eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
7.5هزار عکس
720 ویدیو
14 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ اجرای مرحله به مرحله حکومت اسلامی 💢 ما در مرحله اول حکومت اسلامی باید با دین حداقلی جلو برویم و نمی‌توانیم در همین مرحله اول با دین حداکثری کشور را اداره کنیم. 🔻 تقریبا به اجبار باید جریان دین‌گریزانه را تاحدودی تحمل کنیم تا کم‌کم آثار آن را در جامعه محو کنیم؛ اما این پذیرش مانند نظر آقای حجاریان نیست که دین را مضمحل کنیم، بلکه پذیرش از این جهت است که بتوانیم با آن مقابله کنیم. 📌 نمونه این سیاست را در زمان پیامبر (ص) هم داریم. ایشان وقتی در مکه مبعوث شدند، احکام اسلام را به صورت تدریجی ارائه کردند؛ چون ‌شرایط آن زمان به‌گونه‌ای بود که ایشان نمی‌توانستند احکام را یک‌دفعه بیان کنند بلکه آن احکام را از چیزهایی که برای مردم خیلی ساده جا افتاده بود شروع کردند. ✍ مهدی مشکی 🆔 @farhang_puya
💢 اخلاق سکولار 🔰 انسان از جهات مختلف موضوع علوم گوناگون قرار می‌گیرد و هریک وجود انسان را از نظر خاصی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. ↙️ در اخلاق نیز انسان از جهت رشد و تکامل معنوی مورد کنکاش قرار می‌گیرد. بنابراین اخلاق یکی از علوم انسانی است و مانند سایر علوم انسانی تحت تاثیر مبانی فکری و اعتقادی افراد قرار دارد. 🔴 از آنجا که برداشت و فهم افراد از انسان، مبدا و غایت انسان و ظرفیت‌های شناختی انسان، تشخیص مصالح و مفاسد و... کاملا موثر بر پذیرش نوع نظام ارزشی است؛ لذا بروز و ظهور رفتار آن‌ها نیز متفاوت خواهد بودو به همین دلیل اخلاق سکولار نتیجه و برخاسته از نگاه مادی انگارانه به جهان است. ✍ حجت‌الاسلام علی مصباح 🆔 @farhang_puya
🌐 اهمیت پوشش در ملل عالم ⭕️ نکته جالب توجه در محیط مقدس آموزش و تعلیم در میان تمام کشورها، وجود قوانین مشترک، شامل کیفیت پوشش حرفه‌ای و مناسب و تطابق آن با محیط درس و تحصیل، همچنین وجود دستورالعمل متناسب با آن می‌باشد. ⚡️ علت و ضرورت ضوابط‌مند بودن پوشش در محیط آموزش نه تنها باورمندی بر اصول ارزشی، بلکه بر مبنای ضرورت‌های محیطی و ایمنی و آرامش روحی و روانی متناسب با پیشرفت کار و پایبندی به قوانین خاص می‌باشد. ✅ نوع لباس و پوشش زنان در محیط کار و تحصیل، نشانگر شخصیت، وقار و متانت زنانه آنها و برای مردان نمودی از خوش سلیقگی، آراستگی و پایبندی به اصول محیط اجتماعی می‌باشد. ✍ مهیا زاهدین لباف 🆔 @farhang_puya
⭕️ اسلام حرف نویی بود! 💠 علامه مصباح‌یزدی (ره): ✅ اگر شما فرمایشات امام (ره) را در نوشته‌ها و گفته‌هایشان واژه‌شماری کنید، محوری‌ترین مفهوم در سخن‌های ایشان اسلام است. 🔰 آن زمان حرف نویی بود و پذیرفتنش برای همه اقشار مردم یکسان نبود. بودند در میان جامعه کسانی که این سخنان کاملا به دل‌شان می‌نشست و آروزی دیرینه‌شان این بود که اسلام مطرح شود و نظام اسلامی شکل بگیرد اما همه این‌طور نبودند. ❌ گروه‌های چپ در کشور وجود داشت، انواع احزاب مارکسیستی بودند که معروف‌ترین آنها حزب توده بود. اقلیت های مذهبی هم بودند که خیلی برای اسلام اهمیتی قائل نبودند. 🆔 @farhang_puya
✅ شرکت در انتخابات و انتخاب صحیح 💠 رهبر معظم انقلاب: 💢 انتخابات فقط یک پدیده‌ی سیاسی نیست. انتخابات، مظهر حضور مردم، مظهر احقاق حق و مظهر توانایی و اقتدار ملی برای یک کشور است. امروز در دنیا چه در کشور ما و چه در جاهای دیگر روی این حساب می‌شود که چند درصد از کسانی‌که می‌توانستند رای بدهند، در یک انتخابات شرکت کردند و رای دادند. 🔰 از نظر مردم دنیا و تحلیل‌گران و سیاست‌گذاران عالم، آن نظامی مستحکم است که تعداد بیشتری از مردمش در هنگام انتخابات پای صندوق‌ها بیایند و رای بدهند. این نشانه استحکام نظام است. ☑️ مردم باید بیایند و با و آزادانه، قانون‌گذارانشان را در قوه مقننه معین کنند؛ سرنوشت نظام بسته‌ی به احقاق و استنقاذ این حق است. این تکلیف است؛ باید همه شرکت کنند. 📅 26 اسفند 1376 🆔 @farhang_puya
🔰 جهاد مقاومت 💠 امیرالمومنین (علیه‌السلام): 🔘 مردمی که از جهاد روی برگردانند خداوند لباس ذلت بر تن آن‌ها می‌پوشاند و بلا به آنان هجوم می‌آورد حقیر و ذلیل می‌شوند. عقل و فهم‌شان تباه می‌گردد و به خاطر تضییع جهاد حق آن‌ها پایمال می‌شود و نشانه‌های ذلت در آن‌ها آشکار می‌گردد و از عدالت محروم می‌شوند. 📚 گردآوری: هادی محقق؛ کتاب شریف نهج‌البلاغه، خطبه 27 🆔 @farhang_puya
💠 شن‌ها را فراموش نکنین 🆔 @farhang_puya
⚔ درگیری تمدنی و لوازم آن 💢 امروز ما در بحث تمدن دینی که حکومت اسلامی دارد اجرا می‌شود با یک سری مباحث و تفکرات مدرن و دین‌گریز حاکم در جامعه خود مواجهیم که ناچار به پذیرش آن‌ها هستیم. ❇️ افراد متدین، متفکر و نخبه باید متوجه نقاط تمایز ما با سکولاریته باشند و برای آن نظریه‌پردازی کنند و سپس راهکارهایی را برای اعمال آن‌ها در جامعه بیابند. ⭕️ ما الان برای نظریه‌پردازی مشکل داریم. در بسیاری موارد ممکن است به نظر ما رفتاری سکولار نباشد و آن رفتار را دینی بدانیم. حتی باید این موارد برای خود ما حل شود که این یک رفتار سکولار است و دینی نیست. ✍ مهدی مشکی 🆔 @farhang_puya
💠 آگاهی امام از خطر روشنفکری ❌ خطرناک‌ترین گروه‌ها در زمان آغاز نهضت، روشنفکران خودباخته در برابر بیگانگان بودند؛ یعنی کسانی که در مقابل فرهنگ غربی و پیشرفت‌های مادی خودشان را باخته بودند. 🔚 حتی آن‌هایی که به‌ نام اسلام سخنرانی می‌کردند و مقاله می‌نوشتند، دلباخته پیشرفت و تمدن به اصطلاح غربی بودند. من برای این‌ها شواهد فراوان دارم. ❇️ امام (ره) این‌ها را خوب می‌دانست. ایشان با یک فراست الهی می‌دانست مهم‌ترین عاملی که در صورت تقویت شدن می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد، دین و به ویژه مذهب اهل‌بیت است و عواطف مردم نسبت به این خاندان هیچگاه از آن‌ها جداشدنی نیست. ✍ علامه مصباح‌یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
💠 حجاب، حق بیمه است ✳️ زحمت حجاب برای زنان حق بیمه‌ای است که زنان برای تامین سلامت روحی روانی خود می‌پردازند زیرا حجاب مانع جریان یافتن هوای نفس و نگاه‌های آلوده و فساد آمیز به حریم پاک زنانه می‌باشد. 🔰 نوع پوشش زن معرف عفیف یا هوس انگیز بودن اوست که موضع‌گیری مرد را در برابر او مشخص می‌کند. ✳️ پوشاک باتوجه به جنس، زنگ، شکل و دوخت زمانی معنا فرهنگی یافت که جوامع انسانی توسعه یافتند و فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ظاهر شدند و عقاید و آرمان‌های قومی و مذهبی پدیدار گشتند. ✍ مهیا زاهدین لباف 🆔 @farhang_puya
💢 اخلاق سکولار، مطلوب انسان مادی ❎ یک سکولار وقتی معتقد به نداشتن منتهایی برای جهان مبدا است و همه چیز را منحصر در همین جهان مادی می‌داند، نگاه او به انسان، انسان‌محوری و اومانیستی است و برای تشخیص راه وظایف، مصالح و مفاسد به خود متکی می‌شود و منبع دیگری برای آنها ندارد. ❇️ همچنین نگاه او به دین حداقلی است. در نظر فرد سکولار دین برای انسان فوایدی ندارد و احساس نیاز به دین نمی‌کند و مواردی هم که به دین نیاز پیدا می‌کند بسیار نادر است. ⭕️ مبانی سکولار بر اخلاق و رفتارهای اخلاقی او تاثیر می‌گذارد؛ چون چنین اخلاقی با طبیعت انسان تربیت نشده و با فطرت انسانی سازگاری ندارد، بدیهی است که انسان با چنین بینشی می‌خواهد آزاد و رها باشد و کسی برای او تعیین تکلیف نکند، لذا این اخلاق سکولار مطلوب انسان مادی است. 🎙 حجت‌الاسلام علی مصباح 🆔 @farhang_puya
💥 بر شما واجب است که در برابر دشمن مقتدر باشید! 💠 حضرت آیت‌الله جوادی آملی: ⚠️ مسئولین ما یک وظیفه‌ای دارند که حتما باید جامعه را به خوبی اداره کنند، مردم هم اگر اعتراضی دارند عاقلانه و عالمانه بیان کنند، اما آن ضلع سومی که خدای ناکرده فساد را راه می‌اندازد، کشور را ناامن می‌کند و آشوب ایجاد می‌کند این وابسته به بیگانه است و قرآن در خصوص برخورد با دشمنان فرمود: «و لیجدوا فیکم غلظه» ‼️ یعنی حتما دشمنان باید در شما غلظت و ستبری را احساس کنند! این امر حاضر به ما است این‌که فرمود: «و لیجدوا» یعنی حتما بر شما واجب است که دشمنان در شما قدرت را احساس کنند یعنی مقتدر باشید، طرزی باید که نتوانند در شما نفوذ کنند، حالا چه جنگ نرم و چه جنگ سخت، این امر الهی است. 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ اتحادیه اروپا ایران جواد نیست!! 💪 ایران یعنی سید علی خامنه‌ای (حفظه‌الله) 🎙 استاد حسن عباسی 🆔 @farhang_puya
⚠️ پروژه‌ای برای عدم شرکت مردم در انتخابات! 🆔 @farhang_puya
💢 گام‌های ‌نظری ‌برای ‌اسلامی‌سازی ‌علوم ‌انسانی از دیدگاه علامه مصباح‌یزدی (قدس سره) (بخش پنجم) 4⃣ آسیب‌‌شناسی درونی علوم جدید ↙️ یعنی باید دید نتیجه‌ای که حاصل شده و نظریاتی که مطرح شده با روش تجربی مورد قبول علوم تجربی، این تایج درست هستند یا خیر. 🔹 علامه مصباح‌یزدی (ره) در این زمینه می‌فرمایند: «ساده‌ترین و روبنایی‌ترین شکل برخورد با علوم موجود آن است که نتایج تحقیقات آن‌ها با همان متد تجربلی خودشان، و بر اساس اصول موضوعه‌ای که در آن‌ها پذیرش عام یافته‌اند، مورد بررسی نقادانه قرار گیرد تا روشن شود آیا به اصول و روش‌های خود پایبند بوده‌اند یا خیر. این اولین گام برای خروج از تقلید کو کورانه بوده است.» 🔸 ایشان در ادامه می‌فرمایند «چنان‌که دانشمندان غربی چنین حقی دارند که نظریه دیگران را مورد نقد و بررسی قرار دهند و یا حتی به اقتضای جایگاهشان وظیفه دارند که نقد و بررسی کنند، یک دانشمند مسلمان نیز، هم حق و هم وظیفه دارد که نظریات و دیدگاه‌های علمی را به صورت درونی مورد نقد و بررسی قرار دهد. ایشان دانشمندانی را که چنین رویه‌ای ندارند را خود کم‌بین و دارای عقده حقارت می‌دانند که حاصل صدها سال تحقیر علمی و فرهنگی ملت مسلمان است!». 📚 گردآوری: عیسی معلم؛ کتاب: رابطه علم و دین ص 238 🆔 @farhang_puya
💠 آیت‌الله مصباح (ره) ویژگی‌های شخصیتی داشت که همین امر موجب شد تا کسانی‌که از نزدیک او را می‌شناختند، ارادتی ویژه به ایشان داشته باشند: ✍ تنظیم: هادی قطبی 🔆 شیفتگی به نماز، انس با قرآن و اهل بیت (ع)، توسل به معصومین (ع) به‌ویژه امام زمان (عج)، توجه به کانون خانواده و اهتمام به تربیت فرزندان صالح، تقوا و پارسایی، خلوص، تواضع و صداقت، علم و حکمت، اخلاق و معنویت، نظم و برنامه‌ریزی، صبوری، استواری و شکیبایی و پرهیز از بی‌حوصلگی و شتاب‌زدگی، فکر و بیان منسجم، نوآوری‌های علمی و پزوهشی، روحیه‌ی تحقیق و پزوهش، جدیت و پشت‌‌کار و مجاهدت خستگی‌ناپذیر، شجاعت علمی در نقد اندیشه‌های نو، دقت و وسواس علمی در نقد اندیشه‌ها. ✳️ آگاهی از علوم روز و افکار و اندیشه‌های نو، دقت و وسواس علمی و تفکر و تامل در گفتار و نوشتار، بی‌طرفی و انصاف در قضاوت‌های علمی، رعایت ادب در نقد اندیشه‌ها، ذهن ساختارمند و منطقی در بیان و بنان، داشتن منطق قوی و گفتری روان و دل‌نشین، صراحت و شجاعت در اظهار حق و عقیده. 🆔 @farhang_puya
💢 مشارکت سیاسی در اندیشه امام (ره) ✍ محسن مومنی: ✔️ یکی از مهم‌ترین مظاهر جمهوریت در اندیشه‌ی سیاسی امام (ره)، تاکید بر لزوم مشارکت سیاسی مردم و حق نظارت آن‌هاست. اصل مشارکت که از بنیادی‌ترین اصول اجتماعی مردم‌سالاری در نزد امام (ره) بود، حقی است مبتنی بر اعتقاد به برابری و ازادی همه قشرهای جامعه. 🔚 مشارکت سیاسی در اندیشه امام (ره)، هم حق است و هم تکلیف به این معنا که از یک سو حق اولیه‌ی هر فرد است که خودش سرنوشت خود را در جامعه انتخاب کند و اظهار کند. از سویی دیگر تکلیفی شرعی است برای مسلمان که از سرنوشت خود و جاممعه‌ی خود غافل نباشند و سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود را انتخاب کنند. 🆔 @farhang_puya
💠 ایمان قوی، لازمه شهادت 💢 بی‌تردید هرگز کسی به این جایگاه نمی‌رسد که جان خود را در کف گرفته و بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای آن را فدای حقیقت کند مگر با داشتن یک ایمان بسیار قوی و استوار. 📌 درواقع با معرفی روحیه شهادت‌طلبی به‌عنوان یک سلاح، باید ایمان را نیز کارخانه ساخت آن بدانیم، ایمانی که موجب آسان نمودن تحمل هرگونه سختی در مقابل احیا حقایق می‌شود. ✍ محمدرضا اسدی 🆔 @farhang_puya
💠 شهادت‌طلبی، نقطه مقابل پوچ‌گرایی 📌 در تفکرات مرگ‌طلبانه و پوچ‌انگارانه، نیستی و پوچی حرف اول را می‌زند. این روحیه ریشه در فلسفه نهلیسم دارد. در این تفکر فرد مرگ‌طلب همه چیز را پوچ می‌بیند و چون به یک منشا قدرت‌مند معنوی چون ایمان و پروردگاری مقتدر اعتقاد ندارد همه چیز را در دنیا خلاصه می‌کند. 🔰 مرگ‌طلب‌ها در پی این هدف به حرکت‌هایی دست می‌زنند و شرایطی را می‌آفرینند که احیانا در آن هم خود و هم عده‌ای از افراد بی‌گناه را به‌کام مرگ می‌کشانند. ❇️ نقطه مقابل این معادله شهادت‌طلب ها هستند این افراد در ترسیم و تعیین اندیشه‌های خود زندگی عزتمندانه برای خود در نظر گرفته و تمام افراد جامعه را در راس اندیشه‌ها جای داده و مبنای تمام حرکات خود را رسیدن به یک زندگی آرمانی قرار داده‌اند. ✍ فاطمه حیدری 🆔 @farhang_puya
💢 فتنه در گفتار امام خمینی (ره) 🔰 به اسلام برگردید ♨️ من باز به همه این آقایانی که می‌خواهند نطق کنند و اعلامیه بدهند و نامه سرگشاده بفرستند و از این مزخرفات، به همه این‌ها اعلام می‌کنم که برگردید به اسلام، برگردید به قانون، برگردید به قرآن کریم، بهانه درست نکنید که اسباب این بشود که شما همه به انزوا کشیده شوید. 📌 من به بسیاری از شما علاقه دارم و میل دارم که همه به قانون عمل کنند و همه در جای خود باشند و چنان‌چه این‌طور نباشد، مسئله طور دیگر خواهد شد. 📖 بیانات حضرت امام (ره)، صحیفه امام، ج 14، ص 418 🆔 @farhang_puya
💡 سبقت بندگان خدا در میدان مسابقه 🔆 إنَّ اللهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ، فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلی مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَقَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا. 💠 کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (عليه‌السلام): 🔆 خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عدّه‌ای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودی الهی از یکدیگر خواهند گرفت و گروهی از روی بی‌توجّهی و سهل‌انگاری خسارت و ضرر می نمایند. 📚 تحف‌العقول، ص ۲۳۴ 🆔 @farhang_puya
32.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام ای ثمره کوثر خدای علی سلام ای جلبات خدا نمای علی سلام ای پاسخ شیرین ربنای علی یا کریم اهل‌بیت! خوش اومدی ما همه گداتیم 🎙 حاج مهدی رسولی 🆔 @farhang_puya
💠 اهمیت آگاهی مردم در نهضت امام (ره) ⛔️ برخلاف دیگران که می‌کوشیدند از مکاتب خارجی و شخصیت‌های بین‌المللی کمک بگیرند یا از قوه قهریه و کودتای نظامی استفاده کنند، تکیه امام (ره) بر این بود که مردم را باید آگاه کرد. ⭕️ چیزی که در نهضت مشروطیت کم داشتیم، آگاهی مردم بود. آنچه باعت شد روشنفکران غرب زده قدرت را از دست انقلابی های واقعی دین‌دار خارج کنند، این بود که با تبلیغات توانستند حرف های خودشان را به عموم مردم بیاور آنند ولی روحانیت نتوانست این‌کار را بکند. ✳️ زیرا روحانیت نه رسانه‌ای در دست داشت، نه افراد تحصیل کرده‌ای که کاملا از جهات اجتماعی و سیاسی اسلام اطلاع داشته باشند. امام که شروع کرد اینها را خوب می‌دانست و بنا را بر این گذاشت که توده مردم را روشن کند. 🎙 علامه مصباح‌یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
❌ رواج بی‌عفتی در غرب ♨️ سرمایه‌داران و صاحبان کارخانه‌ها با آغاز انقلاب صنعتی و اختراع ماشین بخار، برای تامین نیروی انسانی ارزان مورد نیاز به فکر جذب زنان به‌سوی بازار کار افتادند. ⭕️ صاحبان سرمایه برای این منظور با به راه انداختن تبلیغات گسترده به نام '' آزادی زن '' آنان را اجیر و اسیر دنیای سرمایه‌داری جدید ساختند. 🔚 زنان اروپایی که تا آن زمان در کانون گرم خانواده مشغول تربیت فرزندان و نسل آینده کشور بودند در ابتدا حاضر نبودند وارد محیط خشن بازار کار و فعالیت‌های سخت در کارخانه‌ها شوند. اما وقتی در معرض تبیلغات گسترده دنیای سرمایه‌داری قرار گرفتند تن به کار کردن دادند. ✍ محمد ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya