♦️ #کرونا؛ کاتالیزور پروسه تغییر نظم جهانی
🔷فروپاشی معنایی ابرقدرتها
🔸برای پاسخ به این پرسش که «جهان پس از کرونا چگونه خواهد بود؟»، ابتدا نیاز به داشتن دو پاسخ به دو پرسش داریم که به نظر من بسیار سادهتر از پاسخ به پرسش اول هستند: اول آنکه: «جهان پیش از کرونا دقیقاً چه چیزی بود که پس از آن باشد؟» و دوم اینکه: «وقتی از کرونا صحبت میکنیم دقیقاً از چه چیزی صحبت میکنیم؟».
🔸ظاهراً پاسخ به این دو پرسش «بدیهی» میآیند ولی به نظر من نه تنها بدیهی نیستند، بلکه درست به همان اندازه که در آنها ابهام و تناقضگویی وجود دارد، به همان اندازه هم این خطر وجود دارد که پاسخ به پرسش نهایی را نیز برایمان «بدیهی» جلوه دهند، در نتیجه در یک فرایند ِ از ابتدا تا انتها اشتباه قرار بگیریم و آسیبهای شدیدی به خود و دیگران بزنیم.
🔸ما معتقدیم آینده بر اساس دوعامل اساسی شکل میگیرد: نخست ساختارهایی که گذشته را ساخته بودهاند و تا امروز تداوم داشتهاند که ما را در این موقعیت قرار دادهاند و روشن است که کنشگران اجتماعی هم سهم بزرگی از این مسئولیت را بر دوش داشته و خواهند داشت و دوم بر اساس اراده انسانهایی که اراده لازم، آگاهی لازم، عشق لازم یا دغدغههای لازم و اخلاق و اشراف لازم را برای برگزیدن راه دیگری نداشتهاند و ندارند.
🔸این آدمها عوض نشدهاند، اما همه آدمها، همیشه ترکیبی از بهترین صفات و بدترین صفات در وجود خود هستند، و اینکه آینده چه خواهد بود را نه فقط سرنوشت خود ِ کرونا به مثابه یک بیماری، بلکه بیشتر از آن، اراده و اخلاق و اشراف ما بر روندهای جهانی تعیین خواهند کرد.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=942
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #پادکست
🔊با هم بشنویم...
🔰گزیده سخنرانی #شهید_مطهری
♦️خطر منافقان و خشکه مقدسها
📚سيری در سيره ائمه اطهار (عليهمالسلام)
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️نگاهی انتقادی به آثار ابراهیم #حاتمی_کیا به بهانه اکران اینترنتی «خروج»
🔷اعتراض به «از سیر تا پیاز»
🔸در #خروج میبینیم که اعتراض میتواند در جهت تفریح سایرین مصرف شود.
🔸کسانی که یار معترضان نیستند میتوانند آنها را سوژه تفریح خود کرده یا مورد عتاب و پرتاب گوجه قرار دهند. این هم نحوی «مصرف اعتراض» است.
🔸زمین اعتراض مشابه زمین فوتبال فرض شده است و تشویق و هو کشیدن دارد.
🔸اعتراض برای مخاطبانش از معنا خالی شده است. بهعبارتی مشکل فقط این نیست که اعتراض منجر به نتیجهای نمیشود بلکه اساسا اعتراض فاقد معنی است و فیلمهای حاتمیکیا نیز معنایی خارج از روزمرگی(که در آن اعتراض مستمسک خوشگذراندن و ذوق کردن یا هو کشیدن و گوجه پرت کردن است) برای اعتراض ندارد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #یادداشت
♦️نگاهی انتقادی به آثار ابراهیم #حاتمی_کیا به بهانه اکران اینترنتی «خروج»
🔷اعتراض به «از سیر تا پیاز»
🔸فیلم «خروج» آخرین ساخته حاتمیکیا بحثبرانگیز شده است. در این مطلب سعی کردهام از منظری متفاوت به فیلمهای او و همچنین به «اعتراض» بپردازم.
🔸عدلآبادیها حق داشتند که اعتراض کنند و به حق مشخصی که از آنها ضایع شده بود اعتراض داشتند.
🔸معترضان فقط بهدنبال حل مسالهشان بودند و راه آن را در ملاقات با رئیس دولت میجستند.
🔸ضمنا اغلب ربطی به شهید و شهادت و رزمندگی و… داشتند یعنی از جهت اعتقادی هم مخالف نظام نبودند.
🔸خلاصه با اینکه حق بهوضوح با عدلآبادیها بود و خیلی هم «خودی» محسوب میشدند و کار خلاف قانونی هم نمیکردند(لااقل بهخلاف جوانهایشان، مراعات میکردند که کارشان قانونی باشد) و اعتراضشان هم «خروج بر نظام و قانون و…» نبود، باز بنای دولت در فیلم این بود که دهانشان را بگیرد و به اعتراضشان -بدون نتیجهای ملموس- خاتمه دهد.
🔸مساله در آژانس یا در بادیگارد، مسالهای خاص بود و همه با آن مساله، ارتباط برقرار نمیکردند.
🔸در آژانس حتی فرزندان حاجکاظم یا همسر عباس هم با اعتراض همراه نبودند. همین وضع را در بادیگارد هم میشود دید. اعتراض بادیگارد البته درونیتر است و حیدر ذبیحی به خودش هم معترض است.
🔸در بهرنگ ارغوان برعکس، هوشنگ، نیروی اطلاعاتی با ارغوان (که دختر یک نیروی سیاسی است که به خارج گریخته) همراه میشود و طی رابطهای عاطفی با ارغوان، برخورد امنیتی با او و پدرش(شفق) را برنمیتابد و به معترض بدل میشود.
🔸اما نکته اینجاست که مسائل حیدر و حاجکاظم یا هوشنگ، مسائلی همهگیر و قابل درک همگان نیستند بلکه مسائلی خاص است که تنها بعضی مخاطبان درکی از آنها و از موقعیت معترض در آنها دارند یا میتوانند داشته باشند.
✍️نویسنده: محمدصادق مؤدب، روزنامهنگار
🔻متن کامل :
🌐 http://fekrat.net/?p=967
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️رژی و کمپانی #هند شرقی
🎙گفتوگو با دکتر #موسی_نجفی
🔹استعمارگران آرامآرام تلاش میکردند تا این موفقیت را از بین ببرند.
🔹در قرارداد رژی دیده میشود که مسئله آنها فقط مسئله اقتصاد نیست و تسخیر بازار ایران خیلی فراتر از این هدف است.
🔹به نظر من پشت این قضیه یک قضیه هویتی سنگینی دیده میشود.
🔹در مکاتبات میرزای شیرازی و علمای بزرگ دیگر نیز، حساسیتهای بحث هویت کاملاً در قرارداد رژی دیده میشود.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
رژی و کمپانی هند شرقی.mp3
4.65M
🔊 #فایل_صوتی
📋 #پرونده_ویژه
♦️رژی و کمپانی #هند شرقی
🎙گفتوگو با دکتر #موسی_نجفی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=952
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️رژی و کمپانی #هند شرقی
🎙گفتوگو با دکتر #موسی_نجفی
🔹آیا #تنباکو یک قرارداد صرفا اقتصادی بود یا ابعاد فرهنگی و سیاسی بلند مدتی را دنبال می کرد؟
🔹برخی از احتمال ورود همه جانبه #انگلیس به ایران و پایه گذاری سازوکارهایی مانند کمپانی هند شرقی در ایران در ماجرای تنباکو سخن میگویند. این تحلیل چقدر مطابق واقع است؟
🔹قرارداد رژی، یک قرارداد صرفاً اقتصادی نبوده است، در واقع میتوان گفت تتمهی قرارداد قبلی بود.
🔹قراردادهای قبلی که انگلیسیها با ایران داشتند، مخصوصاً رویتر، نشان میدهد اینها قراردادهای سیاسی مهمی بودند.
🔹یکی از تحلیلهایی که راجع به قرارداد رویتر وجود دارد، این است که خود انگلیسها میدانستند این قرارداد قابل اجرا نیست، و وقتی هم که امضا شد خیلی تعجب کردند؛ اما این را به عنوان یک حربهی سیاسی در مقابل روسها، در دستشان نگه داشته بودند؛ وگرنه میدانستند چنین ابعادی از یک قرارداد در یک کشور، نمیتواند اجرا بشود.
🔹البته بعداً، آرامآرام قسمتهایی از آن حذف شد و نهایتاً قرارداد رژی بعد از چند سال اتفاق افتاد.
🔹اگر مجموع قراردادهایی که انگلستان داشته، از رویتر تا رژی، را بررسی کنیم، به نظر من میتوانیم نتیجهای که کمپانی هند شرقی در هند کسب کرد و آرامآرام هند را تصرف کرد، اینجا هم ببینیم.
🔹برای اینکه شرایطی که توسط کمپانی هند شرقی در هند رخ داده بود، در ایران هم رقم بخورد چند راه وجود داشت: یک راه تضعیف حکومت مرکزی بود.
🔹در هندوستان، بعد از حمله نادر به هند و از بین رفتن گورکانیان و لطمه شدیدی که حکومت هند خورد، جایِ پای خارجیها در آنجا بیشتر باز شد.
🔹دوم، ایجاد اختلاف مذهبی بین مسلمانان، هندوها و سایر گروهها بود.
🔹البته در ایران این امکان وجود نداشت، به دلیل اینکه از دوران صفویه به بعد، مذهب شیعه در ایران رسمی بود، و استعمارگران برای ایجاد اختلاف از راه دیگری وارد شدند، و آن ساختن فرقه بابیه و بهائیت بود (یعنی ازلیها و بهائی که هر دو به یک نقطه میرسیدند).
🔹بحث سوم نیز این است که تسخیر بازار اقتصادی و وابستهکردن کشور به اقتصاد بینالمللی و اروپایی هم مهم بود.
🔹برای این کار باید اقتصاد و توان داخلی را از بین میبردند.
🔹اقتصاد ایران از دوران صفویه به بعد، اقتصاد قدرتمندی بود و توانسته بود در زمینههای مختلف نظیر کشاورزی، صنعتی و حتی هنری روی پا خودش بایستد و موفق بود.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
♦️نهضت تحریم #تنباکو و صیانت از سرمایههای ملی
🎙دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔻(بخش دوم)
🔹روحانیت و علما نسبت به مراکزی که توسط داخلیها و خارجیها به عنوان مراکز فرهنگی در کشور در همان سالهای گذشته تأسیس میشدند، حساسیت داشتهاند.
🔹نسبت به محتوای علمی که در مدارس تدریس میشدند حساسیت داشتهاند و لذا توجه آنها به دلیل همان وظیفه حراست از دین و مراقبت از مسائل دینی به جهت اقامه دین در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و آموزشی بوده است.
🔻بخش قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/980
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در هفتهای که گذشت:
📝 اسرائیلیات #سینمایی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/962
✍️ زنده باد همسران و مادران!
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/969
📘 نواندیشی و چالشهای زمانه #مطهری
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/970
🔊 تاریخچه و نقش #روحانیت در صیانت از سرمایه های ملی
💠https://eitaa.com/fekrat_net/976
🎬 نهضت تحریم #تنباکو و صیانت از سرمایههای ملی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/980
✍️ بحران #کرونا و تنگناهای علم سیاست مدرن
💠https://eitaa.com/fekrat_net/988
🎧 #پادکست: گزیده سخنرانی #شهید_مطهری
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/994
📚نگاهی انتقادی به آثار ابراهیم #حاتمی_کیا
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/995
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دینی نهضت تحریم #تنباکو
🎙گفتوگو با دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔹یکی از پیامدهای بسیار مهم نهضت تحریم تنباکو بعد از پیروزی، توجه جامعه به ویژه توجه علما به بحث #تولید_ملی و تولید داخلی است.
🔹ما بعد از این نهضت شاهد اتفاقات مهمی در این عرصه هستیم؛ کمااینکه وقتی تاریخ را بررسی میکنیم، میبینیم در همان ایامی که نهضت به پایان نرسیده، سفیران کشورهای مختلف خارجی در یک جلسه دورهم جمع میشوند و نسبت به حکم میرزای شیرازی ابراز نگرانی میکنند.
🔹آنجا سفیر یکی از کشورها که ظاهراً سفیر روسیه بوده، این بحث را مطرح میکند که: یک عالم دینی آمده حکم تحریم تنباکو را صادر کرده و مردم هم به شدت استقبال کردهاند، اگر فردا بیاید حکم تحریم کل کالاهای خارجی را بدهد چه ضربهای اقتصادی به ما خواهد خورد؟
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دینی نهضت تحریم #تنباکو
🎙گفتوگو با دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔹آیا تنباکو یک قرارداد صرفا اقتصادی بود یا ابعاد فرهنگی و سیاسی بلندمدتی را دنبال می کرد؟
🔹برخی از احتمال ورود همه جانبه #انگلیس به ایران و پایه گذاری سازوکارهایی مانند کمپانی هندشرقی در ایران در ماجرای تنباکو سخن می گویند. این تحلیل چقدر مطابق واقع است؟
🔹نهضت تحریم تنباکو در مواجهه با قرارداد رژی شکل گرفت.
🔹درست است که ظاهر این قرارداد، یک قرارداد اقتصادی است ولی آثار و پیامدهای آن فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هم بوده و علاوه بر آثار اقتصادی که داشته و موجب شد کشاورزان ناراحت شوند، ابعاد فرهنگی هم داشت.
🔹یعنی خود این قرارداد و حضور انگلیسیها در ایران در مباحث مربوط به حجاب، در مباحث ارتباط زن و مرد و حتی در بحث تقید مردم در ماه رمضان مؤثر بوده است.
🔹انگلیسیها مقید به روز نبودهاند و حضور آنان در حقیقت باعث میشده قبح روزهخواری شکسته شود و آنان در این فضا اثرگذار بودند. یا ورود زنان خارجی با پوشش غیرشرعی و با همان پوشش مرسوم خودشان، بیحجابی را به وجود میآورد و محدودیتها و خطوط قرمز روابط زن و مرد شکسته میشد.
🔹برای اینکه آنها میآیند در شرکتهایشان و در دفترهایشان و در بازار حضور پیدا میکنند.
🔹اینها همه در وضعیت فرهنگی و دینی جامعه تأثیر میگذارد و همینطور تبلیغ مسیحیت اتفاق میافتد.
🔹قرارداد تنباکو علاوه بر پیامدهای اقتصادی، پیامدهایی مذهبی و دینی داشت. همچنین اجرای این معاهده موجب ضعف سیاسی میشد.
🔹اگر انگلیسیها مثلاً بر معاملات تنباکو مسلط میشدند دیگر آنها هر خواسته سیاسی که داشتند را به ما تحمیل میکردند و این در حقیقت نشان میدهد که قرارداد تنباکو ظاهراً یک قرارداد است، اما پشتپردهها و پیامدهای سیاسی، مذهبی و فرهنگی هم دارد. بنابراین وظیفه علما بوده که به این مسئله ورود کنند.
🔹یکی از پیامدهای بسیار مهم نهضت تحریم تنباکو بعد از پیروزی، توجه جامعه به ویژه توجه علما به بحث تولید ملی و تولید داخلی است.
🔹ما بعد از این نهضت شاهد اتفاقات مهمی در این عرصه هستیم؛ کمااینکه وقتی تاریخ را بررسی میکنیم، میبینیم در همان ایامی که نهضت به پایان نرسیده، سفیران کشورهای مختلف خارجی در یک جلسه دورهم جمع میشوند و نسبت به حکم میرزای شیرازی ابراز نگرانی میکنند.
🔹آنجا سفیر یکی از کشورها که ظاهراً سفیر روسیه بوده، این بحث را مطرح میکند که: یک عالم دینی آمده حکم تحریم تنباکو را صادر کرده و مردم هم به شدت استقبال کردهاند، اگر فردا بیاید حکم تحریم کل کالاهای خارجی را بدهد چه ضربهای اقتصادی به ما خواهد خورد؟
🔹حتی میگویند: اگر بیاید حکم قتل خارجیها را بدهد مردم هم تبعیت کنند، چه اتفاقی میافتد؟ و لذا در حقیقت خارجیها هم این را پیشبینی میکردند که ممکن است این حکم و این عملکرد علما از موضوع اقتصادی و بحث قرارداد تنباکو فراتر برود.
🔻متن کامل:
🌐 http://fekrat.net/?p=949
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند.
🎙گفتگو با دکتر #مهدی_گلشنی
🔹«جرج سارتن» تقسیمبندی خوبی در مورد تاریخ علم در جهان اسلام انجام داده که منصفانه به نظر میرسد.
🔹وی میگوید برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند.
🔹او این دوره ۳۵۰ ساله را به هفت دوره پنجاه ساله تقسیمبندی میکند و در رأس هر پنجاه سال، عالمی را مشخص میکند که نماینده مبرز آن پنجاه سال است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند.
🎙گفتگو با دکتر #مهدی_گلشنی
🔹دانشگاه جندی شاپور، فعالیتهای علمی خوبی قبل از اسلام داشته است، البته عمدتا هم در رشتههای پزشکی بوده است.
🔹اگر بخواهیم تاریخ علم به مفهوم امروزی آن را در ایران بررسی کنیم، واقعا باید به دوره بعد از اسلام توجه کنیم که حدود ۱۵۰ سال بعد از هجرت با ترجمه متون یونانی شروع شد.
🔹«جرج سارتن» تقسیمبندی خوبی در مورد تاریخ علم در جهان اسلام انجام داده که منصفانه به نظر میرسد.
🔹وی میگوید برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند.
🔹او این دوره ۳۵۰ ساله را به هفت دوره پنجاه ساله تقسیمبندی میکند و در رأس هر پنجاه سال، عالمی را مشخص میکند که نماینده مبرز آن پنجاه سال است.
🔹پنجاه سال اول با جابر بن حیان، شاگرد امام جعفر صادق(ع)، شروع میشود و پنجاه سال آخر هم به حکیم عمر خیام ختم میشود.
🔹بعد از ۳۵۰ سال از قرن دوم هجری به آخر قرن پنجم هجری میرسیم که سارتن معتقد است برای مدت ۲۵۰ سال بعد مسلمانان با مسیحیان در حاکم بودن درعلم شریک بودند.
🔹دورههایی در این مدت ۳۵۰ سال وجود داشت که علومی مانند ریاضیات، نجوم، بخشهایی از فیزیک مثل نور و طب درخشش داشته است.
🔹قلههای این دورانها به زمانهایی برمیگردد که تضارب آرا و آزادی بحث وجود داشت، مثل دوران سامانیان، دوران دیالمه، و …. این دورانها دوره های بسیار درخشانی بود.
🔻متن کامل:
🌐 http://fekrat.net/?p=946
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
سخنرانی دکتر خسرو باقری.mp3
15.8M
🔊 #فایل_صوتی
🎙سخنرانی دکتر #خسرو_باقری در نشست مجازی با عنوان:
♦️وجوه مفهوم حیات طیبه در #قرآن
🔸در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مفهوم “حیات طیبه” به عنوان هدف غایی تعلیم و تربیت معرفی شده، با این حال از همان ابتدا انتخاب این مفهوم با پرسشها و نقدهایی مواجه گردید.
🔸از آنجا که مفهوم حیات طیبه پیش از این از سوی دکتر خسرو باقری به عنوان هدف غایی در تعلیم و تربیت اسلامی معرفی گردیده بود، مناسب دیده شد که وجوه این مفهوم در آیات قران با تفصیل بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
🔸به نظر می رسد با اتکاء بر این دیدگاه میتوان برداشتهای کلیشهای و انتزاعی رایج از این مفهوم را اصلاح نمود و به شکل مناسبی آن را در هدایت مسیر تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار داد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
♦️نهضت تحریم #تنباکو و صیانت از سرمایههای ملی
🎙دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔻(بخش سوم)
🔹روحانیت و علما نسبت به مراکزی که توسط داخلیها و خارجیها به عنوان مراکز فرهنگی در کشور در همان سالهای گذشته تأسیس میشدند، حساسیت داشتهاند.
🔹نسبت به محتوای علمی که در مدارس تدریس میشدند حساسیت داشتهاند و لذا توجه آنها به دلیل همان وظیفه حراست از دین و مراقبت از مسائل دینی به جهت اقامه دین در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و آموزشی بوده است.
🔻بخش قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1001
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
♦️ابعاد مختلف نهضت تحریم #تنباکو
🎙دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔻(بخش چهارم)
🔹کتاب تاریخ دخانیه: غائله مداخله فرنگیان در اسلام، فتح باب بزرگی بود برای اختلال در نظام شریعت که اصل و اساس ملت اسلام را نابود کند.
🔹استعمارگران ابعاد سیاسی گستردهای را دنبال میکردند اما در ایران با حضور عالمان دینی یک روحیه ظلمستیزی و عدالتخواهی و انقلابی وجود داشت و این اقدامات با شکست مواجهه میشد.
🔹اساساً ادبیات سیاسی شیعه و نوع نگاه آن، ضد ظلم و عدالتطلبانه است و نگاه انتظار و مهدویت در آن وجود دارد.
🔻بخش قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1009
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
📋 #پرونده_ویژه
♦️ابعاد مختلف نهضت تحریم #تنباکو
👤دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔹کتاب تاریخ دخانیه: غائله مداخله فرنگیان در اسلام، فتح باب بزرگی بود برای اختلال در نظام شریعت که اصل و اساس ملت اسلام را نابود کند.
🔹استعمارگران ابعاد سیاسی گستردهای را دنبال میکردند اما در ایران با حضور عالمان دینی یک روحیه ظلمستیزی و عدالتخواهی و انقلابی وجود داشت و این اقدامات با شکست مواجهه میشد.
🔹اساساً ادبیات سیاسی شیعه و نوع نگاه آن، ضد ظلم و عدالتطلبانه است و نگاه انتظار و مهدویت در آن وجود دارد
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
📋 #پرونده_ویژه
♦️ابعاد مختلف نهضت تحریم #تنباکو
👤دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔹شیخ حسن کربلایی کتابی دارد تحت عنوان «تاریخ دخانیه» که راجع به همین نهضت تحریم تنباکو است.
🔹ایشان این تعبیر را دارد که غائله مداخله فرنگیان در اسلام، فتح باب بزرگی بود برای اختلال در نظام شریعت که اصل و اساس ملت اسلام را نابود کند، یعنی فقط بُعد اقتصادی مدنظر نبوده است.
🔹آنها میخواستند اصل دین را از بین ببرند، اصل ملت اسلام را از بین ببرند و در تعابیر میرزای شیرازی هم شبیه این تعابیر هست که اساساً این قرارداد مخالف قرآن و بسیاری از اصول محکم دینی است.
🔹خیلی از کشورهای منطقه مثل مصر، الجزایر و خیلی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، همه حکومتهای پادشاهی داشتهاند و با یک نوع اقتدارطلبی و سلطه و استعمارگری از سوی کشورهای خارجی هم رو به رو بودهاند؛ اما چرا مثلاً طی ۱۵۰ سال اخیر در ایران چند نهضت بزرگ اتفاق میافتد و در خیلی از این کشورها اتفاقی نمیافتد؟ علت این قضیه وجود فرهنگ شیعی و عالمان شیعی در ایران است.
🔹از قرن ۱۷ به بعد، تمام تحولات سیاسی و جنبشهایی که علیه استبداد و استعمار در ایران شکل گرفتند، همواره یک مرجع تقلید یا یک مجتهد در رأس نهضتها حضور داشته است.
🔹عموماً ما فتاوا و احکام علما را داریم که باعث شده مردم بیایند در صحنه و البته این پیوند کار را تمام کرده است.
🔹یعنی علما به تنهایی کاری از دستشان بر نمیآمد؛ مردم هم بدون هدایت و توجه به جهتگیری علما نمیتوانستند این بسیج را شکل دهند.
🔹این قرارداد تنباکو، فرهنگ دینی، احکام دینی و مسائل دینی هم مورد هجمه قرار میگیرد، و تضعیف و کمرنگ میشود تا آن اهداف بالاتر (سلطه) محقق شوند.
🔹بنابراین قرارداد مورد بحث، ابعاد سیاسی – اقتصادی داشت و همانطور که شخصیتهای خارجی هم اشاره میکنند، آنها (استعمارگران) به دنبال سلطه سیاسی گسترده و البته حذف و تضعیف دین بودند، برای اینکه بتوانند سلطه مدنظرشان را محقق کنند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=955
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی
🔸از نظر امام خمینی (ره)، جمهوری حکومتی است که متکی بر آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط جامعه توسط مردم تعیین خواهد شد.
🔸در کشور جمهوری اسلامی ایران، مردمسالاری و دینسالاری همزمان وجود دارد و نظام سیاسی کشورمان، مردمسالاری مقید به آرای اسلام است.
🔸بنابراین میتوان عنوان «مردمسالاری دینی» را برای نوع حکومت ایران پس از #انقلاب_اسلامی برگزید.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی
🔹از نظر امام خمینی (س)، جمهوری حکومتی است که متکی بر آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط جامعه توسط مردم تعیین خواهد شد.
🔹در کشور #جمهوری_اسلامی ایران، مردمسالاری و دینسالاری همزمان وجود دارد و نظام سیاسی کشورمان، مردمسالاری مقید به آرای اسلام است.
🔹بنابراین میتوان عنوان «مردمسالاری دینی» را برای نوع حکومت ایران پس از #انقلاب_اسلامی برگزید.
🔹نظریه نصب الهی: بر اساس دیدگاه برخی فقها، فقیه واجد شرایط از ناحیه خدا یا به بیان دیگر از ناحیه امام معصوم (ع) منصوب به رهبری و حاکمیت بر جامعه اسلامی است.
🔹نظریه انتخاب: بر اساس نظریه انتخاب، مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم یا به صورت تلویحی و یا ضمنی در انتخاب و گزینش رهبر نقش دارند.
🔹گاه مستقیم مانند یک رفراندوم عمومی (یکی از روشهای مورد تأیید شهید سید محمدباقر صدر) و گاه غیر مستقیم، نظیر انتخاب از طریق خبرگان منتخب مردم است.
🔹از نظر امام خمینی گستردگی حوزه اقتدارات ولی فقیه در سیاست و اداره جامعه تفاوتی با حوزه اقتدارات پیامبر و امامان معصوم ندارد، لذا حکم ولی فقیه را نه تنها مقدم بر احکام فرعی که حتی مقدم بر اصول اعتقادی نیز میدانند و مطرح میکنند که فقیه در صورت تشخیص مصلحت بسیاری از اصول را نیز میتواند موقتاً تعطیل کند.
🔹حضرت امام میفرمایند: «آگاهی مردم و مشارکت و نظارت و همگامی آنها با حکومت منتخب خودشان، خود بزرگترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه خواهد بود.»
🔹ایشان در خصوص آزادی در جمهوری اسلامی نیز میفرمایند: «در جمهوری اسلامی، هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان برخوردار خواهد بود، ولکن هیچ فرد یا گروه وابسته به قدرتهای خارجی را اجازهی خیانت نمیدهیم.»
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=958
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️نهضتی که استعمار را فلج کرد.
🔹مسافرتهای ناصرالدین شاه به خارج از کشور که اغلب به دلیل آشنایی وی با تجدد و شیوههای نوین حکومتداری صورت میگرفت، به دلیل فراهم نمودن هزینههای سفر، معمولاً با اعطای امتیازات بزرگی به روس و انگلیس همراه بود.
🔹مذاکرات مقدماتی این امتیاز را در خلال سومین سفر ناصرالدین شاه به فرنگ در سال ۱۸۸۹م /۱۳۰۶ق در لندن و توسط اتابک صورت گرفت.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️نهضتی که #استعمار را فلج کرد.
🔹روز پنجشنبه اول جمادی الاولی سال ۱۳۰۹ق میرزای شیرازی در یک خط فتوای خود را نوشت: بسم الله الرحمن الرحیم. الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان است.
🔹همین یک جمله کافی بود تا سرنوشت ملتی را عوض کند.
🔹تاریخ گواهی داده است که این یک جمله تا دورترین روستاهای ایران رفت، مردم قلیان ها و چپق ها را شکستند، توتون و تنباکوی حاصل زحمت خود را آتش زدند تا به دست اجنبی نیفتد، ندیمه ها و نوکران ناصرالدین شاه هم برای شاه، قلیان و چپق چاق نکردند و جنبشی فراگیر و نهضتی مردمی سراسر ایران را فرا گرفت.
🔹حاکمیت نیز وقتی دید در مقابل سیل جمعیت به پا خواسته نمیتواند کاری کند، پس از اندکی کلنجار عاقبت امتیاز رژی را لغو کرد.
🔹اگر امتیاز رژی به قوت خود باقی میماند قطعا فقر، قحطی و مرگ و میر بود که ایران را فرامیگرفت چراکه ایران، اختیار تنها محصول استراتژیک اقتصادی خود را به #انگلیس داده بود تا او هر چه میخواهد بکند.
🔹بنابراین نهضت تحریم #تنباکو به لحاظ اقتصادی سلطه بیگانه را از سر کشور برداشت و به آیه شریفه لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلا جامعه عمل پوشانید.
🔹اگر انگلیس موفق میشد تا امتیاز رژی را عملی سازد، تبعات سخت سیاسی در انتظار ایران بود. اول اینکه ایران به سمت مستعمره شدن پیش میرفت و آن وقت هیچ بعید نبود تا مانند هندوستان، یک انگلیسی را در رأس کشور قرار دهند با این حساب یعنی انگلیس همه کاره کشور میشد.
🔹هنگامی که پای نمایندگی های کمپانی رژی به ایران باز شد ۲۰۰هزار انگلیسی به ایران آمدند.
🔹برخی از برنامه و اهداف فرهنگی که آنها دنبال میکردند عبارت بودند از: تبلیغ مسیحیت، ترویج فساد و بی بند و باری، تخریب بنیان های اخلاقی با دایر ساختن مراکز ترویج فساد، تضعیف عقاید و باورهای مذهبی مردم خصوصا جوانان، جذب جوانان به آیین مسیحیت از طریق برنامه های تبشیری که توسط مسیونرها اجرا میشد، تحقیر هویت ایرانی در برابر هویت یک بیگانه، مرعوب ساختن ایرانیان در برابر اجنبی، ترویج بی حجابی با استفاده از زنان و دختران فرنگی بدون پوشش در مغازهها، معابر و بازارها، از بین رفتن قبح فاسد و بد رفتاری کارگزاران خارجی با مردم.
✍️نویسنده: محسن مومنی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=975
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📚#معرفی_کتاب
♦️نقش فرهنگ سیاسی #شیعه در نهضتهای معاصر ایران
🔸این کتاب با این نگاه بررسی کرده که در دوران معاصر، سه نهضت بزرگ داشتیم: نهضت تحریم #تنباکو، #نهضت_مشروطه یا #عدالتخانه و نهضت ملیشدن #نفت.
🔸فرهنگ سیاسی شیعه سه بخش دارد: عناصر اعتقادی، عناصر ارزشی، عناصر نمادها و سمبلها.
🔸در هر فصلی به این عناصر در مقاطع تاریخی اشاره شده است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📚#معرفی_کتاب
♦️نقش فرهنگ سیاسی #شیعه در نهضتهای معاصر ایران
🔸کتاب «نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضتهای معاصر ایران»، با این نگاه و هدف تألیف شده که از زمان ظهور صفویه در ایران و تشکیل حکومت شیعه در ایران، به اعتراف نویسندگان داخلی و خارجی شاهد شکلگیری یک هویت جدیدی برای ایرانیان هستیم.
🔸یعنی تغییر هویت ملی جدید بر مبنای تشیع و محوریت تشیع.
🔸این کتاب با این نگاه بررسی کرده که در دوران معاصر، سه نهضت بزرگ داشتیم: نهضت تحریم #تنباکو، #نهضت_مشروطه یا #عدالتخانه و نهضت ملیشدن #نفت.
🔸فرهنگ سیاسی شیعه سه بخش دارد: عناصر اعتقادی، عناصر ارزشی، عناصر نمادها و سمبلها.
🔸در هر فصلی به این عناصر در مقاطع تاریخی اشاره شده است.
🔸عنصر تولی و تبرا و عنصر شهادتطلبی، عناصر ارزشی و اعتقادی شیعه هستند.
🔸اماکن مذهبی مثل مساجد، حرمها و امامزادهها و مناسبتهای مذهبی نظیر مراسمهای عزاداری در ماه محرم و صفر و مراسمهای خاص ماه رمضان، انواع سمبلهای مذهبی هستند.
🔸در هر دوره بررسی شده که این عناصر اعتقادی شیعه، مثلاً بحث تولی و تبرا، چه نقشی در نهضت مشروطیت، نهضت تنباکو و نهضت ملیشدن نفت داشت؟
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=961
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
♦️نقش روحانیت شیعه به عنوان محرک اصلی جامعه علیه #استکبار جهانی (با محوریت #نهضت_تنباکو)
🔹نهضت تنباکو اولین باری نبود که علماء و روحانیون با مردم همراهی و همدلی میکردند.
🔹ولی اولین باری بود که قدرت رهبری و نفوذ این نهاد به منصه ظهور درآمد و زنگ خطر استعمار را به صدا درآورد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net