eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
998 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻از علم و فلسفه تا طب سنتی، یک نگاه جامع ✍️شهرام تقی‌زاده‌انصاری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3692 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻از علم و فلسفه تا طب سنتی، یک نگاه جامع ✍️شهرام تقی‌زاده‌انصاری 🔸عدم قطعیت کوانتومی و نظریه آشوب، امکان دستیابی به اطلاعات دقیق کامل برای پیش‌بینی آینده را منتفی کرده‌اند. 🔸محدود بودن سرعت نور، دسترسی ما به کل جهان را محدود می‌سازد چون ما با یک جهان سروکار داریم و آن را از یک گوشه‌اش ملاحظه می‌کنیم، پس دسترسی ما به اشیای آسمانی از طریق نور دریافت‌شده از آنهاست. 🔸بنابراین علم تجربی ما درباره جهان هیچ‌وقت قطعی نیست. به‌قول ماکس پلانک: «ما باید اذعان کنیم که در هیچ موردی نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آنچه امروز قطعی است برای همیشه قطعی می‌ماند.» و به‌قول فاینمن: «ما فهمیده‌ایم که بقای جهل خود را تشخیص دهیم و جا برای شک باقی بگذاریم.» 🔸به‌عبارت دیگر، گزاره‌های ما یا نامطمئنند و یا تقریبا مطمئن، اما هیچ‌کدام «قطعا مطمئن» نیستند. به‌طور خلاصه، علم تجربی فاقد دانش غیرتجربی نیست. برای مثال برخی اصول عام فلسفی بر آن حاکم است، ارزش‌های اخلاقی در آن وارد می‌شود و نمی‌تواند به دغدغه‌های انسانی و بعضی سوالات مطرح در خود علم جواب گوید. 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3692 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش‌شناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر بررسی شد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3713 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش‌شناسی فقهی شهید سید محمدباقر صدر بررسی شد 🔸ممکن است روش شناسی به یک علم متعلق شود اما بیش از علم به عالم متعلق است؛ یعنی می‌توان درباره روش‌شناسی شهید صدر، امام خمینی یا آیت‌الله خویی سخن گفت. 🔸روش‌شناسی مطالعات پسینی علم است؛ توصیف کاری است که شهید صدر در فقه انجام داده است؛ اما در کشور ما جنبه پیشینی و توسیعی آن طرفداران زیادی پیدا کرده است که شبیه متدولوژی‌ها و منطق مواد در علوم شبیه است. 🔸شما ممکن است روش را مورد بحث قرار دهید اما باعث نمی‌شود که روش‌شناسی در دامنه معرفت‌شناسی قرار بگیرد؛ 🔸 اول باید تعیین کنیم که کتاب و سنت جزو منابع فقه هست یا نه؟ بعد ببینیم چطور به سنت یا قرآن استناد می‌کند؛ حال استناد به موارد دیگر هم از روش‌ها است؛ اگر این‌ها روش است اصول فقه با روش‌شناسی فقه تداخل دارند؛ وقتی اینقدر با هم منطبق است، برخی می‌گویند که با اصول فقه چه نیازی به روش‌شناسی فقه است؟ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3713 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net http://fekrat.net/3713
📋 🔻نقدی بر یک انیمیشن 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3709 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقدی بر یک انیمیشن 🔸یکی از ادعاهایی که امروزه از سوی مدعیان معنویت در عصر جدید استفاده می‌شود و در انیمیشن «روح» هم تکرار شده، جهان‌های موازی است. جهان‌های موازی، نظریه‌ای است در فیزیک کوانتوم که در سال ۱۹۷۵ جوانی به نام «اورت» در دانشگاه پرینستون آن را مطرح ساخت و نزد صاحب‌نظران آن دانش نیز قطعی نیست؛ 🔸 چون اثبات وجود جهان یا کیهان‌های موازی در حیطه تجربه انسان قرار ندارد و دلایل عقلی نیز آن را تائید نمی‌کند و تا امروز هیچ مستند علمی برای آن اقامه نشده است. 🔸محسن فرشاد دراین‌باره می‌نویسد: «… اما کیهان‌های موازی، کیهان‌های هاله‌ای، فرا کیهان، مورد مشاهده مستقیم ما نیستند، وجودشان محتمل و غیرقطعی است». 🔸(محسن فرشاد، رازها و رمزهای کیهان، ص۱۹۶) نتیجه اینکه بنا بر نظر کیهان شناسان، با توجه به نبود شرایط آزمودن و تجربه و بررسی‌های علمی در رابطه با جهان‌های موازی، وجود این جهان‌ها غیرقطعی و صرفاً یک احتمال است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3709 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💻 🔻تمدن مظروفی است که در ظرفِ دین باید اجرا شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
استاد مصباح و روشنفکری دینی.pdf
353.9K
✳️ روشنفکری دینی مدعی جمع میان سنت و تجدد است که علیرغم این که خود را در میانه رویکرد روشنفکری لائیک و اسلام سنتی معرفی می نماید ، اما همواره در صدد بازخوانی دین بر اساس مبانی مدرنیته، بوده است. ✳️ در طی سده اخیر، سه رویکرد مختلف در روشنفکری دینی شکل گرفته که استاد مصباح با هر سه جریان، مواجهه انتقادی داشته است. ✳️ این سه جریان عبارتند از روشنفکری دینی علم گرا، التقاطی و عرفی گرا که شهید مطهری و استاد مصباح در مقابله با دو جریان اول همداستانند اما در مواجهه با روشنفکری دینی عرفی گرا صرفا این استاد مصباح است که یک تنه وارد مبارزه شده است . ✍️ محمد جعفری 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
📋 🔻انسان و ظلم به خویشتن ✍️امام موسی صدر 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3722 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻انسان و ظلم به خویشتن ✍️امام موسی صدر 🔸«یا مَن یُعطِی الکَثیرَ بِالقَلیلِ»؛ یعنی ای کسی که در مقابل کمِ ما بسیار می‌بخشی! این کم را به که تقدیم کرده‌ایم؟ به خودمان؟ برادران، اگر انسان متوجه باشد، می‌بیند که بیشتر از هر کسی خودش در حق خودش ظلم می‌کند. 🔸ما در حق خود ظلم می‌کنیم، در حق خود کوتاهی می‌کنیم، موانع را خودمان بر سرِ راهمان ایجاد می‌کنیم، آینده و آخرتمان را با دست خودمان نابود می‌کنیم. 🔸 خداوند که همه هستی را برای ما آفریده، از ما چه می‌خواهد؟ «وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ.» شب و روز را او برای ما آفریده و شب را مایه آرامش و روز را برای کسب و کار و روزی ما قرار داده است. 🔸خلاصه، همه چیز را برای ما آفریده، ولی در مقابل، لهو و لعب و شراب‌خواری و دروغ‌گویی و آدم‌کشی و فساد و بی‌حجابی را بر ما حرام کرده است؛ به سبب اینکه این چیزها ما را خانه‌خراب می‌کند. 🔸خداوند خواسته که ما در این دنیا زندگی خوب و راحتی داشته باشیم. چنین نیست که تحریم این‌ها به سود او باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3722 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تخطئه میراث فقهی سلف از آفت‌های جامعه علمی حوزوی ✍️آیت الله علی اکبر رشاد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3718 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تخطئه میراث فقهی سلف از آفت‌های جامعه علمی حوزوی ✍️آیت الله علی اکبر رشاد 🔸حکم وضعی یعنی حکمی است که معطوف به وضعیت‌های مختلف است (در مقابل تکالیف) «بنقلٍ إستقلالی أو إستتباعی تنظیما لسلوک الإنسان فی شئون حیاته المختلفه» حکم وضعی حکمی است . 🔸از مصادیق و از اقسام مشیت تشریعیۀ شارع مقدس است که به نحوی در یا اصل تشریع تکلیف یا در حیثیات معطوف به تکلیف و امتثال دخیل است و کارکرد آن مثل حکم تکلیفی در جهت تنظیم رفتار انسان در مجالات و شئون مختلف است. 🔸حکم وضعی اقسام فراوانی دارد و این اقسام غالباً در موضوع‌شناسی بسیار کارایی دارند در ساماندهی امور و شئون بعضی از آن‌ها بسیار کارایی دارند یعنی در نهادسازی می‌توانیم از حکم وضعی بهره بگیریم و بسیار مؤثر است چون اصلاً نهادسازی به تعبیری از جنس حکم وضعی است. 🔸 ملاحظه می‌کنید که مثلاً یک بحث محدود مطرح در اصول فقه ما می‌تواند در حوزه نظام‌سازی تأثیرگذار باشد و برکات بسیاری داشته باشد این در حالی است که خود تقسیم حکم به تکلیفی و وضعی یک تقسیم باپیشینه‌ای نیست اما از زمان صاحب وافیه فاضل تونی این مسئله جدی شده و در اصول ما تبدیل به مسئله شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3718 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔻انقلابات و تاسیس نظم اجتماعی؛ جستاری در فهم تمدنی انقلاب اسلامی 🎤دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
گزارش نشست کچویان.docx
16.7K
🔻انقلابات و تاسیس نظم اجتماعی؛ جستاری در فهم تمدنی انقلاب اسلامی 🎤دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻انقلابات و تاسیس نظم اجتماعی؛ جستاری در فهم تمدنی انقلاب اسلامی 🎤دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
🔺به همت اسلامی و گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی برگزار می‌شود: 🔶 سومین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ ✅ نشست علمی با موضوع "نیاز بشر به دین از منظر علامه مصباح" 🎙با ارائه: 📅 چهارشنبه 6 اسفندماه 99 / ساعت 16:30 📡 تحت نرم افزار ادوبی کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 http://meeting.iict.ir/qotb 🌐 @meshkatnoor 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
📋 🔻عواملی که رضاخان را پدید آورد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3726 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻عواملی که رضاخان را پدید آورد 🔸صدور اعلامیه بالفور در نوامبر ۱۹۱۷ برابر یا آبان ۱۲۹۶ و نشست متفقین در ورسای در سال ۱۹۱۹ برای تعیین تکلیف سرزمین‌ها و مناطق مختلفی که پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی به جا مانده بود . 🔸تصویب لایحه قیمومیت فلسطین در سال ۱۹۲۲ و اعزام سموئیل به عنوان فرمانده کل انگلیسی به فلسطین در یک دوره زمانی مشخص دقیقاً دارای پیام و مفهوم سیاسی قابل تأمل است . 🔸پابه پای تحولات در منطقه در راستای برپایی دولت یهودی در فلسطین، ایران هم دچار دگرگونی و تغییرات با همان روند می‌شود. 🔸وی در ادامه افزود: آن تعداد از افراد که در روی کارآمدند و به قدرت رسیدن رضاخان نقش داشتند نیز عمدتاً همان وابستگان به مجامع و سازمان‌های اسرارآمیز یهودی و ماسونی بودند. 🔸از سرویس اطلاعاتی انگلستان تا سفارتخانه بریتانیا در تهران، از میرزاکریم دشتی و خاندان ریپورتر تا آیرون ساید و دیگر اشخاص ماسونی یا ماموران انگلیسی مستقر در تهران تماماً در مسیری عمل کردند که سازمان‌های یهودی مستقر در اروپا طراحی کرده بودند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3726 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻انقلاب اسلامی درصدد تغییر شیوه زیستی تمدن غربی ✍️دکتر حسین کچویان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3730 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻انقلاب اسلامی درصدد تغییر شیوه زیستی تمدن غربی ✍️دکتر حسین کچویان 🔸از نظر کچویان انقلابات ماهیتی دینی و مذهبی دارند؛ بدین معنا که دریچه‌های آسمان در لحظه انقلابات گشوده می‌شود و معنایی جدید در جهان خلق می‌شود. 🔸فقط خداوند است که معنای جدید را خلق می‌کند و البته شیاطین البته شیاطین و جنیان معانی را خلق نی کنند بلکه در میانه راه استراق سمع می‌کنند؛ «وما تنزلت به الشیـطین انهم عن السمع لمعزولون. » (شعراء ۲۱۲) فهم انقلاب اسلامی نیز این گونه است. 🔸 ما در انقلاب اسلامی نیز شاهد حرکت‌های حماسی هستیم مانند خود حاج قاسم یا وقایع جنگ و بسیاری موارد دیگر در انقلاب اسلامی ما شاهد میل متفاوت زیستن هستیم. 🔸میل یا طلب چیز دیگر و برای این خواست هزینه می‌دهیم. تا زمانی که هزینه دادن و طلب متفاوت ما پابرجا باشد انقلاب نیز زنده خواهد بود. 🔸البته این میل خود را در همه جا نشان می‌دهد در انتخابات ۱۴۰۰ در برجام، در قضیه ۲۰۳۰ و تک تک وقایع کشور. شما در کمتر انقلابی در جهان می‌بینید که میل به زیست متفاوت تا این حد تداوم پیدا کند. 🔸برای مثال در انقلاب اکتبر روسیه میل به زیست متفاوت در میانه مردم به کل فراموش شد و همه چیز به دولت اهاله داده شد. 🔸به نظر تنها انقلابی که قابل مقایسه با انقلاب اسلامی است انقلاب فرانسه است. البته انقلاب فرانسه هم فقط انقلابی در حومه پاریس بود نه همچون انقلابی همه طبقاتی در ایران. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3730 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💻 🔻Soul vs God و در نهایت ما از دو چیز برخورداریم: وجدان بیدار، آزادی بیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
✳️ 🔻نگاه آیت الله مصباح یزدی (ره) به علوم تجربی 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ 🔻نگاه آیت الله مصباح یزدی (ره) به علوم تجربی 💠حجت الاسلام ابراهیمی فر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تطهیر پهلوی از دهه ۷۰ آغاز شد 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3737 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تطهیر پهلوی از دهه ۷۰ آغاز شد 🔸 اولین مسأله‌ای که ما بعد از انقلاب با آن مواجه شدیم، این واقعیت بود که ما به فکر تاریخ‌نگاری انقلاب نبودیم و اصلا تاریخ‌نگار نداشتیم. 🔸به رغم آنکه پهلوی‌ها بیش از هر چیز به مسأله تاریخ توجه داشتند اینکه چه چیزی از این سلسله نوشته می‌شود. 🔸می‌بینیم که مستشاران تاریخی گسترده‌ای در ایران بودند چه به بهانه کشف آثار باستانی و چه موسسات مختلف تاریخی و تلاش کردند تصویر تاریخ ایران قبل از انقلاب را بهشت‌گونه نشان دهند. 🔸به علاوه اینکه ما جریان تاریخ‌نگاری که تحت نظر دربار و ارتش فعال بود و آن جریان فعالیت‌هایش تداوم پیدا کرد و مهم‌تر هم جریان تاریخ‌نگاری روشنفکری حاکم بر دانشگاه‌های ما که تقریبا بعد از انقلاب دست نخورده ماند، نیز کار نشده است. 🔸من به عینه در این فضا شاهد بودم که هر تلاشی که از این جهت صورت می‌گرفت در مدارس نقض می‌شد. وقتی سال ۶۲ حمید روحانی در مقاله‌ای این مسأله را در آموزش و پرورش تذکر داد، حضرت امام خمینی بیانیه‌ای صادر کردند به مقام معظم رهبری که آن زمان رییس جمهور بودند. 🔸ایشان مامور شدند این مسأله را حل و فصل کنند و آقای حدادعادل مسئول شد که این مسأله را حل و فصل کند. سی و اندی سال مجله برای معلمان نوشته می‌شد اما الان گرایش شدید به کوروش و باستان‌گرایی را می‌بینیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3737 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net