eitaa logo
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
4.3هزار دنبال‌کننده
54 عکس
2 ویدیو
12 فایل
این کانال وابسته به مرکز تخصصی احکام جامع و با مشورت و تحت اشراف بعض نمایندگان رسمی و اعضای استفتاءات مقام معظم رهبری برای اطلاع رسانی از نظرات جدید و عدول و تغییر فتاوای معظم له می باشد. خادم کانال: @admin_118ahkam ✅ این کانال #رسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 📚 با وجود مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: زن شیردهی که شیرش کم است اگر بتواند از یا شیر استفاده کند، آیا لازم است این کار را بکند و روزه های ماه رمضانش را بگیرد؟ ❌فتوای سابق: اگر استفاده از شیر خشک برای تغذیه ی نوزاد ضرر و مشکلی ندارد، بنا بر احتیاط واجب روزه بگیرد. 1. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص355 2. چند سایت معروف فقهی (از نام بردن اسامی سایت ها و مراکز پاسخگویی معذوریم) 🔑✅ فتوای جدید: اگر شیر زن کم است و روزه برای بچه دارد، روزه بر زن واجب نیست، هر چند بتواند بچه را با سیر کند، البته اگر کسی پیدا شود که بی اجرت بچه را شیر دهد، یا برای شیر دادن بچه از پدر یا مادر بچه یا از کس دیگری که او را بدهد اجرت بگیرد، احتیاط واجب آن است که بچه را به او بدهد و بگیرد. 1. آرشیو سؤالات پژوهشی، روزه و اعتکاف، کد استفتاء: 988765 2. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1335420، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ شماره سوال: 1335420، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۰۶ شماره سوال: 1222831، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ شماره سوال: 1346254، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۲ نکته‼️ ظاهرا در این مسأله تغییر فتوایی صورت نگرفته، بلکه فتوای مقام معظم رهبری، طبق مبنای مرحوم امام بیان می شده و در کتب یا عباراتی که از معظم له احتیاط وجوبی آمده، سهو و خطا می باشد و فتوا همان است که بیان شد و بر پاسخگویان گرامی لازم است طبق متن جدید پاسخ دهند. لذا عبارت "فتوای سابق" ، "فتوای جدید" ، "عدول" و... که در بالا آمده، با تسامح بیان شده است. پ.ن : امکان این نکته هم وجود دارد که بگوییم: ظاهر عبارت تحریر الوسیله و العروه الوثقی احتیاط وجوبی است نه استحبابی، زیرا در مساله 9 تحریر الوسیله، جداگانه مرضعه را مطرح می کنند و می فرمایند "و الاحوط ..." و همچنین عبارت العروه الوثقی ابتدا اصل حکم را بیان میفرمایند که پنجمین فردی که روزه بر او واجب نیست مرضعه هست ولی در مقام جزئیات این حکم و بیان تفصیلی حکم، نظر خودشان را به صورت احتیاط بیان میفرمایند، بله در رساله مرحوم امام (موجود در نرم افزار جامع فقه) احتیاط مستحب فرموده اند ولی در رساله محشی، احتیاط واجب است و عبارت استفتاء هم ممکن است در مقام بیان اصل جواز افطار برای مرضعه باشد نه جزئیات و بیان تفصیلی آن؛ بلکه ممکن است از باب این که دادن به دایه لازم نیست باشد، ولی به هر حال این احتیاط در مورد وجود دایه هست نه صورت امکان دادن شیر خشک یا شیر گاو. با این بیان که فرموده اند: احوط آن است که در روزه نگرفتن اقتصار شود به صورت عدم وجود "من یقوم مقامها فی الرضاع" و دیگر اسمی از شیر خشک یا شیر گاو یا... نبرده اند؛ یعنی حتی اگر احتیاط واجب هم باشد فقط مربوط به صورت وجود دایه هست نه صورت امکان دادن شیر خشک یا شیر گاو و... 🔖برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید درباره مساله مذکور، اینجا را لمس نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 مطابق با 🔒سؤال: در جایی منتشر کرده اند: طبق نظر جدید آیت الله مکارم ، "صحت روزه زن مستحاضه، مشروط به غسل استحاضه نمیباشد." آیا این کلام صحیح است؟ در حالی که فتوا این نبوده و بنا بر احتیاط واجب، غسل را شرط صحت روزه می دانستند. لطفا فتوای جدید را بیان نمایید و اگر تفصیلی دارد، با تفصیلات بفرمایید. 🔑✅ پاسخ: روزه زن مستحاضه صحيح است. مستحاضه قليله نيازی به غسل کردن ندارد ولی مستحاضه کثيره در صورتي روزه او صحيح است که غسل نماز مغرب و عشای شبی که مي خواهد فردای آن را روزه بگيرد به جا آورد و همچنين غسل های روزی را که روزه است (بنابر احتياط واجب). 1. استفتاء از نماینده ی معظم له و رئیس هیئت استفتائات (یکشنبه 21 فروردین 1401) 2. استفتاء از سایت معظم له، مرکز پاسخگویی به سوالات، کد رهگیری : 140101200079 ، تاریخ: یکشنبه 21 فروردین 1401، ساعت: 14:57 3. سایت رسمی معظم له، بخش استفتائات 4. توضیح المسائل، ص78، م418 5. احکام بانوان، ص78، م231 6. العروة الوثقی، ج1، کتاب الطهاره، فصل فی الاستحاضه، ص274، م12 توجه‼️ فتوای معظم له نظر جدیدی نیست؛ بلکه همان عبارتی که در رساله آمده صحیح می باشد. 💠پ.ن: 1️⃣ مستحاضه قليله: کلا نيازی به غسل کردن ندارد؛ لذا برای روزه وظیفه ای ندارد. (حتی وضو در صحت روزه، شرط نمی باشد.) 2️⃣ مستحاضه متوسطه: معظم له متوسطه را از اساس قبول ندارند. (برای توضیحات بیشتر به توضیح المسائل، م۴۰۴ مراجعه نمایید.) 3️⃣ مستحاضه کثيره: برای صحت روزه لازم است: الف. بنابراحتیاط واجب غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگيرد به‌جا آورد. ب. بنابراحتیاط واجب غسل‌های روزی را که روزه است را انجام دهد. لذا اگر مستحاضه کثیره غسل های مربوط به نمازش را انجام دهد، غسل دیگری برای صحت روزه لازم نیست. شایان ذکر است این حکم مخصوص روزه‌ی ماه رمضان و قضای آن می‌باشد. 📢 نکته❗️ این که لازم است غسل نماز مغرب و عشای شبی که می‌خواهد فردای آن را روزه بگيرد به‌جا آورد (بنابراحتیاط واجب) ، فقط بخاطر روایت ابن مهزیار نیست، زیرا این روایت ابهامش از این حیث، خالی از اشکالاتی که دفع از آن امکان ندارد، نیست. بلکه بخاطر استفاده از روایات باب استحاضه است که می گوید: زمانی که نماز این زن صحیح نباشد، در حکم حیض است (لذا روزه اش هم صحیح نیست) پس جای تامل و احتیاط وجود دارد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 📖 نماز و روزه رهبر معظم انقلاب منتشر شد+تیزر 📘رساله‌ و شامل آخرین فتاوای در سه باب فقهی نماز، روزه و اعتکاف و با ۱۰۰۸ مسئله شرعی گردآوری و مدتی قبل منتشر شده است.   📝یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و تمایزات این اثر، و مسائل آن است به گونه‌ای که فهم مطالب آن برای عموم مخاطبین امکان پذیر شده است. همچنین برای تسهیل در فهم مسائل دشوار، برخی کلمات و عبارات فقهی نیز در پاورقی توضیح داده شده است. 📜در همین راستا در انتهای کتاب نیز فصل مستقلی جهت توضیح و برخی آورده شده که خواننده را برای فهم بیشتر و راحت‌تر مسائل شرعی کمک می‌کند. همچنین در بیان برخی مسائل شرعی مانند و که برای توضیح آنها در بیشتر رساله‌های عملیّه از و مقادیر قدیمی همچون فرسخ استفاده می‌شود، با تحقیقی بدیع و دقیق مقیاس متناظر آن اصطلاحات با متر و کیلومتر مشخّص شده است. ✅ معظّمٌ‌ له این رساله را مورد تأیید و عمل به آن را مُجزی اعلام کرده‌اند که متن دست‌خط و مهر و امضای ایشان در پشت جلد کتاب منتشر شده است. ✅ برای و از طریق: رهبر معظم انقلاب (مدّظلّه العالی) اینجا را کلیک نمایید. اینجا را کلیک نمایید. ✅ شایان ذکر است برای و استفاده میتوانید PDF را دانلود و استفاده نمایید. فایل در ذیل تقدیم اساتید میگردد.👇 🆔 @fatava_jadid
نماز و روزه.pdf
778.3K
📘 اصلی 👆 ✅ مطابق با فتاوای مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی (دام ظلّه العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 وظیفه و برای در ماه مبارک مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: وظیفه ی پیرزنان و پیرمردانی که بخاطر سن و ضعف بدن، توانایی روزه ندارند یا روزه برایشان سخت و دشوار است در ماه مبارک رمضان چیست؟ آیا ، و هم دارد؟ ❌فتوای سابق: كسى كه به واسطه پيرى نمى‌تواند‏‏ روزه بگيرد، يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست، ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يك مُدّ - كه تقريباً ده سير است - گندم يا جو و مانند اينها به فقير بدهد. شایان ذکر است كسى كه به واسطه پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنا بر احتياط واجب بايد قضاى روزهايى را كه نگرفته به‌جا آورد. 1. تحریر المسائل (توضیح المسائل عربی مقام معظم رهبری) ، الفصل الرابع: الصوم، ص298 ، موارد الفدیه، مورد اول، قبل از م1031 2. رساله آموزشی (چاپ قدیم) ، ج1 ، درس63 : روزه (6) ، ص266 ، مورد 11 : فدیه، مبحث اول، قبل از م1 3. آموزش مصور احکام، ص350 ، مورد دوم 4. سایت ادمین، بخش سوالات نمایندگی ها، استفتاء شماره: 1113172 5. توضیح المسائل، مسألة 1725 و 1726 6. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 998810 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ شماره سوال: 1103005 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۳/۰۲ شماره سوال: 883055 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۳/۲۴ شماره سوال: 248278 ، تاریخ: ۱۳۹۱/۰۴/۲۹ شماره سوال: 1153564 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۱۹ 🔑✅ فتوای جدید: پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مدّ طعام (مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزه ها را بگیرند. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص142 ، م957 2. رساله آموزشی (چاپ جدید) ، ج1 ، درس63 : روزه(6) ، مورد 11 : فدیه، مبحث اول: موارد فدیه، م1 3. تفاوت فتاوا ، فصل روزه 4. همسان سازی‌ها، بخش اختلاف فتوای حضرت آقا و حضرت امام (ره) 5. جزوه ی ارسالی سال 1400 منتشر از دفتر تهران 6. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1240339 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۲۳ شماره سوال: 1220512 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۴ شماره سوال: 1220187 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۳ شماره سوال: 1343189 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۰۳ شماره سوال: 1346882 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۳ شماره سوال: 1348614 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ✅ تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: 1. اگر پيرمرد و پيرزنى اصلا توانايى روزه ندارند (نه اینکه توانایی داشته باشند ولی همراه با مشقت و سختی باشد) : مطابق فتوای سابق: فدیه ندارد. مطابق فتوای جدید: بنابر احتیاط واجب برای هر روز، یک مدّ طعام فدیه به فقیر داده شود. 2. در هر صورت (چه توانایی روزه در ماه مبارک رمضان را نداشته باشند و چه مشقت و سختی برایشان داشته باشد) چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگيرند: مطابق فتوای سابق: بنا بر احتياط واجب بايد قضاى روزه هايى را كه نگرفته به‌جا آورد. مطابق فتوای جدید: قضای روزه ها لازم نیست، گرچه بهتر و احتیاط مستحب است قضاى آنها را بگيرند. 💠 از خداوند متعال خواستاریم سایه ی بزرگترهای خانواده را همراه با سلامتی، عزت و کرامت از سر ما کم و کوتاه نفرماید. 🙏 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ #تکذیبیه 📚 #روزه #زن_مستحاضه مطابق با #فتوای #آیت_الله_العظمی_مکارم_شیرازی 🔒سؤال: در جایی من
✨﷽✨ ✅ با توجه به سوالات اساتید گرانقدر از ادمین محترم کانال، به اطلاع عموم اساتید می رساند فتوای پیرامون عدم عدول درباره ی ی بانوان کاملا صحیح بوده و مورد تایید دفتر معظم له در قم و نماینده و رئیس هیئت استفتائات ایشان می باشد. ‼️ در 3 مرتبه از نماینده ی ایشان سوال شد و هر 3 بار با تاکید فرمودند "فتوا عوض نشده" ؛ در نتیجه همان متنی که در این کانال آمده است (چند پیام قبل تر) مورد تایید می باشد. 💠 و به احترام اساتیدی که اصرار بر عدول معظم له داشتند، استفتائی مجدد از معظم له انجام شد که تصویر آن تقدیم عزیزان می گردد. 🔖پ.ن : 1️⃣ تا یقین به فتوای فقیهی نداشته ایم، حق عمل یا پاسخگویی خلاف فتوای سابق نداریم (هر زمان رسما اعلام شد، برایمان حجت می باشد.) 2️⃣ در مورد مذکور، نهایت امر اگر استادی یا مکلفی شک داشته باشد که فتوا عوض شده یا خیر، اولا استصحاب فتوای سابق جاری است و ثانیا میتوان به احتیاط عمل نمود. (یعنی مطابق فتوای سابق) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 در حال در ماه مبارک مطابق با ♻️♻️ 🔒سؤال: اگر فردی در حال برای شستشوی دهان یا مضمضه (گرداندن آب در دهان) که هنگام وضو مستحب است، و یا خنک کردن دهان و با اعتماد به اینکه آب فرو نمی رود) عمداً آب وارد دهان خود کند ، اما بی‌اختیار آب فرو رود آیا روزه باطل است و باید آن را قضا نماید؟ ❌فتوای سابق: اگر براى خنک شدن يا بى‌جهت مضمضه کند و بى‌اختيار فرو رود قضاى روزه بر او واجب است ولى کفاره واجب نيست ولى اگر فراموش كند كه روزه است و آب را فرو دهد، يا براى وضو مَضمَضه كند و بى اختيار فرو رود، قضا بر او واجب نيست. 1. تحریرالمسائل (توضیح المسائل عربی مقام معظم رهبری) ، الفصل الرابع: الصوم، ص302 ، م1046 2. رساله آموزشی (چاپ قدیم) ، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 64 ، روزه (7) ، مورد 12 ، ص270 ، م8 3. استفتاء از دفتر معظم له، باب روزه، م80 4. احکام روزه (احکام موضوعی 1) ، ص104 ، م266 5. آموزش مصور احکام، فصل روزه، ص358 6. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 151014 ، تاریخ: ۱۳۹۰/۰۵/۲۴ شماره سوال: 550025 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۳/۲۸ شماره سوال: 522758 ، تاریخ: ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ 🔑✅ فتوای جدید: اگر روزه دار هنگام وضو با اطمینان به اینکه آب از حلق فرو نمی رود، کند و آب بی‌اختیار فرو رود، درصورتی که این کار برای وضویِ نماز ِواجب باشد، روزه‌ صحیح است ولی اگر برای وضویِ نماز غیر واجب باشد و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن باشد و آب بي اختيار فرو رود، بنابر احتياط واجب روزه باطل است و بايد قضاي آن روز را بگیرد. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله نماز و روزه، ص137 ، م909 2. تفاوت فتاوا، مبطلات روزه 3. پاسخهای آماده، بخش روزه 4. جزوه روزه، م125 5. مستندات استفتائات (دستخط) ، روزه، فرو بردن آب هنگام مضمضه، م1 6. رساله آموزشی (چاپ جدید) ، ج1 ، فصل چهارم: روزه، درس 64 ، روزه (7) ، مورد12 ، م8 7. پیام رسان ها (فقه و احکام رهبری) ، در تاریخ: 4 اردیبهشت 1400 8. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1227920 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ شماره سوال: 1338673 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ شماره سوال: 1339177 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ شماره سوال: 1339282 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ شماره سوال: 1331277 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۱/۲۴ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨﷽✨ 📽 موضوع فیلم :👆 📚 در حال ✅ موارد بطلان روزه بخاطر مضمضه ✅ موارد مستحب مضمضه ✅ موارد مکروه مضمضه ‼️ پیشنهاد دانلود 🔄 ✅ نکته: بخاطر سهولت در دانلود و کم شدن حجم، کیفیت فیلم به صورت پایین قرار داده شد. برای دانلود فیلم فوق با کیفیت بالا و HD به سایت رجوع نمایید. ☘☘☘☘☘ 📢📢📢📢📢 برای انتخاب روی گزینه مورد نظر کلیک کنید:👇 سایت / آپارات / تلگرام / ایتا / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (برادران) / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (خواهران) / 📢 کانال رسمی احکام جامع
✨﷽✨ 📚 در ماه مبارک قبل از اذان ظهر مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: اگر کسی در ماه مبارک رمضان به مسافرت برود، حکم روزه اش چگونه است؟ آیا مجاز به افطار روزه می باشد؟ ❌فتوای سابق: هرگاه روزه‌ دار بعد از ظهر مسافرت نماید باید روزه‌ ی خود را تمام کند، اما اگر پیش از ظهر مسافرت نماید روزه‌ اش باطل است، ولی قبل از آن که به حد ترخص برسد نمی‌تواند روزه را افطار کند و اگر پیش از آن افطار کند بنا بر احتیاط کفاره (افطار عمدی روزه‌ ی ماه رمضان) بر او واجب است. البته اگر از حکم مسأله غافل بوده کفاره ندارد. 1. اجوبة الاستفتائات، ص177 ، با استفاده از س798 2. رساله آموزشی، درس 64 : روزه (7) ، مورد 15: احکام روزه مسافر، ص272 ، م2 3. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1090689 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ شماره سوال: 1083685 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۱/۳۱ شماره سوال: 997453 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۳/۱۴ شماره سوال: 990476 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ شماره سوال: 989712 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۲۶ شماره سوال: 774164 ، تاریخ: ۱۳۹۶/۰۳/۱۶ 🔑✅ فتوای جدید: اگر روزه دار پیش از ظهر مسافرت کند، در ­صورتی­ که از شب قبل قصد سفر کرده باشد، روزه ‌اش باطل است. ولی اگر در روز قصد سفر کرده است (مثلا سحری خواب مانده و تصمیم گرفته است خودش را مسافر کند) ، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله نماز و روزه، احکام روزه مسافر، ص140 ، م938 2. احکام نماز مسافر جامع، احکام روزه مسافر، م338 و 348 3. رساله آموزشی (چاپ جدید)، درس 64 : روزه (7) ، مورد 15: احکام روزه مسافر، ص272 ، م2 4. تفاوت فتاوا، فصل قضای روزه 5. جزوه ارسالی اختلاف فتاوا از طرف دفتر معظم له در سال 99، ش37 6.استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1349639 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ شماره سوال: 1349951 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ شماره سوال: 1350493 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ شماره سوال: 1352765 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۴ شماره سوال: 1353815 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۶ شماره سوال: 1359020 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ __________________________ 🔰 تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: کسی که بخواهد قبل از ظهر به مسافرت برود: ❌ مطابق فتوای سابق: باید روزه بگیرد و اگر بخواهد قبل از اذان ظهر مسافت شرعی را طی کند، با رسیدن به حدّ ترخص روزه باطل می شود و می تواند افطار نماید و بعد از ماه رمضان قضا کند و کفاره ندارد. ✅ مطابق فتوای جدید:اگر از قبل تصمیم سفر داشته باشد: مثل فتوای سابق می باشد. (روزه می گیرد و بعد از رسیدن به حدّ ترخص می تواند افطار نماید و بعدا یک روز قضا دارد) ➖ اگر در تصمیم سفر بگیرد (از شب قبل تصمیم سفر نداشته باشد) : بنا بر احتیاط واجب نباید افطار کند و روزه را تا مغرب ادامه دهد و بعد از ماه رمضان قضای آن را بگیرد. ( یعنی بنابر احتیاط واجب حق افطار ندارد، اگر چه از حد ترخص عبور نماید و به مسافت شرعی برود) لذا بنابر احتیاط واجب باید در سفر تا اذان مغرب امساک داشته باشد، و بعد از ماه رمضان هم قضای این روز را بگیرد. 💠 چند نکته: 1️⃣ حکم فوق درباره کسی است که موقع اذان ظهر به وطن یا جایی که قصد اقامت ده روزه کرده، مستقر نشود. اما اگر مکلف به سفر می رود و لکن قبل از ظهر به وطن و یا جایی که اقامت ده روز کرده برسد، چنانچه مبطلی انجام نداده باشد، لازم است نیت روزه نماید و روزه ی آن روز صحیح می باشد. (چه از شب قبل قصد سفر کرده است و چه در روز قصد کرده باشد.) لذا اگر صبح سفر کند و قبل از اذان ظهر برگردد، روزه صحیح است. 2️⃣ اگر کسی در ماه مبارک رمضان بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه ی خود را نگه دارد. (چه از شب قبل قصد سفر کرده است و چه در روز قصد کرده باشد.) 3️⃣ اگر از شب قبل تصمیم سفر نداشته، در سفر باید نیت روزه داشته باشد. (نه نیت امساک) 4️⃣ ملاک نیت، تا اذان صبح می باشد (تصمیم قبل از اذان صبح یعنی نیت از شب قبل). 5️⃣ آنچه ذکر شده مربوط به کسی است که به سفر غیر کاری می رود و الا اگر به سفر کاری برود، تفصیلاتی دارد که می توان با بیان مقدار این سفرها حکم مسأله را جویا شد. 6️⃣ بعد از ماه مبارک، بنا بر احتیاط واجب قضا دارد؛ نه بنا بر فتوا. 7️⃣ با توجه به اینکه این حکم (لزوم نیت سفر از شب قبل، و قضای روزه ی آن) مبنی بر احتیاط واجب است، می توان در این مورد به مجتهد جامع الشرایط دیگری که قصد سفر از شب قبل را لازم نمی داند رجوع کرد. لذا با رجوع به مرجع فالاعلم که فتوا داشته باشد - با رعایت شرایط مربوطه - مشکل مرتفع می شود. برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید اینجا را کلیک نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 در مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: آیا میتوان در نذر کرد که قسمتی از روزه ماه مبارک رمضان را در سفری که کمتر از ده روز است بجا آورد؟ : روزه غیر ماه مبارک را در ماه مبارک نمی توان گرفت؛ بنابر این روزه چه باشد چه در ماه مبارک نمی تواند بگیرد؛ همچنین روزه در ماه مبارک رمضان در حتی با صحيح نیست. 1. سایت نمایندگان، بخش سوالات نمایندگی ها، استفتاء شماره: 683853 و استفتاء شماره: 1002982 2. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 683853 ، تاریخ: ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ شماره سوال: 451694 ، تاریخ: ۱۳۹۳/۰۴/۰۷ شماره سوال: 866687 ، تاریخ: ۱۳۹۷/۰۲/۲۲ شماره سوال: 340681 ، تاریخ: ۱۳۹۲/۰۳/۰۳ شماره سوال: 984610 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ شماره سوال: 575740 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۵/۳۰ شماره سوال: 1002313 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ 🔑✅ : در ماه رمضان نمی توان غیر از را نیت کرد، مگر در مورد که نمی تواند روزه رمضان را بگیرد ولی نذر کرده است در سفر بگیرد که در این صورت او در ماه رمضان صحیح است. 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص124 ، م807 2. جزوه ارسالی اختلاف فتاوا از طرف دفتر معظم له در سال 99 3. کتاب تفاوت فتاوا، فصل نیّت 4. احکام روزه، م 807 5. پاسخهای آماده دفتر استفتائات، فصل روزه 6. سایت رسمی معظم له، احکام روزه، س 224 و 222 7. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1228689 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ شماره سوال: 1223413 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۸ شماره سوال: 1223087 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۷ شماره سوال: 1353242 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۵ شماره سوال: 1354662 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۲۸ 💠 نکته: البته روزه نذر در ماه رمضان، روزه ی رمضان حساب نمی شود و باید بعداً آن را قضا کند. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✅‼️با توجه به سوالات فراوان پیرامون مساله ی ذیل ، و اینکه روزه های گذشته چه حکمی دارد، لازم است معظم له پیرامون تقدیم گردد:👇
✨﷽✨ 📚 به برای مطابق با ♻️♻️ 🗓 تاریخ تقریبی از فتوای سابق: شهریور 1399 🔒سؤال: اگر کسی نمی دانسته بقاء بر جنابت تا اذان صبح از مبطلات روزه است، حکم روزه های گذشته اش چیست؟ آیا قضا دارد یا صحیح است؟ : اگر شخصی در حال جنابت چند روز روزه بگیرد و نداند که طهارت از جنابت شرط صحت روزه است، (یعنی جاهل به وجوب غسل بر جنب برای روزه گرفتن باشد) روزه هایی که در این چند روز گرفته باطل است و باید آنها را قضا نماید. 1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم) ، ص39 ، س194 و 195 2. همان، ص172 ، م773 3. رساله آموزشی (چاپ قدیم) ، درس 61 : روزه (4) ، مبطل هفتم: باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، ص258 ، م3 4. احکام روزه مقام معظم رهبری (احکام موضوعی 1) ، ص57 ، س124 5. منتخب المسائل، ویژه نمایندگان معظم له، فصل روزه، مبطلات روزه، ص38 ، م164 6. جوابهای ثابت مقام معظم رهبری، ویژه نمایندگان کشوری، فصل4 (روزه) ، ص6 ، م42 7. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1151112 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۷/۱۱ شماره سوال: 1144205 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۶/۲۲ شماره سوال: 1102742 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۳/۰۱ شماره سوال: 1090882 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۱۲ 🔑✅ : کسی که شک دارد بقاء بر جنابت روزه را باطل میکند یا نه و در حال جنابت روزه بگیرد، بنابر احتیاط واجب روزه اش باطل است و باید قضای آن را نیز بگیرد. ولی اگر یقین دارد که بقای بر جنابت روزه را باطل نمیکند و بر این اساس روزه بگیرد، روزه اش صحیح است، هرچند رعایت احتیاط در قضای روزه نیکو است. (ولی واجب نیست.) 📚منابع برای انتشار اساتید: 1. رساله ی نماز و روزه، ص129 ، م845 2. اجوبه الاستفتائات (چاپ جدید) ، م194 و 195 3. احکام جدید روزه، م845 4. رساله آموزشی (چاپ جدید) ، درس 61 : روزه (4) ، مبطل هفتم: باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح، م3 5. جزوه ارسالی اختلاف فتاوا از طرف دفتر معظم له در سال 99 6. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1361011 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ شماره سوال: 1359560 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۰۷ شماره سوال: 1356241 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ شماره سوال: 1319740 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ شماره سوال: 1300957 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ شماره سوال: 1168848 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۹/۰۴ شماره سوال: 1311667 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۹/۲۶ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 💠 چند نکته: 1⃣ مواردی که بنابر احتیاط واجب روزه باطل است، مکلف باید روزه را گرفته و قضای آن را نیز به جا آورد. 2⃣ حکم مذکور برای زمانی است که جنابت را می دانسته و شک داشته روزه را باطل می کند یا نه و در حال جنابت روزه گرفته؛ ولی اگر اصلا نمی دانسته جنابت چیست، روزه اش صحیح است. 3️⃣ حکم مذکور درباره ی باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح هست (ورود به صبح با حال جنابت) ، نه در حال روزه. بلکه اگر استمنا در حال روزه ی انجام گرفته و می دانسته که روزه را باطل می کند، در این صورت و بر وی واجب است و اگر نمی دانسته باطل است، ولی می دانسته که حرام است، علاوه بر قضا بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد. بله، در مورد روز های بعد از آن، حکم مذکور جاری است. یعنی: اگر عمل استمنا در حال روزه نبوده، باید در ماه رمضان، برای روزه ی روز بعد، قبل از کند و اگر با علم و عمد غسل نکند قضا و کفاره واجب می شود، اما اگر اصلا نمی دانسته جنابت چیست، روزه صحیح است و در غیر این صورت، به موارد فوق الذکر عمل کند. شایان ذکر است، استمناء از بزرگ است و باید توبه کند. توبه ی از گناه با استغفار و پشیمانی و تصمیم جدّی بر تکرار نکردن آن حاصل می شود. 4⃣ حکم مذکور مختص روزه است، اما در مورد ، هر مقدار از نمازهایی را که یقین دارد در حال جنابت خوانده، باید قضا نماید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
booklet_137_[Leader.ir].pdf
2.92M
✨﷽✨ 📔 اصلی (جلد 1 و 2)👆 ♻️ ، به همراه فتاوا♻️ ✅ مطابق با فتاوای مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی (دام ظلّه العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : ۴شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ 🔑✅ : در صورتی که پس از پایان سال خمسی و حصول اولین درآمد در سال جدید، فاصله زمانی واقع شود، می تواند مبدا سال خمسی جدید را از تاریخ حصول اولین درآمد قرار دهد. 📚 برای انتشار اساتید: 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1366253، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۲۵ 3. استفتاء جدید مکتوب از بعض نمایندگان معظم له 🔰: اگر شخصی سال گذشته مثلا در اول مهر ماه که سررسید سال خمسی اش بوده، خمس اموال موجودش را پرداخت کرده؛ اما به مدت مثلا سه ماه درآمدی نداشته و در آذر ماه محصول بعدی را برداشت کرده؛ ایشان می تواند مبنای خمس اموالش را آذر ماه قرار دهد و لازم نیست که همچنان مهر ماه را سال خمسی بداند. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : ۴شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ 🔑✅ : روزه ی حرجی باطل است. 📚 برای انتشار اساتید: 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1014501 3. استفتاء جدید مکتوب از بعض نمایندگان معظم له نکته‼️ ظاهرا فتوای معظم له از ابتدا همین بوده و عدول صورت نگرفته، بلکه در حال حاضر فقط تصریح به این نکته شده است. علی کل حال، از این پس برای پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، فتوای فوق باید مطرح گردد و از بیان اینکه "روزه ی حرجی واجب نیست" ، لازم است اجتناب شود. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 پولی که معلوم نیست از است یا مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : ۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ 🔒سؤال: اگر شخصی پولی را لای کتابش پیدا کند و دچار تردید شود که آیا از درآمد سال قبل است که باید فورا خمس آن داده شود و یا از درآمد سال جدید است که تا پایان سال خمسی مهلت دارد صرف در مؤونه کند، حکم آن چیست؟ 🔑✅ : جزء در آمد سال جدید محسوب می شود. نکته‼️ اساتید معظم دقت داشته باشند، از این پس برای پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، فتوای فوق باید مطرح گردد و از بیان اینکه "موارد مختلف است" ، لازم است اجتناب شود. 💠 چند فرع فقهی در بحث در مباحث خمسی: 1⃣ شخصی که سالیانی خمس درآمد سالانه خود را نمی‏پرداخته، و در حال حاضر شک دارد و نمی‏داند چه مقدار بدهی از اين بابت دارد، واجب است تمام اموالی را که خمس به آنها تعلّق گرفته، حساب کند و خمس آنها را بپردازد، و در موارد بايد با ولیّ امر خمس يا وکيل او نمايد. 2⃣ اگر مکلف شک کند در مقدار پولی که آیا از حقوق خودش است يا مثلا همسرش، پرداخت خمس آن واجب نيست، اگر چه احوط، پرداخت خمس و يا مصالحه آن است. 3⃣ کسی که در حساب خمس درآمد سالهای گذشته شک دارد به آن اعتنا نکند و پرداخت مجدد خمس بر او واجب نیست. 4⃣ در صورت شک در به یک مال (بدین معنا که شک دارد خمس به چیزی تعلق گرفته است یا نه)، مانند اینکه شک دارد بوده یا ، پرداخت خمس آن واجب نیست. لذا اگر وسیله ای خریداری شده و الان شک شود که با پول هدیه داده شده، خریداری شده که خمس تعلق نگیرد، یا با درآمد حاصله که به آن خمس تعلق بگیرد، آن وسیله خمس ندارد. 5⃣ کسی که شک دارد خمس چیزی را داده است یا نه، اگر مشکوک از چیزهایی باشد که خمس به آن تعلق گرفته، تحصيل يقين به پرداخت آن لازم است. (واجب است یقین به پرداخت خمس پیدا نماید.) به عبارتی: اگر از درآمد سال می‌باشد و سال خمسى بر آن گذشته و شک در دادن خمس آن وجود دارد، باید خمس آن داده شود. 👈 در نتیجه: ✅ اگر شک کند خمس مالی پرداخت شده یا نه: الف. در صورتی که یقین به تعلق خمس به آن وجود دارد و شک در پرداخت خمسش باشد: باید خمسش را بدهد ب. اگر شک در تعلق خمس به آن را دارد: پرداخت خمس آن واجب نیست. 🔖 شایان ذکر است، اساتید محترم توجه دارند که نکات فوق در فتوای معظم له، با استفاده از قواعد ، ، یا می باشد. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء جدید مکتوب از بعض نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم) 3. اجوبة الاستفتائات، س928 و 954 و 963 و 1034 4. رساله آموزشی، ج1 ، فصل پنجم: خمس، درس 72 : خمس درآمد (6) ، ص306 ، مورد 12 و 13 5. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1297835 شماره سوال: 1328050 شماره سوال: 1084772 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
🖍 برنامه اندرویدی "فقه و احکام رهبری" به روز رسانی شد. تغییرات نسخه جدید: 🌷 اضافه شدن جدیدترین ویرایش کتاب «اجوبه الاستفتائات» مقام معظم رهبری (مدظله العالی) 🌷 اضافه شدن قسمت راهنما به منوی برنامه 🌷 اضافه شدن استهلال به فهرست اصلی 🌷 اصلاح برخی اشکالات گزارش شده 📚 این برنامه اکنون حاوی آخرین ویرایش کتاب های "رساله نماز و روزه" ، "احکام نماز مسافر جامع" ، "اجوبه الاستفتائات" می باشد که ان شاء الله به مرور فتاوا و استفتائات دیگر، به آن اضافه خواهد شد: ‌👇👇👇👇کافه بازار👇👇👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ahkamleader.ir 👆👆👆👆👆👆👆 ‌👇👇👇مایکت👇👇👇👇 https://myket.ir/app/com.ahkamleader.ir 👆👆👆👆👆👆👆 🆔 @leader_ahkam
✨﷽✨ 📝 | تاییدیه ی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بر ۴ جلد 👆 💠 پ.ن: به فرموده ی معظم له، چنانچه فتوایی یا هر نوع عبارتی در این رساله وجود داشته باشد که خلاف آن در کتب دیگر، حتی ، تعلیقه علی ، ، سابق و... باشد، متن موجود در مقدم است. ✅️ شایان ذکر است متون فوق در مرحله چاپ بوده و تا چند روز دیگر ان شاءالله تعالی در دسترس علماء و اساتید بزرگوار و مقلدین معظم له قرار خوهد گرفت. ⛔️ با عرض پوزش، بنابر مصالحی، از انتشار ورد فایل های فوق معذوریم. ☘☘☘☘☘ 📢📢📢📢📢 برای انتخاب روی گزینه مورد نظر کلیک کنید:👇 سایت / آپارات / تلگرام / ایتا / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (برادران) / گروه پرسش و پاسخ احکام در ایتا (خواهران) / کانال فتاوای جدید (عدول) مقام معظم رهبری 📢 کانال رسمی احکام جامع 🆔 @ahkam_sraj
رساله جامع آیت الله سیستانی ج۱.pdf
10.01M
✨﷽✨ 📝 فایل کتاب مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی 1⃣ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی احکام جامع 🆔 @ahkam_sraj
رساله جامع آیت الله سیستانی ج٢.pdf
6.71M
✨﷽✨ 📝 فایل کتاب مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی 2⃣ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی احکام جامع 🆔 @ahkam_sraj
رساله جامع آیت الله سیستانی ج٣.pdf
7.91M
✨﷽✨ 📝 فایل کتاب مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی 3⃣ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی احکام جامع 🆔 @ahkam_sraj
رساله جامع آیت الله سیستانی ج۴.pdf
8.42M
✨﷽✨ 📝 فایل کتاب مطابق با فتاوای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی 4⃣ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی احکام جامع 🆔 @ahkam_sraj
✨﷽✨ 📚 قبل از سال خمسی، با علم به مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : ۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ 🔒سؤال: با توجه به اینکه خمس، به مازاد مؤونه تعلق می گیرد، در صورتی که مکلف بداند که تا پایان سال خمسی درآمدش صرف در مؤونه نمی شود، آیا پرداخت خمس آن زودتر از پایان سال خمسی واجب است؟ 🔑✅ : پرداخت خمس آن قبل از پایان سال واجب نیست. نکته‼️ ظاهراً فتوای معظم له از ابتدا همین بوده و عدول صورت نگرفته، بلکه در حال حاضر فقط تصریح به این نکته شده است. علی کل حال، از این پس برای پاسخگویی، به عنوان فتوای مقام معظم رهبری، لازم است فتوای فوق مطرح گردد. 📝توضیح: اصل بر این است که خمس به مجرد حصول ربح (حاصل شدن و به وجود آمدن سود و درآمد) به مال تعلق میگیرد، هرچند فرد مأذون در تأخیر در پرداخت خمس تا آخر سال خمسی می باشد. 👈 این قاعده چند ثمره ی عملی دارد. از جمله: 1️⃣ پول یا کالا را و نماید: اگر در بین سال اسراف و تبذیر کند از آنجا که مصداق مؤونه نیست، پرداخت خمس این مبلغ واجب است. به طور کلی اگر صرف درآمد بین سال عرفاً اسراف محسوب شود، پرداخت خمس آن لازم است. 2️⃣ پول را در مصرف نماید: اگر انسان پولی را بابت پرداخت کند لازم است خمس آن را بپردازد. مثلا: اگر انسان مبلغی را جهت اینترنت برای مصرف گناه بخرد، یا هزینه‌ ی خرید وسایل حرام، مثل انگشتر طلای مردانه، آلات لهو و لعب، ابزار قمار و مانند آن جزء مؤونه محسوب نمی‌شود و خمس دارد. شایان ذکر است اگر مکلف نداند که دقیقا چه میزان بابت کار حرام یا گناه هزینه شده است، مقداری را که یقین دارد در کار حرام مصرف کرده، محاسبه کند. 3️⃣ پول را به صورت و مصرف نماید: اگر مکلف پول خود را به صورت خرج نماید، یا و صدقاتی که بیش از شأن فرد است، عرفاً اسراف و سفهی محسوب شود، خمس دارد. 4️⃣ خرید یا یا نگه داری اشیاء : اگر در نظر عرف، داشتن شیئی غير عادى و غير متعارف باشد، خلاف محسوب مى شود و به آن خمس تعلق می گیرد؛ و تشخیص موضوع به عهده مکلف است. همچنین هدیه دادن چیزی که بیشتر از حدّ شأن عرفی هدیه دهنده باشد، مؤونه‌ی او محسوب نمی‌شود و باید خمس آن را بپردازد. ✅️ از مقام معظم رهبری: از موارد فوق مشخص شد که اگر مکلفی در مصرف هزینه های آب و برق و گاز و خوراک و پوشاک و هدیه و امثال آن از شأن خود زیاده روی و اسراف کند، به مقدارى كه بيش از شأنش مصرف كرده يا اسراف كرده است خمس تعلق مى‌گيرد. 5️⃣ یقین به عدم استفاده از مال تا سال خمسی: عده ای از مراجع معظم تقلید* فرمودند: اگر بداند تا آخر سال به آن درآمد نیاز پیدا نمی‌كند، باید (فتوا یا احتیاط بر حسب اختلاف) فوراً خمس آن را بدهد. (چون اصل در پرداخت خمس همان زمان حصول ربح است و از باب ارفاق و احتیاط به اینکه شاید مؤونه شود، اذن در تاخیر داده شده است. لذا اگر بداند مؤونه نمی شود، صبر و تاخیر در پرداخت خمس دلیل و مجوزی ندارد، درنتیجه لازم است فورا تخمیس شود.) مقام معظم رهبری (طبق متن فوق که جدیدا بیان نمودند) می فرمایند: جايز است فوراً خمس را بپردازد، ‌هرچند واجب نيست و حتی در این فرض هم جواز تاخیر تا آخر سال را دارد. 📚 برای انتشار اساتید: 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم) 3. احکام خمس و مکاسب، بخش مؤونه و احکام آن، م69 و 72 4. استفتاء خصوصی از معظم له، شماره سوال: 235696 شماره سوال: 620085 شماره سوال: 889652 شماره سوال: 1217390 شماره سوال: 1204561 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * از جمله صاحبان منهاج میفرمایند: يتعلّق الخمس بالربح بمجرّد حصوله وإن جاز تأخير الدفع إلى آخر السنة احتياطاً للمؤونة، فإذا أتلفه ضمن الخمس، وكذا إذا أسرف في صرفه أو وهبه أو اشترى أو باع على نحو المحاباة فيما إذا كانت الهبة أو الشراء أو البيع غير لائقة بشأنه، وإذا علم أنّه ليس عليه مؤونة في باقي السنة فالأحوط وجوباً أن يبادر إلى دفع الخمس ولا يؤخّره إلى نهاية السنة. درنتیجه: انسان می‌تواند در بین سال هر وقت درآمدی به دستش آید خمس آن را بدهد و می‌تواند پرداخت خمس را تا آخر سال به تأخیر بیندازد ولی اگر بداند تا آخر سال به آن درآمد نیاز پیدا نمی‌كند، بنابر احتیاط واجب، باید فوراً خمس آن را بدهد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 ناشی از صرف مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : ۴شنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ 🔒 سؤال: اگر بعد از حصول درآمد مالی را که قرض کرده یا نسیه خریده است صرف در مؤونه کند یا چیزی را که مؤونه است به ذمه بخرد و هنگامی که صرف در مؤونه شده از درآمد قبلی چیزی باقی نمانده باشد و بعد از آن در همان سال درآمد دیگری کسب کند، آیا در پایان سال می تواند آنچه را صرف کرده کسر کند؟ 🔑✅ : در فرض مرقوم به همان مقدار از درآمد کسر می شود. 📝 توضیح‼️ این مساله مربوط به است که مدتها قبل معظم له از فتوای سابق عدول کردند (که ان شاءالله به زودی متن فتوای سابق و فتوای جدید در همین کانال بارگزاری می شود) و این مساله از فروعات همان مساله می باشد که اگر بدهی ناشی از صرف مؤونه بعد از حصول ربح باشد، قاعده ی کسر جاری می شود، و الا بنابر احتیاط واجب جاری نمی شود و نمی تواند کسر نماید. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. استفتاء جدید مکتوب از نمایندگان معظم له (به دلیل حفظ امانت، از انتشار تصویر استفتاء معذوریم) 3. سایت ادمین امام خامنه ای (ویژه ی نمایندگان معظم له)، اطلاع رسانی استفتائات، تاریخ: 1401/02/24 - ساعت: 19:26:34 4. استفتاء خصوصی از معظم له، شماره سوال: 1366844، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۲۶ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid