eitaa logo
فِي الحِکمَة
942 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
فِي الحِکمَة
🎤 گزیده ای از بیانات #علامه_حسن_زاده_آملی 🔴اهمیت حفظ و پاسداری از #انقلاب_اسلامی http://eitaa.com/j
🔹الان تکليفي به دست ما آمده و آن حفظ جمهوري اسلام است. 🔹حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران حفظ حقيقت قرآن است: 1⃣به جهت التزام و نحوه تعلق بين حقيقت قرآن و نظام جمهوري اسلامي ايران، قتل عام جبهه ي کفر مسلمين را(أعني جبهه مقاوت را)، موجب تنومند شدن و تعاضد شجره ي طيبه ي انقلاب خواهد شد و نه تضعيف آن همانطور که در حکمت قتل عام فرعون آمده((و کان حکماء الزمان أخبروا فرعون أنّ هلاکه و هلاک ملکه يکون علي يدي مولود يولد في ذلک الزمان. فأمر فرعون بقتل کلّ من يولد من ابناء بني اسرائيل حذرا ممّا قضي اللّه و قدر. و لم يعلم أنّ لا مردّ لقضائه و لا معقّب لحکمه. فکان ذلک سببا لإجتماع تلک الأرواح في عالمها و انضمامها الي روح موسي...فتقوّي بهم، و اجتمعت فيه خواصّهم، و اعتضد بقواهم...))،(نقد النصوص في شرح نقش الفصوص،ص269)؛ پس روشن شد که درخت انقلاب روز به روز تنومند تر از گذشته ميگردد و دماء شهدا نه تنها موجب تضعيف نيست که مايه ي تعاضد است. پس آمريکا هيچ غلطي نميتواند بکند. 2⃣التزام مذکور مستدعي ثمره ي اسلام بودنِ انقلاب است. لذا نتيجه ي دعوت انبياء در قرون ماضيه اکنون انقلاب اسلامي است و زمين خوردنش موجب لعن جميع انبياء من الاولين و الآخرين(عليهم السلام اجمعين و صلي اللّه علي آخرهم) و سيلي سختي بر اسلام خواهد بود. 3⃣التزام مذکور مستدعي محفوظ و مصون بودن انقلاب از طرف حق متعال ميباشد، لذا هيچ جبهه خارجي توانايي تضعيف آن را ندارد چه رسد به شکست. آنچه موجبات ويراني است اشاعه فحشا و پايه ريزي مباني ليبرال (از نيهيليسم و اومانيسم و فمنيسم و سکولاريسم و...) بين دانشگاهيانِ نوپا (بعنوان قشر به اصطلاح فهميده جامعه) و مستتبع آن تزريق احکام منحوس ليبرال در جامعه بين آحاد مردم است. 4⃣در خصوص رهبر محترم چنين جامعه اي مطالبي است که از ماسبق متفرع ميباشد و عاقل را اشاره کافيست، فتامل. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 / / : 🔹درعطای ذاتی چون معطي اسماي ذات است و اسماي ذات مطلق اند گیرنده نیز باید مطلق باشد(که اطلاقش نسبي است نه نفسي)لذا عبد باید به جائی برسد که از عبودیت همه اسمای جزئی برهد و عبد «اللّه» باشد و به تعبیر دعای ماه رجب که می فرماید:((لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک))؛ یعنی هیچ فرقی بین معطی و آخذ نیست مگر این که او مولاست و این عبد؛ و اگر اينطور نبود، دیگر عبدالله نخواهند بود. و نمی تواند از «اللّه»(که مطلق است) اخذ فیض نماید. 📋نکته: هرچه تاثير مرآتيتِ مرآت کمتر باشد، مستدعي تجلي کامل تر از متجلي است. و از اين مقام تعبير به ميشود. 📋نکته: بدين جهت به تجليات ذاتي تجليات برقي گويند که همچون برق آني بود و دوام ندارند. و عدم دوام اين تجليات به جهت ذو شأن بودن عبد است، که شأنيت خلقي عبد اجازه دوام را نميدهد. 📋نکته: هر شخص تحت سلطنت اسمي از اسماي حق است و هر اسمي بعد از نکاحات با اسماي ديگر، اسماي جزيي ديگري را ايجاد مينمايد و شخص پس از گذر از سلطنت اسماي جزئيه و رهايي از رب مقيّد، عبد اسمي از اسماء ذات و عبد مطلق ميشود(اين اطلاق نسبي است). 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 / : 🔹همانطور که در دنيا بازار هست. و هرکس به اندازه سرمايه اي که دارد، ميتواند خريد کند. در عالم آخرت هم بازار هست. در بازار آخرت صوري وجود دارد. که با توجه به سنخيت و سرمايه و ميل و تناسب، خريداري ميشود. چيزي جز علم و عمل و ملکات، سرمايه ي خريدار نيست. 📋نکته: وجه تسميه بازار به اين است که خريدار ميخرد، و فروشنده باز ميآورد. 📋نکته: خواستگاه اين صور، عالم مثال و خيال(هستي شناسانه نه معرفت شناسانه)است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 1⃣ : از آنجهت که فقها مشهور به اقامه ي ظواهر هستند مشبّه به (ع) و امت موسوي هستند. زيرا فقط قولا قائم ظاهر افعال، و اظهار ارکان شرع، همراه بعضي اسرار باطني براي عوام هستند، کما کان موسي(ع). 2⃣ : از آنجهت که حکما قائم به اقامه ي و مراتبش هستند مشبّه به (ع)و امتش هستند. زيرا بوسيله مرتبه ي فعل(برخلاف فقها که مخصوص مرتبه قول و ظاهر بودند) قائم افعال باطن هستند. حکما، فقط بوسيله فعل، اظهار ميکنند ارکان شرع و بعضي احکام ظاهري شرع را براي خواص، کما کان عيسي(ع). 3⃣ : از آنجهت که عرفا قائم به اقامه ي و مراتبش هستند مشبّه به (ص)و امتش هستند. زيرا قائم به مرتبه احوال باطنه، در واقع در مقام اظهار شرع براي خاص الخاص بوسيله حقيقت است. حقيقت امر يعني همانطور که در نفس الامر هست. رعايت کننده هر دو طرف(ظاهر و باطن)،حاوي هر دو مرتبه هستند همانطور که حضرت رسول(ص)اينطور بودند....((شريعت رود و حقيقت درياست)). 🔸نتيجه: پس فقها اطراف نحر در حال طواف هستند. و حکما در دريا بر کلک(قايق کوچکي که از تخته ميسازند و اندازه کوچکي دارد)غواصي ميکنند و عرفا بر کشتي نجات در دريا سير ميکنند. 📚نص النصوص، ج1، ص105. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔹آيت اللّه سيد علي قاضي رضوان اللّه تعالي عليه: خوشحال کردن انسان محزون، چه با بذل مال، چه با سخن نيکو، چه با کنار او نشستن، گناهان را پاک ميکند. 🆔 @felhekmat
naqd_nosos-ar.pdf
13.67M
🔹 فوق العاده في شرح نقش الفصوص از جامي. 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔹 #کتاب فوق العاده #نقد_النصوص في شرح نقش الفصوص از جامي. 🆔 @felhekmat
💠توضيحي درباره کتاب: 🔸 ، شرح مختصر کتاب ، بدست شيخ اکبر است. جامي که شارح نقش الفصوص است، گلچيني ( نقد به معناي جدا کردن سره از ناسره ميباشد ) از کلام بزرگان همراه با شرح و توضيح ذيل عبارات شيخ اورده. 🔹در سير تحول شرحهايي که بر فصوص نگاشته شده، شرح جامي حدوسط بين اجمال و تفصيل (از لحاظ مباحث نظري و هم از لحاظ مباحث لفظي و دستوري) است. بهترين گلچين از لب مطالب عميق عرفاني است. 🔸با توجه به سير شروحِ ، اين کتاب بين شروح متعدد بهترين شرح براي عزيزاني است که هنوز به تمام رموز مکتب شيخ وارد نشده اند. 🆔 @felhekmat
💠 : 🔸عارفان سفر معنوی را دارای چهار مرحله می دانند؛ این مراحل به معروف است: 1⃣ : سفر از خلق به سوی حق است؛ به این معنا که سالک در این مرحله باید حجاب های ظلمانی و نورانی بین خود و بین حقیقت ازلی و ابدی را بردارد؛ به بیان دیگر، سالک در اثر ریاضت هایی که به جان می خرد، به تدریج عشق سوزانی در قلب وی به حق تعالی ایجاد می شود و این عشق در شدیدترین مرحله به فنای عارف و وصال او با حق تعالی می انجامد. 2⃣ : سفر از حق به سوی حق و با حق است. در این سفر سالک در صفات خدا سیر می کند؛ تا این که به مقام مشاهده همۀ کمالات خدا (آن مقدار که برای انسان ممکن است) نائل می شود. 3⃣ : سفر از حق به سوی خلق و با حق است. سالک در این مرحله در مراتب افعال حق و در عوالم جبروت، ملکوت و ناسوت سیر می کند؛ یعنی ذات و لوازم این عوالم را مشاهده می کند. 4⃣ : سفر از خلق به سوی خلق و با حق است. در این سفر سالک اطلاعات کاملی از امور تمام مخلوقات به دست می آورد. 📋نکته: آنچه آمد صورت و تعريف کلي از اسفار بود. اطلاع دقيق و مفصل اسفار اربعه را بايد از کتابهاي مفصل خواست. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔆 #فصوص_الحکم در بيان اکابر: 🔅 #صدر_الدين_قونوي: چون کتاب فصوص الحکم از نفيس ترين و گرانبهاترين کت
🔰أقول: 1⃣اعلي درجات علم به شي آن است که شخص وصل به درياي علم و حضرت علميه شود. و علم به عين ثابت شي پيدا کند. براي واصلين به اين مقام امر مجهولي باقي نميماند تا با بازنگري و تجدد علم سابق معلوم گردد. و همچنين اگر اين مرتبه از علم حاصل شود، تمام ابعاد شي را تحت پوشش قرار ميدهد زيرا که احاطه به شي پيدا شده. 2⃣پس از مقدمه سابق ميتوان به عنوان کتاب فصوص الحکم پرداخت:لفظ الحکم ميتواند اشاره به حکمت حق تعالي از ايجاد عين خارجي هر نبيّ (کلمه) و لفظ فصوص اشاره به اقتضائات و نقوش حک شده بر همان عين باشد. و اللّه العالم. 3⃣ چون "عموم" ديگر اعيان (اعيان رعيت) تحت عين هر نبيّ قرار ميگيرد، با تفريعِ اصولِ هر کلمه اي که مندرج در کتاب فصوص الحکم است، ميتوان به مشارب افرادِ رعيت و امور مخصوص بدانها، علم پيدا کرد. و اين است معناي تفريع اصول و غرض شيخ، نه آنکه محقق قيصري(ره) فرموده اند. 4⃣ نويسنده بفداي کلمه اي که فصوص الحکمِ چهارده وجود نازنين_أعني معصومين(عليهم السلام)_از اولين تا آخرين، بر صفحه قلبش نازل آيد. 📋نکته: حق متعال عين ثابت ندارد و تخصصا خارج از موضوع ميباشد. 📋نکته: ظهور خارجي و مظهر داشتن، از اقتضائات لاينفک برخي اسماء هست لذا تعبير حکمتِ حق از ايجاد، اشاره به منظوري ديگر دارد،فتامّل. 📋نکته: علم به عين ثابت حضرت ختمي(ص)از راه احاطه، براي جميع رعيت محال و ممتنع است. مگر به اندازه اي که حضرتش خود اِخبار بفرمايند. و روشن است که اين کتاب صادر از حضرت ختمي(ص) و نازل به ابن عربي است؛فتامّل. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
رسالة الولایة.pdf
418.6K
🔹متن شريف و عزيز القدر و عظيم الشأن و محترم از ره. 🆔 @felhekmat