eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📻| الیگارشی‌ها؛ اصلی‌ترین مانع پیشرفت اقتصاد 🎙دکتر حسین راغفر 🔆در ایران هیچ جایی بر اساس هیچ الگویی در این سه دهه بعد از انقلاب مسائل را روشن نکرده و دوران پس از جنگ تاکنون؛ یعنی نزدیک به سی و سه سال بعد از جنگ در ایران یک الگوی کاملاً نئولیبرالی حاکم شده، الگوی اقتصاد کشور علی‌رغم تغییری که در دولت‌ها به‌وجود آمده به کار خود ادامه داده است؛ چون این الگو حافظ منافع الیگارشی‌ها است، به همین دلیل مادامی که این الگو تغییر نکند و نگاه به اقتصاد از تأمین منافع نخبگان به تامین منافع مردم تغییر جهت ندهد، امکان اصلاح برون‌رفت از این بحران هم وجود ندارد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 13 دقیقه 🆔 @fekrat_net
🔴گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری به مناسبت «روز جهانی فلسفه» برگزار می‌کند: ✔️همایش برخط «آیندۀ فلسفه در ایران» 📌آیندۀ فلسفه در ایران را چگونه می‌بینید؟ و چه برنامه‌ای برای آیندۀ فلسفی ایران پیشنهاد می‌کنید؟ 👤آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دکتر رضا داوری اردکانی دکتر سید مصطفی محقق داماد دکتر سید حمید طالب زاده دکتر علی پایا 🕰زمان: چهارشنبه ۱۹ آبان- ساعت: ۱۴ تا ۱۷ Motahari.ac.ir 🆔 @fekrat_net
🔺شاید ظاهر اینکه آقای جوادی به عنوان یکی از مهمترین اساتید فلسفه ی اسلامی در کنار برخی اساتید دانشگاهی گفتگو کند، جالب و حتی اتفاق مبارکی باشد که کمی فاصله و شکاف کاذب فلسفه ی اسلامی و فلسفه ی غرب را کم کند، اما احتمالا مانند سابق جلسه چیزی بیش از تعارفات همیشگی و بحث های کلی بی خاصیت چیزی نباشد. البته با توجه به وضعیت مجازی احتمالا همان گفتگوی صوری هم شکل نگیرد، اما به هرحال شاید برای قدم اول بد نباشد که اساتید حوزوی و دانشگاهی رو در رو و بدون تعارفات با یکدیگر صحبت کنند. 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 15 اسفندماه 1395 📂 با موضوع: دلایل ناتوانی عرفان در شناخت آسیب‌های خود(با تأکید بر عرفان ابن‌عربی 🆔 @fekrat_net
گفتگو با استاد امینی نژاد 🆔 @fekrat_net
16.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | نقش دین در زندگی اجتماعی 🆔 @fekrat_net
📣 دین محمدی و اشتباه فاحش تمدن سرمایه‌داری و مارکسیستی ✍️ ابراهیم شریفی 💠 شخصیت پیامبر گرامی اسلام همواره مورد توجه متفکران و اندیشمندان جهانی در طول تاریخ بوده است. جرج برنارد شاو یکی از آنهاست که درباره پیامبر عزیزمان نکته‌ای مورد توجه را گوشزد می‌کند. 💢او می‌گوید: "من همیشه دین محمد را به دلیل نشاط فوق العاده آن بسیار مورد توجه قرار می‌دادم. این تنها دینی است که به نظرم دارای توانایی جذب کننده برای مراحل متغیر وجودی است که می تواند برای هر عصری جذاب باشد. من مطالعه کرده‌ام او - مرد فوق العاده - و به نظر من باید او را نجات دهنده بشریت نامید. من معتقدم که اگر فردی مانند او دیکتاتوری دنیای مدرن را بر عهده بگیرد، در حل مشکلات آن موفق خواهد شد من در مورد ایمان محمد پیشگویی کرده‌ام که برای اروپای فردا قابل قبول خواهد بود‌، همانطور که برای اروپای امروز پذیرفته شده است. " 👌سادگی، منطقی بودن و عملی بودن مهم‌ترین امتیازات اسلام از نگاه اندیشمندان شمرده شده. دینی که آموزه های آن ساده و قابل فهم است. عاری از خرافات و باورهای غیرمنطقی است. وحدت خداوند، پیامبر محمد (ص) و مفهوم زندگی پس از مرگ، مقدمات اصلی ایمان آن است که بر اساس عقل و منطق صحیح بنا شده‌اند. همه تعالیم اسلام از آن باورهای اساسی نشأت می‌گیرد. 🙏همچنان که رهبر عزیزمان در نامه به جوانان اروپایی مرقوم فرمودند: اسلام دینی است که در آن هر کس ممکن است مستقیماً به قرآن نزدیک شود و دستورات آن را به عمل تبدیل کند. 💯اسلام قوه عقل را در انسان بیدار می‌کند و از او می‌خواهد که از عقل خود استفاده کند. او را وادار می‌کند که همه چیز را در پرتو واقعیت ببیند. 🌀حال با چنین دینی در عصر امروزی مواجهیم. جهانی که از یک سویه بودن بسیاری از ادیان و ایدئولوژی‌های دیگر رنج برده است. برخی بر جنبه معنوی زندگی تأکید کرده‌اند، اما جنبه‌های مادی و دنیوی آن را نادیده گرفته‌اند. آنها به جهان به عنوان یک توهم، یک فریب و یک دام نگاه کرده‌اند. ◽️از سوی دیگر، ایدئولوژی‌های مادی گرایانه جنبه معنوی و اخلاقی زندگی را به کلی نادیده گرفته و آن را ساختگی و خیالی رد کرده‌اند. هر دوی این نگرش‌ها منجر به فاجعه شده است. دانشمند فرانسوی دکتر دو بروگبی به درستی می‌گوید: "خطری که در یک تمدن مادی است بسیار شدیدتر است. چون به جهت نداشتن بعد معنوی امکان ایجاد تعادل ندارد. ❗️تمدن مدرن غربی، در هر دو نوع دموکراسی سرمایه‌داری سکولار و سوسیالیسم مارکسیستی، دچار اشتباه شد. به گفته لرد اسنل: "ما یک ساختار بیرونی با نسبت شرافتمندانه ایجاد کرده‌ایم، اما از الزامات اساسی نظم داخلی غافل شده‌ایم؛ ما بیرون را با دقت طراحی، تزئین و تمیز کرده‌ایم؛ اما داخل آن مملو از اخاذی و افراط بوده است. " دانش و قدرت ما برای اداره آسایش بدن افزایش یافت، اما روح را فقیر گذاشتیم.» ✅ حال باید دین پیامبرمان را چنین توصیف کنیم. دینی که به دنبال ایجاد تعادل بین دو جنبه از زندگی مادی و معنوی است. می‌گوید که همه چیز در جهان برای انسان است، اما انسان برای خدمت به هدفی والاتر آفریده شده است: برقراری نظمی اخلاقی و عادلانه که اراده خداوند را برآورده کند. آموزه‌های آن نیازهای معنوی و دنیوی انسان را برآورده می‌کند. اسلام انسان را به تهذیب نفس و اصلاح زندگی روزمره - فردی و جمعی - و برتری حق بر قدرت و فضیلت بر رذیلت سفارش می کند. 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 22 اسفندماه 1395 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع: ماهیت و حقیقت فلسفه اسلامی چیست؟ 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 20 فروردین 96 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع: تصویر اجمالی از سلسله جلسات فلسفه اجتماعی 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تبیین اندیشه‌های عرفانی_فلسفی علامه (رحمة الله علیه) 🔰حجت الاسلام و المسلمین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 💢آدرس کانال: 🆔 @fekrat_net
📝 | تاریخچه فلسفه اسلامی (بخش دوم)/ تبیین مکتب مشاء ✍️پروین سرمیلی 💬مشّاء به معنی راه‌رونده است. ارسطو در سن پنجاه و سه سالگی پس از بازگشت به آتن مدرسه خود لیسیوم را بنا نهاد. ارسطو در هنگام تدریس معمولاً قدم می‌زد و بدین سبب «لیسیوم» به مدرسه مشائی (راه رونده) معروف گردید. به این ترتیب، طرفداران ارسطو را مشائی می‌گویند. همچنین گفته می‌شود چون آنان برای کشف حقیقت متوسل به تعقل می‌شدند و فکر را به کار می‌انداختند، آنان را مشاء گفتند، یعنی مشی فکر می‌کردند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 🆔 @fekrat_net
✅مبانی نظری رها - آشکارسازی (بخشش) 🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر پسندیده 🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر 🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان 📅دوشنبه 17 آبان 1400 ⏰ساعت 9 تا 10:30 🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🔰لایو برنامه در پیج فکرت: 🌐instagram.com/fekratmedia 🆔 @fekrat_net
✅پروتکل عملی رها - آشکارسازی (بخشش) 🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر جان‌بزرگی 🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر 🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان 📅دوشنبه 17 آبان 1400 ⏰ساعت 10:30 تا 12 🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🔰لایو برنامه در پیج فکرت: 🌐instagram.com/fekratmedia 🆔 @fekrat_net
🔸همایش ملی علامه یزدی(ره)؛ فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی 🔰 در آستانه نخستین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) و به مناسبت روز جهانی فلسفه برگزار می شود 💢 با سخنرانی: ⏰ چهار‌شنبه سوم آذرماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۸ 🔹 همایش حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی 📺 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان از طریق TV.iict.ac.ir @iictchannel 🆔 @fekrat_net
🔰به جهت اقناع افکار عمومی و گفتگوهای آزاد اندیشی انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‌کند؛ 📚نشست علمی «جایگاه پروژه کرونا در منطق دشمن» 🔸ارائه دهنده: آقای دکتر محمدعلی شکوهیان راد (متخصص مطالعات سایبرنتیک) 🔹دبیر: آقای دانیال بصیر (سردبیر سایت فکرت؛ رسانه اندیشه و آگاهی) 📆زمان: دوشنبه ۱۷ آبان ماه ساعت ۱۸:۳۰ 🕌مکان: قم، خیابان جمهوری۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن های حوزه علمیه ⚠️به جهت رعایت رفاه عزیزان جلسه به صورت مجازی هم برگزاری می شود. 🔗لینک جلسه در بستر قرار: https://room.gharar.ir/14dd5887-d5b5-41d6-99f5-cd8d4d1a4cc9 📋به جهت رعایت شیوه نامه های بهداشتی و محدودیت مکان لطفا عزیزانی که تصمیم به شرکت حضوری در جلسه را دارند به آیدی @adminssoq اعلام حضور فرمایند @motaleate_ejtemai 🆔 @fekrat_net
🎙 | علامه حسن‌زاده مسائل کشور و انقلاب را از افق بسیار بالا نگاه می‌کرد 📻استاد امینی‌نژاد 🔙به اذعان همه افرادی که حضرت علامه حسن‌زاده آملی را می‌شناسند، ایشان یک شخصیت جامع علمی و عملی محسوب می‌شوند. بررسی شخصیت حوزوی و شخصیت جامع ایشان، بحث مهمی است. علامه حسن زاده آملی جزو شخصیت‌های جامع، معقول و منقول در حوزه عمل، تربیت و سلوک بودند. مرحوم حسن زاده آملی افزون بر رشته‌های رسمی در حوزه‌های علمیه، رشته‌های فراوان دیگر را در حدی بسیار اعلی و اجتهادی کار کرده بودند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 11 دقیقه 🆔 @fekrat_net
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی ✨تبیین روش‌های آموزشی و تربیتی علامه حسن‌زاده آملی 👤با حضور استاد امینی نژاد 📆 سه شنبه 18 آبان 1400؛ ساعت 19 ✔️پخش زنده از صفحه اینستاگرام فکرت: https://instagram.com/fekratmedia •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
«بسم الله الرحمن الرحیم» 💠سایت فکرت: رسانه اندیشه و آگاهی در راستاری رسالت خود قصد دارد به مناسبت ایام سالگرد درگذشت فیلسوف و مفسر بزرگ جهان اسلام علامه طباطبایی(ره) پرونده ویژه‌ای را در بررسی آراء و اندیشه‌های فلسفی، عرفانی و اجتماعی ایشان دنبال کند. لذا همه پژوهشگران محترم می‌توانند در موضوعات ذیل اقدام به نگارش یادداشت نمایند. به یادداشت‌ها با توجه به سه مولفه‌ی تعداد کلمات، سطح کیفی و مدرک تحصیلی نگارنده حق الزحمه تعلق می‌گیرد. 💢جهت اطلاعات بیشتر به آیدی@Ojaghreza پیام دهید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• *حکمت و سیاست در اندیشه علامه طباطبایی * تبیین نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و تداوم آن در علوم انسانی اسلامی * نسبت فلسفه محض با فلسفه سیاسی علامه طباطبایی * ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی * پیامدها، امتداد و کاربست ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت * نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و ماهیت علمی نهادهای اقتصاد اسلامی * تفسیری نوین از نظریه اعتباریات علامه طباطبایی * نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، مبانی انسان شناختی این نظریه و امتداد آن در علوم انسانی * توسعه علم تربیت به کمک نظریه اعتباریات علامه طباطبائی * نظریه اعتباریات علامه طباطبایی و نظریه‌پردازی در دانش مدیریت. * تحولات نظریه اعتباریات پس از علامه طباطبایی * تقریر هستی‌شناختی ـ انسان‌شناسی از نظریه اعتباریات و نسبت آن با نظریه فطرت و حدوث جسمانی نفس * نظریه ادراکات اعتباری و فلسفه سیاسی علامه طباطبایی * پول به مثابه اعتبار: رویکرد اعتباریات علامه طباطبایی در تبیین تئوری پول * نظریه اعتباریات و مدیریت فضای اجتماعی * زنان از منظر علامه طباطبایی(ره) * جنسیت و ازدواج در المیزان * ادراکات اعتباری از نظر علامه طباطبایی(ره) * علامه طباطبایی(ره) و مساله عدالت * علامه طباطبایی(ره) و روش تقسیری قرآن به قرآن * علامه طباطبایی(ره) و نظریه جنسیت * زن در اندیشه علامه طباطبایی(ره) * روش شناسی تفسیری علامه طباطبایی(ره) * علامه طباطبایی(ره) و میراث سنت * حقوق و تکالیف زن در ازدواج از دیدگاه علامه طباطبایی * بررسی و نقد نواندیشی افراطی نسبت به مسائل زنان با تأکید بر اندیشه‌های علامه طباطبایی. * مبانی الهیاتی و فلسفی علامه طباطبایی در مباحث جنسیتی و خانوادگی * نظام احسن در اندیشه علامه * طبیعت‌گرایی و فطرت‌گرایی در اندیشه علامه * ثبات و تحول احکام در اندیشه علامه * دیدگاه علامه درباره عقل و احساس * دیدگاه‌های انسان‌شناسی علامه * نقش حاکمیت در اصلاح وضعیت اجتماعی * مواجهه علامه با اندیشمندان معاصر اهل سنت * مواجهه علامه با فضای نواندیشی پس از مشروطه * مواجهه علامه با اندیشه‌های متأخر غربی * مسأله بودگی جنسیت در نگاه علامه * روش‌شناسی تفسیری و رویکرد هرمنوتیکی علامه * روش‌شناسی کلامی علامه * تحلیل‌های اجتماعی علامه * ظرفیت‌های روشی نوین در بسط دیدگاه علامه * مقایسه دیدگاه علامه با اندیشمندان شیعی * مقایسه دیدگاه علامه با اندیشمندان اهل سنت * مقایسه دیدگاه علامه با اندیشمندان دینی غیر مسلمان. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 | الهیات تاریخ فلسفه (بخش اول)/ سنت تاریخ فلسفه در دوران جدید ✍️محسن بهرامی ✨به سبب تأثیر الهیات مسیحیت بر تاریخ و فرهنگ جوامع غربی، مبنی برآنکه عقل رهزن ایمان و معارض اهل تقوا است، در تاریخ غرب به نحو ارتکازی هرگونه تفکر حصولی و ازجمله فلسفه، رقیب ایمان و در نزاع با ادراکات حضوری تلقی می‌شد. چنانچه کانت در مقدمه نقد اول، هدف فلسفه نقادی را محدودسازی عقل به نفع ایمان می‌داند. ✨بنابراین لازمه تحقق فرهنگ دینی، معارضت با عقلانیت و نفی ساختار تحصلی_استدلالی و فلسفه ورزی است. مضاف آنکه باظهور مدرنیته و گسترش عقلانیت اتونوم و خود بنیاد، این تعارض افزایش یافت به نحوی که عقل خارق حجب ظلمانی دین و مُخرِج انسان از ظلمات جهل می‌باشد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 20 فروردین‌ماه 1396 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 🔍 پرسش و پاسخ 🆔 @fekrat_net
هم اكنون ✅مبانی نظری رها - آشکارسازی (بخشش) 🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر پسندیده 🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر 🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان 🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🔰لایو برنامه در پیج فکرت: 🌐instagram.com/fekratmedia 🆔 @fekrat_net