eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
970 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🗂 ✅ مروری بر مطالب برگزیده اندیشمندان و پژوهشگران در هفته گذشته: 🔻شکل‌گیری شبکه حجاب و عفاف در جبهه مردمی، ضروری است | عبدالحسین خسروپناه 📎لینک مطلب 🔻پناه‌ِ فرهنگی ما؟ | حبیب اله بابایی 📎لینک مطلب 🔻«خودکشی» یا «مرگ‌ خودخواسته»؛ تفاوتی ندارند! | احمدحسین شریفی 📎لینک مطلب 🔻از کنترل انتظامی قضایی؛ تا درمان فرهنگی |محمدرضا باقرزاده 📎لینک مطلب 🔻 درنگی در باره بعثت پیامبران در مشرق زمین | محسن الویری 📎لینک مطلب 🔻کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی | استاد حمید پارسانیا 📎لینک مطلب 🔻متصدیان شعار «عصر حیرت» به‌دنبال انزوا و انفعال جبهه حق هستند | سجاد ایزدهی 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net
🔲 | به بهانه‌ی تحلیل‌های متناقض از خودکشی یک سلبریتی؛ جسارت هنرمندانه یا رهاورد زیست ناموزون؟! 🖋سید مهدی موسوی، پژوهشگر عرصه رسانه ▪️آنچه واقعاً نگران کننده است این که برخی خودکشی پوراحمد در شانزدهمین روز از نخستین ماه سال جاری آن هم در ویلایی در بندر انزلی را با تعابیری عجیب بستایند و از شجاعت و جسارت او سخن گفته و آن را انتخابی خودخواسته عنوان کنند که باید به آن احترام(!) گذاشت. ▪️تلخ‌تر و نگران کننده‌تر این است که عده‌ای در این روزها می‌خواهند ناهنجاری و گناه بزرگ خودکشی را با تعابیری چون مرگ خودخواسته، شجاعت و جسارت هنرمندانه برای پایان دادن به زندگی و ... توجیه کنند. ▪️زیست در فضای هنرمندانه فعلی با قرائت روشنفکرانه که متأسفانه رگه‌های مشهودی از نیهیلیسم در آن وجود دارد، نتیجه‌اش همین خودکشی هایی است که رخ می‌دهد. 🖇مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| فهم شهید آوینی از عظمت انقلاب اسلامی ▪️رستاخیز فرهنگی عظیمی به نام انقلاب در ایران رخ داد که طی آن، عالم و آدم ما عوض شد. در اثر این تغییر بزرگ و دگردیسی بنیادین، فهم ما نسبت به خود و جهانمان تغییر کرد. ▪️شهید مرتضی آوینی در جریان این دگردیسی بزرگ قرار گرفت. شهید آوینی نه‌تنها در برابر این موج بزرگ مقاومت نکرد بلکه قلب خود را گشود و عمیقاً آن را پذیرفت. هنر آوینی این بود که تجربۀ خود را در نوشته‌هایش بازنمایی کرد. 💢 تماشای باکیفیت فایل در: 🔗 آپــــارات | 🔗 یوتــیوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️ @Fekrat_Net
📌 نشست «میراث مرتضی» گفتگوی جمعی در خصوص شهید آوینی و هنر انقلاب 🔺با حضور حجت الاسلام و المسلمین «حاج عباس محسنی» 🔺همراه با اکران مستند دیده نشده «انحصار ورثه» 🔺یکشنبه ۲۰ فروردین ماه/ساعت۱۵ 🔺 بلوار غدیر، کوچه شماره ۸، مجتمع هدایت، سالن مفید @Artqom_ir 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام ☑️ @Fekrat_Net
🔘 | ✅ معنویت سکولار؛ بازتاب بنیادهای تجدد و رهایی از متافیزیک 🖋حجت‌الاسلام دکتر حامد شیواپور، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ▪️بعد از کانت، متافیزیک و مابعدالطبیعه در سنت فلسفی غرب تقریباً به محاق رفت؛ از این‌رو باور به مابعدالطبیعه و متافیزیک در واقع در «معنویت»‌های جدید تا حد زیادی کم‌رنگ می‌شود؛ از این رو ریشه توجه غرب به معنویت سکولار را باید در بنیادهای تجدد جستجو کنیم. ▪️معنویت در اسلام با معنویت در مسحیت تفاوت‌های بنیادین دارد؛ چه به لحاظ متن و چه به لحاظ الهیات و سنت تجلی‌یافته در طول تاریخ، به نظر می‌رسد متون مقدس مسیحی، کمتر به امر اجتماعی پرداخته است. ▪️بعضی از مروجان وطنی معنویت سکولار، تأکید دارند که ما از یک متافیزیک سَبُک سخن می‌گوییم. مراد آنها از این نوع متافیزیک، یعنی باورهایی که بسیار عام و کلی باشند ▪️در ادیان ابراهیمی با وجود اشتراکاتی که در «معنویت» اسلامی با «معنویت» یهودی و مسیحی وجود دارد، تفاوت‌هایی نیز یافت می‌شود. ▪️«معنویت» در گفتمان انقلاب اسلامی تفاوت چندانی با «معنویت» در مکتب تشیع ندارد. 🖇مطالعه کامل گفت‌وگو در سایت فکرت وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | شهید آوینی؛ رها از فریب مدرن سیدمهدی موسوی، پژوهشگر عرصه رسانه ▪️سیدمرتضی کسی بود که در یوغ ظلمت‌زدگی دوران معاصر قرار نگرفت و مشهورات زمانه او را فریب نداد؛ از این رو حریت و پرهیز از عافیت طلبی‌هایِ مرسوم و شجاعت و جسارت در بیان حق و حقیقت به مهم‌ترین ویژگی‌هایش تبدیل شد؛ ویژگی‌هایی که هنوز هم الهام بخش خیل عظیم جوانان علاقه‌مندی است که بیش از هر چیز تشنه دریافت معرفت و حکمت از گنجینه عظیم آموزه‌های ناب دینی و معارف انقلاب اسلامی هستند. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۳ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net
«قرآن»؛ کتاب سرنوشت‌ساز دنیا و آخرت 🎙آیت الله محمدباقر تحریری ▪️ فضیلت ماه مبارک رمضان نزول قرآن است. این ماه، مربوط به نزول کتاب سرنوشت‌ساز واقعی در عالم دنیا و آخرت است. اگر درست به قرآن رجوع کنیم، از همه ابعاد و جهات راهنمایی و هدایت می‌شویم. 💢 تماشای کامل گفت‌وگو در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️ @Fekrat_Net
🔲 | ✅ انقلاب اسلامی؛ مصاف معنویت دینی با معنویت سکولار 🖋حجت الاسلام محمد جعفری، دانشیار مؤسسه امام خمینی(ره) ▪️افزایش و گسترش اطلاعات درباره دین‌های شرقی، پیدایش فرا روان‌شناسی و داروهای روان‌شناسی انسان‌گرایانه سهم چشمگیری در تشدید و رواج معنویت‌‌‌های نوظهور داشته است. ▪️زوال اشتراك اجتماعی در جوامع صنعتی و پرتحرك نوین، عامل مهمی برای شكل‌گیری جنبش‌های معنوی است. پیوند نزدیك، همدلی و حس مشترك اجتماعی كه برآمده از عضویت در گروه‌های معنوی و برنامه‌های جمعی است، برای جوانان جاذبه‌ای قابل توجه دارد. ▪️عده‌ای نظیر همیلتون جامعه‌شناس برجسته دین، جنبش‌‌‌های معنوی را به بحران ارزش‌‌‌ها یا هنجارها در جوامع صنعتی غرب به ویژه ایالات متحده نسبت داده و آن را مهم‌ترین وجه تكوّن این جنبش‌ها می‌دانند. ▪️عرفان‌های نوظهور با سياست تساهل و مدارا، پيروان خود را به سمت يک پلوراليته و تکثر فرهنگي و عقيدتي کشانده و زمينه پيدايش آراء و افکار باطل را فراهم مي‌آورند. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۶ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
| ✅ آقا سیدمرتضی کسی بود که در یوغ ظلمت‌زدگی دوران معاصر قرار نگرفت و مشهورات زمانه او را فریب نداد؛ از این رو حریت و پرهیز از عافیت طلبی‌هایِ مرسوم و شجاعت و جسارت در بیان حق و حقیقت به مهم‌ترین ویژگی‌هایش تبدیل شد. 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از مجله خردورزی
▪️یک نقد به معنویت‌گرایی بدون دین معنویت‌گراهای «بدون مذهب» و یا «بدون دین» مدعی هستند که ما می‌توانیم به کمک علم و به کمک گرته‌برداری از سنت‌های دینی و سنت‌های فلسفی، ابزار و مرکبی را برای طی مسیر معنویت بسازیم؛ اما این رویکرد، نقدهای جدی دارد، از جمله آن نقدها اینکه ما وقتی که وارد یک امری مثل معنویت‌گرایی می‌شویم، در واقع وارد یک فرایند کسب مهارت شدیم؛ در هیچ‌کدام از مهارت‌ها اینطور نیست که فرد بتواند از مکاتب مختلف، از جریان‌های مختلف -با فهم خودش- آن مهارت را به نحو احسن یاد بگیرد. ▫️دکتر احمد شاکرنژاد، در گفتگو با خردورزی ✅ بازخوانی ویژه‌نامه «اندیشه‌های معنویت مدرن» مجله خردورزی در ماه رمضان 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir