eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
997 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻فرهنگ مشارکت 🎤دکتر محسن ردادی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4126 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فرهنگ مشارکت 🎤دکتر محسن ردادی 🔸یکی از کارکردهای مهم مشارکت ایجاد رضایت در بین مردم است. مشارکت مردم باعث می‌شود که مردم نسبت به حکومت نارضایتی کمتری داشته باشند. 🔸اجازه بدهید در این زمینه مثالی بزنم که دکتر فرشاد مؤمنی بیان کرده است:: در سال ۱۳۵۶، کشور کمتر از ۳۰ میلیون جمعیت داشت و رژیم پهلوی نیز درآمد ارزی بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار داشت. 🔸در این سال تورم به ۲۵ درصد رسید و حکومت دچار زحمت و مشقت زیادی شد و ناآرامی‌ها وضع اداره‌ی کشور را به شدت آشفته کرد. اما در سال ۱۳۶۵ که جمعیت ایران به ۵۰ میلیون (به اضافه‌ی حدود دو میلیون مهاجر و وپناه‌جوی خارجی) رسیده بود، درآمد ارزی ایران به یک سوم یعنی ۸ میلیارد دلار کاهش یافت. 🔸فشار جنگ هم بر گرده‌ی مردم سنگینی می‌کرد. تورم هم همان ۲۵ درصد بود و البته قدرت خرید دلارها ۷۰ درصد نسبت به ده سال پیش کاهش یافته بود. اما در این سال هیچ اثری از ناآرامی و نارضایتی و عصیان دیده نمی‌شد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4126 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (4) ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘 میزان عرفان اسلامی 🔺 هر علمی برای سنجش صحت و سقم مسائل خود، به ملاک ها و معیار های ویژه ای احتیاج دارد. به عنوان نمونه، در علوم طبیعی، تجربه و استقرا میزان اساسی است و در علوم عقلی، معیار سنجش مباحث، منطق می باشد. 🔺 عارفان اسلامی چند چیز را به عنوان ملاک چنین تشخیصی معرفی کرده اند: 1️⃣ میزان خاص 🔺 از جمله اموری که در عرفان، به ویژه عرفان عملی و سیر و سلوک معنوی ضرورت دارد، داشتن استاد آگاه و واصل به حضرت حق است. 🔺 دستگیری های چنین استاد راه، دم به دم به سالک مدد می رساند و او را از افتادن در سیاه چاله های فکری و عملی حفظ می نماید. عرفا از چنین انسان کاملی به «میزان خاص» تعبیر می کنند؛ چراکه فقط به افراد ویژه ای که مورد پرورش او هستند، اختصاص دارد. 2️⃣ میزان عام 🔺 در عرفان اسلامی، علاوه بر میزان خاص، دو میزان سنجش عمومی تر نیز با جایگاه ویژه ای وجود دارند: 🔘 عقل 🔺 عقل سلیم و نورانی شده به نور قلب که از کدورت های ظلمانی و حسی به دور باشد، خود حجت محکم و ملاک روشنی بر صحت و سقم مباحث عرفان علمی و عملی به شمار آمده است. 🔘 دین 🔺 از دیدگاه عارفان، عمده ترین وسیله برای تشخیص درستی و نادرستی مباحث عرفانی، چه آنها که جنبۀ نظری و فکری دارند و چه آنها که جنبۀ عملی و سلوکی دارند، شریعت ختمی می باشد؛ زیرا در عرفان، تکیۀ اساسی در یافت حقایق، کشف و شهود است و هرچه جان از درجۀ پاکی بیشتری برخوردار باشد، آن شهود نیز زلال تر و واقع نمایی آن بیشتر است. 🔺 از طرفی دیگر، در میان نفوس انسان ها، نفوس انبیا، طاهر ترین نفوس و در رأس آنها پاک ترین جان که دارای طهارت کامل است، نفس خاتم انبیا (ص) است. 🔺 از این رو کشف و شهود او کامل ترین و در نهایی ترین نقطه قرار دارد و از این جهت عرفا قرآن را کشف تام و اتم محمدی (ص) می شمارند. در چنین فضایی، همۀ مکاشفات و دریافت های عرفانی، می بایست با میزان قرآنی و سنت نبوی و ولایی سنجیده شوند و از این رهگذر، واردات رحمانی و ملکی از خطورات و رهزنی های شیطانی و نفسانی جدا و قوّت و نقص مسائل محاسبه گردد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 91_92 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (1) ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘 دوجهت قابل پیگیری در تبیین تاریخ عرفان اسلامی 1️⃣ ابعاد عرفان اسلامی همچون عرفان نظری، عملی یا ادبی را جداگانه و به صورت مستقل مورد بررسی قرار داده و دوره های تاریخی آن بررسی شده است. 2️⃣ عرفان اسلامی به عنوان پدیده ای ویژه که دارای حیات مستقل است و با تأثیرپذیری از شریعت در میان مسلمین پدید آمده، مورد نظر قرار گرفته و دوره های تاریخی آن تبیین شده است. 🔺 در این بحث، تبیین تاریخی عرفان اسلامی را از دیدگاه دوم پی خواهیم گرفت. 🔺 دوره های تاریخی عرفان اسلامی از دیدگاه مورد نظر به پنج دورۀ کلی تقسیم می شود: 1️⃣ دورۀ آغازین: از قرن اول تا پایان قرن دوم 2️⃣ دورۀ بالندگی و تکامل: از قرن سوم تا اوایل قرن هفتم 3️⃣ دورۀ اوج و شکوفایی: از قرن هفتم تا پایان قرن نهم 4️⃣ دورۀ افول: از اواخر قرن نهم تا قرن یازدهم 5️⃣ دورۀ احیا و بازیابی: از قرن یازدهم تا به امروز 🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی 🔘 نام صوفی و عارف از چه زمانی پیدا شد؟ 🔺 تقریباً همۀ کاوشگران عرفان اسلامی از قدیم و جدید هم رأی هستند که در قرن اول هجری چنین نامی وجود نداشته است و بار اول بر «ابوهاشم صوفی کوفی» اطلاق شده است. 🔺 از جمله مطالبی که دربارۀ ابوهاشم صوفی گفته می شود، آن است که وی اولین بار در رملۀ فلسطین صومعه و خانقاهی برای عبادت گروهی از زهّاد و عبّاد ساخته است. اگر این نقل درست باشد، باید پذیرفت که شکل گیری نحله ای صوفیه نیز در همان نیمۀ اول قرن دوم صورت گرفته است؛ زیرا ساخته شدن مکانی ویژه برای عده ای که دارای گرایش های فکری و عملی خاص هستند، بسیار پرمعناست و از نضج گروه خاصی خبر می دهد. 🔘 عرفان اسلامی از حیث محتوا و واقعیت از چه برهه ای شکل گرفته است؟ 🔺 عرفان اسلامی ازجهت محتوا با خود اسلام همزاد است؛ یعنی هرچند اسم و رسم تصوف، شکل گیری و امتیاز گروهی را در قرن اول نپذیریم، اما نمی توان وجود مفاهیم علمی و عملی عرفانی را در قرن اول هجری را منکر شد؛ زیرا همۀ آنچه را عرفا به تدریج در دوره های مختلف به دست آوردند، در تعالیم شخص پیامبر (ص) و ائمۀ معصومین (ع) و عملکرد ایشان و صحابه و اصحاب ائمه (ع) می توان دید. به همین جهت عرفا، قرن اول را «خیر القرون» می شمارند؛ یعنی نقطۀ اوج مباحث عرفانی از دیدگاه عارفان مسلمان، همان قرن اول است. 🔘 دو مرحلۀ دورۀ آغازین عرفان اسلامی 1️⃣ مرحلۀ اول 🔺 مرحله ای است که هنوز نام صوفی و نحله ای به عنوان صوفیه در برابر نحله های دیگر به وجود نیامده است، اما واقعیت عرفان اسلامی از همان آغاز به روشنی در آن دیده می شود. این مرحله که تا اوایل نیمۀ نخست قرن دوم ادامه می یابد، در بررسی خاستگاه عرفان اسلامی، اهمیت ویژه ای دارد. 2️⃣ مرحلۀ دوم: 🔺 در این مرحله اندک اندک نام صوفی، تصوف، عرفان، معرفت و عارف ظهور می یابد و علاوه بر آن، محل ویژۀ عابدان و زاهدان به نام صومعه و خانقاه پدید می آید و مفاهیمی همچون زهد، عبادت، ریاضت، اخلاص و معرفت بروز می یابد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 103_107 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻این از قدرت سرمایه‌داری نیست 🎤سیدمهدی ناظمی‌قره‌باغ 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4137 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻این از قدرت سرمایه‌داری نیست 🎤سیدمهدی ناظمی‌قره‌باغ 🔸نظام سرمایه‌داری در دوره ضعف خود است و مدت‌هاست که از دوره قوت و اوج خودش گذر کرده و صرفا به‌شکل محافظه‌کارانه و کاربردی وجود خود را توجیه می‌کند. 🔸نکته‌ای که می‌توان فهمید این است که در این نظام سرمایه‌‌داری کسانی که وارد [یعنی ادغام] می‌شوند، خودبه‌‌خود مثل موریانه آن را می‌خورند و باعث می‌شوند فروپاشی تسریع شود. 🔸جمع‌بندی کنم؛ آیا «دیگری» وجود دارد؟ بله، به یک‌معنا دیگری وجود دارد و [به‌معنایی هم] وجود ندارد. هر اتفاقی در گوشه‌ای از جهان، اتفاقات را در گوشه دیگری از جهان رقم می‌زند. 🔸دیگری‌ها درعین ادغام‌شدن امکانات بالقوه خودشان را -به‌اقتضای زندگی انسان- به‌کار می‌گیرند و [آن] امکانات با توجه به‌اینکه در نظامی رخ می‌دهند که آن نظام دیگر آورده جدیدی و سخنی برای گفتن ندارد و وجهی از هستی‌اش دیگر پنهان نمانده است [که بخواهد آشکار شود]، خودبه‌خود کلان‌روایت موجود را تخریب خواهند کرد و آن را وارد عرصه جدیدی می‌کنند که نمی‌شود درمورد آن عرصه پیش‌بینی دقیقی کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4137 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تأملاتی درباره بایدها و نبایدهای «روایت قرن» 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4134 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻تأملاتی درباره بایدها و نبایدهای «روایت قرن» 🔸رویکرد امام و انقلاب و تفکر انقلابی این است که محدود به زمین‌های بازی متعارف نمی‌شود و حتی زمین بازی را عوض می‌کند. 🔸برای مثال ادبیات غرب شناسی متعارف در اندیشه منظومه فکری امام خمینی(ره) آنقدر پُررنگ نیست، ولی امام(ره) غرب شناس‌ترین شخصیت معاصر بودند که توانستند با تأسیس یک نظام اسلامی، جلوی تهاجمات بی امان نظام استکباری در ایران و برخی نقاط جهان اسلام را بگیرند. 🔸می‌خواهم بگویم که امام زمینه بازی تقابل با غرب را عوض کرد و مدلی برای دفاع از تهاجمات کشورهای استعمارگر ایجاد کرد. امام توانست با راه‌اندازی یک نهضت مردمی و تشکیل حکومت اسلامی، هم جلوی تهاجمات غرب را بگیرد و هم به نیروهای مسلمان در جوامع اسلامی هویت بدهد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4134 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎧 فایل صوتی کامل شانزدهمین جلسه از سلسله نشست‌های مجازی آشنایی با « نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی » 🔹با موضوع « نظریه‌ی سیاسی رهبر معظم انقلاب (مدّظله‌العالی) » با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 فایل صوتی کامل شانزدهمین جلسه از سلسله نشست‌های مجازی آشنایی با « نظام فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی » 🔹با موضوع « نظریه‌ی سیاسی رهبر معظم انقلاب (مدّظله‌العالی) » با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻توانایی معنوی زنان در سه دین ابراهیمی بر اساس متن مقدس 🖋مریم السادات سیاهپوش 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4144 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻توانایی معنوی زنان در سه دین ابراهیمی بر اساس متن مقدس 🖋مریم السادات سیاهپوش 🔸کتب مقدس، باور پیروان هر دین را در مورد به صورت عمیقی شکل می­دهند. 🔸بنابراین، هنگامی که متن مقدس با نام بردن از برخی زنان شناخته شده، تصریح می­دارد که این زنان توانایی معنوی بالایی داشته و امکان برقراری ارتباط با امر قدسی برای ایشان برقرار است، زنان مومن با الگو گرفتن از آن­ها برای ارتقای سطح معنویت خود کوشش می­کنند. 🔸این امر از آن جهت حائز اهمیت است که این زنان با توانایی روحانی بالای خود مجال حضور برجسته­ تری را در جامعه­ ی دینی پیدا کرده و از مقبولیت ویژه­ ای در طول تاریخ نزد بزرگان برخوردار می­شوند. 🔸این جایگاه تا آن حد مهم است که سخنان و سیره­ ی زندگی این زنان اسوه­ ی تمامی پیروان، حتی مردان می­شود. در نهایت این موضوع می­تواند برای متفکران فمینیسم دینی کاربرد بسیاری داشته باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4144 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «عصر حیرت» میوه بدفهمی و سطحی‌اندیشی از اسلام است(بخش دوم) ✍️حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3888 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «عصر حیرت» میوه بدفهمی و سطحی‌اندیشی از اسلام است(بخش دوم) ✍️حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی 🔸برخی به غلط تصور می‌کنند که تمدن نوین اسلامی همان تمدن مهدوی موعود است. خیر، تمدن نوین اسلامی، تمدنی است در قواره عصر غیبت و در چارچوب بضاعت‌هایی که با حضور ولی فقیه مبسوط الید ایجاد شده است. 🔸جناب آقای نصیری از یک طرف ضرورت تلاش برای اصلاح جامعه در دوران غیبت معصوم (ع) را رد نمی‌کنند و از سوی دیگر تلاش برای تمدن سازی را کوششی نامشروع و از قبل شکست خورده معرفی می کنند! 🔸خب، مگر تمدن سازی غیر از ایجاد شرایطِ اصلاح جامعه اسلامی است؟ البته ظاهراً ما در زمینه معنا و گستره اصلاح با آقای نصیری اختلاف نظر داریم. ما معتقدیم در دوران غیبت و با حضور مشروعیت‌بخش ولایت فقیه اصلاح جامعه سقفی ندارد و در حد بضاعت باید به سمت اصلاح بالعمنی الاعم حرکت کرد. 🔸تمدن نوین اسلامی، یک نظم اجتماعی ممتاز مبتنی بر استنباط ما از تعالیم اسلامی است که می تواند شرایط رشد و تعالی فرد و جامعه را در عصر غیبت فراهم کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3888 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (2) ✍️ استاد علی امینی نژاد 🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی 🔘 شخصیت های دورۀ آغازین عرفان اسلامی 1️⃣ اویس قرنی (م 37) 🔺 از سرزمین یمن و از قبیلۀ بنی مراد است. زندگی او به گونه ای بوده که اطرافیانش وی را دیوانه می پنداشتند اما بعد ها به خاطر انتشار جملاتی از رسول الله (ص) در شأن اویس، آرام آرام مورد توجه مردم و مسلمین قرار گرفت. 🔺 ایشان در زمان خلیفۀ دوم او را به ترک خلافت توصیه می کند، اما در زمان خلافت ظاهری حضرت علی (ع) با وی بیعت می کند و در پیکار صفین به فیض شهادت می رسد. 2️⃣ حسن بصری (م110) 🔺 از جمله افرادی که سلسله های صوفیه به او اعتنای فراوان دارند و مطابق برخی نظرات، سلسله صوفیه از طریق وی خود را به امیر مؤمنان، علی (ع) می رسانند ،حسن بصری است. وی در اصل ایرانی است. 🔺 استاد شهید مطری (ره) در کلیات علوم اسلامی در شرح احوال حسن بصری می گوید: کتابی به نام رعایة حقوق الله تألیف کرده که می تواند اولین کتاب تصوف شناخته شود. 3️⃣ حبیب عجمی (م119) 🔺 در ابتدا اهل فساد و ربا خواری بوده است، اما پس از توبه و انقلاب درونی، آن قدر در مسیر طاعت و بندگی پیش می رود که صاحب کرامات می شود. 4️⃣ مالک بن دینار (م131) 🔺 آنچه از وی نقل شده است، افراط در زهد است، آن چنان که گاهی با ازدواج نیز مخالفت می نموده و وقتی از او می پرسند: چرا ازدواج نمی کنی؟ در پاسخ می گوید: اگر بتوانم، خود را طلاق می دهم! 🔺 در زندگی او علاوه بر زهد، دو چیز دیگر نیز قابل دقت است؛ یکی غلبۀ حال حزن بر اوست، دیگر اینکه از کتب مقدس همچون تورات و انجیل کلمات فراوان نقل کرده است که از دیدگاه برخی بررسی های تاریخی دارای اهمیت است. 5️⃣ ابوهاشم صوفی کوفی 🔺 وی آغازگر مرحلۀ دوم در دورۀ آغازین است؛ زیرا اول کسی است که به اسم صوفی خوانده شده است و به نظر می رسد قبل از او نحلۀ صوفیه وجود داشته است؛ زیرا سفیان ثوری که از شاگردان ابوهاشم است، می گوید: من صوفی را نمی دانستم که چیست تا اینکه ابوهاشم صوفی را دیدم. پس معلوم می شود قبل از آنکه ثوری، ابوهاشم را ببیند، مسئلۀ صوفی و تصوف مطرح بوده است. 6️⃣ ابراهیم ادهم (م161_166) 🔺 وی از اشخاصی است که بسیار مورد توجه عرفاست. جنید دربارۀ او می گوید: «مفاتیح العلوم ابراهیم؛ ابراهیم ادهم کلیدهای علوم الهی و سلوکی است». 🔺 در زندگی خود داستانی شبیه داستان بودا دارد؛ زیرا در بلخ پادشاه زاده بوده و پس از توبه مسافرت ها دارد و با فضیل عیاض و سفیان ثوری صحبت داشته است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 107_114 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود دیده‌بان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🏷( شماره 25 ) 🔷کودتای تحریف آسیب‌شناسی روایت تاریخ معاصر با تاکید بر جریان 🔻مواجهه جریانات مختلف با روایت کودتای سوم اسفند 1299 چگونه است؟ 🔻رضاشاه؛ گماشته انگلستان یا معمار ایران امروز؟ 🔻رسانه های تطهیرکننده رژیم پهلوی به دنبال چه اهدافی هستند؟ 🔻در مقابل جریانات بزک کننده پهلوی باید چه کرد؟ 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه (با همکاری گروه تاریخ) •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس مطلب در سایت: ⭕️ http://fekrat.net/4140 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
دیده بان اندیشه 25.pdf
9.85M
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود دیده‌بان اندیشه (ماهنامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🏷( شماره 25 ) 🔷کودتای تحریف آسیب‌شناسی روایت تاریخ معاصر با تاکید بر جریان 🔸بازتاب مناظره‌ها و یادداشت‌های اساتیدی همچون صادق زیباکلام، خسرو معتضد، موسی نجفی، رسول جعفریان و... •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• آدرس مطلب در سایت: ⭕️ http://fekrat.net/4140 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
مؤسسه فرهنگی و رسانه‌ای شناخت برگزار می‌نماید: «نشست تخصصی زن و رسانه» 🔺آسیب‌شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب 🔻دکتر سهیل اسعد (مبلّغ فعال در منطقه آمریکای لاتین) 📅18 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17 🔺بازنمایی نقش و جایگاه زنان در سینمای ایران 🔻دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی (مدیر موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت) 📅19 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17 🔺جریان‌شناسی و بازخوانی رئوس راهبردی فمینیسم 🔻دکتر محمدرضا کدخدایی (محقق و پژوهشگر مطالعات زن و خانواده) 📅20 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17 🔺بررسی نقش زنان در ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی در غرب 🔻شیخ عبدالکریم پاز (امام جمعه شهر بوینس‌آیرس و مدیر شبکه «نور» در آرژانتین) 📅21 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17 🔺افشای راهبردهای سایبری غرب علیه زنان 🔻مهندس محمد علی شکوهیان‌راد (پژوهشگر مطالعات سایبرنتیک و مدرس دانشگاه تهران) 📅22 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17 🎞پخش از طریق صفحه آپارات رسانه فکرت: www.aparat.com/Fekratnet 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻گفت وگویی در نگرفت مسعود پورفرد، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی✍️ 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4158 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻گفت وگویی در نگرفت مسعود پورفرد، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی✍️ 🔸در مورد روشنفکری ایرانی و ساختار سیاسی و فرهنگی ایران باید گفت خیلی شبیه حوزه غرب نیست و واژگان آن هم در ایران از زمان قاجار با کلماتی مانند منورالعقول و منورالفکر وارد ادبیات فارسی شد. 🔸در دوره مشروطه ابتدا میرزا آقا کرمانی واژه منورالعقول را وارد ادبیات کرد و آن را برای افرادی به‌کار می‌برد که متاثر از نهضت روشنفکری و عصر خردگری فرانسه در قرن ۱۹ بوده و طرفداری از قانون و تجدد می‌کردند. 🔸پس از مدتی هم اصطلاح منورالعقول به منورالفکر تبدیل شد. منورالفکران افرادی تجددخواه و طرفدار سرنگونی استبدادسیاسی و استقرار حکومت قانون بودند. 🔸بنابراین باز هم اینجا در ایران می‌بینیم که بخشی از روشنفکری، درگیری شدید با استبداد سیاسی می‌کند و از حوزه فرهنگ شاید به‌دلیل شرایط و اقتضائات جامعه، فاصله گرفته است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4158 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻مهمان ناخوانده بازخوانی تحلیل های اندیشه ای متفاوت در مورد اپلیکیشن کلاب هاوس دلایل موافقت یا مخالفت عده ای با این برنامه نوظهور را در فتوکلیپ فوق مشاهده کنید...!!! •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
مؤسسه فرهنگی و رسانه‌ای شناخت برگزار می‌نماید: «نشست تخصصی زن و رسانه» 📎جلسه اول: 🔺آسیب‌شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب 🔻دکتر سهیل اسعد (مبلّغ فعال در منطقه آمریکای لاتین) 📅18 اردیبهشت 1400؛ ساعت 17 پخش از طریق صفحه آپارات و اینستاگرام رسانه فکرت: instagram.com/fekratmedia instagram.com/roshanie_baran aparat.com/Fekratnet
🎙 🔻نقش طبقات و نهادهای مردمی در تبیین حاکمیت اسلامی(بخش اول) 🎤مسعود پورفرد؛ دانشیار عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4168 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقش طبقات و نهادهای مردمی در تبیین حاکمیت اسلامی(بخش اول) 🎤مسعود پورفرد؛ دانشیار عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸براى تمام نظام‏‌هاى سیاسى دینى دو شرط لازم و کافى یعنی نص از جانب شارع؛ مقبولیت عمومى وجود دارد. 🔸در مجموع سیادت و سلطه همواره دو سویه است، بدون پذیرش یک طرف اعمال قدرت با پایدارى نظام سنخیتى نمی‌یابد و اعمال سلطه و سیادت مستبدانه حکومتى یکسویه را ترویج می‌کند که با هیچ منطقى سازگار نیست؛ بنابراین به لحاظ این‏که اعمال قدرت انجام گیرد همزمان سؤال و پرسش از مجوز آن مطرح می‌گردد که در واقع ما این سوال را پرسش مشروعیت می‌نامیم، یعنى توجیه عقلىِ اعمال قدرت حاکم که حکومت‏‌ها ارتباطى دوسویه با حکومت شوندگان دارند و در نتیجه پدیده مشروعیت داراى دو وجه انفکاک ‏ناپذیر است، مشروعیت از ناحیه حاکمان و اعمال کنندگان حاکمیت و مشروعیت در ناحیه حکومت‏ شوندگان و پذیرندگان حاکمیت؛ از این‏ رو بحث از مشروعیت به مفهوم حقانیت و مقبولیت معطوف خواهد شد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4168 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net