eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
325 دنبال‌کننده
346 عکس
78 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور ارائه‌ی مطالب مهمّ فقهی، اصولی و طلبگی، و بارگذاری صوت تدریس فقه و اصول است.
مشاهده در ایتا
دانلود
امام خامنه‌ای (دام ظله الوارف) در دیدار با طلاب و اساتید مدرسه‌ی علمیه آیت الله مجتهدی ۲۱ خرداد ۱۳۸۳: "باید به طور جدّى درس بخوانید -همان توصیه‌ای که من همیشه به جوان‌های طلبه می‌کنم- علومی که امروز در اختیار حوزه‌های علمیه است فرا بگیرید، و تا بُنِ دندان خودتان را به سطح تحقیق برسانید؛ انسان با سرهم‌بندی محقِّق نمی‌شود؛ با برف‌انبارکردن، انسان فقیه و فیلسوف نمی‌شود؛ باید محکم خشت‌خشتِ این پایه را روی هم بچینید و بروید تا به آن اوج برسید." ✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان عزیز دانشگاه رضوی! 🔴 بنا بر مصوّبه‌ی شورای دانشگاه رضوی کلاس‌های حقیر از فردا یک‌شنبه تا پایانِ ترم به صورتِ حضوری برگزار می‌شود. 📌 کلاس رسائل ۶ حقیر از فردا راس ساعت ۸ برگزار خواهد شد.
در (ج۲/ص۵۴۷) مطلب دیگری را پیرامون مطرح کرده و می‌فرماید: حکم موردی را بیان می‌کند که مُکرِه، انسان باشد؛ اما اگر خودِ یک حکم الهی و از جانب شارع باشد روشن است که این موجبِ بطلانِ معامله نخواهد بود. 🔷️🔸️ مواردی در برای وجود دارد، مانند حکم قاضی بر اِکراهِ مدیون بر بیعِ اموالش برای پرداختِ حقِّ طلب‌کاران، یا اِکراهِ مُحتکِر بر بیعِ اموالِ احتکارشده، یا اِکراهِ مرد بر بیعِ اموالش برای پرداخت نفقه‌ی پدر و مادر و اولاد و ازواجش، یا اِکراهِ راهن (رهن‌دهنده) بر بیعِ عینِ مرهونه و پرداخت دینی که بر گردنِ مُرتهِن (رهن‌گیرنده) در صورت امتناعِ راهِن از ادای دَیْنش. 🔹️ در این موارد بیع صحیح است، اگر چه که بیع، اِکراهی است. ✴️@fegh_osoul_rafiee
حضرت آیت الله جوادی آملی (دام ظله) در مورد اهمّیّت درس و بحث -حتی برای شاغلین- می‌فرمایند: "وقتی روحانی ارتباطش با حوزه و تدریس و تحقیق قطع شد، اولين روز عزای اوست. هرجا هستید یک درس و بحث داشته باشید که برکات فراوان دارد و آینده را خوب تامین می‌کند. اگر سِمَتی در شهرستان دارید، هرگز رابطه‌ی‌تان را با کتاب قطع نکنید؛ طوری باشد که اگر به کتاب دست زدیم چیزی بفهمیم، نه این‌ که هر چه خوانده‌ایم همه از یاد برفت!". ✴️@fegh_osoul_rafiee
✅ ادامه‌ی شرح و تبیین 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📔 ٩- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۲): ... عنوانٌ خاصٌّ... . در (ج۱/ص۵٧) در توضیح نکته‌ای از می‌آورد: مهمّ آن است که علم واقعاً و ثبوتاً داشته باشد و همان محسوب می‌شود؛ از این رو، نیازی نیست که حتماً عنوانِ خاصِّ آن موضوع را بدانیم و بتوانیم از آن تعبیر کنیم. علم‌ به موضوع، ضروری نیست، بلکه وجودِ موضوع است که مهمّ است. ✴️@fegh_osoul_rafiee
امام خامنه‌ای (دام‌ظله) در مورد جایگاه زن و مادر در خانواده و جامعه می‌فرمایند: "زن اگر چنانچه در محیط خانواده، محترم شمرده بشود بخش مهمّی از مشکلاتِ جامعه حلّ خواهد شد؛ باید کاری کنیم که بچه‌ها دستِ مادر را حتما ببوسند؛ اسلام دنبال این است." ✴️@fegh_osoul_rafiee
🔰 فخررازی (م۶۰۶) عالم بزرگ اسلامى در تفسیرِ مشهورِ خود التفسیر الکبیر (ج۳۲/ص۱۲۴) در مورد مراد از "الکوثر" در قرآن كريم می‌نویسد: "... و القول الثالث: الكوثر أولاده؛ قالوا: لأن هذه السورة إنما نُزِّلتْ ردّاً على من عابَه عليه السلام بعدم الأولاد؛ فالمعنى أنه يُعطِيه نسْلاً يَبْقُون على مَرّ الزمان. فانظُرْ كمْ قُتِل من أهل البيت، ثم العالَم مُمتلِئٌ منهم، و لم يبْقَ من بني‌أميّة في الدّنيا أحدٌ يُعبَأ به، ثم انظُرْ كمْ كان فيهم من الأكابر من العلماء، كالباقر و الصادق و الكاظم و الرضا عليهم السلام و النّفس الزّكيّة و أمثالهم." ✴️@fegh_osoul_rafiee
🔰 زمخشری (م۵۳۸) ادیب و مُفسِّر بزرگ اسلامی در تفسیر معروف خود الکشّاف (ج۴/ص۲۱۳) در ذیل آیه‌ی ۲۳ سوره‌ی مبارکه‌ی شُورَی در بیان مراد از اهل قُربَی و قرابتِ با پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) می‌آورد: "و رُوِي أنها لما نُزِّلتْ قيل: يا رسول الله! من قرابتُك هؤلاء الذين وجَبَتْ علينا مودّتُهم؟ قال: علي و فاطمة و ابناهما. ... و قال رسول الله (صلّى الله عليه و سلَّم): من مات على حُبّ آل محمد مات شهيداً، ألا و من مات علي حبّ آل محمد مات مغفوراً له، ألا و من مات على حُبّ آل محمد مات تائبا، ألا و من مات على حُبّ آل محمد مات مؤمناً مُستكمِل الإيمان، ألا و من مات على حُبّ آل محمد بَشَّره ملكُ الموت بالجنّة، ثم منكرٌ و نكيرٌ، ألا و من مات على حُبّ آل محمد فُتِحَ له في قبره بابان إلى الجنّة، ألا و من مات على حُبّ آل محمد جَعَلَ الله قبرَه مزارَ ملائكة الرّحْمة، ألا و من مات على حُبّ آل محمد مات على السُّنّة و الجماعة... ." ✴️@fegh_osoul_rafiee
دوستان درس رسائل ۶! تنها زمان امتحان شفاهی: ⏰ سه‌شنبه ۴ دی (برای یکشنبه‌ای‌ها) ⏰ چهارشنبه ۵ دی (برای سه‌شنبه‌ای‌ها) ⏱️ ساعت ۱۳ 🕌 کلاس ۱۸ یاعلی
📔 ۱۰- قوله (کفایه/ج۱/ص۲۲): و قد انقدح بذلک أن موضوع علم الأصول هو الكلّيّ المنطبق... . در (ج۱/ص۵٨) می‌نويسد: همان طوری که پیش از این نیز گفته شد موضوعِ اصول را عيناً همان موضوعات مسائل علم می‌داند، به صورتی که هر کدام از موضوعات مسائل علم مصداقی از است. همچنین نتیجه‌ی همه‌ی سخنان ایشان این است که موضوعِ علم همان کلّیِ منطبقِ بر موضوعات است که ثبوتاً و واقعاً تحقّق دارد، اما نه اسمی دارد و نه عنوانی؛ یعنی ما اثباتاً نمی‌دانیم چیست، اما ثبوتاً هست. 🔵🔷️🔸️جز آن اشکالی که در متن مطرح می‌کند اشکال دیگری که وارد است این است که اگر -همان گونه که صاحب قوانین معتقد است- موضوعِ اصول را (به اعتبارِ حجّیّت و دلیلیّتشان) باشد دو صورت دارد: 🔸️ ۱- صورت اول: موضوع را مجموعِ چهار دلیل (مجموعِ ) بدانیم. مشکلِ این صورت این است که ما در مساله‌ای نداریم که موضوعش مجموعِ باشد. 🔸️ ۲- صورت دوم: موضوع را تک تکِ آن چهار دلیل به صورت مستقلّ بدانیم. مشکل این است که اگر هر کدام از به تنهایی موضوع باشد از طرفی هیچ جامعی بین این چهار موضوع وجود ندارد که محسوب شود، و از سویی دیگر بر اساس هر کدام از این ادله‌ی چهارگانه باید یک علمِ اصولِ مستقلّ تدوین شود، زیرا بنا بر نظر آنان تمایزِ علوم به تمایزِ موضوعاتِ علوم است. 🔵🔷️🔸️ و همچنین اگر -بنا بر نظر صاحب فصول- موضوعِ اصول را اربعه (به اعتبار ذاتش و بدون‌نگاه به حجّیّت و دلیلیّتش) بدانیم بسیاری از علوم دیگر که ارتباطی با ندارند -مانند علم و علم و علم و...- نیز به ناچار باید از مسائلِ علمِ اصول محسوب شود. 🔴 بنا بر این، اگر -مانند صاحب قوانین یا صاحب فصول- موضوعِ را بدانیم نه می‌توانیم "ذات"ِ آن چهار دلیل را اراده کنیم و نه می‌توانیم آن چهار دلیل را به اعتبار "حجّیّت" و دلیلیّتش موضوعِ بدانیم؛ بلکه بنا بر این دیدگاه باید را به اعتبار قید و حیثیّت دیگری -غیر از حجّیّت و دلیلیّت- موضوع بدانیم. ✴️@fegh_osoul_rafiee