فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ ماجرای تعطیلی منبر علامه امینی توسط آیت الله العظمی بروجردی رحمةالله علیهما
▪️آیت الله بروجردی: من حاضرم ده تا امینی را فدا کنم که این فتوای شیخ شلتوت از علماء تراز اول مصر مبنی بر مجاز و مکفی بودن عمل به فقه شیعه جعفری از بین نرود. «اینجا»
این مسئله از طرف کسی مطرح میشود که در شبکه های سیدصادق شیرازی به عنوان کارشناس است، یعنی مرجعیت شیعه مثل آیت الله بروجردی در این حد به وحدت شیعه و سنی اهمیت میدادند ولی همین جماعت هفته وحدت را به اسم هفته برائت نامیدند تا اختلاف افکنی کنند.
برخی فکر میکنند فقط رهبری تاکید بر وحدت دارند درحالیکه بزرگان شیعه همیشه تاکید داشتند و امثال آیت الله بروجردی با احدی سر حفظ وحدت شوخی نداشتند.
-------------------------
شما هم به #مکتب_سلیمانی بپیوندید 🔻
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
╭┅───────────┅╮
•''•❀🕊 مکتب سلیمانی🕊✾•''•
Eitaa.com/soleymaneii
Eitaa.com/soleymaneii
╰┅───────────┅╯
AudioCutter_AudioCutter_فقه 8 مهر 1402.mp3
1.77M
❇️ تصلب رهبری نسبت به شرع
📝 نظر رهبر معظم انقلاب در اعمال مصلحت
🎙 آیت الله آملی لاریجانی
♨️ مصلحتی که با آن بشود حکم اولی شرع را موقتا تعطیل کرد مصلحت ضروری است؛ نه صرف مصلحت راجحه.
#فقاهت
#رهبری
#مصلحت
@Tanbiholomah
هدایت شده از پژوهش یار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تولید_کانال
معرفی #کلیات نرمافزار پژوهشیار
این ۵۰ ثانیه را لطفا مشاهده بفرمایید
#مسئولان #اساتید #محصلان
#حوزوی #دانشگاهی
📥دریافت پژوهشیار
از بازار ⬅️ اینجا از مایکت ⬅️ اینجا
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
و بهذا الإسناد، عن الحسين بن أبي غندر، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: الأشياء مطلقة ما لم يرد عليك أمر و نهي، و كل شيء فيه حلال و حرام فهو لك حلال أبدا، ما لم تعرف الحرام منه فتدعه.
الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص669
دوستان در این خبر شریف تأمل کنند که در فهم برخی از احادیث بسیار مهم بحث برائت مثل مرسله صدوق و خبر عبدالله بن سنان اثرگزار است.
#تحقیقی
#اصول
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
دوستان اگر عضو نیستند، پیشنهاد میکنم که عضو بشوند.
واقعا حرفهای قابل استفاده دارد.
در کتابهای فقهی یک عنوان أظهر دارند، یک عنوان «أشبه» دارند و آنچه که اضافه میشود این است که عنوان «أحوط» دارند. «أظهر» به لحاظ روایات است، کسی که روایات مسئله را بررسی میکند، اگر به نصّ صریح برخورد نکرد، میگوید «أظهر» روایات این است؛ پس «أظهر» به لحاظ روایت است. وقتی گفتند «أشبه»؛ یعنی از نظر قواعد علمی و فقهی این قول مثلاً درست است. اگر گفتند «أحوط» این به لحاظ اقوال است؛ پس «أحوط» به لحاظ اقوال است، «أشبه» به لحاظ قواعد است و «أظهر» به لحاظ روایات
نقل از درس خارج #فقه آیت الله جوادی آملی
فرق است بین مرضع و مرضعه؛ در مرضع اصلاً مرضعه نمیگویند، گاهی برای اینکه بگویند این کودک پستان در دهان اوست و این زن در حال شیردادن آن کودک است، از این حال بخواهند خبر بدهند میگویند مرضعه که یومی که ﴿تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ﴾[16] یک وقت است مادری است که بچه شیرخوار دارد، در گهواره خوابیده است، این زن در حال حاضر مرضع است؛ اما آن وقتی که پستان در دهان آن بچه هست، این «تاء» برای اشراف و اشتغال است، نه «تاء» تأنیث. وقتی که این پستان را در دهانش گذاشته، در این حال «هذه مرضعة» که این حال شدیدترین حال عاطفه مادری و فرزند است. آیه اول سوره «حج» میفرماید که در این حال مادر از بچهاش غافل میشود، وقتی آثار قیامت پیدا میشود، نه اینکه به زن بگویند مرضعه؛ زن مرضع است؛ ولی بخواهند بگویند که الآن پستان در کام کودک است، به او میگویند مرضعه.
نقل از درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی
#صرف
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
📹 انتشار #فیلم های دوره آموزشی روششناسی اجتهاد موسسه امام رضا (علیه السلام)، مردادماه ۱۴۰۲
🔹تمامی فیلمهای دوره روششناسی اجتهاد از طریق پیوند زیر قابل دریافت است:
صفحه آپارات مؤسسه امام رضا (علیه السلام)
@irsichannel
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
النَّـوْمُ راحَةٌ لِلْجَـسَدِ وَ النُّـطْقُ راحَةٌ لِلرُّوحِ وَ السُّكُوتُ راحةٌ لِلْعَقْلِ
امام صادق علیه السلام:خواب، آرام بخش جسم است، سخن گفتن آسايش روح است و سكوت، سبب راحتى عقل است
📌[من لا يحضره الفقيه: ج 4، ص 402]
عقل مرتبه و یا شأنی از روح انسان است. چگونه یک حقیقت می تواند در مرتبه اطلاق مقتضی (=طالب راحت) نطق باشد و در مرتبه تقیید مقتضی سکوت با اینکه مرتبه اطلاق در همه مراتب تقیید حضور دارد؟
#کلام
#مراتب_وجود_انسان
#تحقیقی
گزیده بیانات حاج آقا در باب فکر در آبعلی.pdf
60.5K
این فایل یک گزیده از بیانات برخی از اساتید است که سابقاً متن کامل آنها در همین کانال بارگزاری شده بود.
#فکر
نیاز به تأسیس نظامهای فقهی.mp3
6.39M
🔴 تمرین هفتصد و یکم
✳️ #کلام و #اصول :
📚متن:
❇️ لو لم ينه الله سبحانه عن محارمه لوجب أن يجتنبها العاقل
👈 غرر الحكم و درر الكلم، ص: 568
🔰 با اغماض از ثبوت صدور، خبر شریف در حل چه مسائلی امکان استناد دارد؟
🌾 کفایت محبوبیت ذاتیه در عبادیت
🌾 حسن و قبح عقلی اشیا
🌾 استقلال عقل در کشف احکام
🔰 جهت طرح موارد محتمل دیگر تأمل نمایید.
♻️ جهت انجام این تمرین گوش دادن به این فایل 👆 پیشنهاد میشود.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
https://almabahes.bahjat.ir/%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%9B-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D9%87-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%88%D8%B5%D9%81%DB%8C/#_ftnref15
مبحثی بسیار مهم در باب وجود خداوند متعال و عالم نفس الامر
#فلسفه
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
#مشایخ_ثلاثه
🔰 مراد از « مشایخ ثلاثة » چه کسانی هستند؟
💠 استاد آیت الله محمدحسن ربانی
1️⃣ اگر در کتب روایی و فقهی گفته شود که این حدیث را « مشایخ ثلاثة » روایت کردهاند، مراد صاحبان کتب اربعه است:
🔸 شیخ کلینی
🔹 شیخ صدوق
🔸 شیخ طوسی
2️⃣ اگر در کتب فقهی گفته شود که این فتوا را « مشایخ ثلاثة » دادهاند، مراد این اشخاص است:
🔸 شیخ مفید
🔹 سید مرتضی
🔸 شیخ طوسی
3️⃣ اگر بگویند « مشایخ ثلاثة » فلان راوی را توثیق کردهاند، مراد این سه تن است:
🔸 شیخ طوسی
🔹 مرحوم نجاشی
🔸 مرحوم کشی
4️⃣ در کتب رجال و فقه هم گاهی گفته میشود « مشایخ ثلاثة » از فلان راوی روایت کردهاند و نقل مشایخ ثلاثة از او موجب وثاقت راوی میشود. در این صورت مراد این سه تن است:
🔸 محمد بن ابی عمیر
🔹 احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی
🔸 صفوان بن یحیی
📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۵و۶.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
Asl-Tasnif-Ketab.mp3
790.5K
💥تفاوت سه اصطلاح #اصل، #تصنیف و #کتاب
🎤#آیتالله_شبیری_زنجانی
خارج اصول 1395/11/19
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
💠 #احکام شرعی | تنبلی در تحصیل علم
🔹آیتاللهالعظمی خامنهای به استفتائی پیرامون «تنبلی در تحصیل علم» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان میگردد.
◻️سؤال: سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟
◻️جواب: تضییع وقت به بطالت و بیکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزایای مخصوص دانشجویی استفاده میکند باید از برنامههای درسی مخصوص دانشجویان متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و کمک هزینه و غیره برای او جایز نیست.
___________________
:::::🇮🇷 کانال رسمی 🇮🇷:::::
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
@ismcir
پیشنهاد تحقیق گسترده در مورد نابودی منابع مکتوب تاریخ علمی مسلمین.mp3
2.87M
بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى الْيَقْطِينِيِّ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ وَقَعَتْ فَأْرَةٌ فِي خَابِيَةٍ فِيهَا سَمْنٌ أَوْ زَيْتٌ فَمَا تَرَى فِي أَكْلِهِ قَالَ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا تَأْكُلْهُ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ الْفَأْرَةُ أَهْوَنُ عَلَيَّ مِنْ أَنْ أَتْرُكَ طَعَامِي مِنْ أَجْلِهَا قَالَ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع- إِنَّكَ لَمْ تَسْتَخِفَّ بِالْفَأْرَةِ وَ إِنَّمَا اسْتَخْفَفْتَ بِدِينِكَ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْمَيْتَةَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ.
این خبر شاهد است بر اینکه جابر بن یزید و شاگرد معروفش عمرو بن شمر علیرغم اتهام غلو، نسبت به احکام فرعیه شرع بیمبالات نبودهاند و میتواند در تبرئه ایشان از غلو، مؤید قابل توجهی باشد.
#رجال
هدایت شده از پایگاه نمو
📣«پنج مأموریت دانشجویی برای مطالعه و ارائهی آثار شهید مطهری»
🔲پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR
، مجموعهای از طرحها و پیشنهادهای حضرت آیتالله خامنهای برای مطالعه و کار بر روی آثار علامه مطهری را به مخاطبان ارجمند ارائه میکند.
بدیهی است که هر یک از این طرحها و پیشنهادها، مخاطبانی مخصوص به خود دارند و لذا، برخی برای طلاب و دانشجویان مناسب است، برخی برای محققان و برخی هم برای آحاد علاقهمندان به اندیشه اسلامی سودمند خواهند بود.
👇👇👇👇👇👇👇
🌐https://khl.ink/f/29543
#معرفی_سایت
#شهید_مطهری
🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیهای، مهارتی و بصیرتی
🆔 @nomov_ir
هدایت شده از پایگاه نمو
💡علم باید همراه با تفکر و اندیشه باشد
📌... مطلب دومی که برای تکامل در علوم لازم هست این است که همراه با #تفکر باشد.
در این روایت مبارکه در کافی شریف همان باب صفة العلماء که روایت بسیار خوبی است «أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِالْفَقِيهِ حَقِّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ لَمْ يُرَخِّصْ لَهُمْ فِي مَعَاصِي اللَّهِ وَ لَمْ يَتْرُكِ الْقُرْآنَ رَغْبَةً عَنْهُ إِلَى غَيْرِهِ...» که همه اینها خیلی مهم است و بحث دارد، محلی که حالا من میخواستم عرض کنم این قسمت است «أَلَا لَا خَيْرَ فِي عِلْمٍ لَيْسَ فِيهِ تَفَهُّمٌ أَلَا لَا خَيْرَ فِي قِرَاءَةٍ لَيْسَ فِيهَا تَدَبُّرٌ...» کما این که بعد میفرماید: «أَلَا لَا خَيْرَ فِي عِبَادَةٍ لَيْسَ فِيهَا تَفَكُّرٌ.»
📌علم باید همراه با تدبر ، تفکر ، اندیشه و امعان نظر باشد. همین که انسان حضور پیدا کند و مثلاً چیزی را بنویسد و این به جایی نمیرسد. آنچه که از سنتهای کارآمد حوزههای مبارکه علمیه در سلف ما وجود داشته و به آن سفارش شده این است که قبل از بحث انسان آن بحث را پیش مطالعهای بکند خودش تفکر کند که به حسب داشتههای خودش در این مسأله چه باید گفت. آن را ضبط کند بعد بیاید در درس و بحث و مباحثه ببیند آیا همان که تفکر خودش به او رسیده است، مناقشهای به او وارد شد، اشکالی به او وارد شد، کجای آن ضعف داشت، کمکم با این کار ضعفها کم میشود و این شخص مبدل میشود به یک شخصی که مجتهدی است که قابل اعتماد میشود.
📌این کار به واسطه این امر. بنابراین تفکر کردن و حتی بعضی از بزرگان و اساتید ما میفرمودند که:
مرحوم آیتالله مؤمن رضوان الله علیه میفرمود من قبل از بحث خودم بحث را مینوشتم. بعد مثلاً میرفتم درس حضرت امام، درس مرحوم آیتالله داماد و اساتیدی که ایشان خدمتشان مشرف میشدند. قبلش حتما مینوشتم. یک مدتی هم ما همین کار را میکردیم با دوستان که مباحثه داشتیم، مباحثه قبل از بحث داشتیم خودمان بحث را مطالعه میکردیم مینوشتیم حالا میرفتیم بحث.
📌این خیلی مفید است و انسان استفاده بهینه میتواند بکند و خدمات متقابل دارد. ما تازه مؤسسه بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف که تأسیس شده بود خب آن جا عزیزانی که آن جا بودند با اساتیدشان کتابها را قبل از ورود استاد بحث میکردند مثلاً #نهایة_الدرایة میخواندند، مقالات آقا ضیاء را میخواندند در اصول و این کتابهایی که احتیاج دارد با استاد خوانده بشود. بعضی از اساتید فرمودند که من دیدم که این افرادی که میآیند بحث غیر از سابق شدند، یک سؤالاتی طرح میکنند، یک حرفهایی طرح میکنند که اگر من اینها را مطالعه نکرده باشم خب میمانم، نمیتوانم جواب بدهم. فلذا فرمود من اگر احتمال بدهم کسی که در بحث میآید نهایة الداریة را مطالعه میکند، حتماً مطالعه میکنم نهایة الدرایة را.
📌این موجب خدمات متقابل میشود یعنی این آمادگی باعث میشود که آن استادی که میخواهد درس را القاء کند مطالعه درستتر بکند، به کلمات بیشتر مراجعه بکند، تفکر بالاتری بکند. آن که تفکرش بالاتر شد درس را قویتر ارائه کرد قهراً بهرهبرداری از او بیشتر خواهد شد . قهراً این خدمات متقابل خواهد بود
🎙بیانات #آیت_الله_شب_زنده_دار (حفظه الله)
در روز اول درس خارجِ فقه
🔗https://eitaa.com/feghahat_ir
#توصیه_علمی
🔻نمو | پایگاه علمی، تزکیهای، مهارتی و بصیرتی
🆔 @nomov_ir
وسائل الشيعة، ج27، ص: 18
33093- 4- و عن علي بن محمد (و غيره) عن سهل بن زياد و عن محمد بن يحيى عن أحمد بن محمد بن عيسى جميعا عن ابن محبوب عن هشام بن سالم عن أبي حمزة عن أبي إسحاق السبيعي عمن حدثه ممن يوثق به قال: قال أمير المؤمنين ع إن الناس آلوا بعد رسول الله ص إلى ثلاثة آلوا إلى عالم على هدى من الله قد أغناه الله بما علم عن غيره و جاهل مدع للعلم لا علم له معجب بما عنده قد فتنته الدنيا و فتن غيره و متعلم من عالم على سبيل هدى من الله و نجاة ثم هلك من ادعى و خاب من افترى.
روایت جالبی است و سندش هم خیلی داغون نیست و میشه روی روایت حساب باز کرد.
باتوجه به اینکه به احتمال زیاد مراد از علما، ائمه هستند -چنانچه دلالت برخی از روایات ولایت فقیه را با همین نکته رد کرده اند- صحه گذاشتن این خبر بر رجوع به متعلمین که لزوما می شوند فقها میتواند حجتی بر بحث ولایت فقیه باشد.
در بحث #ولایت_فقیه میتواند موضوع پژوهش باشد.
#تحقیقی
#فقه