eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یاران مهدی
• نخبگان جوان در میانۀ «دفع دانشگاهی» و «جذب حاکمیّتی» 🔹دکتر مهدی جمشیدی 🔸شنبه، 29 آبان، ساعت 22 🆔@cafe_edalat
فکرت
این یک اطلاعیه است! 📚 رسانه های تخصصی فکرت با همکاری انجمن های علمی فلسفه و کلام سراسر کشور برگزار می کند: 💻 «سلسله درس گُفتارهای فلسفه دین» [] 👨 مخاطب: دانش پژوهان رشته‌های فلسفه و کلام 👱🏻 مدَّرِس: مُحَّمَد کرمی نیا تذکر : البته بر اساس ملاک‌هایی متقاضیان را رتبه‌بندی و برخی ها را انتخاب خواهیم کرد. 🔖 علاقه مندان جهت ثبت نام، لطفاً ایمیلی حاوی اطلاعات زیر و با عنوان «ثبت نام دوره فلسفه دین» به نشانی karaminia.mohammad@yahoo.com ارسال نمایید. (آخرین مهلت ثبت نام : 10 آذر ماه 1400) الف) نام و نام خانوادگی ب) سوابق آموزشی و پژوهشی ج) دلیل علاقه به موضوع «فلسفه دین» ⏰ زمان جلسه با نظر شخصی مُدَّرِس دوره و دانش پژوهان محترم، تصمیم گیری و مُعَّیَن خواهد شد و قطعاً زمان آن حوالی ساعات 19 الی 23 خواهد بود. 🚫 نکته مهم: طبق یکی از قواعد دوره، فرد در صورت دو جلسه غیبت (به زعم مُدَّرِسِ دوره ناموجه) از ادامه‌ی دوره مرخص می‌شود. 🗞 درسگفتار طی 15 جلسه در محیط Adobe Connect با ارائه جزوه دقیق و مرتب هر فصل، برگزار خواهد شد. 📩 مباحثی که ارائه خواهد شد به شرح زیر است: 1- کلیات مباحث 2- تأمل در باب خداوند؛ در جستجوی حقیقت غایی 3- تجربه دینی؛ مواجهه با أمر الوهی چه معنایی دارد؟ 4- عقل و ایمان؛ رابطه ایمان و عقل چگونه است؟ 5- صفات خداوند؛ خدا به چه می ماند؟ 6- براهین خداشناسی؛ أدله ای در تأیید وجود خداوند (قسمت اول) 7- براهین خداشناسی: أدله ای در تایید وجود خداوند (قسمت دوم) 8- مسئله شر: مسئله ای علیه وجود خداوند (قسمت اول) 9- مسئله شر: مسئله ای علیه وجود خداوند (قسمت دوم) 10- شناخت خدا بدون توسل به برهان: آیا اعتقاد به خدا نیاز به مبنا و پایه دارد؟ 11- زبان دین؛ چگونه می توان به نحو معناداری درباره خدا سخن بگوییم؟ 12- معجزه؛ آیا خداوند در أمور زمینی دخالت می کند؟ 13- حیات پس از مرگ؛ آیا دلیلی برای امیدواری وجود دارد؟ 14- علم و دین؛ آیا علم و دین با یکدیگر سازگارند یا ناسازگار؟ 15- کثرت گرایی دینی؛ چگونه می توان تنوع ادیان را تبیین کرد؟ 16- اخلاق دینی؛ اخلاق چه نسبتی با خدا دارد؟ 17- جمع بندی مباحث 📲 از تمامی علاقه مندان خواهشمندیم که این اطلاعیه را در رسانه های مختلف منتشر نمایید. 🆔 @fekrat_net
بسم الله الرحمن الرحیم سایت فکرت؛ رسانه‌ی اندیشه و آگاهی در راستای رسالت خود بنا دارد در آذر ماه به دو پرونده ویژه بپردازد. لذا از همه پژوهشگرانی که در این دو حوزه توانایی نگارش یادداشت و مقاله را دارند دعوت به همکاری و فعالیت پژوهشی می‌نماید. به پژوهش‌ها براساس سه مولفه‌ی مدرک تحصیلی، سطح کیفی مطلب و تعداد کلمات حق الزحمه تعلق می‌گیرد. پروند اول: بررسی نهاد علم در ایران _تعامل میان علم و عمل در ایران _جایگاه مولفه‌های نهاد علم در تحقق تمدن ایرانی-اسلامی _بررسی تاریخی نهاد علم در ایران _نهاد علم، هویت علم و ارتباط با جامعه _روش کاربردی علوم انسانی در جامعه _بررسی وحدت حوزه و دانشگاه از ایده تا عمل. پرونده دوم: بررسی مبانی طب سنتی و طب مدرن _طب مدرن و طب سنتی؛تقابل یا تکامل _بررسی نسبت طب سنتی و عقل‌گرایی _بررسی مبانی طب سنتی ایران با طب رایج. پژوهشگران محترم درصورت آشنایی با افرادی که می‌توانند در این زمینه این دو پرونده فعالیت کنند لطفا در نشر این پیام ما را یاری کنند‌. جهت پرسش سوالات خود به آیدی @Ojaghreza مراجعه نمایید. آدرس سایت: Fekrat.net آدرس کانال: 🆔 @fekrat_net
💠 باطن قرآن در اندیشه علامه طباطبایی(ره) 🖋سیدمحمدتقی موسوی کراماتی 🔰علامه طباطبایی(ره) برخلاف اندیشه‌ تصوف گرایانه، مبدا رویکرد معناشناسانه‌ خود را بر اساس حفظ جایگاه ظاهر قرآن و قانونمند ساختن باطن قرآن، تعریف نموده‌ است .انگاره وجودشناسانه از باطن قرآن در اندیشه به گونه‌ه­ایی است که در وسعت افق تعریف آن، هم حقایقی مانند «راسخون فی العلم» و «انما یعرف القرآن من خوطب به» و دیگر روایاتی که در این باره وجود دارد را با آغوش باز می‌پذیرد و هم کلام الهی را از نابسامانی و هرج و مرج تفسیری تصوف گرایانه منزه می‌دارد و هم از جمود و رکود تفسیری اخباریگری پیراسته سازد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 15 دقیقه 🆔 @fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
علامه-طباطبائي-و-بنيادهاي-هستي-شناختي-فرهنگ.pdf
355K
♦️علامه طباطبایی و بنیاد‌های هستی‌شناختی فرهنگ ✍️ سید حسین شرف الدین ❇️ به مناسبت ایام بزرگداشت مرحوم محمدحسین طباطبایی. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
💠 بازنمایی نقش اتحاد در هویت اجتماعی 🖋علی عسگری 🔰سخن از اصیل و یا اعتباری بودن جامعه، نزاعی دیرین در میان اندیشمندان را شکل داده است. جدای از این نزاع، جامعه را چه اعتباری بدانیم و چه حقیقی، دارای نحوی از وجود خواهد بود، چرا که وجود است که به دو قسم اعتباری و حقیقی تقسیم شده و در نتیجه برای صحت تقسیم، لازم است مقسم( وجود محض) در هر دوی اقسام وجود داشته باشد، در نتیجه جامعه به هر نحو که تصور شود، دارای نوعی از وجود است. از طرف دیگر علوم اجتماعی را جزء علوم عملی می‌دانیم. علوم عملی به گونه از دانش‌ها اطلاق می‌شود که آگاهی و اراده انسان در اصل تحقق آن دارای نقش است. به این بیان آگاهی بنیادین انسان و نوع نگاه وی به خویشتن( هویت) و… در چگونگی و نحوه وجود جامعه و به تبع آن بر چیستی مسائل، اصیل و یا غیر اصیل تلقی کردن مسائل و از طرف دیگر بر حل آن نقش مهمی دارد. در ادامه این نوشتار تلاش داریم تا با بررسی مصداقی، نشان دهیم که چگونه هویت اجتماعی می‌تواند حل کننده مسائل یک جامعه گردد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه 🆔 @fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
شهید مطهری و نقش رضایت مردم در حرکات سیاسی ائمه(ع)؛ نقدی بر یک دیدگاه ✍️ محمدمهدی کریم‌پور عضو هیات تحریریه مجله دیدبان اندیشه 🔻حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی ضمن درس گفتارهای خویش، نظر شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در باب نسبت رضایت مردم و حرکات سیاسی معصومین (علیهم‌السلام) را مورد بررسی قرار داده‌ است. وی پس از بررسی عبارات شهید مطهری می‌گوید: تلقی رایج این است که امام(ع) به صحنه سیاسی می‌آید که حقش را بگیرد، اما شهید مطهری می‌گویند خیر، مردم هستند که به صحنه می‌آیند و اگر خواستند، امام(ع) قدرت را می‌گیرد و الا اگر مردم نیایند، اوضاع هم به سامان باشد، امام علی(ع) اعتراضی ندارد. به نظر می‌رسد این نسبت به هیچ عنوان به شهید مطهری قابل استناد نیست. در این نوشتار کوتاه، به بررسی عبارات شهید و ادله انتساب این برداشتِ جناب سروش محلاتی به شهید مطهری پرداخته‌ایم. 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/e29334 🆔 @fekrat_net
🔰کرسی نقد و نظر مبانی نظری و اصول عملی مصرف‌گرایی (قناعت) و تأثیر آن در تحکیم خانواده 💠ارائه دهنده: دکتر عبدالوحید داوودی 💠ناقد: دکتر حمزه عبدی و دکتر محمد رضا کدخدایی 💠دبیر علمی: ابراهیم سالاروند 📆دوشنبه 8 آذر ⏰ساعت 15 الی 17 🖇لینک جلسه: https://room.gharar.ir/c3983bbe-3d84-47ab-9571-a3ce366826c7 🖇لینک لایو: www.instagram.com/fekratmedia/ 🆔 eitaa.com/fekrat_net
✅ به کوشش گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📚 کتاب سكولاريسم پنهان، بررسی انتقادی انديشه‌های دكتر داود فیرحی 👤با نوشتارها و گفتارهایی از حجج اسلام و آقایان: سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، عبدالحسین خسروپناه، موسی نجفی، محمدجواد نوروزی، داود مهدوی زادگان، مهدی امیدی، ذبیح‌الله نعیمیان، ابوذر مظاهری، محمدعلی لیالی، علی احمدی‌خواه و علیرضا جوادزاده 🔶 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع،‌ در کنار پذيرش «نسبی‌گرایی»‌ و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و به‌صورت خاص، تفسير گزاره‌ها و تراث شيعی بر اساس نظریه برون‌دينی را اتخاذ کرده بود. 🔶 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده می‌شوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمی‌تواند داشته باشد. 🔶 بااين‌حال، از ويژگی‌های دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنش‌آفرينی بود، و ازهمين‌رو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، می‌توان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست. ❇️ مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4617 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
💠پیشینه «علم حضوری» در فلسفه اسلامی: بخش اول 🖋میثم شادپور علم و آگاهی به حصر عقلی، دو گونه است: گاهی عین حقیقت خارجی معلوم، بدون واسطه نزد عالِم حاضر می‌‏شود که به آن علم حضوری می‏‌گویند، مانند علم ما به خودمان یا مفاهیمی که در ذهن داریم؛ و گاهی وجود خارجی معلوم از عالِم غایب است و آگاهی عالِم از آن، از طریق صورتی است که نمایانگر آن است که به آن علم حصولی می‌گویند، مانند علم ما به اشیاء محسوس خارجی.به بیان دیگر، علم ما به اشیاء یا بدون واسطه‌گری صورت ذهنی است(علم حضوری) و یا با واسطه گری صورت ذهنی است(علم حصولی). 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه 🆔 @fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💠 تبیین مساله عدالت در نهج البلاغه 📺حجت الاسلام مهدوی ارفع 🔰وجه عدالت خواهی و عدالت گستری مولا (ع) به‌قدری پررنگ است که بعد از چهارده قرن که از شهادت ایشان می‌گذارد، یک غریبه و مسیحی به اسم لبنانی، پس از سالیان سال، از کودکی و تا پیری با نهج البلاغه انس داشت، و هنگامی که دست به قلم می‌شود تا درک خودش از علی(ع) را بنویسد، پنج جلد کتاب تحت عنوان«» می‌نویسد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 📺 فیلم کامل درسگفتار را اینجا تماشا کنید. 🆔 @fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💠 مرثیه‌­ای بر رؤیای آمریکایی: ۱۰ اصل تجمیع ثروت و قدرت 🖋نوآم چامسکی مترجم : احمدرضا تمدن، سعید محمدی کاوند دکتر نوآم چامسکی با ارائه ده روش تجمیع ثروت و قدرت نشان می­دهد چگونه سیستم بر در همکاری تنگاتنگ و همیشگی خود با ثروتمندان جامعه، فرصت زندگی درست و مناسب را از مردم این کشور سلب کرده و روز به روز شرایط زندگی مردم را سخت‌تر و پیچیده‌تر می­‌کند. در واقع، دکتر چامسکی به تبیین ناکارآمدی سیستم برای قشر و متوسط آمریکا می‌­پردازد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
📝 | جایگاه زن در قرآن کریم ✍️دکتر محمدرضا کدخدایی 🔰سوره نساء و طلاق (النساء الصغری) از سوره‌های مفصل قرآنی است که در جهت دفاع از هویت، منزلت و حقوق زنان در مدینه نازل شده است. 🔰مسائل مربوط به زنان، اصول خانواده و کودکان از مسائلی است که به صورت صریح، روشن و مکرر در قرآن و از جمله سوره نساء آمده است. با این وجود به لحاظ مشکلات فکری و رفتاری عرب جاهلی درباره زن و اهمیت این موضوع، قرآن کریم افتاء در مورد موضوع زن را به خداوند متعال نسبت می‌دهد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | نقش دین در زندگی اجتماعی (بخش دوم) 👈دکتر باقر پورکاشانی 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💬در پایه‌ریزی نظام ارزشی و منزلتی برای افراد بشر نیز حضور زن و الگوهای زنانه در قرآن کریم بسیار پررنگ است. 💬زن در نقش دختر، مادر، خواهر، همسر، عمه و خاله آیات متعددی از قرآن را به خود اختصاص داده است. 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💠 |نقد مقاله‌ «محمد راوی رؤیاهای رسولانه» 🖋سیدمحمدامین موسوی 🔰وحی از منظر قرآن کریم، امری الهی و غیر قابل تغییر و تبدل توسط غیر خداوند تبارک و تعالی می‌باشد. پیامبر هم حق دخل و تصرف در الفاظ را ندارد و خطا و خطیئه در آن راه نداشته و مصون از تغییر و تبدل ظاهری و باطنی است. قرآن ناشی از علم و حکمت خداوند تبارک و تعالی است و توسط فرشته‌ی وحی بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده و ایشان فقط و فقط طریق ایصال و قرائت کلام الهی بر مردم است . 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 🔸 بخش اول یادداشت را اینجا بخوانید. 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 twitter.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💠 | پیشینه «علم حضوری» در فلسفه اسلامی 🖋میثم شادپور 🔰شاید برای اولین بار، بود که برخی از احکام معرفت شناسانه علم حضوری را خاطر نشان کرد. وی توضیح می‏‌دهد که علوم حضوری خطاناپذیر و خارج از اقسام تصور و تصدیق هستند چرا که در علم حضوری، واقعیت معلوم عین واقعیت علم است و عالِم با اتصال وجودی و یا اتحاد با آن واقعیت، آن واقعیت معلوم را می‌یابد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 🔸بخش اول یادداشت را اینجا بخوانید. 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 twitter.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💠 |دین در عرصه جامعه و تجربه دینی 🖋رضا جوادی مقدم 🔰اجتماع و جامعه که ضرورت رفع نیازهای بشری است، برای حفظ آرامش خود و جلوگیری از بروز و رشد اختلافات، نیازمند عامل قوی و فراتر از محورهای مادّی است که منافع همه شهروندان را تأمین کند. پیامبران و ادیان آسمانی برای همبستگی جوامع گوناگون از عامل فرامادّی یعنی معنویّت و دیانت استفاده کرده‌اند. اجرای شعایر مذهبی در عبادتگاه، عامل وحدت و اشتراک گروه‌ها و طیف‌های مختلفی از هر زبان، قوم، نژاد و ملّیّت شد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 8 دقیقه 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 twitter.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia
💬 | نشانه جامعه دچار بیماری تبعیض چیست؟ ◽️اگر يک جامعه عادل و متعادل باشد قابل بقا هست هرچند مردمش کافر باشند، اگر ظلم و اجحاف در نتيجه تفاوتها و پست و بلندی ها و ناهمواريها در جامعه‌اي پيدا شد آن جامعه باقي نمی ماند هرچند مردمش به حسب عقيده مسلمان باشند! 🆔 eitaa.com/fekrat_net 🆔 twitter.com/fekrat_net 🆔 instagram.com/fekratmedia