eitaa logo
فِي الحِکمَة
965 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸انسان کارخانه اي است که معاني را ميگيرد و در عالم خيال بصورت اشباح و اشکال در مياورد همانطور که اينجايي ها را ميگيرد و بالا ميبرد.خودش ميشود مجمع همه. 📚ممد الهمم،شرح مقدمه کتاب. ______________________________________ 🔰أقول: کارخانه اي است الهي به اين ترتيب که معقولات را اصطياد ميکند عن بعدٍ يا بالاتر از آن،آنها را شهود و انشاء ميکند در صقع نفسش و در دستگاه خيالش که مطهر از خبائث و وساوس گشته آنها را تمثل ميکند و همينطور ميتواند متصوراتش را در خارج ذاتش اظهار و ايجاد نمايد که مثالش اظهار اژدهاست که در حقيقت جلوه اي است از تفرعونِ فرعون شقيّ که از طرف حضرت موسي(ع)اظهار ميشود.از طرفي مواد جسماني از اطعمه و اشربه را ميل ميکند و آنها را در بدن بقوت نفس نباتيه نفس تبديل به غذا ميکند و بعد غذا ميشود روح بخاري که روح بخاري واسطه ي بين نفس ناطقه ي انساني با بدن جسماني است و با اعمال و نيات صالحه آنها را بالاتر ميبرد.پس انسان جامع بين صعود و نزول و کارخانه ي عظيم الهي است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔅در کتاب نفحات الانس جامی به نقل از کتاب رساله اقبالیه( در حالات شیخ علاءالدوله سمنانی ) آمده است: 🔹درویشی از شیخ (علاءالدوله سمنانی)سوال کرد که : «چون این بدن را در خاک ادراک نیست ، و بدن مکتسب با روح از وی مفارق شده اند ، و در عالم ارواح حجاب نیست ، چه احتیاج به سر خاک رفتن و فایده چیست؟چه در هر مقامی که توجه کند به روح بزرگی ، همان باشد که به سر خاک رفته .» 🔸شیخ گفت : « فایده بسیار دارد . یکی آن که چون به زیارت کسی می رود ، چندان که می رود توجه او زیادت می شود ، و چون به سر خاک می رسد و به حس مشاهده کند خاک او را ، حس او نیز مشغول او شود و بکلی متوجه گردد و فایده بیشتر باشد . و دیگر آن که هر چند ارواح را حجاب نیست و همه جهان او را یکی است ، اما در بدنی که هفتاد سال با او صحبت داشته باشد و بدن محشور او که بعد از حشر ابدالآباد خواهد بود آنجا باشد ، به آن موضع نظر او و تعلق او بیشتر بود که به مواضع دیگر .» 🔸پس حکایت کرد که : « یک نوبت در خلوت جنید قدس الله تعالی سره بودم ، و از خلوت وی ذوق تمام می رسید به سبب جنید که در آن خلوت بوده بود . بیرون آمدم و به سر خاک او رفتم . آنجا ذوق نیافتم .این معنی را با خدمت شیخ (عبدالرحمن اسفراینی ) قدس سره بگفتم؛فرمود که : آن ذوق به سبب جنید یافتی یا نه؟ گفتم : بلی. گفت : در موضعی که در عمر خود پیداست که چند نوبت آنجا بوده باشد وقتی که ذوق حاصل می شود ، در بدنی که چندین سال دایم با او صحبت داشته بود ، اولی باشد که ذوق بیشتر حاصل شود . اما شاید که به سبب مشغولی حس بر سر خاک در توجه تقصیری افتاده باشد . آخر در خرقه ای که اهل دلی پوشیده باشد ذوق آن مشاهده می توان کرد ، و بدن از خرقه نزدیکتر است . و فواید زیارت بسیار است . کسی اینجا توجه کند به روحانیت مصطفی_صلی الله علیه و سلم فایده یابد ، اما اگر به مدینه رود روحانیت مصطفی صلی الله علیه و سلم فایده یابد ، اما اگر به مدینه رود روحانیت مصطفی صلی الله علیه وسلم از رفتن او و رنج راه او با خبر باشد . و چون به آنجا رسد به حس ببیند روضه پاک آن حضرت را و بکی متوجه شود . فایده آن را با فایده این چه نسبت؟ و اهل مشاهده را این معنی تحقیق باشد». 📚نفحات الانس جامی صفحات،ص506و 507،نرم افزار نور(عرفان). ______________________________________ 📋نکته : شیخ علاالدوله سمنانی از صوفیان و عرفای بزرگ قرن هفتم و هشتم ایران است که اهل سنت و شافعی مذهب بوده و به مانند اکثر صوفیان و عرفای بزرگ جهان اسلام شیعه مشرب بوده است . حرکت وی به عنوان یک از پیران بزرگ سلسله کبرویه و سایر اعضای این سلسله(نجم الدین کبری ،مجدالدین بغدادی ، سیف الدین باخرزی، سعدالدین حمویه ، نجم الدین رازی ،جمال الدین احمد جورفانی ،محمود مزدقانی ، رضی الدین علی لالا ، میرسید علی همدانی ، خواجه اسحق ختلانی ، امیر سید عبدالله برزش آبادی ، سید محمد نوربخش ، شاه قاسم نوربخش و ....)در قرن هفتم الی دهم نقش بسیار مهمی در فراهم آمدن زمینه پذیرش مذهب تشیع در کشور ایران داشته است . 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔅اي عزيز! بعد از آنکه فرعون هلاک شد حق تعالي با کليمش(ع) بناي مواعده گذاشت،قوله:((و اذ فرقنا بکم البحر و فانجيناکم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون و اذ واعدنا موسي اربعين ليلة...)) (بقره،آيه 50و51)؛تا فرعون نفس را نکشتي از اربعين کليمي لوحي بر موسي روح لائح نخواهد شد. 📚 هزار و يک کلمه،کلمه 485،ص266. ______________________________________ 🔰أقول: (( و هو عبارة عن انكشاف الحقيقة بمقدار قابلية كل من حصل له التجلي...)) (آية الله قاضي رحمة الله،شرح دعاي سمات،ص67)؛پس تجلي حق بر عبد در گرو تعالي و تصاعد و تقرّب عبد به حق و ازاله ي موانع و ظلوميّت و جهوليّت نفس انساني و گذر از جسم و جسمانيات و مشتهيات نفساني و تزکيه و تصفيه است و تا پي به عزّ ربوبيّت و ذلّ عبوديت نبرده و اين اضافات که از آن تعبير به نوافل هم ميشود را مرتفع نکرده واصل به مقام قرب نوافل نخواهد شد لذا در پي تحصيل مشتهيات نفسانيست و او را عايدي از معارف نخواهد بود،چه بداند و چه نداند.اما اگر به قرب نوافل واصل شد((فلما جاء موسي لميقاتنا و کلّمه ربه)) اميد تجلي ذاتي از مشکات محمدي(ص) که مستدعي اندکاک جبل أنائيت و وصول به مقام قرب فرائض و اندکاک اراده ي تشريعيه و تکوينه است،برايش هست. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
مقدمه.pdf
4.89M
📔 ⭕️تشريح مقدمه. ⭕️ هرگونه استفاده (حتي نگاه سطحي يا بازنشر يا...) از اين مطالب براي کسانيکه "عَن سببٍ حسن ظنّ به اولياي الهي ندارند" حرام شرعي است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔅در توضيحات و تحشيه آمده در اين وجيزه از کتابهاي: 1⃣شرح فصوص جندي. 2⃣شرح فصوص قيصري. 3⃣تعليقات امام خميني ره. 4⃣تعليقات سيد جلال الدين آشتياني ره. 5⃣کتاب فکوک. 6⃣کتاب ممد الهمم و تعليقات حضرت علامه حسن زاده حفظه اللّه. و همچنين بعضي کتب اصلي ديگر که ذکر نام يک يک آنها به درازا ميکشد فراوان استفاده هايي شده است. نکته: در موارد متعددي نظر امام خميني ره با نظر محقق قيصري اختلاف و در بعضي موارد مخالف نظر وي است.که به اهم آنها اشاره شده است.
⭕️ظهور توهم ضعيف و قشري مسلکيه جريان و در يوم الدين و تشابه سرگذشت معاندين و مستکبرين کنوني با قوم حضرت نوح(ع): همينطور که هم اکنون ضعفا در عقل و ايمان،به اولياي مسلم الهي مانند حضرت علامه ي ذوالفنون حسن حسن زاده آملي حفظه اللّه تعالي کج دهني ميکنند و عده اي از همه جا بي خبر را همراه خود کرده اند؛در قيامت که يوم التجلي و يوم غلبه ي اسم باطن بر اسم ظاهر است،حقيقت ولايت و وجهه ي يلي الحقي امامان حقه ظهور و بروز ميکند و اينان بجهت ضعف ايمانشان توانايي قبول و پذيرش آنها را ندارند،همانطور که در دنيا فرمايش اکابر عرفا و بزرگان را کفر ميپنداشتند.و آن را انکار ميکردند و از پذيرش آن استيحاش داشتند.لذا امام اينان در ليله ي دنيا ساخته و پرداخته ي وهم و خيالشان است و در قيامت که مسمي به يوم است و وجهه ي باطن غالب بر وجهه ي ظاهر ميشود و حقايق ظهور ميکند،اينان با وهم و خيال و گمان خود مواجه ميشوند و اولياي الهي با امامان حقه الهيه عليهم السلام محشور. 🔅بحق ميتوان گفت تمام کسانيکه جهل خود را حمل بر نصوص دين ميکنند، مصداق بارز صدوا عن سبيل اللّه و مايه وهن مذهب حقه ي شيعه ميباشند گرچه جاهل قاصر حکم جاهل مقصر را ندارد و شايد با تسامح بتوان جهل مرکب را در عصر کنوني مصداق جاهل قاصر دانست نه مقصر.اما بحث کسانيکه حلقومشان جز به فحاشي و ناسزا باز نميشود جداست و مثال اينان،مثال سرگذشت قوم حضرت نوح(ع)است که فرمود:((...إني لکم نذير مبين)) و ((...ربّ إني دعوت قومي ليلا و نهارا)) اما در نهايت((فلم يزدهم دعايي إلا فرارا)) و به جاي استفاده از نبي،مدام او را انکار ميکردند تا جايي که فرمود((کلما دعوتهم لتغفر لهم جعلوا اصابعهم في آذانهم و استغشوا ثيابهم و اصّروا و استکبروا استکبارا)) و در نهايت سرگذشت اينان و تمام کسانيکه بجاي تمسک به حقيقت ولايت و سوار شدن بر کشتي ولايت آن را انکار کردند،غرق شدن در بحر ظلالات از مشتهيات دنيّ است،فتدبّر. واللّه الهادي و المضلّ. 💢فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
متن و ترجمه فصوص الحکم ابن عربی.pdf
10.8M
📔متن و ترجمه کتاب . 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
ممد الهمم در شرح فصوص الحكم.docx
770.7K
📔شرح فارسي حفظه بر کتاب . 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔸حضرات آيات مجتبي و مرتضي طهراني رحمهما اللّه عليهما. 🔹آيت اللّه مرتضي طهراني: بزرگترين چوبي که ما داريم ميخوريم،از بيسواديمون نسبت به دين و معارف ديني هست. 🆔 @felhekmat
🔰إفادة: علامه طباطبايي رضوان اللّه تعالي عليه مرحله ي دوازدهم کتاب شريف نهاية الحکمة را به عنوان:"في ما يتعلق بالواجب الوجود عزّ اسمه" معنون فرمود.و اسم در اصطلاح عرفان به معناي ذات به اعتبار تعيّن است.و هر متعيّن غير از نامتعيّن است پس مقام غيب الغيوبي و هو غير از اسماء و متعينات هست که حضرتش فرمود:((اسم اللّه غيره...))،(امام صادق ع،هزار و يک نکته،نکته479)؛لذا واجب در لسان حکمت متعاليه و صدرالمتالهين،مرتبه اي از مراتب هستي و اسمي از اسماء حق و مظهري از مظاهر اوست،نه هويت غيبيه که مطلق وجود است.به اين ترتيب تشکيک بين واجب و ممکن، بلامانع و بلکه همان مختار عرفاست که تشکيک را در مظاهر ميدانند نه در وجود،و واجب مظهري از مظاهر حق است؛لذا حضرتش(ره) در کلمه ي عزّ اسمه به اين معنا اشاره فرمود،پس اشکالات مربوط به وجود ذومراتبي وارد نميباشد و همچنين طبق اين قرائت،وجود ذومراتبي و تشکيک خاصي،نافي وجود ذومظاهري و تشکيک خاص الخاصي نميباشد،فتدبر. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠تحميل از طرف تکنوکراتها و ليبرالهاي به ظاهر مسلمان و سفهايي که خود را مصلح ميپندارند،به امام امت(ره)و خسارت تفکر ليبرال براي اسلام و مسلمين: 🔸آنچه به نام جام زهر در جامعه مطرح است، در واقع پذیرش قطعنامه 598 می باشد؛ جام زهری که حضرت روح الله بعد از انتشار این نامه طبق سخنان حاج سید احمد آقای خمینی: 1⃣ خدا می داند بر خانه امام چه گذشت هیچکس جرئت نمی کرد خانه امام برود،پیش امام برود.بعد از پذیرش قطعنامه 598 چند روز امام درست نمی توانستند راه بروند.همه اش می گفتند: خدایا شکرت ما راضی هستیم به رضای تو. 2⃣ امام دیگر در جماران سخنرانی نکردند: «توجه داشته باشید که باید دور سخن گفتن مرا ولو یک جمله دعا خط بکشید مجاری تنفس من بیمار است، و حالا هم که جنگ در کار نیست، زحمت به من ندهید از اینکه مثلاً خانواده شهدا و امثال آن بیایند و من دستی تکان دهم، مضایقه ندارم»(صحیفه امام ، ج 21 ، ص 171). 3⃣حاج عیسی(خادم امام خمینی) می‌گفت که امام تا دو روز بعد از پذیرش قطعنامه چیزی نخوردند و وقتی بعد از دو روز وارد اتاق شدم امام من را در بغل گرفت و یک ساعت گریه کرد و گفت حاج عیسی! شهدا به مقامی که بخواهند می‌رسند، جانبازان اجرشان را می‌گیرند، اسرا هم برمی‌گردند. اما من چه کار کنم؟! 4⃣مرحوم حجت الاسلام محمدرضا توسلی از مسئولان دفتر امام خمینی نیز در این رابطه می‌گوید: «بعد از آنکه امام(ره) قطعنامه را پذیرفتند و گفتند جام زهر را نوشیدم من دیگر خنده بر لب ایشان ندیدم. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔰أقول: 1⃣فعل پاکان را قياس از خود مگير.به کرّات عرض شده که چون عرفا در کان تامه متباين با عامه هستند لذا به تبع در کان ناقصه هم بطور کلي متباين با عامه هستند.طبق اين مقدمه کوتاه حقيقت امر اين است که آنچه براي ولي خدا زهر است چه بسا براي عامه عين النضّاخ و احلي من العسل باشد!پس نميتوان زهر بودن قطعنامه را براي امام(ره) حمل بر هر علتي کرد،و از ظنّ خود هر تفسيري را بعنوان علت ارائه داد.قدر مسلم اين است که همانطور که عرض شد،هر امري که مرضي رضاي حق تعالي و قطب الاقطاب،حضرت وليعصر(عج)نباشد،مرضي ولي خدا هم نيست،زيرا در مقام قرب فرائض،قيد سالک(کان تامه)اندکاک در حق پيدا ميکند و اراده ي تشريعي و تکويني برايش نميماند لذا ذائقه ي حضرتش که مقيم اين مقام است مندک در اراده ي حق ميباشد،پس زهر بودن قطعنامه را حرفي ديگر است. 2⃣استاد زنجيرزن نقل فرمودند از يکي از اوليا خدا در قم(نام نياوردند):اگر اجازه ميدادند و جنگ سه سال ديگر ادامه ميافت حضرت(عج)ظهور ميفرمودند،(نقل به مضمون). 3⃣اشباه الرجالي که امام امت(ره)را مجبور به پذيرش کردند و ذائقه ي شيطانيشان که موجب عسل پنداشتن زهر شد و خنجري که به اسلام و مسلمين زدند و ميزنند و شيطاني بودنِ اصلِ تفکرِ ليبرال و... بحثي ديگر دارد،که اگر مقدمه اول و جايگاه ولي خدا فهم شود جايگاه اينان هم متقابلا فهم خواهد شد. 📋نکته: قرب فرائض مقامي است که ميتوان براي امام(ره)بطور کاملا علمي و مستند قائل شد چه اينکه حضرتش(ره)داراي ولايت تکويني هم بود. 📋نکته: مبارزه و عيان کردن نجاست و نحوست تفکر شيطاني ،که دستور به اشاعه ي آن صريحِ متنِ پروتکل شماره ي دهم قبيله صهيون است،براي حفاظت از کيان اسلام،بر هر مجاهد و آزاده اي بقدر وسع و توانش لازم و واجب است،چه اينکه جنگ،جنگِ عقيده ها است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠جايگاه سلام اللّه به بيان عرفاني: 🔸 سلام الله علیها است: اگر شیعه خلّص امیرالمومنین علیه السلام بخواهد به مقام منیع واصل شود و اتحاد وجودی با حضراتشان حاصل نماید بایستی از این ورود نماید. با اینکه شیعه مخلص علی علیه السلام دارای مرتبه ای است که هنگامه تجلی[اين مرتبه]بر جبل طور موسویه،در حد طاقت حضرت موسی صلوات الله علیه و علی نبینا نبود؛ولیکن[شيعه مخلص]برای وصول به حریم ولایت،به شفاعت سلام الله علیها محتاج است.و به همین جهت است که شهر قم،حرم اهل بیت تلقی شده است و حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: (تدخل بشفاعتها شیعتی الجنه باجمعهم). در جنت،تمامی شیعیان برای وصول به حریم ولایت،محتاج شفاعت سلام الله علیها هستند.زیرا کأنّه ایشان تالی تلو اهل بیت عصمت و طهارت است. "هی عرش الابرار و فرش ائمه الاطهار" سلام الله علیها،جمع اطوار و مراتب وجودی انبیاء است.فلذا در زیارت نامه ایشان(که به انشاء حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است)به جملگی انبیاء اولو العزم در مرآت وجودی حضرتش سلام داده می شود. البته این سلام ها بر جمله مومنین و مومنات صادق است.ولیکن به حمل رقیقت.بدین بیان که مومنین و مومنات، رقیقه وجودی انبیاء محسوب میشوند ولیکن برای ایشان به حمل حقیقت است،زیرا ایشان حقیقت انبیاست؛و انبیاء رقیقه وجودی ایشان اند الّا خاتم الانبیاء صلوات الله علیه. ! ( زيد عزه) 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir
🌸🌺🌸🌺🌸🌺 🌸🌺🌸🌺🌸 🌸🌺🌸🌺 🌸🌺🌸 🌸🌺 🌸 💠صلوات بر : 🔸بسم اللّه الرحمن الرحيم. صلوات اللّه و ملائكته و حملة عرشه و جميع خلقه من الارض و السمائه علي سرّ الالهي و الرّائي للحقائق كما هي،النور اللاهوتي و الانسان الجبروتي و الاصل الملكوتي و العالِم الناسوتي،مصداق العلم المطلق و الشاهد الغيبي المحقق،روح الارواح،حيوة الاشباح،هندسة المَوجود،التيّار في النشآت الوجود،كهف النفوس القدسيه،غوث الاقطاب الإنسيه،الحجة القاطعة الرّبانيه،محقق الحقائق الامكانيه،ازل الابديات و ابد الازليات،الكنز الغيبي و الكتاب اللاريبي،قرآن المجملات الاحديه،فرقان المفصلات الواحديه،ام الوَري،بدر الدّجي،عليّ بن موسي الرّضا،عليه و علي آبائه الصلوة و السلام. ع 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔰أقول: 1⃣مقام و مرتبه ي شيعه ي مخلَص مولي امير الملت و الدين مقام است،و اين مقام مخصوص امت محمدي(ص) است که ((...و خرّ موسي صقعا...)) اشاره به عدم قابليت دارد،چه اينکه بين عطاياي الهي و قوابل مناسبت است. 2⃣جمع غير از مجموع است،اولي ناظر به اندماج و دومي ناظر به اندراج است؛جمع زبده و عصاره است. 3⃣براي انبياء و اولياء عليهم السلام مراتبي است.حقيقت غير مجعوله هر يک و عين ثابت و اسم حاکم بر هر است که متعلق اراده ي الهي واقع ميشود،قوله تعالي:((اللّه اعلم حيث يجعل رسالته)) متعلق علم الهي و حيثيت،ناگزير از ثبوت هست،و اسماء را مراتبي است ، لذا و هم مراتبي دارند: 1)محدّث:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد. 2)نبيّ:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد. 3)رسول:آنکه خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و صاحب کتاب نيز هست. 4)اولوالعزم:تکليفي سنگين تر از رسول دارد که امام است. 5)ختم:عصاره ي همه ي آنچه گفته شد. فرمود حضرتش(س)نه رقيقه بلکه حقيقت تمام انبياء است،الا خاتمهم(ص). پس به استمداد اين سياهه نيک بنگر جايگاه والايش را که فرمود:(). 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔸انحصار مقامات در ده مقام به جهت آن است كه سير انسان به سوى حقّ[هر چند با استعانت از ظاهر]با باطن انجام می گیرد و مراتب باطن ها[به حسب وجود شش و به حسب سلوک چهارتاست که جمعا]ده تاست پس مقامات نیز[به حسب طی باطن ها]ده تا خواهند بود: 🔸مراتب غيوب باطن به حسب وجود: 1⃣غيب قوا. 2⃣غيب نفس. 3⃣غيب قلب. 4⃣غيب عقل. 5⃣غيب روح. 6⃣غيب الغيوب كه غيب ذات احديت است. 🔸غیب به حسب سلوک(غیب سلوکی) چهار تاست: 1⃣نفس لوّامه. 2⃣نفس مطمئنه (این دو قبل از مقام قلب است). 3⃣سرّ (قبل از مقام روح). 4⃣خفی (قبل از غیب الغیوب). 🔸به ترتیب چنین می شود: 1)غیب قوا.(وجودي) 2) غیب نفس.(وجودي) 3) غیب نفس لوّامه.(سلوکي) 4) غیب نفس مطمئنه.(سلوکي) 5) غیب قلب.(وجودي) 6) غیب عقل.(وجودي) 7) غیب سرّ.(سلوکي) 8) غیب روح.(وجودي) 9) غیب خفی.(سلوکي) 10) غیب الغیوب.(وجودي) 🔸غیب وجودی غیبی است که در عالم وجود هست چه سلوکی داشته باشیم یا نداشته باشیم.و غیب سلوکی غیبی است که در سلوک و به حسب سير و ترقّى حاصل مىشود.که براى نفس پایین تر از مقام قلب دو مرتبه است به نام «لوامّه» و «مطمئنّه» و براى قلب بالاتر از مقام عقل و پایین تر از مقام روح مرتبهاى است که آن سرّ نامیده مىشود و هنگام ترقي قلب به مقام روح در تجرد و صفا (مقام سرّ) حاصل می شود و براى روح در هنگام ترقی اش به مقام وحدت مرتبهاى است که «خفىّ»نامیده می شود. 📚ترجمه وشرح منازل السائرین،نیکنام عربشاهي،ص32. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
com.parsiblog.erfan2.fl.apk
3.21M
⭕️نرم افزار ترجمه شرح عبدالرزاق قاساني بر کتاب . 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠قسمتهايي از يک مقاله درباره در احکام عمليّه(فقه اصغر) و اصول علميه(فقه اکبر): 🔸پس از غيبت کبري،مرجع عباد، نصوص شريف ميباشد.بطور کلي اين گنجينه ارزشمند يعني نصوص شريف دو قسم هستند که يک قسم از آنها خاصيت عملي دارند و مربوط به ساحت عمل هستند و قسم اعظم ديگر خاصيت علمي دارند و مربوط به ساحت علم و نظر هستند.براي استفاده ي علمي و صحيح از نصوص(اعم از نصوص علمي و عملي)نياز به ابزار و علومي داريم تا بوسيله آنها بتوانيم استنباط کنيم مطالب علمي را از نصوصي که خاصيت علمي دارند و مطالب عملي را از نصوصي که خاصيت عملي دارند، و برخورد خشک چه در نصوصي که خاصيت علمي دارند و چه در نصوصي که خاصيت عملي دارند، مطلقا هيچ توجيهي نزد هيچ عاقلي ندارد.لذا هم نصوصي که خاصيت عملي دارند نياز به واکاوي دارند و هم نصوصي که خاصيت علمي دارند. 🔸بديهي است پس از پذيرش نياز به عقل و اجتهاد براي استفاده صحيح از نصوص(اعم از نصوصي که ناظر به ساحت علمي و عملي هستند)،بعنوان يک اصل عقلي و کلي نميتوان اين اصل را تنها تخصيص به نصوصي داد که ناظر به عمل عباد هستند و با قسمت عمده و اعظم نصوص که خاصيت علمي دارند و ناظر به ساحت علم و نظر هستند برخورد اخباري کرد زيرا تخصيص در قواعد عقلي،عقلا مجاز نيست. پس همانطور که در ساحت عملي دين نياز به ابزاري هست که بتوان بواسطه ي آن ابزار استنباط کرد اصول عمليه عباد را از نصوصي که خاصيت عملي دارند،همينطور در ساحت علمي نياز به ابزاري هست که بتوان بوسيله آن ابزار استنباط کرد اصول علميه را از نصوصي که خاصيت علمي دارند.با تفکيک و تباين علوم مختلف بر حسب موضوعات آنها ميابيم، عمده ابزاري که براي استنباط موقف عملي عباد به آنها نياز است،علوم شريف فقه و اصول فقه ميباشد،و عمده ابزاري که براي استنباط اصول علمي نياز به آنها است،علوم اشرف فلسفه و عرفان نظري ميباشد.زيرا متعلق علم فقه اعمال ارادي عباد است و موضوع علم فلسفه و عرفان،وجود که متن قرآن تکوين است. 🔸پس عقلا نميتوان براي يافتن اصول علمي به فقه بسنده و به فقيه،بما هو فقيه في النصوص العملي رجوع کرد،همانطور که نميتوان براي استنباط اصول عملي سراغ فلسفه و عرفان رفت. و منطقا ساحت کار فقيه در نصوص عملي و فقيه در نصوص علمي، غير هم است. همانطور که ساحت کار نجار بما هو نجار غير از ساحت کار بقال بما هو بقال است،و هر يک تخصصي مخصوص به خود را دارند. 🔸متاسفانه جريان حوزوي امروز فقط به بخشي کوچک از نصوص که البته اهميتي عظيم دارد با رويکرد اجتهادي ميپردازند و با بخش ديگر نصوص که اهميتي اعظم دارد،برخورد اخباري محض و نه اجتهادي ميکنند(به اين معني که نصوص علمي بوسيله ابزار مربوطه که فلسفه و عرفان باشد مورد واکاوي دقيق و نظر اجتهادي قرار نميگرند)و اين بزرگنمايي بخشي از دين و رها کردن بخش اعظم موجب شده تا چهره اي کاريکاتوري از دين به جامعه و جهان القا شود! 📋نکته: در نهايت،اين نظام ارزشي اسلام و اصول عمليه است که راه صحيح را به جامعه مينماياند لکن بايد توجه داشت که بناي نظام ارزشي دين اسلام بر نظام بينشي است لذا نياز به هر دو مسجل است. 📋نکته: حقيقت قرآن تکوين و قرآن تدوين وحدت دارد.و اين دو تنها از حيث نحوه ظهورشان در مجالي غير هم هستند. 📋نکته: اين نوشتار با تصرف و ويرايش نگارنده ي مقاله در کانال قرار گرفته و شايد ادامه اش هم بارگذاري شود. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔸کم فهمي ميرزا مهدي اصفهاني،علت مخالفت وي و راه اندازي مکتب تفکيک عليه اهل معرفت است،و کم فهمي امري مشترک بين تمام مخالفين فلسفه و عرفان است. به نقل از استاد آيت اللّه سيد جمال الدين گلپايگاني ره. 🆔 @felhekmat
💠 بعدد انفاس الخلايق/اين کثرت به اقتضاي است: به تکثر امزجه و نفوس،مشربها و طرق الي اللّه هم متکثر ميشوند.و هريک از طرق در منتهي شدن به رب،مستقيم هستند؛نه اينکه هر راهي مستقيم باشد.زيرا اولا اگر اينطور بود راههاي اهل ضلال هم موجب نزول حکمت بود؛و ثانيا کريمه ي((صراط الذين انعمت عليهم...)) دلالت بر عدم حقانيت تمامي راهها ميکند. 💠به حسب دو طريق دربردارنده ي تمام طرق روحاني است: 1⃣با واسطه:طريق عقول و نفوس/عقول و نفوس مجرد،واسطه ي وصول فيض الهي و تجلي رحماني به قلبها ميشوند. 2⃣بلاواسطه:طريق سرّ/قرب الوريدي/التولية/وجه خاصي است که براي هر قلبي هست،و هر قلب بوسيله آن طريق خاص از عين ثابت خود به رب خود توجه ميکند. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
⚜بسم اللّه الرّحمن الرّحيم⚜ 🔅40 روز مانده تا محرم،يا لثارات الحسين،بسم اللّه!🔅 چقدر نام تو زیباست اباعبدالله چشم تو خالق دنیاست اباعبدالله زائر کرببلا حق شفاعت دارد قطره در کوی تو دریاست اباعبدالله دستگیری ز گدا گردن هر ارباب است کار ما دست تو آقاست اباعبدالله مستجاب است دعا گوشه‌ی شش‌گوشه‌ی تو حرمت عرش معلی‌ست اباعبدالله هر کسی داد سلامی به تو و اشکش ریخت او نظر کرده‌ی زهراست اباعبدالله بارها گفت اگر من ز حسینم، دیدم جلوه‌اش اکبر لیلاست اباعبدالله چشم ما روز قیامت به پر قنداقه‌ست پسرت مالک فرداست اباعبدالله روزی گریه‌ی ما دست رباب افتاده روضه‌خوان در دل صحراست اباعبدالله باب بین‌الحرمین از حرم عباس است همه جا سفره‌ی سقاست اباعبدالله هر که باشیم که سنگ تو به سینه بزنیم سینه‌زن زینب‌کبری‌ست اباعبدالله مادرت گفت "بنیَّ" دل ما ریخت به هم بردن نام تو غوغاست اباعبدالله مادرت گوشه‌ی گودال تماشا می‌کرد بر سر نعش تو دعواست اباعبدالله ع 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از محمد صالحي
🔸آیة الله شیخ علی زاهد قمی ره سکوتش دائم بود و به ندرت سخن میگفت. روزی از او سؤال شد استادِ شما جناب آخوند ملا حسینقلی همدانی شاگردان را به چه چیز تربیت میکرد؟ فرمود: به ذکر موت. 🆔 @felhekmat