فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هرمنوتیک 5️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_رمانتیک (4)
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#کرسی
#پژوهش
🔻 به صورت مجازی
🔸 توسط گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه:
🔰 کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پژوهش در مسائل تاریخی" برگزار میشود
🎙با حضور:
#سیدمحمدحسن_جواهری
#محمدفاکر_میبدی
#سیدکریم_خوب_بین_خوش_نظر
#محمد_عابدی
📅 شنبه 12 تیر ماه 1400 / ساعت 08:00
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/EJgXO66db7e2
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️سلبریتیها و نفوذ تدریجی انحرافات جنسی
✍️ دکتر زاهره سادات میرجعفری، پژوهشگر زن وخانواده
🔻انحراف جنسی نوعی ارضای جنسی است که بر خلاف نظام طبیعی و ضوابط ارزشی صورت میگیرد که برای خود فرد یا افراد دیگر، به ویژه همسر زیان آور است، به همین دلیل است که هر نوع تلذذ و ارضای جنسی خارج از مسیر طبیعی آن، تجاوز از مسیر صحیح شمرده میشود.
🔻عوامل بسیاری در سطح فردی، خانوادگی، و اجتماعی وجود دارند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در گرایش فرد به انحرافات جنسی و روابط نامشروع دخالت میکنند، علل فردی معطوف به شخصیت، نگرش و وضعیت روحی و روانی فرد است؛
🔻 علل خانوادگی بیشتر از وضعیت و مشکلات روابط همسران منشأ میگیرد؛ علل اجتماعی نیز اکثراً متوجه مشکلات ساختاری و نیز مسائل فرهنگی اجتماعی است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انحرافات_جنسی
#سلبریتیسم
#جامعه
#فرهنگ
#سبک_زندگی
#مد_گرایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4392
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 منظور از یقین
🔺 ممکن است برخی امور دیگر با این یقین مشتبه شوند. منظور از یقین در اینجا، یقین نفس الامری است، نه یقین روان شناختی. یقین روان شناختی، لزوماً مطابق واقع نیست، و ممکن است با جهل مرکب همراه باشد.
🔺 یقین نفس الامری و منطقی، اعتقاد و تصدیق مطابق با واقع است. یقین نفس الامری، همان علم و معرفت حقیقی است. این یقین از سویی وصف عالِم است، که حالتی روانی و نفسی است، و از سوی دیگر، با خارج ارتباط دارد، و براین اساس، اعتقادی واقع نماست و از این جهت به حق بودن متصف می شود.
🔺 این جزم و باور به تصدیقی تعلق می گیرد که مطابق واقع و کاشف آن باشد.
🔺 بحث درباره چیستی معرفت حقیقی بنیاد مسائل علم برهان است.
❇️مؤلفه های یقین
🔘دیدگاه افلاطون
🔺 مؤلفه های معرفت حقیقی از نگاه او: اعتقاد یا تصدیق یا پندار باشد، صادق و حق بودن، همراه با بیان و توضیح باشد.
🔘 منظور از بیان چیست
🔺 ممکن است منظور از آن، بیان و توضیح لفظی باشد. نیز می تواند بدین معنا باشد که عناصر اصلی شیء شناخته باشد. احتمال سوم این است که منظور از بیان، شناخت ممیزات شیء باشد، و البته اجمالاً معنای سوم ترجیح داده می شود.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 82_89
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
28.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فکرت
#کرسی #پژوهش 🔻 به صورت مجازی 🔸 توسط گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه: 🔰 کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پ
korsi.mp3
21.52M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پژوهش در مسائل تاریخی"
🎙با حضور:
#سیدمحمدحسن_جواهری
#محمدفاکر_میبدی
#سیدکریم_خوب_بین_خوش_نظر
#محمد_عابدی
📅 شنبه 12 تیر ماه 1400
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️سی و سومین نشست از سلسله نشستهای همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید”
▪️با موضوع ” ایمان وچالش های انسان معاصر در عصر غیبت” برگزار می گردد.
🏢لینک ورود به جلسه👇
🌐https://marref.ir/ikq
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️هویت زن در اسلام و غرب (بخش دوم)
✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی
🔻برخی فمینیستها اعتقاد دارند زبان حقوق، مردسالار، خشن، پرخاشگر، فردگرا، تفرقهافکن و عاطفه ستیز است.
🔻از این رو توصیه میکنند مناسبات اجتماعی بایستی بر اساس فضیلتهای ارتباطی، اتحادی و عاطفی اخلاقی بنا شود.
🔻 اینان اعتقاد دارند ، حقوق بر اساس عقلانیت و عدالت به این سرانجام سست بنیان رسیده است لذا ضرورت دارد روابط اجتماعی بر اساس زبان عاطفه و محبت که به طبع انسانی بشر نزدیکتر است، پایه گذاری شود.
🔻 مهمترین آسیبهای تسلط گفتمان حق را به قرار ذیل برشمرده میشود: الف. بی حد و حصر بودن حقها، ب. ماهیت سرکش و ستیزهجوی حقها ، ج. مبنای فردگرایانه و خود محورانه حقوق، د. ماهیت اخلاق گریز یا اخلاق ستیز حقوق، ه. مقتضای تفرقه افکن و اتحاد سوز حقوق.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#هویت_زن
#سنخ_شناسی
#حقوق
#اسلام
#انسجام_اجتماعی
#غایت_نگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4395
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 3️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 دیدگاه ارسطو
🔺 ارسطو یقین را همان معرفت مطلق، یعنی علم حقیقی می داند. ارسطو تأکید می کند که آن گاه می توان گفت معرفت به گزاره ای حاصل شده است که علت آن گزاره نیز شناخته شده باشد؛ یعنی یا بیّن باشد یا از راه حد وسط به دست آمده باشد، و نیز بدانیم که ممکن نیست غیر از این باشد. در این صورت خواهیم دانست که این گزاره مطابق واقع است و نیز محال است نقیض آن گزاره صادق باشد.
🔘 دیدگاه فارابی
🔺 یقین آن است که در مورد گزارۀ صادقی که آن را تصدیق کرده ایم، اعتقاد داشته باشیم که هرگز ممکن نیست در واقع به خلاف آنچه ما دربارۀ آن اعتقاد داشته ایم، باشد، و افزون بر آن، اعتقاد داشته باشیم که خلاف آن گزاره ممکن نیست.
🔺 از دید فارابی آنچه موجب می شود اعتقاد به کذب نقیض قضیۀ یقینی زوال ناپذیر باشد، علت اعتقاد بدان است؛ یعنی یا آن قضیه از اولیات است و یا محصول قیاس است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 90_92
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
28.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
☎️ #مصاحبه
◾️تقابل بنیادیِ انگارۀ توسعه با چشمانداز معناییِ انقلاب اسلامی
🎙 دکتر مهدی جمشیدی
🔻«توسعه»، هیچ هویّتی فارغ از «عالم تجدُّد» ندارد، بلکه از متن آن برخاسته و از هر جهت، به بنیانها و افق معنایی آن تعلّق دارد؛
🔻تعلّقی تمامعیار و ناگسستنی که در ذات آن، نفوذ و رسوخ یافته است. اگر در عالم تجدُّد، ابتدا سخن از «ترقّی» رفت و غریبان به دیگران، همچون اقوام «بربر» و «فروتر» نگریستند و تسلّط بر آنها را طلبیدند و استعمار بیرحم و وحشی را رقم زدند، در قرون بعدی، نظریۀ «توسعه»، جایگزین نظریۀ «ترقّی» شد و در جامهای آراسته و علمی، بر جوامع دیگر تحمیل شد.
🔻امّا این بار، کسی احساس نکرد که به او تهاجم شده است، بلکه خودش داوطلبانه، توسعه را خواست و آن را از غرب، گدایی کرد؛ چراکه تصوّر میکرد که بدون توسعه، «پیشرفت» را تجربه نخواهد کرد و «عقبمانده» باقی خواهد ماند.
🔻این که «پیشرفت» و «عقبماندگی» چیست، در مرحلۀ پیشین تعیین شده بود و چیزی جدای از توسعه نبود. «پس» و «پیش»، در نسبت با توسعه، شکل گرفته بودند و هویّت مستقلی از آن نداشتند. در چهارچوب «عقل توسعهای»، تکلیف همۀ مفاهیم، مشخّص شده بود و هیچ مفهومی برخلاف آن، قابلتحمّل نبود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توسعه
#انقلاب_اسلامی
#دین
#عدالت
#عالم_تجدد
#لیبرالیسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4399
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
◾️دیدگاه ابن سینا
🔺 ابن سینا برای یقین نفس الامری سه عنصر را برمی مشارد، اولاً به صدق گزارۀ «الف ب است» اعتقاد دارد. ثانیاً معتقد است که ممکن نیست این گزاره صادق نباشد، یعنی محال است که الف ب نباشد و ثالثاً این اعتقاد دوم زوال پذیر نیست.
◾️ دیدگاه ابن سینا موفق ترین طرح
🔺 طرحی که شیخ عرضه کرده، جزو موفق ترین طرح هاست؛ زیرا آغازگاهی طبیعی دارد. البته این نکته را باید در نظر داشت که «مطابق با واقع بودن» در این عبارات مطرح نشده است؛ زیرا اینکه چنان گزاره ای باید صادق باشد، بسیار روشن است و جای گفت و گو ندارد.
◾️ چه چیزی اعتقاد به زوال پذیری را در پی دارد؟
🔺 همان امری که علت تصدیق گزاره است، اعتقاد به زوال ناپذیری آن را موجب می شود. ابن سینا می گوید یا آن گزاره از اولیات است، یا این گونه نیست و با استفاده از حد وسط اکتساب می شود.
🔺 به دلیل این حد وسط، می توان گفت که آن گزاره صادق است و ممکن نیست نقیضش درست باشد و زوال نیز نمی پذیرد.
◾️ هر یک از قیود چه چیزی را خارج می کند؟
🔺 اعتقاد به گزاره و تصدیق آن شعریات را خارج می کند. اعتقاد به اینکه نقیض این گزاره ممکن نیست درست باشد تصدیقات ظنی، مانند خطابیات را خارج می کند. در تصدیقات ظنی، احتمال صدق خلاف گزارۀ تصدیق شده منتفی نیست. این اعتقاد دوم، زوال ناپذیر باشد، جدل، جهل مرکب، سفسطه و مغالطه خارج می کند.
◾️ اندیشۀ برهان در دل بحث یقین
🔺 محور و مدار علم برهان به معرفت حقیقی و یقین نفس الامری مرتبط است و همۀ آنچه از آن با عنوان شروط برهان یاد می شود، برای تحصیل حقیقت معرفت و یقین نفس الامری است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 93_99
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
7️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (6)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🕌 مدرسه تابستانی «مسائل فقهی معاصر»
❇️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری «مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر» را با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در شش گروه برگزار میکند.
🔹 «فقه معاملات
🔹 فقه جزاء، فقه سیاسی
🔹 فقه اقتصاد
🔹 فقه خانواده
🔹 فقه تربیت»
👈 جزئیات + جدول نشستها و اساتید، همراه با اطلاعات تکمیلی:
🌐 https://b2n.ir/x45240
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
نقد سخنان دکتر سروش درباره طب سنتی.pdf
523.9K
✍️ احمدحسین شریفی
🔴تب بالای مغالطهگری در مواجهه با طب سنتی و اسلامی؛ پاسخی به سخنان دکتر سروش
🔶اوایل سال ۱۳۹۹ جناب عبدالکریم #سروش در مصاحبهای با سایت زیتون علیه #طب_اسلامی و سنتی و مدافعان آن سخنانی را بیان کردند که همان زمان از سوی جناب استاد شریفی در یک نشست علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
🔶متن پیاده شده سخنرانی استاد شریفی در شماره سی و ششم فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 #مصاحبه
◾️جایگاه عدالت در قانون اساسی (بخش اول)
🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان
🔻وقتی عدالت فقط در توزیع عادلانه درآمدها شد، ما از بالادستیها مالیات بگیریم -که نمیگیرند- و بعد برگردیم و به اینها بدهیم، این نظریه حاصل میشود؛
🔻 در حالی که عدالت پایه در اقتصاد این است که اول ما منابع را عادلانه تقسیم کنیم. اصل ۴۸ قانون اساسی گفته امکانات کشور باید در سراسر کشور توزیع عادلانه شود.
🔻یک جاهایی توربین بادی توجیه دارد و یک جاهایی توربین آبی. این تقسیم شود. نه اینکه جیرفت کرمان اتفاق بیفتد و در حوالی سیستان الان سر صف آب هستند. خوزستان سر صف گاز است. آدم تعجب میکند که اینها سر چاه نفت خوابیدند، چرا باید این اتفاق بیفتد؟
🔻 اینها رشدهای نامرتبط است. هزار کارگر وقتی به هم دوخته میشوند، خوشههای کوچک کنار هم باید اندازه چماقی شوند. اینها در کنار هم تعاونی میشوند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت
#قانون_اساسی
#تعاونی
#اقتصاد
#قسط
#کارگران
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4402
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش5️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
💠دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
🔺 محقق طوسی تعریف اثیرالدین ابهری را مانع اغیار نمی داند. ابهری یقین را چنین تعریف کرده است: «یقین اعتقاد است به اینکه شیء الف ب است، به همراه اعتقاد به اینکه شیء الف ممکن نیست به گونۀ دیگری باشد». خواجه می گوید اگر صرف «اعتقاد» در این تعریف مورد نظر است، جهل مرکب را نیز دربر دارد؛ اما اگر «اعتقاد صادق و مطابق با نفس الامر» در نظر باشد، هرچند جهل مرکب را خارج می کند، شامل اعتقاد مقلّد جازم می شود.
💠 چهار شرط یقین
🔺 اول و دوم. یقین اعتقاد صادق است؛ سوم. یقین اعتقاد جازم است. اعتقاد جازم، اعتقادی است همراه با این اعتقاد که نقیض اعتقاد اول ممکن نیست؛ چهارم. یقین اعتقاد ثابت و زوال ناپذیر است؛ یعنی نقیض آن صادق نیست و ممکن هم نیست که این اعتقاد دوم، زوال بپذیرد. در نتیجه یقین را باید چنین تعریف کرد: «اعتقاد صادق جازم ثابت».
💠 مقایسه میان دیدگاه ابن سینا و محقق طوسی
🔺 در تعرف محق طوسی، قید «مطابقت» افزوده شده و اعتقاد دوم به گونه ای معنا شده است که ظن از تعریف خارج گردد، و قید «ثابت» نیز آورده شده تا اعتقاد مقلد از تعریف بیرون رود.
🔺 ابن سینا زوال ناپذیر بودن اعتقاد به کذب نقیض را شرط یقین دانسته بود، که شامل نفی اعتقاد تقلیدی نیز می شود. بنابراین در تعریف بوعلی، مشکلی از جهت خروج اعتقاد تقلیدی وجود ندارد.
💠 دربارۀ قید «مطابقت»
🔺 که در تعریف خواجه افزوده شده است، باید گفت که نیازی بدان نیست؛ زیرا اساساً بحث دربارۀ یقین نفس الامری است.
🔺 صرف حضور قید مطابقت با واقع، گرهی را نمی گشاید و پرسیدنی است که فاعل شناسا چگونه می تواند این قید را احراز کند؟
🔺 بوعلی از عالِم آغاز کرده و گفته است که اعتقاد یقینی باید زوال ناپذیر باشد و از راه علتش حاصل آمده باشد. لازمۀ این سخن، چنان که گذشت، مطابق با واقع بودن یقین نیز هست.
🔺 راهی که به صورت یقینی به واقع می رساند، قضیه ای یقینی است که یا از اولیات (بیّن بنفسه) باشد و یا از حد وسط به دست آمده باشد.
🔺 اگر اعتقادی از راه علت خود به دست آمده باشد، مطابق با واقع است.
💠ظن بودن جهل مرکب
🔺 ابن سینا جهل مرکب را نیز درحقیقت نوعی از ظن (ظن فلسفی) می شمارد. آن کس که جهل مرکب دارد، معتقد است نقیض قضیه ای که آن را تصدیق کرده است، صادق نیست؛ اما از آنجا که از راهی رساننده و معتبر وارد نشده، اعتقادش در واقع زوال پذیر است. بنابراین جهل مرکب واقعاً علم نیست، و بهتر است آن را ظن بنامیم.
🔺 گاه اعتقادی جازم است، اما در واقع باید آن را از اقسام ظن برشمرد؛ زیرا زوال پذیر است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 99_105
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
8️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 نقد و بررسی هرمنوتیک رمانتیک (1)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#همایش
#فراخوان_مقاله
#اجتهاد_عقل_گرا
⛔️⛔️ #تغییر_زمان
🔸 فراخوان مقالات #همایش ملی "اجتهاد عقلگرا"
🔰 محورهای همایش:
1️⃣ اجتهاد عقلگرا
2️⃣ اجتهاد نقلگرا
3️⃣ #الاهیات و علم #کلام
4️⃣ علم #اصول
5️⃣ علم #فقه
6️⃣ علم #تفسیر
7️⃣ علم #حدیث
8️⃣ سایر #علوم_انسانی- اجتماعی اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و …
📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان شهریور ماه 1400
📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان آبان ماه سال 1400
📚🗓برگزاری همایش: بهار سال 1401
📩 صندوق پستی:
🌐 rinc@iict.ac.ir
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۳۹ (دبیرخانه همایش)
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/aghlgera-2
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت:
🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع «انگارههای اندیشهای _ شناختی قیام سیدالشهداء»
❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی @MRN691 در ایتا اطلاع بدهید؛
2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی @MRN691 انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمة به انها پرداخت خواهد شد.
5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
💠 تکامل و آتئیسیم
در کلاب هاوس
با حضور:
👤 دکتر یوسف دانشور
📌 دکتری فلسفه دین از دانشگاه تورنتو
پنجشنبه ۱۷ تیر ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران
در کلاب سالن اندیشه
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
تکامل و آتئیسم- گفتوگویی در کلابهاوس با حضور دکتر دانشور.mp3
39.53M
🎙#صوت
✅ گفتگو در کلاب هاوس- کلاب سالن اندیشه
🔰موضوع: تکامل و آتئیسم
👤 با حضور دکتر یوسف دانشور نیلو (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
🗓 پنجشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۰
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️برسی و نقد مهمترین برهان مادی گرایی
✍️ امیرحسین دادگستر
🔻بنابر ادله علمی و بر مبنای قانون پایستگی انرژی برای وجود انرژی شرائطی وجود دارد که از جمله آن وجود سیستم ایزوله (مکان) و زمان میباشد.
🔻مراکز علمی مانند هاروارد یا سایت رسمی هاوکینگ گفتهاند زمان و مکان در بیگ بنگ به وجود آمده و تولدگاه زمان و مکان، بیگ بنگ است.
🔻این امر بیانگر عدم وجود انرژی قبل از بیگ بنگ میباشد. پس انرژی نبوده و به وجود آمده و به تعبیر دیگر حادث است و ازلی نیست. متغیر بودن عالم دلیل بر حادث بودن عالم است و تمام عالم از بیگ بنگ گرفته تا جزء جزء عالم متغیر است.
🔻 انرژی هم متغیر است و هرکدام از انرژیها به یک دیگر تبدیل میشوند و تغییر کردن نشانه حادث بودن است. بنابراین ماده ازلی نمیتواند باشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فرگشت
#مادی_گرایی
#بیگ_بنگ
#انرژی
#ازلیت_ماده
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4413
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش6️⃣1️⃣
❇️ بررسی مؤلفه های یقین و معرفت حقیقی
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه
⬅️ بحث در باب مؤلفه های معرفت حقیقی، زیربنای بحث های معرفت شناسی است. کاوش و تحلیل در این زمینه روشن خواهد ساخت که چرا سه مؤلفه برای یقین بیان کرده است.
⬅️ در معرفت شناسی علم (تصدیقی) را چنین تعریف می کنند: «باور صادق موجه». در معرفت شناسی، علم حقیقیِ تصدیقی در نظر است، نه مطلق هر علم تصدیقی.
⬅️ راه برهان ما را به واقع می رساند و معرفت حقیقی و یقین به بار می آورد.
🔘 اعتقاد؛ نخستین مولفه ی علم تصدیقی
⬅️ اعتقاد با تردید جمع نمی شود. اگر تردید وجود داشته باشد، به ثبوت نسبت نمی توان حکم کرد و اعتقادی به آن شکل نمی گیرد. با این قید، شعریات از تعریف یقین خارج می شوند. شعریات تخییل ایجاد می کنند که چیزی بیش از تصور نیست.
🔘 دومین مؤلفۀ علم حقیقی، اعتقاد به صدق
⬅️ روشن است که مفهوم این قضیه متعلق اعتقاد نیست. حتی اگر قضیه درباره امور ذهنی باشد، دربارۀ محکی و ورای خود خبر می ده که می توان آن را «ذهن ورای ذهن» خواند. اعتقاد همواره به ورای قضیه تعلق می گیرد که شامل امور ذهنی و امور خارجی بشود.
⬅️ شرط علم، اعتقاد به مطابقت قضیه با واقع است و صرف حکایتگری بدون کشف، کافی نیست. اگر به صدق قضیه اعتقاد نداشته باشم، نمی توانم بگویم که بدان قضیه علم دارم.
⬅️ نخستین شرط ابن سینا، یعنی اعتقاد اول، مجموع دو مؤلفه ای است که تا کنون در تحلیل علم بدان دست یافتیم، یعنی اعتقاد به صدق گزاره.
🔘 مؤلفه ی سوم؛ انتفای صدق نقیض قضیه
⬅️ کسی که به قضیه ای اعتقاد دارد و در عین حال احتمال می دهد نقیض آن نیز صادق باشد، درواقع بدان علم ندارد. باید اعتقاد مزبور، جزمی نیز باشد. این نکته همان شرط دوم ابن سیناست. در حقیقت «ظن» پدید آمده است و هنوز علمی در کار نیست.
🔘مؤلفه ی چهارم؛ تحصیل اعتقاد از علت
⬅️ مؤلفۀ دیگر علم حقیقی این است که باید اعتقادهای مذکور، توجیه کننده داشته باشند و از علت حاصل آمده باشند.
⬅️ کسی که به گزاره ای علم دارد علمش می باید به دلیل خاص صدق آن گزاره مستند باشد، وگرنه نمی تواند واقعاً بدان جزم داشته باشد. این شرط چهارم، در واقع لازمۀ سه شرط پیشین است.
⬅️ انسان برای عالم شدن به امری که پیش تر بدان علم نداشت، نیازمند آن است که معلوم به نحو ضروری نزد او روشن باشد. در اینجا طبیعی است که باید امری موجب شده باشد او نه نحو ضروری آن معلوم را دریافت کرده باشد. روشن است که آن معلوم خودبه خود برای او حاصل نشده است.
⬅️ با این شرط، اموری مانند حدس عرفی و اعتقاد تقلیدی خارج می شوند.
🔘 مؤلفه ی پنجم؛ دلیل اعتقاد، دلیل ذاتی حقیقی و نفس الامری باشد
⬅️ دلیل و توجیه کنندۀ اعتقاد، باید یقیناً ما را به واقع برساند. علت اعتقاد، می باید نه علتی به حسب عالِم، بلکه به حسب علم باشد. اگر راهی طی شود که ضرورتاً و به حسب واقع به علمی بینجامد، آن علم، حقیقی خواهد بود.
⬅️ لازمۀ جزمی بودن اعتقاد، یعنی محال بودن صدق نقیض آن، این است که از راه دلیل ذاتی و نفس الامری خود پدید آمده باشد.
🔘 امور توجیه کنندۀ ذاتی اعتقاد:
⬅️ علت نفس امری، به حسب علم است نه عالِم؛ یعنی باید دید که علم چگونه به دست می آید، نه اینکه عالِم چگونه جزم می یابد.
⬅️ پاسخ این است که توجیه کنندۀ ذاتی علم، بیّن بنفسه بودن در اولیات و برهان در امور نظری است. در برهان، علت ذاتی علم به امور نظری را می جوییم. در این صورت علم و معرفت به امری حقیقی و ذاتی ورای عالِم گره خورده، و از حد عالِم و شخص علم او فراتر رفته است.
⬅️ اینکه ابن سینا می گوید اعتاقد دوم باید زوال ناپذیر باشد، به همین نکته اشاره دارد. او، می گوید اعتقاد، یا خود از اولیات است و یا با حد وسط ذاتی به دست می آید.
🔘 تعریف رایج معرفت در مباحث معرفت شناسی
⬅️ باور صادق موجه. قید موجه، خود مشکلاتی پدید آورده است؛ اما باید علت ذاتی، ضروری و اضطراری اعتقاد به کشف را مطرح کرد، و بدین طریق مشکلی را که ادموند گتیه مطرح کرده است، گشود.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 105_113
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ سی و چهارمین نشست از سلسله نشستهای همایش «چالش های ایمان و عصر جدید»
💠با موضوع : تحلیل روان شناختی غزالی از ایمان و مراتب آن» برگزار می گردد.
📥لینک ورود به جلسه:
🌐https://marref.ir/ikq
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net