هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟
مردمسالاری دینی گویا چندان در فاهمهی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی این دو مفهوم را از درون متناقض و غیر قابل جمع دانستهاند؛ برخی نیز آن را به اسلام عرفی متمایل کرده و کوشیدهاند قرائتی عرفی از اسلام ارائه دهند و برخی هم با قرائت سومی در جمع این دو مفهوم و نظریهپردازی برای چگونگی تحقق آن تلاش کردهاند. حال باید پرسید: «کدام تقریر از مردم؟»
این پرسشی است که دست کم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میان عالمان سیاسی و دینی میدان مناقشه بوده است.
🔰به این منظور، مدرسه علوم انسانی فکرت سراغ چهار جریان فکری مهم در گفتمان انقلاب اسلامی رفتهاست تا روایتی شفاهی از «جایگاه مردم» در اندیشهی ایشان را جویا شود.
🔹حجت الاسلام یزدانی مقدم؛ روایت اندیشهی علامهطباطبایی | یکشنبه ۱۵بهمن- ساعت ۱۶ الی ۱۸
🔸حجت الاسلام مهدیزاده؛ روایت اندیشهی فرهنگستان علوم اسلامی| دوشنبه ۱۶بهمن- ساعت ۱۴ الی ۱۶
🔹حجت الاسلام شباننیا؛ روایت اندیشهی آیت الله مصباح| دوشنبه ۱۶بهمن، ساعت ۱۶ الی ۱۸
🔸حجت الاسلام موسوی؛ روایت اندیشهی امام خمینی(ره)| سه شنبه ۱۷بهمن- سهشنبه ۱۶ الی ۱۸
◀️ میزبان گفتگو: علیرضا داوودی
🔅امکان حضور در نشست به تعداد محدود فراهم است؛ لطفاً جهت ثبت نام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
💠 @Fekrat_Sch
May 11
🔸#یادداشت ا #انتخابات
☑️ تحقق تأثیرگذاری و تحولخواهی در بستر "انتخابات"
🎙حجتالاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی
✔️در گذشته نحوۀ مشارکت مردم در سیاست، ذیل فعالیتهای سختِ نظامی و جنگ قرار میگرفت اما اکنون بستر سهلتری پیداکرده و مردم در شرایط عادی میتوانند با نظام سیاسی همکاری کنند که عمدتاً هم در قالب "انتخابات" است.
✔️ "انتخابات" به عنوان نماد حضور مردم، به دو نکته تأکید میکند؛ اول، چون مردم هستند نظام هم برقرار میماند و دوم، چون هر روز اقتضائات عوض میشوند نظام هم متحول میشود، کارگزاران جدید جایگزین قبلیها میشوند و ایدههای جدید شکل میگیرد.
✔️ انتخابات این کارکرد را دارد که میتواند استمرار، پویایی و در نهایت کارآمدی نظام را تضمین کند؛ نظامهایی که انتخابات در آن برگزار میشود به آسانی سقوط نمیکنند. اگر پهلوی سقوط کرد یکی از علتهایش این بود که انتخابات نداشت و آن چیزی که نظام حاکم میخواست میشد، نه آن چیزی که مردم میخواستند.
✔️ در جمهوری اسلامی با همۀ مشکلات و دشمنیها، اپوزیسیون به معنای واقعی نداریم، علتش هم این است که مردم احساس میکنند به واسطۀ انتخابات میتوانند تأثیرگذار باشند و حاکمیت، چه جناح چپ، چه راست و چه متعادل، از صندوق رأی باید عبور کنند. انتخابات هم فرمایشی نیست، چه بسیار که در دولت مثلاً چپ، راستها پیروز شدهاند و یا برعکس. برای نمونه سال88 که عدهای اعتراض کردند، چهار سال بعد هم آمدند و رأی دادند، زیرا اطمینان داشتند که رأیشان تأثیر دارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
علوم انسانی اسلامی و توتالیتریسم.mp3
8.97M
🎧#صوت ا #علوم_انسانی
☑️ علوم انسانی اسلامی و توتالیتریسم!
🎙احمدحسین شریفی
✔️ نقد سخنان مدعیان روشنفکری و مخالفان سرسخت ایده علوم انسانی اسلامی که معتقد هستند طرح این ایده معلول تفکر استبدادی حاکمان جمهوری اسلامی است! و میتوان مسلمان معتقدی بود اما نه علوم انسانی اسلامی را پذیرفت و نه حکومت اسلامی را!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟ مردمسالاری دینی گویا چندان در فاهمهی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی ا
📌 اولین گفتگوی «فصل مردم» تا ساعاتی دیگر
🔹با حضور حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم
🔰در این نشست پای یک روایت شفاهی از دیدگاه علامه طباطبایی پیرامون جایگاه مردم در نظام سیاسی و حاکمیت دینی مینشینیم.
امروز، ۱۵ بهمن، ساعت ۱۶
@fekrat_net
@fekrat_sch
🌕خودباوری؛ مبنای انقلاب اسلامی
🖋دکتر محسن ردادی
✔️خودباوری ملی این است که ملتی خودش را دارای خصیصه و ویژگی خاص و ممتاز از دیگران دیده و به آن افتخار کند.
✔️در انقلاب اسلامی ایران، مردم، خود را به عنوان ملتی توانمند که قادر به انجام هر کار جمعی است، شناختند. این خودباوری، متکی بر قدرت مردم به وجود آمد که سبب پیروزی سیاسی و ایستادگی در مقابل تمام دنیا بود.
✔️با نگاه کارکردگرایانه میشود به خودباوری نگاه کرد. خودباوری سبب تقویت هویت ملی کشور شد. هر کشور و ملیتی به ماهیتش زنده است. هویت ملی در دوره قاجار و پس از آن در دوره پهلوی بدون هیچ اغراقی ضعیف شده و از هویت ایرانی چیزی باقی نمانده بود.
✔️نتیجه مهم دیگر خودباوری، خلاقیت است. برای اینکه شخصی در حوزه فردی یا اجتماعی بخواهد دست به اقدام جدید و کار خلاقانهای زده و عرصههای جدیدی را فتح کند، به نوعی خودباوری نیاز داریم.
✔️انقلاب اسلامی سبب شد مفهوم خودباوری ملی و بازگشت به خود که در سالهای ابتدایی از سوی رهبران انقلاب مطرح شد، تبدیل به یکی از خصوصیات فرهنگی مردم ایران شود.
🔰 مطالعه و دسترسی بیشتر به متن این گفت و گو از طریق لینک زیر:
🔗 fekrat.net/article/lnk/50027
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟ مردمسالاری دینی گویا چندان در فاهمهی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی ا
🔸#انتخابات
📍هم اکنون در حال برگزاری...
روایت شفاهی
☑️ مردم در اندیشه علامه طباطبایی ره
🔹با حضور حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم
📍فایل صوتی و گزارش متنی این نشست بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار میکند: ☑️ جمهوری متعالیه 🔻بررسی نسبت آزادی و مردم در انقلاب اسلامی با حضور: 👤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#تیزر ا #انقلاب_اسلامی
☑️ انقلاب اسلامی و مسئله آزادی
👤 دکتر شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✔️اگر در مباحثی مانند آزادی، عدالت، دولت و مفاهیم کلیدی و اساسی که ما در حوزه فلسفه سیاسی با آنها درگیر هستیم واجد نظریهای باشیم، خیلی بهتر میتوانیم ابعاد آن را بشکافیم. ما فقدان نظریه آزادی را پس از انقلاب اسلامی احساس میکنیم.
➕این گفتوگو را از «یـوتـیـوب» و «آپـارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ امر اخلاقی حضور در انتخابات
🖋 حجتالاسلام ابراهیم شریفی
✔️اکثر فیلسوفان اخلاق و سیاست بر این باورند که شهروندان وظیفهدارند رأی بدهند؛ حتی زمانی که بهدرستی معتقدند شانس پیروزی برای حزب یا نامزد آنان وجود ندارد؛ همین باعث شده که اکثر مردم تصور کنند وظیفه رأیدادن یعنی حضور در رأیگیری؛ حتی بهاندازه انداختن یک رأی سفید در صندوق آرا.
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار میکند: ☑️ جمهوری متعالیه 🔻بررسی نسبت آزادی و مردم در انقلاب اسلامی با حضور: 👤
1402.11.12 شریف لکزایی.mp3
7.51M
🎧 #صوت ا #انتخابات
☑️ انقلاب اسلامی و مسئله آزادی
👤 دکتر شریف لکزایی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ | #انقلاب_اسلامی
☑️ انقلاب اسلامی؛ بازیگر تغییر نظم جهانی
🎙دکتر احمد نادری
✔️رمز موفقیت عقلانیت تشیع در جهان اسلام و منطقه، قدرت نرم آن است. در منطقه غرب آسیا که برژینسکی آن را «منطقۀ پارهپاره شده با نفرت» مینامد، جمهوری اسلامی و محور مقاومت به بازیگر تمدنی و فعال در تغییر نظم جهانی تبدیل میشود.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
#درسگفتار
«ناگهـان انقـلاب»؛ توصیفی است از ســوی برخی اندیشمندان دربارهی انقــلاب اسلامی ایران، که حاکی از دو ناتوانی است. «ناتوانی از پیشبینی انقلاب اسلامی» و «ناتوانی از تحلیل آن با ساختارهای نظری موجود». همین اعتراف به عدم تشــابه با سایر انقلابهای جهانی سبب شد تا ما در مدرسه نگاه، در مقام مقایسهی انقلاب اسلامی ایران با انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و برخی نهضتهای اسلامی مانند انقلاب الجزایر، نهضت مشروطه و نهضت اسلامی مصر برآییم.
❓آیا انقلاب اسلامی ذیل انقلابهای مدرن صورتبندی میشود؟!
❓نسبت انقلاب اسلامی با نهضتهای اسلامی معاصر چیست؟
❓انقلابهای جهانی چگونه در مسیر انقلابزدایی افتادند؟ درسها و عبرتهای انقلابهای جهانی برای انقلاب ما چیست؟
و ...
| ناگهــان انقـــلاب |
«مــا»، انقلابهای جهانی، نهضتهای اسلامی
🎴شیوه برگزاری: حضورے | مجازے
تعدادجلسات: ۶ جلسه، ۹۰ دقیقهای
زمان: بهمنماه، روزهای ۱۷، ۱۸، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ساعت ۱۵
جهت ثبتنام با شماره تلفن زیر در ایتا یا بله هماهنگ نمایید.
09907629882
🎁 پیش از ثبتنام #تخفیفها را ببینید.
مشاهده تخفیفها
#دهه_فجر
#ویژه_برنامه
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
فکرت
🔸#انتخابات 📍هم اکنون در حال برگزاری... روایت شفاهی ☑️ مردم در اندیشه علامه طباطبایی ره 🔹با حضور
.
💠 مردم در اندیشه علامه طباطبایی بررسی شد
🔰نخستین نشست روایت شفاهیِ «فصل مردم» به بررسی نظرات علامه طباطبایی(ره) درباره نقش مردم در حکومت اسلامی اختصاص یافت.
🔹در این نشست حجت الاسلام یزدانی مقدم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: رئالیسم مدنظر علامه طباطبایی، رئالیسم تعاملی است؛ رئالیسم تعاملی یک رئالیسم ساده وخام نیست زیرا ایشان در نوشتههای خود بارها گفتهاند فهم ما از جهان خارج فیالجمله است و وضعیت کسی خطای در معرفت را قبول نداشته باشد از سوفسطایی هم بدتر است.
🔹وقتی جامعه به وجود میآید تواناییها و قدرتها و تخصص و مهارتهایی پیدا میکند؛ خیلی بیشتر از زمانی که هنوز جامعه تشکیل نشده بود. یکی از چیزهایی که جامعه بوجود میآورد حکومت است بنابراین، به قدرت سیاسی باید ملک اجتماعی بگوییم و به تبع باید این حکومت اجتماعی باشد.
🔹 این حکومت ها کمکم به استبداد گراییدند و مردم به مرور به سمت پادشاهی مشروطه رفتند اما تجربه حکومت پادشاهی مشروطه این بود که پادشاه تا زمانی که ضعیف است مشروطه باقی می ماند و با تسلط و قدرتیابی کامل همان روش استبدادی را در پیش میگیرد بنابراین مردم به سمت حکومت جمهوری سوق پیدا کردند و چه بسا در آینده از جمهوری هم گذر کرده و حکومتی نو بنا کنند.
🔹«رابطه این حکومت با مردم این است که مردم توقع دارند تا حکومت احکام اسلام را اجرا کند و در غیر احکام اسلام با مردم مشورت و نظرخواهی کند.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
#نشست_علمی
🔔 نشریه دیدهبان اندیشه با همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار مینماید:
|تقنین و زیست عمومی|
🖇 با سخنرانی
#روحالله_ایزدخواه
#سید_مجید_امامی
#مرتضی_جابری_مقدم
#امیرحسین_بانکیپور
#میثم_ظهوریان
#مسعود_براتی
#زهرا_عباسپور
#عاطفه_صادقی
#حسین_مهدیزاده
#اسماعیل_نوده_فراهانی
#علی_سعیدی
#یزدان_حبیبی
🔸شیوه برگزاری: حضورے
🔸 سهشنبه ۱۷ بهمنماه، ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰
🔸تهران، میدان بهارستان، خیابان کمالالملک، پلاک ۱۸، روبروی وزارت ارشاد، شورای فرهنگ عمومی کشور
🔰 جهت شرکت حضوری در نشست، به آیدی @m110614 پیام دهید؛ ظرفیت بسیار محدود است.
⚠️ پخش مجازی نشست در لایو کانال «دیدهبان اندیشه» در ایتا انجام خواهد شد.
📌آدرس کانال؛
🆔 @Didebane_andisheh
فکرت
🔴 سومین برنامه #عصر_پرسش ☑️ نقش مردم سالاری دینی در تکوین دولت اسلامی 🔺با تاکید بر تجربه مردمسالا
.
☑️نقش مردم در تشکیل دولت اسلامی حیاتی است
🔸در سومین برنامه عصر پرسش مطرح شد؛ گاهی بحث از چگونگی حکومت کردن شامل جزئیات و قوانین میشود مثل نظام آموزشی و نحو اخذ مالیات؛ اگر در خصوص آنها اسلام حرفی برای گفتن داشتهباشد که باید همان را دنبال کرد اما در مواردی که منطقةالفراغ است حتماً باید به سراغ تجارب و نظرات مشاورین رفت.
🔸میهمان این برنامه از عصر پرسش، حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی، معاون پژوهش مؤسسه امامخمینی (ره) بودند. موضوع این نشست نقش مردم سالاری دینی در تکوین دولت اسلامی با تأکید بر تجربه مردمسالاری دینی در شکلگیری نظام اسلامی بود.
▪️معاون پژوهش مؤسسه امامخمینی (ره) بیان کرد: دولت اسلامی مستلزم نظریه دولت اسلامی است؛ متأسفانه متفکرین بزرگ ما مؤلفههای تشکیل دهنده نظام سیاسی را جدای از هم دیده و بحث کردهاند ولایت فقیه و مسائل حول ولایت فقیه را جداگانه از هم دیدهاند و ارتباط این دو دیده نشده است.
▪️الگوی سیاسی اسلام امر امامت است و امامت انضمامی است، بحث از اینکه چه کسی حاکم باشد بحث را انضمامیتر میکند و به معنایی شاید ما را به ساختارها هم برساند اما بحث بر سر این است که هم مشروعیت حکومت مطرح است و هم مشروعیت قانون و در مشروعیت دنبال شاخص مشرعیت حاکم و قانون هستیم و خود مشروعیت بحث کلان ماست.
▪️اساساً در بحثهای فلسفه سیاسی بیشتر بحثهای کلان مورد توجه است و به موضوعات جزئی و خرد نمیرسیم لذا از جزئیات ساختار یک حکومت بحث نمیکنیم و شاید سرّ این مطلب این باشد که فلسفه سیاسی اصلاً چنین مأموریتی ندارد.
▪️اگر مراد از چگونگی حکومت کردن، ساختار باشد، میتوان گفت که ولایت فقیه در منطقةالفراغی که اسلام در مورد موضوعات آن نظری ندارد از مشاورین یا تجربیات کمک بگیرد.
▪️در خصوص نقش مردم در حکمرانی اسلامی باید گفت؛ غیر از اینکه مردم در تشکیل و استمرار آن نقش دارند در چگونگی حکومت کردن هم نقش دارند مثلاً اگر حاکمی بخواهد عدالت اقتصادی یا عدالت آموزشی را رقم بزند نقش مردم در رسیدن به آن هدف پررنگ است.
▪️بهعنوان مثال مقام معظم رهبری میفرمایند انتخابات حافظ اسلامیت نظام است نه جمهوریت آن؛ یعنی اینکه نوع کنش مردم است که تعیین میکند دولت اسلامی شکل بگیرد یا نگیرد. اگر امروز برای تشکیل دولت اسلامی نقص داریم قطعاً مردم در این قضیه هم نقش دارند و در آن سهیم هستند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#یادداشت ا #انقلاب_اسلامی
☑️ خواص در نقش شتابدهنده
🖋رسول سنائی راد
✔️خواص یا نخبگان جامعه، همان افرادی هستند که با برخورداری از سطحی نبوغ و حکمت، دارای قوه درک و تشخیص بالاتری بوده و فضا و جو پیرامون آنها هرچقدر هم سنگین و غلیظ باشد، مقهور و تابع نمیشوند.
✔️جانمایه اصلی برای قرار داشتن در جمع خواص آگاهی حکیمانه و قدرت و تشخیصی است که صرفاً با سواد و پایگاه اجتماعی و جایگاه دیوانی و حاکمیتی حاصل نمیآید و به قشر و صنف خاص اجتماعی هم ربط و نسبت ندارد.
✔️هرگاه دشمنان کشور و ملتی بخواهند زمینه پیروی و اطاعت را فراهم و سلطه خود را اعمال نمایند کمهزینهترین و مؤثرترین شیوه ممکن، فریب و همراهسازی خواص یا بیاعتبارسازی آنان است و چنین شیوهای در دوران استعمار فرانو، بیشتر از گذشته کارایی و کاربرد دارد، چرا که خواص نقش پیشرو، الگو و شتاب دهنده را داشته و میتوانند توده مردم را با آگاهی درست یا آگاهی کاذب، به هدایت یا گمراهی بکشانند.
✔️راه سوم مواجهه با خواص خنثیسازی یا سرگرمسازی آنان است که از ایفای نقش در شرایط لازم بازمانده و برکنار و بیخیال نسبت به حوادث و تحولات به خود مشغول باشند.
🔰 مطالعه و دسترسی بیشتر به متن یادداشت از طریق لینک زیر:
🔗fekrat.net/article/lnk/51034
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت ا رادیو فکرت
فکرت
🔸رسانه فکرت برگزار میکند: ☑️ کاربست علوم انسانی در مردم سالاری دینی با حضور: 👤 حجتالاسلام دکتر ع
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ جریان حق بدون پشتوانه مردم به ثمر نمیرسد
🖋 حجت الاسلام دکتر عسگر دیرباز
✔️اگر ما جریان حقی داشته باشیم؛ ولی اکثر مردم برای اقامه این حق همراهی نکنند کاری از پیش نمیبریم پس فرمایش حضرت آقا که میفرمایند «مردم همه کارهاند» واقعا مردم همه کاره هستند. اگر مردم پای کار نباشند حکومتها برای بقای خود متکی به اجانب و بیگانگان میشوند مثل حکومت سابق.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
📂عناوین گفتارها و یادداشتهای پرونده «تا انتخاب» در وبگاه فکرت:
۱) نقش تأسیسی مردم در جمهوری اسلامی نباید نادیده گرفته شود
حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده
🖇لینک مطلب
۲) خودآگاهی تمدنی شرط تحقق مردمسالاری دینی است
حجت الاسلام دکتر امیرمحسن عرفان
🖇لینک مطلب
۳) جریان حق بدون پشتوانه مردم به ثمر نمیرسد
حجت الاسلام دکتر عسگر دیرباز
🖇لینک مطلب
۴) قدرت مدنی نظام در گرو مشارکت بالای مردم در انتخابات است
دکتر مسعود معینیپور
🖇لینک مطلب
۵) نقش مردم در انقلاب اسلامی تشریفاتی نیست
آیتالله رفعتی نائینی
🖇لینک مطلب
۶) در نقد مشروعیت پلکانی حکومت اسلامی
معصومه پازکی
🖇لینک مطلب
۷) چرا اصرار بر حضور انتخاباتی؟
قدرتالله غلمانی
🖇لینک مطلب
🖌 پرونده «تا انتخاب» آماده دریافت یادداشت نخبگان حوزوی و دانشگاهی است. ارسال به آیدی زیر:
📍@Rahmani
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#این_یادداشت_را_بخوانیم
🔴 قدرت گفتمانسازی چگونه در رسانه شکل میگیرد؟
🔸سؤال این است که رسانهها تا چه میزان موضوعات کلیدی مبارزات انتخاباتی را پوشش و آن را تبدیل به دغدغه اصلی مردم میکنند؟
🔻خروجی تحقیق در اینباره، همبستگی بالایی بین تاکید نسبی رسانهها و باورهای رأیدهندگان درباره اهمیت مسائل انتخاباتی نشان داد که حاکی از تأثیر تبلیغات رسانهای بر تصمیمگیریهای ملی بود.
🔻حاصل این پژوهش که توسط دو استاد دانشگاه آمریکایی بنامهای «ماکسول مککامبز» و «دونالد لوئیس شاو» انجام شد به نظریه گفتمانسازی یا Agenda Setting Theory و یا برجستهسازی عنوان گرفت.
🔻نوک پیکان نظریه مذکور بر پر رنگشدن مسائل سیاسی در رسانههای خبری را نشانه میگرفت که قصدی جز جذب عامه به اغراض سیاسی بازیگران رجال مملکتی نداشت.
🔻آنچه قطعی است این است که پوشش رسانهای بر اولویتهای موضوعی انواع برنامههای سیاسی تاثیر میگذارند اما هنوز این سوال وجود دارد که رسانهها در چه شرایطی میتوانند توجه سیاسی را به مسائل جذب کنند؟
🔻سیاستمداران با استفاده از تسلط خود بر چرخه اخبار یا سواری بر موج، سعی در ایفای نقش یک سیاستمدار فعال، پاسخگو و نگران پیش چشم دنبالکنندگانشان دارند. آنان فقط حواس کاربران را به خود متمرکز نمیکنند بلکه توجه سایر رسانهها مخصوصا روزنامهنگاران را به شبکههای اجتماعی مثل توییتر جلب میکردند.
🔻در ایران هم یک شرکت تحقیقاتی تحلیل داده به مدیریت دکتر «میثم علیزاده» پژوهشی با عنوان«برآورد قدرت سیاستمداران، رسانهها، سلبریتیها، اپوزیسیون و مردم در گفتمانسازی موضوعات مرتبط با کرونا» انجام داد که یافتههایی همانند تأثیرپذیری رسانههای خبری داخل و عموم از توییتهای سلبریتیها ارائه میکرد.
🔻سوای از فهم قدرت گفتمانسازی در شبکههای اجتماعی، باید بدانیم افراد برجسته همانند سیاستمداران یا سلبریتیها قادر به تغییر گفتمانهای رسانههای سنتی بنابر موضوعات موردنظرشان نیز هستند.
🔻در سال 2022 بهعنوان یک پژوهش بزرگ تحت عنوان «شبکههای اجتماعی و گفتمانسازی سیاسی» توسط چند متخصص علم داده و علوم سیاسی با مطالعه موردی انتخابات سوئیس انجام شد که با تمرکز بر سه منبع داده توییتری، روزنامهای و بیانیههای احزابی منتشر شد.
🔻نویسندگان مقاله با بررسیهای ماشینی خود اعلام کردند که بستر شبکههای اجتماعی، برای اغراض و ارتباطات سیاسی مناسب است؛ سوشال مدیا تعداد و انواع بازیگران بالقوه گفتمانسازی را افزایش میدهد و این که ما شاهد کاهش نقش رسانههای سنتی در برجستهسازی موضوعات و یا تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی بر روند آن هستیم.
🔻اگر تا دیروز بحث روی روزنامه، تلویزیون و سایتها بود اکنون بحث بر میزان تاثیرگذاری سوشال مدیا بر مردم و حتی سایر رسانههای سنتی است.
🔗 متن کامل
#انتخابات
#مجلس #مجلس_خبرگان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
📍کدام تقریر از مردم؟ مردمسالاری دینی گویا چندان در فاهمهی عمومی جای خود را پیدا نکرده است. برخی ا
🔸#انتخابات
📍هم اکنون در حال برگزاری...
روایت شفاهی
☑️ مردم در اندیشه امام خمینی ره
🔹با حضور حجت الاسلام سیدمهدی موسوی
📍فایل صوتی و گزارش متنی این نشست بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛