eitaa logo
فقه نظام ساز
640 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
1_51534931.pdf
845.1K
🌐 جزوه الگوی اسلامی ✍حجت الاسلام و المسلمین کشوری/ قم ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ @olgou4
🔵 گفتاری از آیت الله میرباقری؛ 📌در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟ ‌1⃣ انزوا (کناره‌گیری از مدرنیته) 2⃣ مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته) 3⃣ مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته) 4⃣ تمدن‌ اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین). 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/kh8Ehe 🆔 @meftaah_com
💢نسبت بین اسلام و غرب 🔶استاد : ✔️ بررسی دو نگاه در نسبت نظام اسلامی و نظام غربی: 1⃣نسبت بین آن دو مطلق و مقید یا مثلا ناقص و کامل است 2⃣ نسبت بین این دو نظام تباین است و اصلا هیچ نسبتی بین این دو نیست و صفر تا صدشان با هم ناسازگار است. ➕تعریف نظام، مکتب، سازمان و... . 📖متن کامل: 🌐 yon.ir/lnpBk 🆔 @vasael_ir
♻️هم اندیشی ✔️با حضور اساتید معظم ، و 📅 9 اسفند 97 🌐کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
توضیحات حجت الاسلام همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) درباره هم اندیشی فقه   👇👇👇 http://rasanews.ir/fa/news/599042
🔻آیت الله سید : 🔸شهیدصدر در یافتن دو روش ارائه کرد: 1⃣ شهید صدر در نظام اقتصادی روش پیچیده‌ای را طی کرد و توانست از مجموع فتاوای فقها(به تعبیر ایشان احکام رو بنایی) به اصول زیرین این مجموعه راه پیدا کند و اصول مکتب اقتصادی اسلام را کشف نماید. 2⃣ روش استنطاقی که در تفسیر موضوعی بیان کرد.ایشان بر این عقیده بود که با استنطاق صحیح و کامل از آیات قرآن می‌توان به مواضع و دیدگاههای قرآن دست یافت. 🔹در برخی تفسیرهای موضوعی متعارف قرآن، معمولا یک موضوع کلامی یا فلسفی متعارف را مطرح می‌نمایند و برای آن چند شاهدمثال می‌آورند. آسیب این روش تفسیر موضوعی این است که آیات قرآن را به سوی مدعای خود توجیه می‌کنند. آسیب دیگر این است که برای موضوع مورد نظر خود چند آیه پیدا کرده و روی آن بحث می‌کنند درحالیکه برای یک موضوع چه بسا 100 آیه و برای موضوعی دیگر فقط 5 آیه موجود باشد. 🔹در روش استنطاقی شهید صدر با طرح سوال و بدون هیچ پیش فرضی تمامی آیات قرآن را چه موافق و چه مخالف و محکم و متشابه درباره موضوع مورد بررسی قرار می‌دهیم. 🔻وقتی نگاه و رویکرد متفاوت شود، روش نیز متفاوت خواهد بود و در نتیجه بر روی استنباط مجتهد اثر مستقیم می‌گذارد. این اثرگذاری از دو جهت خواهد بود: 1⃣ آنجا که نگاه منظومه‌ای نداشته باشیم یک دسته از مسائل دیده نمی‌شوند و برای این مسائل چه بسا احکام جدید خواهیم داشت. 2⃣ از آنجا که حکم و فتوا نتیجه مقدمات است وقتی مقدمات دقیق‌تر دیده شود ممکن است احکام نیز متفاوت باشند. مانند احکام نزح بئر و 26 ذراع در مقدار مجاز طواف در حج. 🆔 @meftaah_com
📃 گزارش های از هم اندیشی فقه 🔸آیت الله : ۳ دیدگاه رایج درباره نظام‌وارگی فقه اسلامی http://www.iqna.ir/fa/news/3794240/3- 🔹آیت الله : تفاوت فقه نظام و فقه نظام‌مند/ تبیین شش عنصر تکوین‌دهنده مفهوم نظام http://www.iqna.ir/fa/news/3794198/ 🔸استاد : هدف فقه نظام اقامه احکام و شئون اجتماعی دین اسلام است http://iqna.ir/fa/news/3794259/ 🌐کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
📃گزارش از هم اندیشی فقه 🔸آیت الله : فقه آمده تا کارکردهایی داشته باشد/ تئوری های نظام وارگی فقه mehrnews.com/amp/4555304/ 🔹آیت الله : اجتهاد بدون علوم انسانی کفایت نمی کند/ ۶ خصوصیت فقه نظام https://www.mehrnews.com/amp/4555296/ 🌐کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢صوت سخنرانی استاد : ⏱20 دقیقه 🔴 اهميت و نتائج مترتب بر آن 10/12/97 📖متن سخنرانی: http://yon.ir/8c34l https://t.me/moballeghi_ahmad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣صوت سخنرانی استاد در هم اندیشی 🔴 ما کلاً با سه تئوری پیرامون نظام فقهی مواجه هستیم: 1⃣ نظام وارگی مستتر در فقه رایج 2⃣ نظام وارگی استنباطی یا نظام لازم الاستنباط 3⃣ نظام سازی بر پایه رعایت شرع. http://www.iqna.ir/fa/news/3794240/3 🌐کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
🎙️ | آیت‌الله ، از پیشگامان بحث 👈 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ‌و المسلمین از اولین شاگردان مرحوم آیت‌الله مؤمن 🔍 برای مطالعه متن کامل این گفت‌وگوی جدید روی لینک زیر کلیک کنید 👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41850
💢 ؛ الگویی نوین برای تولید علم دینی 📌حجت‌الاسلام در پیش‌اجلاسیه کرسی نظریه‌پردازی «پارادایم شبکه‌ای»: تلاشی که در پارادایم شبکه‌ای صورت خواهد گرفت این است که ما چگونه لوازم عقلانی و تجربی و مفاهیم و زیرساخت‌های آن را از گزاره‌های دین استخراج کنیم. 🔹علوم انسانی معادله حرکت‌های ما در شبکه هستی است. بسته به اینکه هدفش کدام طرف باشد، آن معادله تغییر می‌کند. مکتب‌های مختلف علوم انسانی در چنین شبکه‌ای کار می‌کنند. برخی از مکتب‌ها از عالم برزخ به بالا را منتفی می‌دانند. علم دینی اینجا تعریف خود را نشان می‌دهد. علم دینی آن معادله حرکتی است که در شبکه هستی توسط خداوند برای حرکت انسان به سمت عالم ملکوت تعریف شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/oFkK68 🆔 @meftaah_com
♻️اخبار پژوهش های حوزوی: 🔺شبکه اجتهاد 🔸eitaa.ir/ijtihad 🔹sapp.ir/ijtihad 🔺پایگاه فقه حکومتی "وسائل" 🔸eitaa.ir/vasael_ir 🔹sapp.ir/vasael_ir 🔺پایگاه خبری تحلیلی علوم انسانی طلیعه 🔸eitaa.ir/talienovin 🔹sapp.ir/talienovin 🔺خبرگزاری رسا 🔸eitaa.ir/rasanews_agency 🔺کانال خبرگزاری حوزه 🔸eitaa.ir/hawzahnews 🔹Sapp.ir/hawzahnews 🔺 کانال خبرگزاری ایکنا 🔸eitaa.ir/iqnanews 🔹Sapp.ir/iqnanews 🔺 کانال حدیث آرزومندی 🔸eitaa.ir/muslims_1
📌حجت‌الاسلام سوزنچی در نقد نظریه (نظریه استاد درباره علم دینی): 🔸با موافقم چون به شدت در فهم مسائل ما کمک خواهد کرد، اما نه منطق ارسطویی و نه فلسفه صدرایی تحمل شبکه را ندارد. دغدغه منطق فازی با فضای شبکه‌ای و تأثیر و تأثر معارف بیشتر سازگار است. 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/vq7fLn 🆔 @meftaah_com
✔️گفتگوی با حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی اکبر درباره : 🔸فقه نظام به حکومت ناظر است و شامل فقه سیاسی و فقه حکومتی می‌شود؛ اما فقه نظامات، قاعدتاً بعد از تدوین فقه نظام صورت می‌گیرد؛ چون نظام سیاسی نیاز به نظام اقتصاد و نظام حقوقی و سایر نظامات دارد. 🔹تعبیر من راجع به فقه اسلامی این است که فقه موجود ما با همه موجودیت و کلیت خودش، در حقیقت فقه نظام است و قابل‌تقسیم به فقه فردی و فقه حکومتی نیست.  ادامه گفتگو👈 http://yon.ir/DPHVM 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
از روشنی طلعت رخشنده «باقر» شد نور علوم نبوی بر همه ظاهر در اوّل ماه رجب از مشرق اعجاز گردید عیان ماه تمام از رخ باقر 🌺ولادت امام محمدباقر(ع) بر شما مبارک
🔸 حجت الاسلام احمد حسین : 💢امکان‌سنجی کاربست روش نظریه پردازی در علوم http://vasael.ir/fa/news/12521/
✅ روی آوری به #نظامات_اسلامی ✍استاد علی صفایی حائری 🔆ما در این فرصت از تاریخ فقهی خود، امروز به سوی مسائل اقتصادی یا حکومتی کشیده شده ایم و خیال می کنیم که نیاز فقهی با طرح همین مسائلِ به اصطلاح مورد لزوم، مرتفع می گردد، در حالی که نیاز ما با طرح این مسائل مرتفع نمی شود و اصولا طرح این مسائل به تنهایی یک ″تقلیدگرایی و خودباختگی″ است. 📛نیاز ما و ضرورت فقهی ما با طرح این مسائل پراکنده مرتفع نمی شود؛ «چون هنوز مرحله ی پیاده کردن ″اقتصاد اسلامی″ فرا نرسیده، که ما به آن چسبیده ایم.» و این اقتصاد در این جامعه و در این نظامِ موجود هیچ گاه نمی تواند پیاده بشود. ♻️پس ما باید اقتصاد اسلامی را در نظام اقتصادی اسلام و همراه زیربناهای معرفتی و عقیدتی آن مطرح کنیم و همین طور همراه سایر نظام های تربیتی و اجتماعی و حکومتی و حقوقی و قضایی و جزایی و مالی آن بررسی کنیم و راه عملی کردن این طرح کلی را نشان دهیم. 📛این تقلیدگرایی ها و خودباختگی ها برای چندسالی سر ما را گرم می کند و رکود فقهی را از نظر پنهان می دارد و سپس ما را به بن بست می رساند همان طور که در قسمت های جهان‌بینی و ایدئولوژی و یا طرح های حکومتی و اقتصادی به شبه بن بست رسانده. درآمدی بر علم اصول/ص ۱۳۳ 🇮🇷 @feqhedolat
♻️نگاه به ✔️سیستم استقراء، اصول فقه و چالشهای پیش رو ✍مصطفی قناعتگر تفصیل مطلب👈 http://yon.ir/bNyoI
💢 فقیه اضطرار اندیش نبود 🔹حسن رحیم‌پور ازغدی: 🔸شهیدصدر به دو گونه اجتهاد قائل است: 1⃣اجتهاد منفعلِ سرگردان و بی‌هدف 2⃣اجتهاد هدف‌دار و مکتبی از نظر ایشان اجتهاد نوع دوم و است. بخشی از این اجتهاد در حوزه، مدرسه و کتابخانه است و بخش مهمی از ان نیز با حضور در اجتماع به دست می‌آید. 🔺فقه آیت‌الله صدر نه اضطرار ‌اندیش و اکل‌میته‌ای بود و نه منفعل و گشاده در مقابل همه چیز و هر مکتبی. ۱۳۹۶/۲/۴ ◀️ بیشتر بخوانید 👈 http://yon.ir/QUjnU@ijtihadnetwork
سی وهشتمین جلسه فقهی برگزار گردید. ✔️با حضور حضرات آیات ، ، ، و حجج اسلام ، ، ، ، ، ، ، و برگزار گردید. 🔸در این جلسه نظریه فقه تمدنی توسط استاد مورد نقد وبررسی قرار گرفت. 🔹این سلسله جلسات توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار می گردد.
🔸مقایسه اصولیان شیعه و اهل سنت ✔️حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید علی طالقانی، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی 📖تفصیل مطلب👇 https://goo.gl/UxEqjU 🆔 @maalem_ir|شبکه معالم
✅ #نقشه_جامع ⏪ علوم و #معارف_بشری بر اساس طبقه بندی آنها با رویکرد اسلامی ⏪ #زیربنا و #روبنا ⏪ مجموعه این علوم و معارف بُعد #نرم_افزاری #تمدن_اسلامی را تشکیل می دهند؛ ⏪ آیت الله ملک زاده 🔶 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم؛ eitaa.ir/mabaheth
استاد دانشگاه مفید: با ترکیب دین، عقل و عرف حاصل می‌شود/ تحمیل نظام خاص، مانع جاودانگی دین است http://iqna.ir/00Fvc4 @iqnanews