eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻مناسک عاشورایی و شرایط کرونایی، رویکرد دنیاگرایانه به هستی! 🔸درحالت قطبی ستاد محرم خواهان برگزاری مراسم محرم در شرایط معمولی بود، چنانچه گویی بیماری و شرایط کرونایی اصلا وجود ندارد. 🔸در برابر، ستاد کرونا در وضعیت قطبی خواهان عدم‌برگزاری مراسم محرم در بیماری و شرایط کرونایی بود، چنانکه گویی اصلا محرمی وجود نداشته است. 🔸یک طرف شرایط طبیعی را حاکم می‌کرد که در آن مراسم محرم بی‌هیچ قید و شرطی یا بدون هر محدودیتی برگزار می‌شد. 🔸طرف دیگر به شرایط کرونایی حاکمیت مطلق می‌داد و مطابق آن برگزاری مراسم محرم را حتی با رعایت تمامی قیدوشرط‌های کرونایی یا همه دستورالعمل‌های بهداشتی نیز نمی‌پذیرفت. ✍️نویسنده: دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2536 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مناسک عاشورایی و شرایط کرونایی، رویکرد دنیاگرایانه به هستی! 🔸آنچه حساسیت و مواجهه عقلایی می‌طلبید، تشدید مباحثات تا سر حد جدلی شدن یا تشدید تنش‌زای آن نیست. 🔸 قطعا به مناقشات جدلی و تنش میان دولت و مردم به هیچ روی خوشامد گفته نمی‌شود، لکن بیش از شکل ساخته و سیر تنش‌زای آن، پیامدهای محتوایی آن اهمیت دارد. 🔸از این جهت رفتار و تصمیمات جانبدارانه ستاد قطعا مطلوبیت ندارد، اما فی‌نفسه حداقل در قیاس با علل و دلایل محتوایی اهمیت اصلی ندارد. 🔸ستاد در مواجهه با محرم و مدیریت مناسک عاشورایی در شرایط کرونایی چنان جانبدارانه و قطبی عمل کرد که به مردم می‌فهماند برگزاری مراسم محرم از نظر ستاد اهمیتی ندارد. 🔸منع مطلق در مراحل اولی و محدودیت‌های سخت برای برگزاری مراسم جمعی و بعضی مناسک عاشورایی که تنها تحت‌تاثیر مخالفت‌های شدید مردم و فشار برگزارکنندگان هیات و سخنرانان یا مداحان اندکی تغییر کرد یا تصحیح می‌شد، تردیدی در این حس و فهم برای مردم باقی نگذاشت. 🔸 درحالی که بعضا از دید مردم چنین تلقی می‌شد که حتی اصلاحات جزئی در تصمیمات ستاد کرونا نیز نه به دلیل خواست مردم، بلکه تحت‌تاثیر تذکرات محدود و معدود مقام معظم رهبری اتفاق افتاده است. 🔸بی‌تردید صرف آگاهی اندک از حساسیت‌های اجتماعی و بنیان‌های هویتی جامعه کفایت می‌کند تا شخص بفهمد مباحثات کرونایی در مورد محرم در چه مسیر خطرناکی حرکت کرده است! 🔸سکوت و غفلت کامل ستاد کرونا از توجه به تصمیمات ستاد در رابطه با محرم و بی‌توجهی در پاسخگویی به شبهات و تشکیکات مطرح‌شده درمورد ماهیت ستاد و بعضی از اعضای آن تنها یک نتیجه داشته است. با این نحوه برخورد ستاد کرونا خود دیدگاه‌های موجود درمورد ستاد را تایید و نتایج آن را تشدید کرده است. 🔸اما روشن است این وضعیت و نتایج آن به ستاد کرونا محدود نمی‌شود، اساسا ستاد کرونا از نظر مردم موضوعیت و اهمیت ندارد. ستاد کرونا درواقع از نظر مردم یعنی دولت، پس تمام آن پیامدها و تبعات بر دولت و مسئولان خاصه رئیس‌جمهور بار می‌شود. ✍️نویسنده: دکتر حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2536 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راه مطمئن سلامت معنوی تکیه به وحی آسمانی است 🔹سلامت جسمی نیازمند ارتباط با پزشک جسم و سلامت معنوی نیازمند ارتباط با پزشک روح و روان است و چون روح انسان ظرفیت‌ها و ابعاد پیچیده ای دارد. 🔹 ارتباطات و تأثیر و تأثرها میان روح و جسم، میان فرد و جامعه، میان جهان درون و برون انسان، میان جهان غیب و شهود، و میان دنیا و آخرت، وجود دارد. 🔹راه مطمئن سلامت معنوی تکیه به وحی آسمانی است که بر این روابط پیچیده احاطه علمی لازم را داشته باشد. همین امر، ضرورت دین را نیز آشکار می‌سازد. ✍️نویسنده: ابوالفضل ساجدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2533 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راه مطمئن سلامت معنوی تکیه به وحی آسمانی است 🔹رویکرد اسلامی در باب معنویت همسو با نظام معرفتی اسلام و هستی‌شناسی توحیدی طراحی شده است. 🔹بنا بر جهان‌بینی اسلامی، هستی و جهان از دو لایه تشکیل‌شده است؛ لایه‌ای ظاهری که آشکار است و انسان‌ها با ابزارهای ادراکی معمولی بدان دسترسی دارند؛ لایه‌ای باطنی که پنهان و خارج از دسترس همگانی است و انسان برای فهم آن به ابزارهای فراتر از مشاعر حسی نیاز دارد. 🔹لایه اول هستی را «جهان ظاهر»، «دنیا»، «عالم ماده» و «جهان ملک» نام گذارده‌اند و به لایه دوم «جهان غیب»، «ماورا»، «عالم معنا» یا «جهان ملکوت» خطاب نموده‌اند. 🔹به بیان آیت الله جوادی آملی جهان مُلکی، موطن دنیایی و در دایره زمان و مکان است همان‌گونه که جهان ملکوتی موطنی فرامادی و خارج از دایره زمان و مکان دارد. 🔹این سطح‌بندی واقعیت در مفهوم‌شناسی لغوی «معنا» و «معنویت» نیز منعکس است. معنویت از ریشه معنا گرفته‌شده است؛ «معنا» سطح ژرف‌تری است که در مقابل پوسته و ظاهر به باطن و روح چیزی اشاره دارد. 🔹نگاه اسلامی به معنویت بر پایه اصل هستی‌شناختی فوق، بنا شده است. 🔹علامه طباطبایی ضمن پذیرش توأمان عالَم ظاهر و باطن معتقد است که جهان باطن، موطن حیات معنوی است؛ جهانی که بسیار اصیل‌تر و واقعیت‌دارتر و پهناورتر از جهان ظاهر و ماده است. ✍️نویسنده: ابوالفضل ساجدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2533 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻پادکست اربعین 💠 ماهاتماگاندی و قیام امام حسین (علیه السلام) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 🔹موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: ♦️چهارمین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی «خردورزی» منتشر شد. 🔹چهارمین شماره نشریه خردورزی با موضوع «نژادپرستی میراثی نهادینه در آمریکا» با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه نژادپرستی، دارای بخش‌هایی شامل سخنرانی، گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر گردید. 🔹«خردورزی» در شماره چهار خود به «بررسی اعتراضات اخیر آمریکا از منظر حقوقی»، «لیبرالیسم ذاتا تبعیض‌آمیز است»، «نقش کانت و هگل و نیچه در قتل جورج فلوید» و «هالیوود و نژادپرستی» پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه بحران نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا ابعاد مختلف جایگاه انسان را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد کنکاش قرار داده است. 🔹نژادپرستی از شاخص‌های اصلی تمدن آمریکاست!، مسئله نژادپرستی، لیبرا لیسم و نقض سیستماتیک حقوق ادیان، چیستی و چرایی اعتراضات ضدنژادپرستانه در آمریکا،تبیین اصالت نژاد در هویت غرب مدرن، اسلام و مبارزه با نظام برده داری،بحران هویت در آمریکا، نژادپرستی در آمریکا، اروپا و اسرائیل، نژادپرستی و استعمار ریشه در نگرش غرب به انسان دارد، از مطالب این نشریه است. لینک دانلود سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=2543 لینک شماره سوم خردورزی: ♻️https://eitaa.com/fekrat_net/1819 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
نژادپرستی-فکرت.pdf
5.06M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 🔹موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: ♦️چهارمین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی «خردورزی» منتشر شد. 🔹چهارمین شماره نشریه خردورزی با موضوع «نژادپرستی میراثی نهادینه در آمریکا» با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه نژادپرستی، دارای بخش‌هایی شامل سخنرانی، گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر گردید. 🔹«خردورزی» در شماره چهار خود به «بررسی اعتراضات اخیر آمریکا از منظر حقوقی»، «لیبرالیسم ذاتا تبعیض‌آمیز است»، «نقش کانت و هگل و نیچه در قتل جورج فلوید» و «هالیوود و نژادپرستی» پرداخته است؛ و همین‌طور به بهانه بحران نژادپرستی در ایالات متحده آمریکا ابعاد مختلف جایگاه انسان را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد کنکاش قرار داده است. 🔹نژادپرستی از شاخص‌های اصلی تمدن آمریکاست!، مسئله نژادپرستی، لیبرا لیسم و نقض سیستماتیک حقوق ادیان، چیستی و چرایی اعتراضات ضدنژادپرستانه در آمریکا،تبیین اصالت نژاد در هویت غرب مدرن، اسلام و مبارزه با نظام برده داری،بحران هویت در آمریکا، نژادپرستی در آمریکا، اروپا و اسرائیل، نژادپرستی و استعمار ریشه در نگرش غرب به انسان دارد، از مطالب این نشریه است. لینک دانلود سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=2543 لینک شماره سوم خردورزی: ♻️https://eitaa.com/fekrat_net/1819 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 🔻ژانر دفاع مقدس هدیه‌ای به سینمای ایران 🔸حاکمیت نباید خودش را کنار بکشد اما بحث خلاقیت توسط بخش خصوصی هم بسیار مهم است؛ یعنی باید فیلم‌های کم‌هزینه ساخته شوند. 🔸الزامی نیست که سراسر فیلم انفجار باشد. مگر در فیلم «باشو غریبه کوچک» آقای بهرام بیضایی چقدر صحنه‌های جنگی وجود دارد؟ 🔸با اینکه درباره متن جنگ است اما خبری از تصورات مرسوم درباره فیلم‌های جنگی نیست؛ پس باید حاکمیت در این عرصه حضور داشته باشد ولی این به معنای غیبت بخش خصوصی نیست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2553 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻ژانر دفاع مقدس هدیه‌ای به سینمای ایران 🔸تجربه نشان داده کشورهایی که جنگی داشته‌اند و درباره آن فیلم می‌سازند، حتما دولت‌شان از آن حمایت می‌کند. اینکه بگوییم سینمای دفاع مقدس حتما باید با سرمایه‌گذار خصوصی تولید شود، حرفی بی‌مبناست. 🔸 اولویت نباید بازگشت سرمایه باشد؛ البته این بحثی جدای از ساختارهای سینمایی است. 🔸سینما اگر درام و ساختار حرفه‌ای نداشته باشد، شکست می‌خورد؛ این بحث مجزایی است. 🔸 حرف ما این است که ارگان‌های دولتی و حاکمیتی در ترویج مسائل دفاع مقدس نقش دارند. 🔸حالا ممکن است این‌ها فیلم دفاع مقدسی بسازند که در زمان پخش به دلایل مختلف به فروش خوبی دست پیدا نکند اما همین فیلم به دلیل خوش‌ساخت‌بودن، می‌تواند تا سال‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. 🔸هروقت هفته دفاع مقدس شروع می‌شود، غصه‌های ما زیاد می‌شود. ۴۰ سال از شروع جنگ گذشته است ولی هنوز متولیان فرهنگی ندانسته‌اند موشک‌های سینمایی می‌تواند تاثیرگذارتر از دیگر موشک‌ها باشد. با قدرت سینما می‌توانیم حقانیت خودمان را ثابت کنیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2553 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «هوش مصنوعی: فلسفه، اخلاق و جامعه» منتشر می‌شود 🔹این کتاب شامل گردآوری و ترجمه مجموعه مقالاتی است که در پنج فصل تهیه و تنظیم شده است: 🔹 فصل اول، به تاریخچه و مروری بر مفاهیم کلی هوش مصنوعی می‌پردازد. 🔹فصل دوم، معطوف به بررسی ابعاد فلسفی هوش مصنوعی است که رویکردهای مختلفی مانند رایانشی، مبتنی بر شبکه‌های عصبی و بدن‌مندانه را به بحث می‌گذارد. 🔹فصل سوم، به واکاوی وجوه اخلاقی هوش مصنوعی اختصاص داده شده است. 🔹فصل چهارم به بحث راجع به تأثیرات اجتماعی هوش مصنوعی بر مقولاتی مانند اشتغال، قانون و عدالت می‌پردازد. 🔹فصل پنجم دلمشغولِ مباحث حکمرانی مرتبط با هوش مصنوعی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2550 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «هوش مصنوعی: فلسفه، اخلاق و جامعه» منتشر می‌شود 🔹این کتاب شامل گردآوری و ترجمه مجموعه مقالاتی است که در پنج فصل تهیه و تنظیم شده است: 🔹 فصل اول، به تاریخچه و مروری بر مفاهیم کلی هوش مصنوعی می‌پردازد؛ فصل دوم، معطوف به بررسی ابعاد فلسفی هوش مصنوعی است که رویکردهای مختلفی مانند رایانشی، مبتنی بر شبکه‌های عصبی و بدن‌مندانه را به بحث می‌گذارد. 🔹فصل سوم، به واکاوی وجوه اخلاقی هوش مصنوعی اختصاص داده شده است. در این فصل، ضمن مروری بر مهم‌ترین موضوعات و مسائل این حوزه، دو رویکرد اصلی به اخلاق هوش مصنوعی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 🔹رویکرد نخست که اخلاق ماشین نامیده می‌شود تلاش می‌کند تا رفتار اخلاقی را در سامانه‌های هوش مصنوعی برنامه‌نویسی کند. 🔹 اما رویکرد دوم با نگاهی آینده‌نگرانه، سعی در شناسایی تبعات و پیامدهای اخلاقی هوش مصنوعی در دهه‌های آینده دارد؛ فصل چهارم به بحث راجع به تأثیرات اجتماعی هوش مصنوعی بر مقولاتی مانند اشتغال، قانون و عدالت می‌پردازد؛ و نهایتاً، فصل پنجم دلمشغولِ مباحث حکمرانی مرتبط با هوش مصنوعی است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2550 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻عبور عاشورا از مرزهای فرهنگ و اسطوره 🔸اسطوره‌ها روایت‌پذیرند و روایت‌های متعددی را می‌پذیرند و افراد با نقل روایت‌های مختلف سعی می‌کنند با آن همذات‌پنداری کنند و جای قهرمان داستان باشند. 🔸به بیان اشتراوس، اسطوره‌ها خرافه و افسانه نیستند. آن‌ها قانونمند و ساختارمندند و نماد و نشانه‌ای از ساختار اجتماعی و نظم جامعه و روح آن فرهنگ به حساب می‌آیند. 🔸بعضی از اسطوره‌ها معلوم نیست چه زمانی و چگونه شکل گرفته‌ و باورمند شده‌اند اما واقعۀ عاشورا رویدادی واقعی و مذهبی است که قهرمانان آن، اسطوره‌ای شده‌اند و میزان باورمندی مردم به آن‌ها به‌دلیل شخصیت‌های قدسی آن، آنقدر قوی است که تأثیرها و تألمات روحی و رفتاری زیادی را بر جای می‌گذارد. ✍️نویسنده: دکتریونس نوربخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• # فرهنگ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2547 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻عبور عاشورا از مرزهای فرهنگ و اسطوره 🔸در تکثیر و خلق روایت‌های جدید از این اسطوره‌ها نظام‌های سیاسی موثر بودند و متناسب با اهداف خود در آن تأثیر گذاشتند اما این واقعه محصول نظامی سیاسی نبود تا با تغییر آن از بین برود. 🔸آل‌بویه و صفویه و قاجار در رشد و گسترش مناسک عاشورایی نقش داشتند اما آن را خلق ‌نکردند و پهلوی هم نتوانست آن را از دال مرکزی تشیع خارج کند. هرکدام از آن‌ها روایت‌هایشان را از آن تغییر دادند تا متناسب با برنامه‌های خود از آن بهره‌برداری کنند. 🔸خلق و تکثیر روایت‌های متعدد، نظیر فداشدن حسین برای آمرزیده‌شدن امت، دلبری حسین(ع) در روایت عارفانه از او، قیام حسین(ع) برای اصلاح، انقلاب حسین (ع) برای پایین‌کشیدن کاخ ظلم، تراژیک‌‌کردن این واقعه یا حماسی‌‌کردن آن از جمله روایت‌هایی هستند که تاکنون مطرح شده‌اند؛ اما امام‌حسین (ع) با هر روایتی که از او داشته باشیم، در فرهنگ تشیّع و ایران زنده و جاوید است. 🔸این فرهنگ در انسجام اجتماعی و احساس هویت ایرانی و شیعی، تاب‌‌آوری جامعه در سختی‌ها و تخفیف آلام آن‌ها نقش داشته است و جامعۀ ایرانی از پایبندی به این مناسک هیچ‌وقت احساس تحمیل یا بیهودگی نداشته است. 🔸آن‌ها سخاوت و انسان‌دوستی و مهرورزی خودشان را در این مناسک به نمایش می‌گذاشتند و گمشده‌های خود در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، مانند آزادی و آزادگی و پیروزی بر دشمن را در آن جست‌وجو می‌‌کردند. ✍️نویسنده: دکتریونس نوربخش •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2547 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻پادکست اربعین 💠 استاد رحیم پورازغدی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از عماریار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند 🔴 ای علمای ایران، من اعلام خطر می‌کنم‼️ 🎥 سفری کم هزینه اما پر قیمت در درازای سیاه و سفید تاریخ که روایتی شنیدنی از دوران حکومت پهلوی دوم و خیانت‌های آن... ⏰ زمان: 119 دقیقه 🎭 کارگردان: 📺 دانلود و تماشا در عماریار 📆 در آینه تاریخ: سالروز تبعید امام (ره) به ترکیه. عرضه‌کننده آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 🆔 @AmmarYar_IR
🎙 🔻حکمت متعالیه و فلسفه اجتماعی 🔹درحقیقت همان‌طور که موضوع فلسفه خودش را در همه مباحث و مسائل فلسفه نشان می‌دهد، خاستگاه فلسفه هم مثل موضوع فلسفه، خودش را در همه مباحث و مسائل فلسفه نشان می‌دهد. 🔹در واقع وقتی ملاصدرا در ابتدای «اسفار»ش می‌گوید فلسفه برای رسیدن به این امور است، به این معناست که تمام «اسفار اربعه» و مباحثی که در آن مطرح است در این راستاست. 🎤گفت و گو با: دکترسیدمهدی امامی‌جمعه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2560 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻حکمت متعالیه و فلسفه اجتماعی 🔹به‌نظرم شاید اولین فیلسوفی که کتاب مستقلی در روش‌شناسی مطالعات فلسفه اجتماعی تالیف کرده است خود فارابی باشد که آن کتاب او هم «کتاب المله» است. 🔹 اصلا «المله» یک کتاب روش‌شناسی است. اگر به متن این کتاب مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که درحقیقت مراد فارابی از «ملت»، آن چگونه نگریستن و آن چگونه زیستنی است که ما را به سعادت می‌رساند. 🔹 فارابی قائل است به اینکه اگر ما در فلسفه به‌دنبال چنین چیزی نباشیم، آن فلسفه، فلسفه‌ای لغو و باطل است. 🔹او این بحث را در آخر کتاب «التحصیل» مطرح می‌کند؛ یعنی درواقع اگر فلسفه ما و وجودشناسی ما به یک فلسفه اجتماعی منتهی نشود، آن فلسفه، فلسفه‌ای لغو و به‌تعبیر فارابی بهرج است؛ صرفا نمایشی از فلسفه است و حقیقی نیست و باطل است. 🔹جالب است در همان آخر «التحصیل» به‌نوعی بحث روش را مطرح می‌کند و حتی پیشنهاد روش هم می‌دهد. البته روش پیشنهادی او، کیفی است. 🔹درحقیقت فارابی پیشنهاد روش می‌دهد. می‌گوید آن‌کسی که می‌خواهد فلسفه را بخواند و خوب بفهمد، باید یک‌سری ویژگی‌ها و خصلت‌های انسانی را در خودش بپروراند و بعد به‌سراغ فراگیری فلسفه برود. حتی می‌گوید که چه مواردی را باید بپرورانیم. 🔹او به‌صراحت از فطرت و وجدان انسانی، عدالت‌طلبی، مقاومت دربرابر ظلم و شر سخن گفته است و درواقع می‌گوید انسان‌ها باید از همان دوران نوجوانی چنین خصلت‌هایی را در خود بپرورانند و بعد به‌سراغ فلسفه خواندن بروند. 🎤گفت و گو با: دکترسیدمهدی امامی‌جمعه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2560 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تجدد بدون علم تکنولوژیک معنی ندارد 🔸مدرنیته یک حادثه تاریخی بزرگ است که یکی هم بیشتر نیست. 🔸کشورهایی که می‌خواهند به آن دست یابند مبانی و اصول و راهش را باید بشناسند و قواعد سیرش را در برنامه ریزی‌ها رعایت کنند. 🔸البته هنر بزرگی است که کسی نتواند تعارض‌های درونی تجدد را بشناسد و مثل بسیاری از متفکران جهان جدید در اندیشه رفع آنها باشد ولی مدرنیته تابع سلیقه‌های سیاسی نیست و هر کس نمی‌تواند آن را به هر صورتی که بخواهد درآورد. ✍️نویسنده: دکتر داوری اردکانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2557 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تجدد بدون علم تکنولوژیک معنی ندارد 🔸تجدد بدون علم تکنولوژیک معنی ندارد. 🔸مشکل بزرگ اینست که فهم ماهیت علم جدید آسان نیست و به آسانی پذیرفته نمی‌شود که این علم ریشه در دنیای جدید و تجدد دارد و بر اصولی قائم است که در آغاز عهد جدید به وجود آمده و تجدد را راه برده است. 🔸پس طبیعی است که کسانی که علم را متعلق به نوع بشر می‌دانند و غربی بودن و جدید بودن آن را نمی‌پذیرند مدرنیته را هم دارای صورت‌های گوناگون و کثیر بدانند اما علم هر چه باشد بر اصول معینی قرار دارد. 🔸اصلاً کاری نداشته باشیم که این اصول کجایی هستند (و بی تردید با جغرافیا نسبتی ندارند) ولی اوصاف و صفاتی دارند که هر جا باشند و به هر جا بروند با خود می برند. 🔸در این اوصاف نمی‌توان تصرف کرد. علم یک طرح ریاضی است و به اشیاء نظر ابژکتیو دارد و مستقل از علایق اشخاص و گروه هاست (کاری نداشته باشیم که این علم با علم یونانی و هندی و ایرانی و اسلامی و قرون وسطایی تفاوت دارد و در زمین تجدد در هماهنگی با اصول پیشرفت و اراده به قدرت و تسخیر موجودات پدید آمده و ستون قدرت تجدد است) مدرنیته بدون این علم به وجود نمی‌آمد و نمی‌آید. 🔸علم هم گرچه به سیاست و دین و فرهنگ کاری ندارد و به اقتضای روشش مستقل از آنهاست، در نسبت خاص با آنها قوام و بسط پیدا می‌کند. 🔸علم در خدمت هر فرهنگ و سیاستی قرار نمی‌گیرد و وسیله برای هر مقصودی نمی‌شود. قدرتی که دستور نمی‌پذیرد و وسیله نمی‌شود قاعدتاً همه چیز و هر چیز را که هست در هماهنگی با خود می‌خواهد. 🔸پس آنجا که علم قدرت است، شئون تاریخی باید با آن هماهنگی داشته باشند ولی فهم همگانی و شایع از درک این معنی عاجز است. ✍️نویسنده: دکتر داوری اردکانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2557 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شلخته و الکن 🔹تسلا یک فیلم زندگینامه‎ای بسیار ضعیف است. 🔹همان‌طور که از نامش می‌فهمیم، به زندگی نیکولا تسلا مخترع معروف می‌پردازد. 🔹گاهی حتی فیلم‌‌های زندگینامه‎ای بیش از آنکه شخصیت‌محور باشند، قصه‌محورند. 🔹تسلا اما فاقد آن نخ تسبیحی است که کل روایت و خط سیر فیلم را نظم بدهد. به همین خاطر با فیلمی بسیار شلخته روبه‌رو هستیم. 🔹بلاتکلیفی فیلم از همان پرولوگ یا سکانس افتتاحیه مشخص می‌شود. ✍️نویسنده: مهران زارعیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2509 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شلخته و الکن 🔹فیلمساز به خیال خود، خواسته از نمک‌‌های روایی آثار آدام مک‌کی (مثل فروش رهنی بزرگ) استفاده کند. 🔹مثلا راوی فیلم که در قرن نوزدهم زندگی می‌کند، ناگهان دیوار چهارم را می‌شکند و با لپ‌تاپ و سرچ در گوگل به ما اطلاعات می‌دهد! این قبیل بازی‌‌های روایی، نه با لحن فیلم تناسبی دارد و نه تاثیر خاصی بر جذاب شدن فیلم می‌گذارند. 🔹البته در فیلم چند لحظه غیر برجسته هست که از این نمک‌‌ها برای تغییر لحن فیلم استفاده شده، اما به‎دلیل جدیت بازی‌ها، موسیقی و خط کلی روایت، فقط لحن فیلم را چندپاره کرده ‌است. 🔹نگاه کنید به چند صحنه در فیلم که راوی آنها را تعریف می‌کند و تصاویرش را می‌بینیم اما کمی بعد، راوی می‌گوید اینها اتفاق نیفتاده است! یا اینکه موقع حرف زدن ادیسون موسیقی قطع می‌شود و او تذکر می‌دهد که موسیقی را قطع نکنید! یا تسلا و ادیسون بستنی خود را موقع مشاجره بر صورت و لباس همدیگر می‌مالند! خب این قبیل صحنه‌‌ها هیچ تاثیری بر ایجاد لحن شوخ و شیرین ندارند و فقط انسجام لحن فیلم را خراب کرده‌اند. 🔹 تسلا مشکلات عمیقی در قصه‌گویی دارد. در نیمه دوم که تسلا با سرمایه‌گذار جدیدش قرارداد می‌بندد، ما طبیعتا منتظریم که نتیجه تحقیقات و چالش‌‌های او را در راه این تحقیقات ببینیم. 🔹در کمال تعجب، بعد از چند صحنه بی‌ربط، تسلا نزد سرمایه‌گذار می‌آید و متوجه می‌شویم که یک سال گذشته و تسلا نتوانسته به نتیجه برسد پس سرمایه‌گذار از او ناامید شده ‌است! ذر‌ه‎ای پرداختن و غنا دادن به این قبیل داستانک‌‌ها در فیلم وجود ندارد. ✍️نویسنده: مهران زارعیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2509 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻پادکست اربعین 💠 آیت الله جوادی آملی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند 🔸در نبود جایگزینی مناسب برای فردگرایی بی‌مهار لیبرالیسم، این فاشیسم بود که توانست به‌عنوان یک ایده جمع‌گرا، از طریق بسیج کردن لمپن‌ها، در بخش‌های قابل‌توجهی از جهان به پیروزی برسد. 🔸 ابزار فاشیست‌ها از میانمار تا آمریکا، شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص فیسبوک بود. 🔸کسانی که بدون تعارف اگر جامعه‌ای می‌خواهد پیشرفت کند و بسامان باشد، باید صدایشان را از رسمیت بیندازد، با این بسیج مرگبار صاحب صدا شدند. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2570 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند 🔸شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بنابر الگوریتم‌های هوشمندی که برای آنها طراحی شده. 🔸از روی لایک‌ها، کامنت‌ها و حتی توقف شما برای مشاهده هر محتوایی در فضای مجازی، به این پی ببرند که چه سلیقه‌ای دارید و چه چیزهایی ممکن است توجه‌تان را جلب کند. 🔸حالا این چه اشکالی دارد یا به گفتمان‌های سیاسی چه ربطی پیدا می‌کند؟ یک‌سری از گروه‌های اجتماعی که افراد کم‌سواد، کم‌بهره ذهنی و اصطلاحا لمپن‌ها هستند، معمولا گفتمان غیررسمی هرکشوری را تشکیل می‌دهند و بنا به عرفی که طی قرن‌ها در جوامع مختلف بشری تکامل پیدا کرده، هیچ‌کدام از بلندگوهای رسمی در اختیارشان نیست. 🔸اما فیسبوک می‌تواند مثلا با رصد گروه‌هایی در فضای مجازی که حول ایده «کروی نبودن زمین و مسطح بودن آن» شکل گرفته‌اند، تشخیص بدهد که چنین افرادی چه تعداد هستند، کجا هستند و با چه ایده‌هایی جذب می‌شوند. 🔸 تنها با رصد چنین مواردی است که می‌شود یک بسیج بزرگ اجتماعی برای کمپینی ایجاد کرد که می‌خواهد کسی مثل دونالد ترامپ را به کاخ سفید برساند. در انگلستان هم برگزیت به‌همین شیوه توانست در رفراندوم پیروز شود. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2570 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ژورنالیسم اندیشه در جامعه شبکه‌ای 🔹توسعه و بسط تکنولوژی در جهان مدرن، تحولات مهمی در عرصه زیست انسانی رقم زده و رسانه‌ را به عنوان یک حاکم بلامنازع بدل کرده است. 🔹مانوئل کاستلز با طرح فرضیه بنیادی گذر از جامعه اطلاعاتی(Information society) به سوی جامعه شبکه‌ای(Network Society)، معتقد است اطلاعات‌گرایی به عنوان یک پارادایم مسلط در جوامع امروزی، به یک ریخت‌شناسی و ساختار اجتماعی جدیدی منجر شده است. 🔹در نتیجه صورت متفاوتی از جامعه را نمایان کرده است. ✍️نویسنده: رسول لطفی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2568 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net