eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
859 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
✨فرهنگ پویا: از جمله مباحثی که این روزها به خاطر شیوع بیماری کرونا مطرح است، توصیه به دعا و نیایش و ارتباط با خدای متعال است. ابتدا برای مخاطبین ما بیشتر توضیح بفرمایید که اساسا دعا در نظام فکری اسلام چه جایگاهی دارد؟ ☀️آیت الله مصباح یزدی: اگر نگوییم از ضروریات، یکی از قطعیات دین اسلام این است که به مردم امر شده که خواسته‌ها ونیازهایشان را از خدا بخواهند. خداوند هم تشویق کرده به این که دعا بکنند، به این صورت که دعایتان را مستجاب می کنم و خواسته‌هایتان برآورده می‌شود، هم انذار فرموده که اگر دعا نکردن از روی خود بزرگ بینی و تکبر باشد، موجب می شود فرد با خواری وارد جهنم شود؛ می‌فرماید: «ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین». اما جایگاه و اهمیت دعا وقتی فهمیده می‌شود که بدانیم انسان در این عالم برای چه خلق شده است. 🌤اصل حکمت آفرینش انسان این است که مخلوقی بوجود بیاید که دائما در معرض راه‌های مختلف قرار بگیرد تا با اختیار خودش یکی را انتخاب کند و این مسیر ادامه پیدا کند تا آخرین مرحله کمالی که مخلوقی می‌تواند به آن برسد و بیشترین رحمت ممکن را از خداوند دریافت کند. خدای متعال به حسب این که قصد او رحمت است، رحمت را بر عذاب غالب می‌کند: «سبقت رحمته غضبه» یعنی در این مسیر، راه‌هایی قرار می‌دهد که تمایل به خیر را بیشتر کند. یکی از این راه‌ها دعا و درخواست از خداست که زمینه رشد بیشتر را برای انسان فراهم می‌کند که اگر این راه نبود، زمینه تکامل و دریافت رحمت الهی به این آسانی و سرعت و وسعت برای انسان حاصل نمی‌شد. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✨فرهنگ پویا: از جمله مباحثی که این روزها به خاطر شیوع بیماری کرونا مطرح است، توصیه به دعا و نیایش و
✨فرهنگ پویا: آیا پذیرفتن تأثیر دعا با قانون علیت که هرچیزی با علت خودش حاصل می‌شود منافاتی ندارد؟ 💫آیت الله مصباح یزدی: خیر. اولا پذیرفتن قانون علیت به این معنا نیست که آن چه ما تاکنون به عنوان علت پدیده‌ای شناخته‌ایم، حتما علت منحصره آن پدیده است، به طوری که اگر این علت نباشد، آن پدیده تحقق پیدا نمی‌کند. ممکن است علت تجربه شدنی دیگری هم داشته باشد که ما هنوز تجربه نکرده‌ایم؛ ثانیا ممکن است همین پدیده علتی داشته باشد فوق تجربه‌های ظاهری ما، یعنی علتی غیرمادی داشته باشد. پس در هر حال، علتی دارد، اما معنای قانون علیت این نیست که علتش صرفا همان است که تاکنون شناخته‌ایم یا علتش صرفا مادی است. پس پذیرفتن تأثیر دعا، حتی بدون کمک اسباب مادی هم منافاتی با قانون علیت ندارد. ✨فرهنگ پویا: ممکن است سؤال شود که اگر دعا می‌تواند در به وجود آمدن پدیده‌ای تأثیر کند، فایده وجود شرایط مادی چیست و آن‌ها چه تأثیری دارند؟ 🌙آیت الله مصباح یزدی: ما گفتیم محال نیست دعا هم به جای اسباب مادی اثر کند؛ اما کجا چنین اثری واقع می‌شود و چه چیزی باعث می‌شود که خدای متعال آن پدیده را بدون اسباب مادی ایجاد کند، این به حکمت الهی مربوط است، چنان که گاه در معجزات انبیا و کرامات اولیای الهی واقع می‌شود. به طور کلی، دعا می‌تواند به صورت یک علت غیرمادی در پدیده‌های مادی اثر بکند و یک پدیده مادی را از نیستی محض به وجود بیاورد یا تنها جایگزین یکی از مقدمات آن شود یا حرکت تحقق یک پدیده مادی را با اسباب مادی خودش صرفا تسریع کند. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✨فرهنگ پویا: آیا پذیرفتن تأثیر دعا با قانون علیت که هرچیزی با علت خودش حاصل می‌شود منافاتی ندارد؟ 💫
✨فرهنگ پویا: آیا ما می‌توانیم برای برآورده شدن همه نیازهایمان به دعا اکتفا کنیم و به استجابت این دعا هم امید داشته باشیم؟ مثلا جلوی ابتلا به بیماری را نگیرم و بگویم خدایا مرا بیمار نکن و وقتی بیمار می‌شوم دنبال درمان نروم و بگویم خودت مرا شفا بده. ⭐️آیت الله مصباح یزدی: حقیقت این است که در این موارد، دعای حقیقی تحقق پیدا نمی‌کند. زیرا کسی که چنین دعایی می‌کند، از خدایی درخواست می‌کند که حکمت او اقتضا دارد که اصل در تحقق امور این عالم از راه اسباب عادی باشد، و تنها در موارد نادری که حکمت بالاتری دارد بدون این اسباب آن را محقق می‌کند. پس خواستن این امور، درخواست خلاف حکمت الهی است و خلاف آن چیزی است که خدا عالم را برای آن درست کرده است. 🌟وقتی خدا این اسباب را در اختیار کسی قرار داده و می‌تواند از آن استفاده کند، خدا می‌خواهد او را بیازماید ببیند تنبلی می‌کند یا نه، در راه انجام وظایفش کوشش کافی می‌کند یا نه. اینها جزء مبانی دعاست که من که دعا می‌کنم، از خدایی می‌خواهم که این عالم را او آفریده و بر اساس اسباب و مسبباتی که قرار داده آن را تدبیر می کند. بله؛ در مواردی هم که حکمت بالاتری باشد، دعا می‌تواند بجای همه یا برخی از این اسباب مؤثر باشد، آن هم به چند صورت که گفتیم. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
✨فرهنگ پویا: آیا ما می‌توانیم برای برآورده شدن همه نیازهایمان به دعا اکتفا کنیم و به استجابت این دعا
✨فرهنگ پویا: پس این دعاها مستجاب نمی‌شود. 📒آیت الله مصباح یزدی: بله. یادم می‌آید مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله علیه در درس تفسیرشان می‌گفتند که وقتی قرآن می‌فرماید «ادعونی أستجب لکم» این دوتا شرط دارد: یکی اینکه دعا باشد، دیگری اینکه از خدا باشد. 🔑شرط اصلی استجابت دعا این است که درخواست واقعی از خدای واقعی باشد، یعنی اولا از خدا بخواهم، نه اینکه خودم را کافی بدانم یا امید به کسی دیگر داشته باشم و یک تعارفی هم به خدا بکنم که خدایا خودت هم درست کن، در حالی که در دلم این باشد که مثلا رفیقم درست می‌کند! 💊شرط دیگرش این است که از همان خدایی بخواهم که خدای حکیمی است و نظام این عالم را نظام احسن قرار داده و هر چیزی را هنگامی که با مصالح اقوایی تزاحم پیدا نکند انجام می‌دهد. اگر چیزی را بخواهم که برخلاف مصلحت و حکمت خداست، مثلا بگویم خدایا تکلیف را از من بردار، این در واقع برمی‌گردد به جمع بین نقیضین؛ چون اصلا خدا مرا برای این آفریده که با اختیار در مسیر تکامل قرار بگیرم و تکلیف را برای راهنمایی من به طی این مسیر مقرر کرده. این درخواست یعنی خدایا دست از حکمتت بردار! و ای خدایی که حکیم هستی، حکیم نباش! 🔐گاهی هم آن چیزی را که می‌خواهم ضررهایی دارد که من آن‌ها را نمی‌دانم، بطوری که اگر خدا دعای مرا مستجاب کند، روز قیامت پشیمان می‌شوم و به خدا می‌گویم من این ضررها را نمی‌دانستم؛ تو که می‌دانستی چرا به حرف من گوش دادی؟ 🆔 @farhang_puya
🌄مؤلفه‌های مردم‌سالاری دینی 1- پیوند دین و اخلاق با سیاست 2- احترام به کرامت انسانی و توجه به همه‌ی ساحات وجودی انسان 3- پذیرش ولایت الهی 4- عدالت‌محوری با همیاری مردم 5- قانون‌مداری بر محور شریعت اسلامی 7- آزادی مبتنی بر فضیلت و عدالت 8- خودباروی و خودآگاهی 9- معناگرایی اخلاقی و دینی 10- احترام به رأی، خواست و نظر توده‌های مردم ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠مبارزه قاطع با فساد 🆔 @farhang_puya
ذیقعده شـد و بهــار ایران آمد در مشهد و قم دو گنج پنهان آمد در روز یکم کریمه آل رسول در یازدهم شــاه خراســان آمد 🌹سالروز ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها مبارک باد. 🆔 @farhang_puya
✅اثبات وجود خدا 🔰دکتر پیتر: دلیل شما بر وجود خداوند چیست؟ علامه جعفری: عقل سالم، این عالم را جلوگاه نظم می‌داند و از آن جا که نظم ، از خودِ اشیای ناآگاه تولید نمی‌شود، پس این کارگاهِ هستی، ناظمی دارد که در لغتِ ادیان خدا نامیده می‌شود. 🔰دکتر پیتر: پس چرا عده‌ای او را (خدا را) قبول ندارند؟ علامه جعفری: در دنیا آنهایی که وجود خدا را انکار می کنند، دو تکیه گاه بیشتر ندارند: ۱- ایرادگرفتن به دلایل اثبات کنندگانِ وجود خدا ۲- محسوس نبودنِ خدا؛ یعنی اینکه ما خدا را احساس نمی‌کنیم (با حواس پنجگانه) و نمی‌بینیم، پس خدا وجود ندارد. درباره اولین تکیه‌گاهشان باید گفت، ایراد گرفتن به دلیل، خودش دلیل نیست؛ پس به تکیه گاه دوم آنها می‌پردازیم و می‌گوییم: اگر محسوس نبودنِ یک حقیقت، دلیل بر نیستی و نبودن آن باشد، پس اولین حقیقتی که باید انکار شود، همین قوانین اداره کننده طبیعت است (مثل جاذبه) که هرگز محسوس نیستند، بلکه ما با عقل و علم، آن‌ها را درک می‌کنیم و پی به وجود آن قوانین می‌بریم. 📚تکاپوی اندیشه‌ها، محمدتقی جعفری، جلد ۱، ص ۹۳ 🆔 @farhang_puya
💣کرونا به مثابه یک شوک اقتصادی 🌡هرچنـد شـیوع بیمـاری کرونـا مشـکلی بهداشـتی و درمانـی اسـت؛ امـا همه‌گیـری و فراگیـریاش آن را تبدیـل بـه یـک شـوک اقتصـادی کـرده اسـت. این شـوک نه تنها بـه اقتصاد ایران وارد شـده؛ بلکه اقتصـاد جهان و تمامـی کشـورهای جهـان را نیز تحـت تاثیر قرار داده اسـت. این شـوک در مـورد اقتصـاد ایـران از آن جهـت مهم اسـت کـه در کنار شـوک‌های قبلی وارد شـده به اقتصاد کشـور از جمله شـوک بازگشـت تحریم‌ها پس از خروج آمریـکا از برجـام قـرار گرفته اسـت. 💊شـوک مزبور باعث شـده که آثار شـوم تحریـم اقتصـادی بر علیه اقتصاد کشـور، تشـدید شـود؛ به خصـوص آنکه شـوک مزبـور باعـث کاهـش درآمدهـای صادراتـی کشـور از محـل نفت و مشـتقات نفتـی و همچنین سـایر اقالم صادراتی کشـور شـده اسـت. 📝محمد جواد توکلی| 🆔 @farhang_puya
🔔فرهنگ غرب بر اصول و مبانی خاصی مبتنی است که آن مبانی از این قرار است: ۱- ماتریالیسم و ماده‌گرایی: ماتریالیست‌ها اصالت را به ماده می‌دهند و منکر موجودات ماورای طبیعت و مجرد از جمله خداوند هستند؛ بنابر این آن‌ها به خدا، روح و عالم پس از مرگ ایمان ندارند تا در برابر او مسؤولیتی داشته و رفتارهای خود را بر اساس خواست او تعیین کنند و برای پاداش در آخرت و رسیدن به کمال مطلوب از برخی کارها چشم بپوشند و یا برخی کارها را ضروتا انجام دهند. 📝قاسم روانبخش| 🆔 @farhang_puya
شما می‌توانید نسخه PDF این نشریه را از کانال نشریه فرهنگ پویا در ایتا به آدرس:https://eitaa.com/farhang_puya/6431 دریافت و یا نسخه چاپی آن را به شماره تلفن: 02536622597 شمارش دهید. 🆔 @farhang_puya
🔥فتنه‌ی 18 تیر 1378 (۱) ☄️یکی از حوادث تلخ تاریخ معاصر، که شاید بتوان آن را به عنوان استارت فتنه‌های 88 و 98 برشمرد؛ حادثه‌ی کوی دانشگاه در 18 تیرماه 78 و وقایع پس از آن بود. دشمن که تا آن زمان از فتنه‌های بزرگی؛ چون فتنه‌ی ملی‌گرایان، جنگ تحمیلی، فتنه‌ی شیخ ساده‌لوح و... به نتیجه نرسیده بود با مهیا دیدن شرایط، این حادثه را طراحی و اجرا کرد. 💥این فتنه با اعلام توقیف روزنامه‌ی «سلام»، نخستین تأثیر خود را بر فضای دانشگاهی و دانشجویی کشور در تیر ماه سال 1378 وارد کرد. دانشگاه تهران پس از اطلاع از ماجرای توقیف روزنامه‌ی سلام و نیز با انگیزه‌ی مخالفت با تصویب کلیات طرح اصلاح قانون «مطبوعات»، در شامگاه هفدهم تیر ماه به صحنه‌ی تجمع‌های اعتراض‌آمیز و درگیری‌های خشونت‌بار تبدیل گردید. ✏️قسمتی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔥فتنه‌ی 18 تیر 1378 (۱) ☄️یکی از حوادث تلخ تاریخ معاصر، که شاید بتوان آن را به عنوان استارت فتنه‌ها
🔥فتنه‌ی 18 تیر 1378 (2) 🎯در این میان، آشوب‌گران سعی داشتند با شانتاژهای رسانه‌ای و محور قرار دادن دانشگاه و دانشجویان فتنه را به داخل جامعه بکشانند؛ اما طولی نکشید که مردم این توطئه را خنثی کردند. در واقع 18 تیر 1378 بحرانی بود که معاندان نظام در لباس جنبش دانشجویی و با شعار دانشجویان، اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی را مورد هدف قرار داده بودند. ⏰آنچه در 18 تیر 78 رخ داد، در حقیقت شبه کودتایی آشکار و همه‌جانبه بود که اساس نظام اسلامی را نشانه رفته بود و نسلی از مخالفین را پدید آورد که اکنون در داخل و خارج ایران فعال هستند. ✏️قسمتی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🔥فتنه‌ی 18 تیر 1378 (2) 🎯در این میان، آشوب‌گران سعی داشتند با شانتاژهای رسانه‌ای و محور قرار دادن د
🔥فتنه‌ی 18 تیر 1378 (3) 🚨در روز 22 تیر، پیام هشداردهنده و آرامش‌بخش رهبر معظم انقلاب التیامی بر زخم‌های ناسوری بود که بر پیکیره‌ی دوستداران امام و انقلاب رسیده بود. ایشان در آن روز خطاب به ملت همیشه در صحنه‌ی ایران فرمودند: «ملت رشید و غیور ایران... دشمنان زبون و حقیر اسلام و انقلاب گمان کرده‌اند انقلاب و مردم مؤمن و انقلابی به آنان اجازه خواهند داد که با فتنه‌انگیزی خود، راه سلطه‌ی آمریکای جنایت‌کار را بر میهن عزیز ما هموار کنند... . 📕گمان کرده‌اند مردم ایران از اسلام و انقلاب دست برداشته‌اند... ولی غافل از این که ملت مؤمن و شجاع و هوشیار به آنان و اربابان و پشتیبانان آنان اجازه‌ی ادامه‌ی شرارت را نخواهد داد.» سپس در 23 تیرماه سال 1378، اقیانوسی از یک ملت بیداردل، روانه‌ی کوچه و خیابان‌های کشور شد تا بار دیگر اثابت نمایند که رهبری انقلاب و مردم هوشیار و هوشمند این نظام، از چه ظرفیت‌های بی‌بدیل و شگفت‌آوری در تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها برخوردارند.» ✏️قسمتی از یادداشت هادی مجیدی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🌟حضرت علامه مصباح: دشمنی با روحانیت، ستیز با دین خدا است 🆔 @farhang_puya
⭕️رهبرانقلاب: توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهی‌هایتان را بیشتر کنید. مطالعه، دقّت، تحقیق، درس، ورود به مسائل مورد ابتلای روز و اهتمام به کارهای دینی، جزو وظایف مسلّمی است که امروز زنان کشور باید مثل مردان، خود را موظّف به انجام آنها بدانند. 🆔 @farhang_puya
🔶شناسایی منافق از مومن🔶 🔸الآن هم مقاومت مؤمنان زمینۀ شناسایی منافقان و کافران است. 🔸 در حدود بیست سال پیش، تصوّر مردم جهان نسبت به آمریکا و اسرائیل، مانند تصور امروز‌شان نبود. امروز مردم جهان آمریکا را خیلی بهتر می‌شناسند. سال‌ها قبل مردم جهان گمان می‌کردند که پرچمدار مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری و وحشی، همچون «القاعده»، آمریکا است، ولی امروز پرچم حمایت از تروریسم را بر دوش آمریکا می‌بینند. 🔸عربستان، در گذشته در میان مردم جهان، به‌عنوان «خادم‌الحرمین» مطرح بود، اما الآن به‌عنوان متحد با اسرائیل مطرح است. 🔸اگر استقامت فلسطینی‌ها، یمنی‌ها، عراقی‌ها و لبنانی‌ها نبود، باطل هرگز شناسایی نمی‌شد و فرق بین حق و باطل آشکار نمی‌گشت. 🔸اکنون «حزب الله» موقعیتی در جهان دارد که عربستان در بیست سال پیش داشت. الآن «حزب الله» به‌عنوان پرچمدار مقاومت مطرح است. 📚آیت الله حائری شیرازی، آئینه تمام نما، صفحه 32 و 33 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نماهنگ خورشید هشتم 🎼اجرا: گروه همخوانی محمدرسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) 🌹به آغاز دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه(س) 🆔 @farhang_puya
💉زانو زدن پزشکی نوین مقابل کرونا 🌡علم جدیدی که امروزه تکنولوژی پزشکی نیز بر اساس آن شکل گرفته است، در انقلاب علمی(1687-1543) به وجود آمد و اکتشافاتی که توسط آن و به دست اندیشمندان صورت گرفت، عده‌ای را متقاعد کرد که وضع زندگی آینده بشر نسبت به گذشته او بهتر و از رفاه مادی بیشتری برخوردار خواهد بود، بدین سبب انتظار آن وجود داشت که انسان با علم به قله‌های پیشرفت خود دست یابند، لکن گاهی علم بر خلاف انتظاراتی که از آن وجود داشت و همچنین هزینه‌هایی که برای آن شده بود، موجب سرخوردگی‌هایی نیز شده است و نمونه‌هایی از آن را می‌توان در کمک آن ساختن بمب‌های هسته‌ای و هیدروژنی و جنگ‌افزارهای پیشرفته و تخریب گسترده محیط زیست اشاره کرد. 💊در جریان شیوع ویروس کرونا نیز چنین سرخوردگی از علم قابل مشاهده است؛ علمی که امروز در قله پیشرفت خود قرار دارد و از آن انتظار برپایی بهشت زمینی می‌رفت با به کارگیری تمام ظرفیت علمی و آزمایشگاهی جهان هنوز نتوانسته شناخت قابل قبولی از ویروس کرونا ارائه دهد و بدتر از آن این که هنوز نتوانسته راهی برای درمان آن بیابد. بنابراین چگونه چنین علمی می‌تواند سودای پیروزی بر دین را در سر بپروراند. علاوه بر آن که هنوز احتمال آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا وجود دارد و در این صورت روشن می‌شود که علم در مسیر پیشرفت انسان نیست و می‌تواند ابزار مناسبی در دست عده‌ای از زورمداران برای ضربه زدن به بشریت باشد!. ✂️برشی از یادداشت جواد قلی‌پور در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📙موضع اسلام در برابر بیماری‌ها ☢️اسلام برای حفظ جان انسان‌ها اهمیت زیادی قایل است و یکی از نعم الهی را سلامت جسمانی آن‌ها می‌داند؛ از این رو بر اساس احکام اسلامی هیچ یک از افراد نمی‌توانند صدمه‌ای به جسم دیگری وارد کنند و در صورت اتفاق، باید آن را جبران کنند و همچنین این احکام اجازه‌ی تعدی به جان هیچ انسان محترمی را نمی‌دهد و حتی کشتن یک فرد را با کشتن تمام انسان‌ها برابر می‌داند. ✴️اهمیت حفظ جان انسان‌ها در اسلام، در احکام عبادی اسلام نیز انعکاس پیدا کرده است؛ اگر با انجام هریک از عبادات واجب - نه مستحبی؛ مانند زیارت و نماز جماعت- ضرری به جان انسان برسد، اسلام انجام آن عبادت را لازم نمی‌داند؛ حال آیا اسلام با چنین منطق و عقلانیتی می‌تواند در صورت وجود ضرر برای جان انسان‌ها، از بسته شدن اماکن مذهبی ممانعت کند و مانع فرایند درمان کرونا شود که بسته شدن آن‌ها شکست تلقی شود؟! و یا این که خود پیش قدم شده و مانع ضرر رسیدن به انسان‌ها می‌شود؟! ⚠️به جهت حفظ جان انسان‌هاست که دین از توصیه‌ها و دستورات پزشکی استقبال می‌کند، حتی پیامبر اسلام نیز چنین توصیه‌هایی داشته‌اند و در حالی که برخی در داخل کشور صحنه‌ی مقابله دین با علم را تدارک می‌بینند، توصیه‌های پیامبر در بیلبوردهای بزرگ در آمریکا نقش بسته و برخی دیگر از دقتی که در این توصیه‌ها آن هم درسال پیش وجود 1400 دارد، به حیرت افتاده‌اند. ✂️برشی از یادداشت جواد قلی‌پور در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
♻️جمهوری اسلامی، مولود انقلاب است ✅آیت اللّٰه شب‌زنده‌دار: این انقلاب مولودی داشته و مولود انقلاب، جمهوری اسلامی است. بنابراین فرق جمهوری اسلامی با انقلاب اسلامی این است که انقلاب در حقیقت حکم والد و والده را برای جمهوری اسلامی ایران دارد و جمهوری اسلامی مولود آن است. حالا که این جمهوری اسلامی در عالم خارج محقق شده دارای یک حیات و زندگی است. 🆔 @farhang_puya
📘مقاومت، منطق امام (ره) 🆔 @farhang_puya
🔴چرا خداوند نماز را بر ما واجب کرده است؟ 🔸از نظر قرآن یک عبادت واقعی، درست و جامع ‏الشرایط، عبادتی که روح عبادت در آن هست یعنی توجه به خدا و استغفار و استمداد و استعانت از خداوند و توجه به خود و نقصها و عیبهای خود در آن هست، بزرگترین عامل تربیت و سازندگی انسان است. 🔹اصلا نماز را خدا برای چه واجب کرده است؟ برای اینکه نماز ما را می‌سازد. این یک باب بسیار وسیعی در معارف اسلامی است که انسان ساخته عمل خودش است و به تعبیر دیگر انسان ساخته خود انسان است. 📗استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۱۰۴ 🆔 @farhang_puya
🎙فرهنگ پویا: ویژگی آیین هندوئیسم چیست؟ 📓حجت الاسلام حسین عرب: هندوئیسم پیامبر مشخص و متن مقدس محوری ندارد؛ بنابراین تحریف و بدعت در آن به راحتی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر آموزه‌های موجود در هندوئیسم همچون باور به تناسخ و کارما زمینه مناسبی برای پذیرش شرایط موجود از سوی باورمندان به این مباحث را فراهم می‌کرد. حتی اگر این شرایط، ظالمانه و سخت بود؛ چون این افراد معتقد بودند که شرایط زندگی فعلی آن‌ها، حاصل عملکردشان در زندگی‌های قبلی بوده است که با عنوان کارما از آن یاد می‌شود. 🗃هم‌چنین ویژگی درون‌گرایی و تشویق به انزواطلبی در هندوئیسم، همچون سایر مکاتب شرقی، حساسیت پیروان این آیین را نسبت به تحولات اجتماعی پیرامونی تا حدود زیادی کاهش می‌دهد و این عامل بسیار مناسبی برای جلوگیری از وقوع انقلاب‌های احتمالی است. 🗄بنابراین اگر این امکان پیش می‌آمد که هندوئیسم و معنویت برخاسته از آن، با قرائتی جهانی به دنیا ارائه شود و حتی سایر ادیان جهانی با قرائتی مشابه اصلاح شوند، آن‌گاه استعمار جهانی می‌توانست به معنویتی جهانی دست یابد که نه تنها مشروعیت او را تأمین می‌کرد، بلکه با رنگ و لعابی معنوی می‌توانست سلطه‌ای مقدس را رقم بزند که مردمان جهان از عمق جان، سلطه‌ی آنان را بپذیرند. 📂این مسأله برای بریتانیا که در آن برهه، آفتاب در سرزمین‌های تحت سلطه‌اش، هیچ‌گاه غروب نمی‌کرد و در گمان خود حاکمیت بلامنازع سیاره خاکی را می‌پروراند، اهمیت فراوانی داشت؛ چرا که به هرحال، حکومت از طریق سرنیزه همراه با چپاول اموال، تا اندک زمانی بیشتر نمی‌تواند دوام بیاورد. 🆔 @farhang_puya