💢 وصیّت مهم « فاضل هندی »
💢 رجوع به منابع دست اول و مصادر اصلی و پرهیز از صِرف اکتفا به منابع دست چندم
کاشف اللثام در خاتمه «کشف اللثام» در وصیّت به پسرش، نکات دقیقی را نیز به دانشمندان علم دین گوشزد می کند و در ضمن آنها، طالبین علم را به مراجعه به منابع دست اوّل و مصادر اصلی توصیه می کند و از اشتباهات عدم مراجعه به آنها و اکتفا به نقلیّات دیگران برحذر می دارد:
وصيّتي إلى علماء الدين و إخواني المجتهدين أن لا ينطقوا في الفقه و مسائله و لا يتعرّضوا لدقائقه و جلائله إلّا بعد إتقان العربيّة بأقسامها و استقراء فنون ما تنطق به العرب أو تكتبه بأقلامها، و تتّبعٍ بليغ في كلّ مسألة لأقوال الأصحاب و مداركها و ما أدّتهم إليه آراؤهم في معاركها من مسالكها، و لا ينسبوا إلى أحد منهم قولًا إلّا بعد وجدانه في كتابه أو سماع منه شفاهاً في خطابه، و لا يتّكلوا على نقل النقلة بلا كلّ تعويل عليه و إن كانوا كلمة، فالسهو و الغفلة و الخطأ لوازم عاديّة للناس، و اختلاف النسخ واضح ليس به التباس، و لا يعتمدوا في الأخبار إلّا أخذها من الاصول، و لا يعوّلوا ما استطاعوا على ما عنها من النقول حتّى إذا وجدوا في التهذيب عن محمّد بن يعقوب مثلًا خبراً فلا يقتصروا عليه بل ليجيلوا له في الكافي نظراً، فربما طغى فيه القلم أو زلّ فعنّ خلاف في المتن أو السند جلّ أو قلّ.
📗 کشف اللثام، فاضل هندی، ج۱۱، ص۵۴۱
⭕️ @kashkolenab
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 وصیّت مهم « فاضل هندی » 💢 رجوع به منابع دست اول و مصادر اصلی و پرهیز از صِرف اکتفا به منابع دست چ
💢 ضرورت استفاده از منابع اصلی و اصیل
💢 تامّلی راهبردی در اصالی یا آلی بودن علوم (برتری روشیِ فلسفهورزهای حوزوی نسبت به فقهورزها)
۱. تردیدی در این نیست که برای محقق شدن در هر علمی (چه انسانی و چه تجربی و فنی و ...) باید به مصادر اصلی رجوع کرد و مانوس بود و بهره برد.
اساسا یکی از علل برتری و پختگی اساتیدِ حوزوی فقه و فلسفه در دانشگاه بر سایر اساتید فقه و فلسفه دانشگاهی، همین توان و قدرت و انس با منابع اصلی و اصیل این علوم است.
۲. اما در این میان فلسفهورزهای حوزوی، یک برتری روشی نسبت به فقه و اصولی های حوزوی دارند.
توضیح:
فلسفه یک علم اصالی و منطق یک علم آلی است. شما برای فیلسوف شدن ابتدائا به یک دوره منطق اکتفا می کنید و در ادامه مسیر اگر نیاز دیدید به مصادر منطقی مهمتری (مانند منطق شفا) رجوع می کنید چون منطق فقط در حد وسیله بودن برای فلسفه، برای ما مهم است و استقلالی در آن نمی بینیم. اساسا به ندرت می توان مدرس سطوح عالی فلسفه را دید که در کنار تدریس امثال اسفار به تدریس منطق هم مشغول باشد. (البته این به معنای نفی لزوم رشد منطق توسط برخی از محققان منطق نیست)
به خلاف روش فقهی ما که گام به گام در کنار فقه، به همان قدرت (و بلکه سنگینتر و نفس گیرتر و زمانبر تر) به اصول هم مشغول می شوند. به گونه ای که شما به ندرت مدرس خارج فقهی را می بینید که به تدریس خارج اصول نپردازد. و به نظر می رسد که این خطایی است راهبردی که به مرور در نظام آموزشی حوزه شکل گرفته و باعث تورم اصول شده. اصولی که باید در خدمت فقه باشد و جنبه مقدمی برای آن داشته باشد هم اکنون از حالت آلیّت خارج شده و اصالیّت یافته. و این خطا باعث استهلاک و فرسایش در طلاب و پژوهشگران حوزوی شده است.
کمترین کاری که مدیران حوزه میتوانند انجام دهند این است که بساط روش معمول رسائل و کفایه را برچینند؛ حال یا استاد صرفا گزارشی از آن برای شاگرد ارائه دهد (نه اینکه رسائل ۱۰ ترم و کفایه ۸ ترم از زمان حوزه و حوزوی را از آن خود کند) یا اینکه کتب آموزشی جدید جایگزین آن دو شود.
همین طور در دروس خارج اصول تجدید نظر جدی صورت می گیرد و ۵۰درصد وقت و انرژی و زمانی که اصول از حوزه و حوزوی می گیرد به حدود ۱۰درصد تقلیل می یابد. و این به معنای کم مایه شدن علوم حوزوی نیست بلکه به معنای اصلاح ساختار آموزشی آن است. اینجاست که یک حوزوی برای علوم دیگری (مانند فلسفه، عرفان نظری، تفسیر، فلسفه های مضاف، کلام جدید و سایر علوم انسانی) که باید به آن ها هم اشراف (و بلکه اشراف بیشتر) داشته باشد، بیشتر مجال و فراغت ذهنی و زمانی پیدا می کند.
امید است که دو نکته فوق، مد نظر مدیران و برنامهریزان حوزه قرار گیرد.
_ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⭕️ یادداشتی از عبدالحسین #خسروپناه ؛
ابزارهای #معرفت_شناختی درجنگ نرم علیه #جمهوری_اسلامی ایران
تمام شبهاتی که در عرصۀ #سیاست، #اجتماع، نفی #ولایت_فقیه و #حکومت دینی و شبهات #کلام_جدید مطرح شده، همه و همه بدون استثنا مبتنی بر این مبانی معرفتشناختی است.
⭕️ مشروح:
🌐 iict.ac.ir/hsk
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛
مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، #نگران_می_شویم.
معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به #ما ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما #خودخواهیم، نه خیر خواه.
آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه
«نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة»
را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود.
📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی) آیت الله #جوادی_آملی، ص۲۵۸
هشتگ های زیر برای علاقمندان، مفید و راه گشاست:
💢 #سیرمطالعاتی (راهبردی) 💎
💢 #صوت (راهبردی) 💎
💢 #رهبرمعظم (فوقالعادهاساسیوبنیادین)
💢 #امام_خمینی
💢 #سوالات_اعضا 🌴
💢 #موفقیت 🌴
💢 #تزکیه_و_سلوک (+ اساتید سلوکی) 🌺
💢 #معرفی_کتاب 🌴
💢 #طباطبایی
💢 #مطهری 💫
💢 #مصباح_یزدی (مهم و راهگشا)
💢 #جوادی_آملی (مهم و راهگشا)
💢 #حسن_زاده_آملی
💢 #سبحانی
💢 #حسینی_طهرانی
💢 #رحیم_پور_ازغدی ⭐️🌟⭐️
💢 #یزدان_پناه
💢 #خسروپناه
💢 #محمدرضایی
💢 #عبودیت
💢 #ربانی
💢 #گلشنی
💢 #دینانی
💢 #ردمخالفان
💢 #تفکیک
💢 #علوم_انسانی
💢 #فلسفه_های_مضاف
💢 #فلسفه_غرب
💢 #فلسفه_دین
💢 #معرفت_شناسی
💢 #معرفت_نفس
💢 #فلسفه_تطبیقی
💢 #علم_دینی
مطالب این کانال را می توان به عنوان یک کتاب راهنما (مملو از نکات بزرگواران) تلقی کرد که با استفاده از سرچ می شود به مطلب مورد نیاز و مورد علاقه به راحتی رجوع کرد و استفاده نمود.
@feghheakbar
May 11
May 11
14.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آیا وظیفه حوزویون فقط اصلاح مدّ ولاالضآلین روستایی هاست؟!!
💢 مسئولین دانشگاهی در شیلی (با ۴۰هزار دانشجو) به ما گفتند: ما حاضریم این دانشگاه را در اختیار شما قرار دهیم که ما را از فرهنگ فاسد آمریکایی نجات دهید!
ما حتی یک نفر هم نداشتیم که به آنجا بفرستیم! ...
💢 حالا آنها را مسلمان نکردیم هیچ؛ به احتمال قوی نسل آینده ما در معرض فسادهای عقیدتی و اخلاقی فراوانی هستند که طلیعهاش که ظاهر شده خیلی خطرناک است ...
_ علامه #مصباح_یزدی (رَحِمَهالله) ۹۸/۱۱/۱۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 نقدی بر آیت الله حسینی بوشهری
حضرت آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با وزیر کشور، به ایشان نکاتی را متذکر شدند و نگرانیهایی را ابراز کردند.
اما خدمت آیت الله حسینی بوشهری عرض میکنیم، اساسا مدیران کلان و میانی و حتی کوچک کشور و اقتصاددان های کشور در سطوح مختلف، دست پرورده های مبانی و علوم غربی اند؛ چه در مدیریت، چه در اقتصاد و چه در جامعه شناسی و روانشناسی و سیاست و فلسفه های مضاف و غیره ...
ذهن آن ها رویکرد لیبرال و سکولار و حتی الحاد دارد. لذا حرف های خطابی شما برای آن ها محلی از اعراب ندارد و نخواهد داشت.
آقای حسینی بوشهری! شما یکی از متهمان اصلی وضع موجودید؛ شمایی که قریب به ۱۰سال حدود ۲۰۰ هزار نیروی حوزوی را در اختیار داشتید.
شما چرا نتوانستید حداقل
نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در مدیریت اسلامی
و نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در اقتصاد اسلامی
و نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در جامعه شناسی اسلامی
و نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در روانشناسی اسلامی
و نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در سیاست اسلامی
و نیم درصد آنها (معادل ۱۰۰۰نفر) را در فلسفه و عرفان اسلامی و ... تربیت و متخصص کنید؟!
ما حداکثر ۱۰ رشته مهم علوم انسانی داریم؛ شما چرا نتوانستید حداقل ۵درصد حوزویان خود را (معادل ۱۰هزار نفر) در این علوم متخصص کنید و روانه ارکان مدیریتی کشور و روانه کرسی های تدریس دانشگاهها کنید؟!
زمانی که شما در مدیریت حوزه های کل کشور مسئولیت داشتید، به موازات شما سالانه دهها هزار دانشجو در دانشگاههای ما تحت علوم انسانی غربی و زیر نظر اساتید غربگرا در حال تربیت و فارغ التحصیل شدن بود ... شما آن زمان چه می کردید؟
شما با ۲۰۰هزار نیروی حوزوی کم هزینه و صاف و صادق چه کردید؟!
اگر مجموعه ای ۷۰درصد خروجی کارآمد داشته باشد و ۳۰درصد ناکارآمد، در این صورت ما میتوانیم به آن ۳۰در صد ایراد بگیریم که چرا مانند آن ۷۰درصد نشدهاند ... اما اگر مجموعه ای کمتر از ۱۰درصد خروجی کارآمد داشته باشد و بیش از ۹۰درصد هرز و هدر روند، در این صورت ایراد اولا و بالذات به سیستم و روش مدیریتی برمیگردد نه به آن ۹۰درصد. سیستم و مدیریت، ناکارآمد بوده که این چنین نیروها را هدر داده و اکثریت به تحلیل رفتهاند.
مگر یک مدیریت چقدر میتواند ضعیف و غیر حکیمانه باشد که به اندازه ۲دوره دکتری وقت نیروهایش را بگیرد اما آنچنان که باید خروجی تحویل ندهد؟!
نگویید که حوزه علمیه موسسات جنبی دارد، چرا که خروجی این مراکز جنبی در مقابل نیاز نظام اسلامی و کل کشور و نیاز دانشگاههای ما اساسا از لحاظ کمیّت به حساب نمی آید و اثری بر آنان مترتب نیست ... شما میبایست از کل نیروهای حوزوی، استفاده هوشمندانه و روشمند میکردید.
✍ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar