eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 🔻«تعارض » ریشه است! 🔹مهم‌ترین مسئله‌ در مورد ، اتفاقاتی است که به شکل‌گیریِ «کانون‌ها یا موتورهای تولید نابرابری» در قلمروهای مختلف برمی‌گردد. 🔹یعنی نگاه ما خیریه‌ای و امدادی بود و منابع زیادی هم صرف کردیم و زحمات زیادی هم کشیدیم. 🔹اما این منابع نتوانستند آن و طبقاتی را تا حد قابل قبولی حل کنند. ✍️نویسنده: میثم مهدیار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2157 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 «» ریشه است! 🔹به‌نظر می‌رسد کانون اصلی نابرابری، مسئله‌ی «تعارض منافع» است. 🔹یعنی اصناف و گروه‌های اقتصادی وجود دارند که وقتی در موقعیت‌های قانون‌گذاری قرار می‌گیرند، به‌صورت یا سیاست‌های قانونی و قوانین و آیین‌نامه‌ها را به‌سمتی می‌برند که بیشترین را به گروه‌ها و اصناف ذی‌نفع خودشان هدایت می‌کنند. 🔹به‌عنوان مثال، وقتی برخی یا در پتروشیمی یا مالکان مدارس غیرانتفاعی در موقعیت‌های ستادی اعم از و… یا کمیسیون‌های مرتبط در قرار می‌گیرند جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را به‌سمت‌وسوی خاصی می‌برند که تأمین‌کننده‌ی منافع اصناف و گروه‌های وابسته به خودشان باشد. 🔹این تعارض منافع با وظایف باعث شده است که جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های ، و به‌سمت‌و‌سوی خاصی برود که ماحصل آن فاصله‌ی طبقاتی است. 🔹یعنی یک کانون‌هایی در جامعه‌‌ و در حوزه‌ی اقتصاد و قانون‌گذاری وجود دارند که عمده‌ی منابع را به‌سمت خودشان می‌کشند. 🔹 تا وقتی که ما به مسئله‌ی تعارض منافع توجه نکنیم و آن را مدیریت و رفع نکنیم، دائماً موتور کار خواهد کرد و هر چقدر هم که منابع را به‌سمت نهادهای امدادی و خیریه‌ای و صدقه‌ای ببریم، مسئله و بحران حل نخواهد شد. ✍️نویسنده: میثم مهدیار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2157 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 دو قوم (شماره ۷) 🔹بازار تحریف در میان کوفیان داغ تر از دیگر ممالک اسلامی بوده است. 🔹عالمانی همچون و هر روز با ساختن یک حکم شرعی، افکار مردم را به بازی می‌گرفتند. 🔹آنها قرائتی از دینداری را به مردم آموزش می‌دادند که در آن هیچ چیزی غیر از نماز و روزه اهمیت نداشته و انسان مسلمان باید با نشستن در عزلت خود به عبادت بپردازد. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2172 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 دو قوم (شماره ۷) 🔹امروزه بازار بیشتر از قبل رونق داشته و دکان های زیادی درون آن به چشم می خورد. 🔹شاید بتوان گفت طبق حدیث نبوی امروزه همان ۷۳ فرقه‌ی مختلف در بطن اسلام ظهور و بروز کرده اند. آنقدر تفسیر به رای ها و قرائت های عجیب و غریب از زیاد شده که دیگر واقعا نمی توان به راحتی را از تشخیص داد. 🔹 از همه ی اینها بدتر بازار _زمان های قلابی است که هر روز در گوشه و کنار این کره ی خاکی مشتریان خود را جذب می کند. 🔹در این وضعیت طبیعی است که حتی اگر خود امام هم کنند، بخاطر واضح نبودن حق، بسیاری از مردم ایشان را تکذیب خواهند کرد. 🔹وقتی در بین مردم یک جامعه رواج پیدا کرد، به طور معمول از آن جامعه رخت بر می‌بندد و وقتی عقلانیتی درجامعه نباشد دیگر گوش شنوای و چشم بینایی نیز برای پذیرش امام معصوم وجود نخواهد داشت. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2172 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
39.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊 🔻شکر نعمت امام حسین(علیه السلام ) را به جا آوریم 💠 حجت الاسلام والمسلمین پناهیان 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 در 🔹یک پدیده ایمانی مانند عاشورا عملاً می‌تواند آن قدر امتداد انسانی پیدا کند که نه فقط جامعه بلکه و بالاتر از آن را پوشش دهد. 🔹گاهی اوقات در خیلی از مسائل الهی نمی‌توان با دیگران که از شما نیستند تخاطب کرد و آن‌ها را مخاطب مطالب خود قرار داد . 🔹درباره (ع) به راحت می‌توانیم به زبان انسانی گفتگو کنیم چون یک زبان مشترک در بین ادیان و تاریخ است. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام حبیب الله بابایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2166 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 در 🔹فراتر از اساساً، عامل مصیبت و مظلومیت در تواریخ مختلف، از عوامل مشروعیت و انسجام و پیوستگی به حساب می‌آید 🔹 در این زمینه به دروغ با موضوع می‌خواهد برای نظام باطل خود مشروعیت ایجاد کند والا سیطره غرب، یهود را نابود می‌کند، نیز با داستان غیرواقعی به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح (ع) نیز در صدد مشروعیت بخشی و ایجاد همبستگی میان افراد جامعه خود می‌باشد. 🔹در تاریخ آلام و مصائب بر دوگونه است؛ رنج‌هایی از نداشتن: مانند فردی که پول، فرزند، سلامت، امنیت ندارد که از این خلاء‌ها رنج می‌برد که ممکن است به بی‌معنایی و خشونت منتهی شود و رنج‌هایی برای نداشتن که در سوره انبیا مشاهده می‌شود که بیشتر برای انسان‌های قدیس، منجی، صالح و دارای رسالت است . 🔹آن‌ها برای رسیدن به آلامی که متحمل شده اند تا آن جا که پیامبر (ص) فرمودند: مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ (هیچ پیامبری به اندازه‌ی من اذیت نشد! (بحارالانوار مجلسی، ج ۳۹، ص ۵۶))، 🔹این اذیت در واقع اذیت رسالت بود مثالی که الهیه دانان برای این قبیل آلام مطرح می‌کنند مادری که باردار است و در حال فارغ شدن فرزند است، این دردی که مادر می‌کشد یک درد سازنده است و این درد عشق و علاقه درست می‌کند و حال یاد این رنج‌ها و مصائب هم برای افرادی که در آینده هستند و می‌شنوند امید بخشی ساز خواهد بود و به همین جهت مساله مصیبت و مظلومیت و گریه می‌تواند تمدن ساز باشد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام حبیب الله بابایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2166 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 دو قوم (شماره ۸) 🔹صفحه‌ای که رنگ سیاه بر روی آن پاشیده شده باشد، هیچ رنگ دیگری را نشان نمی‌دهد. 🔹دور از تصور نیست که سیاهی قلب انسان به وسیله‌ی ، امکان نمایش هر رنگ دیگری را از آن سلب کند. یکی از مهمترین نتایج سیاه شدن قلب، ذبح احساسات در وجود انسان است. 🔹 از بین رفتن احساس در انسان عواقب خطرناکی همچون رواج در جامعه به همراه دارد. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2183 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻 دو قوم (شماره ۸) 🔹امروزه بیش از هر زمان دیگری اسباب و زمینه‌های برای مردم فراهم بوده و تشخیص از بسیار دشوار گردیده است. 🔹شاید بتوان گفت که مهمترین اثر گناه اثر وضعی است که بر انسان می‌گذارد. از این رو مشاهده‌ی صحنه‌های خشونت بار سر بریدن زنان و کودکان توسط برخی از گروه‌های به ظاهر مسلمان، خیلی دور از تصور نیست. 🔹امروزه مردم ما در اثر گناهان مختلفی که در زندگی شان خواسته و ناخواسته وجود دارد، شده و دیگر آن لطافت لازم برای مَحرَم شدن در وادی و را ندارند. 🔹از همین رو خیلی از فجایع انسانی برایشان عادی جلوه کرده و یا با شنیدن مصیبت‌های واکنش چندانی نشان نمی‌دهند. 🔹 امروزه در زمینه‌ی احساسات تفاوت چندانی با ماشین آلات نداشته و بیشتر از آنکه قلب خود را در برخی از مسائل دخیل کند، مدام با استفاده از عقلانیت ابزاری خود صرفا سود و زیان مادی آن را می‌سنجد. 🔹ذبح شدن احساسات ما امروزه می‌تواند خطرات و عواقب جبران ناپذیری را همچون به بار بیاورد. از این رو شاید بتوان گفت که امروزه بشر بیش از هر زمان دیگری نیاز به آن دارد تا کمی از عقلانیت و عالم ماده جدا شده و با استفاده از ابزار احساس به ورطه ی معنویت و عشق بیفتد. 🔹البته این را نیز نباید فراموش کرد که احساس بدون عقلانیت نیز عواقب زیادی همچون رواج به دنبال دارد. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2183 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻سلسله نشست‌های «، و » 🔸از دیدگاه آقای «فقه نظام ولایی» بخشی از نظامات منبعث از فقه نبوده و به‌عنوان «رویکردی حاکم بر فقه» در نظر گرفته می‌شود. 🔸یعنی در واقع، یا نیست؛ بلکه الفقه‌الولایی است. 🔸لذا اکثر فقهای یا فقه‌الاجتماع داشته‌اند ولی فقهایی چون ، الفقه الاجتماعی داشته‌اند و رویکردشان در تمام ابواب، فقه نظام بوده است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2165 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻سلسله نشست‌های «، و » 🔸منظور از «دانش روشمندی است که به احکام شرعی و حلال و حرام الهی بپردازد» . 🔸مقصود از ، «تبیین بایدها و نبایدها در سه حوزه رفتاری، راهبردی و ساختاری» است . 🔸منظور از ، «رویکرد حکومتی و ولایی به کلّ فقه و نه فقط بخشی از آن» است. فقه نظام ولایی، به سه نظام رفتاری (شامل فقه فردی و اجتماعی)، نظام راهبردی و نظام ساختاری تقسیم می‌شود تا با چنین فقهی بتوان مقصود دین را که اجرای احکام الهی در میان ابنای بشر است را به نتیجه رساند. 🔸در این نظریه، توجه جدی به تأثیرات ساختارها در زندگی بشر و لزوم تغییر آنها به سمت اجرای دین نیز مورد توجه است. همچنین، نظام راهبردی نیز مدّنظر قرار گرفته است و به صرف فقه فردی و نگاه اجتماعی در نظام رفتاری اکتفا نشده است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2165 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
24.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊 🔻حق وباطل در عاشورا 💠آیت الله آقا مجتبی تهرانی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net