eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
997 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻با کلاب هاوس چگونه رفتار کنیم؟ ✍️ حجت الاسلام حسینعلی رحمتی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4038 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻با کلاب هاوس چگونه رفتار کنیم؟ ✍️ حجت الاسلام حسینعلی رحمتی 🔸هر پلتفرم جدیدی که پا به میدان می‌گذارد بر اساس محاسبات و بررسی‌های قبلی و برای «پرکردن یک جای خالی» و «برآورده کردن یک نیاز» طراحی شده است. کلاب هاوس هم از این قاعده مستثنی نیست. 🔸از این رو در مواجهه با شبکه‌های جدید بایستی این نیازها را بشناسیم، از منظر اخلاقی بررسی کنیم و برای برآورده کردن آنها تلاش کنیم تا مخاطبان از روی اختیار، استفاده از پلتفرم‌های داخلی را ترجیح دهند. 🔸هر پلتفرمی از منظر اخلاقی کارکردهای مثبتی دارد و کارکردهای منفی. داشتن نگاه یکسر بدبینانه و تمرکز بر نکات منفی و غفلت یا تغافل از کارکردهای مثبت (و برعکس) موجب می‌شود که در شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه» شبکه‌ها دچار خطا شویم و طبیعتاً راهکارها و سیاستگذاری‌هایی هم که ارائه می‌کنیم از سوی مخاطبان استقبال نشود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4038 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 محورهای اساسی در عرفان نظری ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔺 در عرفان نظری یا علم عرفان نظری حداقل چهار محور اساسی مطرح است؛ اول آنکه عرفان نظری از سنخ معرفت، علم و دانش است، نه از سنخ عمل و خود شهود نیز جزء عرفان نظری به حساب نمی آید، بلکه معرفتی که از راه شهود حاصل می شود و نتیجۀ مشاهدات است و به تعبیر و بیان آمده، عرفان نظری است. 🔺دوم آنکه محتوای عرفان نظری، هستی شناسیِ عرفانی است که در آن روابط خداوند و اسما، صفات، افعال و مظاهرش تبیین می گردد. 🔺سوم آنکه روش وصول به معارف در عرفان نظری و آنچه مبنای کار در آن است، روش و مبنای شهودی است. 🔺 و آخرین محور اساسی در علم عرفان نظری، عنصر تبیین و توضیح است و در همین جاست که قدرت علمی، فلسفی و زبانی عارفان خود را نشان می دهد و ایشان را متفاوت می سازد. 🌐مقایسه عرفان نظری با فلسفه 🔘شباهت ها 1️⃣شباهت ماهوی 🔺هر دو از سنخ معرفت حصولی ،علم و دانش می باشند و انسان در عرفان نظری همچون فلسفه، درصدد کسب معارف است. 2️⃣شباهت محتوایی 🔺هر دو در پی تفسیر نظام هستی و تحلیل پدیده های آن می باشند؛ هم عرفان نظری و هم فلسفه در پی ارائه یک جهان بینی و جهان شناسیِ مطابق با واقع هستند. 🔘تفاوت ها 1️⃣تفاوت ماهوی 🔺معرفتی که فیلسوف به دنبال آن است، معرفتی حصولی و ذهنی است؛ یعنی فیلسوف از طریق علم حصولی و محصولات ذهنی ،خواهان شناخت نظام هستی است، اما مطلوب اصلی عارف، معرفت حصولی و شهودی است که لازمۀ آن عرفان نظری و معرفت حصولی است. 2️⃣تفاوت محتوایی 🔺هر دو درصدد ارائه هستی شناسی و جهان بینی هستند، اما هستی شناسی فلسفی با هستی شناسی عرفانی بسی متفاوت است. 🔺نهایی ترین نظری که در فلسفۀ اسلامی پیرامون هستی داده می شود، «نظام تشکیک خاصی» است، یعنی یک وجود شخصی سریانی که از مرحلۀ شدت نامتناهی آغاز و با تنزلات پی در پی به نهایت ضعفِ وجودی می رسد، ساختار هستی را تشکیل می دهد.در این دستگاه، همۀ مراتب و همه موجودات، به طور حقیقی موجودند، اما نسبت به نقطۀ اوج وجود که خدای سبحان است، محتاج و فقیر، بلکه خود احتیاج و فقرند. 🔺اما در عرفان نظری، به یک وجود شخصی لایتناهی (وحدت شخصیه) که همانا خداوند متعال است، معتقدندو همۀ مخلوقات، مظاهر و شئون او بوده و وجودهای حقیقی محسوب نمی شوند. 3️⃣تفاوت در روش 🔺در فلسفه تنها روش قابل قبول، روش عقلی و طریقۀ برهانی است؛ اما مبنای اساسی و روش کلیدی در عرفان، روش شهودی و دریافت های حضوری است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 59_61 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 امکان دستیابی به معارف شهودی ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔺به طور عمده راه وصول به عرفان نظری، عرفان عملی و سلوک است. پرسش آن است که آیا این مسیر در کسب معارف و حقایق نظام هستی باز است؟ 1️⃣ پاسخ از دیدگاه عقلی 🔺مطابق با نظام های فلسفیِ اسلامی، به ویژه حکمت اشراقی، صدرایی و عرفانی یا علم عرفان نظری، نه تنها روش شهودی در کسب معارف ممکن است، بلکه بهترین راه شناخت واقعیت به شمار آمده است. 2️⃣ پاسخ از دیدگاه نقلی 🔺 در آیات و روایات زیادی، نه تنها راه معرفت شهودی باز دانسته شده، بلکه به آن تشویق و ترغیب نیز شده است. 🔘قرآن 🔺والَّذینَ جاهَدوا فِینا لَنَهدینَّهُم سُبُلَنا 🔺 انَّ الَّذین قالو رَبُّنا الله ثمَّ استقاموا تتنزَّل علیهمُ المَلائکة 🔘روایات 🔺 پیامبر خدا (ص): غضّوا ابصارکم ترون العجائب « چشمان سر را پوشیده دارید تا چشمان دل، شگفتی ها بیند و به مشاهده و مکاشفۀ عجایب بنشیند». 🔺 علی بن ابی طالب(ع) در مناجات شعبانیه عرضه می دارند: « الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و اَنِر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور و تصل الی معدن العظمة و تصیر ارواحنا معلّلَةً بعزّ قدسک». 🔺 دریدن حجاب های نورانی، ورای حجاب های ظلمانی و رسیدن به معدن عظمت، تعلق به ساحت عزّ ربوبی و در نهایت دیدار قلبی با خدای متعال، در پی تحصیل کمال بریدن از هرچه غیر اوست، به طور کامل بر ترتّب عرفان نظری و معارف شهودی بر عرفان عملی که لبّ آن بریدن از غیر حق است، دلالتی واضح و آشکار دارد. 3️⃣ پاسخ از دیدگاه تجربی 🔺ادّل دلیل علی امکان الشیء وقوعه. دستیابی به معارف شهودی از طریق سلوک عملی، امری است که در مکان ها، زمان ها و فرهنگ های مختلف، به ثبوت یقینی رسیده است. وجود هزاران هزار پیامبر الهی و اوصیای ایشان و عدۀ بی شماری از اولیا و صاحبان کرامت و اهل معرفت، بهترین و واضح ترین دلیل بر درستی این راه است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 61_64 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آمریکا چه تاثیری بر فرهنگ جهانی دارد؟ ✍️ یان بوروما 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4051 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آمریکا چه تاثیری بر فرهنگ جهانی دارد؟ ✍️ یان بوروما 🔸در واقع علاوه بر کوکاکولا، یکی از موفق‌ترین صادرات آمریکا در طول سال‌ها فرهنگ اعتراض بوده است. در وهله اول این «انقلاب آمریکا» بود که الهام بخش انقلاب فرانسه شد. 🔸در دهه ۱۹۶۰ دانشجویان سراسر جهان علیه «امپریالیسم آمریکایی» و جنگ ویتنام دست به اعتراض زدند، اما آنها از الگوی دانشجویان در برکلی و کلمبیا دنباله روی می‌کردند. 🔸آنها سرودهای اعتراضی آمریکایی را می‌شنیدند. و گاهی اوقات مثل مورد آندریاس پاپاندرو در یونان، سیاستمداران ضد آمریکایی بسیاری از ایده‌های دانشگاه‌های آمریکایی را از آنها می‌گرفتند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• #÷اتحادیه_اروپا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4051 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻عدالت و مبارزه با فساد با تأکید بر بیانیه گام دوم ✍️ دکتر رضا لک‏زایی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4047 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻عدالت و مبارزه با فساد با تأکید بر بیانیه گام دوم ✍️ دکتر رضا لک‏زایی 🔸برخی می‌گویند عدالت یعنی توزیع فقر. حال آنکه کسانی که بحث عدالت را می‌کنند، به‌هیچ‌وجه منظورشان توزیع فقر نیست؛ بلکه توزیع عادلانه‌ی امکانات موجود است. 🔸کسانی که می‌گویند عدالت توزیع فقر است، روح حرفشان این است که دنبال تولید ثروت بروید نه عدالت، تا آنچه تقسیم می‌شود، ثروت باشد. 🔸در صورتی که بدون نگاه به عدالت، دنبال تولید ثروت رفتن منجر به همان چیزی می‌شود که امروز در کشورهای سرمایه‌داری مشاهده می‌کنیم. 🔸در غنی‏‌ترین کشور عالم – یعنی امریکا – کسانی هستند که از گرسنگی و از سرما و گرما می‌میرند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4047 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻موانع گفتمانی تحقق عدالت؛ عدالت هراسی و تباهی‌هایش ✍️ محمدرضا معتضدیان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4057 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻موانع گفتمانی تحقق عدالت؛ عدالت هراسی و تباهی‌هایش ✍️ محمدرضا معتضدیان 🔸امکان تغییر و ایجاد وارونگی در تعالیم عدالت محور اسلام برای این گونه خواص وجود نداشت و لذا به جای آنکه به تغییر قوانین اسلام فکر کنند می‌بایست به ایجاد تغییر و انحراف در اجرای آن بیاندیشند که مهم‌ترین رکن آن شخص مجری قانون اسلامی بود. 🔸بنابراین نادیده انگاشتن اصل وصایت و پیدایش اختلاف بر سر تصدی امور مسلمین، باوجود آنکه از همان روزهای نخست بعثت پیامبر اکرم (ص) به دفعات برای مردم تبیین شده بود و خلافت بلافصل حضرت علی ابن ابیطالب (ع) محرز بود، علتی مهم‌تر از عدالت گریزی برخی خواص امت اسلامی نداشت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4057 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ورود شرکت‌های بزرگ فناوری به عرصه مواد غذایی و کشاورزی ✍️ سایت گرین 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• #÷دیجیتال 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4054 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ورود شرکت‌های بزرگ فناوری به عرصه مواد غذایی و کشاورزی ✍️ سایت گرین 🔸برای مثال مایکروسافت در حال ایجاد یک پلتفرم کشاورزی دیجیتال به نام آروز فارم بیتز است که از طریق فناوری ابری جهانی عظیم این شرکت یعنی آزور کار می‌کند. 🔸این پلتفرم برای تامین داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های زمان واقعی در مورد وضعیت خاک و آب، رشد محصولات، وضعیت آفات و بیماری‌ها و تغییرات آب و هوایی و اقلیمی که ممکن است با آن مواجه شوند برای کشاورزان طراحی شده است. 🔸به همین دلیل است که مایکروسافت در حال مشارکت در شرکت‌های پیشتاز برای ساخت پهبادها و تجهیزات حسگر کشاورزی است، همانطور که این فناوری‌های درحال ساخت این شرکت‌ها می‌توانند اطلاعاتی را که از فارم بیتز، تراکتورهای دارای فناوری پیشرفته، پهبادهای اسپری آفت کش و سایر ماشین‌هایی که به ابر آزور متصل می‌شوند دریافت و بر اساس آنها عمل کنند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4054 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🏷(شماره 15 و 16 ) 🔻اربعین حسینی 🔸محرم، اربعین و قدرت تمدنسازی شیعی 🔸کارکرد تمدنی پیادهروی اربعین 🔸تحلیل جامعهشناختی اربعین 🔸نظم معنوی اربعین؛ فراتر از نظم هابزی و اخلاقی 🔸ریشه بزرگداشت اربعین امام حسین(ع) 🔸اربعین ۹۹ ؛ عرصه رقابت جریانهای شیعی 🔸عبور از ظاهر به باطن پیادهروی اربعین 🔻رخداد اجتماعی: فوت استاد شجریان 🔸جایگاه استاد محمدرضا شجریان در فرهنگ ایران 🔸شجریان ارتباطی » و «شجریان رسانهای 🔸شجريان نماد موسيقی فاخر و هنر مستقل 🔸شجریان، جامعه و قدرت 🔸راز مانایی شجریان 🔸هنرمند ملی، هنر ملی 🔸شجریان و دامگاه سیاست 🔸شجریان و منطق سیاست روزمره 🔹امروزه اما با توسعه فناور یها و ظهور شبک ههای اجتماعی، تغییرات در عرصه ژورنالیسم نیز دستخوش تغییراتی شده است و ما شاهد ظهور «روشنفکران ژورنالیستی » هستیم که خود در کانا لها و پی جهای شخص یشان، کن شگران تولید اندیشه در عرصه عمومی شد هاند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
15-16.pdf
11.71M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🏷(شماره 15 و 16 ) 🔻اربعین حسینی 🔸محرم، اربعین و قدرت تمدنسازی شیعی 🔸کارکرد تمدنی پیادهروی اربعین 🔸تحلیل جامعهشناختی اربعین 🔸نظم معنوی اربعین؛ فراتر از نظم هابزی و اخلاقی 🔸ریشه بزرگداشت اربعین امام حسین(ع) 🔸اربعین ۹۹ ؛ عرصه رقابت جریانهای شیعی 🔸عبور از ظاهر به باطن پیادهروی اربعین 🔻رخداد اجتماعی: فوت استاد شجریان 🔸جایگاه استاد محمدرضا شجریان در فرهنگ ایران 🔸شجریان ارتباطی » و «شجریان رسانهای 🔸شجريان نماد موسيقی فاخر و هنر مستقل 🔸شجریان، جامعه و قدرت 🔸راز مانایی شجریان 🔸هنرمند ملی، هنر ملی 🔸شجریان و دامگاه سیاست 🔸شجریان و منطق سیاست روزمره 🔹امروزه اما با توسعه فناور یها و ظهور شبک ههای اجتماعی، تغییرات در عرصه ژورنالیسم نیز دستخوش تغییراتی شده است و ما شاهد ظهور «روشنفکران ژورنالیستی » هستیم که خود در کانا لها و پی جهای شخص یشان، کن شگران تولید اندیشه در عرصه عمومی شد هاند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_n
📋 🔻سه میراث دارِ ویتگنشتاین ✍️محمد سعید عبداللهی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4065 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سه میراث دارِ ویتگنشتاین ✍️محمد سعید عبداللهی 🔸الیزابت آنسکوم فیلسوفی تحلیلی است که بیشتر نوشته‌هایش در مورد فلسفه ذهن و زبان است. 🔸 به باور بسیاری، او برجسته‌ترین فیلسوف انگلیسی زبان سده بیستم است.آنسکوم که در دانشگاه آکسفورد درس خوانده و به مقام استادی رسیده بود با آمدن ویتگنشتاین به کمبریج، به آنجا رفت، شاگرد ویتگنشتاین شد و برخی نوشته‌های ویتگنشتاین را به زبان انگلیسی برگردانند و در شناساندن او به جهان انگلیسی زبان نقشی فراوان داشت. 🔸 آنسکوم به آثار ویتگنشتاین متاخر درباره فلسفه ذهن پرداخت و در همین زمینه کتاب قصد( intention ) را نوشت که بحث‌های گوناگونی در میان فیلسوفان در باب عقلانیت علمی و نظریه کنش به راه انداخت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4065 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻موانع گفتمانی تحقق عدالت؛ عدالت هراسی و تباهی هایش (بخش دوم) ✍️محمدرضا معتضدیان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4062 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻موانع گفتمانی تحقق عدالت؛ عدالت هراسی و تباهی هایش (بخش دوم) ✍️محمدرضا معتضدیان 🔸نفسانیت را می‌توان ساحت مقابل عدالت تصور و به این عبارت اعتنا کرد که وجود یکی از آنها نافی دیگری خواهد بود. 🔸جایی که نفسانیت و اصالت بشر محور تمدن سازی و فرهنگ آوری شده باشد چگونه می‌توان انتظار تحقق عملی اندیشه‌ی عدالت اجتماعی را داشت، اگرچه که فلسفه‌ها و ایدئولوژی‌ها ی بسیاری با نام و شعار عدالت خود را معرفی نمایند. 🔸داوری معتقد است: «نفسانیت و اصالت بشر، امر عارضی نیست و نباید در حکم ایدئولوژی در میان دیگر ایدئولوژی‌ها قلمداد شود، این بشرانگاری جزء ذات همه ی فلسفه‌ها، ایدئولوژی‌ها و خلاصه مبنا و – به اصطلاح امروز – استروکتور تمدن است.» •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4062 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐هماهنگی عرفان با عقل و دین ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔺 شاید بتوان گفت: بزرگ ترین مشکلی که فرهیختگان غرب را به ستوه آورده، آن است که بین عرفان _راه دل_ و فلسه_راه عقل_و دین_راه وحی_ نه تنها هماهنگی نمی بینند، بلکه تضاد و مخالفت را احساس می کنند، اما در فرهنگ اسلامی نه تنها بین این سه حوزه تضادی قایل نیست، بلکه احساس خوش هماهنگی و همگرایی مشام جان ها را می پروراند و ذایقه را شیرین می کند و این احساس در درجۀ نخست مرهون شریعت سامیۀ اسلام و در درجۀ دوم، مدیون زحمات حکما و عرفای اسلامی است. 🔘 علل نقد عارفان بر عقل گرایی 🔺 اولاً: نقد عرفان، بر عقل و عقل مداریِ تاریخی است؛ یعنی عقل موجود در زمان ایشان که «عقل مشایی» بود، مورد اعتراض و انکار ایشان و البته تا حدودی نیز، حق با ایشان است. 🔺ثانیاً: عرفا عقل آغشته به وهم را که با وهم ها و تخیل ها در هم آمیخته است، قبول نداشته و نقد می کنند. والّا عقل سلیم و عقل منوّر که با نورانیت قلب، نورانی شده است، مورد تأیید و قبول ایشان است. 🔺 و ثالثاً: در عرفان نظری، عارفان در پی معرفت برتر می باشند و در مقایسۀ معرفت های حضوری و شهودی با معرفت های حصولی و ذهنی، هرگز معارف عقلی و ذهنی به درجۀ معارف شهودی نمی رسد. 1️⃣ راه وحی و دین 2️⃣ راه مکاشفه و شهود 3️⃣راه عقل، برهان واستدلال 🔺فرهیختگان مسلمان هر سه را مصیب به واقع می شمارند و معتقدند که از طریق هر یک می توان به واقعیت دست یافت، اما از آنجایی که واقعیت یکی است، این سه راه معرفت، ما را به سه چیز مختلف، متضاد و متناقض نمی رسانند. 🔺پرواضح است که از جهت معرفتی و ادراکی _از آن جهت که خود انسان دریابد_ هیچ یک از این دو به دیدار مستقیم و شناخت شهودی نمی رسد. 🔺 اگر اطمینان در تطابق با واقع و دوری از آسیب های ادراکی ، ملاک و میزان سنجش قرار گیرد، به تأکید و تصریح عارفان، در درجۀ نخست معارف وحیانی و پس از آن معارف کشفی و در پی آن معارف عقلی قرار دارد؛ زیرا عرفا وحی را کشف برتر و وحیِ ختمی را کشف اتمّ می دانند. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 64_67 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻حاکمیت قانون در فضای مجازی به معنای نفی آزادی بیان نیست ✍️زهیر اصفهانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4071 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻حاکمیت قانون در فضای مجازی به معنای نفی آزادی بیان نیست ✍️زهیر اصفهانی 🔸آزادی بیان با ولنگاری رفتاری متفاوت است، قانون باید بر تمام ارکان جامعه حاکم باشد اگر برخی دائماً ایران را با جامعه غرب مقایسه می‌کنند، مطلوب است که در مواردی که غرب واقعاً وضعیت بهتری دارد، این برآورد انجام شود، مانند حاکمیت قانون بر زندگی مردم، برای مثال اگر یک شهروند کانادایی با علم بر بیماری کرونای خود، منزل را ترک کند با جریمه ۴هزار دلاری مواجه می‌شود یا اگر شخصی به واسطه تعامل با او بیمار شود و از دنیا برود، جریمه ۸۰ هزار دلاری انتظارش را خواهد کشید! 🔸هزینه بی‌اخلاقی در فضای مجازی باید بالا برود، مخاطب هوشمند باید بیاموزد که در فضای مجازی نسبت به هر چیزی شکاک باشد، وی باید نسبت اعتبارسنجی مطالب فضای مجازی حساس باشد، در خارج از کشور حساسیت نسبت به فضای مجازی تا حدی است که مخاطبان حتی نسبت به «پسندیده شدن پست خواننده‌ای» توسط صفحه پاپ فرانسیس که توسط ادمین اداره می‌شود، واکنشی منفی نشان می‌دهند ولی در ایران چنین اتفاقی نمی‌افند که جای تأسف است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4071 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آسیب شناسی اجتماعی زنان ✍️دکتر بتول امین‌جعفری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4074 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آسیب شناسی اجتماعی زنان ✍️دکتر بتول امین‌جعفری 🔸بسیاری از زنان و دختران ما محصول دستگاه‌های آموزشی و رسانه‌هایی هستند که درک درستی از مقام و منزلت زنان واقعی ندارند و خود به خود آنها به عنوان یک سری عرضه کننده‌های در واقع نیازهایی برای جنس مخالف خودشان و یا سرویس دهندگانی بیش درنیامدند و غرق یک سری ظواهرات و متاب و آرایش‌ها و غیره شدند و نگاهشان به خودشان در این حوزه خلاصه می‌شود. 🔸از طرفی رویکردها و قوانینی که در یک جامعه وجود دارد، خود آنها هم به گونه‌ای می‌توانند در این راستا تاثیرگذار باشند و آن جایگاه و شان زن یا تصویری که از زن ارائه میشه را در جامعه ما ترسیم کنند یا کمک به ترسیم آن داشته باشند و به نوعی در شکل‌گیری این اتفاق، که من چه تصویری می‌توانم از خودم داشته باشم، تاثیرگذار بوده و هستند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4074 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘 تأثیر عرفان عملی بر عرفان نظری 🔺 عرفان نظری نتیجه و محصول عرفان عملی است؛ زیرا سالکِ راه حقیقت، پس از آنکه در وادی طریقت قدم بر می دارد و به مجاهده و ریاضت دست می برد و راه سیر و سلوک الی الله تعالی را قدم به قدم طی می کند، به تدریج به شهوداتی دست می یابد، و به ویژه در منزل فنا و در پی آن مقام بقای پس از فنا، کلیت نظام هستی، چینش عوالم و حقیقت اشیا را با دیده به مشاهده می نشیند و در پی آن ، معرفتی از سر حضور و شهود به وی روی می آورد که همانا حقیقت عرفان نظری است. 🔘تأثیر عرفان نظری بر عرفان عملی 1️⃣ حقیقت عرفان نظری علت غایی عرفان عملی 🔺سر تکوّن و شکل گیری عرفان عملی، حقیقت عرفان نظری، یعنی معرفت شهودی است؛ زیرا آنچه شخص را وا می دارد تا به سلوک دست یازد و آنچه انگیزۀ ورود به عرفان عملی و وادی طریقت می شود، رسیدن به معارف شهودی است و به اصطلاح فلسفی، حقیقت عرفان نظری علت غایی سلوک و عرفان عملی است و با رسیدن به این هدف، زمینۀ پیدایش عرفان نظری فراهم می شود. 2️⃣ رسیدن به تحلیل های دقیق از منازل و مقامات عرفان عملی و با توجه به عرفان نظری 🔺 کسی که پس از مجاهدات فراوان و پیمودن منازل، به حقایق عرفان نظری می رسد و به کلیت نظام هستی معرفت می یابد، در پی آن می تواند به تحلیل دقیق هستی شناسانه از همان منازل و مقامات پیموده شده بپردازد و به درستی جایگاه هریک را مشخص کند و از همه مهم تر، اهداف سلوک و به ویژه هدف نهایی را نشان دهد. 🔺 از همین جهت علم عرفان عملی پس از دورۀ شکوفایی عرفان نظری که در قرن هفتم روی داده است، یک بار دیگر موضوع کار عرفا قرار گرفت و تبیین منازل و مقامات با نگرش هستی شناسانه به عرصۀ ظهور درآمد و مرحلۀ دیگر از تکامل در عرفان عملی صورت تحقق پذیرفت. 🔺 این اثرگذاری هرچند در ابتدا برای آن عارفانی که به وصول رسیدند، نتیجۀ سلوکی و عملی نداشته است، اما برای سالکان بعدی و تربیت نفوس بشری، فوق العاده دارای اهمیت است و از بسیاری رهزنی ها و آسیب ها جلوگیری می کند. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 67_70 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻در ضرورت فراگذشتن از ترجمه 🖋 حامد صفاریان 🔸به همان سان که عدسی‌تراشان هلندی تلسکوپ را برای گالیله ساختند و در توسعۀ آن بدو یاری رسانیدند تا انقلاب علمی روزگار خود را پی‌ریزد، مترجمان متون فلسفی نیز به یک معنا ابزارسازان ارجمند فرهنگ و فلسفه به شمار می‌روند، چراکه هیچ فرساختی، خواه تمدّنی، خواه فرهنگی، بدون «ابزارِ دقیق» تحقق نمی‌پذیرد، و فلسفه نیز از این امر مستثنی نیست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4080 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net