📝 #یادداشت
♦️نجات آنجاست که خطر آنجاست.
🔹 #کرونا هیبت و هیمنه مرگ را از میان ربوده و چهره آن را که بیشتر ترسناک بود، خوار و زشت کرده است.
🔹مرگ دیگر، مرگی نیست که در عالم انسانی، همراه و هم خانه آدمیان و پایان بخش امکانهایش باشد.
🔹کرونا مرگی از بیرون با خود آورده است که مراسم و تشریفات ندارد.
🔹حتی مجال عزاداری و تسلیت هم به بازماندگان مرده نمیدهد.
🔹اگر این جبار وحشی زودتر زحمتش را کم نکند، معلوم نیست بر سر زندگی آدمی و وضع جهان چه میآید.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=996
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نجات آنجاست که خطر آنجاست.
🔹البته ما از آینده کرونا خبر نداریم و نمیدانیم که در آینده چه رخ خواهد داد، اما نظرم این است که به آینده کرونا و پس از کرونا فکر کنیم.
🔹چند روز پیش که دیدم از خانه بیرون نمیروم، از خود پرسیدم که تو چرا باید از ویروس بترسی؟
🔹زیرا به فرض اینکه بتوانی تا پایان عمر این دشمن موذی بشر و تمدن بشری دوام بیاوری، چون پیمانه عمرت قاعدتا باید پر شده باشد، باید دل از هستی دنیایی برگیری تا وقتی که پیک اجل میرسد، عزم وطن عقبا کنی.
🔹اما دیدم اولا از کرونا نه فقط نمیتوان نترسید، بلکه ترس از کرونا، ترس مضاعف است.
🔹همه از مرگ میترسند و چون بیماری آنها را به مرگ نزدیک میکند، از بیماری هم ترسناکند.
🔹هر کس به سکته قلبی و مغزی و به سرطان و به هر بیماری کشنده دیگری بیندیشد، نگران میشود.
🔹اما کرونا با حمله قلبی و سرطان تفاوت دارد. آنها امور ممکنند و معلوم نیست که کجا هستند و کی میآیند، پس بهتر است به حکم طبع خویش و به سفارش بعضی فیلسوفان مانند اسپینوزا بگوییم، زندگی باید کرد و مرگ را باید به فراموشی سپرد.
🔹ولی کرونا دیگر یک امکان نیست، بلکه آمده است و در کوچه و خیابان و اداره و فروشگاه و مدرسه و دانشگاه و پشت در هر خانه حضور دارد.
🔹پس در این مکانها نباید حاضر شد، زیرا کرونا آمده و آنجا را اشغال کرده است.
🔹کرونا اکنون دیگر امر موجود است و نه یکی از امکانها و ممکنها. پس مردم از بیماری کشنده حاضر چگونه نترسند؟ کرونا ترس دیگری را هم با خود آورده و آن ترس تلف شدن و به هلاکت رسیدن مثل حیوانات است.
🔹پس من هم از مردن در زمان و فضایی که در اشغال کروناست میترسم، زیرا مرگ در این فضا، مرگ نیست. یعنی در آن نمیتوان مثل آدم مرد.
✍️نویسنده: رضا داوری اردکانی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=996
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
12.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
📋 #پرونده_ویژه
♦️قرارداد رژی آثار اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی داشت.
🎙دکتر #ابوذر_مظاهری
🔻(قسمت دوم)
🔶حجتالاسلام مظاهری پیرامون ابعاد مختلف و آثار قرارداد رژی توضیح میدهد.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1025
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️#آنچه_گذشت
🎥 #مصاحبه_تصویری
📋 #پرونده_ویژه
♦️دکتر #مهدی_ابوطالبی
🔰در شش قسمت
🔻قسمت اول:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/980
🔻قسمت دوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1001
🔻قسمت سوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1009
🔻قسمت چهارم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1010
🔻قسمت پنجم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1024
🔻قسمت ششم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1026
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #تاریخ_فلسفه_غرب راسل و نجف دریا بندری
🔹ترجمههای دریابندری در قلمرو ادبیات درخشان ودر قلمرو فلسفه نیز به لحاظ روانی وسادگیِ زبان برجسته است .
🔹این مسئله نشان میدهد که او زبان مادری خود را خوب میدانسته است.
🔹به نظر میرسد کسی که میخواهد کتابی را از زبان مبداء به زبان مقصد برگرداند نخست باید بیش و پیش از زبان مبدا در زبان مقصد تسلط و مهارت پیدا کند.
🔹دریابندری این شرطِ مترجم بودن را به خوبی داشته است، اما تسلط بر زبانِ مقصد و مبدا برای ترجمه در قلمرو فلسفه کافی نیست، شخص باید اهل فن نیز باشد به خصوص بر خزینهی لغت فیلسوفان مختلف مسلط باشد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #تاریخ_فلسفه غرب راسل و نجف دریا بندری
🔹تاریخ فلسفه غرب راسل یکی از پرخوانندهترین کتابهای فلسفی است.
🔹این کتاب بازنویسیِ درسگفتارهای راسل در سالهای ۱۹۴۰ تا۱۹۴۳ در #آمریکا است که در سال ۱۹۴۵ به دست نشر سپرده شده است.
🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ فلسفهی غرب راسل به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است.
🔹رونالد ریگن رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ #فلسفه_غرب راسل میخواند.
🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفهی غرب راسل موافقان ومخالفان سخن بسیار گفتهاند.
🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن،جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با تاریخِ فلسفه آشنا کند.
🔹نکتهی مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه ی غرب آشنا کند؟
🔶تاریخ فلسفهی غرب راسل دو ویژگی دارد:
1️⃣ نثرِ شیوا،روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند.
2️⃣ #راسل تنها به نقلِ آراء و اَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است.
🔹ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفهی راسل دانستهاند .
🔹کسی که تاریخ فلسفه مینویسد میتواند خود اظهار نظر کند و با دیگران وارد بحث شود اما به نظر میرسد راسل با داوری و مواجهه ی شخصی با فیلسوفان از اعتبار ودقت کار خود کاسته است .
🔹بعضی معتقدند راسل برداشتهایی شخصی و یکجانبه از فیلسوفان و مکاتبِ فلسفی به دست داده است.
🔹با خواندنِ کتاب میتوان شواهدبسیاری بر این ادعا یافت.
🔹برداشتهای او از افلاطون وایدئالیزم المان دو نمونه از بسیار است.بی توجهی و بی مهری او نسبت به بعضی از فیلسوفان نشان میدهد که او به چه میزان علایق شخصی خود را در نگاشتن تاریخ فلسفه درکار کرده است.
🔹راسل خود در مقدمهی تاریخ فلسفهی غرب با تواضع نوشته است که باستثناء فلسفهی لایبنیتس که به آن علاقه و در آن تخصص دارد، دانش او نسبت به فیلسوفان دیگر اندک است.
✍️نویسنده: دکتر محمد علی عبداللهی
🔻متن کامل در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1002
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📣شما هم دعوتید: اولین جلسه از سلسله نشست های #فقه_رسانه موسسه #فتوح_اندیشه: گروه علمی فقه رسانه:
🔻عنصر مصلحت و تفقه در ابواب فقه رسانه (در شرایط عادی و جنگ رسانهای)
👤 ارائه دهنده: دکترمحمد #محمدی_نیا
🕔 پنجشنبه،۲۵ اردیبهشت،ساعت۱۷
🏢مکان: قم، پردیسان، بلوار شهروند، خ البرز، ک1، پ6، ساختمان پردیس حکمت
@Fotooh
@fekrat_net
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر سید مهدی ناظمی
🔻(جلسه اول)
🔹قبل از بیان فوائد فلسفه علم و کاربردهای آن، ابتدا باید به چیستی فلسفه علم بپردازیم.
🔹فلسفه علم، رشتهای دانشگاهی است که از اوایل قرن 20 وارد عرصه دانشگاهی شده است.
🔹این رشته از لحاظ تاریخی، مصادف با «پوزیتیویسم منطقی» است.
🔹پوزیتیویسم منطقی که از حلقهای به نام حلقه وین آغاز شده، گرایشی تجربهگرا است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه اول.mp3
20.54M
🔊 #فایل_صوتی
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه اول)
🔹قبل از بیان فوائد فلسفه علم و کاربردهای آن، ابتدا باید به چیستی فلسفه علم بپردازیم.
🔹فلسفه علم، رشتهای دانشگاهی است که از اوایل قرن 20 وارد عرصه دانشگاهی شده است.
🔹این رشته از لحاظ تاریخی، مصادف با «پوزیتیویسم منطقی» است.
🔹پوزیتیویسم منطقی که از حلقهای به نام حلقه وین آغاز شده، گرایشی تجربهگرا است.
🔶 از قرن 20، فلسفه به دو بخش کلی تقسیم میشود:
1️⃣ فلسفه «تحلیل» یا «تحلیل زبان»
2️⃣ فلسفهای که سعی داشت تا فیلسوفان قدیمی مانند «#هگل» را در صدر فیلسوفان نگه دارد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در هفتهای که گذشت:
📋برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند.
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1007
🔊 وجوه مفهوم حیات طیبه در قرآن
💠https://eitaa.com/fekrat_net/1008
🎬نهضت تحریم تنباکو و صیانت از سرمایههای ملی (بخش سوم)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1009
✍️ نهضتی که استعمار را فلج کرد.
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1016
📝نقش روحانیت شیعه به عنوان محرک اصلی جامعه علیه استکبار جهانی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1020
🎥نفوذ دینی و اجتماعی مرجعیت و روحانیت، محرک اصلی لغو قرارداد تنباکو (بخش پنجم)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1024
🎬 نقش هنری دراموند ولف در تحمیل قراردادهای استعماری به ایران (قسمت اول)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1025
📰دیدهبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1028
📚تاریخ فلسفه غرب راسل و نجف دریا بندری
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1036
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه دوم)
🔰موضوع: #استقراء
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راههایی است که انسان برای فهم مطالب از آن استفاده کرده و به سختی میتوان گفت که که چیزهایی در تاریخ وجود دارند که از استقراء قدیمیتر اند.
🔹البته خود کلمه استقراء در زمانی بوجود آمده که و در زمان دیگری وجود نداشته، اما خود این عمل انجام میشده است.
🔹استقراء در لغت عرب، به معنای جستجو بوده و سابقه زیادی ندارد، اما در اصطلاح منطقی، معادل کلمه «Induction» است.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه دوم.mp3
13.78M
🔊 #فایل_صوتی
♦️نکات کابردی در مورد #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه دوم)
🔰موضوع: #استقراء
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راههایی است که انسان برای فهم مطالب از آن استفاده کرده و به سختی میتوان گفت که که چیزهایی در تاریخ وجود دارند که از استقراء قدیمیتر اند.
🔹البته خود کلمه استقراء در زمانی بوجود آمده که و در زمان دیگری وجود نداشته، اما خود این عمل انجام میشده است.
🔹استقراء در لغت عرب، به معنای جستجو بوده و سابقه زیادی ندارد، اما در اصطلاح منطقی، معادل کلمه «Induction» است.
🔹ارسطو استقراء را راهی میدانست که میتوان بواسطه آن، به دستهای از معارف پی برد.
🔹استقراء ر وش منطقی است که در آن از حکم جزئی به حکم کلی حرکت میشود.
🔹حکم شخصی یا حکم جزئی، مربوط به یک شیء خاص و قابل اشاره است، مانند: اعلام و...
🔶استقراء بر دو نوع است:
1️⃣ استقراء ناقص: در جایی است که نمیتوان همه جزئیهای یک کلی را بررسی کرد؛ مانند اینکه بخواهیم همه انسانهارا بررسی کرده و در مورد آنها یک حکم کلی صادر کنیم که این امر غیر ممکن است.
2️⃣ استقراء تام: در جایی است که همه اشخاص یک کلی را بررسی کرد؛ مانند: «همه افراد این اتاق، مرد هستند».
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1042
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net