هدایت شده از در محضر آیه الله بهجت (ره)
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹خدا میداند که بعضی ابتلائات، شرط بعضی افاضات است.
🔸 شخصی میگفت: «به فلان مشکل مبتلا شدم، خیلی بر معلوماتم افزوده شد».
📚در محضر بهجت، ج١، ص٢١۴
☑️ کانال حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjatf
اگر این ابتلائات 👆 از سنخ مشکلاتی باشد که دوستان خودی بر سر انسان میآورند و انسان بتواند نرنجد و سینه را چون آیینه از کینه پاکیزه نگاه دارد، بهرهها میبرد و از آن بهرهها، علوم صحیحه است.
از مباحث مهم در فقه تعیین اخبار صادره به جهت تقیه است که اجمالا می دانیم بسیار محل ابتلای ائمه بوده است.
یکی از مسایل مهم در این زمینه این است که فضای صدور خبر بین عوام و امرا و حکام و قضات عامه چه بوده است و صرف وجود یک فتوا بین عامه موجب ملاحظهکاری ائمه نمی تواند دانسته شود چنانچه برخی گفته اند که فتاوای ابوحنیفه در زمان خودش و امام صادق علیه السلام موجب تقیه برای حضرت نمی شده است.
به هرحال باید در این موضوع کار گسترده پژوهشی شود.
متنی را از جواهرالکلام که مناسب است نقل می کنیم:
و ل صحيح محمد بن عبد الجبار «2» المتقدم سابقا المرجح غيره عليه بالمشافهة التي هي أقوى من الكتابة باعتبار شدة احتمال وقوعها في يد أعدائهم، و قد كان أحمد بن حنبل المعاصر للرضا (عليه السلام) يحكم بعدم جواز الصلاة في الحرير المحض، و باشتراط كون الشعر و الوبر مأخوذا من حي أو مذكى، بل في أحد قوليه: النجاسة إذا أخذ من ميت، و قد اشتهر مذهبه و مذهب الشافعي في زمن العسكري (عليه السلام)، و لذا اشتدت التقية فيه
جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج8، ص: 85
#تقیه
#فقه
#تعارض_ادله
#تحقیقی
سندی از بحث اجماع نزد برخی از محدثین.pdf
102.4K
هدایت شده از کتب و آثار مؤسسه فقهی ذکر
💠 تفاوت استفاضه روایات (تواتر اجمالی) با حساب احتمالات
✅ حضرت استاد شب زنده دار «دام ظله» در درس خارج فقه فرمودند:
🔹 در تواتر اجمالی (استفاضه) با توجه به اینکه گروههای مختلفی در مکانهای مختلف روایت را نقل کردهاند، این احتمال که همه توافقی کرده و دروغی را جعل کنند، احتمالی غیر عقلایی است. در نتیجه تواتر اجمالی پدید میآید که بعضی از روایات صادر شده است و قطع به صدور خبر یا اخباری داریم که در آنها این #مضمون_مشترک موجود میباشد.
🔸 اما در حساب احتمالات با صرف نظر از #علم_اجمالی، هر کدام از اخبار دلالت بر مطلب میکند. بنابراین هر کدام به خودی خود درصدی از احتمال موافقت با واقع را ایجاد میکنند، ولو این درصد کم بوده و به تنهایی حجت نمیباشد. مثلاً روایت اول درصدی احتمال موافقت با واقع ایجاد میکند، با روایت دوم درصد موافقت با واقع بیشتر میشود و در نهایت تراکم این روایات ایجاد کننده احتمال موافقت و نفیکننده مخالفت با واقع سبب اطمینان یا علم انسان میشود. این همان حساب احتمالات در ریاضیات است که در اصول نیز کاربرد دارد و شهید #صدر (ره) در باب اجماع و تواتر از آن استفاده کرده است. (بحوث في علم الأصول 4: 309)
🔹 تفاوت این دو در این است که در #استفاضه توجه به مضمون نمیشود. یعنی حتی اگر مضمون واحد نباشد، احتمال اینکه در جمع کثیری از روایات هیچکدام صادر نشده باشد، وجود ندارد و به یکی غیر معین استناد میکنیم، اما در #حساب_احتمالات هر کدام از روایات بخشی از احتمال را در نفس ایجاد میکند و از تراکم این احتمالات اطمینان حاصل میشود.
📚درس خارج فقه«1394»
🔗 @book_feghahat
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
سخن استاد مددي درباره نوادر.mp3
2.5M
▪️ تفاوت میان دو تعبیر نجاشی «کتاب النوادر» و «کتاب نوادر»
🔸 #سید_احمد_مددی
🔸درس خارج مکاسب 14 مهر 1388 - جلسه 7
🔸موضوع : واژه نوادر در کتب فهرستی
🔸حجم: 2:38 مگابایت (فايل صوتي با فرمت mp3)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
قال ابن ميثم في الشرح 1 295 : خطبها بالمدينة لما قتل عثمان و بويع له .
الى أن قال : و اعلم أنه قد كان عثمان أقطع جماعة من بنى أمية و غيرهم من أصحابه كثيرا من أرض بيت المال ، و كذلك فعل عمر ذلك مع قوم لهم وقائع مشهورة في الجهاد في سبيل اللّه و ترغيبا في الجهاد ، لكن لما اختلف غرضا الامامين لم يرد علي عليه السلام الا ما أقطعه عثمان . و باللّه التوفيق . انتهى
قال ابن ميثم في الشرح 1 295 : خطبها بالمدينة لما قتل عثمان و بويع له .
الى أن قال : و اعلم أنه قد كان عثمان أقطع جماعة من بنى أمية و غيرهم من أصحابه كثيرا من أرض بيت المال ، و كذلك فعل عمر ذلك مع قوم لهم وقائع مشهورة في الجهاد في سبيل اللّه و ترغيبا في الجهاد ، لكن لما اختلف غرضا الامامين لم يرد علي عليه السلام الا ما أقطعه عثمان . و باللّه التوفيق . انتهى
#تحقیقی
#فقه_حکومتی
تأمل بشود که دقیقا چرا با اینکه فعل هر دو خلیفه، فعل خلیفه جور و درنتیجه نامشروع بوده است اما امیرمؤمنان ع فعل اولی را رد نکرده و دومی را رد کرده است.
قَدِ اِتَّخَذُوا ذَا اَلْعَرْشِ ذَخِيرَةً لِيَوْمِ فَاقَتِهِمْ
#فکر
این فقره از خطبه اشباح در نهج البلاغة اثباتگر چه نکاتی در باب ملائکه و معاد است؟
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 12
💠 وقوع راوی در کتاب تحف العقول
🔹 آیت الله #مومن قمی (رحمه الله): ابن أبي شعبة حراني مؤلف کتاب #تحف_العقول در مقدمه کتاب مینویسد: «خذوا ما ورد إليكم عمّن فرض الله طاعته عليكم وتلقّوا ما نقله الثقات عن السادات بالسمع والطاعة والانتهاء إليه والعمل به».
🔸 ایشان دعوت به شنیدن و اطاعت و عمل به روایاتی کرده که از ثقات نقل شده است. با توجه به عدم نقل سند روایات در کتاب «تحف العقول»، راهی برای تشخیص روایاتی که از ثقات نقل شده وجود ندارد و اگر ایشان میخواهد بفرماید که آن چه در این کتاب روایت شده مشتمل بر روایات ثقات بوده، ولی همه آنها ثقات نیستند، فایدهای ندارد؛ زیرا همه موارد شبهه مصداقیه میشود و دعوت ایشان به عمل به روایات محقق نخواهد شد. بنابراین دعوت ایشان تنها در صورتی صحیح میباشد که ایشان بفرماید تمام آنچه در این کتاب نقل شده از ثقات میباشد تا شبهه مصداقیه نشود و کتاب از هدفی که برای آن تدوین شده ساقط نشود. (الولاية الإلهیة أو الحکومة الإسلامیة 3: 397)
🔹 استاد #شبزندهدار : این یک بحث اصولی است که اگر ثقهای گفت که ثقه دیگری به من خبری داد، ولی نام آن ثقه را نبرد، آیا چنین خبری حجت است؟ این بحث در دورههای اصول قبل از معاصر مطرح شده و یکی از بحثهای بسیار لازم و خوب است که در «معالم» و «فصول» و «قوانین» مطرح شده و در کتب بعد از آنها حذف شده است. (معالم الدين وملاذ المجتهدين 207؛ الفصول الغروية في الأصول الفقهية 304؛ القوانين المحكمة في الأصول (طبع جديد) 2: 516)
1️⃣ یک نظر عدم حجیت چنین روایتی است؛ زیرا نام آن ثقه برده نشده است، لذا اولاً ممکن است که فرد دیگری آن راوی را جرح کرده باشد؛ ثانیاً اماره بعد از فحص از معارض حجت است و بیان او برای ما تنها اماره بر وثاقت است، ولی قدرت بر فحص از معارض وجود ندارد. مانند این که در مکانی فقط کتاب «کافی» در دسترس باشد، در چنین شرایطی نمیتوان به یک روایتی که در کتاب کافی وجود دارد فتوا داد؛ زیرا ممکن است که در «تهذیب» معارضی داشته باشد.
2️⃣ در مقابل، عدهای این مقدار را کافی دانسته و روایت را حجت میدانند؛ زیرا در این موارد بنای عقلا بر فحص نیست؛ چون اگر بگوید که یکی از دوستان ثقه که نامش را نمیخواهم ببرم چنین حرفی به من زد، به او نمیگویند که نام آن فرد را بگو تا ما فحص کنیم که او چطور آدمی است و شاید کس دیگری بگوید که او ثقه نیست.
🔸 استاد علی #عندلیب: از مقدمه تنها یک نصیحت کلی به دست میآید که ای شیعه به روایات راویان ثقه عمل کنید. نه اینکه من روایات کتاب را از ثقات نقل کردهام؛ زیرا نویسنده می گوید: از آنجا که بیشتر روایات کتاب آداب و مستحبات بود من سندها را حذف کردم. پس شاید از باب تسامح در ادلّه سنن یا موثوق الصدور بودن متن روایات یا شهرت کتاب یا محفوف به قراین بودن روایات آنها را آورده باشد. (وأسقطت الأسانيد تخفيفا وإيجازا و إن كان أكثره لي سماعاً ولأن أكثره آداب وحكم تشهد لأنفسها ولم أجمع ذلك للمنكر المخالف، بل ألفته للمسلم للأئمة العارف بحقهم الراضي بقولهم الراد إليهم وهذه المعاني أكثر من أن يحيط بها حصر وأوسع من أن يقع عليها حظر وفيما ذكرناه مقنع لمن كان له قلب وكاف لمن كان له لب).
📚 برگرفته از دروس خارج استاد #شبزندهدار (1394ش) و استاد علی #عندلیب همدانی (دام ظلهما) (1391ش)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://pergas-inst.com/exam/v/0znpbOwP4xOvHSJ2
#معرفی_سایت
#ادبیات
اتفاقی الآن دیدم و برای تمرین در اوقات فراغت شاید مفید باشد.
خودم شناختی زیادی ازش ندارم.
[سورة المؤمنون (23): الآيات 12 الى 22]
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طِينٍ (12) ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فِي قَرارٍ مَكِينٍ (13) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَكَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ (14)
قوله تعالى: «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» الإنشاء كما ذكره الراغب- إيجاد الشيء و تربيته كما أن النشء و النشأة إحداثه و تربيته كما يقال للشاب الحديث السن ناشئ.
و قد غير السياق من الخلق إلى الإنشاء فقال: «ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ» دون أن يقال: ثم خلقناه إلخ، للدلالة على حدوث أمر حديث ما كان يتضمنه و لا يقارنه ما تقدمه من مادة فإن العلقة مثلا و إن خالفت النطفة في أوصافها و خواصها من لون و طعم و غير ذلك إلا أن في النطفة مكان كل من هذه الأوصاف و الخواص ما يجانسه و إن لم يماثله كالبياض مكان الحمرة و هما جميعا لون بخلاف ما أنشأه الله أخيرا و هو الإنسان الذي له حياة و علم و قدرة فإن ما له من جوهر الذات و هو الذي نحكي عنه بأنا لم يسبق من سنخه في المراحل السابقة أعني النطفة و العلقة و المضغة و العظام المكسوة لحما شيء،و لا سبق فيها شيء يناظر ما له من الخواص و الأوصاف كالحياة و القدرة و العلم فهو منشأ حادث مسبوق بالعدم. (الميزان في تفسير القرآن، ج15، ص: 20)
وجه فنی استدلال مرحوم علامه طباطبایی رحمهالله در اینجا چیست؟ بهعبارت دیگر با مهندسی معکوس فرمایش ایشان به کدام قاعده میرسیم؟ اگر در قواعد علوم فعلی (چه شاخههای بلاغت و چه اصول) پاسخش را نداریم باید در چه علمی قاعده جدیدی اضافه بشد و یا دنبال علم جدیدی باید برویم؟
#ادبیات
#اصول
#فکر
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اصولی
#اجتهاد
💠 انواع اجتهاد:
1️⃣ اجتهاد#تبیینی :
این قسم از اجتهاد متکفل بیان احکاماللّه واقعیه است و اگر تزاحمی بین احکام واقعیه و ظاهریه رخ دهد، بین آنها جمع میکند. فنون مطرحشده در اواخر کفایة الأصول و نظریه تزاحم حفظی که شهید #صدر (رحمه للله) بیان کرده است، از جمله مصادیق این اجتهاد بهشمار میرود. خروجی این قسم از اجتهاد، رساله توضیحالمسائل از باب طهارت تا دیات است.
2️⃣ اجتهاد #تطبیقی :
این قسم از اجتهاد بعد از تشکیل نظام اسلامی نمود مییابد. در این قسم از اجتهاد، فقها پس از وضع قوانین توسط مجلس، اقدام به تطبیق آنها با استنباطات فقهیّه میکنند تا مطابقت یا عدم مطابقت آنها با اسلام آشکار گردد. به عبارت دیگر: عمل فقها در این خصوص دقیقاً مشابه یک قاضی است؛ با این تفاوت که قضات در قضیه خارجیه شخصیه قضاوت میکنند و فقها در خصوص قضیه کلیه نظر میدهند.
3️⃣ اجتهاد #تنظیمی:
اجتهادی است که متکفل تنظیم روابط فرد و دولت در عرصههای داخلی و بینالمللی است. از جمله عرصههایی که اجتهاد تنظیمی میتواند در آن ایفای نقش کند، عبارتند از:
1. تنظیم روابط بینالملل؛
2. تنظیم روابط سیاسی فرد و دولت؛
3. تنظیم روابط اداری؛
4. تنظیم روابط مالیّه و مالیاتی؛
5. تنظیم روابط بر پایه محیطزیست؛
6. تنظیم روابط داخلی.
🔹 بنابراین در عرصهی اجتهاد تنظیمی، نگاه فقیه به تنظیم روابط معطوف است. البته باید توجه داشت که در این اجتهاد، تنها زاویهی دید به آیات و روایات و دلیل عقل متفاوت میشود، نه اینکه منبع دیگری به ادلهی اربعه افزوده گردد و ادعا شود که دلیل دیگری نیز به نام مصالح یا عرف یا مقتضیات زمان و مکان وجود دارد.
🔸به عنوان مثال: در نگاه اجتهاد تبیینی گفته میشود که اسلام مرز جغرافیایی ندارد و مجلس نیز در همین زمینه قانون «استرداد مجرمین» را تصویب میکند؛ لکن بر اساس اجتهاد #تطبیقی این مصوبه توسط شورای نگهبان به دلیل استلزام پذیرش حکم طاغوت و از باب نفی سلطه رد میشود و سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب میکند. در حالیکه در اجتهاد #تنظیمی بررسی میشود که باتوجه به هزینه، فایده و کارآمدی و سیاسات شرعیه و مصالح نوعیه و دفع مفاسد و تحقق اهداف دولت اسلامی و فرایند تصمیمگیری حکمران، این مسئله باید به چه نحوی حل شود.
📚 برگرفته از درس خارج آیت الله #کعبی (دام عزه)
👈 نکات #اصولی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
في حديث سَلْمان: أَنه نزل على نَبَطِيَّةٍ بالعراق فقال لها: هل هنا مكانٌ نَظيف أُصَلي فيه؟ فقالت: طَهِّرْ قَلْبَك و صَلِّ حَيْثُ شِئْتَ، فقال سلمان: فَقِهَتْ.
أَي فَهِمَتْ و فَطِنَتْ للحقِّ و المَعْنى الذي أَرادَتْ، و قال شمر: معناه أَنها فَقِهَتْ هذا المعنى الذي خاطَبَته، و لو قال فَقُهَتْ كان معناه صارَت فَقيهةً.
لسان العرب، ج13، ص: 522
#صرف، تفاوت بین فَعِلَ و فَعُلَ
وَ حَكَى اللَّحْيَانِيُّ نِسْوَةٌ فُقَهَاءُ، و هي نَادِرةٌ. قَالَ ابنُ سِيدة: وَ عِنْدِي أَنْ قَائِلَ فُقَهَاءَ مِنَ العَرَبِ لَمْ يَعْتَدَّ بِهَاءِ التَّأْنِيثِ، وَ نَظيرُهَا نِسْوَةٌ فُقَرَاء.
تاج العروس ؛ ج19 ؛ ص72
وزن فعلاء برای مذکر است.
و لکریم و بخیل فعلا
کذا لما ضاهاهما قد جعلا
استعمالش برای جمع فعیلة در دو مورد نادر نقل شده است؛ یکی فقیهة و یکی فقیرة. توجیه ابن سیده هم زیبا است و می توان گفت که در فقاهت، جنسیت مورد توجه نیست و لذا تاء تأنیث الغا شده است و در فقر نیز طوری است که اصلا نداری و مسکنت برای زن متوقع نیست چون نفقه زندگی وی با مرد است و لذا به تاء تأنیث توجه نشده است و الله العالم.
#صرف ؛ نوادر جمع مکسر
تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی.pdf
806.5K
#رجال
نمونه یک تحقیق خوب رجالی
البته مثل هر اثر علمی جای نقد هم دارد.
مثلاً بنظر در این مباحث حتما باید حتی الامکان پاسخی برای علت اشتباه طرف مقابل داشته باشیم. مثلاً اینجا حتی الامکان باید روشن شود که چرا نجاشی آن حرف اشتباه را زده؟ یا علت استثنای ابن ولید چه بوده؟
اما اصل تحقیق، واقعا قابل استفاده است.
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درس خارج ولایت فقیه امام خمینی رحمةالله علیه
📍نجف اشرف | سال ١٣۴۶ هجری شمسی
👌دقت و توجه دشمن
✍️در کتاب بحران، نوشته حامیلتون جردن، رئیس ستاد کاخ سفید آمده است :
زمانی که آیت الله خمینی در نجف درس #ولایت_فقیه می گفت هر روز ترجمه می شد و روی میز کارتر رئیس جمهور آمریکا قرار می گرفت
ما می خواستیم بدانیم افکار آیت الله خمینی و نحوه اداره کشور ایران در آینده چگونه خواهد بود....
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ باید در منهج استنباط برای مقاصد جایی پیدا کرد
▫️استاد #مبلغی در نشست رونمایی از کتاب تعلیلمداری در اجتهاد:
🔹اولین کسی که به روحالشریعه اشاره کرد غزالی بود. در شیعه مرحوم وحید بهبهانی مطرح کرد و قبل از ایشان فیلسوفان شریعتشناس مانند ملاصدرا آن را مطرح کردهاند. ملاصدرا میگوید روح الصلاه، روح الصوم و ... یعنی اسلام یک روحی دارد؛ این روحگرایی یک نگاه است. معتقدم هیچکس به اندازه علامه طباطبایی و ملاصدرا شریعتشناس نیستند؛ اینها فیلسوف شریعت هستند.
🔹حال مقاصد برای همین شریعت است. مقاصد چیزی نیست که ما به شریعت تحمیل کنیم. اگر بگوییم که شریعت، مقاصد ندارد، حکمت خدا را مدنظر قرار ندادهایم. شما باید کلام را با توجه به مقصد فهم کنید. بنابراین باید برای مقاصد در منهج استنباط جایی پیدا کرد.
http://ijtihadnet.ir/?p=72899
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ الْمُفِيدُ فِي الْمُقْنِعَةِ عَنِ الْبَاقِرِ ع قَالَ: أَفْطِرْ عَلَى الْحُلْوِ فَإِنْ لَمْ تَجِدْهُ فَأَفْطِرْ عَلَى الْمَاءِ فَإِنَّ الْمَاءَ طَهُورٌ
کلمه طهور در احادیث فقهی به چه معناست؟
۱. الطاهر لنفسه المطهر لغیره
۲. ما یصح التوضؤ و الاغتسال منه
۳. معنای لغوی (پاک)
۴. پاککننده
#فکر
#فقه