eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
936 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 شما را به خدا لباس پوشیدن‌تان هم مطلوب باشد ✨ شما را ای روحانیون عزیزی که مسئولیت‌های مختلف ولایت فقیه و گوشه‌هایی از اعمال این ولایت فقیه عهده دار شده‌اید شما را به خدا سوگند لباس پوشیدن‌تان، اخلاق و رفتار و معاشرت‌تان، نشست و برخاست و آمد و شدتان، منزل و ماوای‌تان همه چیز شما چنان باشد که این مردم ببینند شما کسانی هستید که از علم و معرفت و فقه و عدالت و تقوای اسلامی و آشنایی به مسائل امروز امت اسلام و جهان سهمی مطلوب و مقبول دارید. 🔝 برادران عزیز روحانی در سراسر جمهوری اسلامی ایران در خارج از سرزمین جمهوری اسلامی آنها که الان همگام و یا پیشگام و پیشتاز نهضت‌های انقلابی در کشورهای اسلامی هستید و گاهی به اینجا آمده‌ا‌ید بدانید وظیفه‌ی ما این است که روی نسل جوان و نوجوان حساسیت همیشگی را داشته باشیم؛ دشمن در صدد شکار کردن این هاست. دشمن می‌خواهد از دل پاک اینها سوء استفاده کند. 🎙شهید آیت الله دکتر بهشتی 🆔 @farhang_puya
📡 رسانه و جامعه هویتی 📺 برخی پژوهشگران میرویتز در سال ۱۹۸۵م اظهار داشتند که نخستین تاثیر اجتماعی تلویزیون چگونگی از میان برداشتن رابطه میان فاصله فیزیکی و فاصله اجتماعی و این رسانه از اهمیت و ارزش موقعیت فیزیکی در روابط اجتماعی ما کاسته است. با کمک تلویزیون می‌توان در جایی حضور داشت ولی به واقع در آنجا نبود. می‌توانیم صحنه‌های ورزشی، جلسه‌های دادگاه و سخنرانی‌های سیاسی را مشاهده و حتی بدون خارج شدن از خانه خرید کنیم. 🖥 با پیدایش رسانه‌های الکترونیکی تلویزیون نقشه‌های قدیمی و هویت ما در پاسخ به انواع جدید موقعیت‌های اجتماعی، دوباره طرح‌ریزی و در مواردی دچار ابهام شده است. طی قرن بیستم اطلاعات محیطی و احساس ما درباره مکان به سرعت تغییر یافته و رشد رسانه‌های الکترونیکی به وضوح نقشی مهم در این زمینه ایفا کرده است. اما هنوز باید هوشیار باشیم. بسیار آسان است که تلویزیون را علت تمام این تغییرات معرفی کنیم و چندان فرقی نمی‌کند که نسبت به آن موافق یا مخالف باشیم اما فناوری نمی‌تواند به این آسانی فرهنگ را ایجاد کند. 📝سید حسین ذوالفنون 🆔 @farhang_puya
💠 روحانیون باید در صحنه باشند ✔️ روحانیون باید در صحنه باشند باید همه این حرف‌های نامربوطی که زده بودند و شما را می‌خواستند از دخالت در امور جامعه کنار بگذارند... علمای اعلام نباید بروند کنار بنشینند تا مقدرات آن‌ها در آمریکا تدوین شود و یا در شوروی تدوین شود حتی این آخری می‌گفتند که با قداست اینها مخالف است؛ با قداست اهل علم وارد شدن به حکومت و سیاست مخالف است. 🔻 این قداست در زمان حضرت رسول نبوده؟ حضرت رسول قداست محفوظ نمی‌مانده؟ حضرت امیر قداست نداشته؟ حضرت سیدالشهدا و امام حسن قداست نداشتند؟ می‌خواستند چشم و گوش همه ما را ببندد و می‌خواهند هم. 📚 صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۱۴ 🆔 @farhang_puya
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت اول) 1⃣ صبر و پایداری 🔺 یکی از مهم‌ترین وظایف مؤمنین صبر و پایداری است؛ صبر در برابر مشکلات و ناکامی‌ها و پایداری در حفظ و ترویج دین. خداوند به پیامبر گرامی اسلام (ص) دستور به صبر می‌دهد: «فاستقم کما امرت»؛ پس همانگونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن؛ و «اصبر علی ما یقولون»؛ در برابر آن چه می‌گویند شکیبا باش - خداوند به مؤمنین نیز در این مورد توصیه‌های فراوانی می‌فرماید. 🔆 در یک جا می‌فرماید: «یا ایها‌ الذین آمنوا استعینوا بالصبر والصلاة ان الله مع الصابرین»؛ ای افرادی که ایمان آورده‌اید! از صبر (و استقامت) و نماز، کمک بگیرید! (زیرا) خداوند با صابران است. - در جای دیگر نیز تأکید می‌کند: «یا ایها الذین آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلکم تفلحون»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! (در برابر مشکلات و هوس‌ها،) استقامت کنید! و در برابر مشکلات (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید! 📖 قرآن کریم سوره هود آیه ۱۱۲،سوره بقره آیه ۱۵۳سوره آل‌عمران آیه ۲۰۰| 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت اول) 1⃣ صبر و پایداری 🔺 یکی از مهم‌ترین وظایف م
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت دوم) 2⃣ انفاق و خدمت به فقرا و مستمندان ⭕️ در مورد لزوم انفاق نیز می‌توان به آیات زیر اشاره کرد: «و ما لکم الا تنفقوا فی سبیل‌الله و لله میراث السماوات و الارض»؛ چه شده است شما را که در راه خدا انفاق نمی‌کنید؟ در حالی که میراث آسمان ها و زمین مال خداست. ⚠️ وانفقوا من ما رزقناکم من قبل ان یأتی احدکم الموت فیقول رب لولا اخرتنی الی اجل قریب فاصدق وأکن من الصالحین»؛ از آنچه به شما روزی داده‌ایم انفاق کنید، پیش از آن که مرگ یکی از شما فرا رسد و بگوید: پروردگارا! چرا (مرگ) مرا مدت کمی به تأخیر نینداختی تا (در راه خدا) صدقه دهم و از صالحان باشم؟! 🔆 فات ذا القربی حقه والمسکین وابن السبیل ذلک خیر للذین یریدون وجه الله و اولئک هم المفلحون»؛ پس، حق خویشاوند و درویش و بی‌نوا و در راه مانده را بده. این بهتر است برای آنان که (خوشنودی) خدای را می‌خوانند و ایشانند رستگاران. 📖 قرآن کریم سوره حدید/۱۰_ ۱۱، سوره منافقون/۱۰، سوره روم/۳۸| 🆔 @farhang_puya
📖 مراحل اخلاق در قرآن (قسمت اول) 1⃣ آداب اخلاقی مرتبط با خالق ✳️ رابطه انسان با خداوند دقیقا در همان آغاز آفرینش انسان نمایان شده است که خداوند بر ربوبیت خود از فرزندان آدم گواهی گرفته است: «و اذ اخذ ربک من بنی ءادم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی شهدنا». 🔺 و [به خاطر بیاور] زمانی را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه‌ی آن‌ها را بر گرفت و آن‌ها را گواه بر خویشتن ساخت [و فرمود:] «آیا من پروردگار شما نیستم؟» گفتند: «آری، گواهی می‌دهیم!» [چنین کرد مبادا] روز رستاخیز بگویید: «ما از این، غافل بودیم؛ [و از پیمان فطری توحید بی‌خبر ماندیم]»!. 💠 بر همین اساس خداوند دستور به رعایت اخلاقیات داده است. در رابطه با مسائل اخلاقی مرتبط با خالق می‌توان به این مسائل اشاره کرد: ۱- تقوای الهی: «... .» ؛ ای کسانی که ایمان آوردید از [مخالفت] خدا بپرهیزید و هر کس باید بنگرد تا برای فردایش چه چیز از پیش فرستاده و از خدا بپرهیزید که خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است. 🗃 منابع: علی‌اکبر عالمیان. قرآن کریم سوره اعراف آیه ۱۷۲، سوره حشر آیه ۱۸ | 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 مراحل اخلاق در قرآن (قسمت اول) 1⃣ آداب اخلاقی مرتبط با خالق ✳️ رابطه انسان با خداوند دقیقا در ه
📖 مراحل اخلاق در قرآن (قسمت دوم) 💠 آداب اخلاقی مرتبط با خالق 📿 [در رابطه با مسائل اخلاقی مرتبط با خالق] ۲- ذکر پیوسته‌ی خداوند: «واذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون»؛ خدا را همواره به یاد دارید - خود را پیوسته در محضر او بدانید - باشد تا رستگار شوید و: «ومن اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا ونحشره یوم القیامه اعمی.»؛ هرکه در زندگی، خدا را یادآور نباشد، هر آینه زندگی بر او دشوار خواهد بود و احساس تنگنایی در درون خویش می‌نماید. 🔖 ۳- توکل: «قل بن یصیبنا الا ما کتب الله لنا هو مولنا و علی‌الله فلیتوکل المؤمنون». بگو: «هیچ حادثه‌ای برای ما رخ نمی‌دهد، مگر آنچه خداوند برای ما نوشته و مقرر داشته است؛ او مولا (و سرپرست) ماست و مومنان باید تنها بر خدا توکل کنند!» عبادت و تنظیم شعایر دینی: «... .»؛ بگو: «نماز و تمام عبادات من و زندگی من و مرگ من همه برای خداوند پروردگار جهانیان است. و: «... .»؛ و نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید (و نماز را با جماعت بگزارید)! ... 🗃 منبع: سوره جمعه آیه ۱۰، سوره طه آیه ۱۲۴، سوره توبه آیه ۵۱، سوره انعام آیه ۱۶۲ و سوره بقره آیه ۴۳ | 🆔 @farhang_puya
🔆 حوزه همچنان انقلابی‌ خواهد ماند 🔎 نگاهی گذرا به احوال بزرگان حوزه، ما را به این نتیجه رهنمون می‌سازد که از سوی نقطه قوت حوزه‌های‌علمیه، دلبستگی نداشتن به دنیا و وارستگی از مظاهر دنیوی است، و از سوی دیگر توجه به امور زمانه و مقتضیات عصر خویش و به جا واردشدن و تاثیرگذاردن. 🖇 آنچه مخالفان اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله) دنبال می‌کنند، طرح مطالب این چنینی است که آخوند دو نوع است: یکی حکومتی و نوع دیگرش غیرحکومتی، اولی منفی است و ضد ارزش و دومی مثبت است و پاک و منزّه. اما کلمات بزرگان و اولیای دین، خلاف آن را می‌رساند. 💠 آنجا که نظام بر اساس اسلام و احکام اسلام بنا شده است، همچون حکومت جمهوری اسلامی ایران، نسبت حوزه و روحانیت با نظام، نسبت حمایت و نصیحت است، حمایت در کنار نصیحت و دفاع در کنار اصلاح. و آنجا که خبری از نظام اسلامی و حکومت بر پایه موازین راستین شرع مقدس اسلام نیست، موضع حوزه و روحانیت، حفظ اسلام و معارف اسلامی و جلوگیری از نابودی آن است. 📑 یادداشتی از مهدی اسلامی | 🆔 @farhang_puya
💠 فرهنگ پویای اسلامی ⭕️ تمدن اسلامی، یک مرکز قُدسی دارد. در راهپیمایی اربعین، مرکز قُدسی همان امام حسین (علیه‌السلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین (علیه‌السلام) است. می‌روند که وارد شهر کربلا به شوند، زیارت بخوانند و سلام بدهند. راهپیمایی نمی‌کنند که کوه‌نوردی و یا پیاده‌روی کرده باشند. انتهای راهپیمایی محلی قُدسی است. ❇️ لذا در طول مسیر نیز، اگر آب و غذا می‌دهند برای امام حسین (علیه‌السلام) است، هر کاری که می‌کنند، به خاطر امام حسین (علیه‌السلام) است. این قدسیت در همه‌ی آن دیده می‌شود. 🌐 پس، این‌جا دقیقا مقابل تمدن غرب قرار می‌گیرد، آن، قدسیت زدایی از عالم می کند و این، نه به شکل یک فرهنگ فردی بسته بلکه به شکل یک فرهنگ اجتماعی عظیم در قالب راهپیمایی و تظاهرات - که خودش امر جدیدی است - بروز قُدسی پیدا می‌کند. این، حرف جدیدی در عالم است. 📝 موسی نجفی در نشریه‌ فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
Clip-Panahian-DindariAsoone-64k.mp3
2.51M
⁉️ چرا آدم‌ها فکر می‌کنن دینداری سخته، ولی خدا گفته دینداری آسونه؟ 🎙 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت دوم) 2⃣ انفاق و خدمت به فقرا و مستمندان ⭕️ در م
📖 وظایف اجتماعی و فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم (قسمت سوم) ⚖ تلاش برای ایجاد و اجرای عدالت ⭕️ تلاش برای ایجاد و اجرای عدالت از مهم‌ترین وظایف اجتماعی و فرهنگی مومنین محسوب می‌شود. آیات فراوانی در این مورد نازل شده است که به چند مورد از آنان اشاره می‌کنیم: «ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها واذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل...»؛ خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید! و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید! 🚫 در جایی دیگر نیز می‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم او الوالدین و الاقربین ان یکن غنیا او فقیرا فالله اولی بهما فلا تتبعوا الهوی ان تعدلوا و ان تلووا او تعرضوا فان الله کان بما تعملون خبیرا.»؛ 🔻 ای کسانی که ایمان آورده‌اید، پیوسته به عدل و داد برپا نموده، برای (خشنودی) خداوند گواهان باشید اگرچه (آن گواهی) به زبان خودتان یا پدر و مادر و خویشان باشد، (آن کس که برایش گواهی می‌دهید) اگر توانگر باشد یا درویش، خداوند به آن‌ها سزاوارتر است، پس (در گواهی دادن) از خواهش و کامل دل پیروی نکنید که از حق به در روید. یا: گواهی به حق ندهید - و اگر زبان بپیچانید - ؛ یعنی به ناحق گواهی دهید - یا (از گواهی دادن) روی بگردانید، خداوند بدان چه می‌کنید آگاه است. 📖 قرآن کریم سوره نساء آیه ۵۸ و ۱۳۵ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ اعتدال ابوموسایی«بخش دوم» 💢 عده‌ای از مردم گفتند حالا این حرف‌ها را شنیدیم؛ منتظر می‌مانیم روز ج
⚠️ اعتدال ابوموسایی «بخش سوم» ➕بعد از دیدن چنین وضعیتی، مردم بیچاره پیش ابوموسی رفتند و گفتند:«جناب ابوموسی شما دیروز این‌گونه سخنرانی کردی و ما را برای جهاد حتی با پای پیاده ترغیب می‌نمودید چه شد که الان خودتان با این کبکبه و دبدبه می‌آیی؟! ابوموسی با تازیانه و فحش و بد دهانی ردشان کرد. به هرحال ابوموسی به عنوان نماینده حضرت علی و عمروعاص به عنوان نماینده معاویه در جریان حکمیت حاضر شدند. نزدیک شش ماه در یک منطقه مشترکی با همدیگر مذاکره می‌کردند در این مدت عمروعاص به ظاهر از ابوموسی بسیار تعریف و تمجید می‌کرد و خیلی برای او احترام قائل بود و همیشه در انظار عمومی ابوموسی را به اسم صحابی رسول خدا(ص) جلو می‌انداخت تا اینکه بالاخره ابوموسی فریب عمروعاص را خورد. 🔙 در جریان حکمیت ابوموسی به عمروعاص تعارف کرد که شما زودتر صحبت کنید و خطبه را بخوانید؛ عمروعاص گفت خیر، مگر می‌شود ما بر صحابی رسول خدا متقدم شویم؟ شما بر ما شرف دارید احترام شما بر ما واجب است. عبدالله بن عباس این گفتگو را شنید و به ابوموسی گفت:« فریبشان را نخور. بگذار او اول برود بعد تو برو. ولی او توجهی نکرد و زودتر بالای منبر رفت و در جمع حضار انگشتر از انگشت بیرون کرد و گفت من و عمروعاص در مذاکرات و گفتگوها به این نتیجه رسیدیم که علی و معاویه را هر از خلافت عزل کنیم و امر خلافت را به شورای جماعت مسلمین بسپاریم و همینطور که این انگشتر و از انگشت بیرون آوردم این دو را عزل کردم. ⁉️ سپس عمروعاص رفت و گفت حرف جناب ابوموسی را شنیدید. بله، من هم موافقم؛ ایشان امام خود را عزل کرد اما من در نقطه مقابل رهبر خودم معاویه را همچنان که انگشتر در انگشت می‌کنم خلافت تثبیت می‌کنم. 📝 سخنان رهبر معظم انقلاب به نقل از حجت الاسلام رهنمایی 🆔 @farhang_puya