فکرت
♦️هدف اصلی دین، به کمال رساندن فضائل اخلاقی یا کشف واکسن کرونا 🎧فیلم شبهات آقای سید کمال حیدری دربا
هدف اصلی دین به کمال رساندن فضائل اخلاقی است، نه کشف واکسن کرونا.pdf
184K
🔰 پاسخ دکتر محمد محمد رضایی ؛ استاد تمام فلسفه دین دانشگاه تهران به شبهات مطرح شده از سوی سید کمال حیدری
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
سید کمال حیدری و شبهات دین ومدرنیته.mp3
22.35M
♦️آقای سیدکمال حیدری در 1399/4/27 شبهاتی در باب چالشهای پیش روی دین و مدرنیته د رمواجه با کرونا مطرح نموده و در فضای مجازی منتشر ساخت.
🔶این کلیپ هفت دقیقهای بازتابهای مختلفی از سوی جامعه دینی و علمی به همراه داشت.
🔶بعد از به راه افتادن موج رسانهای در پاسخگویی به شبهات مطرح شده از سوی آقای حیدری، ایشان جوابیه و توجیه خود نسبت به این کلیپ را در قالب یک فایل صوتی در تاریخ 10 مرداد، در کانال خود منتشر ساخت.
🔶از آنجایی که رسالت سایت فکرت نشر بیطرفانه افکار اندیشهای بوده، جوابیه ایشان هم در اختیار مخاطبان عزیز قرار می گیرد.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در هفتهای که گذشت:
✅👈ترویج #معنویت توجیهگر #سلطه
🌐http://fekrat.net/462
✅👈نقد روش و #معرفت_شناسی در #اقتصاد_شناختی
🌐http://fekrat.net/2075
✅👈تحقق #عدالت در «تقویت #آزادی مسئولانه»
🌐http://fekrat.net/2054
✅👈#کرونا، شفای #معنوی و آزمون مضاعف
🌐http://fekrat.net/2058
✅👈تبارشناسی فکری حجت الاسلام سیدعباس موسویان
🌐http://fekrat.net/2044
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻زهر اعتماد #مصدق به #آمریکا
🔸نخستین گام #آمریکاییها جهت خاتمهدادن به درگیری میان #ایران و #انگلیس، اعزام «اورل هریمن» فرستاده ویژه هری ترومن، رییسجمهوری آمریکا، به ایران بود.
🔸مأموریت اصلی #هریمن در تهران، قانعکردن مصدق به مذاکره با انگلیسیها بود.
🔸 هریمن در تیرماه سال۱۳۳۰ وارد تهران شد. وی همراه با «والتر لِوی» کارشناس نفتی، چندین نوبت به دیدار مصدق رفت. هریمن و لوی در این دیدارها سعی داشتند به مصدق بقبولانند که ایران از نظر داشتن تکنولوژی، تکنسین و امکانات دیگر، توانی برای اداره مستقل پالایشگاه آبادان ندارد.
🔸دیپلماتهای انگلیسی برای اطمینان از اینکه پای هیچکدام از تکنسینها به ایران نخواهد رسید، به فعالیت پرداختند. از جمله اینکه دولتهای #سوئد، #اتریش، #فرانسه و #سوئیس را برای جلوگیری از صدور مجوز خروج متقاضیان علاقهمند، متقاعد کردند.
🔸در نهایت هریمن پس از وقوف کامل از بیفرجام ماندن ماموریتش در ایران، در تاریخ ۲۹مردادماه سال۱۳۳۰ خطاب به مصدق نوشت: «نظر دولت من این است که قبضه مایملک یک شرکت خارجی به وسیله دولتی، بدون پرداخت غرامت فوری و مکفی و مؤثر یا دادن ترتیبی که مرضیالطرفین بوده باشد، باید مصادره نامیده شود نه ملی کردن.»
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2123
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻زهر اعتماد #مصدق به #آمریکا
🔸تصویب #قانون_ملی_شدن_صنعت_نفت در روز ۲۹اسفندماه سال۱۳۲۹
🔸پس از آن، اجرایی شدن این قانون در اردیبهشتماه سال۱۳۳۰، سرآغاز جنگی تمام عیار میان ملت ایران با #استعمارگر پیر یعنی #بریتانیای_کبیر بود.
🔸در این میان ایالات متحده آمریکا، در ظاهر، سعی در ایفای نقش میانجی میان ایران و بریتانیا داشت.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2123
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝#گزارش
🔻#کرونا فرصتی برای #آسیب_شناسی و #آسیب_زدایی از #هیات_مذهبی
🔹درباره عزاداری #محرم بروز قلبی، زبانی و فعل فردی آن سر جای خود است.
🔹چیزی که باقی میماند بروز اجتماعی آن است که بروز اجتماعی نیز با نمادسازیهای جدید و مطابق با شرایط و اقتضائات اجتماعی قابل بیان خواهد بود.
🔹بنابراین بین #عزاداری و #مسائل_بهداشتی تعارضی وجود ندارد و رعایت #پروتکلها به معنی جلوگیری از عزاداری نیست.
✍️نویسنده: حجتالاسلام حیدر همتی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2120
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #گزارش
🔻#کرونا فرصتی برای #آسیب_شناسی و #آسیب_زدایی از #هیات_مذهبی
🔹درباره نمادسازی نیز کسانی که اهل #فرهنگ و بحثهای #روانشناسی_اجتماعی هستند پیشنهادهای خوبی در این قضیه از نصب پرچم گرفته تا پخش صوت عزاداری از بلندگوهای منازل و مساجد ارائه کردند.
🔹موضوعات مختلفی که میتواند بروز اجتماعی قضیه را هم حل کرد. مشکلی که در این قضیه وجود دارد این است که معمولاً بعضی از نمادها جزء اصول اعتقادی دین فرض شده، برای همین گذر کردن از این ساختارها سخت و دشوار است.
🔹اتفاقاً با نگاه مثبت به این قضیه میتوان از #ظاهرگرایی و نمادها عبور کرد و به #باطن_عزاداری رسید. نمادسازی هم مطابق با شهرها و فرهنگهای مختلف قابل پیشبینی و پیشنهاد است که مسأله پیچیدهای هم نیست.
🔹 فقط باید اهل #فرهنگ در شهرهای مختلف کنار هم بنشینند و مطابق با فرهنگ #بومی، #قومی و #ملی هر استانی نمادهایی را برای بروز اجتماعی عزاداری تعریف کنند.
✍️نویسنده: حجتالاسلام حیدر همتی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2120
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻جریان شناسی دو قوم #منتظر(شماره ۳)
🔹ارزش و اعتبار انسانها گاهی به سبب #تلاش و #کوشش خود و گاهی در اثر #موهبت_الهی است.
🔹#حسادت امری است که به هر یک از این دو مقوله میتواند تعلق بگیرد ولی از این بین شاید بتوان حسادت به امور خدادادی را بدترین نوع حسادت دانست.
🔹 متاسفانه مردم #کوفه از هر دو نوع حسادت نسبت به #اهل_بیت برخوردار بودند.
✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2112
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻جریان شناسی دو قوم منتظر(شماره ۳)
🔹شاید بد نباشد که یک مروری بر زندگی افرادی که با #اهل_بیت و #امامان_معصوم رابطهی نزدیک داشتهاند، بکنیم.
🔹برای مثال فضهی خادمه که یک اشراف زادهی هندی بود، وقتی وارد خانهی #امیرالمومنین(ع) شد و وضع زندگی حقیر ایشان را دید، تصمیم گرفت تا با تعلیم فن کیمیاگری به افراد این خانواده، وضع زندگی آنها را بهبود بخشد ولی بعد متوجه شد که حتی کودکان این خانه اگر بخواهند میتوانند تمام این عالم را تبدیل به طلا کنند.
🔹از اینها گذشته امروزه بیش از هر زمان دیگری مقولهی چشم و هم چشمی در بین مردم ما وجود دارد و از این جالبتر اینکه چشم و هم چشمی نه در امور خوب مثل #نماز و #عبادات بلکه در امور کاملا دنیایی مثل #خانه و #ماشین و #لباسهای گران قیمت است.
🔹پس مشخص میشود که ما نیز امروزه تفاوت چندانی با مردم کوفه در آن زمان نداریم. با دانستن این مساله تازه میتوانیم حکمت این #غیبت طولانی و عدم استجابت دعاهای #فرج خود را دریابیم.
✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2112
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🔊#پادکست
🔻توضیح روایت (حسینی منی و انا من حسین)
💠 دکتر محمد علی مجد فقیهی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژه تیرماه 1399
🔻(شماره هشتم)
🔹12تیرماه هر سال روز حقوق بشر آمریکایی شناخته شده است. از اینرو در محافل علمی و رسانهای سعی دارند با بررسی حقوق بشر به این پرسشها پاسخ درخوری بدهند. در بخش پرسش این شماره، نیز ما به بررسی این مساله پرداختهایم.
🔹این شماره نیز یادداشتها و تحلیلهایی از چهرههای مختلف مانند مهدی گلشنی، حمید آیت اللهی، محسن رنانی و محمد فاضلی ارائه شده است.
🔹 در بخش اندیشه دین، مساله وضعیت دینداری در جامعه مطرح شده است. پرسشی که امروزه بسیاری به خصوص از سوی جریانات روشنفکری طرح میشود.
لینک شماره هفتم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1905
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیدهبان اندیشه شماره هشتم بخش دوم.pdf
16.65M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژه تیرماه 1399
🔻(شماره هشتم)
🔹12تیرماه هر سال روز حقوق بشر آمریکایی شناخته شده است. از اینرو در محافل علمی و رسانهای سعی دارند با بررسی حقوق بشر به این پرسشها پاسخ درخوری بدهند. در بخش پرسش این شماره، نیز ما به بررسی این مساله پرداختهایم.
🔹این شماره نیز یادداشتها و تحلیلهایی از چهرههای مختلف مانند مهدی گلشنی، حمید آیت اللهی، محسن رنانی و محمد فاضلی ارائه شده است.
🔹 در بخش اندیشه دین، مساله وضعیت دینداری در جامعه مطرح شده است. پرسشی که امروزه بسیاری به خصوص از سوی جریانات روشنفکری طرح میشود.
لینک شماره هفتم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1905
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻جریان شناسی دو قوم #منتظر(شماره ۴)
🔹مردم #کوفه طبق آنچه که از نقلهای #تاریخی به دست میآید، انسانهایی دروغگو و#فریب کار بودهاند.
🔹#امیرالمومنین #علی(ع) در #نهج البلاغه بارها این مردم را بخاطر دروغگوییهایشان شماتت کرده و آنها را مردمی سست باور میخواند.
🔹این مردم در تمام امور زندگی مثل خرید و فروش، لب به دروغ باز کرده و از گفتن آن پروایی نداشتند.
✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2127
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻جریان شناسی دو قوم #منتظر(شماره ۴)
🔹امروز بازار #دروغگویی به مراتب بهتر و بیشتر از زمان #امام _حسین رواج دارد.
🔹ما دروغهای زیادی را در زندگیهای خود و مخصوصا در اعتقادات و باورهایمان وارد کردهایم و برای به دست آوردن سود بیشتر، تمام حقایق را میپوشانیم.
🔹#ظهور#رسانههای مختلف نیز بر این مساله افزوده و ما را بیش از پیش به سمت پنهان کردن و یا تحریف حقیقت میکشاند. امروزه آنقدر دروغگویی در جامعهی ما زیاد شده که حتی گاهی فرق بین کلام راست و دروغ را متوجه نمیشویم.
🔹از طرف دیگر دشمنان آنقدر دروغ و خرافه و شبهه در مبانی دینی وارد کردهاند که اگر خود #امام _زمان(عج) هم ظهور کنند، بسیاری او را محکوم به دروغگویی کرده و تکذیبش میکنند.
🔹اصلا از کجا معلوم که همین ادعای منتظر بودنمان برای ظهور حضرت نیز دروغی بیش نباشد؟
🔹امروزه ما برای تحریک احساسات مردم و همچنین شلوغ نگه داشتن مراسمات خود، دروغهای زیادی را در باب #روضه و سرگذشت ائمه به آنها تحویل میدهیم که این چیزی جز ضرر برای دین نخواهد داشت.
✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2127
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻#عقلانیت مبتنی بر #هدف
🔸مهمترین ویژگی این نوع از عقلانیت، ابزاری کردن همه چیز است و همه رابطهها و ارزشها بر این مبنا قرار میگیرد و #عواطف انسانی به حاشیه میرود.
🔸این نوع از #عقل، همه چیز را خیلی خشک و کاسبکارانه میسنجد.
🔸حتی سلام کردن آدمها به هم مبتنی بر این میشود که ببینند آیا برایشان سودی دارد یا خیر.
✍️نویسنده: دکتر امیرعباس علیزمانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2087
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻#عقلانیت مبتنی بر #هدف
🔸نگاه #منفعت محور کارآمد هست و انسجام دارد اما غایت آن دنیوی است و نه متعالی و Spiritual. بلایی بر سر انسان میآید که انسان تبدیل به #ابژه میشود.
🔸شکی نیست که #مدرنیته در این پروژه خود موفق است.وبر تعبیری دارد که میگوید بروکراسی مشخصه مدرنیته است.
🔸ارتباط وجود دارد، اما همه این ارتباطات معطوف به هدف است. در گذشته از بزرگ خودشان یا رییس قبیله یا حاکم حرفشنوی وجود داشتند و اوتوریتهها وجود داشت و نظم جامعه بر مدار آن اوتوریتهها بود و این اشخاص مهم بودند.
🔸 #وبر میگوید که در جامعه مدرن به جای اشخاص، #قوانین و #مقررات هستند که رفتارها را کنترل میکنند. دیگریهای نامرئی هم وجود دارند که #پول یکی از اینهاست. پول روحی دارد که ما را کنترل میکند. پول یک #جهانبینی و #سبک_زندگی با خود دارد.
✍️نویسنده: دکتر امیرعباس علیزمانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2087
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻#عاشورا، #فلسفه_تاریخ و #پراکسیس_اجتماعی
🔹ما #حسین وارث آدم را میخوانیم و مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهیم .
🔹میبینیم که نوع نگاه #شریعتی فقط یک نگاه معطوف به گذشته نیست .
🔹عاشورا یک اتفاقی نیست که در یک گذشتهای رخ داده باشد و ما برای اتفاقی که در گذشته رخداده سوگواری کنیم.
🎤گفت و گو با: دکترسید جواد میری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2130
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻#عاشورا، #فلسفه_تاریخ و #پراکسیس_اجتماعی
🔹#شریعتی عاشورا را در یک فضای وسیع تاریخ بشری مطرح میکند. عاشورا بهمثابه سمبلی است که جریانی را نمایندگی میکند. آن جریان از انسانماندن دفاع میکند.
🔹در نگاه شریعتی «تاریخ همچون جامعه، همچون خود انسان، یک واقعیت متضاد است، جمع ضدین است و در طول این جریان #پلیدیها و #جنایتها و #بهرهکشیها و #جهالتها که بنیآدم را به مسخ شدن و تجزیه میکشاند، جریانی نیز هست.
🔹 پا بهپای آن که میکوشد تا از انسان ماندن دفاع کند، تا تودههای آدمی را نگذارد که میش شوند، تا با گرگهای درنده و روباههای فریبنده و موشهای رباینده جهاد و اجتهاد کند، بشریت واحد، آدمیت واحد، اینچنین دو شقه میشود و اینچنین در بستر تاریخ جریان مییابد.»
🔹#جهاد و #اجتهاد برای این لازم است که انسان از انسانشدن خودش دفاع کند.
🎤گفت و گو با: دکترسید جواد میری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2130
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#حسینیه_اندیشه
🔰 برنامه سخنرانی در حسینیه مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
از طریق اسکایپ شب های محرم ساعت ۲۲
◾️دوشنبه، شب پنجم محرم
📌حجت الاسلام محمدصفرجبرئیلی / علل وعوامل شکل گیری نهضت عاشورا
◾️ سه شنبه، شب ششم محرم
📌حجت الاسلام محمدباقر پورامینی / کربلا؛ مکتب تغییر و دگرگونی
◾️ چهارشنبه، شب هفتم محرم
📌 حجت الاسلام سیدمحمدحسن جواهری / تحریفات عاشورا
◾️ پنج شنبه، شب هشتم محرم
📌 حجت الاسلام غلامرضا پیوندی
◾️ جمعه، شب تاسوعای حسینی
📌 حجت الاسلام محمدجواد رودگر / عرفان اجتماعی در پرتو نهضت حسینی
◾️ شنبه، شب عاشورای حسینی
📌 حجت الاسلام قاسم ترخان / عشق و عقل در مکتب حسینی
◾️یکشنبه، شب یازدهم محرم
📌 حجت الاسلام محمدعلی اسدی نسب
🔗 لینک حضور مجازی از طریق اسکایپ:
🌐 join.skype.com/dZmclFcjY0MX
🏴 #حسینیه_مجازی_اندیشه🏴
🆔 @iictchannel
✅ #اختصاصی
📝#یادداشت
🔻#جریانـشناسی دو قوم#منتظر(شماره ۵)
🔹مردم #کوفه در زمان ائمه و مخصوصا در دوران #امام_حسین(ع) از دو آفت انسانی بیبهره نبودند.
🔹#دست_درازی به اموال دیگران و خوردن #مال_شبههدار .
🔹از این رو اثر وضعی این سرقتها و اموال شبهه دار باعث شده بود تا به اصطلاح قرآنی کر و کور شده و چشم حقیقت بین خود را از دست بدهند.
✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=2133
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝#یادداشت
🔻#جریان_شناسی دو قوم #منتظر(شماره ۵)
🔹#سرقت و #خوردن_مال_شبهه_دار در زمان ما اگرچه مصادیق متفاوتی پیدا کرده ولی هیچگاه از مقدار آن کاسته نشده است.
🔹کارمندی که امروزه از ساعات کاری خود میزند و وقت خود را به بطالت میگذراند در واقع اقدام به سرقت کرده است. یا زنی که وظیفهاش تربیت فرزندان است و خود را به کارهای دیگر مشغول میکند، در واقع از حق دیگران کم گذاشته است. یا مردی که مال خود را از زن و بچهاش دریغ میکند در واقع به مال آنها دست درازی کرده است.
🔹از طرف دیگر بسیاری از مردم بخاطر ارتباط مالی که با #بانکها دارند، در واقع نمیتوانند به طور قطع مال خود را پاک توصیف کرده و هرگونه شبههای را در مورد آن نفیکنند.
🔹 شاید بخاطر همین هم امام صادق(ع) همواره میفرمودند که در #آخرالزمان پیدا کردن #مال_حلال مانند نگه داشتن آتش بر روی دستان خود است.
🔹این مساله باعث میشود که همچون مردم کوفه، قلب مردم ما نیز قفل شده و دیگر حقایق این جهان برایشان قابل باور نباشد و چه حقیقتی بالاتر از مسالهی #ظهور منجی آخرالزمان.
✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=2133
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝#یادداشت
🔻غفلت از #حقیقت؛ پیامد سیطره نگاه زیباییشناسانه بر #هنر
🔸همه فیلسوفان به هنر تفطن نشان دادند و هنر برایشان اهمیت داشت. در عین حال این مواجهه لزوماً مواجهه ایجابی نبوده است.
🔸#فارابی در رساله «الحروف» عنوان میکند تنها هنر است که میتواند غایت جامعه که سعادت عقلی است و جمهور نمیتوانند آن را دریابند.
🔸پس هنر میتواند به عنوان یک شالوده در جامعه عمل کند و لذا فارابی از هنر محمود و هنر نامحمود سخن میگوید و هنر محمود را پراهمیت میداند.
✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=2139
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻غفلت از #حقیقت؛ پیامد سیطره نگاه زیباییشناسانه بر #هنر
🔸یکی از مناقشات مهم در مورد هنر، نسبت هنر، #فلسفه و حقیقت است. پرسش اول درباره نسبت هنر و فلسفه است.
🔸همچنانکه فیلسوفانی در حوزه اسلامی مانند #فارابی بحث مهمی مطرح کردند که آیا نسبتی میان دین و فلسفه وجود دارد، امروزه در میان متفکران دینی، بحث هنر دینی و هنر بیرون از دین مطرح است که اگر برای هنر ساحت مستقلی لحاظ کنیم، نسبتی با دین خواهد داشت یا نه.
🔸 فارابی عنوان میکند که هر امری از منظر فلسفی مورد پرسش قرار نگیرد، نه میتوانیم موفق به فهمش بشویم و نه موفق به تفسیر او بشویم.
🔸پس از نظر فارابی، فلسفه اصل و بنیاد است و بر اساس #تفکر_عقلی است که در مییابیم هنر، دین، اجتماع یا مردمان نسبتی با تفکر عقلی دارند یا نه.
🔸آیا اگر ما هنر را در درون امر زیبایی قرار دهیم، میتوانیم از نسبت هنر و فلسفه حرف بزنیم یا اینکه حتماً باید هنر را در نسبت با حقیقت قرار دهیم تا بگوییم هنر با فلسفه نسبتی دارد.
🔸این مسئله مهمی است؛ یعنی اینگونه نیست که فقط دو رویکرد متفاوت وجود داشته باشد، بلکه دو رویکرد بنیادین مطرح است.
✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=2139
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net