eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻جامعیت، از امتیازهای فلسفه فارابی است 🔹تصرفی که فیلسوفان جهان اسلام و در صدر آن فارابی در فلسفه یونانی کردند بر خلاف آنچه در ظاهر فهمیده می‌­شود این نبود که به حکم اعتقاد و بنا بر پیروی از اعتقادات مسلمانی خدای ارسطو را که صرفاً علت غایی بود به صورت خدای قادر مرید و علت فاعلی موجودات تصویر کنند. فارابی و اخلافش با نظری متفاوت نسبت به موجودات می‌­نگریستند. 🔹 آنها موجودات یعنی ماهیات را ممکن به معنی خاص می­‌دانستند و ممکن به معنی خاص چیزی است که می­‌تواند باشد و می­‌تواند نباشد و اگر هست علتی دارد. موجوداتی که هستند علت دارند. به این ترتیب معنی موجود و مقام علت در آغاز فلسفه دوره اسلامی صورت دیگر پیدا کرد. 🔹این فلسفه در آثار فارابی تدوین اجمالی پیدا کرد. فلاسفه­ ای که بعد از او آمدند مطلب را تفصیل دادند و امکان­‌های نهفته در آن اجمال را کشف کردند. کار این فلسفه در بسط خود بالاخره به صورت حکمت متعالیه ملاصدرا در آمد. فارابی مقصد فیلسوفان را رسیدن به حقایق برهانی می­‌دانست و کوشید آراء افلاطون و ارسطو را با هم جمع کند. 🔹او معتقد بود که فلسفه یکی است و علم برهانی است. فلاسفه هم با هم اختلاف ندارند و اختلافشان ظاهریست. زبان­‌ها را نیز تقسیم کرد و زبان برهان را برترین زبان دانست. تا اکنون هم فیلسوفان جهان اسلام، فلسفه درست را فلسفه برهانی می­‌دانند. 🔹اکنون ما از مقام فارابی در تاریخ فلسفه اسلامی و اثری که بر اخلافش داشته است کم و بیش آگاهی داریم یا می­‌توانیم آگاهی داشته باشیم. اما اینکه با او چه نسبتی داریم و از او چه می­‌توانیم بیاموزیم چیز چندانی نمی­‌دانیم. ✍️نویسنده: دکتر رضا داوری اردکانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2780 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ترفندها و روش‌های شیطانی از منظر قـرآن 🔸براساس تعالیم قرآن، شیطان محدود به ابلیس، این شیطان جنی نیست، بلکه شیاطین جنی و انسی بسیاری هستند(انعام، آیه ۱۲۱؛ اسراء، آیه ۳۷؛ انعام، آیه ۱۱۲) که با مکر و کید خویش تلاش می‌کنند تا‌ افراد به ظاهر آزاد، نتوانند مقاصد اصلی خویش را تحقق بخشند، بلکه تنها کاری را انجام دهند که شیاطین، انتظار تحقق آن را دارند. 🔸بر این اساس، هر کسی در دام شیاطین جنی یا انسی بیفتد از مقصد خویش دور شده، گرفتار انحراف و سختی شدید می‌شود و به هدف و مقصدی که داشته نمی‌رسد. 🔸در حالی که در ظاهر آزاد و رها بود تا بر اساس اراده و اختیار خویش عمل کند؛ اما در باطن چنین شرایطی برایش فراهم نبوده است. ✍️نویسنده: مسعود محمدی‌نیک •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2778 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ترفندها و روش‌های شیطانی از منظر قـرآن 🔸از روش‌هایی که شیاطین برای سلطه و چیرگی خویش بهره می‌برند، اسراف و زیاده‌روی در هر کاری است که می‌تواند خروج از حدود الهی را به دنبال داشته باشد. 🔸ابلیس و شیاطین تلاش می‌کنند تا اقتصاد را که مایه قوام اجتماع است از بین ببرند و مردمان دچار فقر شوند؛ زیرا این‌گونه مردمان به کفر نزدیک می‌شوند. 🔸بر این اساس چند برنامه برای نابودی اقتصای دارند که شامل تبذیر و ریخت و پاش مواد غذایی و مانند آن، یا عدم کمک مالی یا گرفتن ربا و مانند آنها است که همگی موجب تضعیف اقتصادی سالم و جریان آزاد و سالم اقتصاد در جامعه می‌شود.(اعراف، آیات ۲۰۱ و ۲۰۲؛ اسراء، آیات ۲۶ و ۲۷؛ اعراف، آیه ۳۱؛ انبیاء، آیه ۹) 🔸همچنین از جمله روش‌های شیاطین برای دستیابی به قدرت و ایجاد سلطه بر دیگران، تحزب‌گرایی و ایجاد شکاف و شقاق میان مسلمانان است؛ زیرا این‌گونه می‌توانند مردم را برده و بنده خویش سازند.(قصص، آیه ۴) احزاب شیطانی مجموعه‌ای از دنیاطلبان و منکران حق و معاد و قیامت هستند(فاطر، آیات ۵ و ۶) 🔸البته در این میان گروه منافق نیز با آنان هستند و جریان داخلی امت را به سمت و سوی منکران و کافران هدایت می‌کنند.(مجادله، آیه ۱۹؛ الکشّاف، ج ۴، ص ۴۹۵؛ مجمع البیان، ج ۹- ۱۰، ص ۳۸۲) ✍️نویسنده: مسعود محمدی‌نیک •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2778 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خلافت هم مثل امامت تقدس دارد و نباید این دو را تفکیک کرد 🔹دکتر مصطفی محقق داماد طی بیانی اظهار داشتند : «من معتقدم ما باید در شیعه خلافت را از امامت جدا کنیم؛ امامت امری قدسی و متصل به خداوند است و خداوند امام را مشخص می‌کند. جنبه امور دنیوی انسان‌ها هم با بیعت و شوراست و شیعه برای خلافت تقدس قائل نیست». 🔹پاسخ نقضی این ادعا صلح حدیبیه است توسط پیامبر؛ پیامبر با برقراری صلح حدیبیه بین خود و مشرکان پیمان عدم تعرض بست و این بدین معنی است که پیامبر مشرکان را در منطقه خودشان آزاد گذاشت که به شرکشان ادامه دهند. 🔹آیا این آزادی عمل به مشرکان دادن معنی‌اش این است که توحید در عبودیت تقدسی ندارد؟ آیا صرف آزاد گذاشتن مشرکان برای ادامه کارهای مشرکانه معنی‌اش این است که توحید امر قدسی نیست؟! 🔹 مسلماً چنین برداشتی درست نیست؛ پس در صلح امام حسن هم چنین برداشتی درست نیست. ✍️نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2796 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خلافت هم مثل امامت تقدس دارد و نباید این دو را تفکیک کرد 🔹دلیل دیگری که بطلان نظر جناب آقای محقق داماد را روشن می‌کند این است که قرآن به مدیریت پیامبر نسبت به امور دنیوی مردم تقدس می‌دهد تا جایی که خداوند کسانی را که مدیریت دنیوی پیامبر را در مشاجرات بین خود نپذیرند از دایره ایمان خارج می‌داند؛ زیرا در باره آنها در سوره (۶۵ نساء) چنین گوید: «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیما» به پرودرگارت قسم؛ مردم ایمان نخواهند داشت، مگر این که در مشاجرات خود حکمیت تو را بپذیرند و تسلیم محض تو باشند. 🔹روشن است مشاجرات مردم عمدتاً به کارهای دنیوی آنان ارتباط دارد اما با این حال طبق مفاد این آیه؛ خداوند این مدیریت دنیوی را چنان تقدس می‌دهد که بدون پذیرش آن، ایمان منتفی است یعنی خدا کسانی را که حکمیت دنیوی پیامبر را قبول نکنند مؤمن نمی‌داند؛ حال آن طبق دیدگاه جناب محقق داماد نفی چنین حکمیتی نباید مشکلی برای ایمان مردم داشته باشد چون این مربوط به کار دنیوی است و نباید تقدس دینی داشته باشد. 🔹روشن است چنین مدیریتی در دوره امام حسن و سائر ائمه به آن حضرات منتقل شده است و در دوره غیبت، طبق ولایت فقیه به حاکمان مشروع دینی می‌رسد؛ و بنابراین مدیریت ائمه و حاکمان کارشناس دینی هم، همان تقدسی دارد که برای مدیریت پیامبر بود (گرچه با اختلاف مرتبه)؛ بنابراین بر فرض که حوزه عمل‌کرد خلافت امور دنیوی باشد اما این ادعا که خلافت چون به امور دنیوی تعلق دارد تقدس ندارد ادعای باطلی است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2796 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راه‌های مشترک اثبات امامت شیعی در میان اهل سنت و اهل تشیع 🔸سید مرتضی، یکی از علمای بزرگ شیعه در توضیح دلالت قاعده لطف بر وجوب امامت چنین نوشته است: «می‌دانیم که تکالیف عقلی برای بشر وجود دارد، و نیز می‌دانیم که مکلفان معصوم نیستند. 🔸با توجه به این دو مطلب، دلیل وجوب امامت این است که هر فرد عاقلی که با عرف و سیره عقلا آشنایی دارد می‌داند که هرگاه در جامعه‌ای رهبری باکفایت و تدبیر وجود داشته باشد که از ستمگری و پلیدی جلوگیری و از عدالت و ارزش‌های انسانی دفاع کند، شرایط اجتماعی برای توسعه فضائل و ارزش‌ها فراهم‌تر خواهد بود و این، چیزی جز لطف نیست. 🔸زیرا لطف آن است که با توجه به آن، مکلفان به طاعت و فضیلت روی می‌آورند و از زشتی و تباهی دوری می‌کنند. بنابراین، امامت در حق مکلفان، لطف است» (شریف مرتضی، ۱۴۱۱ ق). ✍️نویسنده: حسن عبدی پور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2811 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راه‌های مشترک اثبات امامت شیعی در میان اهل سنت و اهل تشیع 🔸ممکن است کسی سوال کند که اگر ارسال امامان دلیل کلامی دارد و واجب عقلی است پس چرا تنها شیعه به آن معتقد است؟ در پاسخ این سوال باید گفت این تنها شیعه نیست که به وجوب ارسال امامان برای هدایت انسان‌ها معتقد است. سایر فرقه‌های اسلامی نیز به این وجوب اعتقاددارند. به‌عنوان‌مثال معتزله نیز به وجوب امامت اعتقاد دارد. 🔸 البته برخی از اهل معتزله، وجوب امامت را وجوبی عقلی و برخی دیگر از اهل معتزله، وجوب آن را نقلی دانسته‌اند (طوسی، ۱۴۱۳ ق؛ تفتازانی، ۱۴۰۹ ق؛ طوسی، ۱۴۰۵ ق؛ حلی، ۱۳۸۲؛ شریف، ۱۳۲۵). قاضی عبدالجبار (۴۱۵ ق) معتزلی در کتابی که به او نسبت داده‌شده است، امامت را این‌طور تعریف می‌کند: “امام در اصل لغت، همان فردی است که مقام شده است… اما در شریعت، اسمی است که قرار داده‌شده است، برای کسی که ولایت بر امت و تصرف در امور آنها را دارد، به‌گونه‌ای که بالاتر از دست او دستی نیست” (معتزلی، بی تا ). 🔸علاوه بر این، فرقه‌های دیگری مانند اباضیه، ماتریدیه، و گروهی از زیدیه، امامت را واجب دانسته‌اند. برخی دیگر از فرقه‌های اسلامی نیز که با ما اهل تشیع در وجوب عقلی امامت اختلاف دارند، در وجوب نقلی آن با ما موافق و همراه هستند. 🔸به‌عنوان‌مثال اهل اشعریه نیز اصل امامت را واجب می‌دانند ولی به دلیل آن‌ که به اصل حسن و قبح عقلی و واجب بودن امور بر خداوند معتقد نیستند، وجوب امامت را نقلی دانسته و پشتوانه آن را نقل و احادیث می‌دانند. 🔸عضدالدین ایجی اعتقاد دارد که نزد اهل اشعریه، نصب امامان علیهم‌السلام به دلیل نقلی واجب است (شریف، ۱۳۲۵). منظور او از نقلی بودن در اینجا این است که به دلیل آن‌که خدا گفته است، نصب امامان علیهم‌السلام واجب گردیده و نه به دلیل آن‌که عقل ما به آن حکم کرده باشد. ✍️نویسنده: حسن عبدی پور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2811 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻دیالکتیک صدرایی و تدارک جدایی نظر و عمل 🔹من روش‌شناسی خاصی از صدرا سراغ ندارم، اما حسب «ابتنای روش‌شناسی بر هستی‌شناسی» می‌شود بذرها و جرقه‌هایی را در این میان کشف کرد؛ یعنی همان «هستی‌شناسی صدرایی» یا «وحدت در عین کثرت» یا تشکیک (که به آن دیالکتیک می‌گویم)، می‌تواند مبنای یک روش‌شناسی متناظر باشد و ندیدم کسی این روش‌شناسی را کشف یا ابداع کرده باشد. 🔹معتقدم که می‌شود براساس هستی‌شناسی صدرا یک معرفت‌شناسی ساخت، یعنی این ظرفیت وجود دارد. گرچه هنوز تحقق نیافته است. 🔹کسی که ادعایی در روش‌شناسی دارد، باید تمام مدعیات روش‌شناسی موجود را بشناسد. همان سوالاتی که در معرفت‌شناسی مطرح می‌شود در روش‌شناسی هم مطرح می‌شود: صدق چیست؟ عینیت چیست؟ بیناذهنیت چیست؟ داوری چیست؟ 🎤گفت وگو با: دکتر عماد افروغ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2809 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻دیالکتیک صدرایی و تدارک جدایی نظر و عمل 🔹ما قرائت‌های مختلفی از دیالکتیک داریم؛ دیالکتیک کانتی داریم، دیالکتیک هگلی داریم، مارکسی داریم، دیالکتیک روی بسکار و… داریم، دیالکتیک متجزی داریم، غیرمتجزی داریم، دیالکتیک باز و دیالکتیک بسته داریم. دیالکتیک در یک کلام یعنی کل و جزء، اتصال و عدم اتصال، هم‌وقوعی تمایز درعین اتصال؛ آیا در ملاصدرا، این هم‌وقوعی درمی‌آید یا در‌ نمی‌آید؟ وحدت در کثرت همین است دیگر! وحدت می‌شود همان اتصال و کثرت هم همان تمایز است. 🔹 خودِ آقای بسکار وقتی مراحل دیالکتیکش را مطرح می‌کند، همین بحثِ وحدت در عین کثرت را مطرح می‌کند و مرحله آخرش هم می‌شود Nonduality یا همان نا دوگانه‌نگری و عدم ثنویت. 🔹 آیا در صدرا نادوگانه‌نگری نیست؟ به نظرم هست. چرا؟ چون صدرا اصالت را به‌وجود می‌دهد، نه ماهیت. پس تفکر صدرا دیالکتیکی است. اصالت ماهیت به تعبیر امام خمینی(ره)، می‌شود کثرات پراکنده، ولی وحدت در عین کثرت این‌گونه نیست. 🔹امام در تقریرات فلسفی تصریح دارد که شما با اصالت ماهیت به یک متباینات متکثر می‌رسید ولی با اصلِ شریفِ اصالت‌الوجود به این نمی‌رسید. کل‌گرایی صدرا، چون متاثر از عرفان است، توحیدی است (وحدت در عین کثرت است). در بسکار هم همین‌طور است، به‌ویژه در مرحله آخر که فرا واقعیت مطرح شده، سر از توحید و خدا در می‌آورد. بسکار البته از ماده شروع کرد، لکن در ادامه قرائتی از ماده مبتنی‌بر ضرورت، به مفهومی به‌نام غیاب رسید که درنهایت سر از وجود مطلق خداوند درآورد. 🔹بنابراین اگر دیالکتیک را یک پیوند درونی درعین ارتباطات بیرونی تعریف کنیم، این در تفکر صدرا نیز هست. اتفاقا دیالکتیک صدرایی و بسکاری به‌جهت اینکه جهت خدایی دارند خیلی هم شبیه یکدیگرند! خیلی عجیب است که کسی بداند که ملاصدرا قائل به حرکت جوهری و حرکت آن به آن است و درعین حال بگوید که صدرا دیالکتیک ندارد! 🔹اما درباره حوزه نظر و عمل باید بگویم کسانی که می‌گویند حکمت عملی و حکمت نظری، چگونه می‌خواهند این دوگانگی را تاویل کنند؟ خود این تقسیم‌بندی نوعی دوگانه‌نگری و نوعی ثنویت است. این را چطور توجیه می‌کنید؟ این ثنویت هم ریشه در جدایی نظر و عمل دارد. چه کسی گفته عمل و نظر از هم جدا هستند؟ اصلا چه کسی گفته در نظر، عمل لازم نیست؟ چه کسی گفته شما بدون عمل به نظر می‌رسید؟ شما مثلا در درکی که از حکمت نظری دارید، می‌خواهید عالَم را بشناسید که آن هم بدون عمل و مفهوم امکان‌پذیر نیست. 🔹شما چطور مفاهیم را کنار می‌زنید؟ با عمل. یک مفهوم را می‌بینید کارایی ندارد، آن را کنار می‌زنید و یک مفهوم دیگر را جایگزین می‌کنید. این کار چگونه انجام می‌شود؟ با عمل! اگر عمل نباشد، نه نظر است و نه عمل. 🎤گفت وگو با: دکتر عماد افروغ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2809 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دوقطبی شکاف‌انداز میان راست و چپ رادیکال 🔸به طور سنتی لیبرال‌ها و دموکرات‌ها، بال چپ جناح‌های سیاسی آمریکا و محافظه‌کاران و جمهوری‌خواه‌ها، بال راست آن را می‌سازند و چپ رادیکال و راست‌های افراطی در دو سر این طیف قرار می‌گیرند. 🔸 رسانه‌ها نیز در چنین ترکیبی از سوی موسسات پژوهشی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، با این تفاوت که برخی از آنان، آشکارا به عنوان رسانه یک جریان خاص شناخته شده و برخی دیگر فقط نزدیک به دیدگاه‌های یک جریان محسوب می‌شوند. 🔸در میان رسانه‌های مهم و معتبر دیگر آمریکایی، گاردین، واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز، نیویورکر، CNN، MSNBC و برخی دیگر نزدیک به جناح چپ ارزیابی شده‌اند؛ موضوعی که طبیعتا برای مخاطبان این رسانه‌ها هم مشهود است. 🔸از سوی دیگر در رسانه‌های نزدیک به جناح راست نیز نام‌های مهمی چون وال‌استریت ژورنال، CBS، دیلی‌میل، نیویورک‌پست، FP و فوربز دیده می‌شود. فاکس‌نیوز، رسانه مشهور محافظه‌کاران و هواداران ترامپ هم نزدیک به شاخص راست‌های افراطی قرار گرفته‌ است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2807 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻دوقطبی شکاف‌انداز میان راست و چپ رادیکال 🔸پژوهش‌های رسانه ای نشان داده است که نزدیکی ایدئولوژیک به هر دو جناح در انتخاب‌شدن رسانه توسط خوانندگانش و اعتماد به آن‌ها موثرترین فاکتور بوده است. در واقع حدود دوسوم لیبرال‌دموکرات‌ها (۶۶درصد) نیویورک‌تایمز می‌خوانند چون به نظرشان چپ است و دیدگاه نزدیکی به آن‌ها دارد و از آن طرف سه‌چهارم جمهوری‌خواهان محافظه‌کار هم فقط به فاکس‌نیوز اعتماد دارند. 🔸تحقیقات حاکی از آن است که شکاف میان دو جناح در بالاترین حد خود در پنج سال گذشته قرار گرفته است، به طوری که عملا تعداد بسیار بیشتری از جمهوری‌خواهان تصریح می‌کنند هیچ اعتمادی به رسانه‌های دموکرات‌ها ندارند و در مقایسه با مطالعه مشابهی در سال ۲۰۱۴، بی‌اعتمادی جمهوری‌خواهان به ۲۰ رسانه دموکرات‌ها که در هر دو پژوهش از آن‌ها به آن رسیده شده، به تعداد بی‌سابقه ۱۵ رسانه افزایش پیدا کرده است. 🔸این درحالی است که بی‌اعتمادی آن‌ها به سه رسانه اصلی چپ یعنی CNN، نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست هم به مراتب افزایش پیدا کرده است. این گزارش‌ها همگی از گسترش شکاف میان رسانه‌ها و خوانندگان آن‌ها از افکار عمومی و البته مخاطبان‌شان در میان کنشگران سیاسی هر دو جناح خبر می‌دهند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2807 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻با پیروزی بایدن، معجزه‌ای رخ نخواهد داد 🔹وابسته‌کردن اقتصاد و شرایط ایران به آمریکا، نوعی اشاعه و اهانت به جمهوری اسلامی ایران است. 🔹برای ایران هیچ تفاوتی ندارد که جو بایدن از حزب دموکرات یا دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه به پیروزی برسند. 🔹هردو در سیاست‌های کلان در تقابل با ایران هستند. منتهی ادبیات جو بایدن در مقایسه با دونالد ترامپ، یک مقدار ملایم‌تر است و احتمال اینکه جو بایدن پیروز شود و یک گشایش جزئی و کوتاه‌مدت در اقتصاد ایران به وجود بیاید، وجود دارد؛ به دلیل مسائل روانی و اینکه بسیاری فکر می‌کنند اقتصاد ایران وابسته به آمریکاست. 🎤گفت وگو با: دکتر حسن هانی‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2822 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net