eitaa logo
فِي الحِکمَة
965 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 
مدل تربیت تحصیلی - علمی استاد آیت الله فرحانی، جمع بین کار عمیق علمی و کار برای انقلاب از 7 صبح تا 7شب 11ماه سال در مدت 5 سال می توان به نتایج بالای علمی رسید @valasr_103.mp3
1.76M
💢 مدل تربیت تحصیلی - علمی استاد آیت الله فرحانی 🔅جمع بین کار عمیق علمی و کار برای انقلاب و تبلیغ و حضور در مناصب اجتماعی 🔅با درس خواندن از 7 صبح تا 7شب در 11ماه سال در مدت 5 سال می توان به نتایج بالای علمی رسید 🔅لازم است که از ایام تعطیل حوزه، به درستی برای کار علمی استفاده شود 🔰استاد آیت الله فرحانی 📌 بیانات استاد در درس خارج، دوشنبه، 97.07.30 @valasr_103
💠 (ره): 🔹اكثر افرادى كه موفّق به شده و توانسته اند ذهن خود را پاك و صاف نموده و از خواطر مصفّا كنند و بالأخره سلطان معرفت براى آنان طلوع نموده است در يكى از اين دو حال بوده است: 1⃣اوّل در حين مجيد و التفات به خواننده آن، كه چه كسى در حقيقت قارى قرآن است و در آن وقت بر آنان منكشف میشده است كه قارى قرآن خداست جلّ جلاله. 2⃣دوّم از راه به حضرت ابا عبد الله عليه السّلام زيرا آن حضرت را براى رفع حجاب و موانع طريق نسبت به سالكين راه خدا عنايتى عظيم است. 📚رسالۀ لب اللباب،ص۱۵۰ 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔹...از يکي از اکابر مأثور است که در مصلاي خود تازيانه داشت و بعد از محاسبه ي نفس و ظهور خيانت، خود را با آن تأديب ميکرد. و نيز نقل است که عارفي ميگذشت و در راه عمارتي تازه ديد؛ پرسيد: چه وقت است که آن را ساختنه اند؟ پس به ملاحظه ي اين سوال لغو سالي آب نياشاميد. و نيز منقول است که شخصي در زمان حضرت عيسي(ع)در عذر خواهي اين که روزي شکايتِ از گرما کرد، چهل سال عبادت کرد... . 📚منسوب به محمد مهدي بن مرتضي(ره)،رساله ي سير و سلوک،ص152. ______________________________________ 🔰اقول: نگارنده اطلاع از اوضاعِ شخصي دارد که در نوجواني به جيب، فِلفِل تندِ قرمز نگاه ميداشت. گاهي به ادني لغوي فلفل به چشم ميکشيد و گاهي به ادني اضافه گويي اي يک فلفلِ کامل را در دهان نگاه ميداشت! 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
1⃣آنکس که بداند و بداند که بداند گوي سبق از گنبد گردون بجهاند 2⃣آنکس که بداند و نداند که بداند بيدارش نماييد که بس خفته نماند 3⃣آنکس که نداند و بداند که نداند هم خويشتن از ننگ جهالت برهاند 4⃣آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابد الدهر بماند 📚 ______________________________________ 🔰اقول: 1⃣بيتِ اول حاکي از علم مرکب و ظهور فنا و قائم شدنِ قيامتِ شخص دارد. فنا موتِ حقيقي و بقاء بعد از فنا انتباهِ حقيقي است. 2⃣بيتِ دوم حاکي از غافل بودنِ شخص از علمِ بسيطش به حق است. بيان مطلب اينکه همه ي افراد به حق متعال علم دارند و همه ي اشياء فاني در حق هستند لکن عرفا به اين علمشان عالم اند و فنا برايشان ظهور کرده لکن عموم مردم جاهل به اين علم هستند که و قيامتِ کبراي آفاقي صحنه ي ظهور حقيقت است نه حدوث آن. اين اشخاص مصداقِ ناس در ((الناس نيامٌ و إذا ماتوا انتبهوا)) هستند که بايد با موت(اعم از طبي و ارادي)به انتباه برسند. اين غفلت موجب اعراض ميشود ((و کأين من آية في السّموات و الارض يمرّون عليها و هم عنها معرضون)) 3⃣بيت سوم مشعِر به جهل بسيط ميباشد. 4⃣بيت چهارم مشعر به جهل داشتنِ به جهل و همان جهلِ مرکب است. جهل مرکب مقابل علم مرکب است لذا مقابلِ هر وصفي که براي علمِ مرکب بود براي جهلِ مرکب ثبوت دارد. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : وگاه، بدن از هيئتي نفساني، غير از آنچه ذکر نموديم، منفعل ميشود؛ مانند:تصوراتِ انساني. چنانکه گاه مولود شبيه آنچه به هنگامِ مجامعت صورتش به تخيّل آمده ميشود، و رنگش نزديک به رنگي ميشود که چشم در هنگام انزال بدان مينگريسته است. و چه بسا کساني که بر احوال غامض وجود وقوفي ندارند، از قبول اين اشياء مشمئز شوند؛ وليکن آنان که غوصي در معرفت دارند، آن را چون چيزي که وجودش محال است، انکار نميکنند. و از اين قبيل است إتباع حرکت خون از کسي که مستعد آن است، در صورتي که بسيار در اشياي سرخ تامل و نظر کند [لذا اطباء کسيکه از بيني اش خون ميآيد را نهي از نظر کردن به اشياء سرخ ميکنند] . و نيز از اين باب است بهم فشردن دندان وقتي که غير او چيزه ترشي ميخورد، و يا احساس درد در عضوي که غير او در آن عضو احساس درد ميکند، بخاطر ترس از آن، و همچنين از اين قبيل است تبدّل مزاج به سبب تصوري که با آن ترس و يا فرح ايجاد ميشود. 📚 ، قانون. ______________________________________ 🔰اقول: 1⃣اگر نفس انساني نباشد و صور متخيله نوعي از تجرّد را نداشته باشند و نفس جسمانية الحدوث و روحانية البقاء نباشد، اين تاثير و تاثر محال خواهد بود. 2⃣تاثير مرتبه ي نازله ي نفس، يعني بدن، بر نفس، از حيث تعلق نفس به آن و مثبتِ وحدتِ جمعيّه ي حقيقه ي نفس، است. 3⃣اما از باب ((...ادخلوا من ابواب متفرقة...))امتثالِ امر يعقوبِ عقل ميکنيم و در اين مقام، استطرادا از افاداتِ فوق، فرع و شعبه اي را استفاده ميکنيم و آن اينکه:پس از هضم آنچه آمد در اين کلامِ حکيمانه تدبر بنما که فرمود:((خذ العلم من افواه الرّجال)). پس در افواه و الرجال تامل بنما و بدان که الرجال به معنايِ ذکور نيست و علم مجرد است. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠متن کامل تقریظ مرحوم (ره) بر : بسمه تعالی خداوندا! پروردگارا! نامهای نیک، برترین نشانه ها، بزرگی و نعمتها فقط از آن توست. همانگونه که تو خود را ستودی تو را ستایش نموده و همانطور که خود را مدح نمودی تو را مدح می کنیم. بر بنده و رسولت محمد و آل او (صلی الله علیه و آله و سلم) درود می فرستیم. پروردگارا! از تو می خواهیم دلهای ما را پس از هدایت، گمراه ننموده و رحمت خود را نصیبمان سازی که فقط تو دارای بخشش فراوانی. چند سطری درباره کتاب اعمال سال تألیف پیشوای طایفه، حجت حق، آیت الله، مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی - قدس الله روحه - می نویسیم نه با این هدف که این کتاب گرانسنگ یا مؤلف بزرگ آن را بستایم؛ زیرا این کتاب دریای لبریزی است که در سنگ و پیمانه نگنجد و مؤلف آن پیشوای والا مقامی است که بلندای زیاد شخصیت او را هیچ مقیاسی قابل اندازه گیری نیست، و ناتوانی، عذری موجه، و یأس از رسیدن به مقصد، برای استراحت کافی است؛ بلکه با هدف تذکر به برادران و دوستان و سروران صادق و با صفا. که تذکر برای مؤمنین سودمند است. برادرانم! زندگی دنیا بازیچه ای بیش نبوده و زندگی حقیقی سرای آخرت است. انسان در زندگی پست دنیا وظیفه ای جز آماده شدن برای زندگی آخرت، پیمودن راه نزدیکی به خداوند، پیشه کردن بندگی و تواضع در مقابل خدا ندارد. حجابی بین او و پروردگارش نیست. و چاره ای جز ایستادن در پیشگاه خداوند نمی باشد. بنابراین انسان باید در جایگاه نیاز ایستاده و علامت بندگی را در خود آشکارو نماید؛ به پروردگار عزت روی نموده و متوجه ساحت بزرگی و عظمت او شود و با نامها و صفات نیکوی او و بوسیله دعا به او نزدیکی جوید؛ و با مراقبت در روزها و شبهای مختلف و ماهها و سالها به او متوسل و خود را در مسیر وزش بادهای انس و نسیمهای قدس او قرار دهد. چنانکه فرمود (صلی الله علیه و آله و سلم): در طول زندگانی شما نسیمهایی از رحمتهای پروردگار می وزد، بهوش باشید! به آن رو کنید و به آن پشت نکنید. بجان خودم سوگند، روش گذشتگان مقرب و روندگان راه بندگی، یعنی محمد و آل پاک او و سایر پیامبران، راستگویان، شهدا و صالحین همین بوده است. و آنان چه همراهان خوبی هستند. کتابی که پیش رو دارید از بهترین کتابهایی می باشد که در این زمینه نگارش یافته است. در این کتاب لطایفی که اهل ولایت خدا از آن نموده و نکات ظریفی که در دل سرگشتگان محبت خدا خطور نموده و تمام مطالبی که مربیان درباره عبادت خدا فهمیده اند، وجود دارد. خداوند مرقد مؤلف بزرگ آن را نورانی، از بارانهای رحمت و بخشش خود بر آن سیراب و او را به پیامبر و آل پاک او ملحق نماید. محمد حسین طباطبائی 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔹 مجنون و رفتن او سوی اتراقگاه کاروان لیلی: در زمان مجنون خوبان بودند از ليلى خوبتر امّا محبوب مجنون نبودند. مجنون را مىگفتند كه «از ليلى خوبترانند، بر تو بياريم؟» او مىگفت كه «آخر من ليلى را به صورت دوست نمىدارم و ليلى صورت نيست. ليلى به دست من همچون جامى است. من از آن جام شراب مىنوشم. پس من عاشق شرابم كه ازو مىنوشم و شما را نظر بر قدح است. از شراب آگاه نيستيد 📚 ، محقق / مصحح: بديع الزمان فروزانفر، ص۸۷ ______________________________________ شيخ اکبر(ره): 🔹كُلُّ مَنْ أَحَبَّكَ لَكَ فَاعْتَمِدْ عَلَى مَحَبَّتِهِ فانه الْحُبُّ الصَّحِيحُ وَ حُبُّ اللَّهِ لِخَلْقِهِ بِهَذِهِ الْمَثَابَةَ أَحَبَّهُمْ لَهُمْ لَا لِنَفْسِهِ... 🔹ترجمه:هر که تو را برای خودت دوست دارد بر محبت او اعتماد نما. همانا چنین دوست داشتنی دوست داشتن صحیح است و خداوند خلقش را اینگونه دوست می دارد آنها را برای خود خلق دوست دارد نه برای خودش. 📚مجموعة رسائل ابن عربى(مجلدان)،(كتاب التراجم)،ص۱۷. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : وقتى جنید بغدادی شب به نماز مشغول شد. گوید هر چند جهد كردم، نفس در يك سجده با من موافقت نكرد و هيچ نيز نتوانستم كرد. دل تنگ شدم. خواستم كه از خانه بيرون آيم. چون در بگشادم، جوانى را ديدم گليمى پوشيده و بر در سراى سر در گليم كشيده. چون مرا ديد، گفت: «تا اين ساعت در انتظار تو بودم». گفتم: «پس تو بودهاى كه مرا بىقرار كردى؟». گفت: «آرى. مسئله مرا جواب ده: چه گويى در نفس(اماره) كه آیا او را داروىی باشد؟». گفتم: «باشد، چون مخالفت هواى خود كند». چون اين بگفتم، به گريبان فرونگريست و گفت: «اى نفس! چندين بار همين جواب از من شنيدى، اكنون از جنيد بشنو». برخاست و برفت و ندانستم كه از كجا آمده بود و به كجا شد؟ 📚 ، ص۳۷۵ 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔷👈پاسخ استاد عابدی به یک تهمت 🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 اللهم العن الجبت والطاغوت و بنی امیه و عبیدالله بن زیاد و اتباع بنی امیه من الظالمین و الکاذبین و المفترین و الباهتین والمرجفین فی المدینة. «انما یفتری الکذب الذین لایؤمنون بآیات الله». 💠 اینجانب هیچگاه بنا نداشته و ندارم درباره تهمت هایی که به بنده زده شده چیزی بگویم و با خدای خود عهد کرده ام هرگز آنانرا حلال نکنم و این تنها ذخیره ای است که برای آخرت خود دارم. اما بزرگی که اطاعت او را بر خود فرض می دانم دستور دادند راجع به یکی از بی شمار تهمت هایی که به بنده زده شده توضیحی ذکر کنم 💠 شهادت آن است که شخص مسلمانی هدفی مقدس داشته و در جنگ فی سبیل الله با شرایط خاص آن بدست دشمن کشته شود همانند شهداء بدر، احد، کربلا. 🔹 اما برخی بدون دقت و با مسامحه هرکسی که به دست یک ظالم کشته شود هرچند غیرمسلمان باشد و در راه خدا نباشد را نیز شهید می گویند. و آنچه بنده گفته ام اینست که: اگر کسی – و باز تاکید می کنم اگر کسی – هر کشته شده بدست دشمن دین را شهید بنامد چنین کسی با استناد به آنچه در کتاب ضعیفی آمده که خلیفه اول بدست خلیفه دوم مسموم و به قتل رسید باید خلیفه اول را شهید بنامد. در حالیکه رکن اصلی شهادت و مقوّم معنای آن فی سبیل الله بودن و قصد قربت و هدف مقدس داشتن است که در اینجا مفقود بلکه ضد آن موجود است. 💠 این تهمت زنندگان صدر و ذیل کلام را حذف کرده و آنچه را بنده در مقام نقد آن بودم به من نسبت داده اند. انشاءالله خداوند همه این دراز دامنانی را که لباس تزویر به تن کرده و به دیگران تهمت می زنند و آنانکه خلیفه اول را شهید می دانند با خلیفه اول و در صف اتباع بنی امیه و زیر پرچم انگلیس محشور بفرماید. الهی آمین احمد عابدی 🆔 @ahmad_aabedi
یا علی! ساعة العالم یتکی علی فراشه ینظر فی العلم خیر من عبادة سبعین سنة. ای علی! یکساعت که عالم بربستر خود تکیه کند ودر علمی بیندیشد بهتر ازعبادت هفتاد سال است. (حضرت نبیّ اکرم ص) 🆔 @felhekmat
💠عبادت و عبوديت بر حسب : 🔹عبوديت و بندگي، اطلاعت و محبتِ حق را ميطلبد. چون حق دانست که آفريدگانش نميتوانند به طاعتِ ناب، و محبتِ خالصِ وي دست يابند، بشري از جنس خودشان قرار داد و پيروي او را اطاعت از خود معرفي فرمود که:((من يطع الرّسول فقط اطاع اللّه))؛ و همچنين محبت او را محبت خود قرار داد:((قل ان کنتم تحبون اللّه فاتّبعوني يحببکم اللّه و يغفر لکم ذنوبکم و اللّه غفور رحيم)). 🔹حق متعالي از حيث احديتش نه اسمي دارد، نه نعتي، نه صفتي؛ چنانکه اميرالمؤمنين(ع)فرمودند:((کمال الاخلاص نفي الصفات عنه))؛ اما در عين حال به هنگام تجلي، براي هرکس بصورتِ معتقدِ آن فرد ظاهر ميشود؛ به همين دليل است که ابوالقاسم جنيد(ره)در پاسخ به سوال از معرفتِ خداوند و عارفِ به او پاسخ داد:((لون الماء لون انائه))؛ چون آب رنگ ندارد و به رنگهايِ گوناگونِ ظروفِ شفافي که در آن قرار ميگرد، در ميآيد. حق متعال نيز هيچ تعيّني که بتواند او را محصور کند ندارد؛ اما براساس استعدادها و قابليتهايِ گوناگون، تعين ميپذيرد. کسيکه اين را فهميد اعتقاد هر معتقدي را سالم ميداند و ميداند که خداوند براي هرکس به نحوي ظاهر شده و آن شخص در همان ظرف و صورت به حق ايمان آورده. پس آنکه فقط به اعتقادي ويژه معتقد است، متوهم است نه عالم؛ زيرا عالِم حق را در همه ي صورتها و اعتقادات ميبيند. 📚 دريافتي از مسئله ي 112، کتاب المعرفة/مقرر کانال في الحکمه. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 ناطقه ي انساني: 🔹هر چه وجود يک شئ ضعيف تر باشد، تعلق او به غير قوي تر است و هر چه وجود آن شئ قويتر شود تعلق او به غير ضعيف تر خواهد بود. تا آنجايي که اگر يک شئ صرف استعداد بود، صرف تعلق ميشود و اگر يک شئ صرف فعليت بود، منزه از هرگونه تعلق و ارتباط خواهد شد. بر مبناي حکمت متعاليه و نظر صدرالمتالهين تعلق نفس به بدن حدوثا يک نحو است و بقاءً نحوه ي ديگر، چون وي قائل است که نفس در بدو پيدايش مادي است و در اثر حرکت و سير جوهري از تجريد برخوردار ميشود يا در حد تجرد برزخي که اکثر مردم در اين حد هستند يا به مرحله ي تجرد عقلي ميرسد، مثل نفوس اوحدي، و يا به مرحله ي فوق تجرد عقلي نايل ميگردد، مانند نفوس کمّل، ازين رو تعلق نفس به بدن حدوثا و بقاءً يکسان نيست، در حدوث تعلق نفس به بدن تعلق يک صورت مادي است به ماده و در بقا تعلق نفس به بدن تعلق يک موجود مجردي است که در مقام فعل با بدن در ارتباط است. 📚سيد علي طباطبايي(حفظه)، انسان در حال شدن است، ص39. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠تاثير تکوين بر تشريع: سرّ اين كه فرعون وقتى گفت: (بگذاريد من موسى را بكشم) چرا موسى عليه السّلام را نكشت راوى مىگويد: محضر امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فرعون وقتى گفت: ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى (بگذاريد من موسى را بكشم) چه كسى و چه چيزى او را از كشتن حضرت باز داشت؟ امام حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: حلال زاده بودنش وى را از اين كار بازداشت زيرا انبياء و اولادشان را فقط زنازادگان مىكشند. 📚علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج۱، ص۲۱۳. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹امام خميني(ره):ما تا حالا راه نيافتاديم... هجرت تا حالا نکرده ايم... ما در زمين متوقف شديم...و بايد راه بيوفتيم، چاره اي نيست... . 🆔 @felhekmat
💠 (ره):((ما، در زمين متوقف شده ايم)). 💠 :((و از اموري که دانستن آن واجب است اينکه قوام نفس انساني در اول تکوّنش مفارق از بدن نيست[تا باشد]، بلکه استعداد دارد که به سبب ادراک عقليات و تصفيه از کدورات، يعني به علم و عمل، موجود مجرّد قائم بذات خود بشود و استغناء از محلت و مفارقت از مواد داشته باشد. ولي، اين مفارقت و تجرّد ياد شده براي هرکسي حاصل نميشود، و اگر کسي چنين ادعايي براي هر انساني بنمايد، سخن او در معرض منع است. زيرا که "اکثر انسانها"در فرو رفته اند[در ظلمت بحر هيولي، و غسق ليل طبيعت فرورفته اند])). 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
کنه ما لابد للمرید منه @felhekmat.pdf
154.9K
💠کراسه ي موجز #کنه_مالابد_للمريد_منه از #شيخ_اکبر در #عرفان_عملي. #کتاب 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔸وجهي از مرسوله ي سابقه به قلم استاد سيد علي طباطبايي(حفظه) چنين است: 🔹نفس ناطقه ي انساني با سعه ي وجودي داراي مقام تصرف ميشود، از اين رو بعد از مفارقت از بدن اگر در کمال وسعت وجودي باشد، همانطور که در ديگر موجودات تصرف ميکند، بدن مرده ي خودش را در قبر حفظ ميکند و سالياني متمادي در قبر ميماند. 📚انسان در حال شدن است، ص43. ________________________________ 📋نکته: آنچه در مرسوله ي پيوست شده و اين مرسوله آمد، مبتني و منتج به اصول و فروعي شريف است که بعد از تامل و تعمق، بر متخصص پوشيده نيست انشااللّه. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔰اقول: در مرسوله ي فوق، به کنايه و اشاره، اشرفيّت نفس از تن در ابتداي حدوث مبيّن گشته. بيان مطلب اينکه چون منوّع است يعني کمالِ اول است و مستخدمِ قوايي است؛ کأنه ذاتا علوّ از جسم و تن دارد و در ابتداي حدوث، جسماني است نه جسم، تا با انقسامِ جسم، قسمت شود. بلکه شمّه اي از ملکوت در اوست و از همين رو در قوه ي انسان شدن است. لذا از جهت علوّ ذاتش کأنه برتر از سنخ ماده است بخلاف صور اسطقسيّه که ماده ي محض اند و به انقسامِ محلّشان که ماده است منقسم ميشوند. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
4_635500979072008223.apk
21.08M
💠 #نرم_افزار جامع الروايات شيعه. #برنامه اي کاربردي و مفيد. 🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
💢گروه فِي الحِکمَة 🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875 🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعاتِ حاصل از "تحقيق و تتبع" بين اعضا.
هدایت شده از فِي الحِکمَة
EmamAskari_94-10-29.MP3
2.98M
💠امام حسن عسکري عليه السلام. 🆔 @felhekmat
💠 : و عليك بكثرة الدعاء في حال السجود فإنك في أقرب قربة إلى اللَّه لما ثبت من قوله (صلی الله علیه و آله و سلم) : أقرب ما يكون العبد من ربه و هو ساجد فأكثروا الدعاء و لا قرب أقرب من قرب السجود و لا دعاء إلا في القرب من اللَّه فإذا دعوت في السجود فادع في دوام الحال الذي أوجب لك القرب المطلوب من اللَّه فإنك تعلم أنه قريب من خلقه و هو معهم أين ما كانوا و المطلوب أن يكون العبد قريبا من اللَّه ... . 🔹ترجمه: بر تو باد که در حالت سجده زیاد دعا کنی. به درستی که تو در حالت سجده در نزدیکترین حالات به خداوند می باشی چرا که رسول خدا فرمود : « نزدیکترین حالات بنده به خدای، حالت سجده می باشد ». پس زیاد دعا نمایید و هیچ نزدیکی نزدیکتر از نزدیکی در حالت سجده نیست و هیچ دعایی مانند دعا کردن برای نزدیک تر شدن به خدا نیست. زمانی که در حال سجده دعا می نمایی برای دوام حالی که برای تو قرب و نزدیکی مطلوب به خدا را می آورد دعا نما. همانا تو می دانی که خداوند به خلق خود نزدیک است و در هر جایی با آنهاست و مطلوب آن است که بنده نیز به خدا نزدیک باشد (حضور و مراقبت از حضور ). 📚الفتوحات المكية، باب الوصايا. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
💠جايگاه سلام اللّه به بيان عرفاني: 🔸 سلام الله علیها است: اگر شیعه خلّص امیرالمومنین علیه السلام بخواهد به مقام منیع واصل شود و اتحاد وجودی با حضراتشان حاصل نماید بایستی از این ورود نماید. با اینکه شیعه مخلص علی علیه السلام دارای مرتبه ای است که هنگامه تجلی[اين مرتبه]بر جبل طور موسویه،در حد طاقت حضرت موسی صلوات الله علیه و علی نبینا نبود؛ولیکن[شيعه مخلص]برای وصول به حریم ولایت،به شفاعت سلام الله علیها محتاج است.و به همین جهت است که شهر قم،حرم اهل بیت تلقی شده است و حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: (تدخل بشفاعتها شیعتی الجنه باجمعهم). در جنت،تمامی شیعیان برای وصول به حریم ولایت،محتاج شفاعت سلام الله علیها هستند.زیرا کأنّه ایشان تالی تلو اهل بیت عصمت و طهارت است. "هی عرش الابرار و فرش ائمه الاطهار" سلام الله علیها،جمع اطوار و مراتب وجودی انبیاء است.فلذا در زیارت نامه ایشان(که به انشاء حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است)به جملگی انبیاء اولو العزم در مرآت وجودی حضرتش سلام داده می شود. البته این سلام ها بر جمله مومنین و مومنات صادق است.ولیکن به حمل رقیقت.بدین بیان که مومنین و مومنات، رقیقه وجودی انبیاء محسوب میشوند ولیکن برای ایشان به حمل حقیقت است،زیرا ایشان حقیقت انبیاست؛و انبیاء رقیقه وجودی ایشان اند الّا خاتم الانبیاء صلوات الله علیه. ! ( زيد عزه) 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔰أقول: 1⃣مقام و مرتبه ي شيعه ي مخلَص مولي امير الملت و الدين(ع) مقام است، و اين مقامْ مخصوصِ امت محمدي(ص) است که ((...و خرّ موسي صقعا...)) اشاره به عدم قابليت دارد،چه اينکه بين عطاياي الهي و قوابل مناسبت است. 2⃣جمع غير از مجموع است، اولي ناظر به اندماج و دومي ناظر به اندراج است؛ جمع زبده و عصاره است مع اضافةٍ؛ که به موجبِ اين جمع و آن اضافةٍ حضرت معصومه سلام اللّه عليها شافع في الجنة هستند؛ بقوت اين اشاره در معناي جنة تامل نما تا سرّ فداها ابوها برايت آشکار شود. 3⃣همچنين بدان که براي انبياء و اولياء عليهم السلام مراتبي است.حقيقت غير مجعوله هر يک و عين ثابت و اسم حاکم بر هر است که متعلق اراده ي الهي واقع ميشود،قوله تعالي:((اللّه اعلم حيث يجعل رسالته)) متعلق علم الهي و حيثيت، ناگزير از ثبوت هست تا اراده به آن تعلق گيرد؛ و آن امر ثابت اسم و عين هر نبي در علم الهي است و ميداني که اسماء را مراتبي است، لذا و هم مراتبي دارند: 1)محدّث:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد. 2)نبيّ:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد. 3)رسول:آنکه خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و صاحب کتاب نيز هست. 4)اولوالعزم:تکليفي سنگين تر از رسول دارد که امام است. 5)ختم:عصاره ي همه ي آنچه گفته شد. حضرتش(س)نه رقيقه بلکه حقيقت تمام انبياء است، الا خاتمهم(ص). پس به استمداد اين سياهه نيک بنگر جايگاه والايش را که ساليانِ سال اولياي محمدي(ص) در گِردش جمع شده و به برکتشْ بدون نياز به خلع نعلين و انطواء قدمين و به راحتي طي منازل و سير در معارج علمي ميکنند. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat