فِي الحِکمَة
🔹امام خميني(ره):ما تا حالا راه نيافتاديم... هجرت تا حالا نکرده ايم... ما در زمين متوقف شديم...و بايد
💠 #امام_خميني(ره):((ما، در زمين متوقف شده ايم)).
💠 #ملاصدرا:((و از اموري که دانستن آن واجب است اينکه قوام نفس انساني در اول تکوّنش مفارق از بدن نيست[تا #روحانية_الحدوث باشد]، بلکه استعداد دارد که به سبب ادراک عقليات و تصفيه از کدورات، يعني به علم و عمل، موجود مجرّد قائم بذات خود بشود و استغناء از محلت و مفارقت از مواد داشته باشد.
ولي، اين مفارقت و تجرّد ياد شده براي هرکسي حاصل نميشود، و اگر کسي چنين ادعايي براي هر انساني بنمايد، سخن او در معرض منع است. زيرا که "اکثر انسانها"در #ظلمات_طبيعت فرو رفته اند[در ظلمت بحر هيولي، و غسق ليل طبيعت فرورفته اند])).
#جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقا
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
کنه ما لابد للمرید منه @felhekmat.pdf
154.9K
💠کراسه ي موجز #کنه_مالابد_للمريد_منه از #شيخ_اکبر در #عرفان_عملي.
#کتاب
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
◼️◼️◼️◼️ ◼️◼️◼️ ◼️◼️ ◼️ #امام_خميني: 🔱 #انتظار_فرج_از_نيمه_خرداد_کشم🔱 🔰عاقل را اشاره کافيست: غايت
💠 #نفس_ناطقه_انساني:
🔸وجهي از مرسوله ي سابقه به قلم استاد سيد علي طباطبايي(حفظه) چنين است:
🔹نفس ناطقه ي انساني با سعه ي وجودي داراي مقام تصرف ميشود، از اين رو بعد از مفارقت از بدن اگر در کمال وسعت وجودي باشد، همانطور که در ديگر موجودات تصرف ميکند، بدن مرده ي خودش را در قبر حفظ ميکند و سالياني متمادي در قبر ميماند.
📚انسان در حال شدن است، ص43.
________________________________
📋نکته:
آنچه در مرسوله ي پيوست شده و اين مرسوله آمد، مبتني و منتج به اصول و فروعي شريف است که بعد از تامل و تعمق، بر متخصص پوشيده نيست انشااللّه.
#جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقا
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #نفس ناطقه ي انساني: 🔹هر چه وجود يک شئ ضعيف تر باشد، تعلق او به غير قوي تر است و هر چه وجود آن شئ
🔰اقول:
در مرسوله ي فوق، به کنايه و اشاره، اشرفيّت نفس از تن در ابتداي حدوث مبيّن گشته. بيان مطلب اينکه #نفس_ناطقه_انساني چون منوّع است يعني کمالِ اول است و مستخدمِ قوايي است؛ کأنه ذاتا علوّ از جسم و تن دارد و در ابتداي حدوث، جسماني است نه جسم، تا با انقسامِ جسم، قسمت شود. بلکه شمّه اي از ملکوت در اوست و از همين رو در قوه ي انسان شدن است. لذا از جهت علوّ ذاتش کأنه برتر از سنخ ماده است بخلاف صور اسطقسيّه که ماده ي محض اند و به انقسامِ محلّشان که ماده است منقسم ميشوند.
#جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقا
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
4_635500979072008223.apk
21.08M
💠 #نرم_افزار جامع الروايات شيعه. #برنامه اي کاربردي و مفيد.
🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
💢گروه فِي الحِکمَة
🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875
🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعاتِ حاصل از "تحقيق و تتبع" بين اعضا.
فِي الحِکمَة
💠 #حکايت: وقتى جنید بغدادی شب به نماز مشغول شد. گوید هر چند جهد كردم، نفس در يك سجده با من موافقت ن
💠 #وصية:
و عليك بكثرة الدعاء في حال السجود فإنك في أقرب قربة إلى اللَّه لما ثبت من قوله (صلی الله علیه و آله و سلم) :
أقرب ما يكون العبد من ربه و هو ساجد
فأكثروا الدعاء و لا قرب أقرب من قرب السجود و لا دعاء إلا في القرب من اللَّه فإذا دعوت في السجود فادع في دوام الحال الذي أوجب لك القرب المطلوب من اللَّه فإنك تعلم أنه قريب من خلقه و هو معهم أين ما كانوا و المطلوب أن يكون العبد قريبا من اللَّه ... .
🔹ترجمه:
بر تو باد که در حالت سجده زیاد دعا کنی.
به درستی که تو در حالت سجده در نزدیکترین حالات به خداوند می باشی چرا که رسول خدا فرمود : « نزدیکترین حالات بنده به خدای، حالت سجده می باشد ».
پس زیاد دعا نمایید و هیچ نزدیکی نزدیکتر از نزدیکی در حالت سجده نیست و هیچ دعایی مانند دعا کردن برای نزدیک تر شدن به خدا نیست.
زمانی که در حال سجده دعا می نمایی برای دوام حالی که برای تو قرب و نزدیکی مطلوب به خدا را می آورد دعا نما. همانا تو می دانی که خداوند به خلق خود نزدیک است و در هر جایی با آنهاست و مطلوب آن است که بنده نیز به خدا نزدیک باشد (حضور و مراقبت از حضور ).
📚الفتوحات المكية، باب الوصايا.
#ابن_عربي
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
💠جايگاه #حضرت_معصومه سلام اللّه به بيان عرفاني:
🔸 #حضرت_معصومه سلام الله علیها #باب_ولایت است:
اگر شیعه خلّص امیرالمومنین علیه السلام بخواهد به مقام منیع #منّا_اهل_البیت واصل شود و اتحاد وجودی با حضراتشان حاصل نماید بایستی از این #باب_الابواب ورود نماید.
با اینکه شیعه مخلص علی علیه السلام دارای مرتبه ای است که هنگامه تجلی[اين مرتبه]بر جبل طور موسویه،در حد طاقت حضرت موسی صلوات الله علیه و علی نبینا نبود؛ولیکن[شيعه مخلص]برای وصول به حریم ولایت،به شفاعت #حضرت_معصومه سلام الله علیها محتاج است.و به همین جهت است که شهر قم،حرم اهل بیت تلقی شده است و حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: (تدخل بشفاعتها شیعتی الجنه باجمعهم).
در جنت،تمامی شیعیان برای وصول به حریم ولایت،محتاج شفاعت #حضرت_معصومه سلام الله علیها هستند.زیرا کأنّه ایشان تالی تلو اهل بیت عصمت و طهارت است. "هی عرش الابرار و فرش ائمه الاطهار"
#حضرت_معصومه سلام الله علیها،جمع اطوار و مراتب وجودی انبیاء است.فلذا در زیارت نامه ایشان(که به انشاء حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است)به جملگی انبیاء اولو العزم در مرآت وجودی حضرتش سلام داده می شود.
البته این سلام ها بر جمله مومنین و مومنات صادق است.ولیکن به حمل رقیقت.بدین بیان که مومنین و مومنات، رقیقه وجودی انبیاء محسوب میشوند ولیکن برای ایشان به حمل حقیقت است،زیرا ایشان حقیقت انبیاست؛و انبیاء رقیقه وجودی ایشان اند الّا خاتم الانبیاء صلوات الله علیه. #فداها_ابوها!
(#استاد_زنجيرزن_حسيني زيد عزه)
#طرح_درس
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠جايگاه #حضرت_معصومه سلام اللّه به بيان عرفاني: 🔸 #حضرت_معصومه سلام الله علیها #باب_ولایت است: اگر
🔰أقول:
1⃣مقام و مرتبه ي شيعه ي مخلَص مولي امير الملت و الدين(ع) مقام #تجلي_ذاتي است، و اين مقامْ مخصوصِ امت محمدي(ص) است که ((...و خرّ موسي صقعا...)) اشاره به عدم قابليت دارد،چه اينکه بين عطاياي الهي و قوابل مناسبت است.
2⃣جمع غير از مجموع است، اولي ناظر به اندماج و دومي ناظر به اندراج است؛ جمع زبده و عصاره است مع اضافةٍ؛ که به موجبِ اين جمع و آن اضافةٍ حضرت معصومه سلام اللّه عليها شافع في الجنة هستند؛ بقوت اين اشاره در معناي جنة تامل نما تا سرّ فداها ابوها برايت آشکار شود.
3⃣همچنين بدان که براي انبياء و اولياء عليهم السلام مراتبي است.حقيقت غير مجعوله هر يک و عين ثابت و اسم حاکم بر هر #نبي است که متعلق اراده ي الهي واقع ميشود،قوله تعالي:((اللّه اعلم حيث يجعل رسالته)) متعلق علم الهي و حيثيت، ناگزير از ثبوت هست تا اراده به آن تعلق گيرد؛ و آن امر ثابت اسم و عين هر نبي در علم الهي است و ميداني که اسماء را مراتبي است، لذا #انبياء و #اولياء هم مراتبي دارند:
1)محدّث:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد.
2)نبيّ:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد.
3)رسول:آنکه خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و صاحب کتاب نيز هست.
4)اولوالعزم:تکليفي سنگين تر از رسول دارد که امام است.
5)ختم:عصاره ي همه ي آنچه گفته شد.
حضرتش(س)نه رقيقه بلکه حقيقت تمام انبياء #اولوالعزم است، الا خاتمهم(ص). پس به استمداد اين سياهه نيک بنگر جايگاه والايش را که ساليانِ سال اولياي محمدي(ص) در گِردش جمع شده و به برکتشْ بدون نياز به خلع نعلين و انطواء قدمين و به راحتي طي منازل و سير در معارج علمي ميکنند.
#طرح_درس
#شرح
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
⭕️ظهور توهم ضعيف و قشري مسلکيه جريان #تفکيک و #اخباريگري در يوم الدين و تشابه سرگذشت معاندين و مستکب
💠 #جهل و کمَر رسول اللّه(ص):
1⃣[علامه طباطبایی]، بدگوئی از فلسفه و عرفان را که دو ستون عظیم از ارکان شرع مبین است ناشی از جمود فکری و خمود ذهنی میگفتند؛ و میفرمودند:
از شرّ این جُهّال باید به خداوند پناه برد؛ اینان بودند که کمر رسول الله را شکستند. آنجا که فرموده است: قصَمَ ظَهْرِی صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ.
2⃣و همچنین نسبت به کسانی که دارای قوّۀ عقلیّه بوده و حکمت و فلسفه را خوانده بودند ولی در امور شرعیّه ضعیف بودند، اعتنائی نداشتند و میفرمودند:
حکمتی که بر جان ننشیند و لزوم پیروی از شریعت را به دنبال خود نیاورد حکمت نیست.
📚مهرتابان.
#اخباريگري
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #کل_شي_فيه_کل_شي: در مقام بيان اين #قاعده_عرفاني به بيان فلسفي ميتوان گفت؛ چون وجود بسيط است نه خ
#تفسیر_انفسی_و_بیان_اصلی_اصیل
🌺قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلَّا مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ إِنَّا إِذًا لَظَالِمُونَ ﴿۷۹/یوسف﴾یوسف گفت: پناه به خدا كه جز آن كس را كه كالاى خود را نزد وى يافته ايم بازداشت كنيم زيرا در آن صورت قطعا ستمكار خواهيم بود.
🌺تاویل این آیه ی شریفه اشاره به اصلی اصیل دارد که چنین است: علم به تناسب هر شی برای عشق و تعشق به یکدیگر و عدم وجدان هر کس کالای ادراکات خویش را مگر نزد آن چیزی که با او مناسبتی دارد، و در لسان طایفه ی عرفان این حکم حکیم علیم است که:
♦️"این به آن جز به آنچه که در آن از این است شناخته نمی شود."
🌺یا به زبان دیگر: ناظر به سرّ تناسب هر شی برای میل و آمیزش با یکدیگر و عدم وجدان هر عین کالای مطلوب ذاتی خویش را مگر نزد آن چیزی که با او مناسبتی دارد، این آیه قصد بیان این حکم حکیم مطلق را دارد که:
🌺طالب و مطلوب جز به آنچه که در این (مطلوب) از آن (طالب) است - یا بر عکس - مایل و شایق یکدیگر نگشته و طلب نکاح در آنان محقق نخواهد شد.
📚 #شرح_حدیث_طینت
💢شقوق العشق
🆔 @shogogoleshg
______________________________________
🔰اقول:
🔹همانطور که بايد بين غذا و مغتذي تناسب وجود داشته باشد تا تغذيه صورت گيرد، و همانطور که بايد بين مدرِک و مدرَک تناسب باشد تا ادراک صورت پذيرد، لاجرم شرطِ فهمِ معاني عاليه و درکِ اطوار قرآن تکوين و بواطن قرآن تدوين، ايجاد مناسبت است. بين اقسام مناسبت آنچه در اين مقام موضوعيت دارد مناسبت رتبي است و مناسبت رتبي با سلوک و اتصاع نفس ناطقه ي انساني حاصل ميشود.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #سریان_عشق: 🔹عشق در همه ساری ست ناگزیر جمله ی اشیاست، و کیف تنکر العشق و ما فی الوجود الا هو، و ل
💠تفاوت #شوق_و_عشق:
🔹 #عشق حفظ الموجود است و شوق طلب المحبوب. سالک اگر به بعضي کمالات محبوب برسد، نسبت به بقيه شايق است و اگر به هيچ کمالي از محبوب نرسيده باشد، فقط شائق است و اگر به محبوب بطور کامل واصل شود، فقط عاشق است؛ لذا در مورد حق شوقي در کار نيست و او عشق محض است.
📚تقريرات مخطوط درس استاد جوادي از شرح اشارات به قلم حجت الاسلام سعيد جوادي، دفتر4، ص6.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠دلائل افضلیت سمع بر بصر: 1) زائل شدن عقل با زائل شدن سمع مقارن است نه بصر؛ چنانکه خدای سبحان می ف
💠دلائل #ایمان_فرعون:
1⃣قول فرعون بر ایمان و تصدیق خدا:((آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ))[يونس: 90].خداوند ايمان آوردن فرعون را تصديق كرده است. زيرا در جواب آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي ... فرمود: ((آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ))[يونس: 91]پس قول خداوند دلالت بر إخلاص فرعون در ايمانش دارد و اگر در ايمانش مخلص نمىبود، درباره او چنان مىفرمود كه درباره اعراب فرمود:((قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ))[حجرات: 14]و در باره شیطان فرمود: ((فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرِينَ))[بقره/34] او از کافران بود ولی در باره فرعون فرمود: از مفسدان بودی نه از کافران پس خداوند به ايمان فرعون شهادت داد و آن را تأیید نمود.
2⃣خداوند به موسى و هارون فرمود:((اذْهَبا إِلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى))[طه: 44] و لعل براى ترجى است، مانند عسى كه اين هر دو كلمه براى ترجى مىباشند و هر يك كلمه ترجىاند و ترجى الهى وقوع مىيابد بلكه واقع است و سرانجام فرعون به ايمان و خشيت همان طور كه خداوند اخبار به ترجى فرمود هلاك شد.
و اما آیه ((فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيمانُهُمْ لَمَّا رَأَوْا بَأْسَنا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ فِي عِبادِهِ إلّا قوم يونس))[یونس/98]مفاد قول خداوند اين است كه عذاب دنيا از آنان به حكم سنت الهى در دنيا رفع نشد. اين دليل نيست كه ايمان ايشان در آخرت هم به حال آنان نافع نيست.
در باره فرعون هم چنین است یعنی توبه او در آن حال برای دفع عذاب دنیوی برای او نافع نبود و آن دلالت نمی کند که در آخرت هم بر حال او نافع نباشد.
3⃣ایمان فرعون هنگام رویت عذاب نبود بلکه هنگام رویت عنایت الهی بود بر قوم موسی فلذا امیدوار شد به رحمت الهی.
4⃣اگر ایمان هنگام رویت عذاب قبول نباشد پس چگونه ایمان بنی اسرائیل هنگام رویت عذاب(قرار گرفتن کوه بر روی سرشان) قبول شد:((وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ))[بقره/63]
و (ای بنی اسرائیل یاد آرید) وقتی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالای سر شما برافراشتیم، (و دستور دادیم که) احکام تورات را با عقیده محکم پیروی کنید و پیوسته آن را در نظر گیرید، باشد که پرهیزگار شوید.
5⃣اهل عذاب بودن دلالت بر کفر نمی کند چون خیلی از مؤمنان به جهت اعمال خلاف و گناهانی که دارند در عذاب خواهند بود و تاوان اعمال خود را خواهند داد اما عاقبت کارشان رحمت و نعمت و جنت خواهد شد.
6⃣جهنمی بودن آل فرعون دلالت بر جهنمی بودن فرعون ندارد چون خیلی ها اطرافیانش به خاطر طغیان و افراط جهنمی می شوند در حالی آن شخص اهل رحمت می باشد.
✍استاد نيکنام عربشاهي.
💠عالم ربّاني:
اگر معنى #تصوّف و #صوفى عالمان ربّانى هستند كه داراى مقام معرفة اللّه و تخلّق باخلاق اللّه و تهذيب نفس به عبادت و #رياضت و مجاهده است ومخالفت هواى نفس وتزكيه روح وپاك ساختن دل از عشق ومحبت ماسوى اللّه است وهدايت وتربيت خلق به معرفت و خداشناسى واخلاق حسنه وعلم وعمل خالص و ذكر و فكر در اسماء و اوصاف الهى است و ترك شهوات حيوانى و فضولات دنيوى و احسان و خدمت بىريا به خلق است و دستگيرى از بيچارگان و اعانت مظلومان و ارشاد گمراهان وادى توحيد و خداشناسى است به حقيقت آنان شاگردان عالى مدرسه انبيا و اين طريقه قرآن و مدرسه قرآن است كه خلق را بر آن دعوت فرموده و ....بايد دانست كه مصداق تصوّف و صوفى و عارف باللّه به اين معنى نادرى را در دوران عالم مىتوان يافت مانند زيد و اويس قرن و کميل و ميثم و خواجه ربيع و ابوبصير و هشام حكم و پسر ادهم و امثالهم در زمان ابونصر و ابوعلى و ابوالحسن و ابوسعيد ابوالخير و خواجه طوسى و محيى الدين و عارف.رومى و سنائى و حافظ و سعدى و شيخ اشراق و صدرا و فيض و حكيم سبزوارى بودهاند و يا اينان خود از آن عارفان و صوفيان صفايند.
📚حكمت الهى، آیه الله الهی قمشه ایی، ص۲۷۶.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠عالم ربّاني:
اگر معنى #تصوّف و #صوفى عالمان ربّانى هستند كه داراى مقام معرفة اللّه و تخلّق باخلاق اللّه و تهذيب نفس به عبادت و #رياضت و مجاهده است ومخالفت هواى نفس وتزكيه روح وپاك ساختن دل از عشق ومحبت ماسوى اللّه است وهدايت وتربيت خلق به معرفت و خداشناسى واخلاق حسنه وعلم وعمل خالص و ذكر و فكر در اسماء و اوصاف الهى است و ترك شهوات حيوانى و فضولات دنيوى و احسان و خدمت بىريا به خلق است و دستگيرى از بيچارگان و اعانت مظلومان و ارشاد گمراهان وادى توحيد و خداشناسى است به حقيقت آنان شاگردان عالى مدرسه انبيا و اين طريقه قرآن و مدرسه قرآن است كه خلق را بر آن دعوت فرموده و ....بايد دانست كه مصداق تصوّف و صوفى و عارف باللّه به اين معنى نادرى را در دوران عالم مىتوان يافت مانند زيد و اويس قرن و کميل و ميثم و خواجه ربيع و ابوبصير و هشام حكم و پسر ادهم و امثالهم در زمان ابونصر و ابوعلى و ابوالحسن و ابوسعيد ابوالخير و خواجه طوسى و محيى الدين و عارف.رومى و سنائى و حافظ و سعدى و شيخ اشراق و صدرا و فيض و حكيم سبزوارى بودهاند و يا اينان خود از آن عارفان و صوفيان صفايند.
📚حكمت الهى، آیه الله الهی قمشه ایی، ص۲۷۶.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #خلع_بدن در کلام #ميرداماد: روح انسانى بايد بمرتبتى رسد كه بتواند معاينه عالم محسوس را با مشاهده
💠 #كتمان:
من، ظاهر تَطَوُّعاتِ(عباداتِ مستحبي)خود را بر پدر ظاهر نمىكردم. باطن را و احوال باطن را چگونه خواستم ظاهر كردن!
نيك مرد بود و كَرَمى داشت.
دو سخن گفتى، آبش از محاسن فروآمدى، الّا #عاشق نبود. مرد نيكو ديگر است و عاشق ديگر.
📚مقالات شمس تبريزى، دفتراول، ص۱۱۹.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💢گروه فِي الحِکمَة
🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875
🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعاتِ حاصل از "تحقيق و تتبع" بين اعضا.
فِي الحِکمَة
💠مقاماتِ انسان از تحصيل مراتب قلب حاصل ميشود: 1⃣اولين منزل از منازل قلب نفس است که به منزله ي بيت ا
💠معنای #قلب و وجه تسمیه آن:
🔹به «قلب» از آن نظر قلب می گویند که دائماً در حال دگرگونی و انقلاب است.
🔹قلب دارای دو وجهه ملکی و ملکوتی است. بنابر اعتبار ملکی، دائم در دگرگونی و انقلاب و تغییر است؛ اما از جهت ملکوتی و نورانی، مهبط توجهات و تجلیات الهیّه و «بیت الله» و «حرم الله» است که در آن معرفت شهودی حق متحقق می شود و به همین اعتبار متوجه عالم غیب می باشد.
🔹در صورتی که انسان صاحب قلب شود، غیب بر او تجلی می کند و سرّ بر او کشف می شود و حقیقت بر او آشکار می گردد و متحقق به انوار الهی شده، در اطوار ربوبی متقلب می گردد، زیرا مرتبه قلبی موجب ولادت دوم(ولادت ملکوتی) است؛ چنانکه حصرت مسیح(ع) فرموده است:((لن یلج ملکوت السماء من لم یولد مرّتین)).
✍استاد نيکنام عربشاهي
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #ليبرال: 🔸نسبت خناسانِ ليبرالِ داخلي و اشباه الرجالِ تکنوکرات به يهود عينا نسبت قبيله ي ملعون بن
💠بیان احوال #زردشت:
🔹گویا این زردشت، مردی بوده است در عهد شاه گشتاسب از ملوک عجم، نزدیک به زمان موسی - علی نبینا و عليه السلام - و در اول این مرد، به علم نجوم و احکام او، دانا بوده است و از خالق و مبدأ اندک آگاهی ای داشته، و قابلیت و راستی ای و صدفی و عدلی، فطری در نفس او بوده است، و همانا به مدد احکام نجوم، اندک مایه شعوری یافته است از ظهور موسیه[ع] به طریق اجمال و معلوم کرده است که شخصی در این عالم پیدا خواهد آمد که او را به سبب نور آتش و طلب آن، تجلی ای از خالق و مبدأ روی نماید، و آن سبب دعوت او شود مرخلق را.
🔹پس داعیه ای در او پیدا آمده است بر آن امید که مگر آن برگزیده او باشد، و به حکم آن داعیه برریاضات و مجاهدات عظیم اقدام نموده، و به خلوت و عزلت از خلق مشغول گشته، و بعد از مدتی ملازمت جوع و سهر وصمت و عزلت مثل انواری که به سبب، خلوت و ریاضت، بر بعضی خلوتیان، اکنون ظاهر می شود، چنان که خلوتخانه به یکبار، از آن انوار روشن می گردد، براین زردشت آشکارا گشته است، و به سبب عدم مرشد، آن انوار فتح باب دخول شیطان شده است براو، آن را به صورت آتش بدو نموده و از میان آتش به وی خطابها میکرده، و سخنان معقول حکمت آمیز مناسب اعتقاد او، در راستی کم آزاری با او می گفته، و او آن خطابها را وحی گمان برده، و خود را پیغامبر پنداشته و خلق را به راستی و کم آزاری و امانت دعوت کرده.
🔹و چون شیطان از میان آن انوار با وی خطاب کرده است، که این نور عين آتش است، خلق را به عبادت آتش دعوت کن، او بنابر آن علم و شعور ناتمام خود، آن را قبول کرده است، و چیزی از آن انوار به خلق نموده است، و همه آن انوار را به آتش تشبیه کرده اند، پس به پرستش آتش، خلق را دعوت کرده است و آن آتش که برافروخته است و خلق را به پرستش آن دعوت کرده إلى الآن، منتفي نشده است، و اول خود در آن آتش در آمده است، چون خلق دیده اند که آن آتش او را نسوخت، دعوت او را به کلی قبول کرده اند، و دین او گرفته و شاه گشتاسب هم دین او را پذیرفته است، و آن مخاطبات که از میان آن انوار شنیده است، آن را جمع کرده است، و کتاب زند نام نهاده.
🔹پس می گوید که: زردشت و بعضی از قومش چون در طلب من بودند، و در آن غلوا و شدت طلب، چیزی از اشعه نور من، برایشان پیدا گشت، ایشان آن را به آتش تشبیه کردند و به اشعه نار و پرتو آن انوار از نور مطلق من و طلب او گمراه و معرض گشتند، پس از آن جهت که مطلوب و مقصود ایشان در اول من بودم، و به پرستش آتش از جهت آن مشغول شدند که مرا آن آتش پنداشتند، نوعی از عذر دارند، و به سبب حصر و تقیید من، در آن آتش، در کفر و گمراهی افتادند و جهل، حجاب ایشان شد؛ پس ایشان نیز من جميع الوجوه، بیکار و گمراه مطلق نیستند از این وجه. والله الهادي.
📚مشارق الدراري.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠بیان احوال #زردشت: 🔹گویا این زردشت، مردی بوده است در عهد شاه گشتاسب از ملوک عجم، نزدیک به زمان موس
🔰اقول:
1⃣مصدر کلام مصدّر به واژه ي گويا شده لذا اصلِ گمراه بودنِ سرسلسله ي زردشت و روآوردنِ خاطر نفساني و شيطاني به وي، محل تامل است؛ کما اينکه شيخ اشراق (ره) خلاف اين عقيده را دارد.
2⃣اما نکته اي که از اين کلام و امثال اين کلام(که صادر از اکابر محققين ميباشد) استفاده ميشود اين است که في الحال، اغلب اديان بويي از حقانيت به مشامشان رسيده و اينطور نيست که من جميع الوجوه بيکار و گمراه باشند، گرچه محرّف باشند(و تشخيص مواضع تحريف شده ي غير علمي و خلافِ عقلِ سليم هم، اهلش را ميطلبد). البته منکر اين نيستيم که بعضي عقايد رأسا ضال و مضّل هستند. پس هم کسانيکه از اساس تمامي عقايد را نادرست پنداشتند و هم کسانيکه قائل به صحّت تمامي اديان و پلوراليسم شدند، کج فهمي و خامي کردند.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
یا علی! ساعة العالم یتکی علی فراشه ینظر فی العلم خیر من عبادة سبعین سنة. ای علی! یکساعت که عالم برب
1⃣بنگر نشسته چون ماه
2⃣با يک جهان نباهت
3⃣مرد #رشيد عرفان
4⃣در مسند فقاهت
✍حضرت آيت اللّه انصاري شيرازي(ره)
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰أقول: از انضمام قاعده شريف عرفاني #کل_شي_فيه_کل_شي به ما سبق، ميتوان کلمه ي مبين را در کريمه ي:((إ
🔹إن عظيم الأجر لَمَعَ عظيم البَلاء و مَا أحبّ اللّهُ قوما إلا ابتَلاهمْ... .
🔸ترجمه:همانا اجر و پاداش بزرگ همراه با بلا و سختي بزرگ است. و خداوند قومي را دوست ندارد، مگر آنکه ايشان را گرفتار بلا ميکند.
📚الکافي، ج2، ص252
______________________________________
🔰اقول:
🔹لازمه ي ادعا ابتلا و مدعي همواره مبتلي است. وجهِ آن اين است که بلا کمالِ جلا و استجلاء را موجب ميشود:((إنّ هذا لهو البلاء المبين))؛ بجهت لازم و ملزوم بودنِ ادعا و ابتلا هرقدر اسمِ حاکم بر فردْ وسيع تر و عين ثابته ي وي محيط به (نه محيط بر) ساير اعيان باشد، بجهتِ حصولِ کمال جلا و استجلا به وي، بلايِ نازل بر وي هم عظيم خواهد بود. پس دايره ي عين ثابتْ مصحّح بلاي نازل ميباشد؛ که هر قدر عظيم باشد مستتبع آن بلا هم عظمت خواهد داشت؛ و از اين باب حضرت ختمي (ص) فرمودند:((ما اوذي نبيّ مثل ما اوذيت)).
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💢گروه فِي الحِکمَة
🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875
🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعاتِ حاصل از "تحقيق و تتبع" بين اعضا.
فِي الحِکمَة
💠 #تاثر_نفس_از_بدن: وگاه، بدن از هيئتي نفساني، غير از آنچه ذکر نموديم، منفعل ميشود؛ مانند:تصوراتِ ا
💠 #جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقاء:
🔹 #دلايل:
1⃣نفس معروض بعضي عوارض مفارق است و عوارض مفارق فقط معروض به جسم و امر جسماني ميشوند.
2⃣قول به قدمِ نفس مستلزم تناسخِ باطلْ و قول به حدوثِ نفس در فرضِ تجرّد آن مخدوش است؛ زيرا مجرّدْ جهتِ قوه و استعدادي ندارد تا ملحوق عوارض غريب واقع شود.
3⃣قول به تجرّد نفوس عن الأبدان حالَ حدوثهم، مستلزم اين است که نفوس نه متکثر باشند و نه واحد:مناط تکثر يا علت مادي است، که چون نفوس را مجرّد مفروض گرفته ايمْ علت مادي نميتواند مناطِ کثرت باشد؛ يا علت صوري است، که چون نفوسْ عند القومْ وحدت نوعيه دارند و صورتشان ذاتشان است لذا علت صوري هم نميتواند مناط تکثر باشد؛ يا علت فاعلي و يا علت غايي است، که اين هر دو علت هم واحدند و نميتوانند مناط تکثر باشند. اما واحد نميتوانند باشند زيرا:قبول کثرت (ابدان متکثره) بعد از وحدت، خصوصيتِ مقدار و عوارض مربوط به مقدار است و حال اينکه النفس ليس کذا.
#طرح_درس
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat