eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📰 📝 ♦️ابعاد مختلف تحریف امام 🔰روش‌های تحریف امام 🔻(بخش سوم) 1️⃣ روش ترور سفید و بی‌آبرویی؛ در این روش که غالبا به دوش بی‌بی‌سی و منوتو قرار دارد به تخریب و تحریف وعده‌ها قبل از قیام از سوی امام، تحریف اجداد امام، ارائه اسناد دروغین در خصوص ارتباط امام با آمریکا، ارائه نگرش غیر واقعی در خصوص مسئله زنان از منظر امام، پرداخته می‌شود. 2️⃣ روش دیگر، تحریف در لباس تعریف است. امام را در این روش یک شخصیت کاریزما تاریخمند به مردم معرفی می‌کنند که در غیر از حیات امام چند روزه، امام برای این دوران کاریی ندارد. 3️⃣ روش تحریف مکتب و راه امام؛ در این روش دست به روی اصول گفتمان انقلاب اسلامی می‌گذارند و امام را به سوی معرفی یک شخصیت لیبرال سوق می‌دهند. 4️⃣ روش دیگر و بس خطرناکتر، تحریف گزینشی امام است که بعضی از مواضع امام را با اهداف از پیش طراحی شده، معرفی می‌کنند. 🔶راه‌های مقابله با تحریف 🔹ابتدا باید اصل مساله خطر تحریف در مراکز علمی ونخبگانی اعم از حوزه و دانشگاه تبیین شود تا عموم نخبگان نسبت به این مساله حساسیت پیدا کنند. 🔹در ادامه باید اقدامات موثری در جهت معرفی امام خمینی(ره) بویژه برای نسل جوان صورت بپذیرد. 🔹مقام معظم رهبری در تبیین مکتب امام به سه شاخصه معنویت، عقلانیت و عدالت اشاره می‌کند و می‌فرمایند: «اینها را باید با هم دید. تکیه‌ی بر روی یکی از این ابعاد، بی‌توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا میکشاند، به انحراف میبرد. 🔹این مجموعه، این بسته‌ی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همه‌ی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.» ✍️نویسنده: دکتر حسن محمدی 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1209 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه یازدهم ) 🔰موضوع: ادامه مبحث معقول‌گرایی در برابر نسبی‌گرایی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه یازدهم.mp3
15.37M
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه یازدهم ) 🔰موضوع: ادامه مبحث معقول‌گرایی در برابر نسبی‌گرایی 🔹معقول‌گرایی به این معنا نیست که ما باید تابع معیار‌های معقول و عقلانی باشیم و یا عده‌ای هم معتقد باشند که ما باید بر اساس میل خود عمل کنیم، بلکه منظور از معقول‌گرایی در برابر نسبی‌گرایی این است که عده‌ای معتقداند که معیار‌های قضاوت درست در مورد اشیاء، غیر نسبی بوده و ربطی به مسائل فرهنگی و تاریخی ندارد. 🔹برخی نیز معتقداند که این معیار‌ها درون ساختار‌هایی مانند ساختار‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی تعریف می‌شوند. 🔹گفته شد که علی رغم اینکه کواین علاقه‌ای به اعتراف بر نسبی‌گرایی ندارد، اما نظرات وی آشکارا نسبی‌گرایانه است و لاکاتوش هم تلاش می‌کند تا نگاهی معقول‌گرا مانند پوپر داشته باشد، اما او نیز نمی‌تواند هم از بخش عقل‌گرای دیدگاهش دفاع کند و هم نمی‌تواند نسبی‌گرایی را انکار کند. 🔻قسمت قبلی: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1202 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️تفاوت حقوق بشر در اسلام و 🔹اسلام در جامعه‌ای به مردم عرضه شد که نژادپرستی و تبعیض نژادی در آن موج می‌زد و عرب آن زمان خود را برتر از هر قومی می‌دید و با مردم سیاه‌چهره‌ای که به عنوان برده به آن سرزمین آورده می‌شد، مانند یک حیوان برخورد می‌کرد. ✍️نویسنده: محمد فرضی‌پوریان 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1220 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️تفاوت حقوق بشر در اسلام و 🔹اشراف عرب با خریدن بردگان، خود را مالک آنان می‌دانستند و آنان را مجبور به هر کاری می‌کردند و گاهی چنان شکنجه می‌کردند که زیر شکنجه جان می‌دادند و هیچ حقی در آن جامعه برای بردگان و سیاه‌چهرگان وجود نداشت. 🔹در این فضای تبعیض و نژادپرستی پیامبری برانگیخته می‌شود، دینی بر مردم عرضه می‌کند و عده کمی به دین او گرویده شده و خود او نیز به شدت توسط همین مردم بت‌پرست و نادان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. 🔹چرا که او هنجارهای جامعه را شکسته است و با اشراف‌گری و ظلم و ستم به دیگران به مبارزه برخاسته است. 🔹او آمده است که بگوید همه انسان‌ها برابرند و رنگ و نژاد و پول و ثروت و جایگاه اجتماعی دلیل برتری انسان نیست و تنها دلیل برتری انسانی بر انسان دیگر، تقوای او و دوری از گناهان است. 🔹در سیره خود حضرت نیز برخورد با بردگان و سیاه‌پوستان بسیار نیکو بود، تا جایی که بلال حبشی که برده‌ای سیاه چهره بود را کنار خود قرار داد و او را مؤذن مسجد خود کرد. 🔹سلمان فارسی نیز با اینکه از ایرانیان بود و عرب نبود، جز بهترین صحابه قرار گرفت. 🔹این در حالی است که اگر به جامعه آمریکا و غرب نگاه کنیم، رفتار تبعیض‌آمیز و گویای نژاد‌پرستی آن‌ها را مشاهده خواهیم کرد، با آنکه در حدود ۲۰۰‌سال قبل قانون برده‌داری در آمریکا لغو شود، اما این تفکر که سیاه‌پوستان بردگان و زیر دست آنان هستند در جامعه موج می‌زند و انسانیت آنان را نادیده گرفته مانند یک حیوان با آنان برخورد می‌کنند و آنان را مورد ضرب و جرح قرار داده و بسیار با خشونت با آنان برخورد می‌کنند. 🔹حتی دولت این کشور نیز برخوردی دوگانه با آنان دارد و قاتلان آنان که سفیدپوست هستند را مجازات نمی‌کنند، دیده شده که گاهی پلیس این کشور بدون هیچ جرمی و بدون هیچ خشونتی از ناحیه سیاه‌پوستان، تنها برای تفریح و لذت بردن، برخی از آنان را می‌کشد و دادگاه نیز قاتلان را تبرئه کرده و هرگز مجازات نمی‌کند. ✍️نویسنده: محمد فرضی‌پوریان 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1220 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نقش حکمت و لطف الهی در قلمرو دین 🔸دو قاعده کهن لطف و حکمت که از دیرباز در نزد عالمان مسلمان مطرح بوده، ازجمله مباحث موثر در این موضوع است که بر اساس هر کدام می‌توان از دو قرائت اعتدالی و حد‌اکثری دفاع کرد. 🔸این بحث خصوصا با منازعات پیرامون طب اسلامی بیش از پیش شایان‌ توجه می‌تواند بود. ✍️نویسنده: علی عسگری، طلبه حوزه علمیه تهران 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1224 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نقش حکمت و لطف الهی در قلمرو دین 🔸برای مشخص‌شدن محل نزاع لازم است که معنای هدایت در قرائت اعتدالی را بدانیم. 🔸علامه‌طباطبایی در تفسیر شریف‌المیزان در تعریف هدایت چنین بیان می‌دارند: «هدایت، شناختن درست و صحیح هدف، انتخاب راه و طریق صحیح برای رسیدن به هدف و پایداری در مسیر است.» 🔸همان‌طور که ملاحظه شد هدایت یعنی شناخت راه سعادت و عمل بر مؤدای آن حال آنکه دستگاه شناختی انسان برای یافتن چنین امر مهمی ناکافی بوده و در نتیجه خداوند لازم است با ارسال رسل، علم به سعادت و عمل بر آن را به ما آموزش دهد. 🔸حال سوال این است که با این تعریف از هدایت بسیاری ظرایف علمی و چه‌بسا اصولا بسیاری دانش‌ها، عالم یا جاهل بودن به آنها تاثیری در هدایت انسان نداشته باشد درنتیجه ورود دین به آنها از دو جهت لغو خواهد بود. ✍️نویسنده: علی عسگری، طلبه حوزه علمیه تهران 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1224 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️مذاق شارع فقه را نظام‌مند می‌‎کند. 🔹آیت‌الله سیفی‌مازندرانی در تبیین نظریه «فقه فعال» به تفاوت مفهومی فقه در ادبیات کنونی با ادبیات روایی ـ قرآنی اشاره کرد و گفت: باید فقهی که اسلام و قرآن به ما عرضه کرده و فقیه بحث می‌کند، فقهی باشد که بتواند حکومت اسلام را اداره کند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1228 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️مذاق شارع فقه را نظام‌مند می‌‎کند. 🔹آیت‌الله سیفی‌مازندرانی همچنین با اشاره به آیه ۱۰۵ سوره نساء که می‎فرماید «إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ‌الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ‏ بَیْنَ‌النَّاسِ بِما أَراکَ‌اللَّهُ وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنینَ خَصیماً» تصریح کرد: «لتحکم» یعنی حکومت بر مردم و «بین‌الناس» ظهور در اجتماع دارد. 🔹مراد در آیه شریفه، قوانینی است که جامعه را به سمت آنچه هدف از بعثت و خلقت و انزال کتب است، سوق می‎دهد. با توجه به اینکه اجتماعی‌بودن در متن آیه آمده، می‎توان گفت از این آیه، فقه نظام استنباط می‌شود. 🔹کسی که حکم بین ناس می‌کند، می‎خواهد نظام اجتماعی را به سمت هدف از انزال قرآن مجید سوق دهد. 🔹چنین اقدامی حتماً یک فقه نظام‎مند می‎خواهد. روایات و آیات، فقه را به معنای جامع گرفته‎اند. آنچه از کتاب و سنت استفاده می‌شود این است. 🔹اگر کسی شم و ذوق فقاهت داشته باشد، می‎داند در اذا حکم بحکمنا، حکم واقعی مقصود نیست، چون لایزال فقها در احکام اختلاف داشته‎اند. 🔹آیا ۶ حکم واقعی می‎توانیم در یک مساله داشته باشیم؟ اینکه می‎شود مصوبه؛ منتها هر کس حکم کند حجت است. 🔹این حکم بحکمنا یعنی علی نظره و رأیه و اجتهاده و علمه بالحکم. 🔹هر چه حکم کرد، کسی حق مخالفت با او ندارد. فرض کنید یک فقیه می‌گوید هلال ماه را می‎توان با چشم مسلح رویت کرد و امروز روز عید است. 🔹وقتی حکم کند، کس دیگر نمی‎تواند بگوید من این مبنا را قبول ندارم و رأی من چیز دیگری است. رأی تو محترم است، اما نه در جایی که فقیه دیگر در آن مورد حکم کرده باشد. مخالفت با حکم صادرشده جایز نیست. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1228 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️وابستگی اقتصادی شایسته مملکت اسلامی نیست. 🔹مقوله خودکفایی و استقلال در منظومه فکری (ره) بسیار پر رنگ است و می‌توان گفت ایشان به جهت تبدیل ایران به یک کشور مستقل، با رژیم پهلوی مبارزه کردند و را به پیروزی رساندند. ✍️نویسنده: مجید رحیمی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1231 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️وابستگی اقتصادی شایسته مملکت اسلامی نیست. 🔹حضرت امام باتوجه به نقش حمایت دولت از مردم در زمینه خودکفایی اقتصادی می‌فرمایند: «دو تا اصل را باید همه، همه قشرهای ملت مراعات کنند: یکی اینکه ادراک این را بکنند که ما اگر اقتصادمان تابع خارج باشد آن وقت یک روز می‌بینید که خارجی‌ها نمی‌خواهند به ما چیزی بدهند، و وقتی که در را بستند ما باید تسلیم آن‌ها بشویم که هرچه می‌گویند عمل کنیم. 🔹و این شایسته یک مملکت اسلامی، یک جمهوری اسلامی نیست که پیوسته به غیر باشد در اقتصادش، در گندمش، در جوش، در برنجش، در این‌ها. 🔹این باید با همت کشاورزها، باهمت قشرهای متوجه، با همت دولت که کمک بکند به کشاورزها، و با اینکه همه احساس یک وظیفه بکنند ...وظیفه شرعی الهی است که کارهایی بکنید که وابسته به غیر نباشید». 🔹 همچنین در جای دیگری با اشاره به سرشکستگی ناشی از وابستگی اقتصادی تصریح می‌کنند: «چقدر برای یک مملکت عیب است و سرشکستگی که دستش را دراز کند طرف آمریکا که گندم بده، کشکول گدائیش را باز کند پیش دشمنش و از او بخواهد که رزقش را بدهد. چقدر برای ما سرشکستگی دارد، تا این ملت بنایش را بر این نگذارد که کشاورزیش را تقویت کند و بسازد به آنکه خودش به دست می‌آورد، نمی‌توانیم استقلال پیدا کنیم». ✍️نویسنده: مجید رحیمی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1231 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎤 📍 ♦️تدوین نظریه‌ فرهنگی، خلأ امروز ماست. 🔰کرسی علمی ترویجی با عنوان «اندیشه فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای» 🔹تدوین نظریه‌ فرهنگی، خلأ امروز ماست چراکه نیاز امروز ما نظریه‌ای است که بر اساس آن، نهادهای مأمور بتوانند ساختار‌‌سازی کنند و فضایی برای علوم نوین، از جمله «فقه فرهنگ» ایجاد شود. 🔹نظریه‌ فرهنگی مشتمل بر مبانی، عناصر، کارکردها و نسبت میان مقوله‌های همگون است و باید در چنین پژوهشی، این سطوح و مؤلفه‌ها و نسبت‌ها موردتوجه باشد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر خسروپناه 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1237 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎤 📍 ♦️تدوین نظریه‌ فرهنگی، خلأ امروز ماست. 🔰کرسی علمی ترویجی با عنوان «اندیشه فرهنگی آیت‌الله خامنه‌ای» 🔹تدوین نظریه‌ فرهنگی، خلأ امروز ماست چراکه نیاز امروز ما نظریه‌ای است که بر اساس آن، نهادهای مأمور بتوانند ساختار‌‌سازی کنند و فضایی برای علوم نوین، از جمله «فقه فرهنگ» ایجاد شود. 🔹نظریه‌ فرهنگی مشتمل بر مبانی، عناصر، کارکردها و نسبت میان مقوله‌های همگون است و باید در چنین پژوهشی، این سطوح و مؤلفه‌ها و نسبت‌ها موردتوجه باشد. 🔹یکی از پرسش‌ها این است که آیا در مجموعه‌ سخنان رهبر انقلاب، ما با اندیشه‌ فرهنگی روبه‌رو هستیم یا اندیشه‌ فرهنگی؟ 🔹افزون بر «ذهن، خُلق، رفتار و اشیاء» در تعریف فرهنگ، می‌شود به چند عنصر دیگر در این نظام فکری نیز توجه کرد؛ از جمله «ساختار». 🔹در دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای، فرهنگ، نظامی از ارزش‌ها و قوانین است؛ بنابراین نقش فرهنگ در ساختارهای اجتماعی همواره ذاتی و کلیدی است. 🔹همچنین در تلقی از ذهن به‌مثابه بینش، باید در نظر داشت که بینش غیر‌ از نگرش است. 🔹به کارکرد فرهنگ در معناپردازی اشاره شد اما یکی از کارکردهای فرهنگ در اندیشه‌ رهبر انقلاب، نقش فرهنگ‌ها در احیا و انحطاط تمدن‌هاست و ما می‌توانیم از دوگانه‌ فرهنگ تمدن‌ساز و فرهنگ تمدن‌سوز سخن بگوییم. 🔹یکی دیگر از محورهای مهم در شناخت اندیشه‌ فرهنگی رهبر انقلاب، تقدم فرهنگ بر سایر ابعاد اجتماعی است. رهبر انقلاب تصریح کرده‌اند که فرهنگ بر دیگر ابعاد حیات اجتماعی تقدم دارد و بر این اساس، فرهنگ عمومی نیز بر رفتار عمومی تقدم دارد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر خسروپناه 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1237 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه دوازدهم ) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه دوازدهم.mp3
13.23M
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه دوازدهم ) 🔹«»، در بین شخصیت‌های بررسی شده در حوزه فلسفه علم، شخص برجسته‌ای بوده و فردی بسیار خاص است. 🔹با این حال، جزو معدود فیلسوفانی است که آلمانی زبان بوده و مشهور به نسبی‌گراست. 🔹مدت زیادی از شناخته شدن وی در کشور ما نمی‌گذرد؛ دلیل آن نیز نگاه ترس‌‎آلودی است که در حاشیه وی فراهم شده است؛ در حالیکه شاید مقدار زیادی از این مسئله، حاصل تصورات ما باشد و باید دید که نوع علم‌شناسی فایرابند تا چه حد از علم‌شناسی‌های موجود متفاوت است. 🔹مهم‌ترین کتاب فایرابند، «علیه روش» است. کلمه «آنارشیستی»، حالتی از ترس را در مخاطب از فایرابند ایجاد می‌کند. 🔹ممکن است در نگاه اول تصور شود که ما با دیدگاهی کاملا افراطی و بدون هیچ مبنایی رو به رو هستیم؛ در حالیکه اصطلاح «آنارشیستی»، به معنای هرج و مرج طلبی نیست، بلکه نظم‌گریزی، معادل بهتری برای آن می‌باشد. 🔹شعار فایرابند این است که هر چیزی امکان‌پذیر است. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1221 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️فکرت محلی برای اندیشیدن 🔰نگاهی عمیق به: 🔹فرهنگ و هنر 🔹اقتصاد و اجتماع 🔹سبک‌زندگی‌ 🔹تاریخ و فلسفه 📎کلیپ، موشن‌گرافی، مستند، پادکست، کتاب،عکس‌نوشته، گفتگو، یادداشت، تحلیل، درس‌گفتار و... ✅حتما ما را دنبال کنید. 📌 کانال ؛ https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
📣 برگزاری دوره ، و با ▪️ دوره، اساتید، شرایط ثبت نام و مزایای دوره در پوستر توضیح داده شده است 🆔 @Fotooh 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️تحجر × سکولاریسم 🔰سلسله یادداشت هایی در نقد دیدگاهِ با عنوانِ 🔹یکی از مهم‌ترین چالش‌های علمی و عملی دوران معاصر، چالشِ و «الگوی ادارۀ جامعه» است؛ چالشی که سابقه‌ای به درازای عمر بشر داشته و تکلیف جدال تاریخی حق و باطل در افق آینده را روشن خواهد کرد. 🔹این چالش، با پیروزیِ وارد مرحله‌ای جدید و به‌شدت جدی شد؛ چرا که انقلاب مذکور، با شعارهایی هم‌چون و «حاکمیت اسلام در همۀ ابعاد زندگی» به پیروزی رسید؛ شعارهایی که در ادامه، به گفتمان‌هایی مانند: و ارتقاء یافت. 🔹البته در این مرحله، جدای از رقباء حاضر در جبهۀ باطل، کنشگران مختلفی از درون جبهۀ حق نیز درگیر چالش مذکور شده و در مواجهه با کلان‌پروژۀ انقلاب اسلامی ـ یعنی پروژۀ «تمدن نوین اسلامی» ـ به مخالف‌خوانی پرداختند. 🔹یکی از این کنشگرانِ مخالف‌خوان، است که پس از نقدِ در کتابِ «فلسفه از منظر قرآن و عترت» و نقدِ در کتابِ «اسلام و تجدد»، این‌بار به نقد آرمانِ «تمدن نوین اسلامی» در کتابِ پرداخته است. 🔹به‌عقیدۀ نگارنده، اگرچه ظواهر امر بر حسن نیت، تشرّع و تعلّق قلبیِ به انقلاب اسلامی دلالت دارند، اما متأسفانه دیدگاه او در کتابِ ، دیدگاهی است غیرعقلانی، غیردینی و غیرانقلابی؛ زیرا هم آن‌جایی‌که از «مدرنیته و توسعۀ تمدنی» سخن می‌گوید، هم آن‌جایی‌که به تحلیلِ «دین و فقه» می‌پردازد و هم آن‌جایی‌که ناظر به «انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی» نظر می‌دهد، دچار خطاست. به عبارت دیگر، «مهدی نصیریِ عصر حیرت»، چیزی نیست جز حاصلِ ضربِ «مقدس‌نمایان متحجر» در «روشنفکرنمایان سکولار»، به‌ضمیمۀ حجم قابل‌توجهی از «خستگی»، «ناامیدی»، «وادادگی» و «سیاه‌نمایی». ✍️نویسنده: 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
مقدمه کتاب.docx
20K
📚 📍 ♦️تحجر × سکولاریسم 🔰سلسله یادداشت هایی در نقد دیدگاهِ با عنوانِ 🔹یکی از مهم‌ترین چالش‌های علمی و عملی دوران معاصر، چالشِ و «الگوی ادارۀ جامعه» است؛ چالشی که سابقه‌ای به درازای عمر بشر داشته و تکلیف جدال تاریخی حق و باطل در افق آینده را روشن خواهد کرد. ✍️نویسنده: 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
تحجر × سکولاریسم.pdf
1.43M
📚 ♦️تحجر × سکولاریسم 🔰سلسله یادداشت هایی در نقد دیدگاهِ با عنوانِ 🔹یکی از مهم‌ترین چالش‌های علمی و عملی دوران معاصر، چالشِ و «الگوی ادارۀ جامعه» است؛ چالشی که سابقه‌ای به درازای عمر بشر داشته و تکلیف جدال تاریخی حق و باطل در افق آینده را روشن خواهد کرد. ✍️نویسنده: 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ، برساخت اجتماعی یک مسأله اجتماعی 🔸آیا حادثه‌ای که برای رومینا اتفاق افتاد منحصر به فرد است؟ 🔸چرا قتل رومینا به صدر خبرها رسید؟ 🔸پاسخ به این سوالات ابعاد ماجرا را بهتر روشن می‌کند. 🔸حوادث قتل منحصر به مردم ما نیست. 🔸رتبه بندی کشورها در ارتکاب به قتل نسبت به جمعیت، گویای این موضوع است که کشور ما از این جهت لکه ننگی بر دامن ندارد. ✍️نویسنده: دکتر محمدرضا زهرائی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1245 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ ، برساخت اجتماعی یک مسأله اجتماعی 🔸قتل ناموسی تعاریفی دارد. 🔸قتل‌هایی که موضوع آن‌ها رابطه دو جنس مذکر و مونث است و در شکل‌ها و بر اساس انگیزه‌های مختلف رخ می‌دهد، در جهان و حتی دنیای غرب نیز جزء خبرهای پر تکرار صفحات حوادث است. 🔸با این وصف علت صدر نشینی قتل رومینا با همه ناگواری‌اش را نباید در قتل رومینا یا قتل ناموسی جستجو کرد بلکه باید آنرا در اهداف ادعاسازان رسانه‌ای دنبال کرد. 🔸ساختن این موضوع به عنوان یک مسأله اجتماعی نه برای حل موضوع قتل ناموسی یا عموماً قتل است بلکه برای تغییر ارزش‌های ذهنی مردم ایران است. 🔸آنچه ادعاسازان در این موضوع دنبال می‌کنند این گزاره ارزشی است که دین اسلام مقصر قتل رومینا است. 🔸ولی آیا کدام پژوهش علمی ثابت می‌کند که انگیزه قتل‌هایی با موضوع روابط جنسی یا دو جنس مذکر و مونث منشا دینی دارد؟ 🔸بر عکس داده‌های علمی ثابت می‌کند که هیچ رابطه معنا داری بین قتل ناموسی بوسیله خانواده مقتول با ارزش‌های دینی وجود ندارد. 🔸به‌ نظر می‌رسد 80 درصد سهم یک مسأله را بعد ذهنی آن اشغال می‌کند. 🔸این نسبت هرچند نسبت دقیقی نیست و نیازمند پژوهش می‌باشد ولی به معنی سهم بالاتر بعد ذهنی در مسائل اجتماعی است. 🔸برساخت ذهنی می‌تواند از چیزی که مشکل‌زا نیست مشکل بسازد. 🔸این موضوع در جوامع غربی برای حل مسأله توسط افراد آسیب دیده یا حداکثر توسط شرکت‌ها برای فروش محصولات استفاده می‌شود. 🔸اما امروزه کاملاً مشهود است که سازما‌ن‌های امنیتی و دولت‌ها، به ویژه از بازی مسائل اجتماعی برای تغییر موازنه قدرت بر ضد سایر کشورها استفاده می‌کنند. ✍️نویسنده: دکتر محمدرضا زهرائی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1245 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📜 ♦️نقدی بر 🔹هافمن با استفاده از مدل‌های ریاضی و آزمایش‌های روانشناسی، آگاهی، درک بصری و روانشناسی تکاملی را مطالعه می‌کند. موضوعات تحقیقاتی وی شامل جذابیت صورت، شناخت شکل، درک حرکت و رنگ، تکامل ادراک و مشکل ذهن ـ بدن است. ✍️نویسنده: دکتر اسدالله رحمان‌زاده 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1251 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📜 ♦️نقدی بر 🔹آیا حرف هافمن برایتان قابل فهم یا قابل قبول است که بنیاد واقعیت، درک حسی (آگاهی) ماست تا زمان - مکان و اشیاء؟ 🔹او تصویر متفاوتی از «ناخودآگاه» می‌دهد، نه به عنوان «آنچه آگاه نیست» در ما، بلکه به عنوان سلسه مراتب آگاهی که آنچه ما از آن آگاهیم نوک این سلسله مراتب است. 🔹بحث‌های او مرا به یاد نیچه می‌اندازد که «حقیقتِ» واقعیت خود خطایی بیش نیست که برای بقا ضروری است. 🔹توجه کنید که «بقا» و «تکامل» به عنوان «بازپرداخت تناسب برای بقا» fitness payoffs انگیزه، موتور و اهرم تئوریک اصلی بحث هافمن است. 🔹هایدگر درباره حرف‌های او چه خواهد گفت؟ قرآن و اینکه «با ارزش‌ترین شما نزد خداوند متقی‌ترین شماست» چه خواهد گفت؟ 🔹تمام بحث‌های آقای هافمن و همه اندیشه‌های متفکران و دانشمندان شاید اینگونه تفسیر شود که همه ابزاری یا آذینی برای «بقا» هستند. 🔹اما اگر ما از طریق فلسفه و علم می‌خواهیم «ادراک» بشری را بفهمیم انگیزه اصلی، نه صرفأ بقا، بلکه اینست ما از خویش دائماً می‌پرسیم: واقعیت چیست؟ اما چرا واقعیت برای ما مهم است؟ 🔹آقای هافمن می‌گوید تنها برای بقا. اما اگر بنا بر تئوری ایشان نه تنها ندانستن واقعیت، بلکه تحریف آن شرط بقاست، پس باید به این تلاش مذبوحانه یکبار برای همیشه پایان دهیم و درب تحقیق درباره واقعیت ادراک و جهان را ببندیم. اما می‌توانیم؟ 🔹انسان بودنش برایش یک مسئله است و حتی اگر هیچ مشکلی برای بقا نداشته باشد، احساس ناآرامی می‌کند و بودنش برایش یک مسئله باقی می‌ماند. 🔹این مفهوم «آواره یا بی‌خانمان بودن» بشری است، که هایدگر و عرفا از آن صحبت می‌کنند. ✍️نویسنده: دکتر اسدالله رحمان‌زاده 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1251 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️همواره حرکت اجتماعی در ایران را علما ایجاد کرده‌اند. 🔹در طول تاریخ تا زمان ، جریانی که حرکت اجتماعی ایجاد کرده یا به‌عبارت‌دیگر، توانسته حرکت اجتماعی ایجاد کند، جریان علما بوده است. ✍️نویسنده: نویسنده : سید حسین امامی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1258 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net