eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻برای اصلاح نظام مالیاتی چه باید کرد؟ ✍️ دکتر محمدجواد رضائی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3986 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻برای اصلاح نظام مالیاتی چه باید کرد؟ ✍️ دکتر محمدجواد رضائی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
📋 🔻برای اصلاح نظام مالیاتی چه باید کرد؟ ✍️ دکتر محمدجواد رضائی 🔸اگر نظام مالیاتی تغییر رویکرد به سوی مالیات بر مجموع درآمد افراد را بپذیرد، طبیعتاً سایر انواع مالیات‌ها علی الخصوص مالیات بر شرکت‌ها حذف یا کاهش خواهند یافت. 🔸آنچه که در تجربه نظام‌های مالیاتی موجود نیز قابل مشاهده است، همین واقعیت است. 🔸مالیات بر سود شرکت‌ها نزدیک به چهل درصد درآمدهای مالیاتی در ایران را تشکیل می‌دهد، در حالی که در کشورهای برخوردار از نظام‌های منسجم و دارای قدمت مالیاتی، سهم مالیات بر اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) بسیار ناچیز است؛ این سهم در امریکا و انگلستان حدود ده درصد و در کشورهایی چون آلمان و دانمارک از آن هم پایین تر است. 🔸ضروریات مربوط به توسعۀ فعالیت‌های تولیدی و تسهیل فضای کسب و کار در قالب اشخاص حقوقی یا شرکت‌ها ما را به سوی کاهش قابل توجه این نوع از مالیات‌ها رهنمون می‌کند. 🔸با کاهش نرخ مالیات بر سود شرکت‌ها، انگیزۀ مدیران و مالکان شرکت برای حفظ سرمایه شرکت و عدم انتقال آن به حساب‌های شخصی مالکان و سهامدارن بیشتر شده و چه بسا موجب ارتقای سرمایه در گردش شرکت‌ها و ایجاد انگیزه برای توسعه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3986 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
17Howzeh Engelabi1400.01.22&Site.pdf
2.84M
📚نشریه شماره17"حوزه انقلابی" ویژه 🇮🇷،منتشر شد: 🔸ارزش‌های‌گمشده‌در‌انتخابات 🔹گفتمان‌جبهه‌انقلاب‌درانتخابات 🔸ویژگی‌های‌رئیس‌جمهور‌ی‌‌1400 🔹انتخاب‌درست؛راه‌قوی‌‌شدن‌ایران 🔸انتخابات‌وشبکه‌سازی‌اجتماعی 🔹حضور‌حداکثری‌در‌انتخابات 🔸تبارشناسی‌افرادی‌که‌رای‌نمی‌دهند 🔹انتخابات‌،نمادگرایی‌یا‌پوپولیسم ✍️معاونت ‌پژوهش ‌مرکز ‌بسیج ‌اساتید ‌و ‌نخبگان ‌حوزه 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 معنای اصطلاحی عرفان ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘 بررسی لفظ عرفان 🔺1-در اشتقاق لغوی لفظ عرفان ابهامی وجود ندارد و روشن است که از «عَرَفَ، یَعرِفُ» و هم خانوادۀ معرفت، عارف و معروف است 🔺2-لفظ عرفان، در آثار عرفا شیوع چندانی ندارد 🔘معنای اصطلاحی عرفان 🔺 الف) بایزید بسطامی ادنی صفة العارف ان تجری فیه صفات الحق ّ ویجری فیه جنس الربوبیّة؛ «کمترین صفت عارف آن است که صفات حق در او جاری و جنس ربوبیت در او ساری باشد». 🔺 ب)جنید بغدادی « اَن تعرف ما لک و ما له»؛ یعنی معرفت آن است که بشناسی چه چیزی از آن توست و چه چیزی برای خدای متعال. به عبارت دیگر، به درستی حق و خلق را از هم باز شناخته و احکام هریک را در جای خود بنشانی. 🔺ج)ابن سینا المنصرف بفکره الی قدس الجبروت مستدیماً لشروق نور الحق هی سرّه یخصّ باسم العارف؛ «آن کس که به فکر خود یک سره به سوی عالم قدس متوجه باشد، درحالی که مدام خواهان تابش نور حق در سرّ خود است، به اختصاص عارف نام دارد». 🔺د)ملاعبدالرزاق کاشانی العارف من اشهده الله ذاته و صفاته و اسمائه و افعاله، فالمعرفة حال تحدث من شهودٍ؛ «عارف کسی است که خدای متعال ذات، صفات، اسما و افعال خود را به وی نشان داده است، بنابراین معرفت، حالی است که از پی شهود برمی آید». 🔘جمع بندی معنای اصطلاحی عرفان 🔺هر چند واژۀ عرفان به هر دو جنبۀ عملی و معرفتی اشاره دارد اما در آثار محققان از عرفا، با غلبه جنبۀ معرفتی استفاده می شود، برخلاف واژۀ تصوف که با غلبۀ جنبۀ عملی به کار رفته است. 🔘علت بار منفی یافتن واژه صوفی 🔺به تدریج در عرفان عملی با بروز اجتماعی آن، که در شکل فرقه ها و سلسله هی دراویش و فرقه ها به بدعت ها و انحرفات، واژگان تصوف و صوفی نیز بار منفی یافته است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 43_45 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻چگونه سلبریتی‌ها نقش گروه مرجع را ایفا می کنند؟ 🎤 دکتر مهدی مالمیر 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3994 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻چگونه سلبریتی‌ها نقش گروه مرجع را ایفا می کنند؟ 🎤 دکتر مهدی مالمیر 👇ادامه مطلب در پست
🎙 🔻چگونه سلبریتی‌ها نقش گروه مرجع را ایفا می کنند؟ 🎤 دکتر مهدی مالمیر 🔸سلبریتی‌­ها بخاطر اینکه زیاد دیده می­‌شوند؛ ماهیت­شان قدرت­مندترین افراد جهان مدرن است؛ در دنیای سلبریتی‌­ها همه چیز در خدمت شهرت و بالارفتن مقبولیت آن­ها در میان عامه مردم است. 🔸فرهنگ شهرت به طرز عجیبی با ساده­ سازی­ مفاهیم مختلف عجین شده است. سلبریتی‌ها نسخه ساده شده و دم دستی­ای از کمک، صلح، انسان دوستی، مبارزه با فقر را با کارهایی نظیر شرکت در کمپین­ های محیط زیست و عکس گرفتن با کودکان کار به مخاطبان میلیونی خود نشان می­دهند؛ بی ­آنکه کاری در جهت حل ریشه‌­ای آن مشکل کنند. دلیلش هم مشخص است. 🔸آن­ها سلبریتی هستند، نه تکنسین و پزشک و جامعه شناس. آنها قرار است به هدفشان برسند. «دیده شدن» هدف آنهاست و بقیه چیزها وسیله است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3994
📋 🔻ما آوینیست‌ها ✍️ فرشاد مهدی‌پور، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4002 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻ما آوینیست‌ها ✍️ فرشاد مهدی‌پور، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👇ادامه مطلب
📋 🔻ما آوینیست‌ها ✍️ فرشاد مهدی‌پور، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸وقتی درباره جهان آوینیست‌ها حرف می‌زنیم، از آموزه وضو داشتن او هنگام تدوین روایت فتح را شامل می‌شود تا تمامی آنچه را کوشیده در «توسعه و مبانی تمدن غرب» بر زبان بیاورد و به ما بگوید همان‌گونه که حضرت روح‌الله توانست بر بنیان شناخت عالم جدید، فرهنگی نو را بنا نهد که تجدد را در خدمت خود بگیرد و علاوه‌بر تحول مادی و فناورانه، دگردیسی معنوی و انسانی را ایجاد کند، پس ما هم می‌توانیم. 🔸این خط بطلانی بود بر دوتایی فرم و محتوا؛ ذات‌گرایی مرسوم ما را به بن‌بست ذهنی و وابستگی می‌کشاند و کارکردگرایی جاری هم، ما را به خدمت امر مدرن درمی‌آورد (همان‌گونه که می‌توان در چشم‌اندازی عملی ذات‌گرایان و کارکردگرایان را در حوزه فرهنگ و سیاست و اقتصاد ایران دید). 🔸آوینی راه دیگری را معرفی کرد و کوشید در رسانه و هنر، آن را با نقد و نقادی آنچه درحال وقوع است و ایجاد و ایجاب آنچه باید باشد، به ما نشان دهد و اگر این‌گونه نمی‌رفت و نمی‌کرد، ما امروز در جدال پایان‌ناپذیر فرهنگی با استعمار و استبدادزدگی روشنفکران، نه ابزاری داشتیم و نه نیروی عمل‌کننده‌ای که به خط بزند و نه ادبیاتی که از آن پشتیبانی کند. آوینی ساختمان روشنفکری را فروریخت و فعالیت فرهنگی خودجوش انقلابی را برساخت و انبان ما را از ادبیاتی پر کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4002 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
Majazi.mp3
13.47M
〽️ 🎧 🎙با سخنرانی: 🔰 صوت نشست علمی با موضوع «آزادی دیجیتال، آزادی معنوی» نشست مشترک قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 عرفان عملی و نظری ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ابعاد عرفان اسلامی 1️⃣بعد عملی (عرفان عملی) 2️⃣بعد معرفتی (عرفان نظری) 3️⃣بعد دینی (ارتباط دوسویۀ عرفان و شریعت) 4️⃣بعد ادبی؛ چرا که عرفان اسلامی در ادبیات عربی و فارسی تجلی شگرفی یافته و شاهکارهای بدیعی به‌جای گذاشته است که از آن به «عرفان ادبی» یاد می‌شود 5️⃣بعد تربیتی که به‌صورت فرقه‌ها و سلسله‌های عرفانی بروزیافته و از همین دیدگاه تأثیرات اجتماعی گسترده‌ای برجای گذاشته است و می‌توان از آن به «عرفان اجتماعی» یاد کرد. 🔘 نام های دیگر عرفان عملی 1️⃣علم طریقت 2️⃣علم سلوک 3️⃣علم تصوف 4️⃣علم معاملات 5️⃣علم منازل الآخرة 🔘نام های دیگر عرفان نظری 1️⃣علم حقیقت 2️⃣علم حقایق 3️⃣علم مکاشفه 4️⃣علم مشاهده 5️⃣علم بالله 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 46_47 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بررسی مفهوم عدالت در اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب ✍️ سعید ابوالقاضی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4008 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻بررسی مفهوم عدالت در اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب ✍️ سعید ابوالقاضی 👇ادامه مطلب در پ
📋 🔻بررسی مفهوم عدالت در اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب ✍️ سعید ابوالقاضی 🔸در برخی مواقع متاسفانه برخی فقط به دنبال اجرای عدالت‌اند و عقلانیت لازم را در این موضوع لحاظ نمی‌کنند و غیر از آن معنویت کافی برای این کار وجود ندارد. 🔸رهبر انقلاب می‌فرمایند: «در عدالت، هم عقلانیت باید مورد توجه باشد، هم معنویت. اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت می‌شود یک شعار توخالی، خیلی‌ها حرف عدالت را می‌زنند امّا چون معنویت و آن‌گاه معنوی نیست، بیشتر جنبه‌ی سیاسی و شکلی پیدا می‌کند. 🔸دوّم عقلانیت، اگر عقلانیت در عدالت نباشد گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل می‌شود … در عدالت، عقلانیّت شرط اوّل است. 🔸خیلی از کارها را گاهی بعضی از این گروه‌‌‌‌‌‌های تند و افراطی در این کشور به عنوان عدالت کرده‌‌‌‌‌‌اند، که ضد عدالت شده.» •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4008 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4005 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 🔸از نظر آیت الله نائینی در دوران غیبت امام زمان (عجل الله فرجه) تا زمانی که حکومت اصل شرع فراهم نیست؛ حکومت مشروطه، بهترین راه چاره است. 🔸ایشان پیروی از مبانی حکومت مشروطه، از جمله قانون اساسی و وضع قانون توسط مجلس شورای ملی را از ضروریات دین معرفی کرد و با ادله شرعی مطابق دانست. 🔸از نظر ایشان، این امور، بدعت و تشریع نیست. زیرا بدعت و تشریع در صورتی تحقق می‌یابد که قانون را به حکم شرعی، تشریع کنیم. 🔸بنابر این مقررات و قواعدی که یک جامعه برای تنظیم امور روزمره خود وضع می‌کند و خود را ملزم به رعایت آنها می‌داند. چون قصد تشریع نداشته، از مصادیق بدعت نیست. 🔸وی قوانین را به دو دسته تقسیم کرد: دسته نخست؛ از امور ثابت و غیر قابل تغییر است و لازم الاجرا و واجب الاطاعه می‌باشند. دسته دوم؛ بر حسب مقتضیات زمان و مکان و نیازهای جوامع غیر ثابت و قابل تغییر و نسخ است. 🔸بنابراین آنچه در قوانین باید در انطباق با شرع مورد بررسی مجتهدین قرار گیرد؛ قوانین نوع اول است. تأسیس مجلس شورا از مصادیق دسته دوم محسوب می‌گردد و از قلمرو دسته اول خارج می‌باشند. 🔸در عصر انقلاب اسلامی هم، این اندیشه‌ها و ساز و کارهای مبتنی بر آنها نیز در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد پذیرش قرار گرفت و تأثیر خود را در بعد جمهوریت نظام به جا گذاشت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4005 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻معنویت بدون دین 🎤 حجت الاسلام رضا جوادی مقدم 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«کلاب‌هاوس» هیچ نویدی برای شهروندان عادی ندارد ✍️حسین حسنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده ارتباطات 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4017 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«کلاب‌هاوس» هیچ نویدی برای شهروندان عادی ندارد ✍️حسین حسنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده ارتباطات 🔸ما اکنون در «عصر اینستاگرام» زندگی می‌کنیم که میل افراطی به حضور در پلتفرم‌های تصویری و نمایش خود، بدن، سبک زندگی، حریم خصوصی و تکثیر ایماژهای فردی به مدد شیوه‌ها و حیله‌های گوناگون-وحتی رسواگرانه-با اهداف گوناگون روان‌شناختی، تجاری و سیاسی و غیره، به یک هنجار و ارزش حاکم بر اکوسیستم رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است . 🔸بنابراین کوته‌فکری است که تصور کنیم حس شنوایی بتواند به مدد کلاب‌هاوس بر میل فزاینده کاربران برای چشم‌رانی بینایی-محور استیلاء پیدا کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4017 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش دوم) ✍️دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4014 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش دوم) ✍️دکتر ولی رستمی 🔸مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند قوانینی وضع نماید که با موازین اسلامی مغایر باشد و باید در چارچوب قوانین اسلام و احکام شرع و بر مبنای نظام قانونگذاری اسلام، مبادرت به وضع قانون نمایند. 🔸 اما در این محدوده و با رعایت چارچوب و مبنای مورد بحث می‌تواند هر نوع قانونی برای اداره جامعه اسلامی به تصویب برساند و حتی احکام ثابت شرع را به صورت قانون مدون نماید. 🔸کما اینکه تاکنون به همین نحو اقدام کرده و بسیاری از قوانین احکام ثابت اسلام را از جمله احکام مربوط به حدود و دیات و قصاص را با تأیید شورای نگهبان به صورت قانون در آورده است. 🔸بدین ترتیب مجلس شورای اسلامی در محدوده چارچوب یاد شده می‌تواند مشارکت جامعه مدنی در مرحله هنجارانگاری حکومت جمهوری اسلامی ایران را فراهم و تأمین نماید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4014 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هشدار کیسینجر به واشنگتن: نظم جدید جهانی را بپذیرید ✍️پل آنتونوپولوس: تحلیلگر ژئوپلتیک مستقل 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4027 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻هشدار کیسینجر به واشنگتن: نظم جدید جهانی را بپذیرید ✍️پل آنتونوپولوس: تحلیلگر ژئوپلتیک
📋 🔻هشدار کیسینجر به واشنگتن: نظم جدید جهانی را بپذیرید ✍️پل آنتونوپولوس: تحلیلگر ژئوپلتیک مستقل 🔸همواره پذیرش این واقعیت که دنیا تغییر کرده برای قدرت‌های بزرگ کار دشواری بوده است، به خصوص زمانی که این کار به زیان آنها تمام می‌شود. 🔸رفتار دولت بایدن که عامدانه از تهدید و سخنان نامناسب استفاده می‌کند، نشان می‌دهد که به شکلی منطقی یک سیستم جهانی چند قطبی را نمی‌پذیرد، به خصوص با توجه به اینکه روسیه هراسی و چین هراسی در حال شدت گرفتن است. 🔸مشکل دیگر آمریکا این است که آیا هم پیمانان آن روابط خود را با چین و روسیه کاهش خواهند داد یا نه و آیا خواهند پذیرفت که به سوی کشمکش با این کشورها رانده شوند یا نه. نشانه‌هایی وجود دارد که مهم‌ترین کشورهای اروپایی دربرابر مطالبات آمریکا مقاومت خواهند کرد. 🔸این مسئله در مسئله پروژه نورد استریم ۲ مشهود است که در آن تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از احداث این پروژه، با وجود شکایت‌های بی پایان بازیگران کوچک‌تری چون لیتوانی و لهستان، با مقاومت کشورهای مهم اتحادیه اروپا مواجه شده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4027 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش اول) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
ٰ📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش سوم) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4022 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
ٰ📋#یادداشت 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش سوم) ✍️ دکتر ولی رستمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
📋 🔻مردم سالاری دینی و قانونگذاری (بخش سوم) ✍️ دکتر ولی رستمی 🔸عرف یکی از عناصر تشکیل دهنده زمان و مکان و یکی از عوامل و معیارهای مهم تأثیر گذاری زمان و مکان بر احکام اسلام می‌باشد. 🔸عرف همواره در معرض تغییر و تحول است و عرف‌های جدید نیز در حال زایش و پیدایش هستند. 🔸بنابراین احکام شرعی هم در این گونه موارد از تغییرات عرف تأثیر می‌پذیرند و عرف می‌تواند آنها را متحول نماید. 🔸بر این اساس عرف بر تحول پذیری نظام هنجاری اسلام نیز تأثیر می‌گذارد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4022 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 عرفان عملی ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔺 همیشه عارف مسلمان خود را بین مبدأ مادی و مقصد الهی مشاهده می‌کند. مبدأ حرکت، عالم ماده و مقصد نهایی، خدای سبحان است. عارف مسلمان خود را پشت پرده‌ها و حجاب‌های فراوان می‌یابد که حقایق را از وی پوشانده است. این حجاب‌ها باید آرام آرام از میان برداشته شود تا او به مقام اوج که معرفت زلال حقایق هستی است، دست پیدا کند. 🔘 تعریف علم عرفان 🔺 «مجموعۀ برنامه‌ها و دستوراتی که سالک عملاً در خود پیاده می‌کند تا آنکه منازل سلوک را یکی پس از دیگری سیر نماید و به حق نائل شود، عرفان عملی است». 🔺این دستورالعمل‌ها ممکن است اموری ظاهری بوده و یا آنکه به باطن انسان و ضمیر او مربوط باشد، اما در امورظاهری نیز جنبۀ باطنی مورد نظر است. 🌐 ملاحظاتی چند در عرفان عملی 🔘دو محور اساسی عرفان عملی 🔺در عرفان عملی، هدف خداوند متعال و وصول به حضرت حق است. 🔺عرفان عملی یک حقیقت سیری است و پیمودن منازل و مقامات در آن دیده می‌شود 🔘 مراد از عمل در عرفان عملی 🔺در عرفان عملی مراد از عمل، اعمّ از اعمال جوارحی و جوانحی است. 🔺در عرفان عملی، بلکه مطلق عرفان، باطن‌گرای چهره‌ای غالب است. 🔺هرچند واژۀ عرفان عملی در موارد بسیاری به‌طور تسامحی بر علم عرفان عملی اطلاق می‌گردد، اما باید دانست که بین عرفان عملی و علم عرفان عملی تفاوت است. 🔘تفاوت عرفان عملی و علم عرفان عملی 🔺عرفان عملی یعنی آنکه شخصی عملاً وارد سیر و سلوک شده، مقامات را یکی پس از دیگری تحت نظارت استاد وارسته و واردی بپیماید تا به مرحلۀ وصول و فنا دست یابد. 🔺اما عارفان با استفاده از شریعت و بهره‌گیری از تجارب شخصی خود که به‌تدریج و در پیمودن عملی مسیر سلوک حاصل نموده، به تدوین و تنظیم علمیِ منازل، مقامات و احوالِ سالک دست زدند و علم عرفان عملی را پایه‌ریزی نمودند. 🔘نقش علم عرفان عملی در سلوک 🔺پس از شکل گیری علم عرفان عملی،این علم بهترین مقدمات ورود به عرفان عملی و سلوک به حساب می‌آید. 🌐مقایسه عرفان عملی با اخلاق 🔘شباهت ها 1️⃣ در هر دو گرایش به باطن به چشم می‌خورد 2️⃣ هر دو درپی تطهیر و پاک‌سازی ظاهر و باطن انسان هستند 3️⃣ مفاهیم و واژه‌های مشترک بین علم عرفان عملی و علم اخلاق فراوان است 🔘تفاوت ها 1️⃣تفاوت اول: محور اساسی در علم عرفان عملی خدای متعال است، اما در علم اخلاق، محور اساسی اعتدال بخشیدن به قوای باطنی انسان می‌باشد. ازین‌رو نظام‌های اخلاقی غیر الهی نیز نه‌تنها معنا دارند، بلکه واقعیت خارجی یافته‌اند. 2️⃣تفاوت دوم: در علم عرفان عملی، حالت سیر و حرکت وجود دارد،اما در اخلاق چنین معنایی مطرح نیست. 3️⃣تفاوت سوم: در علم عرفان عملی، حالت، واردات و مکاشفات فراوانی که به سالک روی می‌آورد، مطرح است و از همین باب، بحث‌های گسترده‌ای در تفاوت بین خاطرات شیطانی، خواطر رحمانی و القائات ملکی ارائه می‌شود که هیچ‌یک از اینها در علم اخلاق مطرح نیست. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 47_51 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net