eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️ما و 🔻(بخش دوم) 🔷️ فرداروزی ماجرای هم تمام می‌شود. 🔸️ طبیعت قدرتش را به رخ ما انسان‌های از خود مطمئن می‌کشد و دقیقاً از مجاریِ ارتباطات انسانی، غربال‌گری‌اش را انجام می‌دهد. پیرها و ضعفا را حذف می‌کند و زمین کمی خلوت‌تر می‌شود. و همه چیز به روالِ «طبیعی!» بازمی‌گردد. طبیعت نفسی می‌کشد و ماجرایی دیگر آغاز می‌شود. آن روز روسیاهی به زغال نمی‌ماند و فراموشی همه چیزِ ما را می‌شوید: ما بی‌چرا زندگان. آن روز تا چه حد می‌شود بازهم به لبخندها و بوسه‌ها و آغوش‌ها اعتماد کرد؟ آیا هر تجربه‌ای از این دست، باعث نمی‌شود ما بازهم، از تمدن، از بشریت، بیشتر قطع امید کنیم؟ 🔸️بی تردید مقصر اصلی شیوع کرونا در ایران، کم کاری و عدم واکنش به موقع در بستن راه‌های ارتباطی با چین (احتمالا به دلایل و ) و سهل انگاری در انجام اقدامات موثر بوده است. این تقصیر تا همین لحظه نیز با عدم صداقت و نیز ناکارآمدی ادامه یافته است. 🔸️این امر البته فقط به خواست یک یا کارکرد یک مربوط نیست، بلکه ریشه در بحران ناکارآمدی و بحران مشروعیت سیستم و ناتوانی در تصمیم گیری درست و حتی تضمین اجرای تصمیمات دارد، لذا من در یادداشت خود البته با اشاره ای کوتاه، همین «ناکارآمدی و عدم صداقت» را پیش فرض گرفتم و به دلیل محدودیت های یک یادداشت و ماهیت تک سویۀ آن لزومی به تبیین موضع خود در این خصوص ندیدم که همین امر نیز به سوءتفاهم هایی یک سویه دامن زد. روشن است که هر نهادی که واجد قدرت بیشتری باشد، دارای مسئولیت بیشتری است و نقد من به عملکرد مردم نافی نقد اصلی نیست. ✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️تقلیل وجود به سلامتی 🔰 روایتی وجودی از 🔻(بخش اول) 🔶️ گاهی شیوع یک ما را به خودآگاهی‌ای می‌رساند که شاید در حالت عادی این خودآگاهی به دست نمی‌آمد. خودآگاهی از رنج ها، محدویت‌ها و توانمندی‌های خودمان. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️تقلیل وجود به سلامتی 🔰 روایتی وجودی از 🔻(بخش اول) 🔶️ گاهی شیوع یک ما را به خودآگاهی‌ای می‌رساند که شاید در حالت عادی این خودآگاهی به دست نمی‌آمد. خودآگاهی از رنج ها، محدویت‌ها و توانمندی‌های خودمان. 🔹️گاهی یک که به چشم نمی آید دنیا را به هم می‌ریزد و ما را از به کثرت و از کثرت به وحدت رهنمون می‌کند. 🔹️ دلهای پراکنده‌ای را یک دل کرده و به خط کرده برای نجات هموطنان. کرونا سبب شده از حال و روز همدیگر بیشتر مطلع شویم. این یعنی حرکت از کثرت به وحدت. در مقابل کرونا، بی مروتی طیفی را به نمایش گذاشته طیفی که از درد و رنج و نگرانی مردم سوء استفاده کرده و در حال احتکار و گران‌فروشی و اقلام مورد نیاز در مقابله با این هستند و همین طور دیگر امور ضد انسانی که کرونا توانسته آنها را به نمایش بگذارد و اینها یعنی حرکت از وحدت به کثرت. 🔹️گاهی یک ما را متوجه این می کند که ذاتا بی‌قرار است و ما در ذهن خود جهانی کوچک و آرام ساختیم با سقفی کوتاه، اما هر از گاهی این جهان بی قرار خودی نشان می‌دهد و می گوید باطن این جهان، سرکش است و پر از تزاحم و کشمکش. ✍🏻 نویسنده:دکتر عبدالله صلواتی،معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ تقلیل وجود به سلامتی 🔰 روایتی وجودی از 🔻(بخش دوم) 🔹️آدمی غالبا تلاش می کند کلبه کوچکی از آسایش را برای خویش و خانواده اش بسازد. اما مدام حوادث طبیعی و فراطبیعی فضای آرام این کلبه را دچار تلاطم می‌کندو این تلاطم، آدمی را دچار پریشانی و اضطراب می‌کند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ تقلیل وجود به سلامتی 🔰 روایتی وجودی از 🔻(بخش دوم) 🔹️آدمی غالبا تلاش می کند کلبه کوچکی از آسایش را برای خویش و خانواده اش بسازد. اما مدام حوادث طبیعی و فراطبیعی فضای آرام این کلبه را دچار تلاطم می‌کندو این تلاطم، آدمی را دچار پریشانی و اضطراب می‌کند. 🔹️مراقبت ذهنی این امکان را به ما می دهد تا نرم نرمک از این کلبه بیرون آییم و خود را با همان واقعیت سرکش رو در رو کنیم با این تفاوت که این بار نه ترسی وجود ما را فرا می گیرد نه حزن و اضطرابی به سراغمان می آید. گاهی یک وجود را به سلامتی می کاهد و جنبه های دیگر وجود و خود وجود به دست فراموشی سپرده می‌شود. 🔹️شاید چیزی را که از آن می گریزیم داریم مقدمات رفتن به سویش را فراهم می کنیم و همچنین مقدمات تقلیل وجود به ترس به اضطراب به میل سلامتی را فراهم می کنیم. 🔹️سعی می کنیم از بگریزیم تا در سلامتی پناه گیریم یا به ابقای سلامتی خود مدد رسانیم اما غافل از اینکه با این کار خویش را از وجود دور می کنیم یعنی وجود را به جنبه‌ای فرو می‌کاهیم و تمنای وصال آن جنبه را داریم. 🔹️ در مقابل این تقلیل وجود به سلامتی، انکار سلامتی یا رعایت نکردن پیشگیری‌ها و درمان‌های پزشکی و بهداشتی قرار ندارد، بلکه در مقابل این تقلیل گفته می‌شود وجود مظاهر زیبای دیگری هم دارد همانند معنویت همانند قدرت همانند اخلاق همانند زیبایی و... 🔹️گاهی ترس از چیزی کشنده‌تر از خود آن چیز است مثل ترس از که از مرگ تلخ‌تر و مهلک‌تر است. پس می‌توان گفت: یک ویروسی است که در عینی شروع به تکثیر کرده است و یک ویروسی است که در جهان ذهن من شکل گرفته است. 🔹️بسته به اینکه در جهان ذهن چه باشد ضریب تخریب او شکل می‌گیرد. حال اگر ویروس در عین قوی باشد و این قوت همراه شود با ویروس تقویت شده در جهان ذهن، شاید امیدی به بهبود فرد مبتلا نباشد، اما به نظر می‌رسد پیش از مراقبت پزشکی و بیش از آن باید به مراقبت ذهنی در این فقره اهتمام داشت. ✍🏻 نویسنده: دکتر عبدالله صلواتی،معاون فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ نقش در تحقق 🔻(بخش دوم) 🔷️ فعالیت 🔸️از آنجایی که ، جریانی برآمده از و تفکرات است، بسیاری از و روحانی نیز از شاگردان او و یا افرادی هستند که از جهت فکری با حضرت امام همراه بوده‌اند. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ نقش در تحقق 🔻(بخش دوم) 🔷️ فعالیت 🔸️از آنجایی که ، جریانی برآمده از و تفکرات است، بسیاری از و روحانی نیز از شاگردان او و یا افرادی هستند که از جهت فکری با حضرت امام همراه بوده‌اند. 🔸️با توجه به پیشرفت‌های و گرایشات مادی گرایانه و اومانیستی آن و هجوم و به ، برخی شبه که خود باخته بودند را در تعارض با الگوی پیشرفت کشور می‌دانستند. 🔸️ نیز با توجه به تبلیغات ضد دینی و مشاهده رشد صنعتی جامعه غربی در هویت اسلامی و ایرانی خود دچار تزلزل شده بودند. 🔸️در این بین برخی و انسان‌های متعهد و وطن دوست مثل و دکتر اگر چه دغدغه دفاع از سنت‌های مذهبی را داشتند و در نقد از فرهنگ غربی، از بازگشت به خویشتن حرف می‌زدند و تلاش می‌کردند تا هویت دینی و را احیا نمایند، اما روش فکری و مبارزاتی آنان با و حضرت امام (ره) متفاوت بود. 🔸️ که توسط حضرت امام (ره) ارائه شد دارای درون مایه اعتقادی و عرفانی بود. با این باور که با توجه به هویت غنی اسلامی، می‌توان از انحرافات در عرصه‌های ، ، و مانع شد. شهید مطهری به ارائه اسلام و آموزه‌های دینی با رویکردی تازه، قابل قبول و متناسب با مقتضیات می‌پرداخت. او و همراهانش چون ، با، و....برداشت‌ها و تعابیر جدیدی از مفاهیم ، ، ، ، ، دعا، توسل و.... به مخاطبان خود ارائه می‌دادند. 🔸️حضرت امام و شاگردانش با حل شبهات فلسفی، اجتماعی، اخلاقی، فقهی و مبارزه با انحرافات فکری و خرافات تلاش نمودند تا یک نسخه دینی برای حل مشکلات انسان مدرن ارائه دهند. 🔸️در واقع مذهب و دینی که شبه روشن فکران و دستگاه حاکمیتی تلاش در ناکارآمد نشان دادن آن داشتند، با نگاه حضرت امام و شاگردانش و امثال دکتر شریعتی‌ها متحول شد. 🔸️اما تفاوت‌ها در این جاست که شهید مطهری ذیل می‌اندیشید و از آن دفاع می‌کرد ولی شریعتی با اینکه فیلسوف نیست ولی اندیشه او داری مشرب فلسفی مدرن است. 🔸️ معرفت و را مقدم بر عمل می‌داند ولی شریعتی معتقد بود عمل ملاک است و اعتقاد فرع آن است. هر دو پروژه اصلاح دینی را دنبال می‌کنند ولی دین شناسی شریعیت انسان مدارانه است یعنی از نگاه او برای انسان است. 🔸️تفاوت در ارائه نوع ، دین شناسی، تعلق اجتماعی و طبقاتی و تعلقات فکری و زیستی از جمله موارد است که می‌توان به وسیله آن‌ها میان دو امثال مطهری و امثال دکتر شریعتی تمایز و فرق قائل شد. ✍🏻 نویسنده: 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ ما و 🔻(بخش سوم) 🔹️دست کم از نظر من اصلاً بحرانِ حاصل از بحران کوچکی نیست و صرفاً نمی توان آن را شایعه دانست. 🔹️همچنین باید تا آنجا که می شود از انتشار و اشاعۀ این جلوگیری کرد و به ویژه در یک ماه آینده ملاحظات منطقی و متناسبِ بهداشتی را رعایت کرد. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ ما و 🔻(بخش سوم) 🔹️دست کم از نظر من اصلاً بحرانِ حاصل از بحران کوچکی نیست و صرفاً نمی توان آن را شایعه دانست. 🔹️همچنین باید تا آنجا که می شود از انتشار و اشاعۀ این جلوگیری کرد و به ویژه در یک ماه آینده ملاحظات منطقی و متناسبِ بهداشتی را رعایت کرد. 🔹️نقد واکنش عصبی و ترس خورده مردم، که خودم در دو روز اخیر نمونه های ترسناکی از آن را در شهر تهران (ازداروخانه تا مترو) شاهد بوده‌ام، ابداً به معنای جدی نگرفتن یا کوچک پنداشتن بحران یا افتادن در دام بازی‌های رسانه ای نیست. 🔹️من این وضعیت را با «وضع طبیعی هابز» مقایسه کردم و کسانی که می دانند این اصطلاح به چه معناست، از اوج شدت خشونت و تنشِ پیشاتمدنیِ نهفته در آن آگاهند. اتفاقا به نظر من ما هنوز با ابعاد ترسناك این فاجعه مواجه نشده ایم و چه بسا تا آخر سال، آماری چندهزار نفری از هموطنان قربانی کرونا را شاهد باشیم. همچنین نیازی به تذکر ندارد که اشاره به از بین رفتن ضعفا و پیرها را نیز باید فارغ از مباحث اخلاقیِ عرفی درك کرد. 🔹️در این یادداشت صرفاً به سازوکار طبیعت اشاره شده است و طبیعت نیز هم چنان که روشن است، کاری با اخلاق انسانی ندارد و بی رحمانه قدرت و خود را اعمال می کند. از سوی دیگر نگاه من به اصلا رمانتیک یا سانتی مانتال نیست. 🔹️ما موجودات روبه مرگیم و زندگی چیزی نیست جز انتظار مرگ. اگر بناست زندگیِ ما معنایی داشته باشد، مسئله بر سر کیفیت و شدت آن است، نه کمیت و امتداد آن. زندگی کردن صرفاً برای زنده بودن، دستکم برای من، اصلاً واجد ارزش زیستن نیست. ✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ما و 🔻(بخش چهارم) 🔶️درباره سوءتفاهم سوم، حقیقتاً بیشتر آن را ناشی از سهل انگاری یا عدم دقت مخاطبان می دانم. 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ما و 🔻(بخش چهارم) 🔶️درباره سوءتفاهم سوم، حقیقتاً بیشتر آن را ناشی از سهل انگاری یا عدم دقت مخاطبان می دانم. 🔹️در طول یادداشت همواره از ضمیر «ما» استفاده شده است، البته نه به نحوی صوری یا نمایشی، بلکه عملا باور دارم که من هم بخشی از همان مردمی‌ام که توصیفشان کردم و حتی دقیقاً واجد برخی از صفاتی هستم که نقدشان کرده‌ام. 🔹️نقد من از موضع یک فرد مطلقاً جدا افتاده و منزه خطاب به نیست، بلکه نقدی درونیِ ماست. 🔹️در یک وضعیت و منحط، ما همه آلوده‌ایم و در نتیجه نقدی اگر هست بر همۀ ما وارد است. در این معنا نقد مردم در حقیقت، همواره باید به شکلی از فاصله گذاری «ما»ی در نقد «من» غایتی جز دفاع از مردم ندارد. 🔹️درست است که هر میان سوژه و ابژه دست بزند، اما این فاصله گذاری باید به درونی بودنِ نقد نیز آگاه و معترف باشد. 🔹️امروز که شکاف / در اوج خود است، بدیهی است که از سوی نخستین مخاطب هر انتقادی و دولت است. 🔹️اما سوال این است که پس آیا اصلاً نباید مردم را نقد کرد؟ آیا هر شکلی از نقد مردم ضدمردمی است؟ آیا خود این موضع به نوعی فاشیسم پوپولیستی منجر نمی‌شود؟ آیا خود مردم توان سرکوبگری ندارند؟ آیا خود سرکوبگری دولت، به نحو غیرمستقیم محصول اراده عمومی نیست؟ 🔹️همه می دانیم که خود مردم بزرگترین قربانیان وضعیت‌اند و رفتار غیرمنطقی‌شان یا فوبیای عمومی در مواجهه با یک ، ناشی از سال‌ها فشار فرهنگی و بحران اقتصادی و عدم است. ✍🏻 نویسنده: محمدمهدی اردبیلی،استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net
📝 ♦️ما و 🔻(بخش پنجم) 🔷️ مسئلۀ اصلی یادداشت این است که حالا که تمام نهادها ناتوان و ناکارآمدند، حالا که تنهایند، چگونه می‌توانند (می‌توانیم) از خودشان (خودمان) کنند (کنیم)؟ 🔸️چگونه ما باید به جای له کردنِ یکدیگر برای بقا، باهم باشیم و از همدیگر حمایت کنیم؟ 📌 : 🆔https://eitaa.com/fekrat_net