📋#گزارش
🔻جامعیت، از امتیازهای فلسفه فارابی است
🔹تصرفی که فیلسوفان جهان اسلام و در صدر آن فارابی در فلسفه یونانی کردند بر خلاف آنچه در ظاهر فهمیده میشود این نبود که به حکم اعتقاد و بنا بر پیروی از اعتقادات مسلمانی خدای ارسطو را که صرفاً علت غایی بود به صورت خدای قادر مرید و علت فاعلی موجودات تصویر کنند. فارابی و اخلافش با نظری متفاوت نسبت به موجودات مینگریستند.
🔹 آنها موجودات یعنی ماهیات را ممکن به معنی خاص میدانستند و ممکن به معنی خاص چیزی است که میتواند باشد و میتواند نباشد و اگر هست علتی دارد. موجوداتی که هستند علت دارند. به این ترتیب معنی موجود و مقام علت در آغاز فلسفه دوره اسلامی صورت دیگر پیدا کرد.
🔹این فلسفه در آثار فارابی تدوین اجمالی پیدا کرد. فلاسفه ای که بعد از او آمدند مطلب را تفصیل دادند و امکانهای نهفته در آن اجمال را کشف کردند. کار این فلسفه در بسط خود بالاخره به صورت حکمت متعالیه ملاصدرا در آمد. فارابی مقصد فیلسوفان را رسیدن به حقایق برهانی میدانست و کوشید آراء افلاطون و ارسطو را با هم جمع کند.
🔹او معتقد بود که فلسفه یکی است و علم برهانی است. فلاسفه هم با هم اختلاف ندارند و اختلافشان ظاهریست. زبانها را نیز تقسیم کرد و زبان برهان را برترین زبان دانست. تا اکنون هم فیلسوفان جهان اسلام، فلسفه درست را فلسفه برهانی میدانند.
🔹اکنون ما از مقام فارابی در تاریخ فلسفه اسلامی و اثری که بر اخلافش داشته است کم و بیش آگاهی داریم یا میتوانیم آگاهی داشته باشیم. اما اینکه با او چه نسبتی داریم و از او چه میتوانیم بیاموزیم چیز چندانی نمیدانیم.
✍️نویسنده: دکتر رضا داوری اردکانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فارابی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2780
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ترفندها و روشهای شیطانی از منظر قـرآن
🔸براساس تعالیم قرآن، شیطان محدود به ابلیس، این شیطان جنی نیست، بلکه شیاطین جنی و انسی بسیاری هستند(انعام، آیه ۱۲۱؛ اسراء، آیه ۳۷؛ انعام، آیه ۱۱۲) که با مکر و کید خویش تلاش میکنند تا افراد به ظاهر آزاد، نتوانند مقاصد اصلی خویش را تحقق بخشند، بلکه تنها کاری را انجام دهند که شیاطین، انتظار تحقق آن را دارند.
🔸بر این اساس، هر کسی در دام شیاطین جنی یا انسی بیفتد از مقصد خویش دور شده، گرفتار انحراف و سختی شدید میشود و به هدف و مقصدی که داشته نمیرسد.
🔸در حالی که در ظاهر آزاد و رها بود تا بر اساس اراده و اختیار خویش عمل کند؛ اما در باطن چنین شرایطی برایش فراهم نبوده است.
✍️نویسنده: مسعود محمدینیک
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #شیطان #مکر #حیله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2778
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ترفندها و روشهای شیطانی از منظر قـرآن
🔸از روشهایی که شیاطین برای سلطه و چیرگی خویش بهره میبرند، اسراف و زیادهروی در هر کاری است که میتواند خروج از حدود الهی را به دنبال داشته باشد.
🔸ابلیس و شیاطین تلاش میکنند تا اقتصاد را که مایه قوام اجتماع است از بین ببرند و مردمان دچار فقر شوند؛ زیرا اینگونه مردمان به کفر نزدیک میشوند.
🔸بر این اساس چند برنامه برای نابودی اقتصای دارند که شامل تبذیر و ریخت و پاش مواد غذایی و مانند آن، یا عدم کمک مالی یا گرفتن ربا و مانند آنها است که همگی موجب تضعیف اقتصادی سالم و جریان آزاد و سالم اقتصاد در جامعه میشود.(اعراف، آیات ۲۰۱ و ۲۰۲؛ اسراء، آیات ۲۶ و ۲۷؛ اعراف، آیه ۳۱؛ انبیاء، آیه ۹)
🔸همچنین از جمله روشهای شیاطین برای دستیابی به قدرت و ایجاد سلطه بر دیگران، تحزبگرایی و ایجاد شکاف و شقاق میان مسلمانان است؛ زیرا اینگونه میتوانند مردم را برده و بنده خویش سازند.(قصص، آیه ۴) احزاب شیطانی مجموعهای از دنیاطلبان و منکران حق و معاد و قیامت هستند(فاطر، آیات ۵ و ۶)
🔸البته در این میان گروه منافق نیز با آنان هستند و جریان داخلی امت را به سمت و سوی منکران و کافران هدایت میکنند.(مجادله، آیه ۱۹؛ الکشّاف، ج ۴، ص ۴۹۵؛ مجمع البیان، ج ۹- ۱۰، ص ۳۸۲)
✍️نویسنده: مسعود محمدینیک
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #شیطان #مکر #حیله
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2778
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خلافت هم مثل امامت تقدس دارد و نباید این دو را تفکیک کرد
🔹دکتر مصطفی محقق داماد طی بیانی اظهار داشتند : «من معتقدم ما باید در شیعه خلافت را از امامت جدا کنیم؛ امامت امری قدسی و متصل به خداوند است و خداوند امام را مشخص میکند. جنبه امور دنیوی انسانها هم با بیعت و شوراست و شیعه برای خلافت تقدس قائل نیست».
🔹پاسخ نقضی این ادعا صلح حدیبیه است توسط پیامبر؛ پیامبر با برقراری صلح حدیبیه بین خود و مشرکان پیمان عدم تعرض بست و این بدین معنی است که پیامبر مشرکان را در منطقه خودشان آزاد گذاشت که به شرکشان ادامه دهند.
🔹آیا این آزادی عمل به مشرکان دادن معنیاش این است که توحید در عبودیت تقدسی ندارد؟ آیا صرف آزاد گذاشتن مشرکان برای ادامه کارهای مشرکانه معنیاش این است که توحید امر قدسی نیست؟!
🔹 مسلماً چنین برداشتی درست نیست؛ پس در صلح امام حسن هم چنین برداشتی درست نیست.
✍️نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #خلافت #تقدس #ولایت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2796
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خلافت هم مثل امامت تقدس دارد و نباید این دو را تفکیک کرد
🔹دلیل دیگری که بطلان نظر جناب آقای محقق داماد را روشن میکند این است که قرآن به مدیریت پیامبر نسبت به امور دنیوی مردم تقدس میدهد تا جایی که خداوند کسانی را که مدیریت دنیوی پیامبر را در مشاجرات بین خود نپذیرند از دایره ایمان خارج میداند؛ زیرا در باره آنها در سوره (۶۵ نساء) چنین گوید: «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیما» به پرودرگارت قسم؛ مردم ایمان نخواهند داشت، مگر این که در مشاجرات خود حکمیت تو را بپذیرند و تسلیم محض تو باشند.
🔹روشن است مشاجرات مردم عمدتاً به کارهای دنیوی آنان ارتباط دارد اما با این حال طبق مفاد این آیه؛ خداوند این مدیریت دنیوی را چنان تقدس میدهد که بدون پذیرش آن، ایمان منتفی است یعنی خدا کسانی را که حکمیت دنیوی پیامبر را قبول نکنند مؤمن نمیداند؛ حال آن طبق دیدگاه جناب محقق داماد نفی چنین حکمیتی نباید مشکلی برای ایمان مردم داشته باشد چون این مربوط به کار دنیوی است و نباید تقدس دینی داشته باشد.
🔹روشن است چنین مدیریتی در دوره امام حسن و سائر ائمه به آن حضرات منتقل شده است و در دوره غیبت، طبق ولایت فقیه به حاکمان مشروع دینی میرسد؛ و بنابراین مدیریت ائمه و حاکمان کارشناس دینی هم، همان تقدسی دارد که برای مدیریت پیامبر بود (گرچه با اختلاف مرتبه)؛ بنابراین بر فرض که حوزه عملکرد خلافت امور دنیوی باشد اما این ادعا که خلافت چون به امور دنیوی تعلق دارد تقدس ندارد ادعای باطلی است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین حسین عشاقی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #خلافت #تقدس #ولایت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2796
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻راههای مشترک اثبات امامت شیعی در میان اهل سنت و اهل تشیع
🔸سید مرتضی، یکی از علمای بزرگ شیعه در توضیح دلالت قاعده لطف بر وجوب امامت چنین نوشته است: «میدانیم که تکالیف عقلی برای بشر وجود دارد، و نیز میدانیم که مکلفان معصوم نیستند.
🔸با توجه به این دو مطلب، دلیل وجوب امامت این است که هر فرد عاقلی که با عرف و سیره عقلا آشنایی دارد میداند که هرگاه در جامعهای رهبری باکفایت و تدبیر وجود داشته باشد که از ستمگری و پلیدی جلوگیری و از عدالت و ارزشهای انسانی دفاع کند، شرایط اجتماعی برای توسعه فضائل و ارزشها فراهمتر خواهد بود و این، چیزی جز لطف نیست.
🔸زیرا لطف آن است که با توجه به آن، مکلفان به طاعت و فضیلت روی میآورند و از زشتی و تباهی دوری میکنند. بنابراین، امامت در حق مکلفان، لطف است» (شریف مرتضی، ۱۴۱۱ ق).
✍️نویسنده: حسن عبدی پور
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #شیعه #سنت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2811
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻راههای مشترک اثبات امامت شیعی در میان اهل سنت و اهل تشیع
🔸ممکن است کسی سوال کند که اگر ارسال امامان دلیل کلامی دارد و واجب عقلی است پس چرا تنها شیعه به آن معتقد است؟ در پاسخ این سوال باید گفت این تنها شیعه نیست که به وجوب ارسال امامان برای هدایت انسانها معتقد است. سایر فرقههای اسلامی نیز به این وجوب اعتقاددارند. بهعنوانمثال معتزله نیز به وجوب امامت اعتقاد دارد.
🔸 البته برخی از اهل معتزله، وجوب امامت را وجوبی عقلی و برخی دیگر از اهل معتزله، وجوب آن را نقلی دانستهاند (طوسی، ۱۴۱۳ ق؛ تفتازانی، ۱۴۰۹ ق؛ طوسی، ۱۴۰۵ ق؛ حلی، ۱۳۸۲؛ شریف، ۱۳۲۵). قاضی عبدالجبار (۴۱۵ ق) معتزلی در کتابی که به او نسبت دادهشده است، امامت را اینطور تعریف میکند: “امام در اصل لغت، همان فردی است که مقام شده است… اما در شریعت، اسمی است که قرار دادهشده است، برای کسی که ولایت بر امت و تصرف در امور آنها را دارد، بهگونهای که بالاتر از دست او دستی نیست” (معتزلی، بی تا ).
🔸علاوه بر این، فرقههای دیگری مانند اباضیه، ماتریدیه، و گروهی از زیدیه، امامت را واجب دانستهاند. برخی دیگر از فرقههای اسلامی نیز که با ما اهل تشیع در وجوب عقلی امامت اختلاف دارند، در وجوب نقلی آن با ما موافق و همراه هستند.
🔸بهعنوانمثال اهل اشعریه نیز اصل امامت را واجب میدانند ولی به دلیل آن که به اصل حسن و قبح عقلی و واجب بودن امور بر خداوند معتقد نیستند، وجوب امامت را نقلی دانسته و پشتوانه آن را نقل و احادیث میدانند.
🔸عضدالدین ایجی اعتقاد دارد که نزد اهل اشعریه، نصب امامان علیهمالسلام به دلیل نقلی واجب است (شریف، ۱۳۲۵). منظور او از نقلی بودن در اینجا این است که به دلیل آنکه خدا گفته است، نصب امامان علیهمالسلام واجب گردیده و نه به دلیل آنکه عقل ما به آن حکم کرده باشد.
✍️نویسنده: حسن عبدی پور
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امامت #شیعه #سنت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2811
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻دیالکتیک صدرایی و تدارک جدایی نظر و عمل
🔹من روششناسی خاصی از صدرا سراغ ندارم، اما حسب «ابتنای روششناسی بر هستیشناسی» میشود بذرها و جرقههایی را در این میان کشف کرد؛ یعنی همان «هستیشناسی صدرایی» یا «وحدت در عین کثرت» یا تشکیک (که به آن دیالکتیک میگویم)، میتواند مبنای یک روششناسی متناظر باشد و ندیدم کسی این روششناسی را کشف یا ابداع کرده باشد.
🔹معتقدم که میشود براساس هستیشناسی صدرا یک معرفتشناسی ساخت، یعنی این ظرفیت وجود دارد. گرچه هنوز تحقق نیافته است.
🔹کسی که ادعایی در روششناسی دارد، باید تمام مدعیات روششناسی موجود را بشناسد. همان سوالاتی که در معرفتشناسی مطرح میشود در روششناسی هم مطرح میشود: صدق چیست؟ عینیت چیست؟ بیناذهنیت چیست؟ داوری چیست؟
🎤گفت وگو با: دکتر عماد افروغ
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #ملاصدرا #حکمت #فلسفه_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2809
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻دیالکتیک صدرایی و تدارک جدایی نظر و عمل
🔹ما قرائتهای مختلفی از دیالکتیک داریم؛ دیالکتیک کانتی داریم، دیالکتیک هگلی داریم، مارکسی داریم، دیالکتیک روی بسکار و… داریم، دیالکتیک متجزی داریم، غیرمتجزی داریم، دیالکتیک باز و دیالکتیک بسته داریم. دیالکتیک در یک کلام یعنی کل و جزء، اتصال و عدم اتصال، هموقوعی تمایز درعین اتصال؛ آیا در ملاصدرا، این هموقوعی درمیآید یا در نمیآید؟ وحدت در کثرت همین است دیگر! وحدت میشود همان اتصال و کثرت هم همان تمایز است.
🔹 خودِ آقای بسکار وقتی مراحل دیالکتیکش را مطرح میکند، همین بحثِ وحدت در عین کثرت را مطرح میکند و مرحله آخرش هم میشود Nonduality یا همان نا دوگانهنگری و عدم ثنویت.
🔹 آیا در صدرا نادوگانهنگری نیست؟ به نظرم هست. چرا؟ چون صدرا اصالت را بهوجود میدهد، نه ماهیت. پس تفکر صدرا دیالکتیکی است. اصالت ماهیت به تعبیر امام خمینی(ره)، میشود کثرات پراکنده، ولی وحدت در عین کثرت اینگونه نیست.
🔹امام در تقریرات فلسفی تصریح دارد که شما با اصالت ماهیت به یک متباینات متکثر میرسید ولی با اصلِ شریفِ اصالتالوجود به این نمیرسید. کلگرایی صدرا، چون متاثر از عرفان است، توحیدی است (وحدت در عین کثرت است). در بسکار هم همینطور است، بهویژه در مرحله آخر که فرا واقعیت مطرح شده، سر از توحید و خدا در میآورد. بسکار البته از ماده شروع کرد، لکن در ادامه قرائتی از ماده مبتنیبر ضرورت، به مفهومی بهنام غیاب رسید که درنهایت سر از وجود مطلق خداوند درآورد.
🔹بنابراین اگر دیالکتیک را یک پیوند درونی درعین ارتباطات بیرونی تعریف کنیم، این در تفکر صدرا نیز هست. اتفاقا دیالکتیک صدرایی و بسکاری بهجهت اینکه جهت خدایی دارند خیلی هم شبیه یکدیگرند! خیلی عجیب است که کسی بداند که ملاصدرا قائل به حرکت جوهری و حرکت آن به آن است و درعین حال بگوید که صدرا دیالکتیک ندارد!
🔹اما درباره حوزه نظر و عمل باید بگویم کسانی که میگویند حکمت عملی و حکمت نظری، چگونه میخواهند این دوگانگی را تاویل کنند؟ خود این تقسیمبندی نوعی دوگانهنگری و نوعی ثنویت است. این را چطور توجیه میکنید؟ این ثنویت هم ریشه در جدایی نظر و عمل دارد. چه کسی گفته عمل و نظر از هم جدا هستند؟ اصلا چه کسی گفته در نظر، عمل لازم نیست؟ چه کسی گفته شما بدون عمل به نظر میرسید؟ شما مثلا در درکی که از حکمت نظری دارید، میخواهید عالَم را بشناسید که آن هم بدون عمل و مفهوم امکانپذیر نیست.
🔹شما چطور مفاهیم را کنار میزنید؟ با عمل. یک مفهوم را میبینید کارایی ندارد، آن را کنار میزنید و یک مفهوم دیگر را جایگزین میکنید. این کار چگونه انجام میشود؟ با عمل! اگر عمل نباشد، نه نظر است و نه عمل.
🎤گفت وگو با: دکتر عماد افروغ
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #ملاصدرا #حکمت #فلسفه_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2809
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوقطبی شکافانداز میان راست و چپ رادیکال
🔸به طور سنتی لیبرالها و دموکراتها، بال چپ جناحهای سیاسی آمریکا و محافظهکاران و جمهوریخواهها، بال راست آن را میسازند و چپ رادیکال و راستهای افراطی در دو سر این طیف قرار میگیرند.
🔸 رسانهها نیز در چنین ترکیبی از سوی موسسات پژوهشی مورد مطالعه قرار گرفتهاند، با این تفاوت که برخی از آنان، آشکارا به عنوان رسانه یک جریان خاص شناخته شده و برخی دیگر فقط نزدیک به دیدگاههای یک جریان محسوب میشوند.
🔸در میان رسانههای مهم و معتبر دیگر آمریکایی، گاردین، واشنگتنپست، نیویورکتایمز، نیویورکر، CNN، MSNBC و برخی دیگر نزدیک به جناح چپ ارزیابی شدهاند؛ موضوعی که طبیعتا برای مخاطبان این رسانهها هم مشهود است.
🔸از سوی دیگر در رسانههای نزدیک به جناح راست نیز نامهای مهمی چون والاستریت ژورنال، CBS، دیلیمیل، نیویورکپست، FP و فوربز دیده میشود. فاکسنیوز، رسانه مشهور محافظهکاران و هواداران ترامپ هم نزدیک به شاخص راستهای افراطی قرار گرفته است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #آمریکا #لیبرال #دموکرات #جمهوریخواه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2807
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوقطبی شکافانداز میان راست و چپ رادیکال
🔸پژوهشهای رسانه ای نشان داده است که نزدیکی ایدئولوژیک به هر دو جناح در انتخابشدن رسانه توسط خوانندگانش و اعتماد به آنها موثرترین فاکتور بوده است. در واقع حدود دوسوم لیبرالدموکراتها (۶۶درصد) نیویورکتایمز میخوانند چون به نظرشان چپ است و دیدگاه نزدیکی به آنها دارد و از آن طرف سهچهارم جمهوریخواهان محافظهکار هم فقط به فاکسنیوز اعتماد دارند.
🔸تحقیقات حاکی از آن است که شکاف میان دو جناح در بالاترین حد خود در پنج سال گذشته قرار گرفته است، به طوری که عملا تعداد بسیار بیشتری از جمهوریخواهان تصریح میکنند هیچ اعتمادی به رسانههای دموکراتها ندارند و در مقایسه با مطالعه مشابهی در سال ۲۰۱۴، بیاعتمادی جمهوریخواهان به ۲۰ رسانه دموکراتها که در هر دو پژوهش از آنها به آن رسیده شده، به تعداد بیسابقه ۱۵ رسانه افزایش پیدا کرده است.
🔸این درحالی است که بیاعتمادی آنها به سه رسانه اصلی چپ یعنی CNN، نیویورکتایمز و واشنگتنپست هم به مراتب افزایش پیدا کرده است. این گزارشها همگی از گسترش شکاف میان رسانهها و خوانندگان آنها از افکار عمومی و البته مخاطبانشان در میان کنشگران سیاسی هر دو جناح خبر میدهند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #آمریکا #لیبرال #دموکرات #جمهوریخواه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2807
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻با پیروزی بایدن، معجزهای رخ نخواهد داد
🔹وابستهکردن اقتصاد و شرایط ایران به آمریکا، نوعی اشاعه و اهانت به جمهوری اسلامی ایران است.
🔹برای ایران هیچ تفاوتی ندارد که جو بایدن از حزب دموکرات یا دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه به پیروزی برسند.
🔹هردو در سیاستهای کلان در تقابل با ایران هستند. منتهی ادبیات جو بایدن در مقایسه با دونالد ترامپ، یک مقدار ملایمتر است و احتمال اینکه جو بایدن پیروز شود و یک گشایش جزئی و کوتاهمدت در اقتصاد ایران به وجود بیاید، وجود دارد؛ به دلیل مسائل روانی و اینکه بسیاری فکر میکنند اقتصاد ایران وابسته به آمریکاست.
🎤گفت وگو با: دکتر حسن هانیزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آمریکا #ترامپ #بایدن #رفراندوم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2822
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻با پیروزی بایدن، معجزهای رخ نخواهد داد
🔹بر اساس نظرسنجیهایی که صورت گرفته و با توجه به اینکه نتایج انتخابات عمومی اولیه دوازده ایالت آمریکا مشخص شده، تاکنون جو بایدن بیشترین آراء مردمی را در این دوازده ایالت کسب کرده است.
🔹این نشان میدهد که اقبال عمومی نسبت به نامزد حزب دموکرات یعنی جو بایدن، بالاتر از رقیب او یعنی دونالد ترامپ است.
🔹به نظر میرسد اقبال عمومی برای جو بایدن بسیار بالاست و شانسش برای پیروزی در انتخابات افزایش پیدا کرده است. اما پیچیدگیهایی در ایالات متحده آمریکا وجود دارد و آن این است که کالج انتخاباتی یا دارندگان کارت الکترال هستند که در نهایت حرف نهایی را میزنند.
🔹صاحبان کارت الکترال یا کالج الکترال هستند که رأی نهایی را به هریک از این دو نامزد خواهند داد. مجموعه افراد دارنده کارت الکترال و اکثریت، نسبت به لابی صهیونیستی وابستگی دارند و از یهودیان ایالات متحده تشکیل میشوند، لذا پیشبینی اینکه چه کسی از نامزدها پیروز خواهد شد، بسیار دشوار است. زیرا ممکن است در روزهای باقی مانده تا اعلام نتایج نهایی انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ یک برگه برنده جدیدی را رو کند.
🔹از آنجایی که جامعه آمریکا و مجموعه نخبگان نژادپرست سفیدپوست آمریکا، اقبال بیشتری نسبت به دونالد ترامپ و هژمونی آمریکا دارند، در تلاش هستند که دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شود. لذا ترجیح این است که دونالد ترامپ در نهایت پیروز انتخابات باشد.همان اتفاقی که در انتخابات گذشته بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ شکل گرفت.
🔹هیلاری کلینتون رأی عمومی را بیشتر از کارت الکترال آورد و شکست خورد و دونالد ترامپ به پیروزی رسید. در این دوره هم، این احتمال وجود دارد که جو بایدن اکثریت رأی مردم را کسب کند ولی در گرفتن کارت کالج الکترال، شکست بخورد.
🎤گفت وگو با: دکتر حسن هانیزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آمریکا #ترامپ #بایدن #رفراندوم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2822
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ بخش دوم/ویژه مردادماه 1399
🔻(شماره دهم)
🔹در این شماره، دیدهباناندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه، به بررسی تحلیلهایی که امسال از این موضوع ارائه شد، بهنحو مختصر بپردازد.
🔹 در این شماره به موضوع برگزاری محرم در ایام کرونایی اختصاص یافت. در این بخش با بازنمایی نظرات موافقین و مخالفین، محورهای اصلی و موردتوجه هر دسته برجسته شده است.
🔹 در بخش علوم انسانی این شماره، ابتدا به بازتاب نشست علم دینی پرداخته شده است. پیچیدگی و پر اهمیت بودن مسأله علم دینی، موجب تکثر نظرات و آرای گوناگون اندیشمندان در رابطه با این موضوع است.
🔹در این شماره از بخش روشنفکری، پیرامون نظرات مختلف روشنفکران پرداختهایم و سعی شده با نگاه انتقادی آراء و نظراتشان تحلیل و بررسی شود.
🔹تحلیلهای راهبردی سیاسی که از سوی سیاستمداران اندیشهورز و اندیشمندان سیاسی طرح میشود، میتواند قابل توجه باشد. در این شماره از دیدهبان اندیشه نیز بخشی به این تحلیلها اختصاص یافت.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=2829
لینک شماره نهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2153
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیدهبان شماره 10-compressed-1.pdf
7.32M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ بخش دوم/ویژه مردادماه 1399
🔻(شماره دهم)
🔹در این شماره، دیدهباناندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه به مناسبت سالگرد شیخ اشراق، به بررسی تحلیلهایی که امسال از این موضوع ارائه شد، بهنحو مختصر بپردازد.
🔹 در این شماره به موضوع برگزاری محرم در ایام کرونایی اختصاص یافت. در این بخش با بازنمایی نظرات موافقین و مخالفین، محورهای اصلی و موردتوجه هر دسته برجسته شده است.
🔹 در بخش علوم انسانی این شماره، ابتدا به بازتاب نشست علم دینی پرداخته شده است. پیچیدگی و پر اهمیت بودن مسأله علم دینی، موجب تکثر نظرات و آرای گوناگون اندیشمندان در رابطه با این موضوع است.
🔹در این شماره از بخش روشنفکری، پیرامون نظرات مختلف روشنفکران پرداختهایم و سعی شده با نگاه انتقادی آراء و نظراتشان تحلیل و بررسی شود.
🔹تحلیلهای راهبردی سیاسی که از سوی سیاستمداران اندیشهورز و اندیشمندان سیاسی طرح میشود، میتواند قابل توجه باشد. در این شماره از دیدهبان اندیشه نیز بخشی به این تحلیلها اختصاص یافت.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=2829
لینک شماره نهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2153
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقد فیلم از چیستی تا چگونگی!
🔸آنچه در فرهنگ فارسی «نقد» خوانده میشود در زبان انگلیسی «review» و در زبان فرانسوی «la revue» به معنای مرور، بازبینی و بازنگری گفته میشود؛ آن را بازنگری خواندند زیرا شخص ناقد و بازنگر، با نگرشی پس از ساخت اثر هنری، به تفسیر و تحلیل معنای آن می پردازد.
🔸رولان بارت در مقاله «نقد چیست» در توصیف فعالیت نقد می نویسد: «نقد ساختارگرا یک فعالیت است که شیء (اثر هنری) را طوری بازسازی می کند که قوانین کارکردی آن آشکار میشود.
🔸بازسازی شیء که بارت آن را «شبیه سازی» یا تقلید مینامد، شیء را فهم پذیر میکند؛ زیرا به این ترتیب کارکردهای شیء که در حالت طبیعی آن قابل مشاهده نیست، شناخته میشود.» بر اساس نظریه رولان بارت، مسئولیت و وظیفه ناقد بازسازی معنای اثر نیست بلکه بازسازی قواعد و محدودیتهای گسترش آن معناست؛ به عبارت دیگر، ناقد نظام یک متن را بازسازی میکند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #نقد_فیلم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2837
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقد فیلم از چیستی تا چگونگی!
🔸تنوع روشهای نقد به تنوع نگرش و نگاه ناقدین است. در حقیقت هر شخصیتی با تکیه بر ذهنیت و گرایش فکری خود، فیلمها را تحلیل و ارزش گذاری میکند. در این میان تبیین اصول نقد و تأسیس مکاتب نقد فیلم و آثار هنری شکل گرفت تا مرزبندی اندیشهها دقیقتر صورت گیرد. علی رغم این مرزبندیها، باز هم نمیتوان خطوط خیلی دقیقی برای انواع نقد قرار داد، به عبارتی دیگر، در یک نقد، میتوان سر نخ ها و شاهدهایی از سبکها و انواع گوناگون به دست آورد.
🔸 یک ناقد در ارزش گذاری اثر هنری، ممکن است هم به ساختار متوسل شود، هم از طرح و داستان فیلم بگوید، هم شخصیت سازی او را ارزیابی کند، و هم محتوا و لایه های معنایی اثر را مورد نقد قرار دهد.
🔸براسـاس نظـر “قره باغـی”گونههـای نقـد هنـری عبارتانـد از «نقـد ژورنالیسـتی»، «نقـد پژوهشـی»، «نقـد ابـزاری و کاربـردی»، «نقـد فراگیر و مردم پسـند»، «نقـد فرمالیسـتی« و «نقـد متنگـرا یـا محتواگـرا».
🔸نقدنویسی گاهی بر اساس هدفی که از نگارش آن هست تقسیم بندی میشود، گاهی نیز بر اساس نحوه و اسلوبی که در نقد به کار میرود تقسیم بندی صورت میگیر؛. در هر صورت پژوهش گران و منتقدان سینما، از منظرهای مختلفی به تقسیم بندی انواع نقد پرداختهاند.
🔸به طور مثال در نقدهای فرمالیستی، عینیت و وحدت فرم و محتوا، به این معناست که اثر هنری هر فرمی که داشته باشد، معنای خاصی را به آن موضوع اضافه نموده و برای مخاطب ارائه میدهد. روشن است که موضوعات و اتفاقات را میتوان خارج از ساختارهای هنری هم منتقل نمود، اما ویژگی ساختار هنری این است که موضوع یا محتوای خاص را به همراه یک ارزش افزوده به مخاطب ارائه میدهد. درک این ارزش افزوده برای مخاطب، ممکن است به صورت مستقیم باشد یا غیر مستقیم و ناخودآگاه.
🔸وجود فرم خاص در یک اثر هنری باعث میشود که مخاطب، انتظارات خاصی را پیگیری کند. انتظارات خاص مخاطب به معنای پیشبینی ادامه اثر نیست، چرا که اثری که قابل پیشبینی باشد طبیعتا جذابیت کمتری برای مخاطب دارد. بلکه به این معناست که اگر کارگردان یا خالق اثر، خلاف این انتظارات رفتار کند با واکنش منفی مخاطب مواجه خواهد شد. به عبارت دیگر، این انتظارات بدان معناست که پس از آگاهی و اطلاع، مخاطب آن را در توالی و ادامه فرم فیلم میداند یا خیر.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #فیلم #نقد_فیلم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2837
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سیاست سادهانگار و عواقب ناچار
🔹طرح دوگانههایی مثل دوگانه «جنگ/صلح» یا دوگانه «جنگ/مذاکره» یا دوگانه «دلار هزار تومانی/دلار پنج هزار تومانی» طرحهایی فاقد پیچیدگی و در اصل «سادهسازی امر پیچیده سیاست» است.
🔹در این شرایط که جنگ در تمام ساحات انسانی از جمله اقتصادی، فرهنگی، علمی و… برقرار است و درحالی که نظریههای مطرح در مورد صلح، کارایی و کارآمدی لازم برای برقراری روابط دوستانه و مبتنیبر احترام متقابل و رعایت حقوق دیگران را ندارند ارجاع به صلح و مدارا و اتباع از نظر عموم در باب صلح، چه معنایی دارد؟
🔹آیا نشانی از «دانش سیاسی»، «تجربه سیاسی» یا «سیاستورزی در حوزه عمومی» در این سخنان میشود یافت؟ اگر این سخنان صادقانه باشند، آیا نشان از سادهانگاری و ناآشنایی با سیاست ندارند؟ چه صادقانه باشند چه نباشند، اگر جدی گرفته شوند و موثر واقع شوند آیا به خوابزدهکردن مردم و «گرفتاری سیاست عمومی در دوگانههای بیمعنی» منجر نخواهد شد؟
✍️نویسنده: عباس بنشاسته، محمد علیبیگی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #جنگ #صلح #مذاکره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2833
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سیاست سادهانگار و عواقب ناچار
🔹در قدیم صلح بهطور کلی به چند روش میسر بود. جنگیدن و وادار کردن طرف مغلوب به پذیرش صلح، خود یکی از راههای رسیدن به صلح دانسته میشد که به صلح رومی معروف است.
🔹 در این وضعیت طرف پیروز یا مجموعهای از قدرتهای بیطرف، شرایطی را بهعنوان شرایط صلح تنظیم میکردند که معمولا بهنفع طرف پیروز بود. منازعه بری یا بحری، اینگونه خاتمه مییافت و امتیازاتی به طرف پیروز داده میشد. اما امروزه دیگر جنگ منحصر به جنگ بری و بحری یا جوّی نیست.
🔹جنگ بری و بحری و جوّی تاحدودی مذموم تلقی میشود و متجاوز آن تاحدودی مشخص است البته نه همیشه. تمام صورتهای جنگ مستقیم نیستند و ممکن است کشور یا گروه نظامی ثالثی، به نیابت از یک کشور وارد جنگی نیابتی شود. جنگهای امروزی گستردهترند و محدود به زمین و دریا یا آسمان نیستند و ایبسا نیازی نباشد که متجاوز حتی هزینههای جنگ بری و بحری و جوّی و… را تقبل کند و نیز در فضای افکار عمومی گناهکار نشان داده شود.
🔹با هزینهای اندک و در فضای -بهاصطلاح- رقابت میان دولتها، میتوان با علم سیاست -که بهقول کلاوزویتس در امتداد جنگ است- منافع قابلتوجهی کسب کرد بدون آنکه حتی یک گلوله شلیک شده باشد و یا آنکه متجاوز در افکار عمومی مجرم شناخته شده باشد.
🔹دنیای جدید دنیای رقابت است، رقابت اقتصادی، سیاسی، سایبری، اطلاعاتی، علمی و… برقرار است اما مشکل آنجاست که رقابت همیشه عادلانه نیست. در دوره مدرن و مابعد آن، دیگر دوگانه جنگ در مقابل صلح، مانند گذشته جدی نیست. جنگ از صلح قابل تفکیک نیست یعنی اصلا چنین دوگانهای در کار نیست. جنگ و صلح هردو تاکتیکند و آنچه ضامن اجرای آنهاست، حسابگری و سنجش هزینه-فایده بر مبنای سیاست مدرن است و نه اخلاق یا ارزشهای دینی. بهعلاوه نهفقط نظامیگری بلکه تمام عرصهها، عرصه جنگ و صلح است.
✍️نویسنده: عباس بنشاسته، محمد علیبیگی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #جنگ #صلح #مذاکره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2833
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رای خواص به زندگیِ بدون عزت و عدالت
🔸برای شناخت دقیق زمینههای صلح امام حسن(ع) و نه تسلیم که متاسفانه برخی صلح میگویند و تسلیم مینامند، جریانشناسی دقیق دو طیف متعارض امام حسن(ع) و معاویه و به دیگر بیان جریان «صالحان و ناصالحان» گویای این حقیقت است که «۱- دنیازدگی و ۲- عدمدینداری» مردم در نهایت موجب پذیرش صلح از سوی امام حسن(ع) شد.
🔸در بین این دو زمینه نیز البته دنیازدگی عامل اصلی بود، به گونهای که موجب شد دینداری در عمل محقق نشود و در حد ابزار توسعه دنیایی به کار آید، در حقیقت گزینه صلح را باید تحمیل توسعهگرایان دنیامحور دانست.
🔸حضرت امام حسن(ع) این دو را عامل صلح معرفی کرد و با تعبیر «عبیدالدنیا» در حقیقت دنیامداران و متدیننمایان را افشا کردند (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۱) تا هم برای جامعه عصر خود و هم برای آیندگان مسیری بگشایند .
✍️نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین محمد عابدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #جنگ #صلح #مذاکره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2831
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻رای خواص به زندگیِ بدون عزت و عدالت
🔸اگر بخواهیم برای مثال نقاط اوج رویکرد دنیاگرایانه و دینگریزانه مردم آن دوره را متوجه شویم، کافی است به این دو نقطه اوج توجه کنیم:
🔸«۱- استقبال نکردن مردم از حضور در اردوگاه جنگ امامحسن(ع)» که مسالهای بسیار تلخ و برای فرماندهی کل قوا بسیار رنجآور است.
🔸 وضعیت به گونهای بغرنج شد که امام حسن(ع) فرمود: …شگفتا از مردمی که پیدرپی نه حیا دارند، نه دین… اُف بر شمای بردگان دنیا…» (همان، به نقل از الخرائج و الجرائح، راوندی، موسسه امام مهدی، قم، ۱۴۰۹ ق، ج ۲، ص ۵۷۵).
🔸 ۲- اوج دیگر این انحطاط را باید در «سردادن شعار زندگی» و ترجیح چرخ زندگی بر چرخ اسلام و آخرت دانست؛ وقتی که امام فرمود: معاویه ما را به چیزی فراخوانده است که عزت و عدالت در آن نیست. اگر زندگی دنیا را میخواهید، میپذیریم و این خار در چشم را تحمل میکنیم و اگر مرگ را بخواهید، آن را در راه خدا ارزانی میداریم.»
🔸راوی میگوید: همه فریاد زدند: «بل البقیه و الحیاه» (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۱). واقعیت این است که مردم به «زندگی بدون عزت و عدالت» رای دادند.
رویکرد دنیاگرایی مردم -بهویژه خواص- را در قیام و صلح حسنی در آینه خیانتهایشان باید دید؛ چنانکه معاویه در آغازین لحظات اکثر آن را جذب کرد، از جمله فرماندهی از قبیله کنده را با ۵۰۰ هزار درهم خرید و او با ۲۰۰ نفر به معاویه پیوست و امام فرمود: من بارها به شما گفتهام که وفا ندارید و بنده دنیایید.»
🔸برای نمونه وقتی جاریه بن قدامه نزد حضرت آمد و تقاضای حرکت به سمت دشمن کرد، امام فرمود: اگر همه این مردم مثل تو بودند، رهسپارشان میکردم ولی نصف یا یکدهم مردم این عقیده را ندارند»
✍️نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین محمد عابدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #جنگ #صلح #مذاکره
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2831
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻مالکیت اسلامی برای احیای زمین بود نه برهمزدن توازن اقتصادی جامعه
🔹تعابیر آیتالله علوی بروجردی از زوایای مختلفی قابلبررسی است؛ مثلا از زاویه فلسفه علم و بحثهای معرفتشناسی، ایشان میگوید که اسلام نمیتواند اقتصاد داشته باشد، چون بیشتر از ۲۰ قاعده تاسیسی ندارد. خب کسانی که درباره مکاتب علمی مطالعه کردهاند، میدانند که اساسا مکاتب در پایههای اساسی خود، گزارههای فراوانی ندارند.
🔹مگر اقتصاد آزاد که جناب علوی بروجردی آن را بهعنوان اقتصاد عقلایی معرفی میکند چند گزاره بنیادی دارد؟ هاـجونچانگ در «٢٣گفتار» خود اصول نولیبرالیسم را همین مقدار میداند که از آنها هم باز تعداد کمتری از گزارهها را میتوان گزارههای هویتی نولیبرالیسم شمرد.
🔹 گذشته از اینکه در اینجا بحث تفاوت میان دانش هنجاری و اثباتی یا بهتعبیر شهید صدر تفاوت میان مکتب و علم وجود دارد که اساسا بسیاری از مواردی که جناب علوی بهعنوان شاهد مثال برای نفی وجود اقتصاد اسلامی به آنها مثال میزند مواردی است که شهید صدر خودش آنها را برشمرده و نشان داده که نسبت اینها با اندیشه اسلامی نسبت غیرمستقیم است و مستقیما به اسلامی یا غیراسلامی موصوف نمیشود.
🎤گفت وگو با:حجتالاسلام سیدامید موذنی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #اقتصاداسلامی #مالکیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2853
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻مالکیت اسلامی برای احیای زمین بود نه برهمزدن توازن اقتصادی جامعه
🔹شهیدصدر در بخشهای مختلف آثار خود توضیح میدهد که چگونه بین ابعاد مختلف جامعه هماهنگی وجود دارد و اگر اسلام بازسازی کل بنای اجتماعی را بهعهده نگیرد، نمیتواند مسلمانی حقیقی را پرورش دهد.
🔹اخلاق حتی به همان معنای فردی و محدودش هم زمانی امکان تحقق دارد که در جامعه عدالت وجود داشته باشد که ازنظر صدر این عدالت در عرصه اقتصادی با توازن اقتصادی و تکافل اجتماعی محقق میشود، آنهم نه صرفا با ابزارهای تقنینی، بلکه با اقداماتی اجرایی که شارع در اختیار حاکم قرار داده و این مجموعه برپایه ویژگیهای تربیتی انسان مسلمان میتواند حرکت جامعه را بهسوی عدالت تسهیل کند.
🔹شهیدصدر بر همین اساس میان دو شأن ولایت امری و پیامبری پیامبر اسلام تفاوت قائل است و این تفاوت را به عرصه تقنین هم آورده و نشان میدهد چگونه بسیاری از اوامر و اقدامات آن حضرت، نه در مقام تبلیغ احکام ثابت دین، که از پایگاه ولی امر انجام شده است.
🔹صدر معتقد است شریعت اسلام محدودهای دارد که در نصوص تقنینی برای آن حکم الزامی قرار داده نشده تا ولی امر خودش براساس مکتب اسلام، مصالح و اقتضائات زمان شایستهترین قوانین را برای آن محدوده وضع کند.
🔹 این محدوده طبق تبیین شهیدصدر از منظر هستیشناختی منطبقبر محدوده تحولپذیر ساختار ارتباطی انسان و طبیعت و انسان و همنوع است و از نگرش تشریعی دایره موسوم به مباحات عامه را دربرمیگیرد.
🔹اساسا شهیدصدر توضیح میدهد که گذشته از اینکه سلوک و سیره پیامبر و اهلبیت(ع) چنین چیزی را نشان میدهد، اگر ما چنین منطقهای را در احکام شرعی و چنین جایگاهی را برای پیامبر اکرم و ائمه هدی درنظر نگیریم، خاتمیت و فراگیری اسلام را نقض کردهایم.
🔹بهعنوان مثال شهیدصدر قانون مُمَلِّکیت احیا را ازجمله قوانین حکومتی پیامبر میشمارد که پیامبر از رهگذر آن جامعه را برای احیای اراضی و افزایش تولید محصولات کشاورزی، برانگیخت. اما این قانون ولایی نمیتواند براساس اصول مکتب اقتصادی اسلام که درپی توازن اجتماعی است، در عصر ابزارهای پیشرفته همچنان پابرجا بماند، زیرا با اصل عدالت در تضاد است.
🎤گفت وگو با:حجتالاسلام سیدامید موذنی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #اقتصاد_اسلامی #مالکیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2853
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سازشهای بدتر از جنگ و موضع منفعلانه مقابل سیاست تنازعی
🔸دیدگاه تنازعی، جنگطلب است و همه ابزارها را درجهت سلطه خود بهکار میگیرد. ممکن است ابزار جنگ عوض شود اما ماهیت جنگ عوض نمیشود.
🔸جنگ نرم و جنگ اقتصادی و… از ابزارهای جدید جهان سلطه است. صرفا چهره جنگها و ابزارها، تکنیکها، تاکتیکها و استراتژیها متفاوت شده است.
🔸بدین ترتیب با توجه به اینکه جهان سلطه بهدنیا تنازعی نگاه میکند و جنگ به همه ساحات بشری اعم از اقتصاد و… تسری پیدا کرده است، آیا صحبت از صلح معنایی دارد؟ آیا بین گرگ و آهو صلح ممکن است؟ یا باید گرگ از گرگی دست بردارد و یا اینکه آهو از جان خود دست بردارد، راه دیگری وجود ندارد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سازش #صلح #جنگ #جنگ_نرم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2850
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سازشهای بدتر از جنگ و موضع منفعلانه مقابل سیاست تنازعی
🔸اگر آمریکا از سلطهگری دست بردارد و به حقوق دیگران احترام بگذارد، شاید صلحی مطرح باشد. تا جایی که آمریکا سلطهگری میکند، جنگ هم خواهد بود. زمانی جنگ تمام میشود که یا دندان گرگ شکسته شود و یا ما از بقای خود کوتاه بیاییم.
🔸یا باید مقاومت کنیم و دندان گرگ را بشکنیم یا باید استقلال و امنیت و عزت خود را فدا کنیم. تا زمانی که طرف مقابل گرگ است صلح معنایی ندارد، شاید سازش ممکن باشد اما صلح با او ممکن نیست. سازش همان شکست و تسلیم است. سازش از موضع ضعف، از جنگ بدتر است.
🔸آمریکا و غرب یکجانبهگرا و اشغالگر است و بهدنبال جهانیسازی است، اما ما بهدنبال چندجانبهگرایی و همگرایی هستیم. اگر بخواهیم صلح کنیم باید قدرتمند باشیم چراکه از دل ضعف جز ذلت و ناامنی و جنگ بیرون نخواهد آمد. قدرت، صلح را تضمین میکند و بهقول مولوی «جنگ پیغمبر، مدار صلح شد».
🔸مذاکره سیاسی باید از موضع قدرت و فعالانه باشد. مذاکرهای که از موضع اقتدار و فعالیت باشد، همان جنگ است. کمااینکه در مورد ماجرای امامحسن(ع) میتوانیم بگوییم که حضرت با معاویه صلح نکرد -صلح به این معنی که حضرت معاویه را قبول داشته باشد و با او همکاری کند نبود- بلکه حضرت بهدلیل خیانت نیروها نتوانست جنگ را ادامه دهد، در قراردادش با معاویه نیز شرط کرد که بعد از معاویه باید حکومت به حضرت یا امام حسین(علیهماالسلام) بازگردد.
🔸بنابراین مذاکره، اگر از موضع فعال و از موضع قدرت باشد، یکنوع جنگ تمامعیار است، اما اگر مذاکره از موضع ضعف باشد همان سازش است که از جنگ بدتر است. مذاکره با سازش متفاوت است، همانطور که شجاعت با جبن و جسارت تفاوت میکند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سازش #صلح #جنگ #جنگ_نرم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2850
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net