eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
995 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
دیده‌بان شماره 10-compressed-1.pdf
7.32M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ بخش دوم/ویژه مردادماه 1399 🔻(شماره دهم) 🔹در این شماره، دیده‌بان‌اندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه به مناسبت سالگرد شیخ اشراق، به بررسی تحلیل‌هایی که امسال از این موضوع ارائه شد، به‌نحو مختصر بپردازد. 🔹 در این شماره به موضوع برگزاری محرم در ایام کرونایی اختصاص یافت. در این بخش با بازنمایی نظرات موافقین و مخالفین، محورهای اصلی و موردتوجه هر دسته برجسته شده است. 🔹 در بخش علوم انسانی این شماره، ابتدا به بازتاب نشست علم دینی پرداخته شده است. پیچیدگی و پر اهمیت بودن مسأله علم دینی، موجب تکثر نظرات و آرای گوناگون اندیشمندان در رابطه با این موضوع است. 🔹در این شماره از بخش روشنفکری، پیرامون نظرات مختلف روشنفکران پرداخته‌ایم و سعی شده با نگاه انتقادی آراء و نظرات‌شان تحلیل و بررسی شود. 🔹تحلیل‌های راهبردی سیاسی که از سوی سیاستمداران اندیشه‌ورز و اندیشمندان سیاسی طرح می‌شود، می‌تواند قابل توجه باشد. در این شماره از دیده‌بان اندیشه نیز بخشی به این تحلیل‌ها اختصاص یافت. لینک دانلود از سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=2829 لینک شماره نهم: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2153 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📋 🔻نقد فیلم از چیستی تا چگونگی! 🔸آنچه در فرهنگ فارسی «نقد» خوانده می‌شود در زبان انگلیسی «review» و در زبان فرانسوی «la revue» به معنای مرور، بازبینی و بازنگری گفته می‌شود؛ آن را بازنگری خواندند زیرا شخص ناقد و بازنگر، با نگرشی پس از ساخت اثر هنری، به تفسیر و تحلیل معنای آن می پردازد. 🔸رولان بارت در مقاله «نقد چیست» در توصیف فعالیت نقد می نویسد: «نقد ساختارگرا یک فعالیت است که شیء (اثر هنری) را طوری بازسازی می کند که قوانین کارکردی آن آشکار می‌شود. 🔸بازسازی شیء که بارت آن را «شبیه سازی» یا تقلید می‌نامد، شیء را فهم پذیر می‌کند؛ زیرا به این ترتیب کارکردهای شیء که در حالت طبیعی آن قابل مشاهده نیست، شناخته می‌شود.» بر اساس نظریه رولان بارت، مسئولیت و وظیفه ناقد بازسازی معنای اثر نیست بلکه بازسازی قواعد و محدودیت‌های گسترش آن معناست؛ به عبارت دیگر، ناقد نظام یک متن را بازسازی می‌کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2837 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقد فیلم از چیستی تا چگونگی! 🔸تنوع روش‌های نقد به تنوع نگرش و نگاه ناقدین است. در حقیقت هر شخصیتی با تکیه بر ذهنیت و گرایش فکری خود، فیلم‌ها را تحلیل و ارزش گذاری می‌کند. در این میان تبیین اصول نقد و تأسیس مکاتب نقد فیلم و آثار هنری شکل گرفت تا مرزبندی اندیشه‌ها دقیق‌تر صورت گیرد. علی رغم این مرزبندی‌ها، باز هم نمی‌توان خطوط خیلی دقیقی برای انواع نقد قرار داد، به عبارتی دیگر، در یک نقد، می‌توان سر نخ ها و شاهدهایی از سبک‌ها و انواع گوناگون به دست آورد. 🔸 یک ناقد در ارزش گذاری اثر هنری، ممکن است هم به ساختار متوسل شود، هم از طرح و داستان فیلم بگوید، هم شخصیت سازی او را ارزیابی کند، و هم محتوا و لایه های معنایی اثر را مورد نقد قرار دهد. 🔸براسـاس نظـر “قره باغـی”گونه‌هـای نقـد هنـری عبارت‌انـد از «نقـد ژورنالیسـتی»، «نقـد پژوهشـی»، «نقـد ابـزاری و کاربـردی»، «نقـد فراگیر و مردم پسـند»، «نقـد فرمالیسـتی« و «نقـد متنگـرا یـا محتواگـرا». 🔸نقدنویسی گاهی بر اساس هدفی که از نگارش آن هست تقسیم بندی می‌شود، گاهی نیز بر اساس نحوه و اسلوبی که در نقد به کار می‌رود تقسیم بندی صورت می‌گیر؛. در هر صورت پژوهش گران و منتقدان سینما، از منظرهای مختلفی به تقسیم بندی انواع نقد پرداخته‌اند. 🔸به طور مثال در نقدهای فرمالیستی، عینیت و وحدت فرم و محتوا، به این معناست که اثر هنری هر فرمی که داشته باشد، معنای خاصی را به آن موضوع اضافه نموده و برای مخاطب ارائه می‌دهد. روشن است که موضوعات و اتفاقات را می‌توان خارج از ساختارهای هنری هم منتقل نمود، اما ویژگی ساختار هنری این است که موضوع یا محتوای خاص را به همراه یک ارزش افزوده به مخاطب ارائه می‌دهد. درک این ارزش افزوده برای مخاطب، ممکن است به صورت مستقیم باشد یا غیر مستقیم و ناخودآگاه. 🔸وجود فرم خاص در یک اثر هنری باعث می‌شود که مخاطب، انتظارات خاصی را پیگیری کند. انتظارات خاص مخاطب به معنای پیشبینی ادامه اثر نیست، چرا که اثری که قابل پیشبینی باشد طبیعتا جذابیت کمتری برای مخاطب دارد. بلکه به این معناست که اگر کارگردان یا خالق اثر، خلاف این انتظارات رفتار کند با واکنش منفی مخاطب مواجه خواهد شد. به عبارت دیگر، این انتظارات بدان معناست که پس از آگاهی و اطلاع، مخاطب آن را در توالی و ادامه فرم فیلم می‌داند یا خیر. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2837 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سیاست ساده‌انگار و عواقب ناچار 🔹طرح دوگانه‌هایی مثل دوگانه «جنگ/صلح» یا دوگانه «جنگ/مذاکره» یا دوگانه «دلار هزار تومانی/دلار پنج ‌هزار تومانی» طرح‌هایی فاقد پیچیدگی و در اصل «ساده‌سازی امر پیچیده سیاست» است. 🔹در این شرایط که جنگ در تمام ساحات انسانی از جمله اقتصادی، فرهنگی، علمی و… برقرار است و درحالی که نظریه‌های مطرح در مورد صلح، کارایی و کارآمدی لازم برای برقراری روابط دوستانه و مبتنی‌بر احترام متقابل و رعایت حقوق دیگران را ندارند ارجاع به صلح و مدارا و اتباع از نظر عموم در باب صلح، چه معنایی دارد؟ 🔹آیا نشانی از «دانش سیاسی»، «تجربه سیاسی» یا «سیاست‌ورزی در حوزه عمومی» در این سخنان می‌شود یافت؟ اگر این سخنان صادقانه باشند، آیا نشان از ساده‌انگاری و ناآشنایی با سیاست ندارند؟ چه صادقانه باشند چه نباشند، اگر جدی گرفته شوند و موثر واقع شوند آیا به خواب‌زده‌کردن مردم و «گرفتاری سیاست عمومی در دوگانه‌های بی‌معنی» منجر نخواهد شد؟ ✍️نویسنده: عباس بنشاسته، محمد علی‌بیگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2833 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سیاست ساده‌انگار و عواقب ناچار 🔹در قدیم صلح به‌طور کلی به چند روش میسر بود. جنگیدن و وادار کردن طرف مغلوب به پذیرش صلح، خود یکی از راه‌های رسیدن به صلح دانسته می‌شد که به صلح رومی معروف است. 🔹 در این وضعیت طرف پیروز یا مجموعه‌ای از قدرت‌های بی‌طرف، شرایطی را به‌عنوان شرایط صلح تنظیم می‌کردند که معمولا به‌نفع طرف پیروز بود. منازعه بری یا بحری، این‌گونه خاتمه می‌یافت و امتیازاتی به طرف پیروز داده می‌شد. اما امروزه دیگر جنگ منحصر به جنگ بری و بحری یا جوّی نیست. 🔹جنگ بری و بحری و جوّی تاحدودی مذموم تلقی می‌شود و متجاوز آن تاحدودی مشخص است البته نه همیشه. تمام صورت‌های جنگ مستقیم نیستند و ممکن است کشور یا گروه نظامی ثالثی، به نیابت از یک کشور وارد جنگی نیابتی شود. جنگ‌های امروزی گسترده‌ترند و محدود به زمین و دریا یا آسمان نیستند و ای‌بسا نیازی نباشد که متجاوز حتی هزینه‌های جنگ بری و بحری و جوّی و… را تقبل کند و نیز در فضای افکار عمومی گناهکار نشان داده شود. 🔹با هزینه‌ای اندک و در فضای -به‌اصطلاح- رقابت میان دولت‌ها، می‌توان با علم سیاست -که به‌قول کلاوزویتس در امتداد جنگ است- منافع قابل‌توجهی کسب کرد بدون آنکه حتی یک گلوله شلیک شده باشد و یا آنکه متجاوز در افکار عمومی مجرم شناخته شده باشد. 🔹دنیای جدید دنیای رقابت است، رقابت اقتصادی، سیاسی، سایبری، اطلاعاتی، علمی و… برقرار است اما مشکل آنجاست که رقابت همیشه عادلانه نیست. در دوره مدرن و مابعد آن، دیگر دوگانه جنگ در مقابل صلح، مانند گذشته جدی نیست. جنگ از صلح قابل تفکیک نیست یعنی اصلا چنین دوگانه‌ای در کار نیست. جنگ و صلح هردو تاکتیکند و آنچه ضامن اجرای آنهاست، حسابگری و سنجش هزینه-فایده بر مبنای سیاست مدرن است و نه اخلاق یا ارزش‌های دینی. به‌علاوه نه‌فقط نظامی‌گری بلکه تمام عرصه‌ها، عرصه جنگ و صلح است. ✍️نویسنده: عباس بنشاسته، محمد علی‌بیگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2833 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رای خواص به زندگیِ بدون عزت و عدالت 🔸برای شناخت دقیق زمینه‌‌‌های صلح امام حسن(ع) و نه تسلیم که متاسفانه برخی صلح می‌‌گویند و تسلیم می‌نامند، جریان‌شناسی دقیق دو طیف متعارض امام حسن(ع) و معاویه و به دیگر بیان جریان «صالحان و ناصالحان» گویای این حقیقت است که «۱- دنیازدگی و ۲- عدم‌دینداری» مردم در نهایت موجب پذیرش صلح از سوی امام حسن(ع) شد. 🔸در بین این دو زمینه نیز البته دنیازدگی عامل اصلی بود، به گونه‌‌ای که موجب شد دینداری در عمل محقق نشود و در حد ابزار توسعه دنیایی به کار آید، در حقیقت گزینه صلح را باید تحمیل توسعه‌گرایان دنیامحور دانست. 🔸حضرت امام حسن(ع) این دو را عامل صلح معرفی کرد و با تعبیر «عبید‌الدنیا» در حقیقت دنیامداران و متدین‌نمایان را افشا ‌کردند (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۱) تا هم برای جامعه عصر خود و هم برای آیندگان مسیری بگشایند . ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عابدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2831 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻رای خواص به زندگیِ بدون عزت و عدالت 🔸اگر بخواهیم برای مثال نقاط اوج رویکرد دنیاگرایانه و دین‌گریزانه مردم آن دوره را متوجه شویم، کافی است به این دو نقطه اوج توجه کنیم: 🔸«۱- استقبال نکردن مردم از حضور در اردوگاه جنگ امام‌حسن(ع)» که مساله‌‌ای بسیار تلخ و برای فرماندهی کل قوا بسیار رنج‌آور است. 🔸 وضعیت به گونه‌‌ای بغرنج شد که امام حسن(ع) فرمود: …شگفتا از مردمی که پی‌در‌پی نه حیا دارند، نه دین… اُف بر شما‌‌ی بردگان دنیا…» (همان، به نقل از الخرائج و الجرائح، راوندی، موسسه امام مهدی، قم، ۱۴۰۹ ق، ج ۲، ص ۵۷۵). 🔸 ۲- اوج دیگر این انحطاط را باید در «سردادن شعار زندگی» و ترجیح چرخ زندگی بر چرخ اسلام و آخرت دانست؛ وقتی که امام فرمود: معاویه ما را به چیزی فراخوانده است که عزت و عدالت در آن نیست. اگر زندگی دنیا را می‌‌خواهید، می‌‌پذیریم و این خار در چشم را تحمل می‌‌کنیم و اگر مرگ را بخواهید، آن را در راه خدا ارزانی می‌‌داریم.» 🔸راوی می‌‌گوید: همه فریاد زدند: «بل البقیه و الحیاه» (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۱). واقعیت این است که مردم به «زندگی بدون عزت و عدالت» رای دادند. رویکرد دنیاگرایی مردم -به‌ویژه خواص- را در قیام و صلح حسنی در آینه خیانت‌هایشان باید دید؛ چنانکه معاویه در آغازین لحظات اکثر آن را جذب کرد، از جمله فرماندهی از قبیله کنده را با ۵۰۰ هزار درهم خرید و او با ۲۰۰ نفر به معاویه پیوست و امام فرمود: من بارها به شما گفته‌ام که وفا ندارید و بنده دنیایید.» 🔸برای نمونه وقتی جاریه بن قدامه نزد حضرت آمد و تقاضای حرکت به سمت دشمن کرد، امام فرمود: اگر همه این مردم مثل تو بودند، رهسپارشان می‌‌کردم ولی نصف یا یک‌دهم مردم این عقیده را ندارند» ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عابدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2831 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مالکیت اسلامی برای احیای زمین بود نه برهم‌زدن توازن اقتصادی جامعه 🔹تعابیر آیت‌الله علوی بروجردی از زوایای مختلفی قابل‌بررسی است؛ مثلا از زاویه فلسفه علم و بحث‌های معرفت‌شناسی، ایشان می‌گوید که اسلام نمی‌تواند اقتصاد داشته باشد، چون بیشتر از ۲۰ قاعده تاسیسی ندارد. خب کسانی که درباره مکاتب علمی مطالعه کرده‌اند، می‌دانند که اساسا مکاتب در پایه‌های اساسی خود، گزاره‌های فراوانی ندارند. 🔹مگر اقتصاد آزاد که جناب علوی بروجردی آن را به‌عنوان اقتصاد عقلایی معرفی می‌کند چند گزاره بنیادی دارد؟ هاـ‌جون‌چانگ در «٢٣گفتار» خود اصول نولیبرالیسم را همین مقدار می‌داند که از آنها هم باز تعداد کمتری از گزاره‌ها را می‌توان گزاره‌های هویتی نولیبرالیسم شمرد. 🔹 گذشته از اینکه در اینجا بحث تفاوت میان دانش هنجاری و اثباتی یا به‌تعبیر شهید صدر تفاوت میان مکتب و علم وجود دارد که اساسا بسیاری از مواردی‌ که جناب علوی به‌عنوان شاهد مثال برای نفی وجود اقتصاد اسلامی به آنها مثال می‌زند مواردی است که شهید صدر خودش آنها را برشمرده و نشان داده که نسبت اینها با اندیشه اسلامی نسبت غیرمستقیم است و مستقیما به اسلامی یا غیراسلامی موصوف نمی‌شود. 🎤گفت وگو با:حجت‌الاسلام سیدامید موذنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2853 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مالکیت اسلامی برای احیای زمین بود نه برهم‌زدن توازن اقتصادی جامعه 🔹شهیدصدر در بخش‌های مختلف آثار خود توضیح می‌دهد که چگونه بین ابعاد مختلف جامعه هماهنگی وجود دارد و اگر اسلام بازسازی کل بنای اجتماعی را به‌عهده نگیرد،‌ نمی‌تواند مسلمانی حقیقی را پرورش دهد. 🔹اخلاق حتی به همان معنای فردی و محدودش هم زمانی امکان تحقق دارد که در جامعه عدالت وجود داشته باشد که ازنظر صدر این عدالت در عرصه اقتصادی با توازن اقتصادی و تکافل اجتماعی محقق می‌شود، آن‌هم نه صرفا با ابزارهای تقنینی، بلکه با اقداماتی اجرایی که شارع در اختیار حاکم قرار داده و این مجموعه برپایه ویژگی‌های تربیتی انسان مسلمان می‌تواند حرکت جامعه را به‌سوی عدالت تسهیل کند. 🔹شهیدصدر بر همین اساس میان دو شأن ولایت امری و پیامبری پیامبر اسلام تفاوت قائل است و این تفاوت را به عرصه تقنین هم آورده و نشان می‌دهد چگونه بسیاری از اوامر و اقدامات آن حضرت، نه در مقام تبلیغ احکام ثابت دین، که از پایگاه ولی امر انجام شده است. 🔹صدر معتقد است شریعت اسلام محدوده‌ای دارد که در نصوص تقنینی برای آن حکم الزامی قرار داده نشده تا ولی امر خودش براساس مکتب اسلام، مصالح و اقتضائات زمان شایسته‌ترین قوانین را برای آن محدوده وضع کند. 🔹 این محدوده طبق تبیین شهیدصدر از منظر هستی‌شناختی منطبق‌بر محدوده تحول‌پذیر ساختار ارتباطی انسان و طبیعت و انسان و همنوع است و از نگرش تشریعی دایره موسوم به مباحات عامه را دربرمی‌گیرد. 🔹اساسا شهیدصدر توضیح می‌دهد که گذشته از اینکه سلوک و سیره پیامبر و اهل‌بیت(ع) چنین چیزی را نشان می‌دهد، اگر ما چنین منطقه‌ای را در احکام شرعی و چنین جایگاهی را برای پیامبر اکرم و ائمه هدی درنظر نگیریم،‌ خاتمیت و فراگیری اسلام را نقض کرده‌ایم. 🔹به‌عنوان مثال شهیدصدر قانون مُمَلِّکیت احیا را ازجمله قوانین حکومتی پیامبر می‌شمارد که پیامبر از رهگذر آن جامعه را برای احیای اراضی و افزایش تولید محصولات کشاورزی، برانگیخت. اما این قانون ولایی نمی‌تواند براساس اصول مکتب اقتصادی اسلام که درپی توازن اجتماعی است، در عصر ابزارهای پیشرفته همچنان پابرجا بماند، زیرا با اصل عدالت در تضاد است. 🎤گفت وگو با:حجت‌الاسلام سیدامید موذنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2853 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سازش‌های بدتر از جنگ و موضع منفعلانه مقابل سیاست تنازعی 🔸دیدگاه تنازعی، جنگ‌طلب است و همه ابزارها را درجهت سلطه خود به‌کار می‌گیرد. ممکن است ابزار جنگ عوض شود اما ماهیت جنگ عوض نمی‌شود. 🔸جنگ نرم و جنگ اقتصادی و… از ابزارهای جدید جهان سلطه است. صرفا چهره جنگ‌ها و ابزارها، تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها متفاوت شده است. 🔸بدین ترتیب با توجه به اینکه جهان سلطه به‌دنیا تنازعی نگاه می‌کند و جنگ به همه ساحات بشری اعم از اقتصاد و… تسری پیدا کرده است، آیا صحبت از صلح معنایی دارد؟ آیا بین گرگ و آهو صلح ممکن است؟ یا باید گرگ از گرگی دست بردارد و یا اینکه آهو از جان خود دست بردارد، راه دیگری وجود ندارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2850 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سازش‌های بدتر از جنگ و موضع منفعلانه مقابل سیاست تنازعی 🔸اگر آمریکا از سلطه‌گری دست بردارد و به حقوق دیگران احترام بگذارد، شاید صلحی مطرح باشد. تا جایی که آمریکا سلطه‌گری می‌کند، جنگ هم خواهد بود. زمانی جنگ تمام می‌شود که یا دندان گرگ شکسته شود و یا ما از بقای خود کوتاه بیاییم. 🔸یا باید مقاومت کنیم و دندان گرگ را بشکنیم یا باید استقلال و امنیت و عزت خود را فدا کنیم. تا زمانی که طرف مقابل گرگ است صلح معنایی ندارد، شاید سازش ممکن باشد اما صلح با او ممکن نیست. سازش همان شکست و تسلیم است. سازش از موضع ضعف، از جنگ بدتر است. 🔸آمریکا و غرب یکجانبه‌گرا و اشغالگر است و به‌دنبال جهانی‌سازی است، اما ما به‌دنبال چندجانبه‌گرایی و همگرایی هستیم. اگر بخواهیم صلح کنیم باید قدرتمند باشیم چراکه از دل ضعف جز ذلت و ناامنی و جنگ بیرون نخواهد آمد. قدرت، صلح را تضمین می‌کند و به‌قول مولوی «جنگ پیغمبر، مدار صلح شد». 🔸مذاکره سیاسی باید از موضع قدرت و فعالانه باشد. مذاکره‌ای که از موضع اقتدار و فعالیت باشد، همان جنگ است. کمااینکه در مورد ماجرای امام‌حسن(ع) می‌توانیم بگوییم که حضرت با معاویه صلح نکرد -صلح به این معنی که حضرت معاویه را قبول داشته باشد و با او همکاری کند نبود- بلکه حضرت به‌دلیل خیانت نیروها نتوانست جنگ را ادامه دهد، در قراردادش با معاویه نیز شرط کرد که بعد از معاویه باید حکومت به حضرت یا امام‌ حسین(علیهماالسلام) بازگردد. 🔸بنابراین مذاکره، اگر از موضع فعال و از موضع قدرت باشد، یک‌نوع جنگ تمام‌عیار است، اما اگر مذاکره از موضع ضعف باشد همان سازش است که از جنگ بدتر است. مذاکره با سازش متفاوت است، همانطور که شجاعت با جبن و جسارت تفاوت می‌کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2850 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مرگ تدریجی رویای براندازی 🔹راه‌حل‌هایی که درواقع به‌معنای تغییر رادیکال نظام و براندازی آن است، ناشناخته نیست، بلکه از خرداد ۷۶ موضوع اصلی نزاع میان نیروهای سیاسی بوده است. 🔹قبل از همه اصلاح‌طلبان بحث ادغام در نظام سلطه را پیشنهاد کردند، بعدا رهبری آن را هاشمی به‌دست گرفت که میراث آن را به روحانی داد. 🔹برجام‌ها درواقع بخش‌های اجرایی این پیشنهاد بودند که به‌دلیل عدم‌اطمینان آمریکا و غرب از قدرت جناح اصلاح‌طلب و اعتدال در اجرایی کردن آن ناکام ماند، خاصه آنکه روحانی نتوانست خلع‌ سلاح موشکی و تغییر سیاست‌های منطقه‌ای را محقق سازد. 🔹 هم‌اکنون آنهایی که برگشت به ترامپ را توصیه می‌کنند در مسیر براندازی عمل می‌کنند. ✍️نویسنده: دکترحسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2485 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مرگ تدریجی رویای براندازی 🔹بنابراین، راه‌حل‌هایی که بر پایه بزرگ‌نمایی و رادیکالیزه کردن مشکلات معیشتی، تغییرات سیاست‌های پایه‌ای کشور در برابر نظام سلطه، پذیرش رژیم اشغالگر قدس یا تغییر سیاست‌های منطقه‌ای را پیشنهاد می‌دهند، نظیر کسانی که بحث از تغییر در ولایت فقیه، یا از ضرورت تغییر در راهبردهای توسعه به‌منظور بهره‌گیری از نظم جهانی موجود برای توسعه چون چین سخن می‌گویند، در واقع به تغییر ماهوی یا براندازی نظام پیشنهاد می‌دهند. 🔹روشن است که در اینجا امکان ورود در پیچیدگی‌های موجود در این پیشنهادات و طرح‌ها ممکن نیست. به‌طور مثال، بعضی که بحث از تغییر راهبرد توسعه و پیروی از الگوی چین بعد از مائو در دوران تنگ شیائو پینگ را مطرح می‌کنند، یا از ماهیت براندازانه این تغییر غفلت دارند یا عامدانه موجب گمراهی می‌شوند. 🔹این توهم که نظام مائوئیستی چین با تغییر راهبرد خود کماکان دست‌نخورده باقی مانده، از جمله این غفلت‌ها یا گمراه‌سازی‌هاست. 🔹از این نیز که بگذریم که تغییر مسیر چین از مائو به تنگ از خلال کودتایی گذشته است که به قربانی کردن همسر مائو و نیروهای وفادار به مائو منتهی شده است، حقیقتا آیا در این ابهامی وجود دارد که نظام چین در وضعیت حاضر نسبتی با انقلاب چین و آرمان‌های آن ندارد بلکه نوعی سرمایه‌داری با خصایص چینی است؟ ✍️نویسنده: دکترحسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2485 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فرآیند محوری یا برآیند محوری در نظام تربیتی 🔸رویکرد غلط و اشتباه در ارزیابی تربیت می تواند به صدمه و انـحراف جدی در مسیر تربیت منجر شود. 🔸روش‌های تربیتی نماد فرآیند محوری و برنامه داشتن در امر تربیت است و بخش عظیمی از توفیقات مربیان و مجموعه‌های تربیتی، وابسته به روش‌هایی است که در مسیر دستیابی به اهداف تربیتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2860 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فرآیند محوری یا برآیند محوری در نظام تربیتی 🔸مهم‌ترین نوع یادگیری انسان، یادگیری مشاهده‌ای است. بر همین اساس، یکی از روش‌های تربیت، تربیت به وسیله الگو است. 🔸همیشه وجود الگوها و سرمشق‌های بزرگ در زندگى انسان‌ها، وسیله مؤثرى براى تربیت آن‌ها بوده است. به همین دلیل، پیامبر و پیشوایان معصوم مهم‌ترین شاخه هدایت را با عمل خود نشان مىی‌دادند. 🔸انسان بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی و آداب و رسوم را در ابعاد مختلف از دیگران الگو می‌گیرد. دانشمندان علم روان شناسی الگوپذیری یا تقلید را چنین تعریف می‌کنند: تقلید به وضعیتی گفته می شود که موقعیتی تحریک کننده موجب فعالیت حرکتی شود. 🔸از طرفی دیگر در امر تربیت ابتدا باید معیارهای راه صحیح تبیین شود سپس به دستاوردهای حرکت در این مسیر اشاره کرد. شخص که مورد تربیت واقع شده با توجه به مزایا و فواید مترتب بر طی کردن راه صحیح، مشتاق به پیمودن طریق درست و صواب می‌شود و به بیان ساده‌تر بشارت به آثار و برکات کار نیک، نیروی محرکه افعال تربیت شونده است. 🔸از آنجاکه بایدها و نبایدهای تربیتی مستلزم تحمل سختی است و ممکن است همین مشقت‌ها، رغبت لازم را در تربیت شونده کاهش دهد؛ لذا بشارت، نقش مهمی در جایگزینی عشق به تکلیف به جای احساس تکلف در هنجار و ناهنجارهای تربیتی خواهد داشت. 🔸شیطان رجیم در قیامت بی‌توجهی مردم به وعده‌ها و بشارت‌های خداوند در دنیا را علت اصلی انحراف و شوم بختی آن‌ها معرفی می‌کند و خود را لایق سرزنش نمی‌داند. این مطلب نشان از این حقیقت است که بشارت‌های خداوند در دنیا ابزاری برای حرکت مردم در طریق صحیح است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2860 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فراموشی و فراموشکاری از منظر قرآن 🔹براساس آموزه‌های قرآن، فراموشی و فراموشکاری نسبت به تکالیف و وظایف، کاری بس نادرست است. 🔹انسان می‌بایست همواره خدا و قیامت را به یاد داشته باشد و تکالیف الهی خویش را نسبت به آن انجام دهد و هرگز عاملی چون شیطان یا مشغولیت به دنیا نباید موجب شود تا به خدا و قیامت و تکلیف گرفتار فراموشی شود؛ زیرا چنین فراموشی مذموم است. 🔹 انسان در زندگی دنیوی لازم است تا نسبت به برخی از چیزها گرفتار فراموشی شود؛ زیرا اگر فراموشی دردها و مصیبت‌ها نباشد، هرگز روی آرامش را نمی‌بیند. ✍️نویسنده : خلیل منصوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2858 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فراموشی و فراموشکاری از منظر قرآن 🔹از نظر قرآن فراموشی گاهى به صورت طبیعى است، همانند فراموشی موسی(ع) و همراهش که خدا می‌فرماید: «نسیا حوتهما» (کهف، آیه ۶۱)؛ و گاهى بر اثر اعراض و توجه و‌اشتغال به امور مادى و دنیایى است که انسان را از وظیفه‌اى که خداوند به آن یادآور شده بود باز مى دارد، چنانکه در قرآن آمده است: «پس از آن اعراض کرد و آنچه را پیش فرستاده را فراموش نمود»(کهف، آیه ۵۷) 🔹فراموشی که بر اساس عدم اهتمام به امر مهمی چون آخرت با‌اشتغال به امور مادی و دنیوی پدید می‌آید، فراموشی مذموم است.(التحقیق، مصطفوی، ج ۱۲، ص ۱۱۴ – ۱۱۵، «نسى») 🔹اگر فراموشی، طبیعی باشد، انسان معذور بوده و عقاب کردن چنین شخصی درست نیست؛ اما اگر فراموشی در اثر سوء اختیار و از روی عمد باشد، انسان معذور نیست و خداوند در قبال این فراموشی او را عقاب خواهد کرد؛ چرا که چنین شخصی با اختیار خودش مقدمات فراموشی را فراهم و به عمد اوامر خدا را‌ ترک کرده است.(المفردات فی غریب القرآن، راغب اصفهانی، ص ۸۰۳) 🔹به سخن دیگر، انسانی که گرفتار فراموشی طبیعی است به‌عنوان مضطر هرگز مواخذه نمی‌شود؛ اما نسبت به خطا و فراموشی‌ای که خودمان در آن نقش داشتیم، شکی نیست که مواخذه و مجازات الهی و قانونی به دنبال خواهد بود؛ چون چنین فراموشی را خودمان به سبب کم‌توجهی یا بی‌توجهی یا فسق و بی‌عقلی به‌وجود آورده‌ایم. 🔹 پس می‌بایست پاسخگوی فراموشی خودمان باشیم. بنابراین خدا از این اضطرارهایی که دارای مبادی اختیاری است، مواخذه کرده و برای فراموشکار مجازات و کیفری در نظر گرفته است. ✍️نویسنده : خلیل منصوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2858 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻غفلت از عدالت اقتصادی 🔸فارغ از نقدهای عدالت محور بر بخش تدابیر سند، تجارب توسعه و پیشرفت جوامع مختلف حاکی از درس‌های مهمی است که به‌نظر می‌رسد در مرحله تدوین بخش تدابیر اساسا مورد توجه قرار نگرفته است. 🔸تجربه اندک نویسنده در بخش‌های سیاستگذاری کشور نیز موید آن است که اگر هدف از بخش تدابیر، ارائه راهبردهای حل مسائل کشور درمسیر و شاهراه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی است و همین تدابیر به‌نحو تفصیلی‌تر و کامل‌تر در سند الگوی اسلامی ایرانی ظهور و بروز خواهند یافت. 🔸باید گفت تا رویکرد حاکم بر آن اصلاح نشود نباید انتظار بالایی، حتی از سند تفصیلی الگوی پیشرفت داشت. ✍️نویسنده : دکترسیداحسان خاندوزی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2856 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻غفلت از عدالت اقتصادی 🔸مطالعه بخش‌های اقتصادی مندرج ذیل تدابیر نشان می‌دهد اختلاف برداشت اساسی میان فهم عامه از تدبیر و نویسندگان سند وجود دارد. 🔸 به این عبارات توجه فرمایید: «تحقق عدالت مالیاتی و کاهش فاصله درآمد خانوارها» (تدبیر ۲۱)، «استقلال بودجه دولت از درآمدهای حاصل از فروش منابع طبیعی» (تدبیر ۲۴)، «توقف خام‌فروشی منابع طبیعی ظرف ۱۵ سال» (تدبیر ۲۵)، «کاهش شدت مصرف انرژی» (تدبیر ۲۹)، «تمرکززدایی در ساختار اقتصادی و مالی»(تدبیر ۳۱)، «فعال کردن قابلیت‌های سرزمینی» (تدبیر ۳۳)، «تامین امنیت و ایمنی غذا» (تدبیر ۳۵)، «بسترسازی برای استقرار متعادل جمعیت و توازن منطقه‌ای» (تدبیر ۳۰). در لسان تخصصی، عبارات فوق مصداق هدف‌گذاری است که خود محتاج تدبیر و سیاست است، یعنی پاسخی برای چگونگی و روش. 🔸هنر یک الگوی راهگشا برای پیشرفت، کمک به انتخاب در «تزاحم» سیاست‌هاست که به‌جهت چندهدفی بودن و چندارزشی بودن نظامات اداره، قطعا رخ می‌دهد. به بیان دیگر، اتخاذ سیاست برای هدف الف می‌تواند به دور شدن از هدف «ب» منجر شود. به‌عنوان نمونه، افزایش نرخ مالیات گرچه موجب افزایش درآمدهای پایدار دولت و کاهش وابستگی به درآمد نفتی می‌شود اما فشار را بر بخش‌های اقتصادی افزایش می‌دهد. 🔸 همچنین فعالان اقتصادی برای افزایش رونق و تولید، مایل به‌حذف بیمه اجباری نیروی کار و حذف تعیین حداقل دستمزد هستند اما این سیاست‌ها به‌ وخامت اوضاع توزیع درآمد برای طبقات کارگر و دستمزدبگیر منجر می‌شود. در چنین شرایطی بیان دو تدبیر مستقل درحوزه‌های مالیات و رونق کسب‌وکار کمکی به سیاستگذار نمی‌کند، زیرا درباره تزاحم‌ها تعیین‌تکلیف نکرده است. 🔸مشابه آنچه درفصل تعادل و تراجیح در اصول فقه وجود دارد، لازم است تزاحم تدابیر از سوی نگارندگان الگو لحاظ شود. به‌بیان دیگر از سند انتظار می‌رود نه‌تنها اثر هر تدبیر بر کاهش یا افزایش متغیرهای اجتماعی و اقتصادی را لحاظ کند، بلکه اثر پیاده‌سازی هم‌زمان این سیستم معادلات را در نظر بگیرد. ✍️نویسنده : دکترسیداحسان خاندوزی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2856 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله فاطمیه ✍️ میلاد دخانچی 🔸در امتداد اظهارات حسین دهباشی در خصوص شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اینبار اما میلاد دخانچی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و از چهره‌های شاخص جریان در اظهاراتی عجیب‌تر سعی داشت به این مقوله نگاهی داشته باشد. او سعی کرد با تمایز بین غالی‌گری، تقصیر در جریان تشیع، خود را عقلانیت‌گرا نشان داده و با اسم عقلانیت‌گرایی، تشیع را به روان‌پریشی متهم کند!! برگرفته از کانال شخصی ایشان ⏰ 8 آبان 1399 @taammolat74 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
غالیان و مقوله فاطمیه.pdf
368.6K
📘دانلود pdf |غالیان و مقوله ✍️ 🔹او در یادداشت اخیر خود که در اینجا بازتاب می‌شود در مورد تحلیل (س) معتقد است کلیت این واقعه تاریخی مسلم است اما آنچه اختلاف است در جزئیات است و سعی دارد با استناد به کلام کاشف الغطاء و شیخ مفید در مورد برخی جزئیات این قضیه تشکیک کند. او معتقد است یورش به خانه حضرت و خوی استیت‌گرایی از جانب عمال خلافت، هیچ تردیدی وجود ندارد اما کیفیت یورش و جزئیات آنچه رخ داده محل مناقشه است. گرایش‌های عقل‌گرا مثل شیخ مفید ماجرای سیلی و مسمار را برنتافته‌اند! 🔹او در ادامه با بررسی جریان غلو بیان می‌دارد که ما یک جریان غلو واحد نداریم اما یک رفتار کم و بیش واحد از سمت آنان سراغ داریم و آن اصرار به باطنی‌گری، حمل باورهایی غیر عقلانی و روان‌پریشانه درباره جایگاه ائمه است! در ادامه سعی دارد با تحلیل روانکاوانه جریان غلو را در نسبت با جزئیات واقعه شهادت حضرت زهرا(س) بررسی کند و آنرا حوالت به نوعی روان‌پریشی می‌دهد که زمینه غلو و ایدئال‌سازی همان خشم نسبت به قدرت حاکم است! @taammolat74 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
چند نکته درباره مدعیات میلاد دخانچی.pdf
172.9K
📘دانلود pdf |چند نکته درباره مدعیات ✍️ محمد خندان 🔹آنچه در اینجا به اختصار بیان می‌کنم بیشتر ناظر به تناسب «هدف» ادعایی دخانچی و «ابزار»ی است که برای رسیدن به آن برگزیده است. آنچه از نوشته دخانچی مستفاد می‌شود این است که هدف از نگارش یادداشت اخیرش«ایجاد بستری برای گفتگو» بوده است. او از آنها که «غالیان متعصب» می‌نامدشان شکوه کرده که «هیچ علاقه‌ای به گفتگو ندارند.» و «موقعیت روانشناختی»‌شان امکان گفتگو را از آنان سلب کرده است. 🔹قبل از هر چیز باید بگویم که دخانچی برخلاف ادعایش صرفا به نقد «غالیان متعصب» نپرداخته است. بلکه در مواضعی کلیت تشیع «روان‌پریشانه» می‌داند و تصریح می‌کند که می‌خواهد از نیروی انقلابی این روان‌پریشی استفاده کند و آنرا از کنج خانقاه به کف خیابان بیاورد. 🔹 دخانچی درد عقلانیت ندارد؛ دردش تبدیل عقلانیت نهان روشانه تشیغ سنتی به خشونت خیابانی تشیع مارکسیستی است. او میخواهد روانکاوی تشیع را به ابزاری برای انقلاب چپ‌گرایانه تبدیل کند. ⚜️ @taammolat74 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بایدن و ترامپ در دشمنی با ایران، نظر مشترک دارند 🔹من معتقدم حتی اگر خانم کلینتون در رقابت با ترامپ پیروز می‌شد، این فشارها بازهم افزایش پیدا می‌کرد. 🔹 زیرا قاعده روابط بین‌الملل بر اساس زور نهفته و نهاده شده است و اگر کشوری نشان بدهد که فشارپذیر است، این فشارها طبیعتاً ادامه پیدا خواهد کرد. 🔹من یک مثال می‌زنم: وقتی کسی برای اولین بار دزدی می‌کند و در دزدی خود ثروت کلانی را بدست می‌آورد، ترغیب می‌شود به دزدی‌های بیش‌تر و کارش را ادامه می‌دهد تا زمانی‌که گرفتار و دستگیر شود. 🔹این پول هنگفت به او مزه می‌کند. اگر کشوری نشان دهد که فشارپذیر است و حاضر است تسلیم شود، دشمن را نسبت به افزایش فشار ترغیب می‌کند، نه رفع فشار! 🎤گفت وگو با: دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2883 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بایدن و ترامپ در دشمنی با ایران، نظر مشترک دارند 🔹آمریکایی‌ها، چه ترامپ و بایدن و چه جمهوری‌خواهان و چه دموکرات‌ها، مایل هستند که اصلاح‌طلبان در ایران قدرت را همچنان در اختیار داشته باشند و حاضرند به آن‌‌‌ها کمک کنند. 🔹ممکن است یک گشایش موقتی نه به خاطر اقتصاد و مردم ایران، بلکه برای کمک به پیروزی اصلاح‌طلبان داشته باشند، زیرا ارزیابی آن‌ها این است که اصلاح‌طلبان در مقابل فشارهای آنان تسلیم خواهند شد. 🔹لذا، این حمایت‌ها تا زمانی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات به قول خودشان پیروز شوند. اگر پیروز شدند تحریم‌ها و فشارها به شدت تشدید خواهد شد. چه ترامپ بشود و چه بایدن. 🔹اگر در کشوری، دولت یا دولت‌مردان نشان دهند که فشارپذیر هستند، دشمن عملاً به اعمال فشار ترغیب می‌شود. لذا در صورت پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات،‌ فشارها به ایران تشدید خواهد شد و حد یقف ندارد. این موارد اثر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران بود. البته از الآن تا زمان انتخابات سال ۱۴۰۰، چند ماهی زمان باقی مانده است. 🔹دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان هم تلاش خواهند کرد که اگر بایدن بیاید، بحث مذاکره مجدد و بعد امتیاز دادن‌های مجدد را مطرح کنند. آن‌ها بر این باور هستند که فشارهای اقتصادی که به مردم وارد شده، باعث خواهد شد مردم از روی استیصال به این مذاکرات و عقب‌نشینی‌ها تن بدهند. 🎤گفت وگو با: دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2883 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بایسته‌های جهانی‌سازی فرهنگ تشیع 🔸وقتی ما حرف از تبلیغ در فضای بین‌الملل می‌زنیم، یعنی باید در ۳ سطح آمادگی داشته باشیم. 🔸یعنی هم نیروی انسانی در تراز فعالیت جهانی داشته باشیم، هم امکانات بین‌المللی داشته باشیم، هم قالب‌هایی که می‌خواهیم با آن تبلیغ کنیم در سطح و تراز جهانی باشد. 🔸متاسفانه ما در هر ۳ سطح دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم. هنوز محتواهایی که تولید می‌کنیم، محلی است، جهانی نیست. هنوز تربیت حوزوی ما به گونه‌ای نیست که پاسخگوی اقتضائات جامعه جهانی باشد. 🎤گفت وگو با: دکتر ادگاردو روبین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2876 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net