eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
997 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻جنون تملک هستی 🔹ناصر (نقش منفی و اصلی فیلم)نیز متمول و پول‌دار است و پدرش تاجر بوده (شغل محبوب بورژوازی) و مادری مهربان و دلسوز دارد. 🔹اما همین فرزند خانواده متخلق به اخلاق بورژوازی است که همسرش را در زیرزمین خانه پدری‌اش شکنجه می‌کند. این میل ویرانگر، حتی خود فرد را هم تخریب می‌کند. به‌عبارت دقیق‌تر، فرد سادیست تا خودش را تخریب نکرده باشد، نمی‌تواند به دیگری آسیب برساند. ناصر به همین علت خواهر خودش را نیز می‌کشد و قصد آتش زدن جسدش را می‌کند. 🔹فیلم سینمایی قرمز که وامدار ژانر نوآر نیز هست، تلقی جرم‌انگارانه از جنون و رویکرد حقوقی به جنون و نابسندگی‌هایش را نیز نشان می‌دهد. قاضی دادگاه خانواده قرار است مرز مجنون و عاقل را مشخص کند. اگرچه او در تشخیص اولیه و ثانویه‌اش در ملاقات با زن و شوهر دچار اشتباه نمی‌شود، اما تبصره‌ها و قانون مجنون را رها می‌کنند تا ویران‌گری بروز کند. 🔹در پایان بحث می‌توان تحلیل انتقادی فیلم سینمایی قرمز را تزی درباره هستی‌شناسی رنگ قرمز نیز دانست. قرمز، رنگ عشق است و این عشق تنها با فرض «دیگری» شکل می‌گیرد و با فدا کردن فرد برای دیگری کامل می‌شود. از طرف دیگر قرمز، رنگ جنون نیز هست. 🔹ماتادورهایی که با به رقص درآوردن پارچه‌های قرمز، گاوها را به دیوانگی می‌کشانند، با این خصلت رنگ قرمز آشنایی خوبی دارند. قرمز، معرف شخصیت ادبی و اسطوره‌ای مجنون در تاریخ عرفان شرق و ایران نیز هست. 🔹مجنون، هم عاشق بود و هم دیوانه. سیمای مجنون‌وار ناصر نیز واجد همین دو ویژگی متناقض است. او هستی را به‌منزله دیگری به رسمیت شناخته و حاضر است خودش را برایش فدا کند اما از طرف دیگر دیوانگی او را به‌سوی تخریب دیگری می‌کشاند. پس شاید از جهتی بتوان گفت که این خصلت متناقض‌نما در هستیِ رنگ قرمز نیز وجود دارد. ✍️داوود طالقانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3120 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻نقد روایت تقی‌زاده‌های جدید از مشروطیت ✍️داود مهدوی‌زادگان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3118 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻نقد روایت تقی‌زاده‌های جدید از مشروطیت 🔸شمار مورخان ایدئولوژیک بسیار بیشتر از مورخان علمی است و شاید به‌سختی بتوان مورخی علمی سراغ گرفت. 🔸نوشته‌ها و روایت‌های تاریخی غالبا توسط افرادی با رویکردهای ایدئولوژیک پدید آمده است. شاید این امر، طبیعی به‌نظر ‌آید و چندان نتوان بر آن خرده گرفت، بلکه ممکن است بتوان برای آن دلایل اخلاقی هم ذکر کرد. چگونه ممکن است که مورخان نسبت به واقعه هیچ‌گونه نسبت اخلاقی برقرار نکنند. 🔸پس، مورخ ایدئولوژیک را به‌صرف رویکرد ایدئولوژیک داشتن نمی‌توان سرزنش کرد، بلکه نقد وی از جهت بی‌طرف نبودن در روایت واقعه و داوری‌هایی است که می‌کند، چون در روایت ایدئولوژیکی تاریخ، واقعه به‌همراه عقیده مورخ روایت می‌شود، به‌طوری که حضور راوی در این‌گونه روایت‌ها پررنگ است، واقعه به‌همراه گفتمان مورد علاقه راوی روایت می‌شود. 🔸از این‌رو، آسیب‌شناسی روایت علمی واقعه در خطا‌پذیری آن است ولی کژتابی‌های روایت ایدئولوژیک در بی‌عدالتی و ظلم است که بر واقعه می‌کند. گروه اول به خطای در روایت متهم می‌شود ولی گروه دوم به ظلم در روایت، و البته این دومی گناهی نابخشودنی است چون به‌واسطه اوست که بار دیگر، واقعه به ناروا محاکمه می‌شود و گنشگران آن، مجددا تطهیر یا تخطئه می‌شوند. 🔸به‌همین خاطر، نقد روایت‌های تاریخی از جهات ایدئولوژیک، نسبت به نقد علمی آن اهمیت بیشتری دارد. باید این نکته را نیز افزود که روایت علمی برای مصون ماندن از خطا می‌کوشد از روایت ایدئولوژیک فاصله بگیرد و این موافق با اصل بی‌طرفی است -و البته بی‌طرفی غیر از بی‌تفاوتی است- اما روایت ایدئولوژیک، می‌کوشد روایت علمی واقعه را به استخدام خود درآورد. چنین استخدامی، وقتی نامطلوب است که موجب جفا و بی‌عدالتی نسبت به واقعه شود. ✍️داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3118 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻قوانین سرمایه‌داری، جهان شمول نیست 🎤مهدی حسین‌زاده‌یزدی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3114 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻قوانین سرمایه‌داری، جهان شمول نیست 🔹فرض کنید بپذیریم علم با روش تجربی تکامل را در طبیعت مشاهده و کشف می‌کند. (البته روشن است که تکامل، به‌معنای دقیق و غیرمسامحی، حس‌پذیر یا تجربه‌پذیر نیست). 🔹 اما باید توجه داشت تکامل در طبیعت را دست‌کم در دو قالب می‌توان تفسیر کرد و دو نظریه علمی از آن می‌توان استخراج کرد. در قالب یک تفسیر، تکامل نتیجه نبرد درونی و تناقض نهادینه‌شده در ذات پدیده‌هاست، این تفسیر برآمده از بینش «ماتریالیسم دیالکتیک» است. 🔹در قالب تفسیر دیگر، طبیعت در ذات خود تناقض ندارد؛ بلکه علتی مجرد، امکان تکامل را در ذات طبیعت نهاده است. بنابراین، یافته‌های علمی قدرت تحلیل حقایق را ندارند و مطابق با قالب فلسفی‌ای که در آن ریخته می‎شوند، بروز و ظهوری متفاوت در نظریه‌ها و قانون‌های علمی می‌یابند. 🔹از سوی دیگر می‌توان به نتیجه مهم دیگری نیز در این بحث رهنمون شد و آن اینکه در میدان علوم با روش تجربی نمی‌توان به درست‌بودن یا نبودن قالب‌های فلسفی و بینش‌هایی که گزاره‌های علمی را تفسیر می‌کنند، دست یافت. بنابراین، معرفت به‌علوم تجربی منحصر نمی‌شود. 🔹شهیدصدر آرای هیوم درباره نسبت ارزش و واقعیت و استنتاج بایدها از هست‌ها را نمی‌پذیرد و آن را نقد می‌کند. در نگاه ایشان ارزش‌ها هم قابل معرفت هستند. به‌عبارتی، شهید عقلانیت را در قلمرو ارزش‌ها هم می‌پذیرد. 🔹یعنی عقلانیت ایشان، ارزش وسیله‌ای means-value rationality است یا به‌تعبیر استنمارک «عقلانیت کل‌نگر» (holistic)است؛ به این معنا که هدف‌های مناسب و ابزارهای مناسب برای دستیابی به آن هدف‌ها را دنبال می‌کند. 🎤مهدی حسین‌زاده‌یزدی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3114 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✅اختصاصی 📱 🔻موضوع: بسیج و مواجهه با برنامه‌های پساکرونایی صهیونیسم 🎙دکترمحمدحسین فرج‌نژاد عضو انجمن علمی ارتباطات حوزه علمیه قم ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت ⬅️سه‌شنبه 4 آذر ساعت 18 ⬅️مکان: ابتدای بلوار پیامبر اعظم، بعد از بوستان بهاره، حسینیه صاحب الامر (عج) •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس لینک: https://www.instagram.com/fekratnet/live https://www.aparat.com/Fekratnet/live لایو از پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پیدایش گروه­‌های ‌تروریستی با شعار جهادی ✍️مهدی جبرائیلی تبریزی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3136 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻پیدایش گروه­‌های ‌تروریستی با شعار جهادی 🔸داعش گروه تکفیری منشعب از القاعده، که ابتدا به القاعده عراق مشهور بود و سپس با کمک برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، بخش‌هایی از عراق و سوریه را به‌ اشغال خود در آورد و با نام الدّولهًْ الاسلامیهًْ فی العراق و الشّام (داعش) معروف شد. 🔸پیشینه داعش را به سال ۲۰۰۴م و بر اساس افکار ابومصعب زرقاوی برمی‌گردانند. 🔸داعش و القاعده دشمن را به دو دسته: دشمن دور و دشمن نزدیک تقسیم­‌بندی می‌­کنند. 🔸 از نگاه آنان دشمن دور تمدن مادی غربی است و دشمن نزدیک دولت‌ها و گروه‌هایی هستند که در کشورهای اسلامی بر اساس تفسیر این گروه عمل نمی‌کنند. از آنجا که امکان مبارزه با دشمن دور فعلا فراهم نیست آنها به دشمن نزدیک می‌پردازند. ✍️مهدی جبرائیلی تبریزی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3136 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جریان­‌های مدعی عـرفـان ✍️مهدی جبرائیلی تبریزی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3134 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻جریان­‌های مدعی عـرفـان 🔹معضل عرفان‌های کاذب این است که برای مبانی خود توانایی آوردن برهان­‌های فلسفی یقینی را ندارند، بلکه در این عرفان‌ها با نشان دادن‌ تردستی­‌های سحرگونه، برای اثبات تمام رفتارها و گفتارهای خود استناد می‌جویند. 🔹گاهی کار به اینجا ختم نمی­‌شود بلکه با عدم شناخت صحیح و بخشی­‌نگری به دین، برای اثبات مدعای خود به آیات و روایات‌ اشاره می‌کنند و به شدت از ‌اشعار عرفانی استفاده می‌نمایند. 🔹 اما در عرفان اسلامی این‌گونه نیست، مقدمات یقینی و برهان­‌پذیر همراه با شاخصه‌­های فقهی از لوازم و معیارهای اصلی عرفان اسلامی است که در سلوک بزرگانی مانند امام خمینی و آیت‌‌الله بهجت دیده می‌­شود. 🔹همچنین در عرفان­‌های انحرافی و نوظهور ارتباطی بین شریعت و طریقت دیده نمی‌­شود. در حالی که در عرفان ناب اسلامی بین شریعت و طریقت و حقیقت، ارتباطی ناگسستی و ناگزیر وجود دارد. 🔹 سیدحیدر آملی رابطه شریعت و حقیقت عرفان را به پوست بادام و روغن بادام تشبیه می‌کند. یعنی اگر این پوست نباشد، آن مغز فاسد و تباه می‌شود و تازگی‌اش را از دست می‌دهد و اگر آن مغز شیرین و تازه نباشد، این پوسته بی‌ارزش است. ✍️مهدی جبرائیلی تبریزی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3134 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آنکه زعم خویش را «تاریخ» گفت 🔸نویسنده تکاپو اصرار عجیبی دارد که ریشه ترقی و اصلاح‌خواهی در ایران معاصر مربوط است به مواجهه و آشنایی ایرانیان با غرب و اندیشه مدرن و اگر این مواجهه اتفاق نمی‌افتاد، ایران در همان وضعیت یکنواخت و انحطاط‌آمیز باقی می‌ماند. 🔸عجیب‌تر اینکه وی راه ترقی و پیشرفت را در همین الگوگیری می‌داند و به همین خاطر، دیدگاه افرادی مانند جلال آل‌احمد را نمی‌پسندد. 🔸نویسنده اندیشه و الگوگیری بومی ایرانیان از آموزه‌ها و سیره پیامبر اسلام را -نظیر مفهوم عدالت و عدالتخانه- مبهم و غیرعملی می‌داند و جنبش اصلاح‌گری درون‌زا را -که افرادی مانند عباس‌میرزا و امیرکبیر به‌راه انداخته بودند و دستاوردهای مهمی مانند دارالفنون و نوسازی نظامی و دارالشورای دولتی و مجلس مشورتخانه داشت- ناچیز و شکست‌خورده دانسته و برآن است که دلیل شکست اصلاحات درون‌زا فقدان پشتوانه نظری مدرن است. 🔹این در حالی است که اذعان دارد در اواخر دوره ناصری -یعنی پیش از برآمدن جنبش مشروطه‌خواهی- اصلاحات چشمگیری در دستگاه اجرایی پدید آمده بود. ✍️داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3128 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آنکه زعم خویش را «تاریخ» گفت ✍️داود مهدوی‌زادگان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3128 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻شغل جدید سربازان خردسال ▪️قسمت هفتم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لینک ورود به جلسه: https://daneh.ir/demo2/mod/newmodule/view.php?id=3558 از گزینه میهمان وارد شوید 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺خطر، خطر، خطر؛ هشدار مهم استادمیرباقری: 💠 بزرگترین خطری که که در جهان پساکرونا [با ایجاد ] در حال ایجاد است... ⭕️ چه بر سر جوانان می آید؟ ⭕️ هیئت ها و مساجد و اجتماعات چه می شوند؟! ⚔️ راهکار مقابله با این توطئه @schoolofeconomics 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» ✍️داود مهدوی‌زادگان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2582 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یک «زاویه» خوب و زوایای دیگر «حکم حجاب» 🔹نکته اساسی این است که فرهنگ‌سازی مردم برای پدید آمدن التزام و اجرای صحیح قانون، شکل واحدی ندارد، بلکه به‌اقتضای موضوع و شرایط زمانی و مکانی و دیگر مقتضیات امر، شکل‌های مختلفی پیدا می‌کند و نمی‌توان شکل واحدی ازفرهنگ‌سازی را در همه‌جا تجویز کرد. 🔹گاه نفس الزام به اجرای قانون، موجب فرهنگ‌سازی است؛ یعنی تا این الزام عملی نشود، فرهنگ‌سازی هم اتفاق نمی‌افتد. مگر برای بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی، چقدر فرهنگ‌سازی شد، بلکه غالبا نسبت به این قانون بی‌اعتنایی می‌کردند. 🔹اما از وقتی قانون بستن کمربند ایمنی -که به‌رغم دشواری رعایتش حافظ جان سرنشینان است- از سوی حاکمیت جدی گرفته شد، فرهنگ بستن کمربند ایمنی هم در میان رانندگان جا افتاد. در صدر اسلام، اجرای برخی فرایض شرعی تا زمان تاسیس حکومت اسلامی به تاخیر افتاده بود. مانند نماز جمعه که پیامبر هنگام ورود به مدینه در منطقه قبا اولین نماز جمعه را برگزار کرد. 🔹 حکم جهاد در دوران بعثت پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله در مکه تشریع نشد، بلکه حکم هجرت مسلمانان به حبشه و سپس مدینه تشریع شد، اما پس از تاسیس حکومت نبوی و قدرت یافتن مسلمانان، حکم جهاد که فریضه استقامت برابر تهاجم کفار و مشرکین است، تشریع شد و یا به‌دنبال فتح مکه و استیلا بر شهر، فرمان منع انجام مناسک حج به شکل عریان و داخل شدن کفار و مشرکین در مسجدالحرام توسط حضرت وصی علی(ع) بر مردم مکه ابلاغ شد و در این ابلاغ‌ها منتظر فرهنگ‌سازی نشدند، بلکه تنها مانع اجرای حکم، عدم استیلا بوده است. 🔹بر همین اساس، به‌نظر می‌رسد در جمهوری اسلامی ایران همزمان با الزام حکومتی حجاب، فرهنگ‌سازی حجاب هم پدید آمده است، بلکه این فرهنگ‌سازی درحال عبور از مرزهای جمهوری اسلامی است. ✍️داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2582 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی 🎤دکتر محمد حسین فرج نژاد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2755 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی 🔸به نظر می‌رسد که جامعه، رسانه را کمتر جدی گرفته و تأثیرات رسانه‌ای را یک مقدار دیر متوجه شده است. متأسفانه به دلیل سکولاریسمی که از عصر مشروطه به بعد به صورت جدی با تلاش روشنفکران بیمار ایجاد شد، بحث‌های رسانه جدی گرفته نشد. 🔸مدل دروس دانشگاهی و چینش آنها و مدل نگاه جامعه به رسانه‌ها و ساختارهای رسانه‌ای طوری توسط استعمارگران تعبیه شد که در ایران اکثر قریب به اتفاق رسانه‌ها به دست طیف‌های لیبرال و غرب زده و بعد هم نومارکسیست‌ها افتاد و عناصر انقلابی خیلی کم، رسانه داشتند. 🔸در گذشته اینطور نبود. در گذشته رسانه‌های سنتی و تأثیرگذار مانند منبر در جامعه بوده است که پروفسور مولانا هنوز آن را تأثیرگذارترین رسانه می‌دانند که حرف به حقی هم هست. 🔸دنیا هم در بحث ارتباطات الآن به همین رسیده است که ارتباط چهره به چهره خیلی تأثیرگذار است. نه فقط منبر بلکه رسانه‌های جمعی‌تر مثل کتاب که جهان اسلام در آن حداقل ۵۰۰ سال از جهان غرب جلوتر بود و رسانه سفرای فرهنگی که در جهان اسلام خیلی جدی گرفته می‌شوند، از نمونه های دیگر این رسانه ها بودند. می‌دانید که خیلی از جاهای هند یا کشمیر یا فیلیپین توسط تجار ایرانی مسلمان شده‌اند. 🔸باید رویکردهای جدی تری به سواد رسانه داشت و رویکردهای فعلی کافی نیست. گرچه این رویکردهای فعلی هم در ایران خیلی کم کار شده است. یکی از موانع این است که نیروی انسانی تربیت شده کم است. چه اشکالی دارد که دانشگاه فرهنگیان رشته رسانه را به صورت جدی و با رویکردهای دینی و نه رویکردهای نومارکسیستی یا لیبرال آموزش دهد. 🔸چه اشکالی دارد که دانشگاه وزارت اطلاعات و سپاه به صورت جدی به رشته رسانه ورود پیدا کنند؟ دانشگاه‌ها کمتر به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند یا اصلاً ورود پیدا نکردند. باید دانشگاه عالی دفاع ملی مدیر رسانه‌ای درست تربیت کند و رشته مدیریت رسانه به صورت جدی و استراتژیک در آن وجود داشته باشد. 🎤دکتر محمد حسین فرج نژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2755 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
پخش زنده هم‌اکنون با موضوع: بسیج و مواجهه با برنامه‌های پساکرونایی صهیونیسم 🎙دکترمحمدحسین فرج‌نژاد ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس لینک: https://www.instagram.com/fekratnet/live لایو از پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
پخش زنده هم‌اکنون با موضوع: بسیج و مواجهه با برنامه‌های پساکرونایی صهیونیسم 🎙دکترمحمدحسین فرج‌نژاد ➕موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت ▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس لینک: https://www.instagram.com/fekratnet/live لایو از پیج؛ 📱@fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎯 از فلسفه چه می‌خواهیم؟ 🔷به مناسبت روز جهانی فلسفه دکتر محمدعلی عبداللهی نمی‌خواهم بگویم انتظار بشر عصر ما از فلسفه بیش از عصر وزمانهای دیگر است. عصر ما از بسیاری جهات نیازمند فلسفه است ومی تواند از فلسفه درسهای بسیار مهمی بیاموزد. بسیاری ازعلوم تلاش کرده اند انسان را از زندان زمان ومکان، اینجا و اکنون، رها کنند. علم تاریخ مارا به اعماق تاریک و روشن زمان گذشته می برد . اختر شناسی ما را به مکانها وکرات دیگر.فیزیکدانان تلاش می کنند قوانینی کشف کنند که درهرجهان ممکنی صادق باشد. در این صورت کسی که به صحنه دانش نگاه می کند به او این احساس دست می دهد که جهانی کلی است ،اسیر اینجا و اکنون نیست. به گفته حکیم ملا صدرا: غایت حکمت این است که انسان جهانی عقلی شود شبیه جهان عینی. همه شاخه های دانش کم وبیش چنین کرده اند اما شاید بهترین صورت ان همان باشد که فلسفه بدان اشتغال دارد. به گمانم غیرمعقول نباشد که ازاهل زمانه بخواهیم بگذارند عده ای اندک خرج و برج خود را به گردن دیگران بگذارند وفلسفه ورزی پیشه کنند.این کارکمی نیست که فلسفه می تواند  به بشر جهان نگری غیرشخصی بدهد. نظام های مختلف فلسفی روایت های گوناگونی از انسان و جهان به دست می دهند.صرف نظرازاینکه کدام روایت درست است وازکدام پنجره باید به جهان نگاه کرد انچه اهمیت دارد این است که چنین کاری تمرین فهم کلی ترجهان وطرح راه های مختلف برای انتخاب ثمر بخش ترین ان است. بشرنباید نگران باشد که فلسفه پیش فرضهای مسلم او را به پرسش می کشد ،این همان کاری است که برای پیشرفت و تحول باید صورت گیرد.جزم اندیشی از یک طرف وتقلید کورکورانه از طرف دیگر بزرگترین خطری است که بشررا تهدید می کند.پرورش فلسفی باید بتواند برای انسان سعه صدر به ارمغان اورد.وقتی انسان در باب رای و نظر خویش دچار جزم اندیشی یا تقلید شود به صورت طبیعی نسبت به رای و نظر مخالف خود تنفر پیدا می کند. فلسفه به ما می اموزد که وقتی شاهد کافی در اختیار نداریم از یقین و جزم به پرهیزیم وبا شرح صدر به رای رقیب نگاه کنیم .این امر نه تنها در مورد عقاید دینی وسیاسی که در باره اداب و رسوم اجتماعی وخرده فرهنگ ها نیزصادق است.اگر پیش ازاین فیلسوفان بشر را از جزم اندیشی،ظاهر گرایی وتقلید کورکورانه برحذرمی داشتند وبه او هشدار می دادند امروز اما بشر نه تنها به چشم خود نتایج خسارت بار جزم اندیشی و تعصب را دیده است که برای ان هزینه های بسیار نیزکرده است.وقتی تفکر کلی جای خود را به نظرگاه شخصی وجزمی می دهد سعه صدر به پایان می رسد، تکفیر وتنفر مجال پیدا می کند. وقتی انسان نگاه کلی پیدا می کند واز زندان تنگ و تاریک زمان و مکان خود رهایی می یابد می تواند ازاین درخت پرثمرمیوه های شیرین درحیات فردی واجتماعی برچیند.فلسفه کمک می کند تا احساسات و عواطف ما جنبه خود بینانه پیدا نکند و به گرد من شخصی  نچرخد. فلسفه باید بتواند عمل فردی واجتماعی انسان را از دام خود محوری و خود نگری فردی وشخصی نجات دهد. بدبختیها،جنگ ها ،ظلم وغارت ها هرچند صورت نوین ولی خطر ناکتری یافته اند.فناوری وپیشرفت علمی این کار را تسهیل هم کرده است.  ابنای بشر امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند این نگاه کلی اند.بلای همه گیر کرونا شاهدی بود که در قرن بیست ویکم از غیب رسید.از هم اکنون که هنوز زمزمه کشف واکسن کرونا به گوش می رسد کشورهای فقیروتوسعه نیافته را وحشت فرا گرفته است.اگر بشر بتواند بفهمد که کلی نگری درمقام عمل و عواطف واحساسات همانند مقام نظربه چه میزان سودمند است انگاه به اسانی می فهمد که رقابت های کنونی جهان ما به چه میزان احمقانه و خود خواهانه است. حاصل اینکه مهمترین عطای فلسفه برای بشرهمین نگاه کلی است .این نگاه کلی مارا از اسارت خود پرستی نظری و عملی نجات می دهد.روزگار ما بیش از همیشه تاریخ نیازمند این نگاه است. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔶 نخستین پیش نشست علمی همایش 🔺به همت اسلامی و جمعی از موسسات علمی برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع "چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی" 🎙با حضور آقایان: 📅 چهارشنبه 5 آذرماه ماه 99 / ساعت 18 تا 20 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ 🔻بازخوانی نقش نهادهای مردمی در دوران پساکرونا 💠 دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔘عضو انجمن علمی ارتباطات حوزه علمیه قم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net