فِي الحِکمَة
خدا، خداي آدمهاي خلافکار هم هست... 🆔 @felhekmat
توجيه و تفسير اقوال مندرج در تصوير به بيان فلسفي و عرفاني:
1⃣آدمها به خوب و بد تقسيم نميشوند. سخن صحيح آن است که يک انسان داريم و يک شِبهِ انسان؛ با اين حال بين عوام الناس دائر است که شبه انسان را تقسيم به خوب و بد ميکنند در حاليکه لافرق بين محسنينهم(عند العوام) و بين عباد الاصنام الا في الفظ(في الحقيقة) که يکي را مسلم خوانند و ديگري را کافر. به بيان آخر بين افراد جسمانية الحدوث باهمديگر تقريبا هيچ تفاوتي نيست.
2⃣به تعبيري خدا(حق نه ربّ) يکيست نه آدمهاي خلافکار و درستکار يکسانند. خداي رسول اللّه ص هيچ تفاوتي با خداي ابوجهل ندارد و خداي هردو يکيست. و به اين ترتيب تجليات الهي بطور کاملا يکسان بر عين ثابتِ هر فرّ و برّي نازل ميشود. اما افراد به حسن اختيار و سوء اختيار به تجليات الهي قيد ميزنند.
3⃣چون خدا فاعل بالقصد نيست لذا مبرّي از فرق گذاشتن بين بندگانش هم هست.تامل.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #خلع_بدن در کلام #ميرداماد:
روح انسانى بايد بمرتبتى رسد كه بتواند معاينه عالم محسوس را با مشاهده عالم غيب در هم آميزد و قادر باشد از بدن مخلوع شود و بندهاى طبيعت را در هم شكند تا اينكه باتّصال و اتّحاد عالم قدس ملكوت نائل گردد و با ارواح مقدّسهاى كه از مشارق نورانى، پرتو نورانيّت خود را بروى مىافشانند محشور و همراز گردد. احدى را اذن دخول در ساحت روحانيّت اوليا نيست مگر آنكه قدرت منفك شدن از طبيعت و تخليع جسم را بدست آورده باشد، تا حدّى كه بتواند جسم خود را مانند پيراهنى در بر كند يا از خود دور سازد و برهنه شود.
📚الرواشح السماوية
📚 القبسات،،ص۱۰۰
______________________________________
🔰اقول:
1⃣اگر محيي خبير در اين مقام بدون اذن ولي مشاهداتش را براي اغيار بازگو کند علمِ حيّ او مائت و تبديل به صور ذهنيه ي بي جان ميشود. و صور ذهنيه ي بي جان محکوم به نسيان و فراموشي هستند؛ لذا کتمانِ سرّ دستوري عام براي تمامِ سلاک است.
2⃣با مشاهده ي ملکوتِ اشياء سالک داراي علم تاويل شده و با رجوع ملکوت اشياء به صورِ ملکيِ آنها اصطلاحا تعبير کرده است. "متمکن" در اين مقام در هر شي خارجي وجهه ي حقاني آن را مشاهده ميکند و با هر شيئي به سمت جانان رهنمون ميشود و اينگونه تمام اشياء را رسولانِ حضرت جانان ميابد زيرا فناء تمام اشياء برايش ظهور کرده.
#خلع_بدن #عرفان_عملي
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #تفسیر_انفسی : 📜 اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ
⚜بعنوان تتمه و تکميل پست قبلي کلام شيخ اکبر در اين مقام تقديم ميشود:
💠 سنخيت و تناسب علم با بهشت و جهل با جهنم:
بدان که حق تعالي در روز قيامت جهلِ مومنِ مقلدِ عالِم در اين دنيا را به کسيکه به امور دقيق داناست اما مومن نيست ميدهد و او به جهت همين جهل وارد آتش ميشود چون از اهل آن است اما آتش، عالمان را نميپذيرد و از ديگر سو علمِ آن شخصِ دانا را به مومنِ جاهل ميدهد و بدين صورت آن مومن، وارد بهشت ميشود چون بهشت، خانه ي جهل نيست. پس چون مومنِ ابلهِ مقلد، جهلي را که در او بوده است در آن عالِم(غير مومن)ميبيند از آن صفت و زشتي آن به خدا پناه ميبرد و خدا تعالي را بر نعمتي که بدو ارزاني داشته است سپاس ميگويد که چگونه او را از آن لباس(لباسِ جهل) که در آن بود بيرون آورد و خلعت يعني علمِ آن عالِمِ(غير مومن)را بدو پوشاند. از سوي ديگر آن عالِم(غير مومن)به او مينگرد و پيوسته حسرتي بر حسرتهايش افزوده ميشود. و ميداند که دار آخرت، خود، اين حقيقت ها را اقتضا کرده است سپس ميگويد:((يا ليتنا نردّ و لا نکذّبَ بآياتِ ربنا و نکون من المومنين))؛(انعام،27)... .
📚کتاب المعرفة، مسئله188.
#طينت #عدم_مجعوليت_اعيان_ثابته
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
◾️به مناسبت سالگردِ ايامِ وقايعِ کوچه ي بني هاشم:
🔹من عرف فاطمة (سلام اللّه عليها) حق معرفتها فقد ادرک ليلة القدر.
🔹انا انزلناه في ليلة القدر... .
🔹نظر مفسران درباره مرجع ضمير هاء در واژه ي انزلناه گوناگون است. اما در اين بين حضرت آيت اللّه شاه آبادي(ره)مرجع ضمير را علم حق متعال ميدانند. به اين ترتيب شب قدر ظرف نزول علم حق متعال و قرآن صامت است. همينطور هم حضرت صديقه طاهره مطهره زکيه مبارکه رضيه مرضيه، عصمت اللّه الکبري فاطمة الزهراء که ابي و امي و اخي و مالي و روحي له الفداء، ظرف نزول يازده قرآنِ ناطق است لذا مروي است که((... لو لا فاطمة لما خلقتکما)).
پس اگر چنانچه طبق فرموده ي حضرت آيت اللّه شاه آبادي(ره)مرجع ضمير را علم حق بدانيم مطلب اين چنين ميشود که شب قدر مجلايِ تمام فيض حق متعال از عالمِ اوليا به عالمِ دنيا ميشود که اگر شبِ قدري نبود هيچ فيضي نازل نميشد و اگر اين تنزلِ فيض تا اسفل رخ نميداد و قوس نزولي نبود طبيعتا عالمِ دنيايي هم وجود نداشت(تمام فيض حق دفعتا در شب قدر نازل ميشود و در طول سال تدريجا بين موجودات انتشا پيدا ميکند). همينطور مادر معصوم(سلام اللّه عليها) مجلاي تمام فيضي است که حق متعال به نحو انزال از عالَم اوليا به عالم سفلي نازل فرموده است که لولا فاطمه(سلام اللّه عليها)لما خلتکما.. .
◾️متن مشوش آمد تا بيروني بگريزد، اما چند نکته براي تانيس دلِ آشنا:
1⃣ تو ميداني که کلام شريف الهي در هر يک از عوالم وجوديه مطابق با آن عالم نامي دارد و در احديت مطلقه به آن قرآن گويند.
2⃣ تو ميداني که علم حق به ذات و صفات و اسماء و لوازم اسماء و لوازمِ لوازمِ اسماء عين ذاتش است، فثبت امران الاول انزالِ هويت غيبيه و سريانِ و ما امرنا الا واحدة و ظلّ هويت غيبيه؛ والثاني أنّ هي سلام اللّه عليها امّ أبيها. يتأمل.
3⃣گرچه زهراء و مضي است لکن فاطمه هم هست و کسي را به کنهش راه نيست.
#فاطمة_الزهراء #امّ_ابيها
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔸انسان کارخانه اي است که معاني را ميگيرد و در عالم خيال بصورت اشباح و اشکال در مياورد همانطور که اين
💠 #انسان_کارخانه_الهي:
اي درويش عالم دو چيز است، نور و ظلمت يعني دريايِ نور است و دريايِ ظلمت. اين دو دريا در يکديگر آميخته اند، نور را از ظلمت جدا ميبايد کرد تا صفات نور ظاهر شوند، و اين نور را از ظلمت اندرونِ حيوانات، جدا ميتوانند کرد از آنجهت که در اندرونِ حيوانات کارکنان اند و هميشه در کاراند؛ و کار ايشان اين است که اين نور را از ظلمت جدا ميکنند. اول غذا در دهان نهادند، دهان کار خود را تمام ميکند و به معده ميدهد و معده کار خود تمام ميکند و به جگر ميدهد، و جگر کار خود تمام ميکند و به دل ميدهد، و دل کار خود تمام ميکند و به دماغ ميدهد. چون به دماغ رسيد و دماغ کار خود تمام کرد و عروج تمام شد و نور از ظلمت جدا گشت و صفات نور پديد آمدند و حيوان دانا و شنوا و بينا گشت و اين اکسير است و حيوانات دائم در اکسيرند و آدمي اين اکسير را به نهايت رسانيد، و اکسير اين است که آدمي ميکند به هر چيزي که ميخورد جان آن چيزها ميستاند و زبده و خلاصه ي چيزها ميگيرد. يعني نور را از ظلمت چنان جدا ميکند که نور خود را کماهي ميداند و ميبيند. و اين جز در انسان کامل نباشد.
📚کتاب الانسان الکامل،رساله اول، فصل دهم.
______________________________________
📋نکته:
آنچه #عزيز_الدين_نسفي (ره) در تصنيفش آورد فقط شامل سير صعود است و در اين قسمت اشاره اي به سير نزول و اصطياد انسانِ کامل مَر صور را، نشده است. پس اجمالِ سير نزول را از پستِ ريپلاي شده بايد خواست.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #انسان_کامل: إعلم، أن کل شي طالب لکماله، و کمال کل شي هو اصله، فکل شي طالب لأصله و يرجع اليه. و ا
💠مقاماتِ انسان از تحصيل مراتب قلب حاصل ميشود:
1⃣اولين منزل از منازل قلب نفس است که به منزله ي بيت انسان ميباشد، و سفر، خروج از بيت بسوي خدا و رسولش ميباشد((و من يخرج من بيته مهاجرا الي اللّه و رسوله ثمّ يدرکه الموت فقد وقع اجره علي اللّه...)). براي نفس نيز مقاماتي است، نفس منغمر در عالم طبيعت و مبعّد عالم آخرت داراي خصوصياتي است که مهم ترين آن عدم استفاضه از اشراقات رحماني و ناتواني از ادراک معاني ميباشد و خيالشان واجد هيچ نورانيتي نيست.
2⃣مرتبه ي ديگر اتصال به عالم ملکوت و استفاضه از حقايق نوريه ميباشد؛ که از اين مقام تعبير به #قلب شده است.( #فتح_قريب)
3⃣مرتبه ي ديگر ارتقا و بلوغ قلب به مقام عقل و ادراک روح است. صعودِ قلب به (( #قاب_قوسين)) و #قرب_نوافل با: 1_سير محبّي. 2_حصول اسماء و ظهور تجليات اسماء بر قلب سالک؛ است. در اين مقام حقيقت قلبيه به احديت جمعيه واصل ميشود و مستعد قبول تجليات الهي و فيضِ جمعي کماليِ احاطي ميشود. ( #فتح_مبين / تقدم سلوک بر جذبه)
4⃣مرتبه ي بعديِ قلب، (( #أو_أدني)) و قرب فرائض است. در اين مقام، قلبِ سالک چنان وسعتي ميابد که آسمانها و زمين آن گنجايش را ندارند. اين مقام، مقامِ امانت و استخلاف است؛ از اين مقام تعبير به #حق_مستجن ميشود. در اين مقام قلب سالک محلِ حق ميشود و چون تمام ديگر اعضا و جوارح تابع قلب هستند لذا سمع و بصر و يد و... عبد، ميشود سمع و بصر و يد و... حق. ( #فتح_مطلق / #سير_محبوبي / تقدم جذبه بر سلوک)
______________________________________
📋نکته:
در عرف عرفان قلب ظرف علم و ملکوت سالک است. لذا هرچه صفاي قلب بالاتر رود و نفس از کدورات دورتر شود گنجايش اين ظرف بيشتر خواهد شد.
📋نکته:
قلب آنأ فآنأ بواسطه پذيرش تجلياتِ اسماء جمالي و جلاليِ حق در تقليب و انقلاب است. لذا از آن به قلب تعبير ميشود.
📋نکته:
وسعتِ قلبِ عارف از رحمت حق بوده لکن خودِ قلبِ عارفِ کامل وسيع تر از رحمت حق ميباشد. زيرا رحمت حق گنجايش اسم اللّه را ندارد، در حاليکه قلبِ عارفِ کامل پذيراي همه اسماء و همان عرش اللّه است.
#طرح_درس
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
توفیق_التطبیق_فی_اثبات_أن_شیخ_الرئیس
17.93M
🔹 #کتاب توفیق التطبیق فی اثبات ان #الشیخ_الرئیس من الامامیة الاثنی عشریة.
🔸مولف: #علي_ابن_فضل_اللّه_الجيلاني
🆔 @felhekmat
💠 فقه جوارحي و #فقه_روحاني:
🔹و بالجمله چون قدم در اين مرحله نهاد:اول چيزيکه او را لازم است علم به احکام طب روحاني است که مصالح و مفاسد و فضائل و رذائل و دقايق و خفايا و حيل مکايد نفس و ساير جنود ابليس را بداند؛ و اين فقه نفس است؛ چنانچه فروع فقه جوارح است و معلم فقه نفس عقل است، چنانچه معلم فقه جوارح فقيه است. و حديث ((العقل دليل المؤمن)) و حديث ((إنّ للّه علي الناس حجّتين ظاهرة و باطنة اما الظاهره فالرسل و الانبيا، و أمّا الباطنة فالعقول)) به اين دال است.
🔹لکن چون اکثر عقول بواسطه دخول در عالم طبيعت و مکاوحت جنود وهم و غضب و شهوت مکدّر، و از درک مکائد جند الشيطان و طريقه غلبه بر ايشان قاصر لهذا در اين مرحله نيز رجوع به شرع و قواعد مقرره در آن، چنانکه فرموده است ((بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق)) ناچار است.
🔹پس طالب را در اين مرحله نيز رجوع به راهنما يا خليفه و نائب آن يا فهم از کلمات آن چاره اي نيست. و استنباط اين مرحله و استخراج دقائق آن و شناختن امراض نفسانيه و معالجات آن و مصالح و مفاسد و مقدار دواي هر شخصي و ترتيب معالجه آن بخصوصه در انجام آن ضرور است، چونکه امريست بسي خفي و صعب و دقيق. و صاحب اين استنباط را عقلي بايد تمام و نظري ثاقب و قوه اي قويّه و ملکه اي قدسيه و علمي غزير و سعيي کثير، و به اين سبب حصول اين علم قبل از عمل به آن امريست متعسّر بلکه متعذّر. لهذا طالب را چاره اي از رجوع به راهنما يا قائم مقام او که تعبير از او به استاد يا شيخ ميشود نيست.
🔹و همچنانکه از براي استادِ فقهِ جوارحي شرائطي است مقرره، و رجوع[اشخاص] به آن[استاد] قبل از معرفت به آن[شرايط] جايز نيست، و بدون آن[معرفت به جامع الشرايط بودن]عمل[ ِ اشخاص]باطل است، همچنين در #فقه_نفس و #طب_روحاني نيز چنين است. و معرفت استاد در اين فن اصعب و شرايط آن اکثر است.
🔹و فرقي ديگر هست ميان استاد فقه جسماني که فقيهش خوانند، و استاد فقه روحاني که شيخش گويند:و آن اينست که راه فقه جوارح کلي و ظاهر و راه همه کس واحد و "دزدان" و "قاطعان طريق" راه خدا در آن قليل و ظاهرند....بخلاف راه فقه نفس و طب روحاني که راه هرکس به تفاوت و مرض هر شخص مختلف و تقدير مرض غير مقدور و مقدار دواء غير مضبوط و شناختن مرض هر شخصي مشکل و ترتيب علاج صعب و عقبات راه بي حد و گريوه راه بي نهايت و دزدان پنهاني بي غايت و شناختن ايشان مستصعب، چه بسي از ايشان به لباس درويش ملبس اند.
📚رساله سير و سلوک، منسوب به #علامه_بحر_العلوم ره، ص107.
______________________________________
⭕️اگر خدا بخواهد بقدر ميسور و لازم شرح داده خواهد شد⭕️
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠عالم #عيسوی_مشرب است: 🔹 #عالِم عيسوی مشرب است، چون خود به #علم زنده شده و ديگران را به آن زنده می
⚜((...قد علم کلّ اناس مشربهم...))⚜
🔸 انبياء بواسطه تجليات حق متعال( و هو قسمان:الاول تجلي بر فيض اقدس که هويدا ميکند استعدادات اعيان را در فيض اقدس و الثاني تجلي به فيض مقدس که همان استعدادات در صورتي خاص در مرتبه عين ظاهر ميشود) و استعداداتي که در حضرت علم پذيرفته اند هر يک مظهر اسمي از اسماء اللّه اند، وصول به مقام آن اسم در حضرت واحديت، وسعت حق است که برابر با قلب نبيّ در همان مرتبه اسمي است. قلبِ هر نبيّ، محلِ تجليِ حقِ مشهودِ آن نبيّ در اسماء و قلبِ پيامبر خدا(ص)، محلِ نزولِ حق با همه ي اسماء و صفات است.
🔹حقيقت محمديه(ص)مظهر اسم اعظم و محيط بر تمام ديگر اسماء است. همينطور مظاهر اسماء جزئيه هم محاط و تحت پوشش مظهر اسم اعظم هستند؛ فلهذا تمام انبياء نبوتشان را و تمام مرسلين رسالتشان را و تمام اوليا ولايتشان را از حضرت خاتم(ص)ميگيرند؛ پس تمام ديگر انبياء نبيّ بالنيابة هستند نه نبيّ بالاصالة((کنت نبيّ و آدم بين الماء و الطين اي بين العلم و الجسم)).
🔹انبياء وارثان طبقه ي اول هستند پس اگر رعيت(مردم عادي/آحاد ناس) بخواهند استفاضه کنند امري را لاجرم بايد از نبيّ مخصوص به آن امر(که شاگرد طبقه اول و مستفيض بلاواسط هست) استفاضه کنند آن امر را(چنانکه کسي که علم تعبير ميداند لاجرم بايد کاري يوسفي کرده باشد و مِن مقامه ياخذ) و اخذ بلاواسطه محال است و رعيت، شاگردان و وارثانِ مع الواسطه ي حضرت ختمي(ص)هستند لذلک کان بعضهم علي قدم ابراهيم و بعضهم علي قدم يوسف و بعضهم علي قدم موسي و... صلوات اللّه عليهم اجمعين.
🔸ملخص:
1⃣انبياء و مرسلين شاگردان بلاواسطه اند.
2⃣هر يک از انبياء بر حسب حسه ي وجوديِ خود از اسم اعظم مدد ميگيرند.
2⃣ رعيت شاگردان مع الواسطه هستند نه شاگردان بلاواسطه.
3⃣رعيت هرکدام ظهور خاصي دارند و هرکدام بر حسب حسه ي وجوديشان فيض خاصي را بواسطه ي نبيِّ مربوطِ به همان حسه از حضرت رسول اکرم(ص)دريافت ميکنند.
4⃣هر فرد مشربي دارد و فراخور مشربش با يکي از انبياء مناسبت پيدا ميکند و بواسطه ي آن نبيّ از حقيقت محمديه(ص)اخذ ميکند و پرورش ميابد.
📚 #الحان_لاسواط_الهجران
#طرح_درس #تفسیر_انفسی
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
◾️شهادت حضرت امام حسن عسکري علیه السلام تسليت باد. صلوات ابن عربي بر امام حسن عسکري عليه السلام:
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِن أرضِهِ و سَمائِهِ علی البَحرِ الزّاخِرِ، زَینِ المَفاخِرِ، الشّاهِدِ لأربابِ الشُّهودِ، الحُجَّةِ علی ذَوی الجُحُودِ، مُعَرِّفِ حُدُودِ حقائِقِ الرَّبانیَّةِ، مُنَوِّعِ أجناسِ العالَمِ السُّبحانیّة، عَنقاء قاف القِدَم، العالی عَن مَرقاة الهِمَمِ، وِعاءِ الأمانةِ، مُحیط الإمامةِ، مَطلَع الأنوارِ المُصطَفَوی، الحَسَن بن علیِّ العَسکری، علیه صلوات الله المَلِکِ الأکْبَر.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat