eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️ ، برساخت اجتماعی یک مسأله اجتماعی 🔸قتل ناموسی تعاریفی دارد. 🔸قتل‌هایی که موضوع آن‌ها رابطه دو جنس مذکر و مونث است و در شکل‌ها و بر اساس انگیزه‌های مختلف رخ می‌دهد، در جهان و حتی دنیای غرب نیز جزء خبرهای پر تکرار صفحات حوادث است. 🔸با این وصف علت صدر نشینی قتل رومینا با همه ناگواری‌اش را نباید در قتل رومینا یا قتل ناموسی جستجو کرد بلکه باید آنرا در اهداف ادعاسازان رسانه‌ای دنبال کرد. 🔸ساختن این موضوع به عنوان یک مسأله اجتماعی نه برای حل موضوع قتل ناموسی یا عموماً قتل است بلکه برای تغییر ارزش‌های ذهنی مردم ایران است. 🔸آنچه ادعاسازان در این موضوع دنبال می‌کنند این گزاره ارزشی است که دین اسلام مقصر قتل رومینا است. 🔸ولی آیا کدام پژوهش علمی ثابت می‌کند که انگیزه قتل‌هایی با موضوع روابط جنسی یا دو جنس مذکر و مونث منشا دینی دارد؟ 🔸بر عکس داده‌های علمی ثابت می‌کند که هیچ رابطه معنا داری بین قتل ناموسی بوسیله خانواده مقتول با ارزش‌های دینی وجود ندارد. 🔸به‌ نظر می‌رسد 80 درصد سهم یک مسأله را بعد ذهنی آن اشغال می‌کند. 🔸این نسبت هرچند نسبت دقیقی نیست و نیازمند پژوهش می‌باشد ولی به معنی سهم بالاتر بعد ذهنی در مسائل اجتماعی است. 🔸برساخت ذهنی می‌تواند از چیزی که مشکل‌زا نیست مشکل بسازد. 🔸این موضوع در جوامع غربی برای حل مسأله توسط افراد آسیب دیده یا حداکثر توسط شرکت‌ها برای فروش محصولات استفاده می‌شود. 🔸اما امروزه کاملاً مشهود است که سازما‌ن‌های امنیتی و دولت‌ها، به ویژه از بازی مسائل اجتماعی برای تغییر موازنه قدرت بر ضد سایر کشورها استفاده می‌کنند. ✍️نویسنده: دکتر محمدرضا زهرائی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1245 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📜 ♦️نقدی بر 🔹هافمن با استفاده از مدل‌های ریاضی و آزمایش‌های روانشناسی، آگاهی، درک بصری و روانشناسی تکاملی را مطالعه می‌کند. موضوعات تحقیقاتی وی شامل جذابیت صورت، شناخت شکل، درک حرکت و رنگ، تکامل ادراک و مشکل ذهن ـ بدن است. ✍️نویسنده: دکتر اسدالله رحمان‌زاده 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1251 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📜 ♦️نقدی بر 🔹آیا حرف هافمن برایتان قابل فهم یا قابل قبول است که بنیاد واقعیت، درک حسی (آگاهی) ماست تا زمان - مکان و اشیاء؟ 🔹او تصویر متفاوتی از «ناخودآگاه» می‌دهد، نه به عنوان «آنچه آگاه نیست» در ما، بلکه به عنوان سلسه مراتب آگاهی که آنچه ما از آن آگاهیم نوک این سلسله مراتب است. 🔹بحث‌های او مرا به یاد نیچه می‌اندازد که «حقیقتِ» واقعیت خود خطایی بیش نیست که برای بقا ضروری است. 🔹توجه کنید که «بقا» و «تکامل» به عنوان «بازپرداخت تناسب برای بقا» fitness payoffs انگیزه، موتور و اهرم تئوریک اصلی بحث هافمن است. 🔹هایدگر درباره حرف‌های او چه خواهد گفت؟ قرآن و اینکه «با ارزش‌ترین شما نزد خداوند متقی‌ترین شماست» چه خواهد گفت؟ 🔹تمام بحث‌های آقای هافمن و همه اندیشه‌های متفکران و دانشمندان شاید اینگونه تفسیر شود که همه ابزاری یا آذینی برای «بقا» هستند. 🔹اما اگر ما از طریق فلسفه و علم می‌خواهیم «ادراک» بشری را بفهمیم انگیزه اصلی، نه صرفأ بقا، بلکه اینست ما از خویش دائماً می‌پرسیم: واقعیت چیست؟ اما چرا واقعیت برای ما مهم است؟ 🔹آقای هافمن می‌گوید تنها برای بقا. اما اگر بنا بر تئوری ایشان نه تنها ندانستن واقعیت، بلکه تحریف آن شرط بقاست، پس باید به این تلاش مذبوحانه یکبار برای همیشه پایان دهیم و درب تحقیق درباره واقعیت ادراک و جهان را ببندیم. اما می‌توانیم؟ 🔹انسان بودنش برایش یک مسئله است و حتی اگر هیچ مشکلی برای بقا نداشته باشد، احساس ناآرامی می‌کند و بودنش برایش یک مسئله باقی می‌ماند. 🔹این مفهوم «آواره یا بی‌خانمان بودن» بشری است، که هایدگر و عرفا از آن صحبت می‌کنند. ✍️نویسنده: دکتر اسدالله رحمان‌زاده 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1251 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️همواره حرکت اجتماعی در ایران را علما ایجاد کرده‌اند. 🔹در طول تاریخ تا زمان ، جریانی که حرکت اجتماعی ایجاد کرده یا به‌عبارت‌دیگر، توانسته حرکت اجتماعی ایجاد کند، جریان علما بوده است. ✍️نویسنده: نویسنده : سید حسین امامی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1258 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️همواره حرکت اجتماعی در ایران را علما ایجاد کرده‌اند. 🔹اولین مواجهه‌های ما با غرب در ایران در زمان صفویه اتفاق افتاد که بیشتر در سطح حکومتی بود. 🔹در زمان جنگ‌های ایران و روس، به‌تدریج زمینه‌های عمومی‌شدن این تعامل و ارتباط ازطریق رفتن عده‌ای به خارج و آمدنِ گسترده‌ترِ میسیونرهای مذهبی و نیز، رفت‌وآمدها و آمدنِ فکرها و اندیشه‌ها از مجاری مختلفی ازقبیل ترکیه، هند، مصر و... فراهم شد. 🔹از همان ابتدا در مواجهه‌ای کلی، دسته‌ای به‌شدت در تقابل با غرب بودند: ساختار کلی حوزۀ علمیه در تقابل با کلیت غرب قرار داشت و علمای مختلف در جاهایی مثل اصفهان و... سردمدار این تقابل بودند. 🔹آزادی غربی سطح نازل و غیرنازل ندارد. آزادی غربی جز اباحه‌گری نیست و این تعریف از کانت است. می‌گوید شما مقید به [هیچ] قیدی نباش و فقط به عقل خودت مقید باش. 🔹همین آزادی است که به هم‌جنس‌گرایی و ازدواج هم‌جنس‌گراها و پورنوگرافی و مسائل دیگر منجر شده است. هیچ‌کس در غرب جلوی هم‌جنس‌گرایی و پورنوگرافی را نمی‌گیرد. 🔹جلوی پورنوگرافی را فقط وقتی که در غیر جای خودش استفاده شود می‌گیرند، با اینکه تبعات آن را می‌دانند. 🔹هم‌جنس‌گرایی و رابطه‌های این‌گونه اصطلاحاً پدرِ ارتش‌های آن‌ها را در آورده است و نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند! 🔹شأن و نقش منورالفکران در «مسئله‌دار» کردنِ جامعه بود و ایده‌های غربی را مطرح می‌کردند. 🔹بعضی از آن‌ها، مثل ملکم‌خان، آن ایده‌ها را تعمداً شبیه به ایده‌های دینی می‌کردند، درصورتی‌که هیچ نسبتی با ایده‌های دینی نداشتند. 🔹لذا از این راهبرد استفاده می‌کردند تا اقدامات خود را پیش ببرند. ✍️نویسنده: نویسنده : سید حسین امامی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1258 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️حاشیه‌ای پر از متن 🔹چرا طباطبایی از دست این‌دو [آل‌احمد و شریعتی] اینقدر عصبانی است؟ 🔹آن کسی می‌تواند با این دو اینقدر با کینه و نفرت دشمنی بورزد که اولا مخالف روشنفکر چپ سیاسی باشد، ثانیا مدافع غرب و سیاست‌های آن باشد، ثالثا طرفدار سلطنت پهلوی‌ها باشد و طباطبایی دقیقا چنین کسی است. ✍️نویسنده: محمد زارع‌شیرین‌کندی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1264 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️حاشیه‌ای پر از متن 🔹خواننده هنوز چند صفحه از کتاب «ملت، دولت و حکومت قانون» اثر جواد طباطبایی را نخوانده و موضوع بحث در ذهنش شکل نگرفته است که ناگهان جلال آل‌احمد و علی شریعتی در مقابلش نمایان می‌شوند: همان دو دشمن همیشگی و همان حرف‌های تکراری. 🔹آن دو به روشنفکر و نویسنده‌بودن خویش با افتخار تصریح داشتند و حتی عناوینی مانند «» و «» را نه‌تنها دوست نمی‌داشتند بلکه به استهزا می‌گرفتند. 🔹ظاهرا می‌دانستند که در آینده‌ای نه‌چندان دور «فیلسوف» و «متفکر»ی بزرگ ظهور خواهد کرد و همه مبانی اندیشه‌های و را خواهد فهمید و با فلسفه و اندیشه با اهمیت سیاسی‌اش اهل ایران‌زمین را سیراب خواهد کرد. 🔹اما مساله این است که آل‌احمد و شریعتی هم با دیکتاتوری، استبداد، خفقان و اختناق سلطنت مخالف بودند و هم با سیاست‌ها و راهبردها و تصمیم‌گیری‌های غربگرایانه‌اش. 🔹آن دو کودتای ۲۸ مرداد را که دست‌پخت غرب و سلطنت بود، دیده و آزموده بودند. 🔹آن دو از وابستگی رژیم وقت به غرب و مداخله غرب در ساده‌ترین و جزئی‌ترین مسائل ایران به‌خوبی آگاه بودند. 🔹از همین‌رو با نظام سلطنتی غربگرا مبارزه می‌کردند. 🔹حال پرسش این است که چرا طباطبایی از دست این‌دو اینقدر عصبانی است؟ 🔹آن کسی می‌تواند با این دو اینقدر با کینه و نفرت دشمنی بورزد که اولا مخالف روشنفکر چپ سیاسی باشد، ثانیا مدافع غرب و سیاست‌های آن باشد، ثالثا طرفدار سلطنت پهلوی‌ها باشد و طباطبایی دقیقا چنین کسی است. ✍️نویسنده: محمد زارع‌شیرین‌کندی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1264 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔰موضوع: واقع‌گرایی، ابزار‌گرایی و حقیقت 🔻(جلسه سیزدهم) و آخر 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش اول.mp3
10.54M
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔰موضوع: واقع‌گرایی، ابزار‌گرایی و حقیقت 🔻(جلسه سیزدهم) و آخر 📍(بخش اول) 🔹مولّف قصد دارد تا نسبت حقیقت را در دو‌گرایش واقع‌گرا و ابزار‌گرا بررسی کند. 🔹منظور از واقع‌گرا و ابزار‌گرا این نیست که فیلسوفان مشخصی به این دو موضوع‌گرایش داشته باشند، بلکه دو‌گرایشی هستند که ما آن‌ها را از دیدگاه‌های افراد مختلف برداشت می‌کنیم. 🔰در واقع، واقع‌گرایی بر دو نوع است: 1️⃣واقع‌گرایی خام. 2️⃣واقع‌گرایی پیچیده. 🔹می‌توانیم واقع‌گرایی سومی را نیز تحت عنوان واقع‌گرایی پدیدارشناسی معرفی کنیم. 🔶مولّف در طرح مسئله می‌گوید: 🔹«در مورد ارتباط میان نظریه‌های علمی و جهان که آن‌ها باید با آن جهان تطبیق یابند...». 🔹این عبارت، سوال اصلی بوده و در مسئله پدیدارشناسی، همین موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔹واقع‌گرایی هر دیدگاهی است که می‌گوید نظریه‌های بیان شده، مطابق با جهان خارج است. 🔹در مقابل، ابزار‌گرایی می‌گوید که نظریه‌ها ابزار بوده و مطابقتی با جهان خارج ندارند، اما ابزارِ مفهومی هستند که ما می‌توانیم بوسیله آن‌ها تصرفاتی را در جهان خارج انجام دهیم. 🔹مهم نیست که نظریۀ ما با جهان خارج تطبیق می‌کند یا خیر، بلکه مهم این است که بتوان از آن‌ها استفاده کرد. 🔻قسمت قبلی: https://eitaa.com/fekrat_net/1233 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
5.45M
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔰موضوع: واقع‌گرایی، ابزار‌گرایی و حقیقت 🔻(جلسه سیزدهم) و آخر 📍(بخش دوم) 🔹مولّف قصد دارد تا نسبت حقیقت را در دو‌گرایش واقع‌گرا و ابزار‌گرا بررسی کند. 🔹منظور از واقع‌گرا و ابزار‌گرا این نیست که فیلسوفان مشخصی به این دو موضوع‌گرایش داشته باشند، بلکه دو‌گرایشی هستند که ما آن‌ها را از دیدگاه‌های افراد مختلف برداشت می‌کنیم. 🔰در واقع، واقع‌گرایی بر دو نوع است: 1️⃣واقع‌گرایی خام. 2️⃣واقع‌گرایی پیچیده. 🔹می‌توانیم واقع‌گرایی سومی را نیز تحت عنوان واقع‌گرایی پدیدارشناسی معرفی کنیم. 🔶مولّف در طرح مسئله می‌گوید: 🔹«در مورد ارتباط میان نظریه‌های علمی و جهان که آن‌ها باید با آن جهان تطبیق یابند...». 🔹این عبارت، سوال اصلی بوده و در مسئله پدیدارشناسی، همین موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔹واقع‌گرایی هر دیدگاهی است که می‌گوید نظریه‌های بیان شده، مطابق با جهان خارج است. 🔹در مقابل، ابزار‌گرایی می‌گوید که نظریه‌ها ابزار بوده و مطابقتی با جهان خارج ندارند، اما ابزارِ مفهومی هستند که ما می‌توانیم بوسیله آن‌ها تصرفاتی را در جهان خارج انجام دهیم. 🔹مهم نیست که نظریۀ ما با جهان خارج تطبیق می‌کند یا خیر، بلکه مهم این است که بتوان از آن‌ها استفاده کرد. 🔻قسمت قبلی: https://eitaa.com/fekrat_net/1233 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔊 📋 ♦️نکات کابردی در مورد و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔰در سیزده قسمت 🔻قسمت اول: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1042 🔻قسمت دوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1045 🔻قسمت سوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1058 🔻قسمت چهارم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1076 🔻قسمت پنجم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1085 🔻قسمت ششم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1090 🔻قسمت هفتم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1108 🔻قسمت هشتم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1124 🔻قسمت نهم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1146 🔻قسمت دهم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1202 🔻قسمت یازدهم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1221 🔻قسمت دوازدهم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1233 🔻قسمت سیزدهم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1263 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️جایگاه ارز در ایران 🔻(بخش اول) 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1274 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
part 1.mp3
2.23M
📍 🎙 با دکتر حسن‌خانی ♦️جایگاه ارز در ایران 🔻(بخش اول) 🔹در فضای رسانه‌ای کشور، موضوع ارز برای دومین بار در دهه اخیر به یک مسئله اصلی در کشورمان تبدیل شد. 🔹به نظرم قبل از شروع بحث، باید روایت صحیح و همه‌جانبه‌ای از ماجرایی که درسال 96، 97 و 98 تا حدودی اتفاق افتاد و تا حدودی هنوز گریبان‌گیرش هستیم، مطرح شود. 🔹از پوشک بچه گرفته تا گوجه فرنگی، رب، گوشت قرمز، خودرو و... گران شد؛ جهشی در بازار اتفاق افتاد و در خیلی از مواقع قوت غالب مردم دچار گرانی شد و خیلی از مردم در تنگنای اقتصادی و معیشتی قرار گرفتند. 🔹اولین موردی که می‌خواهم عرض کنم، ویژگی‌های اقتصاد ایران و جایگاه ارز در اقتصاد کشورمان است. 🔹مورد دوم، اسناد بالادستی مرتبط با موضوع ارز است. 🔹دست‌کم 20 قانون بالادستی در حوزه ارز داریم: سیاست‌های کلی انرژی، نفت و گاز، مصوب سال 1379؛ سیاست‌های کلی تشویق سرمایه‌گذاری، مصوب سال 1389؛ سیاست‌های کلی اشتغال، سال 1390 و... 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1274 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود ♦️نخستین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری «» منتشر شد. 🔹 پس از فعالیت در فضای مجازی و تمرکز بر روی مباحث نظری اندیشه‌ای در حوزه در دور جدید فعالیت خود در قالب نشریه مکتوب ـ الکترونیکی در زمینه اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی با عنوان «خردورزی» به مخاطبان گرامی و یاران فرهیختۀ خود خدمات اندیشه‌ای عرضه خواهد کرد. 🔹این نشریه در این شماره با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه رحلت (ره) دارای بخش‌هایی شامل سخنرانی، گفتگو و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر می‌گردد. 🔹«خردورزی» در شماره نخست خود به «تحول‌خواهی امام خمینی» در بیانات مقام معظم رهبری پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه رحلت امام به ابعاد مختلف تحریف امام خمینی اهمیت ویژه‌ای داده است. 🔹سلوک عرفانی، سلوک معنوی، عقلانیت، معنویت، عدالت‌خواهی امام نیز از مطالب این نشریه می‌باشد. 🔻لینک دانلود: 🌐 http://fekrat.net/?p=1269 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
نشریه خردورزی نهایی.pdf
14.44M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود ♦️نخستین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری «خردورزی» منتشر شد. 🔰نشریه (نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی) 🔷موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ سایت فکرت ⏰ 14 خرداد 1399 📍(اولین شماره) 🔻لینک دانلود: 🌐 http://fekrat.net/?p=1269 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️جایگاه ارز در ایران 🔻(بخش دوم) 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1274 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
5.59M
📍 🎙 با دکتر حسن‌خانی ♦️جایگاه ارز در ایران 🔻(بخش دوم) 🔹ارز برای ما یک کالای بدون جانشین است. 🔹در اقتصاد دو نوع کالا وجود دارد: کالاهای با جانشین و کالاهای بدون جانشین. 🔹مثلاً اگر قهوه گران شود، چای وجود دارد. وقتی یک کالای بدون جانشین افزایش قیمت پیدا کرد، مستقیم به مصرف‌کننده نهایی ضربه می‌خورد و رفاهش کاهش پیدا می‌کند. 🔹این کالاست که گرانی آن و عدم حمایت از مردم برای تحقق رفاه، باعث می‌شود شورش ایجاد شود. 🔹به همین دلیل ارز یک کالای بدون جانشین است و در افزایش قیمتش بایستی احتیاط لازم صورت گیرد. 🔹اگر افزایش قیمتی قرار است در قیمت ارز اتفاق بیفتد، حتماً باید تناسبی در مصرف مردم در قبل و بعد از افزایش قیمت وجود داشه باشد. به این معنا وقتی قیمت ارز سه برابر می‌شود، یارانه نقدی که به مبلغ 30 یا 40 هزار تومان به مردم داده می‌شود، اثری که سه برابر شدن قیمت ارز روی قیمت‌ها دارد را خنثی و یا تعدیل نمی‌کند. 🔹به همین دلیل نارضایتی پیش می‌آید، امنیت روانی مردم گرفته می‌شود، هجوم به بازار اتفاق می‌افتد و اتفاقات دیگر. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1274 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1274 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ مطالب در هفته‌ای که گذشت: 📝تفاوت حقوق بشر در اسلام و 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1223 ✍️ وابستگی اقتصادی شایسته مملکت اسلامی نیست. 💠https://eitaa.com/fekrat_net/1228 🎙درسگفتار دکتر 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1233 📝 ، برساخت اجتماعی یک مسأله اجتماعی 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1251 📜نقدی بر 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1255 ♦️نکات کابردی در مورد و کاربرد‌های آن 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1266 ♦️نخستین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری «خردورزی» منتشر شد. 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1276 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نقش مردم در شکل‌گیری و تدام 🔹اولین نکته‌ای که بایستی به آن توجه کرد این است که انقلاب اسلامی مردم ایران متکی به اسلحه نبود؛ بلکه مردم با پذیرش به عنوان رهبر و اسلام به عنوان ایدئولوژی انقلاب، به فرامین امام که برگرفته از دستورات الهی بود، لبیک گفتند و توانستند رژیم طاغوت را سرنگون سازند. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1304 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نقش مردم در شکل‌گیری و تدام 🔹عدم حضور مردم در روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ و سایر تظاهرات در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب و بی‌تفاوتی ملت به بازداشت حضرت امام و درخواست علما برای تجمع و تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی، هرگز آرزوی سقوط رژیم طاغوت و برپایی نظام توحیدی را به واقعیت تبدیل نمی‌کرد. 🔹پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نیز مردم همواره اصالت نقش خود را حفظ نمودند و در مواقع حساسی که نظام و ولی فقیه به حضور آنان در صحنه نیاز داشتند، ولی امرشان را تنها نگذاشتند و به صورت خودجوش و یا به توصیه و دستور ولی فقیه در میدان‌های مختلف حاضر شدند. 🔹حضور و نقش‌آفرینی مردم به عنوان یدالله برای ولی فقیه از سال ۱۳۵۷ به بعد را می‌توان طی سه مقوله مورد بررسی قرار داد: 1️⃣شرکت در راهپیمایی‌ها. 2️⃣شرکت در دفاع از کشور: شامل دفاع مقدس و مقابله با جریان داعش. 3️⃣شرکت در انتخابات مختلف. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1304 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️غیرت متعصبانه ربطی به سنت ندارد. 🔹حقیقت این است که نباید در اتفاق یک تصویر وحشتناک از سنت ارائه داد. 🔹یک سنت علمی و یک سنت متصل با خرده ‌فرهنگ‌های مختلف داریم که همه این موارد را باید از هم تمیز داد؛ درست است که این جریان وجوه مشترکی دارد، اما وجوه متمایزی نیز دارد که باید بررسی بیشتری نسبت به آن انجام شود. ✍️نویسنده: دکتر عماد افروغ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1310 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️غیرت متعصبانه ربطی به سنت ندارد. 🔹حقیقت این است که نباید در این اتفاق یک تصویر وحشتناک از سنت ارائه داد. 🔹یک سنت علمی و یک سنت متصل با خرده ‌فرهنگ‌های مختلف داریم که همه این موارد را باید از هم تمیز داد؛ درست است که این جریان وجوه مشترکی دارد، اما وجوه متمایزی نیز دارد که باید بررسی بیشتری نسبت به آن انجام شود. 🔹در حقیقت تعصب کور ممکن است بخشی از فرهنگ یک منطقه باشد، این هم جای تأمل و تحقیق بیشتر دارد که آیا چنین چیزی وجود داشته است یا خیر؟ 🔹مساله اینجاست که غیرت جاهلانه یک بحث و غیرت موجه و معتبر بحث دیگری است. 🔹کسی منکر‌ بودن غیرت نمی‌شود و نباید غیرت‌زدایی کرد، اما اینجا شاهد غیرت‌زدایی توسط عده‌ای هستیم که می‌تواند منتج به اتفاقات ناگوار شود؛ از طرف دیگر هم می‌توانیم از غیرت حکیمانه، موجه و معتبر بحث کنیم. 🔹غیرتی که با عفاف و حجاب گره خورده است؛ غیرتی که با حفظ حریم رابطه دختر و پسر گره خورده و چیز قابل قبولی است که در جامعه ما جاری و ساری است و معمولاً بچه‌های خوب ما از خانواده‌هایی بیرون آمده‌اند که همیشه حفظ حریم کرده‌اند. ✍️نویسنده: دکتر عماد افروغ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1310 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️معناهای ؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی 🔹علوم انسانی اسلامی به چه معنایی باید پی‌گیری و به چه معناهایی نباید پی‌گیری شود؟ 🔹موضوع بسیار مهم است که ما ابتدا و انتهای جاده خودمان را ارزیابی کنیم و اشتباهی در جاده دیگری وارد نشویم، چون اگر وارد جاده دیگری شویم از مقصد دیگری سر در می‌آوریم. 🔹در حدیثی از امام جعفر صادق ذکر شده «الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا تَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا»(تحف العقول) یعنی وقتی اگر جاده‌ای را اشتباهی رفته باشید، هر چقدر تندتر بروید از مقصد دورتر می‌شوید. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️معناهای ؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی 🔹پیش‌فرض‌هایی وجود دارد در اذهان ما که در این راه درست یا اشتباه تأثیر می‌گذارد. 🔹مثلا یکی این است که اگر کسی بیاید در مورد علوم انسانی اسلامی بگوید که نمی‌توانیم داشته باشیم، فکر می‌کنیم این فرد با اسلام مشکلی دارد و یا طرفدار اسلام نیست و برعکس اگر کسی بگوید ما می‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم معلوم است طرفدار اسلام است و … . 🔹اما اصلا معلوم نیست این پیش فرض درست باشد، چون ممکن است کسی به فکر خدمت به اسلام باشد اما عملا خدمت نکند و آسیب بزند. 🔹بنابراین نقد و بررسی دیدگاه‌ها در مورد اینکه علم انسانی اسلامی به چه معانی‌ای می‌تواند وجود داشته باشد و به چه معانی‌ای نمی‌تواند وجود داشته باشد مهم و اساسی است. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️دیگری‌سازی مسلمانان در 🔸از زمان روی کار آمدن نارندرا مودی، نخست‌وزیر راست‌گرای ، وضعیت مسلمانان در با دشواری‌های بسیاری همراه بوده است، مشکلاتی که شاید برای ما ایرانیان به تصور ما از فجایع مسجد بابری بازگردد. 🔸همچنین مسجد بابری و رویدادهایش به بخشی از و تقابل میان مسلمانان و هندوان بدل می‌شود. 🔸بخش مغفولی که چندان مورد توجه ایرانیان قرار نگرفته است و کمتر از آن در‌مورد تصویر مسلمانان در هندوستان سخن رانده شده است. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net