eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
970 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 🔻 دو قوم(شماره ۵) 🔹مردم در زمان ائمه و مخصوصا در دوران (ع) از دو آفت انسانی بی‌بهره نبودند. 🔹 به اموال دیگران و خوردن . 🔹از این رو اثر وضعی این سرقت‌ها و اموال شبهه دار باعث شده بود تا به اصطلاح قرآنی کر و کور شده و چشم حقیقت بین خود را از دست بدهند. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2133 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 دو قوم (شماره ۵) 🔹 و در زمان ما اگرچه مصادیق متفاوتی پیدا کرده ولی هیچگاه از مقدار آن کاسته نشده است. 🔹کارمندی که امروزه از ساعات کاری خود می‌زند و وقت خود را به بطالت می‌گذراند در واقع اقدام به سرقت کرده است. یا زنی که وظیفه‌اش تربیت فرزندان است و خود را به کارهای دیگر مشغول می‌کند، در واقع از حق دیگران کم گذاشته است. یا مردی که مال خود را از زن و بچه‌اش دریغ می‌کند در واقع به مال آنها دست درازی کرده است. 🔹از طرف دیگر بسیاری از مردم بخاطر ارتباط مالی که با دارند، در واقع نمی‌توانند به طور قطع مال خود را پاک توصیف کرده و هرگونه شبهه‌ای را در مورد آن نفی‌کنند. 🔹 شاید بخاطر همین هم امام صادق(ع) همواره می‌فرمودند که در پیدا کردن مانند نگه داشتن آتش بر روی دستان خود است. 🔹این مساله باعث می‌شود که همچون مردم کوفه، قلب مردم ما نیز قفل شده و دیگر حقایق این جهان برایشان قابل باور نباشد و چه حقیقتی بالاتر از مساله‌ی منجی آخرالزمان. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2133 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻غفلت از ؛ پیامد سیطره نگاه زیبایی‌شناسانه بر 🔸همه فیلسوفان به هنر تفطن نشان دادند و هنر برایشان اهمیت داشت. در عین حال این مواجهه لزوماً مواجهه ایجابی نبوده است. 🔸 در رساله «الحروف» عنوان می‌کند تنها هنر است که می‌تواند غایت جامعه که سعادت عقلی است و جمهور نمی‌توانند آن را دریابند. 🔸پس هنر می‌تواند به عنوان یک شالوده در جامعه عمل کند و لذا فارابی از هنر محمود و هنر نامحمود سخن می‌گوید و هنر محمود را پراهمیت می‌داند. ✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2139 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻غفلت از ؛ پیامد سیطره نگاه زیبایی‌شناسانه بر 🔸یکی از مناقشات مهم در مورد هنر، نسبت هنر، و حقیقت است. پرسش اول درباره نسبت هنر و فلسفه است. 🔸همچنانکه فیلسوفانی در حوزه اسلامی مانند بحث مهمی مطرح کردند که آیا نسبتی میان دین و فلسفه وجود دارد، امروزه در میان متفکران دینی، بحث هنر دینی و هنر بیرون از دین مطرح است که اگر برای هنر ساحت مستقلی لحاظ کنیم، نسبتی با دین خواهد داشت یا نه. 🔸 فارابی عنوان می‌کند که هر امری از منظر فلسفی مورد پرسش قرار نگیرد، نه می‌توانیم موفق به فهمش بشویم و نه موفق به تفسیر او بشویم. 🔸پس از نظر فارابی، فلسفه اصل و بنیاد است و بر اساس است که در می‌یابیم هنر، دین، اجتماع یا مردمان نسبتی با تفکر عقلی دارند یا نه. 🔸آیا اگر ما هنر را در درون امر زیبایی قرار دهیم، می‌توانیم از نسبت هنر و فلسفه حرف بزنیم یا اینکه حتماً باید هنر را در نسبت با حقیقت قرار دهیم تا بگوییم هنر با فلسفه نسبتی دارد. 🔸این مسئله مهمی است؛ یعنی اینگونه نیست که فقط دو رویکرد متفاوت وجود داشته باشد، بلکه دو رویکرد بنیادین مطرح است. ✍️نویسنده: دکتر قاسم پورحسن 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2139 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻، پایه‌گذار رویکردهای نوین در جریان علمی 🔹 به عنوان یک متبحر و صاحب‌سبک در و علوم اسلامی شناخته می‌شود. 🔹با این وجود محوریت مسائل و مشکلات اجتماعی انسان امروز را همواره چون نخ تسبیحی در اندیشه و تتبعات خود مدنظر داشته است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2140 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 صدر، پایه‌گذار رویکردهای نوین در جریان علمی 🔹هر آنچه در آثار، احوال و آرای شهید بزرگوار مرور می‌شود، زندگی او را سراسر حل مساله می‌یابیم. 🔹شهید صدر به معنای دقیق کلمه فرزند زمینه و زمانه خویش است و همین امر باعث شده تا آثار اصلی ایشان در پاسخ به بی‌شمار مسائل حیات جمعی انسان، به ویژه مسلمانان قرن حاضر، شکل گیرد. 🔹 در دوره‌ای که شیوع اندیشه چپ و از یک‌سو و قدرت‌نمایی پیش روی ملل اسلامی از سوی دیگر، فرد فرد مسلمانان را با شبهات و بحران‌های و مواجه کرد. 🔹ایشان مأموریت خویش را برای پاسخگویی به خلأهای فکری و مشکلات پیچیده زیست انسان مسلمان در این دوره تاریخی قرار می‌دهد. 🔹این رویکرد شهید صدر، امروزه از دو حیث برای ما مهم و قابل توجه است: نخست از جهت «دانش» و اطلاعات غنی که ایشان به مخاطب خود عرضه کرده و خلأهای ذهن او را در مواجهه با مکاتب فکری و سیاسی پر می‌کند 🔹دوم از جهت «بینش» و الگویی برای شیوه درستِ روبه‌روشدن با مسائل هر دوره تاریخی که پیش روی فرد فرد و کل جامعه اسلامی قرار دارد. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2140 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻شعاعی از امام حسین(علیه السلام) در زندگی ما 💠آیت الله میرباقری 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 و اسلامی سازی 🔸برخلاف پاره‌ای از که جریان و نظریه‌پردازی را کاملاً وابسته به قدرت و تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌ها می‌دانند. 🔸 به اعتقاد اغلب فیلسوفان علم و به شهادت تاریخ علم، جریان علم، جریانی طبیعی و زاییده نیازها و مسائل است. 🔸 علم، امری آیین‌نامه‌ای نیست؛ علم دستوری، برفرض امکان، نه کارآمدی دارد و نه مقبولیت. ✍️نویسنده: دکتر احمدحسین شریفی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2147 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 و اسلامی سازی 🔸 و از جمله مهم‌ترین عوامل زمینه‌ای تولید علم و نظریه‌پردازی‌اند. 🔸دولت و حاکمیت هم به صورت غیرمستقیم و هم به صورت مستقیم می‌تواند در جریان علم نقش‌آفرینی کند؛ آهنگ آن را تند یا کند نماید. 🔸به عنوان مثال، یک دولت و حاکمیت خودباخته، به و و خود بی‌اعتنایی می‌کند و عملاً موجب سترونی علم و مرگ نظریه‌پردازی علمی می‌شود. 🔸در مقابل یک ، مستقل و خوداتکا، به صورتی غیرمستقیم، نخبگان را به حرکت در می‌آورد؛ روحیه «ما می‌توانیم» را به سطوح و لایه‌های مختلف جامعه تزریق می‌کند. و چنین روحیه‌ای در میدان علم و نظریه‌پردازی می‌تواند را پدید ‌آورد. ✍️نویسنده: دکتر احمدحسین شریفی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2147 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «» منتشر شد 🔸 پدیده‌ای فراگیر و رو به گسترش است و در اکثر جنبه‌های زندگی، اگر نه همۀ آن‌ها، نفوذ کرده است. 🔸به گزارش روابط عمومی _اسلامی کتاب «خدایان بدکردار: ، و » نوشته پیت وارد. 🔸 ترجمه احسان شاه‌قاسمی توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شد. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2148 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «» منتشر شد 🔸در، تمایز میان خود و امر الهی محو می‌شود. یکی از راه‌هایی که این امر در تجلی می‌یابد به وسیلۀ اقتباس استعاره‌ها و زبان الهیاتی به منزلۀ بخشی از ساختار روایت‌های است. 🔸پس، به بدل می‌شوند؛ را به عنوان اشخاصی «» می‌شناسند؛ ستاره‌ها «» هستند؛ آن‌ها می‌یابند و نوینی را آغاز می‌کنند. 🔸این مضمون‌های از منابع وام گرفته شده‌اند، اما از هر نقطه استعلایی جدا شده‌اند. 🔸پس، ساختار الهیاتیِ عمدتاً به جا می‌ماند، اما به سمت الهیات خود به مثابۀ امری الهی حرکت می‌کند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2148 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net