eitaa logo
کشکول فکر و علم
95 دنبال‌کننده
44 عکس
12 ویدیو
21 فایل
این کانال جهت طرح نکات متفرقه‌ای است که یا منتهی به تقویت قوه فکر در مخاطب و خصوصاً طلاب می‌شود و با بر داشته‌های علمی ایشان می‌افزاید. بخشی از این نکات، پاسخ‌های ما به تمارین کانال دیگرمان یعنی کانال کاربرد علوم حوزوی است. ارتباط با ما: @abdulahad
مشاهده در ایتا
دانلود
آیین نامه درس خارج شاگرد محور.pdf
221.6K
✍🏻 آیین نامه اجرایی درس خارج به روش سامرایی (شاگرد محور)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ ماجرای تعطیلی منبر علامه امینی توسط آیت الله العظمی بروجردی رحمةالله علیهما ▪️آیت‌ الله بروجردی: من حاضرم ده تا امینی را فدا کنم که این فتوای شیخ شلتوت از علماء تراز اول مصر مبنی بر مجاز و مکفی بودن عمل به فقه شیعه جعفری از بین نرود. «اینجا» این مسئله از طرف کسی مطرح میشود که در شبکه های سیدصادق شیرازی به عنوان کارشناس است، یعنی مرجعیت شیعه مثل آیت الله بروجردی در این حد به وحدت شیعه و سنی اهمیت میدادند ولی همین جماعت هفته وحدت را به اسم هفته برائت نامیدند تا اختلاف افکنی کنند. برخی فکر میکنند فقط رهبری تاکید بر وحدت دارند درحالیکه بزرگان شیعه همیشه تاکید داشتند و امثال آیت الله بروجردی با احدی سر حفظ وحدت شوخی نداشتند. ------------------------- شما هم به بپیوندید 🔻 ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ ╭┅───────────┅╮ ‌•''•❀🕊 مکتب سلیمانی🕊✾•''• Eitaa.com/soleymaneii Eitaa.com/soleymaneii ╰┅───────────┅╯
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ تصلب رهبری نسبت به شرع 📝 نظر رهبر معظم انقلاب در اعمال مصلحت 🎙 آیت الله آملی لاریجانی ♨️ مصلحتی که با آن بشود حکم اولی شرع را موقتا تعطیل کرد مصلحت ضروری است؛ نه صرف مصلحت راجحه. @Tanbiholomah
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی نرم‌افزار پژوهش‌‌یار این ۵۰ ثانیه را لطفا مشاهده بفرمایید 📥دریافت پژوهش‌یار از بازار ⬅️ اینجا از مایکت ⬅️ اینجا ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
و بهذا الإسناد، عن الحسين بن أبي غندر، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: الأشياء مطلقة ما لم يرد عليك أمر و نهي، و كل شي‏ء فيه‏ حلال‏ و حرام‏ فهو لك حلال أبدا، ما لم تعرف الحرام منه فتدعه. الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص669 دوستان در این خبر شریف تأمل کنند که در فهم برخی از احادیث بسیار مهم بحث برائت مثل مرسله صدوق و خبر عبدالله بن سنان اثرگزار است.
https://eitaa.com/rejal_shobeiri دوستان اگر عضو نیستند، پیشنهاد می‌کنم که عضو بشوند. واقعا حرف‌های قابل استفاده دارد.
در کتاب‌های فقهی یک عنوان أظهر دارند، یک عنوان «أشبه» دارند و آنچه که اضافه می‌شود این است که عنوان «أحوط» دارند. «أظهر» به لحاظ روایات است، کسی که روایات مسئله را بررسی می‌کند، اگر به نصّ صریح برخورد نکرد، می‌گوید «أظهر» روایات این است؛ پس «أظهر» به لحاظ روایت است. وقتی گفتند «أشبه»؛ یعنی از نظر قواعد علمی و فقهی این قول مثلاً درست است. اگر گفتند «أحوط» این به لحاظ اقوال است؛ پس «أحوط» به لحاظ اقوال است، «أشبه» به لحاظ قواعد است و «أظهر» به لحاظ روایات نقل از درس خارج آیت الله جوادی آملی
فرق است بین مرضع و مرضعه؛ در مرضع اصلاً مرضعه نمی‌گویند، گاهی برای اینکه بگویند این کودک پستان در دهان اوست و این زن در حال شیردادن آن کودک است، از این حال بخواهند خبر بدهند می‌گویند مرضعه که یومی که ﴿تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ﴾[16] یک وقت است مادری است که بچه شیرخوار دارد، در گهواره خوابیده است، این زن در حال حاضر مرضع است؛ اما آن وقتی که پستان در دهان آن بچه هست، این «تاء» برای اشراف و اشتغال است، نه «تاء» تأنیث. وقتی که این پستان را در دهانش گذاشته، در این حال «هذه مرضعة» که این حال شدیدترین حال عاطفه مادری و فرزند است. آیه اول سوره «حج» می‌فرماید که در این حال مادر از بچه‌اش غافل می‌شود، وقتی آثار قیامت پیدا می‌شود، نه اینکه به زن بگویند مرضعه؛ زن مرضع است؛ ولی بخواهند بگویند که الآن پستان در کام کودک است، به او می‌گویند مرضعه. نقل از درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی
📹 انتشار های دوره آموزشی روش‌شناسی اجتهاد موسسه امام رضا (علیه السلام)، مردادماه ۱۴۰۲ 🔹تمامی فیلم‌های دوره روش‌شناسی اجتهاد از طریق پیوند زیر قابل دریافت است: صفحه آپارات مؤسسه امام رضا (علیه السلام) @irsichannel 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
النَّـوْمُ راحَةٌ لِلْجَـسَدِ وَ النُّـطْقُ راحَةٌ لِلرُّوحِ وَ السُّكُوتُ راحةٌ لِلْعَقْلِ امام صادق علیه السلام:خواب، آرام بخش جسم است، سخن گفتن آسايش روح است و سكوت، سبب راحتى عقل است 📌[من لا يحضره الفقيه: ج 4، ص 402] عقل مرتبه و یا شأنی از روح انسان است. چگونه یک حقیقت می تواند در مرتبه اطلاق مقتضی (=طالب راحت) نطق باشد و در مرتبه تقیید مقتضی سکوت با اینکه مرتبه اطلاق در همه مراتب تقیید حضور دارد؟
گزیده بیانات حاج آقا در باب فکر در آبعلی.pdf
60.5K
این فایل یک گزیده از بیانات برخی از اساتید است که سابقاً متن کامل آنها در همین کانال بارگزاری شده بود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
محتوای این فایل یک ایده خام است در باب ضرورت ابتنای استنباط بر تأسیس یکسری نظامات مستقل. محتوا در صورت تأیید توسط اهل نظر می‌تواند در تحول بسیاری از گزاره‌ها مؤثر افتد.
🔴 تمرین هفتصد و یکم ✳️ و : 📚متن: ❇️ لو لم ينه الله سبحانه عن محارمه لوجب أن يجتنبها العاقل‏ 👈 غرر الحكم و درر الكلم، ص: 568 🔰 با اغماض از ثبوت صدور، خبر شریف در حل چه مسائلی امکان استناد دارد؟ 🌾 کفایت محبوبیت ذاتیه در عبادیت 🌾 حسن و قبح عقلی اشیا 🌾 استقلال عقل در کشف احکام 🔰 جهت طرح موارد محتمل دیگر تأمل نمایید. ♻️ جهت انجام این تمرین گوش دادن به این فایل 👆 پیشنهاد می‌شود. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔰 مراد از « مشایخ ثلاثة » چه کسانی هستند؟ 💠 استاد آیت الله محمدحسن ربانی 1️⃣ اگر در کتب روایی و فقهی گفته شود که این حدیث را « مشایخ ثلاثة » روایت کرده‌اند، مراد صاحبان کتب اربعه است: 🔸 شیخ کلینی 🔹 شیخ صدوق 🔸 شیخ طوسی 2️⃣ اگر در کتب فقهی گفته شود که این فتوا را « مشایخ ثلاثة » داده‌اند، مراد این اشخاص است: 🔸 شیخ مفید 🔹 سید مرتضی 🔸 شیخ طوسی 3️⃣ اگر بگویند « مشایخ ثلاثة » فلان راوی را توثیق کرده‌اند، مراد این سه تن است: 🔸 شیخ طوسی 🔹 مرحوم نجاشی 🔸 مرحوم کشی 4️⃣ در کتب رجال و فقه هم گاهی گفته می‌شود « مشایخ ثلاثة » از فلان راوی روایت کرده‌اند و نقل مشایخ ثلاثة از او موجب وثاقت راوی می‌شود. در این صورت مراد این سه تن است: 🔸 محمد بن ابی عمیر 🔹 احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی 🔸 صفوان بن یحیی 📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵و۶. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥تفاوت سه اصطلاح ، و 🎤 خارج اصول 1395/11/19 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 شرعی | تنبلی در تحصیل علم 🔹آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به استفتائی پیرامون «تنبلی در تحصیل علم» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می‌گردد. ◻️سؤال: سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟ ◻️جواب: تضییع وقت به بطالت و بیکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزایای مخصوص دانشجویی استفاده می‌کند باید از برنامه‌های درسی مخصوص دانشجویان متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و کمک هزینه و غیره برای او جایز نیست. ___________________ :::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷::::: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه @ismcir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
طرح یک ایده پژوهشی در زمینه تاریخ علمی مسلمین پیرامون یک واقعیت تلخ که نتیجه آن می‌تواند در اعتبار برخی از احادیث و فتاوی مؤثر باشد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
طرح یک ایده پژوهشی در باب متون اخبار، ادعیه و زیارات
بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْيَقْطِينِيِّ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ وَقَعَتْ فَأْرَةٌ فِي خَابِيَةٍ فِيهَا سَمْنٌ أَوْ زَيْتٌ فَمَا تَرَى فِي أَكْلِهِ قَالَ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا تَأْكُلْهُ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ الْفَأْرَةُ أَهْوَنُ عَلَيَّ مِنْ أَنْ أَتْرُكَ طَعَامِي مِنْ أَجْلِهَا قَالَ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع- إِنَّكَ لَمْ تَسْتَخِفَّ بِالْفَأْرَةِ وَ إِنَّمَا اسْتَخْفَفْتَ بِدِينِكَ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْمَيْتَةَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ. این خبر شاهد است بر اینکه جابر بن یزید و شاگرد معروفش عمرو بن شمر علی‌رغم اتهام غلو، نسبت به احکام فرعیه شرع بی‌مبالات نبوده‌اند و می‌تواند در تبرئه ایشان از غلو، مؤید قابل توجهی باشد.