هدایت شده از کانال رسمی احکام جامع 🇵🇸 🇮🇷
رساله جامع آیت الله سیستانی ج۴.pdf
8.42M
✨﷽✨
📝 فایل #PDF کتاب #توضیح_المسائل_جامع مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #سیستانی
4⃣ #جلد_چهارم
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
📢 کانال رسمی احکام جامع
🆔 @ahkam_sraj
✨﷽✨
📚 #عدم_وجوب_خمس قبل از سال خمسی، با علم به #مازاد_مؤونه
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید:
۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
🔒سؤال:
با توجه به اینکه خمس، به مازاد مؤونه تعلق می گیرد، در صورتی که مکلف بداند که تا پایان سال خمسی درآمدش صرف در مؤونه نمی شود، آیا پرداخت خمس آن زودتر از پایان سال خمسی واجب است؟
🔑✅ #فتوای_جدید:
پرداخت خمس آن قبل از پایان سال واجب نیست.
نکته‼️
ظاهراً فتوای معظم له از ابتدا همین بوده و عدول صورت نگرفته، بلکه در حال حاضر فقط تصریح به این نکته شده است.
علی کل حال، از این پس برای پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، لازم است فتوای فوق مطرح گردد.
📝توضیح:
اصل بر این است که خمس به مجرد حصول ربح (حاصل شدن و به وجود آمدن سود و درآمد) به مال تعلق میگیرد، هرچند فرد مأذون در تأخیر در پرداخت خمس تا آخر سال خمسی می باشد.
👈 این قاعده چند ثمره ی عملی دارد. از جمله:
1️⃣ پول یا کالا را #اسراف و #تبذیر نماید:
اگر در بین سال اسراف و تبذیر کند از آنجا که مصداق مؤونه نیست، پرداخت خمس این مبلغ واجب است.
به طور کلی اگر صرف درآمد بین سال عرفاً اسراف محسوب شود، پرداخت خمس آن لازم است.
2️⃣ پول را در #مصارف_حرام مصرف نماید:
اگر انسان پولی را بابت #گناه پرداخت کند لازم است خمس آن را بپردازد.
مثلا: اگر انسان مبلغی را جهت اینترنت برای مصرف گناه بخرد، یا هزینه ی خرید وسایل حرام، مثل انگشتر طلای مردانه، آلات لهو و لعب، ابزار قمار و مانند آن جزء مؤونه محسوب نمیشود و خمس دارد.
شایان ذکر است اگر مکلف نداند که دقیقا چه میزان بابت کار حرام یا گناه هزینه شده است، مقداری را که یقین دارد در کار حرام مصرف کرده، محاسبه کند.
3️⃣ پول را به صورت #محاباتی و #سفهی مصرف نماید:
اگر مکلف پول خود را به صورت #معامله_سفهی خرج نماید، یا #خیرات و صدقاتی که بیش از شأن فرد است، عرفاً اسراف و سفهی محسوب شود، خمس دارد.
4️⃣ خرید یا #هبه یا نگه داری اشیاء #خلاف_شأن:
اگر در نظر عرف، داشتن شیئی غير عادى و غير متعارف باشد، خلاف #شأن محسوب مى شود و به آن خمس تعلق می گیرد؛ و تشخیص موضوع به عهده مکلف است.
همچنین هدیه دادن چیزی که بیشتر از حدّ شأن عرفی هدیه دهنده باشد، مؤونهی او محسوب نمیشود و باید خمس آن را بپردازد.
✅️ #مساله از مقام معظم رهبری:
از موارد فوق مشخص شد که اگر مکلفی در مصرف هزینه های آب و برق و گاز و خوراک و پوشاک و هدیه و امثال آن از شأن خود زیاده روی و اسراف کند، به مقدارى كه بيش از شأنش مصرف كرده يا اسراف كرده است خمس تعلق مىگيرد.
5️⃣ یقین به عدم استفاده از مال تا سال خمسی:
عده ای از مراجع معظم تقلید* فرمودند:
اگر بداند تا آخر سال به آن درآمد نیاز پیدا نمیكند، باید (فتوا یا احتیاط بر حسب اختلاف) فوراً خمس آن را بدهد. (چون اصل در پرداخت خمس همان زمان حصول ربح است و از باب ارفاق و احتیاط به اینکه شاید مؤونه شود، اذن در تاخیر داده شده است. لذا اگر بداند مؤونه نمی شود، صبر و تاخیر در پرداخت خمس دلیل و مجوزی ندارد، درنتیجه لازم است فورا تخمیس شود.)
مقام معظم رهبری (طبق متن فوق که جدیدا بیان نمودند) می فرمایند:
جايز است فوراً خمس را بپردازد، هرچند واجب نيست و حتی در این فرض هم جواز تاخیر تا آخر سال را دارد.
📚 #منابع برای انتشار اساتید:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم)
3. احکام خمس و مکاسب، بخش مؤونه و احکام آن، م69 و 72
4. استفتاء خصوصی از معظم له،
شماره سوال: 235696
شماره سوال: 620085
شماره سوال: 889652
شماره سوال: 1217390
شماره سوال: 1204561
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* از جمله صاحبان منهاج میفرمایند:
يتعلّق الخمس بالربح بمجرّد حصوله وإن جاز تأخير الدفع إلى آخر السنة احتياطاً للمؤونة، فإذا أتلفه ضمن الخمس، وكذا إذا أسرف في صرفه أو وهبه أو اشترى أو باع على نحو المحاباة فيما إذا كانت الهبة أو الشراء أو البيع غير لائقة بشأنه، وإذا علم أنّه ليس عليه مؤونة في باقي السنة فالأحوط وجوباً أن يبادر إلى دفع الخمس ولا يؤخّره إلى نهاية السنة.
درنتیجه: انسان میتواند در بین سال هر وقت درآمدی به دستش آید خمس آن را بدهد و میتواند پرداخت خمس را تا آخر سال به تأخیر بیندازد ولی اگر بداند تا آخر سال به آن درآمد نیاز پیدا نمیكند، بنابر احتیاط واجب، باید فوراً خمس آن را بدهد.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#خمس
#درآمد_مازاد
#سال_خمسی
#احکام_خمس
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #کسر_بدهی ناشی از صرف #مؤونه #بعد_از_ربح
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید:
۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
🔒 سؤال:
اگر بعد از حصول درآمد مالی را که قرض کرده یا نسیه خریده است صرف در مؤونه کند یا چیزی را که مؤونه است به ذمه بخرد و هنگامی که صرف در مؤونه شده از درآمد قبلی چیزی باقی نمانده باشد و بعد از آن در همان سال درآمد دیگری کسب کند، آیا در پایان سال می تواند آنچه را صرف کرده کسر کند؟
🔑✅ #فتوای_جدید:
در فرض مرقوم به همان مقدار از درآمد کسر می شود.
📝 توضیح‼️
این مساله مربوط به #قاعده_کسر است که مدتها قبل معظم له از فتوای سابق عدول کردند (که ان شاءالله به زودی متن فتوای سابق و فتوای جدید در همین کانال بارگزاری می شود) و این مساله از فروعات همان مساله می باشد که اگر بدهی ناشی از صرف مؤونه بعد از حصول ربح باشد، قاعده ی کسر جاری می شود، و الا بنابر احتیاط واجب جاری نمی شود و نمی تواند کسر نماید.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم)
3. سایت ادمین امام خامنه ای (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34
4. استفتاء خصوصی از معظم له، شماره سوال: 1366844، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#خمس
#قاعده_کسر
#سال_خمسی
#احکام_خمس
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 پرداخت #خمس دیگران #بدون_اطلاع آنان
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید:
۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
🔒سؤال:
آیا پرداخت خمس دیگران بدون اطلاع آنان موجب سقوط ذمه آنان می شود؟
❌ #فتوای_سابق:
اگر با اجازه و وکالت از طرف وی باشد، اشکال ندارد.
شماره سوال: 1206316 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
شماره سوال: 597632 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
شماره سوال: 1101524 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
شماره سوال: 1227181 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
🔑✅ #فتوای_جدید:
بلی؛ کفایت می کند.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم)
3. سایت ادمین امام خامنه ای، (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34
4. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1323981
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#خمس
#سال_خمسی
#احکام_خمس
#خمس_دیگران
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 پرداخت #خمس دیگران #بدون_اطلاع آنان مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ
✨﷽✨
📚 #قصد_قربت در #ادای_خمس
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ تقریبی #عدول:
اوایل آذر ماه ۱۴۰۰
🔒سؤال:
اگر شخصی موقع ادای خمس، قصد قربت نداشته باشد، آیا این پرداخت موجب برائت ذمه می شود؟
❌ #فتوای_سابق:
خمس از واجبات تعبدی است و باید با قصد قربت پرداخت شود. و بدون قصد قربت ذمه بریء نمی شود.
1. احکام خمس و مکاسب، فصل چیزهایی که به آنها خمس تعلق می گیرد، م1
2. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1114928 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
شماره سوال: 1000334 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
شماره سوال: 611289 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
🔑✅ #فتوای_جدید:
ادای خمس هر چند بدون قصد قربت باشد، موجب برائت ذمه می شود.
📝 توضیح‼️
اشتراط قصد قربت در خمس #امر_تکلیفی است.
لذا اگر کسی بدون قصد قربت خمس بدهد، #معصیت کرده است؛ اما خمسی که پرداخت کرده، کافی است.
📚 #منابع:
1. مستندات استفتائات (دستخط)
2. استفتاء از معظم له:
سوال شماره: 1315191 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
شماره سوال: 1329886 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#قربت
#خمس
#اداء_خمس
#احکام_خمس
#ادا_خمس_با_قصد_قربت
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 #مسافرت در ماه مبارک #رمضان قبل از اذان ظهر مطابق با ♻️#فتوای_جدید♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ا
✨﷽✨
📚 #روزه_مسافر و #شک در رسیدن به #وطن #قبل_از_ظهر
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ تقریبی #بیان_فتوای_جدید:
اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
🔒سؤال:
روزه مسافری که صبح به مقدار #مسافت_شرعی از #وطن خود دور می شود، اگر #قبل_از_ظهر برگشت ولی #شک دارد که به #اذان_ظهر رسیده یا نه، چه حکمی دارد؟
🔑✅ #فتوای_جدید:
صحیح نیست.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم)
3. سایت ادمین امام خامنه ای، (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#سفر
#مسافر
#مسافرت
#حدترخص
#روزه_مسافر
#مسافت_شرعی
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #وقف بر #اولاد_ذکور نسل بعد از نسل
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ تقریبی #بیان_فتوای_جدید:
اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
🔒سؤال:
اگر در وقف نامه ای متولی منصوص اکبر اولاد ذکور #واقف نسلاً بعد نسل ذکر شده باشد، پس از او آیا فرزند بزرگ ایشان متولی می شود یا برادرشان؟
🔑✅ #فتوای_جدید:
پس از او برادر بزرگ تر و مادامی که براداران متولی اول زنده هستند، فرزندان او #متولی نخواهند شد تا آنکه نسل اول منقضی شود و #تولیت به اکبر اولاد ذکور نسل بعدی برسد و برای نسل های بعدی نیز به همین صورت خواهد بود که تا از نسل قبل یک نفر زنده باشد نوبت به نسل بعدی نمی رسد.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم)
3. سایت ادمین امام خامنه ای، (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34
4. کانال "فقه و احکام رهبری"، تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ، دوشنبه
5. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1365309، تاریخ : 1401/02/25
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#وقف
#واقف
#متولی
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #ازدواج با #دختر و #پسر #نوزاد یا #کودک برای #محرمیت
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید:
بهار سال ۱۴۰۱
🔒سؤال:
آیا می توان به نیت محرم شدن با زنی، دختر کوچکش را (رضیعه یا غیر رضیعه) با اذن ولی دختر به عقد موقت در آورد؟
❌ #فتوای_سابق:
در فرض سؤال اگر عقد به مصلحت دختر باشد اشکال ندارد.
منظور، مصلحتی است که عرف، آن را به نفع بچه بداند، چه الان و چه در آینده (مثل اینکه مهریه قابل توجهی برای او قرار دهند).
استفتاء از معظم له، سوالات شماره: 858737 و 859090
🔑✅ #فتوای_جدید:
در عقد #رضیعه اگر مدت عقد کوتاه باشد مثلا یکی دو ساعت، محل اشکال است.
به عبارت دیگر:
صحت عقد موقت نوزاد، بدون در نظر گرفتن مدتی که #قابلیت_استمتاع پیدا کند، محل اشکال است.
📝 توضیح‼️
آنچه متعارف شده از این که یک یا دو ساعت #عقد_انقطاعی بر دختر کوچک شیرخوار یا نزدیک به آن، واقع می سازند و منظورشان از این کار آن است که مادرش بر معقود له محرم بشود، خالی از اشکال نمی باشد؛ از جهت این که در صحت این عقد، اشکال است تا این که حرمت مادر معقود علیها، بر آن مترتب شود؛ لذا اگر طفلی را به عقد فرد دیگری در بیاوریم، بنابر احتیاط واجب باید مدت آن عقد به قدری باشد که قابلیت استمتاع ولو در آینده وجود داشته باشد. در نتیجه:
اگر دختری مثلا یک یا دو ساله را بخواهیم به عقد دیگری در بیاوریم، عقد چند روزه یا حتی دو سه ساله محل اشکال است.
چند نکته‼️
1⃣ لازم نیست زوج تا اتمام مدّت عقد صبر کند، بلکه می شود بعد از اجرای عقد، زوج مابقی مدّت را ابراء نموده و ببخشد.
2⃣ چنانچه عقد به مدت کوتاهی باشد، معظم له نفرمودند باطل است، بلکه فرمودند صحت اینچنین عقدی محل اشکال است؛ یعنی بنابر احتیاط واجب لازم است مدت طولانی باشد به طوری که به حدی رسیده باشد که قابلیت استمتاع و تلذذ از او را داشته باشد، یا در آن مدت به این حدّ برسد؛ در نتیجه:
اگر به مدت کوتاهی عقد خوانده شد، لازم است آثار مصاهرت و آثار عدم محرمیّت بر آن مترتب شود، در صورتی که تحقق زوجیّت را ولو به داعی بعضی از آثار ـ مثل محرمیّت ـ قصد نموده باشد (لذا در بعض موارد آثار زوجیت و در بعض موارد آثار عدم زوجیت بار می شود).
بدین معنا که:
الف. از یک سو آثار زوجیت بار می شود:
مثلا زوج احتیاطا مابقی مدت را ببخشد تا این طفل شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد. و همچنین آثار محرمیت از حیث ازدواج های آینده رعایت شود و دیگر با کسانی که شاید محرم شده باشد، تا ابد ازدواج نکند (مثلا دختر 1 ساله را به عقد پسری بالغ در آورده اند تا پدر پسر در حکم پدرشوهر شود؛ اینجا بعد از جدایی احتیاطا تا ابد این پدر با این دختر ازدواج نکند؛ زیرا شاید محرم شده باشند و حکم ازدواج با محارم پیدا کند).
ب. از سوی دیگر آثار عدم زوجیت بار می شود:
بدین معنا که احتیاطا آثار محرمیت از حیث پوشش و نظر را اجرا نکنند (گویا عقد باطل بوده و معامله ی نامحرم با یکدیگر بکنند).
3⃣ این حکم اختصاص به #رضیعه و #دختر ندارد و #رضیع و #پسر را هم شامل می شود (فرقی بین دختر و پسر نیست).
مثلا اگر دختر ۱۵ ساله را به ازدواج پسر ۱ ساله در بیاورند، صحت این عقد هم محل اشکال است؛
لذا در این مثال هم، باید طولانی باشد که پسر به سنی برسد که بتواند تمتع ببرد و قابلیت این کارها را داشته باشد.
4⃣ ظاهر این است که این فتوا، مطلب جدیدی نیست، بلکه همان نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) در وسیلة النجاة [1] است که به صورت احتیاط واجب فرموده اند و در تحریر الوسیله تبدیل به احتیاط مستحب کرده اند، البته طبق بعضی از نسخه ها در تحریر الوسیله [2] هم احتیاط واجب می باشد.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. استفتاء از معظم له،
شماره سوال: 1374668، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
شماره سوال: 1378036، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
🔰 پاورقی ها در پیام بعدی👇👇👇👇
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#ازدواج
#محرمیت
#ازدواج_موقت
#طفل
#شیرخوار
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 #ازدواج با #دختر و #پسر #نوزاد یا #کودک برای #محرمیت مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_ال
◀️ ادامه...
🔰 پاورقی ها:
[1] #وسيلة_النجاة مع التعاليق، القول في المصاهرة و ما يلحق بها، ص726، م2:
إذا عقد على امرأة حرمت عليه امّها و إن علت نسباً أو رضاعاً؛ سواء دخلت بها أو لا، و سواء كان العقد دواماً أم انقطاعاً، و سواء كانت المعقودة صغيرة أو كبيرة.
نعم الأحوط «1»- لو لم يكن الأقوى- في العقد على الصغيرة انقطاعاً أن تكون بالغة إلى حدّ تقبل للاستمتاع و التلذّذ بها و لو بغير الوطء؛ بأن كانت بالغة ستّ سنوات فما فوق- مثلًا- أو يدخل في المدّة بلوغها إلى هذا الحدّ. فما تعارف من إيقاع عقد الانقطاع ساعة أو ساعتين على الصغيرة الرضيعة أو من يقاربها مريدين بذلك محرميّة امّها على المعقود له في غاية الإشكال من جهة الإشكال في صحّة مثل هذا العقد حتّى يترتّب عليه حرمة امّ المعقود عليها.
«1» الإمام الخمینی: لكن لو عقد كذلك؛ أي الساعة أو الساعتين لا يترك الاحتياط بترتيب آثار المصاهرة و عدم المحرميّة؛ إذا قصد تحقّق الزوجيّة و لو بداعي بعض الآثار كالمحرميّة.
[2] #تحرير_الوسيلة، القول في المصاهرة و ما يلحق بها، ص725، م2:
لو عقد على امرأة حرمت عليه امّها و إن علت نسباً أو رضاعاً؛ سواء دخل بها أم لا، و سواء كان العقد دواماً أو انقطاعاً، و سواء كانت المعقودة صغيرة أو كبيرة. نعم الأحوط في العقد على الصغيرة انقطاعاً، أن تكون بالغة إلى حدّ تقبل للاستمتاع و التلذّذ بها و لو بغير الوطء؛ بأن كانت بالغة ستّ سنين فما فوق مثلًا، أو يدخل في المدّة بلوغها إلى هذا الحدّ، فما تعارف من إيقاع عقد الانقطاع ساعة أو ساعتين على الصغيرة الرضيعة أو من يقاربها- مريدين بذلك محرميّة امّها على المعقود له- لا يخلو من إشكال؛ من جهة الإشكال في صحّة مثل هذا العقد حتّى يترتّب عليه حرمة امّ المعقود عليها، و إن لا يخلو من قرب أيضاً، لكن لو عقد كذلك- أي الساعة أو الساعتين عليها- فلا ينبغي ترك الاحتياط؛ بترتّب آثار المصاهرة و عدم المحرميّة لو قصد تحقّق الزوجيّة و لو بداعي بعض الآثار كالمحرميّة.
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #عقد ۹۹ ساله / #عقد طولانی مدت که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🗓 تاریخ #بیان_فتوای_جدید:
بهار سال ۱۴۰۱
🔒سؤال:
آیا عقد انقطاعی ۹۹ ساله، صحیح است؟ و در صورت صحت، دائم حساب میشود یا موقت؟ و آیا در صیغه ۹۹ ساله زن از مرد ارث میبرد؟
❌ #فتوای_سابق:
عقد 99 ساله عقد موقت محسوب شده و با عقد موقت، توارث بین زوجین، ثابت نمی شود.
استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1214970 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
شماره سوال: 1161745 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
شماره سوال: 1185393 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
شماره سوال: 1180639 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
🔑✅ #فتوای_جدید:
صحت عقد موقتِ طولانی مدت (مثل 99 ساله) که عادتاً احتمال بقای زوجین تا آن مدت وجود ندارد محل اشکال است.
به عبارتی:
صحت عقد ۹۹ ساله و هر عقدی که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد محل اشکال است.
📝 توضیح‼️
از آنجایی عقد دائم شرایط و احکام سخت و زیادی دارد، (مثل ارث بردن زوجین از یکدیگر، حق المبیت برای زوج، اذن خروج از منزل برای زوجه، پرداخت نفقه به همسر و...) مرسوم شده عده ای از مردم بجای #عقد_دائم، از #عقد_موقت_طولانی_مدت استفاده می کنند، (مثلا عقد موقت 99 ساله) که درنتیجه تا آخر عمر، این زن و مرد، از لحاظ شرعی زن و شوهر هم باشند، ولی آثار زوجیت دائم بار نشود. خصوصا برای مردانی که یک زن دائم دارند و می خواهند با زن دیگری هم ازدواج کنند، از این راه حل استفاده می کنند.
در اینکه این عقد طولانی مدت که از محتمل عمر زوجین بیشتر است، از لحاظ فقهی صحیح است یا خیر، چند قول بین فقهاء وجود دارد: (مثلا زوجین 40 سال سن دارند و عقد 70 ساله منعقد می کنند که انتهای این عقد، زوجین به 110 سالگی می رسند که در عرف ما احتمال بقاء عمر تا این سن گرچه محال نیست، ولی کم است، یا همان عقد های مرسوم 99 ساله که حتی زوجین 20 ساله هم که باشند، انتهای مدت 119 ساله می شوند که احتمال حیات تا آن سن خیلی کم است)
الف) این عقد موقت باطل است (گویا عقدی خوانده نشده و هر نوع رابطه ی زوجیتی حرام بوده و حکم زن و مرد اجنبی و اجنبیه را دارند.) : مثل نظر آیت الله العظمی سیستانی [1]
ب) این عقد موقت صحیح است: مثل نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) [2] یا نظر سابق مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی)
ج) این عقد صحیح است ولی تبدیل به عقد دائم می شود، گرچه زوجین نیت عقد موقت را داشته اند و صیغه ی موقت خوانده اند: مثل نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی [3]
د) قائلین به احتیاط بین مبنای الف و ب:
لذا می فرمایند: بنا بر احتیاط واجب این عقد باطل است: که این همان #نظر_جدید #مقام_معظم_رهبری (مدّ ظله العالی) می باشد. [4]
ه) قائلین به احتیاط بین مبنای ب و ج:
عقد صحیح است لکن در ترتیب آثار عقد دائم و عقد موقت باید احتیاط کنند. مثل نظر آیت الله تبریزی
ی) احتیاط بین هر 3 مبنای فوق (احتیاط بین مبنای الف، ب، ج): در صحت یا بطلان عقد و همچنین در موقت یا دائم بودن عقد احتیاط شود. مثل نظر آیت الله وحید خراسانی
چند نکته پیرامون فتوای جدید معظم له‼️
1⃣ اگر این عقد حتی از محتمل عمر #احدالزوجین بیشتر باشد، باز هم صحت عقد محل اشکال است. و لازم نیست از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد.
مثلا عقد موقت 50 ساله خوانده شود، در حالی که دختر جوان است و مثلا 20 سال سن دارد ولی زوج، فرد پیری است مثلا 60 ساله و عقد 50 ساله از عمر احتمالی یکی از زوجین (در فرض مثال، از عمر طبیعی زوج) بیشتر است و از عمر احتمالی یکی از زوجین (زوجه) کمتر است. در اینجا اصل عقد محل اشکال بوده و بنابر احتیاط واجب باطل است، و نمی توان گفت به نسبت زوج صحت عقد محل اشکال است ولی به نسبت زوجه صحیح و آثار زوجیت بار می شود.
2⃣ زن و شوهر باید به فتوای مرجع خود عمل نماید. لذا اگر مرجع یکی از زوجین قائل به بطلان شود، نباید این عقد را بخوانند.
3⃣ از آنجایی که این حکم محل اشکال است، لذا مثل سایر احتیاط واجب ها، می توان با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع کرد.
4⃣ بدیهی است از آنجایی که حکم مبنی بر احتیاط واجب است، لذا آثار زوجیت و عدم زوجیت بار شود.
بدین معنا که اگر قرار است با هم زندگی کنند، احتیاطا مجدد عقد را با شرایط شرعی بخوانند و اگر قرار است از یکدیگر جدا شوند، احتیاطا زوج مابقی مدت را ببخشد تا زوجه برای ازدواج های بعدی، شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد.
📚 #منابع:
1. جلسه استفتاءات تهران
2. تفاوت فتاوا، (به مرحله چاپ نرسیده) فصل نکاح و طلاق، م3
3. استفتاء 102 دفتر
4. کانال "فقه و احکام رهبری"، تاریخ انتشار: ١٨ آبان ۱۴۰۱ ، چهارشنبه
5. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 1374665 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
شماره سوال: 1386116 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
🔰 پاورقی ها در پیام بعدی👇👇👇👇
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 #عقد ۹۹ ساله / #عقد طولانی مدت که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #
🔰پاورقی ها:
[1] قائلین به بطلان:
📗 آیت الله العظمی سیستانی:
... نعم لا يجوز جعله أزيد من محتمل عمر أحد الزوجين أو كليهما وإلّا بطل العقد...
مدّت ازدواج موقّت نباید بیشتر از مقدار احتمالی عمر زوجین یا یکی از آن دو باشد. بنابراین، اگر مدّت عقد را به اندازه ای قرار دهند که عرفاً اطمینان حاصل می شود که زوج یا زوجه به آن مقدار عمر نمی کند، عقد باطل است.
به عنوان مثال، خواندن عقد موقّت «99 ساله» برای مرد یا زنی که 30 سال عمر دارند و حداکثر مقدار احتمالی عمر آنان 100 سال است، باطل میباشد.
#مدارک:
منهاج الصالحین، ج3، کتاب النکاح، الفصل السابع في النكاح المنقطع، مسألة 244 / المسائل المنتخبة، النكاح المنقطع، مسألة 1026 / توضیح المسائل جامع، ج4، فصل عقد موقت، برخی از شرایط صحت عقد موقت، شرط چهارم، ص160، م339
[2] قائلین به صحت:
📔نظر مشهور فقهاء، از جمله امام خمینی:
...و تقدیر الأجل إلیهما طال أو قصر، و لا بدّ أن یکون معیّناً بالزمان محروساً من الزیادة و النقصان...
ذکر مدت در ازدواج موقت شرط است و مقدار مدت- طولانی باشد یا کوتاه- با خود آنها است و باید با زمان معیّن باشد به طوری که از زیاد و کم محفوظ بماند.
شایان ذکر است در عقد ازدواج اگر مدت ذکر شود -ولو اینکه طولانی باشد- عقد متعه حساب می شود.
#مدارک:
تحریرالوسیلة، کتاب النکاح، القول فی النکاح المنقطع، م9 / استفتائات ده جلدی امام خمینی، ج۹، کتاب النکاح، فصل ازدواج انقطاعی (ازدواج موقت)، ص۱۹۶، س۱۰۴۹۳ / استفتاء کتبی موجود در آرشیو مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (رحمة الله علیه)، شماره سند: ۵۹۱۳
[3] قائلین به صحت و تبدیل آن به عقد دائم:
📘آیت الله خویی: ... كما يشترط أيضاً ذكر أجل معين لا يزيد على عمر الزوجين عادة و إلا كان العقد عقد دوام على الأظهر...
#مدارک:
منهاج الصالحین، ج3، الفصل الرابع في عقد المتعة، قبل از مسألة 1302
📙آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه مدت عقد موقت به قدري طولاني باشد که بطور متعارف تمام عمر زوج يا زوجه را شامل شود حکم عقد دائم را دارد.
شایان ذکر است، از آنجا که صیغه 99 ساله در حکم عقد دائم است و تا مراسم طلاق انجام نشود همچنان زن و شوهر هستند.
#مدارک:
استفتائات جدید، ج1، ص226، س 768 / همان، ج2، ص 344 و 345، س 1008 و 1010 / سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی، بخش استفتائات
📕آیت الله نوری همدانی:
در احکام، ملحق به عقد دائم است.
#مدارک:
منتخب المسائل، ص 316، م 1011
[4] [5] [6] قائلین به احتیاط:
فتوای جدید مقام معظم رهبری، آیات عظام تبریزی، وحید خراسانی:
📗الف) مقام معظم رهبری: (فتوای جدید که در متن اصلی با توضیحات بیان شد.)
📓ب)آیت الله تبریزی:
عقد باطل نیست، لکن در ترتیب آثار عقد دائم و عقد موقت باید احتیاط کنند. در صورتی که در عقد شرط ارث یا نفقه نشده، زن مطالبه ارث و نفقه نکند و برای جدا شدن بنابر احتیاط واجب علاوه بر ابراء مدت، مرد او را طلاق هم بدهد.
#مدارک:
منهاج الصالحین، ج2، في عقد المتعة، ص 344 / استفتائات جدید، 1385، ج2، ص 342، س 1410
📒ج)آیت الله وحید خراسانی:
في الظهور تأمّل ، ولكن الأحوط أن لا يزيد الأجل على عمر الزوجين أو أحدهما.
📝توضیح:
بنابر احتیاط واجب عقد باطل است و از آن سمتِ احتیاط، شبهه ی صحت عقد وجود دارد و در اینکه دائم شده یا موقت، باز هم احتیاط شود.
لذا از آنجایی که شبهه ی بطلان دارد، آثار زوجیت بار نشود و از سمت دیگر، چون شبهه ی صحت دارد، احتیاطا آثار زوجیت بار شود، ولکن چون احتمال صحت عقد موقت وجود دارد و از آن طرف احتمال تبدیل شدن به عقد دائم وجود دارد، به دلیل اینکه این خانم شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد و بتواند در آینده ازدواج کند، زوج احتیاطاً صیغه ی طلاق را بخواند و همچنین احتیاطاً مابقی مدت را ببخشد.
#مدارک:
منهاج الصالحین، ج3، الفصل الرابع في عقد المتعة، قبل از مسألة 1302، تعلیقه ی 276 / استفتاء خصوصی از نماینده ی معظم له در مشهد / استفتاء شفاهی از فرزند معظم له در قم
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#ازدواج
#محرمیت
#عقد99ساله
#عقد_طولانی
#ازدواج_موقت
#فتوا_جدید
#امام_خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨
📚 #خوانندگی و #آوازخوانی_زن
مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العالی)
🔒سؤال:
گوش دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می خواند اعم از این که شنونده، جوان باشد یا خیر، مذکر باشد یا مؤنث، چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟
❌ #فتوای_سابق:
اگر صداى زن به صورت غنا نباشد و گوشدادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.
1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم)، ص271، س1146
2. استفتاء از معظم له:
شماره سوال: 101555 ، تاریخ: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹
شماره سوال: 220679 ، تاریخ: ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
شماره سوال: 1141566 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
🔑✅ #فتوای_جدید:
اگر صدای زن به صورت غنای لهوی مضلّ باشد یا گوش دادن به صدای او به قصد لذت و ریبه باشد یا مفسده ای بر آن مترتّب گردد، جایز نیست.
📝 توضیح‼️
الف) اگر صدای زن به صورت غنایی باشد:
خواندن و شنیدن آن حرام است، حتی غنای زن برای شوهرش و بالعکس.
به طور کلی، گوش دادن به غنای حرام که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که مضلّ عن سبیل الله [۱] باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمی کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می شود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی باشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به طور مطلق است.
ب) چنانچه خوانندگی زن به تشخیص مکلف غنایی نباشد، ولی گوش دادن به صدای او (هر چند خوانندگی نباشد) به قصد لذت و ریبه (ولو اقل مراتب ریبه) باشد، یا خوف وقوع در حرام داشته باشد (آنچنان که برای غالب مردانی که از لحاظ قوه ی جنسی سالم هستند، اگر یقین نباشد، لااقل خوف وقوع در حرام وجود دارد):
باز هم استماع این خوانندگی حرام است.
ج) اگر غنائی نباشد و گوش دادن به صدای زن هم به قصد لذت و ریبه نباشد و حتی (فرضاً) خوف وقوع در حرام هم نباشد، ولکن مفسده ای دیگر بر این استماع مترتّب گردد:
باز هم جایز نیست.
د) در غیر این صور (صدای زن غنایی نباشد، گوش دادن هم به قصد لذت و ریبه نباشد، مفسده ای دیگر هم بر آن مترتّب نگردد):
باز هم به فتوای معظم له از گوش دادن به خوانندگی زن که معمولا مفسده دارد، باید اجتناب شود. (ولو در شخص مکلف تاثیر بدی نگذارد.)
چند نکته‼️
1⃣ در فتوای معظم له تغییر جدیدی ایجاد نشده است، اما از آنجایی که در اکثر موارد یکی از شروط حرمت وجود دارد، نحوه ی پاسخگویی تغییر کرده است.
2⃣ در حکم مذکور فرقی بین ترانه خوانی، خوانندگی و یا دکلمه خوانی بانوان نیست.
3⃣ گوش کردن به خوانندگی زن از طریق فایل صوتی، تصویری و مانند آن، چنانچه لهوی باشد یا خوف مفسده و گناه وجود داشته باشد، حرام است؛ خواه آن زن را بشناسد یا نشناسد.
4⃣ معیار حرام بودن موسیقی و یا غناء، (با تعریفی که جای خود بیان شده) امری عرفی است.
بنابراین، اگر کسی بگوید: «این نوع موسیقی یا غناء حالت خاصّی را در من ایجاد نمیکند» یا آنکه بگوید: «در من اثر ندارد»، این حرف او معیار حرام یا حلال بودن موسیقی و غناء نیست؛ بلکه نظر عرفی مکلف (به تشخیص عرفیِ مکلف، باید ببینند عرف چه میگویند؟ آیا حرام میدانند یا خیر. نه اینکه نظر شخصیِ مکلف معیار باشد.) البتّه گاه، ایجاد حالتی خاص در شخص، نشان میدهد که موسیقی با مجالس لهو و لعب و مضلّ عن سبیل الله تناسب دارد یا خیر؛ ولی همیشه این طور نیست.
به طور مثال:
خوردن شراب حرام است ولو به مقدار بسیار کم، حتی اگر در وجود مکلّف (مثلا به سبب زیاد نوشیدن) اثر سوء نگذارد و به حالت مستی در نیاید.
بنابر این در بحث موسیقی و غناء ، ملاک اثر سوء گذاشتن در مکلف یا بی تاثیر بودن (مثلا بخاطر زیاد گوش دادن موسیقی و غناء و آواز بانوان) نیست. بلکه مکلّف از باب احدٌ من العرف باید ببیند نظر عرف چیست و به آن عمل نماید.
5⃣ مفهوم غناء بر عهده ی مکلف نیست و از آنجایی که شبهه ی مفهومیه می باشد، فقیه باید نظر دهد و فتوای فقیه ملاک است.
6⃣ تشخیص اینکه فلان موسیقی و غناء و خوانندگی حرام است یا خیر، در شأن فقیه نیست.
فقیه معنای موسیقی و غنا را بیان می کند و تشخیص به عهده ی مکلفین می باشد.
لذا در خصوص موسیقی یا خوانندگی خاص، معظم له اظهار نظر نکرده و نمی کنند.
در نتیجه:
پاسخگویان و اساتید محترم توجه نمایند:
در سؤالاتی که اشاره ای به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به موسیقی #برای_دختر_همسایه شده است، به عنوان فتوای معظم له کلامی مبنی بر حلیت یا حرمت داده نشود؛ بنابراین:
۱. در سوالات مکتوب یا پیامکی: بایگانی شود.
۲. در سوالات شفاهی: حکم کلی (که در بالا بیان شد) گفته شود.
✍ادامه ی متن👇👇👇