هدایت شده از کانال رسمی احکام جامع 🇵🇸 🇮🇷
✨﷽✨
📝 #بخوانید | تاییدیه ی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #سیستانی بر ۴ جلد #توضیح_المسائل_جامع👆
#دفتر_مشهد
💠 پ.ن:
به فرموده ی معظم له، چنانچه فتوایی یا هر نوع عبارتی در این رساله وجود داشته باشد که خلاف آن در کتب دیگر، حتی #منهاج_الصالحین، تعلیقه علی #العروة_الوثقی، #المسائل_المنتخبه، #توضیح_المسائل سابق و... باشد، متن موجود در #توضیح_المسائل_جامع مقدم است.
✅️ شایان ذکر است متون فوق در مرحله چاپ بوده و تا چند روز دیگر ان شاءالله تعالی در دسترس علماء و اساتید بزرگوار و مقلدین معظم له قرار خوهد گرفت.
⛔️ با عرض پوزش، بنابر مصالحی، از انتشار ورد فایل های فوق معذوریم.
☘☘☘☘☘
#رساله
#تاییدیه
#کتب_فقهی
#کتب_جدید
#رساله_جامع
#توضیح_المسائل
📢📢📢📢📢
برای انتخاب روی گزینه مورد نظر کلیک کنید:👇
سایت / آپارات / تلگرام / ایتا / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (برادران) / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (خواهران) / کانال فتاوای جدید (عدول) مقام معظم رهبری
📢 کانال رسمی احکام جامع
🆔 @ahkam_sraj
هدایت شده از کانال رسمی احکام جامع 🇵🇸 🇮🇷
رساله جامع آیت الله سیستانی ج۱.pdf
10.01M
✨﷽✨
📝 فایل #PDF کتاب #توضیح_المسائل_جامع مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #سیستانی
1⃣ #جلد_اول
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
📢 کانال رسمی احکام جامع
🆔 @ahkam_sraj
هدایت شده از کانال رسمی احکام جامع 🇵🇸 🇮🇷
رساله جامع آیت الله سیستانی ج٢.pdf
6.71M
✨﷽✨
📝 فایل #PDF کتاب #توضیح_المسائل_جامع مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #سیستانی
2⃣ #جلد_دوم
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
📢 کانال رسمی احکام جامع
🆔 @ahkam_sraj
هدایت شده از کانال رسمی احکام جامع 🇵🇸 🇮🇷
رساله جامع آیت الله سیستانی ج٣.pdf
7.91M
✨﷽✨
📝 فایل #PDF کتاب #توضیح_المسائل_جامع مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #سیستانی
3⃣ #جلد_سوم
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
📢 کانال رسمی احکام جامع
🆔 @ahkam_sraj
هدایت شده از کانال رسمی احکام جامع 🇵🇸 🇮🇷
رساله جامع آیت الله سیستانی ج۴.pdf
8.42M
✨﷽✨
📝 فایل #PDF کتاب #توضیح_المسائل_جامع مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #سیستانی
4⃣ #جلد_چهارم
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
📢 کانال رسمی احکام جامع
🆔 @ahkam_sraj
✨﷽✨
📚 #عدم_وجوب_خمس قبل از سال خمسی، با علم به #مازاد_مؤونه
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید:
۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
🔒سؤال:
با توجه به اینکه خمس، به مازاد مؤونه تعلق می گیرد، در صورتی که مکلف بداند که تا پایان سال خمسی درآمدش صرف در مؤونه نمی شود، آیا پرداخت خمس آن زودتر از پایان سال خمسی واجب است؟
🔑✅ #فتوای_جدید:
پرداخت خمس آن قبل از پایان سال واجب نیست.
نکته‼️
ظاهراً فتوای معظم له از ابتدا همین بوده و عدول صورت نگرفته، بلکه در حال حاضر فقط تصریح به این نکته شده است.
علی کل حال، از این پس برای پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، لازم است فتوای فوق مطرح گردد.
📝توضیح:
اصل بر این است که خمس به مجرد حصول ربح (حاصل شدن و به وجود آمدن سود و درآمد) به مال تعلق میگیرد، هرچند فرد مأذون در تأخیر در پرداخت خمس تا آخر سال خمسی می باشد.
👈 این قاعده چند ثمره ی عملی دارد. از جمله:
1️⃣ پول یا کالا را #اسراف و #تبذیر نماید:
اگر در بین سال اسراف و تبذیر کند از آنجا که مصداق مؤونه نیست، پرداخت خمس این مبلغ واجب است.
به طور کلی اگر صرف درآمد بین سال عرفاً اسراف محسوب شود، پرداخت خمس آن لازم است.
2️⃣ پول را در #مصارف_حرام مصرف نماید:
اگر انسان پولی را بابت #گناه پرداخت کند لازم است خمس آن را بپردازد.
مثلا: اگر انسان مبلغی را جهت اینترنت برای مصرف گناه بخرد، یا هزینه ی خرید وسایل حرام، مثل انگشتر طلای مردانه، آلات لهو و لعب، ابزار قمار و مانند آن جزء مؤونه محسوب نمیشود و خمس دارد.
شایان ذکر است اگر مکلف نداند که دقیقا چه میزان بابت کار حرام یا گناه هزینه شده است، مقداری را که یقین دارد در کار حرام مصرف کرده، محاسبه کند.
3️⃣ پول را به صورت #محاباتی و #سفهی مصرف نماید:
اگر مکلف پول خود را به صورت #معامله_سفهی خرج نماید، یا #خیرات و صدقاتی که بیش از شأن فرد است، عرفاً اسراف و سفهی محسوب شود، خمس دارد.
4️⃣ خرید یا #هبه یا نگه داری اشیاء #خلاف_شأن:
اگر در نظر عرف، داشتن شیئی غير عادى و غير متعارف باشد، خلاف #شأن محسوب مى شود و به آن خمس تعلق می گیرد؛ و تشخیص موضوع به عهده مکلف است.
همچنین هدیه دادن چیزی که بیشتر از حدّ شأن عرفی هدیه دهنده باشد، مؤونهی او محسوب نمیشود و باید خمس آن را بپردازد.
✅️ #مساله از مقام معظم رهبری:
از موارد فوق مشخص شد که اگر مکلفی در مصرف هزینه های آب و برق و گاز و خوراک و پوشاک و هدیه و امثال آن از شأن خود زیاده روی و اسراف کند، به مقدارى كه بيش از شأنش مصرف كرده يا اسراف كرده است خمس تعلق مىگيرد.
5️⃣ یقین به عدم استفاده از مال تا سال خمسی:
عده ای از مراجع معظم تقلید* فرمودند:
اگر بداند تا آخر سال به آن درآمد نیاز پیدا نمیكند، باید (فتوا یا احتیاط بر حسب اختلاف) فوراً خمس آن را بدهد. (چون اصل در پرداخت خمس همان زمان حصول ربح است و از باب ارفاق و احتیاط به اینکه شاید مؤونه شود، اذن در تاخیر داده شده است. لذا اگر بداند مؤونه نمی شود، صبر و تاخیر در پرداخت خمس دلیل و مجوزی ندارد، درنتیجه لازم است فورا تخمیس شود.)
مقام معظم رهبری (طبق متن فوق که جدیدا بیان نمودند) می فرمایند:
جايز است فوراً خمس را بپردازد، هرچند واجب نيست و حتی در این فرض هم جواز تاخیر تا آخر سال را دارد.
📚 #منابع برای انتشار اساتید:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم)
3. احکام خمس و مکاسب، بخش مؤونه و احکام آن، م69 و 72
4. استفتاء خصوصی از معظم له،
شماره سوال: 235696
شماره سوال: 620085
شماره سوال: 889652
شماره سوال: 1217390
شماره سوال: 1204561
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* از جمله صاحبان منهاج میفرمایند:
يتعلّق الخمس بالربح بمجرّد حصوله وإن جاز تأخير الدفع إلى آخر السنة احتياطاً للمؤونة، فإذا أتلفه ضمن الخمس، وكذا إذا أسرف في صرفه أو وهبه أو اشترى أو باع على نحو المحاباة فيما إذا كانت الهبة أو الشراء أو البيع غير لائقة بشأنه، وإذا علم أنّه ليس عليه مؤونة في باقي السنة فالأحوط وجوباً أن يبادر إلى دفع الخمس ولا يؤخّره إلى نهاية السنة.
درنتیجه: انسان میتواند در بین سال هر وقت درآمدی به دستش آید خمس آن را بدهد و میتواند پرداخت خمس را تا آخر سال به تأخیر بیندازد ولی اگر بداند تا آخر سال به آن درآمد نیاز پیدا نمیكند، بنابر احتیاط واجب، باید فوراً خمس آن را بدهد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#خمس
#درآمد_مازاد
#سال_خمسی
#احکام_خمس
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #کسر_بدهی ناشی از صرف #مؤونه #بعد_از_ربح
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید:
۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
🔒 سؤال:
اگر بعد از حصول درآمد مالی را که قرض کرده یا نسیه خریده است صرف در مؤونه کند یا چیزی را که مؤونه است به ذمه بخرد و هنگامی که صرف در مؤونه شده از درآمد قبلی چیزی باقی نمانده باشد و بعد از آن در همان سال درآمد دیگری کسب کند، آیا در پایان سال می تواند آنچه را صرف کرده کسر کند؟
🔑✅ #فتوای_جدید:
در فرض مرقوم به همان مقدار از درآمد کسر می شود.
📝 توضیح‼️
این مساله مربوط به #قاعده_کسر است که مدتها قبل معظم له از فتوای سابق عدول کردند (که ان شاءالله به زودی متن فتوای سابق و فتوای جدید در همین کانال بارگزاری می شود) و این مساله از فروعات همان مساله می باشد که اگر بدهی ناشی از صرف مؤونه بعد از حصول ربح باشد، قاعده ی کسر جاری می شود، و الا بنابر احتیاط واجب جاری نمی شود و نمی تواند کسر نماید.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم)
3. سایت ادمین امام خامنه ای (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34
4. استفتاء خصوصی از معظم له، شماره سوال: 1366844، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#خمس
#قاعده_کسر
#سال_خمسی
#احکام_خمس
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 پرداخت #خمس دیگران #بدون_اطلاع آنان
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید:
۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
🔒سؤال:
آیا پرداخت خمس دیگران بدون اطلاع آنان موجب سقوط ذمه آنان می شود؟
❌ #فتوای_سابق:
اگر با اجازه و وکالت از طرف وی باشد، اشکال ندارد.
شماره سوال: 1206316 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
شماره سوال: 597632 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
شماره سوال: 1101524 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
شماره سوال: 1227181 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
🔑✅ #فتوای_جدید:
بلی؛ کفایت می کند.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم)
3. سایت ادمین امام خامنه ای، (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34
4. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1323981
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#خمس
#سال_خمسی
#احکام_خمس
#خمس_دیگران
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 پرداخت #خمس دیگران #بدون_اطلاع آنان مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ
✨﷽✨
📚 #قصد_قربت در #ادای_خمس
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ تقریبی #عدول:
اوایل آذر ماه ۱۴۰۰
🔒سؤال:
اگر شخصی موقع ادای خمس، قصد قربت نداشته باشد، آیا این پرداخت موجب برائت ذمه می شود؟
❌ #فتوای_سابق:
خمس از واجبات تعبدی است و باید با قصد قربت پرداخت شود. و بدون قصد قربت ذمه بریء نمی شود.
1. احکام خمس و مکاسب، فصل چیزهایی که به آنها خمس تعلق می گیرد، م1
2. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1114928 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
شماره سوال: 1000334 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
شماره سوال: 611289 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
🔑✅ #فتوای_جدید:
ادای خمس هر چند بدون قصد قربت باشد، موجب برائت ذمه می شود.
📝 توضیح‼️
اشتراط قصد قربت در خمس #امر_تکلیفی است.
لذا اگر کسی بدون قصد قربت خمس بدهد، #معصیت کرده است؛ اما خمسی که پرداخت کرده، کافی است.
📚 #منابع:
1. مستندات استفتائات (دستخط)
2. استفتاء از معظم له:
سوال شماره: 1315191 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
شماره سوال: 1329886 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#قربت
#خمس
#اداء_خمس
#احکام_خمس
#ادا_خمس_با_قصد_قربت
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 #مسافرت در ماه مبارک #رمضان قبل از اذان ظهر مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ا
✨﷽✨
📚 #روزه_مسافر و #شک در رسیدن به #وطن #قبل_از_ظهر
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ تقریبی #بیان_فتوای_جدید:
اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
🔒سؤال:
روزه مسافری که صبح به مقدار #مسافت_شرعی از #وطن خود دور می شود، اگر #قبل_از_ظهر برگشت ولی #شک دارد که به #اذان_ظهر رسیده یا نه، چه حکمی دارد؟
🔑✅ #فتوای_جدید:
صحیح نیست.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم)
3. سایت ادمین امام خامنه ای، (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#سفر
#مسافر
#مسافرت
#حدترخص
#روزه_مسافر
#مسافت_شرعی
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #وقف بر #اولاد_ذکور نسل بعد از نسل
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ تقریبی #بیان_فتوای_جدید:
اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
🔒سؤال:
اگر در وقف نامه ای متولی منصوص اکبر اولاد ذکور #واقف نسلاً بعد نسل ذکر شده باشد، پس از او آیا فرزند بزرگ ایشان متولی می شود یا برادرشان؟
🔑✅ #فتوای_جدید:
پس از او برادر بزرگ تر و مادامی که براداران متولی اول زنده هستند، فرزندان او #متولی نخواهند شد تا آنکه نسل اول منقضی شود و #تولیت به اکبر اولاد ذکور نسل بعدی برسد و برای نسل های بعدی نیز به همین صورت خواهد بود که تا از نسل قبل یک نفر زنده باشد نوبت به نسل بعدی نمی رسد.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم)
3. سایت ادمین امام خامنه ای، (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34
4. کانال "فقه و احکام رهبری"، تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ، دوشنبه
5. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1365309، تاریخ : 1401/02/25
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#وقف
#واقف
#متولی
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #ازدواج با #دختر و #پسر #نوزاد یا #کودک برای #محرمیت
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید:
بهار سال ۱۴۰۱
🔒سؤال:
آیا می توان به نیت محرم شدن با زنی، دختر کوچکش را (رضیعه یا غیر رضیعه) با اذن ولی دختر به عقد موقت در آورد؟
❌ #فتوای_سابق:
در فرض سؤال اگر عقد به مصلحت دختر باشد اشکال ندارد.
منظور، مصلحتی است که عرف، آن را به نفع بچه بداند، چه الان و چه در آینده (مثل اینکه مهریه قابل توجهی برای او قرار دهند).
استفتاء از معظم له، سوالات شماره: 858737 و 859090
🔑✅ #فتوای_جدید:
در عقد #رضیعه اگر مدت عقد کوتاه باشد مثلا یکی دو ساعت، محل اشکال است.
به عبارت دیگر:
صحت عقد موقت نوزاد، بدون در نظر گرفتن مدتی که #قابلیت_استمتاع پیدا کند، محل اشکال است.
📝 توضیح‼️
آنچه متعارف شده از این که یک یا دو ساعت #عقد_انقطاعی بر دختر کوچک شیرخوار یا نزدیک به آن، واقع می سازند و منظورشان از این کار آن است که مادرش بر معقود له محرم بشود، خالی از اشکال نمی باشد؛ از جهت این که در صحت این عقد، اشکال است تا این که حرمت مادر معقود علیها، بر آن مترتب شود؛ لذا اگر طفلی را به عقد فرد دیگری در بیاوریم، بنابر احتیاط واجب باید مدت آن عقد به قدری باشد که قابلیت استمتاع ولو در آینده وجود داشته باشد. در نتیجه:
اگر دختری مثلا یک یا دو ساله را بخواهیم به عقد دیگری در بیاوریم، عقد چند روزه یا حتی دو سه ساله محل اشکال است.
چند نکته‼️
1⃣ لازم نیست زوج تا اتمام مدّت عقد صبر کند، بلکه می شود بعد از اجرای عقد، زوج مابقی مدّت را ابراء نموده و ببخشد.
2⃣ چنانچه عقد به مدت کوتاهی باشد، معظم له نفرمودند باطل است، بلکه فرمودند صحت اینچنین عقدی محل اشکال است؛ یعنی بنابر احتیاط واجب لازم است مدت طولانی باشد به طوری که به حدی رسیده باشد که قابلیت استمتاع و تلذذ از او را داشته باشد، یا در آن مدت به این حدّ برسد؛ در نتیجه:
اگر به مدت کوتاهی عقد خوانده شد، لازم است آثار مصاهرت و آثار عدم محرمیّت بر آن مترتب شود، در صورتی که تحقق زوجیّت را ولو به داعی بعضی از آثار ـ مثل محرمیّت ـ قصد نموده باشد (لذا در بعض موارد آثار زوجیت و در بعض موارد آثار عدم زوجیت بار می شود).
بدین معنا که:
الف. از یک سو آثار زوجیت بار می شود:
مثلا زوج احتیاطا مابقی مدت را ببخشد تا این طفل شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد. و همچنین آثار محرمیت از حیث ازدواج های آینده رعایت شود و دیگر با کسانی که شاید محرم شده باشد، تا ابد ازدواج نکند (مثلا دختر 1 ساله را به عقد پسری بالغ در آورده اند تا پدر پسر در حکم پدرشوهر شود؛ اینجا بعد از جدایی احتیاطا تا ابد این پدر با این دختر ازدواج نکند؛ زیرا شاید محرم شده باشند و حکم ازدواج با محارم پیدا کند).
ب. از سوی دیگر آثار عدم زوجیت بار می شود:
بدین معنا که احتیاطا آثار محرمیت از حیث پوشش و نظر را اجرا نکنند (گویا عقد باطل بوده و معامله ی نامحرم با یکدیگر بکنند).
3⃣ این حکم اختصاص به #رضیعه و #دختر ندارد و #رضیع و #پسر را هم شامل می شود (فرقی بین دختر و پسر نیست).
مثلا اگر دختر ۱۵ ساله را به ازدواج پسر ۱ ساله در بیاورند، صحت این عقد هم محل اشکال است؛
لذا در این مثال هم، باید طولانی باشد که پسر به سنی برسد که بتواند تمتع ببرد و قابلیت این کارها را داشته باشد.
4⃣ ظاهر این است که این فتوا، مطلب جدیدی نیست، بلکه همان نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) در وسیلة النجاة [1] است که به صورت احتیاط واجب فرموده اند و در تحریر الوسیله تبدیل به احتیاط مستحب کرده اند، البته طبق بعضی از نسخه ها در تحریر الوسیله [2] هم احتیاط واجب می باشد.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء از معظم له،
شماره سوال: 1374668، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
شماره سوال: 1378036، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
🔰 پاورقی ها در پیام بعدی👇👇👇👇
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#ازدواج
#محرمیت
#ازدواج_موقت
#طفل
#شیرخوار
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid