📋#یادداشت
🔻ترسوها علیه عقلانیت و منافع ملی
🔸«اگر جام زهری باید نوشید، قبل از آنکه کیان نظام و مهمتر از آن، استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد، باید نوشیده شود.»
🔸مهمترین عبارت نامهای با عنوان مشهور جام زهر است که صد و اندی از نمایندگان مجلس ششم خطاب به رهبر انقلاب نوشتند و از ایشان خواستند که از مواضع اصولی خود عقبنشینی کنند.
🔸حتما میپرسید چرا؟ آنها در ابتدای آن نامه توضیح داده بودند: «شاید در تاریخ پر فراز و نشیب معاصر ایران، هیچ زمانی را به حساسیت امروز نتوان یافت.
🔸تنها با تسامح میتوان وضعیت ایران را در زمان اشغال در جنگ جهانی دوم یا پیش از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با وضع کنونی قابل مقایسه دانست که در اولی با قطع هرگونه امید در داخل، عامل خارجی سرنوشت کشور را رقم زد و در برهه دوم اراده و تدبیر و دوراندیشی حضرت امام خمینی و اتکا به مردم کشور را نجات داد.
🔸اما شاید دوره کنونی از این لحاظ بیمانند باشد که شکافهای سیاسی و اجتماعی با تهدید خارجی و برنامه آشکار دولت ایالات متحده آمریکا (بهعنوان قدرتی که در برابر خود مانعی نمیبیند) برای تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه همزمان شده و نظام ناچار به کنش و واکنش در برابر این برنامه است.»
🔸درست حدس زدید، در این نامه اصلاحطلبان از رهبری خواسته بودند در مقابل ایالات متحده عقب نشسته و اساسا کشور را به نقطهای ۱۸۰ درجه عکس آنچه در طول انقلاب بوده، ببرند.
🔸این نامه در آن روزها حرفوحدیثهای زیادی بهپا کرد و هرچند در حاکمیت توجهی به آن نشد اما نتایج تفکری مشابه آنچه در نامه یادشده آمده بود، در جریان مذاکرات هستهای در همان سالها مشاهده شد.
🔸زمانی که ایران در جریان نشستهایی در بروکسل و تهران در مهرماه سال ۱۳۸۲، با تعطیلی و پلمب کارخانههای مربوط به صنعت هستهای خود موافقت میکند و البته اجرای پروتکل الحاقی را هم بهصورت داوطلبانه میپذیرد اما در عین ناباوری به جای مساعدت از سوی غرب، بدعهدی و فشارهای مداوم و مضاعف میبیند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقلانیت #منافع_ملی #ترس #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2714
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻سیره معصومین(ع)، راهنمای ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی
🔹گفتوگو درباره گستره رسالت پیامبر بحث نظری است و دو سند قابلاتکا در اختیارداریم؛ یکی نقل است یعنی به قرآن، سنت و فرمایشات معصومین(ع) مراجعه کنیم و ببینیم آنها چه رسالتی را برای پیامبر تعریف کردهاند.
🔹سند دیگری که در اختیار داریم عقل است.
🔹وقتی پیامبری مبعوث میشود عقل میتواند درک کند که آیا این پیامبر در ساحت اقتصاد و سیاست برنامهای دارد یا نه؟ در واقع اگر پیامبری خاتَم و خاتِم باشد عقل قادر است بر وجود او صحه بگذارد.
✍️نویسنده: آیتالله ابوالقاسم علیدوست
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اقتصاد #امامان_معصوم(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2722
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻سیره معصومین(ع)، راهنمای ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی
🔹قطعاً یکی از رسالتهای پیامبر اصلاح اعتقادات و باورهاست ولی وظیفه دیگر پیامبران آوردن شریعت (حلال، حرام و…) است و ما در دین احکام مختلفی داریم.
🔹هرچند درباره گستره شریعت در میان متفکران اختلافنظر وجود دارد ولی همه آنها گستره وسیعی برای شریعت قائلاند.
🔹او با اشاره به اینکه رسالت دیگر پیامبر زنده کردن اخلاق است گفت: پیامبر منظومهای از اخلاق ساخته است و سطح درک و برداشت انسانها از اخلاق و زیست اخلاقی را بالا برده است.
🔹رسالت دیگر پیامبر آشنا کردن مردم با تاریخ و معارف است چنان که بخشی از قرآن به بیان روایتهای تاریخی اختصاص دارد.
🔹رسالت دیگر تربیت نیرو است و نهایتاً تشکیل حکومت صالح، به مقداری که میسر است، هم از اهداف رسالت پیامبر اکرم است و اگر آموزههای پیامبر دچار انحراف نمیشد به تمدن بزرگ میرسیدیم.
✍️نویسنده: آیتالله ابوالقاسم علیدوست
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اقتصاد #امامان_معصوم(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2722
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻زیباییهای اخلاقی در مکتب امام حسن مجتبی(ع)
🔸عقل و علم مهمترین ویژگی امت اسلام است.
🔸تا به چیزی یقین نکردهاند و حقانیت آن را درک نکردهاند، نسبت به آن عملی ندارند و بر آن هستند تا مبتنی بر علم نه ظن و بر اساس عقل نه جهل عمل کنند.
🔸این علم که با دستهبندی دادههای بیرونی در قالب تفکر و سپس عرضه آن به داشتههای درونی فطری به عنوان تعقل به دست میآید، انسان را با حقایق آشنا میکند و نیز جهتگیری قلبش را سامان میدهد تا گرایش به حق و گریزش از باطل داشته باشد.
✍️نویسنده: فرشته محیطی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اخلاق #علم #عقل #امام_حسن_مجتبی(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2720
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻زیباییهای اخلاقی در مکتب امام حسن مجتبی(ع)
🔸از منظر تعالیم قرآن، دنیا مزرعه آخرت است و آنچه اصالت دارد آخرت و زندگی اخروی است؛ اما این زندگی اخروی در همین دنیا ساخته میشود و اگر کسی نتواند در دنیا، آخرتش را بسازد، در آخرت دست خالی خواهد بود.
🔸هر کاری که انسان میکند در شاکله و شخصیت وی تاثیرگذار است و او را خدایی یا فرشتهگونه میکند یا موجب سقوط در مرتبه حیوان و جماد میشود.
🔸دنیا فرصتی استثنایی برای انسان است و باید از آن به خوبی بهره گیرد؛ اما این بهرهگیری به معنای محبت و علاقه به دنیا نیست به طوری که بخواهد هر چیزی را برای خود جمع کند و با تکاثر و زیادتخواهی دیگران را محروم کند، بلکه کوثر حقیقی آن است که انسان با انفاق مال و صدقات در اشکال گوناگون، آخرت را برای خویش فراهم آورد.
🔸از این رو عفو و گذشت از مال و حق خویش و نیز اقامه عدالت و دادن حق هر کسی به میزان سهم مشخص الهی موجب میشود که انسان به تقوایی دست یابد که معیار سنجش انسان در قیامت است(حجرات، آیه ۱۳)؛ زیرا این تقوا همان حق مطلق است که انسان میبایست با کارهایش در دنیا آن را به دست آورد و عبادت در چارچوب اسلام نیز تامینکننده همین امر است.(بقره، آیه ۲۱)
🔸امام حسن مجتبی(ص) درباره تحقق زهد در شخص به دو امر معرفت و محبت اشاره میکند و میفرماید: مَنْ عَرَفَ اللهَ أحَبَّهُ، وَ مَنْ عَرَفَ الدُّنْیا زَهِدَ فیها؛ هرکس خدا را بشناسد، (در عمل و گفتار) او را دوست دارد و کسی که دنیا را بشناسد آن را رها خواهد کرد. (کلمه الامام حسن، ج۷، ص۱۴۰)
✍️نویسنده: فرشته محیطی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اخلاق #علم #عقل #امام_حسن_مجتبی(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2720
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوستی و دشمنی در اسلام
🔹کسانی که اظهار بیطرفی میکنند معمولاً به باطل تمایل دارند همیشه عدهای در جامعه هستند که اظهار میکنند ما بیطرفیم و کاری به کار کسی نداریم و فقط زندگی خودمان را میکنیم.
🔹گاهی این فراد از نظر جمعیت هم بر اهالی جبهه حق و اهالی جبهه باطل غلبه پیدا میکنند.
🔹این افراد میگویند که ما به دنبال زندگی خودمان هستیم و نمیخواهیم وارد درگیریها بشویم. البته این افراد به دلیل سرکوب کردن عقل بیدارگر خود و به دلیل تمایل زیادی که به مادیات نشان میدهند معمولاً سر بزنگاه به سمت دشمن حرکت میکنند و به جبهه دشمن میپیوندند.
✍️نویسنده:حجت الاسلام رضا غلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #دوستی #دشمنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2717
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوستی و دشمنی در اسلام
🔹دوستی با دشمنان اسلام، انسان را به شک و دو دلی درباره حق دچار میکند نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که کسانی که با دشمنان به ویژه منافقین طرح دوستی میریزند، تدریجاً درباره حق دچار شک و دودلی میشوند.
🔹حتی دوستی با افراد به ظاهر بیطرف و خنثی هم میتواند در انسان شک و دودلی بوجود بیاورد و یکی از مهمترین دلیل آن نابینایی ای است که در نتیجه دوستی با دشمن به انسان عارض میشود.
🔹 امام علی (ع) میفرمایند: «مَنَ عَمِیَ عمّا بینَ یَدَیهِ غَرَسَ الشَّکَّ بینَ جَنبَیهِ» یعنی هرکه از دیدن آنچه در برابر اوست نابینا باشد، نهال شکّ را در میان دو پهلوی خود (سینه اش) بنشاند. (غرر الحکم: ۸۸۵۵)
🔹 از طرف دیگر، معمولاً دوستی با دشمن انسان را به گردنکشی در برابر حق و فسق و گناه میکشاند و همین امر هم در ایجاد شک و دو دلی تأثیر به سزایی دارد. امام علی (ع) میفرمایند: مَن عَتا عن أمرِ اللّه ِ شَکَّ» یعنی هر که درباره خدا گردن کشی کند، دستخوش شکّ شود. (الکافی: ۲/۳۹۲/۱)
🔹اسلام به دنبال پایان دادن به دشمنیهاست در تاریخ هست که در جنگ صفین یاران امام علی (ع) میگفتند، که چرا در نبرد صفین درنگ میکنی و به آنان اجازه جنگ نمیدهی! امام (ع) در پاسخ فرمودند: یعنی اما این که میگوئید که این درنگ به این سبب است که مرگ را ناخوش میدارم، به خدا سوگند، باکی ندارم که من به سراغ مرگ روم یا مرگ به سراغ من آید.
🔹اما این که میگوئید که در پیکار با مردم شام دچار تردید شدهام، به خدا سوگند، هیچگاه جنگ را حتی یک روز به تأخیر نینداختم مگر به آن امید که گروهی از مخالفان به من پیوندند و به وسیله من هدایت شوند. و با چشمان کم سوی خود پرتوی از راه مرا بنگرند و به راه آیند. چنین حالی را دوست تر دارم از کشتن ایشان در عین ضلالت، هرچند، خود گناه خود به گردن گیرند.
🔹 پس همانطور که ملاحظه میفرمایید، اصل در اسلام تلاش و مجاهدت برای پایان دادن به دشمنیها و هدایت و جذب کسانی است که از سر نادانی به دشمنی علیه جبهه حق روی آورده اند.
🔹 لذا آغوش جبهه حق به روی کسانی که توبه واقعی میکنند و ضمن اصلاح گذشته به دنبال پیوستن به جبهه حق هستند همیشه باز است.
✍️نویسنده:حجت الاسلام رضا غلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #دوستی #دشمنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2717
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
31.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻شغل جدید سربازان خردسال
▪️قسمت پنجم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
🔺لینک قسمت چهارم:
https://eitaa.com/fekrat_net/2346
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود
🔸امام بهسوی سرزمینهای ایران که در آنها تعصب قبیلهای و نفوذ بنی امیه کمتر بود (عراق امروز)، حرکت کردند؛ اما سپاهیان یزید راهشان را مسدود ساختند.
🔸توجه کنید که کربلا بخشی از سرزمینهای تصرفشده اعراب از ایران بود و مدائن که اکنون نزدیک کربلا و نجف است، زمانی پایتخت ایران بوده است.
🔸امام حسین(ع) از سرزمین مادری عربی (عربستان)، به طرف ایران حرکت کردند، اما راهشان به سوی ایران مسدود شد و نبرد در همان سرزمین رخ داد. در واقع سیدالشهدا (ع) در ایران آن روزگار شهید شدند.
🔸عجیب است که این نکته، از سوی مورخان مورد غفلت واقع شده است.
🎤گفت وگو با: دکتر علیاصغر پورعزت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #عدالت #عقلانیت #جامعه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2630
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود
🔸در رویکردهای ایدئولوژیک که ربطی به باورهای ایمانی ندارد، بر ضرورت قیام و تهاجم و جنگ تأکید میشود.
🔸 در اینگونه رویکردها، حتماً باید گروهی نظیر پرولتاریا قیام کند و سرمایهداری را کنار بگذارد؛ ولی در اسلام، ضرورت رعایت مردم و احقاق حق، به طور جدی مانع از تمایل به هرج و مرج میشود و حق سرمایهدار نیز تا جایی که خطا نکرده، محترم است.
🔸عدالتخواهی، صرفاً از طریق قیام مسلحانه و کشت و کشتار نیست. چهبسا که این روش برای نیل به عدالت، به بیعدالتی بیانجامد. شما یک بررسی بفرمایید که آیا در جریان انقلاب، همه رفتارها و همه انتقامگیریها، عادلانه بودند؟ در جریان انقلاب ما، هم توسط موافقان و هم مخالفان انقلاب، بیعدالتیهایی صورت گرفت. خیلی از گروهها و گروهکهایی که در ادعا، طرفدار انقلاب بودند، در جریان انقلاب مرتکب جنایت شدند؛ هم در جریان انقلاب و هم بعد از پیروزی انقلاب.
🔸 در مرام اهل بیت، تاکید میشود که به هیچ وجه نمیتوان از طریق ستم به عدالت رسید.
🔸وقتی میگوییم «از ستم نمیتوان به عدالت رسید»، یعنی چه؟ یعنی شما هیچ مسیر پیشبینی نشده و آشوبطلبانهای را نمیتوانید برای میل به عدالت، در پیش بگیرید. اگر آشوب پیش آمد چه؟ اگر آشوب پیش آمد، شما باید از جناح حق، حمایت کنید؛ چه طرفدار شما باشند و چه مخالفتان.
🔸اینکه آیا همیشه ابتدائاً برای میل به عدالت، میتوان فضا را مشوش کرد و انقلاب کرد و غیره، خودتان عقلانی قضاوت کنید.
🎤گفت وگو با: دکتر علیاصغر پورعزت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین(ع) #عدالت #عقلانیت #جامعه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2630
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نشر سنتی و نویسندههایی که جهانی فکر نمیکنند
🔹ما نگاه به داخل داریم؛ مثل صنعت خودروسازیمان. در بحث نشر هم، همین مساله را داریم.
🔹اصولا نویسندههای ما برای داخل کشور مینویسند و نگاهی به خارج از کشور ندارند .
🔹خود همین مساله باعث میشود ما خیلی رویکرد جهانی به این کار نداشته باشیم و تا حدی هم بحث ممیزی باعث میشود آثار برای غیرایرانیها قابلهضم نباشد و کارها دارای چارچوب خاصی میشود و هرطور حساب میکنید، همه اینها باعث میشود در بیرون از کشور کتابها چندان دیده نشوند.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #نویسنده #نشر #انتشار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2687
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نشر سنتی و نویسندههایی که جهانی فکر نمیکنند
🔹کارهایی که در این حوزه انجام شده است، تقریبا به دو بخش تقسیم میشود و ادامه میدهد: «بعد از انقلاب برخی ناشران در یک سیستم دولتی تعریف و تاسیس شدند که فقط در همین زمینه فعالیت داشته باشند، اما همگی شکست خوردند و پولهای هنگفتی را در این عرصه از دست دادیم و الان به جایی رسیدهایم که میدانیم با کار دولتی نمیتوانیم راه به جایی ببریم.
🔹 کارهایی که انجام شد، بسیار نازل و توزیعشان در حد رایزنیهای فرهنگیمان انجام میگرفت.
🔹میتوان گفت نقطه پایان این پروسه، همان رایزنیهای فرهنگی بودند؛ یعنی کار ترجمه به اینها که میرسید متوقف میشد و دیگر کاری انجام نمیگرفت و دلیل آن هم انتخاب اشتباه آثار و ترجمههای ضعیف بود و طوری میشد که این کتابها در انبارهای رایزنیها مدفون میشد.»
🔹نبود آرشیو خوب از آثار ترجمهشده ایرانی ضعف بزرگی است و این ضعف به این مساله برمیگردد که ما مترجم خوب نداریم و ترجمهها بسیار نازل هستند، چون مترجم قرابتی با زبانی که ترجمه میکند ندارد و همین مشکلزا میشود و همینطور آماتور بودن برخی آژانسهای ادبی ایرانی باعث شده ما در بخش بینالملل بینهایت ضعیف باشیم.
🔹حتی بهنسبت کشورهایی که عمر ادبیات معاصرشان هم به ۲۰ سال نمیرسد، مثل کشورهای عربی عربستان، امارات و قطر که باتوجه به شرایط مالی قویترشان حضور خیلی موفقتر و رنگینتری در عرصه بینالملل، داشتند، ما همچنان درجا زدیم.»
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #نویسنده #نشر #انتشار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2687
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net