستیابی به لذتی ارزشمند در عملیات شهادتطلبانه، میتواند یکی از جدیترین عوامل بازدارنده در پذیرش تفکر شهادتطلبی باشد، چه رسد به اینکه برخی به جای احتمال دستیابی به لذّت، به خاطر از دست دادن لذایذ دنیایی، احساس وجود ضرر هم داشته باشند.
۳. توهّم مخالفت شرع: یکی دیگر از عوامل بازدارنده موجود در اذهان افراد مسلمان، سنجش این اندیشه با معیارهای اسلامی و ایجاد انگاره تضاد آن با نگرش شرع مقدس اسلام است. گاهی توهم میشود که چنین کاری در واقع یک خودکشی است و شرع مخالف آن بوده و آن را ضد ارزش میداند؛ بنابراین ممکن است با انتخاب راه شهادتطلبی نه تنها در راه اسلام گام برندارد، بلکه در مسیر انحراف قدم نهد.
✂️برشی از یادداشت محمد رضا اسدی در نشریه فرهنگ پویا #شماره_13
#فرهنگ
#شهادت_طلبی
🆔 @farhang_puya
💠جایگاه سیاسی مردم قبل از انقلاب
🔰خود محمدرضا گفت، در یک گفتگویی گفته است به اینکه لیست این وکلا را از سفارتخانهها میفرستند پیش ما میخواهد بگوید حال این جور نیست، میفرستادند پیش ما و ما همانها را ملزم بودیم که تعیین کنیم و در ادامه امام میفرمایند: حالا دیگر لیست را از سفارتخانهها نمیآورند لکن لیست را خودتان تهیه میکنید و وکلا را هم خودتان تهیه میکنید.
📖صحیفه امام جلد ۱۳ صفحه ۳۳۵
#امامین_انقلاب
#شماره_37
🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 واکنش رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به اوضاع نا به سامان فضای مجازی در کشور
🔘 امیدواریم که مسئولینی انسان و مومن بتوانند برای نسلهای آیندهساز کشور کاری کنند.
#فضای_مجازی
#ولنگاری
#فرهنگ
🆔 @farhang_puya
💡سلسهی منورالفکری (۱)
✴️هنوز دو دهه از قرن بیستم میلادی نمیگذشت که سرتاسر دنیای غرب گرفتار جنگ جهانی دوم شده بود؛ فرانسه قدرت جهانی خود را از دست داده، عثمانی در اثر جنگ جهانی اول از هم پاشیده و روسیه نیز در آستانه انقلاب بلشویکی قرار داشت. این شرایط باعث میشد تا انگلستان خود را صاحب و مالک الرقاب منطقه ایران و هند ببیند.
☢در همین زمان قوای انگلیس با یک تهاجم غیرمنتظره قسمتهایی از جنوب ایران را تصرف نمودند. آیت الله شیخ محمد حسین برازجانی در پی این تجاوز اعلام جهاد و رئیس علی دلواری به همراه دلیران تنگستان، مقاومت جانانهای از خود نشان دادند.
🔶سید عبدالحسین لاری نیز با اعلام حکم جهاد علیه انگلیسیها، اهالی فارس را به دفاع از ایران و اسلام فرا خواند. هنوز نبض پرحرارت روحانیت در تپش بود. درست در همان سالها «سرپرسی کاکس» قراردادی ننگین را تحت عنوان ۱۹۱۹ به واسطه منورالفکر غرب زدهای به نام «وثوق الدوله» بر ایران تحمیل نمود.
✂️برشی از یادداشت حسن طاهری در نشریه فرهنگ پویا #شماره_3
#روشنفکری
#تاریخی
🆔 @farhang_puya