♻️ گام های رسیدن به نظام سازی فقهی
✅چهل و دومین جلسه حلقه نظام سازی فقهی با حضور آیات وحجج اسلام و اساتید #رشاد، #عالمی، #واسطی، #ایزدهی، #مقیمی، #خالد_الغفوری، #رضائیان و #همتی به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام تشکیل گردید.
🔅در این جلسه موضوع گام های رسیدن به نظام سازی فقهی توسط آیة الله رشاد ارائه گردید و توسط اعضاء به نقد و بررسی گذاشته شد.
💢هشتگام برای رسیدن به علوم اسلامی
📌حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه:
✔️حاکمیت باید از نظریهای که امکان تحقق آن وجود داشته و کاربردی است، استفاده کند. برای نمونه شهید صدر میفرماید: اگر فتوای من در نظام کارآمدی ندارد از فتوای دیگران استفاده کنید.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/ra8Zp
🆔 @meftaah_com
دومین جلسه شورای علمی موسسه آموزش عالی امام رضا (ع) با حضور آیت الله رشاد و اساتید حجت الاسلام واسطی ، مقیمی ، رضائیان ، دکتر ملکی دکتر خرامی و حجت الاسلام همتی برگزار گردید.
موضوع جلسه: بررسی وظایف کارگروه علمی فقه تخصصی نظام ساز با گرایش #فقه_الحکومه
♻برای داشتن #فقه_حکومتی باید به دامن #مصالح و #ملاکات پناه ببریم.
✴استاد محمد صالح حائری:
#شهید_صدر تعبیر زیبایی دارد: (بعد از پایان عصر نص و حدیث اهل سنت به دامن #قیاس پناه بردند و شیعه به دامن #سیره های عقلایی) بنده عرض می کنم بعد از تشکیل حکومت اسلامی باید به سمت #مصالح و ملاکات پیش برویم تا بتوانیم فقه حکومتی داشته باشیم.
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
💠 مدرسه تابستانه «منهاج»
✍️ محورها:
۱. مبانی فقه اجتماعی و حکومتی
۲. مسائل فقه اقتصاد، فقه سیاست، فقه فرهنگ و تربیت
📌 با حضور اساتید برجسته حوزه
💫 (با ظرفیت محدود و گزینش)
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://yon.ir/74CkU
🆔 @meftaah_com
🔰 نهضت علمی #امام_صادق(ع) #تمدن_ساز بود
▪️ گفتگو با دکتر #قاسم_ترخان در آستانه سالروز شهادت ششمین پیشوای شیعیان👇👇👇
🌐 qudsonline.ir/newspaper/661392/
🆔 @iictchannel
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿الگوریتم اجتهاد-آیت الله سبحانی
@feghheumanism
💢تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی پیشنیاز #فقه_حکومتی
📌آیتالله عباس کعبی مطرح کرد:
🔹فقه حکومتی نیازمند چندین پیشنیاز است. یکی از این پیشنیازهای غیر فقهی تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید #نظامات_اسلامی استخراج شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/zfqzD
🆔 @meftaah_com
🔆 #فقه_تخصصی؛ پاسخ به مسائل جدید
👈 گفتوگوی استاد احمد #مبلغی با سایت khamenei.ir#
✔«تخصص موضوعی»؛ «تخصص روشی» و«تخصص ساختاری»
🔻 برای مطالعه متن کامل این گفتوگوی جدید روی لینک زیر کلیک کنید:
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=42703
💢 تمایزات #فقه_معاصر از #فقه_قدیم
♻️ گزارش اجمالی از سخنرانی استاد #رضا_اسلامی در مدرسه تابستانه منهاج
🔻 تمایزات فقه معاصر از فقه قدیم:
🔹موضوعشناسی تخصصی
🔹زمان و مکانشناسی
🔹شناخت ملاکات احکام
🔹مقاصد الشریعه
🔹خروج از فقه فردی به فقه اجتماعی
🔹توسعه منابع فقه
🔹قاعدهسازی در فقه
🔹نگاه نظاموار به فقه
🔹کارآمدی و توانمندسازی
🔹مقارنسازی برای توسعه فهم فقهی
🔹اصلاح و بهبود روشهای فقهی
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/FTAu0
🆔 @meftaah_com
1_77005755.mp3
1.24M
⛔️ورود بدون اجتهاد ممنوع⛔️
🔅زمان ورود به رشته های تخصصی
💎استاد #ملک_زاده
⏱10 دقیقه
💢مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد
♻️ گزارش سخنرانی استاد #میرباقری در مدرسه تابستانه منهاج
✅اگر مبانی کلامی رها شود، علم اصول و فقه #ماشین_امضای تمدن غرب میشود
✅ تفقه شامل فقههای «موضوعات»، «نظامات» و «سرپرستی جامعه» میشود که از دیدگاه شهید صدر، مسأله مستحدثه ما فقه نظامات است.
✅ مهمترین مسأله مستحدثه در عصر کنونی تمدن اسلامی است که باید در مقابل تمدن غربی شکل بگیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/jvnS6
🆔 @meftaah_com
💢مهمترین بحث فقه معاصر، #فقه_نظام است
📌حجتالاسلام رضا #اسلامی، در مدرسه تابستانه #منهاج عنوان کرد:
📝 از فقه معاصر به #مسائل_مستحدثه، #فقه_نظام، #فقه_مضاف و #فقه_حکومتی نیز یاد میشود.
🔹مهمترین بحث فقه معاصر، فقه #نظامسازی است. چون اسلام افزونبر اینکه مفردات را بیان میکند، ادعای ساختارسازی و نظامسازی هم دارد.
🔹اسلام و فقه نسبت به #نظامسازی نه به طور کامل به شرط «لا» است و نه به شرط «شیء» است. در بعضی از موارد به شرط «شیء» است و در بعضی از موارد «لا» به شرط است. یعنی در بعضی از موارد ساختار و نظامسازی موکول به عرف عقلاست و به حسب زمان و شرایط تغییر داده میشود.
📝 مفردات احکام در #نظام، معنای کامل خود را مییابند. برای نمونه شهید مطهری مفردات احکام مربوط به زنان را در نظام حقوقی زن در اسلام به خوبی مطرح میکنند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/FTAu0
🆔 @meftaah_com
🎙در گفتگو با حجت الاسلام #حیدر_همتی
📖#عنوان_رساله: مؤلفهها وشاخصههای #تمدنساز در معرفت دینی حضرت آیت الله #خامنه_ای
✳️#دست_آوردهای_رساله
✴️ باید اندیشههای رهبر معظم انقلاب به صورت روشمند تبیین و راهبرد سازی شود، امروزه گرفتار رویکردهای اخباری گری از فهم اندیشه رهبری هستیم، این نعمتی که خداوند متعال به جامعه حوزوی و دانشگاهی عنایت فرموده است؛ محصول سیر فکری و تجربه جایگاههای متعدد و متکثر و ذومراتب بوده است که منجر به ظهور انسان جامعی در این عصر و در حوزه اندیشه دینی شده است؛ این روند و سیر حرکتی در طول تاریخ علمای شیعه وجود نداشته است، متأسفانه غلبه نگاههای سیاسی و تحلیل از جنبه صرفا سیاسی باعث حجاب در فهم از اندیشههای رهبری شده است و جنبههای فکری مورد غفلت واقع شده است.
✴️ حیث دوم: مربوط به جریانهای مختلف فکری در حوزه معرفت دینی است، این که انقلاب اسلامی در ایران محصول یک رویکرد فکری در حوزه معرفت دینی است، برای تربیت و آموزش وفرهنگ باید ابعاد این رویکرد را تبیین کرد و در حوزه آموزش و تربیت به کاربست؛ برای تربیت با سه مرتبه، نخست: تربیت انسان خوب؛ دوم: انسان خوب و مؤمن؛ و سوم: انسان خوب و مؤمن و انقلابی مواجه هستیم که هرکدام از آنها نظام معرفت خاصی را درحوزه معرفت دینی دارد؛ از این رو برای تربیت انسان مؤمن انقلابی و تمدن ساز حوزه معرفت دینی مختص خود را می طلبد.
✴️ حیث سوم: اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای در سیر حرکت معرفت دینی شیعه است که در طول تاریخ در ملاصدرا به وحدت نظری جمع میان عرفان و برهان و قرآن رسید و در امام خمینی به وحدت حکمت نظری و عملی و حرکت از نظر به عمل بود که به انقلاب اسلامی منجر شد و در ادامه بسط اجتماعی و تمدنی در حوزه حکمت عملی توسط حضرت آیت الله خامنه ای به وقوع پیوست.
✳️#علت_انتخاب_موضوع:
✴️ ابتدا با بحث جریان شناسی اندیشه های مختلف در حوزه بیداری اسلامی آغاز گردید؛ نهایتا این که در این حوزه متوجه شدیم گفتمانی در انقلاب اسلامی شکل گرفته است که در عین شباهت با جریانهای فکری و معرفتی، تمایزاتی دارد، بیشتر تمایزات در حوزه سیاست تبیین شده بود؛ اما واقعیت این است که این تمایزات از یک ریشه عمیق برخوردار بوده و از سیر فکری 1400 ساله در شیعه نشات گرفته است و پشتوانه های معرفت کلامی فلسفی دارد؛ تا این که در این سیر رهبر معظم انقلاب به عنوان آخرین حلقه سیر حرکتی اندیشه شیعی مورد لحاظ قرار گرفت، ابتدا با نگاه اولیه و اجمالی به تک گزارهایی که از دیدگاه رهبری در موضوعات مختلف بود، گردآوری شد؛ این تفاوت در سیره وبیان مشهود بود، اما از یک عمق معنایی برخوردار بوده ویک پشتوانه معرفتی برخوردار بوده است، برای رسیدن به این عمق معنایی حوزه مبانی ایشان در حوزه اصول اعتقادی ودین شناسی و رویکرد به فقه واخلاق مورد توجه قرار گرفت، در مقایسه تاریخی در نوع فهم وبرداشت از دین تفاوت و عمق معنایی را شاهد بودیم که زمینه ای برای تبیین نظام فکری ایشان ایجاد گردید.
✳️#خلأها_مشکلات:
✴️ آنچه که دغدغه داشتیم تبیین بنیان های معرفتی ای بود که در انقلاب اسلامی درحوزه دین شناسی شکل گرفته بود، اما اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی ذهنشان معطوف به حوزه عینیت، اجتماع و سیاست است یا عده ای گرفتار انتزاعیات و ذهنیات شده اند، حوزه فلسفه و کلام در جدال بحثهای تکراری خارج از حوزه نیاز جامعه در حال شکل گیری است و حوزه سیاست و اجتماع از حوزه اندیشه جدا شده است، این که در ربط و نسبت میان این دو ایستادن و سخن از ارتباط حکمت نظری و عملی گفتن در این حوزه با مشکلاتی مواجه است.
🔰#دانشگاه_باقرالعلوم
🇮🇷 https://eitaa.com/BouNEWS
جناب آقای دکتر #مسلم_ملکی
بدین وسیله انتصاب جنابعالی را به عنوان سرپرست اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین الملل رسانه ملی را تبریک عرض می نمائیم امید آنکه با اتکال به خداوند متعال در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب اسلامی موفق باشید. موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) آماده گی خود را جهت هرگونه همکاری علمی اعلام می دارد. با توجه به حضور جنابعالی در شورای علمی موسسه امید آن می رود در پیشبرد و راه اندازی فقه مالکیت فکری قدم های مثمر ثمری برداشته شود.
دکتر حیدرهمتی
مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)
📖در قالب رساله دکتری تبیین شد؛
امکان #تمدنسازی دین در اندیشه #مقام_معظم_رهبری
http://iqna.ir/fa/news/3825771/
💢 مقایسه #مکتب_فقهی قم و نجف
#روش_شناسی_اجتهاد
🔻 حجتالاسلام محمد عشایری، در مدرسه تابستانه منهاج:
♻️برخی از ویژگیهای فقهی و اصولی #مکتب_قم به ویژه مرحوم آیتالله #بروجردی:
1️⃣ اهمیت دادن به بحث اجماع تا جایی که در برخی مواقع روایت را در برابر اجماع کنار میگذارند.
2️⃣ نگاه تاریخی به دانش فقه و مسائل آن.
3️⃣ توجه زیاد به فضا و نحوه صدور روایات.
4️⃣ نسبتشناسی بین روایات ائمه اطهار(ع) و راویان شیعه با راویان و فتاوای اهلسنت.
5️⃣ گسترش منابع رجالی از طریق طبقات در رجال.
6️⃣ توجه گستردهتر به قرآن.
7️⃣ مراجعه اندک به اصول عملیه.
8️⃣ مبنای تراکم ظنون
♻️برخی از ویژگیهای فقهی و اصولی #مکتب_نجف (مرحوم آیتالله #خویی و شاگردانش):
1️⃣ بینیازی به تتبع گسترده.
2️⃣ استفاده از روش الگوریتمی و فرمولی.
3️⃣ بیتوجهی به فتاوای قدما.
4️⃣ تعبد به ادله موجود.
5️⃣ اهمیت دادن فراوان به اصول عملیه.
6️⃣ سادگی و قابل آموزش بودن.
📝 مهمترین پرسش کلیدی این است؛ در روششناسی امروزی کدام مکتب(نجف یا قم) در ساختن #نظامات_فقهی و #تمدنسازی اسلامی کارآمدتر است؟
🆔 @meftaah_com
♻️الگوریتم اجتهاد #شهید_ثانی (با استفاده از بیان خود ایشان)
✔️دانلود کنید در:
http://tt-ej.ir/post/659
#الگوریتم_اجتهاد
#روش_شناسی_اجتهاد
@talabegitaejtehad
♻️ملاحظاتی بر ویژگی های دو #مکتب_اجتهادی مطروح در کتاب استاد محقق داماد:
🔹مکتب #صناعت_محور
با محوریت #آخوند_خراسانی
🔹مکتب #عرف_محور
با محوریت #سید_یزدی
✍استاد رفیع پور تهرانی
👇👇👇👇👇👇
🔸#روش_شناسی_فقاهت
✍استاد #رفیع_پور تهرانی
✔️اجتهاد #صناعت_محور و
اجتهاد #عرف_محور
🔆متد و روش اجتهاد فقها را به ملاکهای گوناگونی می توان تقسیم کرده و درباره آنها بحث کرد.. یکی از تقسیمات، تقسیم اجتهاد به صناعت محور و عرف محور است.
ملامحمد کاظم #خراسانی را رهبر شیوه اول و آقا سید محمد کاظم #طباطبائی (صاحب کتاب عروة الوثقی) را رهبر شیوه دوم دانستهاند. ( آیت الله دکترمحقق داماد، مکتب اجتهادی آخوند خراسانی ص108)
🔆مهمترین ویژگیهای هر یک از این دو مکتب/متد را به شرح ذیل بیان کرده اند:(همان منبع)
♻️ویژگی های اجتهاد #صناعت_محور:
1⃣تاسیس اصل و یا قاعده پیش از بررسی منابع اولیه.
2⃣سعی در انطباق مفاد ادله و مدارک اولیه با اصل و قاعده تأسیس شده.
3⃣اعمال قواعد اصول فقه و محور قرار دادن قواعد مزبور در استنباط احکام شرعیه.
4⃣به کارگیری قواعد فلسفی در تنقیح محل نزاع و دستیابی به نتیجه مطلوب با اتکا به آن قواعد.
5⃣نگارش فنی موجز و مختصر به گونه ای که برای فهم متون تهیه شده محتاج به شرح نگاری و بسط مطالب باشد.
6⃣توسعه قلمرو شریعت (دین حداکثری) و فراگیر نمودن آن در تمام جنبه های زندگی بشری اعم از فردی و اجتماعی از رهگذر "اجتهاد"
*
♻️ویژگی های اجتهاد #عرف_محور:
1⃣در بخش عبادات توجه به روایات و تعادل در اعمال قواعد اصولی و در بخش معاملات توجه به سیره عقلا و خرد جمعی و عرفی جامعه.
2⃣اعتقاد به اینکه اصل در موضع شارع در امور معاملات امضایی است نه تاسیسی.
3⃣توجه به قضایای واقعه و مستحدثه و مطالعه موردی و پاسخ به رخدادها بر اساس مقتضیات زمان.
4⃣عدم هراس از مخالفت مشهور در صدور فتوا.
5⃣صدور فتوای قاطعانه و کمتر ارجاع دادن به احتیاط.[همان منبع]
💢ملاحظات[استاد #رفیع_پور]:
❌درباره اجتهاد #صناعت_محور:
👈بند4، از مقومات این مکتب نیست و بزرگان آن نسبت به آن دو دیدگاه دارند.
👈بند5 از مقومات فکری مکتب صناعت محور نیست. بیشتر مربوط به شیوه نگارش است. گرچه مکتب فوق به دلیل استفاده از اصطلاحات و اصول نسبت به اجتهاد عرف محور، متون سخن فهم تری دارند.
👈درباره بند6، مگر قلمرو شریعت از منظر مکتب اجتهاد عرف محور، حداقلی است؟ حداکثری بودن منافاتی با عرفی بودن که ویژگی بارز مکتب دوم است، ندارد. ما میتوانیم عرف محور باشیم و حداقلی و عرف محور و حداکثری. برای مثال امام کاشف الغطاء با اینکه حتما از اتباع صاحب عروه و بزرگان مکتب اجتهاد عرف محور است، لکن قلمرو شریعت را هم حداقلی نمی داند.
❌درباره اجتهاد #عرف_محور:
👈بند اول، مگر مکتب اجتهاد صناعت محور در بخش عبادات چنین نیست؟ به نظر می رسد محل نزاع دقیق تبیین نشده است.
👈درباره بند2 مگر مکتب صناعت محور معاملات را تاسیسی می داند؟ اگر اینطور است باید این مساله را به عنوان یکی از ویژگیهای آن مکتب بر می شمردید چرا که بسیار مهم است. حق این است که نوع مواجهه اجتهاد صناعت محور با ادله معاملات اینطور تداعی می کند که گویا چنین دیدگاهی دارند هرچند تصریحی هم دراین باره به یاد ندارم. شاید آقای دکتر در جایی دیده باشند..
👈درباره بند3 مگر فقهای مکتب صناعت محور نمی توانند چنین باشند؟ بله به لحاظ تاریخی از غالب فقهای صناعت محور، آثار اصولی بیشتر باقي مانده تا فتوایی و از فقهای عرف محور آثار فتوایی بیشتر داریم تا اصولی. لکن این مساله از مقومات این دو دستگاه فکری نیست.
👈بند4 و 5 اولا به همدیگر باز میگردد و ثانیا اینهمه موارد احتیاطی که در خود عروة الوثقی_مهمترین متن مکتب دوم_ موجود است نقض ادعای فوق است گرچه مرحوم آیت الله سید محمد کاظم یزدی گاهی هم در مخالفت با مشهور فتوا صادر کرده است لکن ویژگی بارزشان نیست...
می ماند این سوال که ما در کجای این نزاع و اختلاف سبک ایستاده ایم؟ که برای جوابش باید در وقت مبسوط تري سخن گفت.(98/4/20_قم )
#روش_شناسی_اجتهاد
#مکتب_فقهی
منبع : @muslims_1
•┈••✾••┈•
🌐کانال فقه نظام ساز:
@feghheumanism
📌فقه ابزاری برای اداره جامعه
توصیههای #رهبر_انقلاب برای پرداختن به ابعاد گوناگون #فقه
🔻توصیههای هشتگانه رهبر انقلاب برای پرداختن به ابعاد گوناگون فقه:
🔹لزوم تخصصگرایی در فقه
🔹لزوم تحقیق در فقه حکومتی
🔹لزوم جدیت در درس و اجتناب از سطحینگری در فقه
🔹تحقق کرسیهای بحث آزاد فقهی
🔹انتشار مجلات تخصصی فقه
🔹بهرهگیری از روایات و فقه عامه
🔹لزوم موضوعشناسی دقیق
🔹نواندیشی فقهی در مسائل بانوان
📖 متن کامل در:
🌐 http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=42516
🆔 @meftaah_com