eitaa logo
فرقه های عجیب و جهان ماوراء
6هزار دنبال‌کننده
10.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
192 فایل
آشنایی با فرقه های عجیب ادیان و مذاهب – عرفان های کاذب مهدویت – مدعیان دروغین مهدویت آئین ها– جشنها و مراسم عجیب عجایب جهان باستان- فرازمینیها و اتفاقاتی که توضیحی بر تبادل 👇👇 @jh1397 ❌کپی مطالب و فیلم های کانال فقط با ذکر لینک و آیدی کانال مجاز است❌
مشاهده در ایتا
دانلود
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (هفتم) 7️⃣ ♦️ بحیره در مقایسه با دیگر عجایب نامه ها متن کمتر شناخته شده ای است. 🔷 از دیگر مشخصات کتاب اینکه فزونی استر آبادی گهگاه به مطالب کتاب ها و نویسندگان دیگر به ویژه عجایب نامه ها اشاره می کند از این رو، نام و نشانی از برخی کتاب های گمنام و بازمانده به دست می آید. 🔶 همچنین، بر حاشیه اوراق کتاب شرح هایی بسیار مفید در معنای لغات و اصطلاحات و اعلام نوشته شده که بر محتوای مطالب کتاب افزوده است. شرح ها به همراه فهرست مفصل و دقیقی که در انتهای کتاب قرار گرفته به کوشش ناشر و مصحح آ آن، عبدالکریم ، بن عباسعلی قمی تفرشی صورت گرفته است . 🔷 بحیره شامل ۴۴ باب است که برخی ابواب آن به چند فصل تقسیم می شوند. باب اول کتاب دربارۀ مکارم اخلاق حسن اخلاق و خوش رفتاری و عدالت و انصاف است و حاوی داستان هایی درباره عدالت و خوش اخلاقی های مشاهیر تاریخی همچون اسکندر، خسرو پرویز انوشیروان حجاج و مأمون اسـت کـه جنبـه عبرت آموز دارد و نتیجه مثبت خوش اخلاقی و عدالت و رحم بر رعایا را گزارش می دهد. 🔶 در حالی که بسیاری از حاکمان به خونریزی و سنگدلی در تاریخ مشهورند، ذکر داستانهای عامیانه درباره عدالت و انصاف و رحم و خوش رفتاری آن ها با مردم قابل تعمق است بابهای دوم تا بیست و هفتم کتاب مشتمل است بر موضوعاتی چون معجزه ها و خوارق عادات مشاهیر، شرح احوال و رفتار سلاطين، وزرا و صفات اخلاقی نیکنامان و بدنامان ،تاریخ حیله گری های زنان رؤیاها و خواب های افراد مشهور و شخصیتهای تاریخی از یوسف پیامبر تا فردوسی و ضحاک و بسیاری از نام آوران تاریخ . 🔷 نکته قابل توجه در داستانهای این بخش از کتاب این است که پیرامون شخصیت های ادبی، علمی، سیاسی، پادشاهان، وزرا و به طور کلی مشاهیر، داستان ها و روایت های عامیانه ای نقل میشود که ارزش فولکوریک فراوان دارند. 🔶 مثلاً در صفحهٔ ۴۲۰ دربارۀ خواب دیدن فردوسی داستانی نقل می شود که بسیار خواندنی است و از جمله روایت های شفاهی دربارۀ فردوسی به شمار می رود «فردوسی هنگام سرایش شاهنامه آنجا که به داستان سهراب می رسد و قصد دارد پدر سهراب را به خوبی توصیف کند به خواب میرود و در خواب رستم را در حالی که لباسی از پوست ببر پوشیده و کلاهی با پرهای سیمرغ بر سر نهاده و سوار بر رخش است میبیند 🔷 رستم ضمن قدردانی از توصیف به جا و درست فردوسی از وی، به نشانه سپاسگزاری میخواهد به او پاداشی بدهد. بنابراین، نشانی مکانی را به وی میگوید که محل مبارزه رستم با یکی از دشمنانش بوده است. رستم پس از شکست دشمن خلخال های طلایی که بر دست و پای فیل دشمن بود و ارزش فراوان داشت با نوک نیزه در زمین فرو می کند. 🔶 فردوسی از خواب بر می خیزد و داستان را به ،ایاز غلام و دوست سلطان محمود غزنوی، باز می گوید و ایاز سلطان را راضی می کند که به آن مکان بروند. سرانجام، خلخال هـا کـشف می شوند و فردوسی نزد شاه و مردم محبوب تر می شود. 🔷 از باب بیست و هشتم تا سی و هفتم، موضوعات کتاب اندکی تغییـر مـی کنـد و عجایب و غرایب اماکن شهرهای دور و نزدیک حیوانات، چشمه ها و جویبارها، کوه ها و زلزله ها و آتشفشانها، سنگ ها و جواهر گرانبها، اژدهاها و انواع درختان عجیب به تفصیل ذکر میشوند . 🔶 نکته مهمی که در لابه لای موضوعات ایـن بـاب هـا به چشم میخورد این است که گاه حدود و زوایای موضوعات بر واقعیات منطبق است و گاه صرفاً جنبۀ ذهنی دارند و وجـود خـارجـی نـدارد. ♦️ مثلاً در صفحات ۴۵۹- ۴۶۲ در مبحث مربوط به چشمه ها انواع چشمه ها و موقعیت جغرافیایی و فواید و مضرات آب های آنها ذکر میشود در این میان به چشمه هایی اشاره می شود که صرفاً استعاری هستند و داستان هایی در ادبیات کلاسیک و ادبیات عامیانه در مورد آن ها وجود دارند مانند چشمه حیوان یا آب زندگانی و داستان خضر و الياس. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (هشتم) 8️⃣ ♦️ فزونی استر آبادی در این بخش داستان ها و روایت هایی را می آورد که اساسی عامیانه دارند و از فرهنگ مردم ریشه گرفته اند. در برخــــی مــوارد موقعیت جغرافیایی چشمه نیز ذکر میشود اما آبشخور داستان باورهای مردم است. 🔷 مثلاً در همان جا آمده که در نزدیکی جایی به نام طایفه چشمه ای وجود دارد کـه موجوداتی به نام آدم آبی در آن زندگی می کنند و همواره مشغول شادی و آواز خوانی هستند و اگر یکی از آنها بمیرد مرده را کنار چشمه می گذارند و آن قدر گریه و ماتم و زاری میکنند تا مردم برایشان رحم - کنند و مرده ایشان را در زمین دفن کنند. 🔶 ظاهراً دختری از این آدم آبی ها به پسری دل می بندد و هر شب برای او از چشمه دامنی از طلا می آورد؛ اما چون پادشاه از این موضوع باخبر می شود، طلاها را به زور میگیرد و پسر مجبور می شود از آن شهر و دیار برود. سرانجام، دخترک آدم آبی از دوری عشق پسر کنار چشمه جان می سپرد. 🔷 از باب سی و هشتم به بعد داستان های بسیار عجیب و باور نکردنی درباره تولد انسانها و حیوانات غیر عادی و حوادثی که پیرامون آن رخ داده، بیان می شود. 🔶 حوادث تولد دجال و يأجوج و مأجوج و داستان های عامیانه ای که پیرامون تولد پیامبرانی چون حضرت عیسی و حضرت محمّد(ص) و داستان خلقت طفلی که ۴ سال در رحم مادر مانده بود و زنان شهر طمغاج که هر شب دوباره باکره می شوند و دختران شهر ناصریه که هیچ کدام باکره نیستند؛ مخرج نداشتن حجاج بن يوسف در زمان تولد و حکایت اقوامی که مثل میمون ها پر مو هستند، از مطالب بسیار جالب و قابل تعمق کتاب است. 🔷 از باب سی و نهم تا انتها به طور مفصل تری داستان هایی درباره حالات موجوداتی چون جن و پری و غول و نسناس و دوالیا ذکـر مـی شـود. 🔶 معرفی انواع طلسمات و نیرنجات و حیوانات و پرندگان عجیب و خصایل بسیار شگفت انگیز مردمان جزایر دور دست نزدیک چین و جاوه و مکان های ناشناخته و عمارات و ساختمان های معروف چون طاق کسری بهشت شداد قصر اسکندر و مدرسه هرات و وجه تسمیه شهرها و اماکن معروف و غیره در ایران و مناطق دیگر و سرانجام، وضعیت آبادانی مناطق معروف همچون هرات، نیشابور، ری، بيت المقدس و گجرات که همگی ارزشهای فراوانی در مطالعات مردم شناسی و فولکور دارند، از جمله اهم مطالب پایانی کتاب است. 🔻منابع بحیره 🔷 منابع اصلی فزونی استر آبادی برای داستان ها و حکایت هایی که ذیل هر یک از شخصیت ها و مضامین کتاب آورده است به چند دسته تقسیم می شود: 1️⃣ آثاری که مستقیماً مؤلف به آنها اشاره کرده است و عین عبارات داستانی کتاب او آثار پیشینیان را آورده و یا در آن دخل و تصرف کرده و به تکمیل و تلخیص آن اقدام نموده است عمده ترین آثاری که فزونی استر آبادی آن ها را در اختیار داشته و حکایت هایی از آنها را در بحیره ،آورده عبارتند از: 🔶 عجایب البلدان تاريخ الحكما، تاريخ بهادر شاهی، غرايب الهند، عجايـــب الــدنيا، بحـــر السعاده، غرائب الاسرار، تفسیر ،گازر نگارستان عجایب المخلوقات، غرائب البلاد، طبقات ناصری شاهنامه زبده التواریخ مسالک و ممالک تاریخ یمینی، نزهه القلوب، جواهر نامه، تاریخ قوام الملکی، غرايب الاسرار، تاریخ محمود شاهی، تحفـــه الغرائب، تحفه العشاق، چهار مقاله، جامع الحكايات و شمار دیگری از کتاب ها و رسالاتی که مؤلف به آنها دسترسی داشته و با مطالعه آن ها به فراخور موضوع از آن ها استفاده کرده است. 2️⃣ از دیگر منابع فزونی استر آبادی در تألیف بحيــره می توان به تجارب شخصی وی در سفرهای متعددی که به سرزمین هایی چون هند و جزایر اطراف داشته اشاره کرد. ♦️ چنان که وی در صفحات ۵۲۰-۵۱۹ به یکی از خاطرات سفرش به لاهور اشاره میکند و ماجرای عجیب زنی را که مار زاییده بود، بازگو می کند همچنین شنیده های وی از مسافرانی که به سرزمین های دور و نزدیک سفر کرده اند و خاطرات سفر خود را برای فزونی استر آبادی بیان نموده اند، از جمله منابع مؤلف به شمار میرود. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
چرخکرده بینی گوزن شمالی، یکی از عجیبترین غذا های در کانادا 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
اتفاق « اولین اثر شبانه » دربدن انسان چیست ❓🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (چهارم) 4️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (نهم) 9️⃣ 🔻ادامه منابع بحیره 3️⃣ منبع دیگری که عمده مطالب کتاب از آن مأخوذ است فرهنگ و فولکلور و ادبیات شفاهی مردم است. 🔶 بسیاری از داستان هایی که پیرامون اشخاص و مشاهیری چون انوشیروان اسکندر ابو علی سینا ـحاتم طایی، شاه عباس صفوی سلطان محمود غزنوی، عطار نیشابوری، خیام، يوسف ،ضحاک، دجال، عیسی و غیره، موجود است، اساسی عامیانه دارند و برخی از این روایت های عامیانه را تا روزگار حال می توان پی گرفت. 🔷 مثلاً بسیاری از داستان هایی که پیرامون شخصیت ابو علی سینا در بحیره گفته شده، با روایت های عامیانه ای که در چند دهه اخیر پیرامون ابوعلی سینا وجود داشته و توسط محققان گردآوری شده مطابقت دارد. 🔻 سیما و خویشکاری هیولاها 🔷 در بحیره سیمای ظاهری جن، نسناس، غول و دوالیا در ضمن داستان هایی کـه درباره آنها ذکر شده توصیف می شوند. جن ها غالباً به اشکال مختلف در می آیند. شایع ترین صورتی که جن ها به خود می گیرند، صورت مار است. 🔶 در جای جای کتاب نمونه هایی از جن هایی که خود را به شکل مار سفید یا سیاه در آورده اند، به چشم می خورد. به ویژه در بخش مربوط به «احوال اژدها» بـه داستانی اشاره می شود که در آن مار سیاهی مارسفیدی را می بلعد و پادشاهی برای نجات مار سفید مار سیاه را می کشد و مار سفید را از شکم آن بیرون می کشد.سپس، مار سفید برای سپاس گزاری در قالب جنّـی خوبرو و به شکل انسان ظاهر می شود و به نجات دهنده خود خدمت می کند . 🔷 در چندین جای کتاب به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره می شود: جن ها به ۳ دسته تقسیم می شوند. گروهی که حساب و عقاب دارند و گروهــی پـر و بـال دارند و گروهی همچون مار هستند . 🔶 فزونی استر آبادی در صفحه ۵۲۴ کتاب از قول صوفیه به ماهیت و سرشـت جـن هـا اشـاره مـی کند و آن ها را قومی تجسد یافته از اجرام لطیف همچون آتش و هوا می داند، برخلاف آدمی که جسم وی از آب و خاک تجسد می یابد. جن ها به واسطه آتش و هوا که لطیف تر از آب و خاک است، توانایی تغییر شکل را به هر نوعی که بخواهند، دارند. 🔷 جن ها در بحیره در قالب اشکال ،مار سگ بزغاله و مرغابی با پر و بال توصیف می شوند. مثلاً در داستانی در صفحهٔ ۵۲۶ رئیس و بزرگ قوم جن را «عمرو» معرفی میکند در راه ،سفر، گروهی از اعراب با ماری غلتیده در خون روبرو می شوند. 🔶 یکی از آنها مار را در زیر خاک دفن می کند. پس از چندی گروهی از جن ها بر مسافران ظاهر میشوند و می پرسند چه کسی «عمرو» را دفن کرد❓مسافران می پرسند، عمرو کیست❓ 🔷 جن ها می گویند همان مار بزرگی که در خون غلتیده بود بزرگ قوم ما عمرو بود که مسلمان شده و از یاران پیامبر بود و بارها قرآن خوانده بود و در جنگ های پیامبر میان قبایل مسلمانان و کفار متحد پیامبر شد و از مسلمانان دفاع کرد و در جنگ کشته شد و بـه شـکـل مـاری غلتیده در خون درآمد که یکی از شما آن را دفن کردید. 🔶 در روایاتی دیگر از داستان های بحیره جن ها موجوداتی شبیه انسان توصیف می شوند که بسیار زشتر و هستند و در بیابان های دور افتاده زندگی می کنند و صدای مهیبی دارند . 🔷 فزونی استر آبادی جساسه را از انواع جــن دانسته است و نام دیگر او را جساسه عنوان می کند . جساسه که او جاسوس دجال است و در همه جای جهان می گردد و اخبار مردم را به دجال میدهد ظهور از علایم قیامت است. ♦️ جساسه همچون جن غیب می شود بدن او مانند حیوانات، امــا صورتش همچون صورت آدمی است فزونی از قول صاحب کشاف می آورد که چشم او همچون چشم خوک و دست و پایش به شکل دست و پای شتر و به اندازهٔ ۱۲ ذراع گوش هایش همچون گوش های فیل با شاخ های بلند است که پر و بال نیز دارد و به حدی عظیم الجثه است که بلندایش به ابرهـا مـی رســد و اقول پیامبر نقل است که مکان او در کوه های صنعاست. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (دهم) 🔟 ♦️ داستان دجال در بحیره نیز بسیاری خواندنی است؛ هر چند روایت فزونی برگرفته از متون و آثار پیش از اوست. 🔷 دو دنیای مسلمانی و غیر مسلمانی و گاه یهودی در داستان های مربوط به دجال و يأجوج و مأجوج محسوس تر است. در این روایت ها آمده که والدين دجال یهودی بودند. 🔶 مادر دجال ۳۰ سال بچه دار نمی شد تا اینکه در روز چهارشنبه (گویا به نحوست روز چهارشنبه مربوط باشد) و در روزگار حضرت محمد(ص)، دجال به دنیا آمد. دجال هنگام تولد ریش داشت و بلافاصله شروع به سخن گفتن نمود. 🔷 چشم راست دجال به اندازه یک دانه انگور است و چشم چپش سبز رنگ و از حدقه بیرون آمده است. مادرش او را دجال نامید، اما پدرش او را مسیح نام گذارد. 🔶 بر پیشانی دجال نوشته شد: «هو الكافر بالله. چون دجال اصرار پیامبر (ص) را بر مسلمان شدن نمی پذیرد، با دعای پیامبر به درگاه خداوند مرغی فرو می آید و دجال را به جزیره نزدیک دریای طبرستان پرتاب می کند. هم اکنون دجال در آن جزیره است تا زمانی که خروج کند و آن نشانه آخر الزمان است . 🔷 شرح داستان يأجوج ماجوج نیز مشابه روایت های پیشینیان است؛ اما از ویژگی هایی نیز برخوردار است و جنبه های اعجاب آور آن بیشتر است. یأجوج به غایت کوتاه و مأجوج بسیار بلند است. 🔶 آن ها به ۴۰۰ گونه تقسیم میشوند. هر یک از آنها عمر بسیار طولانی دارد و تا ۱۰۰۰ نفر از اخلاف خود را نبینند، نمی میرند. 🔷 يأجوج و مأجوج شب و روز تلاش می کنند در سدها رخنه کنند و آنها را تخریب کنند گروهی از آن ها گلیم گوش ها هستند که گوش هایشان با قدشان برابر است یکی از گوش هایشان پشم شتر دارد و گوش دیگر پوشیده از پر است . 🔶 شرح داستان های اعجاب آور آدم آبی ها در چندین جای کتاب آمده است. آدم آبی های دریای حبشه سری شبیه سر آدم ها دارند، اما بدنشان استخوان ندارد. آن ها در دریا و در گردابهای عمیق زندگی می کنند و گاه شمارشان بـه صــد هزار هزار( ۱۰۰ میلیون) می رسد. 🔷 آدم آبی های نزدیک گجرات یک وجبی هستند و خوراکشان ماهی های کوچک است. آنها معمولاً بر سنگ ها می نشینند و بر سر ماهی ها با یکدیگر دعوا می کنند . 🔶 آدم آبــی هــا حــدود قیروان چهره ای سیاه و بدنی سفید دارند و اگر لحظه ای از آب دور شوند، می میرند. گروهی از آن ها زردگــون هستند. 🔷 آنها شبها از آبگیر بیرون می آیند و بدن خود را بر سنگ ها میسایند و سنگ ها طلا می شود. موهای بدن آدم آبـی هـا بـر سنگ ها باقی می ماند و مردم از آن موها جامه های زربفت تهیه می کنند . 🔶 نوع دیگری از جن ها در بحیره «اسقلات» نام دارند که در بیشه هــا زنــدگی می کنند و بسیار زیبا رو هستند اسقلات علاقه زیادی به بازی با آدمی دارند و پس از آنکه مدتی با آدمی بازی کردند انسان را به هلاکت می رسانند . 🔷 گونه دیگری از جن «دلهـاث» نام دارد که به شکل انسان است و بر یک شتر مرغ سوار است. دلهاث در سواحل دریا زندگی میکند و اگر یک کشتی ببیند، با نعره ای فوق العاده مهیب مسافران کشتی را بیهوش می کند و به سراغ کشتی می رود و هر که را بخواهد از میان مسافران بی هوش با خود می برد. 🔶 «اشبق جنی بسیار مهیب است که به صورت نیمه ای از آدمی ظاهر می شود و در هلاکت آدمی مصمم است . نوع دیگری از موجودات و همــی بحيره «رخ» نام دارد رخ در لغت به معنای شکاف و رخنه و غم و غصه است. 🔷 در بحيره «رخ» موجودی عجیب است که در حدود هند میزید و دو شاخ گوزن گون دارد که با آنها موجودات دیگر را گیر می اندازد و بر بالای سر می برد و آنقدر می چرخاند که روغن موجودات از چرخش زیاد به چشمانشان می ریزد و کـور می شوند. 🔶 سپس رخ حیوانات کور شده را به گودالی می افکند تا بمیرند. رخ بــر پشت خود چهار کوهان دارد و به حدی عظیم الجثه است که هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند آن را از بین ببرد مگر غرش رعد. ♦️ اگر رخ بر کوهی باشد و غرش رعد را بشنود، خود را از غم و غصه به زیر می افکند و به هلاکت می رسد.گوشت و پوست و استخوان و اجزای رخ جمله زهر است و اگر آب دهان یا شاشـش بــر حیوانی بچکد، آن حیوان فوراً می میرد . به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
آیا یک سیارک در سال 2038 به زمین برخورد می کند ⁉️☄️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« ویلنا » گنجی از فلز فرازمینی 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (پنجم) 5️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (یازدهم) 1️⃣1️⃣ ♦️ «عروظ» نیز در بحيره موجودی است که صدای انسانها را تقلید میکند و در مغرب زندگی می کند. 🔷 او به مکتب کودکان میرود و طوری صدای معلم را تقلید میکند که کودکان می پندارند معلمشان است و به سمت او می روند و عروظ می جهد و آن ها را به هلاکت می رساند . 🔶 از دیگر گونه های موجودات و همی که در بحیره اشاراتی به آن شده، خرگوشی است که در دریاهای بحرین میزید و شب ها از آب بیرون می آید و چرا میکند و اگر آدمی خرگوش را ببیند، خوش یمن نباشد و نحسی و بدبختی دامانش را می گیرد . 🔷 در جای دیگری از کتــاب شـــرح آسیب رسانی موجودی به نام «صهناچه» می آید. موجودی کـه هـیچ حیوانی نمی تواند در محدوده قلمرو او زندگی کند و اگر نگاه وی بر کسی بیفتد، آن فرد در دم می میرد آدمی نیز باید ابتدا اندام صهناچه را نگاه کند، سپس به چشمان صهناچه بنگرد تا آسیبی به او نرسد. 🔶 در کتاب «بحیره» غولها از انواع جن معرفی میشوند چرا که به واسطه سرشتی که از آتش و هوا دارند همچون جن ها میتوانند خود را به هر شکل و اندازه که بخواهند، در آورند. 🔷 همچنین آن ها از جمله شیاطینی هستند که فراتر از محدوده خود عمل می کنند و شب ها به آسمان ها عروج میکنند و در آنجا به دستور خداوند سوخته میشوند و سوخته آنها از آسمان ها به زمین می افتد؛ سوخته آن ها اگر به دریا بیفتد تمساح و اگر در خشکی بیفتد، غول می شود . 🔶 غول ها اکثراً در بیابان ها زندگی می کنند و قدرت محو کردن خود را دارند و گهگاه برای فریب و شکار انسان خود را به آدمی نشان میدهند. 🔷 غول ها به کاروان مسافران راه می یابند و نام آنها را با صدای بلند فریاد میزنند. اگر کسی به دنبال صدا برود، غول ها او را می گیرند و به هلاکت می رسانند مگر اینکه مسافران دائماً نام خداوند را بر زبان بیاورند تا غول ها از کاروان دور شوند.در بحيــره روایتی درباره رشادت های عمر بن خطاب در زخمی کردن غولی با شمشیر در راه سفر به شام آمده است. 🔶 نسناس در چندین جای بحیره توصیف شده است هم در آنجـا بـه عجایب سرزمین های دور دست اشاره شده و هم در بخش مربوط به احوال موجودات عجیب؛ جایگاه نسناس جزایر هند و یمن دانسته شده است. 🔷 نسناس ها یک چشم و یک دست و یک پا دارند و موقع راه رفتن می جهند زبان آن ها مانند زبان و گفتار آدمی است و اسامی آنها مشابه اسامی مردم سرزمین های مجاور است. نسناسها فوق العاده خطرناک هستند و دائماً از طرف آنها به آدمی زبان می رسد. 🔶 نسناس ها خانه های مردم را خراب میکنند و میسوزانند و اگر کسی از آن ها بمیرد، تا چهار روز عزاداری میکنند فزونی استر آبادی در بخش دیگری از کتاب، آنجا که به بیان غرائب و عجایب جزیره ها می پردازد، از جزیره نسناس هـا نام می برد که در دریای زنج است. 🔷 نسناسیان این جزیره بسیار کوتاه قد هستند و یک چشم آنها کور و یک سمت بدن آنها فلج است. هر سال در زمانی مشخص گروهی پرنده بر نسناس هایی که هنوز کور نشده اند می آیند و چشم های آن ها را از کاسه در می آورند ص (۵۷۴) 🔶 در بحیره نسناس ها نیمتن هم توصیف می شوند. گویی انسان معمولی را با شمشیر به دو قسمت کنی. نسل نسناس بـه عـوج بن عنق، که خود هیولایی عجیب است و از خویشان نوح پیامبر است، باز می گردد. 🔷 دوالپایان یا «ماسوق» در جزایر موسوم به جزایر فرنگ زندگی می کنند. آن ها از بالا تنه کاملاً شبیه انسان هستند اما پاهایشان مانند تسمه نرم و بدون استخوان است و قادر به راه رفتن نیستند. ♦️ دوالپایان زبان هر قوم و ملتی را می دانند و بسیار چرب زبانند، معمولاً با چرب زبانی آدمی را فریب میدهند و بر پشت او سوار می شوند. دوالپایان آدمخوار هستند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (دوازدهم) 2️⃣1️⃣ 🔻 مقایسه و تحلیل آثار 🔷 در عجایب المخلوقات قزوینی توصیف جن، شیطان و دیـو هـم طـراز با توصیف پدیده های طبیعی دیگر قرار می گیرد. 🔶 حتی قزوینی در بیان غرايب حيوانات و اشيا و جزایر و غیره حیرت خـود را بـا جـملـه «و الله اعلم بصحة هذا» نشان می دهد. 🔷 اما در بیان احوال جن و شیطان تعجب او را نمیبینیم زیرا به نظر می رسد وقتی جهان را با نظمی بطلمیوسی طبقه بندی می کند که موجودات پست تر و فراتر از آدمی نیز در آن جای دارند بنا به این دیدگاه وجود انواع شيطان، دیو، فرشته (ملائکه) و جن، امری طبیعی است. 🔶 وی با استناد به آیات قرآن و ذکر احادیث مکرر و داستان های رویارویی پیامبر(ص) و صحابه اش با اجانین، بر حقیقتی بودن روایت ها پای می فشرد. چنین دیدگاهی در پنج سدهٔ بعد در آرا و افکار فزونی استر آبادی نیز دیـده مـی شـود. 🔷 اما در آرای فزونی عدم قطعیتی وجود دارد که آن را در تفصیل بیشتر روایت های مربوط به موجودات مافوق طبیعی و عجایب و غرایب امور به خوبی میتوان مشاهده کرد. 🔶 هم چنین فزونی در آغاز فصل مربوط به هیولاها و موجودات وهمی که آن را با اصطلاح «حالات عجيبـه اجـــانين» می آورد، به صراحت روایتهای آن فصل را «داستان های گذشته و آینده» معرفی می کند که زایده واهمه هستند ص (۵۴۲) . 🔷 به غیر از این تغییر و تحول ساختاری که در آرای عجایب نامه نویسان سده های مختلف رخ داده است، میتوان عناصر و اجزای موضوعات مربوط به دیوها و اجانین در هر دو اثر را در زمینه های زیر مطالعه کرد. 🔶 موجودات وهمی در قلمرو فرهنگ اسلامی محتوای مطالب مربوط به موجودات ،و همی قلمرو و عملکردشان در هر دو اثر غالباً به سرزمین های عربی - اسلامی مربوط می شود. هر چند عناصر ایرانی نیز با آن ترکیب شده اند. 🔷 اگر چنین پدیده ای را در عجائب المخلوقات پراکنده و موردی مــی بیـنـیـم، مسلماً در بحیره شاهد تکمیل و حتی اغراق در به تصویر کشیدن آن هستیم به طور کلی، در بحیره با دو جهان مسلمانی و غیر مسلمانی روبرو می شویم. 🔶 در جهان مسلمانی تمامی نیروها و موجودات ماوراء الطبیعی در کنار فرامین و آموزه های متعبدانه دینی به کار رفته است. گویی قبول و درک فرامین و آموزه ها و وسعت سيطره و نفوذ اسلام، بدون ذکر شواهد و روایاتی از جهان تخیلی ماوراء طبیعی ناممکن است. 🔷 نقش موجودات ماوراء طبیعی در این میان بسیار مؤثر است آن ها با قبول مسلمانی با پیامبر پیمان میبندند و از آن پس، متحد مسلمانان می شوند و پیوند میان آن ها و انسان ها برقرار می شود. 🔶 جهان غیر مسلمانی غالباً به یهودیت و کفار (عنـوانـی عــام برای غیر مسلمانان) محدود میشود. موضوع اصلی اغلب روایت ها مربوط به موجودات وهمی، به ویژه جنها و غولها و گرایش آن ها به اسلام است. 🔷 جن و انواع موجودات زیر مجموعه آن مثل غول نسناس و دوالپا از جمله پربسامد ترین موجودات و همی در بحیره هستند. چه به وفور با خویشکاری های موجوداتی چون دجال و مرکب مشهور او موســـوم بـه «خـــر دجال»، جساسه ، سگ سرها آدم آبی ها و هیولاهایی چون یأجوج و مأجوج و عوج بن عنق نیز روبرو هستیم. 🔶 روایت های مربوط به این موجودات پس از ۵ سده از تألیف عجایب المخلوقات چنان گسترده و پرشاخ و برگ شـده انـد کـه گـاه فقط نشانه هایی از آن ها را در عجایب المخلوقات می بینیم. 🔷 مثلاً فصلی از بحیره (ص ۵۱۳-۵۰۸ به دجال و موجودات همراه او اختصاص ،دارد، در حالی که در عجایب المخلوقات دجال ناپیداست و صرفاً جزیره ای به نام برطاتـــل مسکن و مأوای دجال معرفی میشود که قومی گاو سر در آن می زیند (ص ۱۱۱). 🔶 رویارویی پیامبر و یارانش با گونه هایی از جن در سفر به سرزمین های بیابانی و دورافتاده از مصر و مکه و بحرین گرفته تا عمان و صنعا ما را با طیف وسیعی از باورهای مربوط بـه موجـودات وهمـی که میان اعراب و ایرانیان مشترک است، روبرو می کند. ♦️ به ویژه اینکه برخی از موجودات و همی بسیار شناخته شده در ایران مأخوذ از فرهنگ سامی هستند کریستن سن (۱۹۴۱: ۷۱) جــن، غول و نسناس را موجوداتی از فرهنگ سامی میداند که همراه اعراب به فرهنگ ایرانی وارد شدند و ایرانیان آن ها را با موجودات و همی و اساطیری خود ترکیب کردند. همچنین دوالپا موجودی برآمده از فرهنگ و اساطیر ایرانی دانسته می شود . به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
گورستان‌ها محل پیک نیک در اروپا و آمریکای قرن نوزدهم 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
آیا یوفوها طریق ابعاد دیگر فضا به زمین می آیند 🛸⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (ششم) 6️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (سیزدهم) 3️⃣1️⃣ 🔻 در صفحهٔ ۵۲۴ کتاب بحیره در روایتی درباره سفر گروهی از اعراب از مصر به مکه چنین ماجرایی شرح داده میشود: 🔷 ماری بر سر راه مسافران ظاهر می شود، یکی از مسافران مار را می کشد ناگهان قاتل مار ناپدید می شود و پس از چند ساعت با حال پریشان باز می گردد و همگان از احوال او می پرسند که کجا رفته و چرا پریشان است. 🔶 قاتل مار میگوید که جن ها او را ربودند و به سرزمین خود بردند؛ زیرا ماری که کشته شد یکی از جن ها بوده و آن ها به خونخواهی وی قصد داشتند وی را مجازات ،کنند اما رییس جن ها اجازه نمی دهد که مرد مجازات شود؛ چرا که با پیامبر اسلام عهد بسته بود که اگر یکی از جـن هـا بـه شـکل دیگری در بیاید و کشته شود، خونش حلال است. 🔷 در روایتی که در صفحات ۵۲۵ - ۵۲۶ بحیره می آید دوباره موضوع مسلمان شدن جن های کـافـر بـه ویـژه جـن هـایـی کـه یهودی هستند، مطرح می شود و در این روایت، پیامبر اسلام جن ها را که تحت تأثیر قرآن قرار گرفته بودند، بـه اسـلام دعوت می کند و از آنها میخواهد که نزد مردم خود بروند و دین اسلام را به آن ها نیز عرضه کنند. 🔶 پس از چندی در شب چهارشنبه تمامی جن های مسلمان شده به دیدن پیامبر می آیند. محل ملاقات آنها را پیامبر خارج شـهـر تـعـيـيـن مـی کنـد و با یکی از یاران خود به نام عبدالله بن مسعود به آنجا می رود، اما با انگشت خطی دایره مانند دور عبدالله بن مسعود می کشد و به او هشدار می دهد که اگر از این خط فرضی عبور کند به مهلکهٔ عظیمی گرفتار خواهد شد. 🔷 ناگهان دوازده هزار پری در دسته ها و گروه های مختلف نزد پیامبر می روند و برای اسلام آوردن از او معجزه ای طلب می کنند. پیامبر به درختی که در آن نزدیکی بود، فرمان می دهد تا سخن بگوید و درخت در کمال فصاحت به پیامبری وی شهادت می دهد و بدین ترتیب، گروه کثیری از جن ها مسلمان میشوند. 🔶 این روایت را فزونی استر آبادی از صحیح مسلم گرفته است. در این متن ،تفسیری جن ها از حضرت محمد(ص) توشه و زاد طلب میکنند و حضرت محمد (ص) استخوانها و سرگین چهارپایان را توشه جنیان میداند . زیرا استخوانها خوراک جن های مسلمان (که به شکل برادران مسلمان آمده) دانسته می شود (حسام بن حجاج، ۲۷۸/۱). این مطلب در حاشیه چاپی کتاب نیز دیده می شود. 🔷 در داستانی دیگر گروهی از جن ها به داخل یک بت (صنم ) میروند و به پیامبری حضرت محمد شهادت می دهند و بدین وسیله بت پرستانی چون ابو جهل را که قصد داشتند آبروی محمد(ص) را ببرند شکست میدهند. ♦️ آمیزش انسان ها با جن ها درباره مسایل جنسی میان انسان با انواع جن ها به ویژه غول ها در هر دو اثر داستان هایی وجود دارد که برخی از آن ها تاکنون در فرهنگ و فولکلور مردم ایران باقی مانده است. 🔷 در متن عجایب نامـه قزوینی در چندین جای به موضوع زناشویی و آمیزش جنسی میان انسان و موجودات ماورایی بیان می شود مثلاً هر کجا که زبان قومی متفاوت با انسان ها را نمی فهمیده اند، زنی از آنها را به عقد خود در می آوردند و پس از چندسال فرزند او که زبان پدر و مادر را میدانست به عنوان مترجم از احوال آن قوم ناشناخته برایشان حرف میزد (ص ۱۳۸) 🔶 جماع الزلاب با آدمی (ص ۳۸۴)، یـا جـمـاع غـول بـا زنان خوبروی و پدید آمدن قوم بنی سعلات از آمیزش یک زن با یک غول (ص ۳۸۴-۳۸۳) از نمونـه هـای مندرج در عجایب نامـه هـستند. 🔷 اما در بحيــره شـرح مفصل و بی پرده تر و عجیب تری از این پدیده ها اتفاق میافتد در بحیره معمولاً جن ها به جهت قدرت تغییر شکل و ماهیت در مکان های متروک و دوردست خود را به شکل زنی بسیار زیبا و برهنه در می آورند که با رفتارهای شهوت آمیز مردان را به خود می خوانند مردها هم که شهوتشان برانگیخته شده به دام آن ها می افتند. ♦️ مثلاً شتربانی در بحرین نیمه شب شتر خود را گم میکند و به دنبال شتر به قبرستان می رسد که در آنجا دختر بسیار زیبایی نشسته است. دختر خود را به شتربان عرضه می کند و شتربان که فریفته زیبایی دختر می شود، نزدیک تر می رود و پس از چندی متوجه مـی شـود کـه پاهای دختر همچون پاهای بز مویناک و سم دار است. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (چهاردهم) 4️⃣1️⃣ ♦️ روایت های فراوانی از این داستان در میان مردم شهرها و روستاهای ایران رواج دارد . ستایش بزرگی آلت و بیضه های غول ها به انحاء مختلف موضوعی جنسی است که میان انسانها و جن ها پدید می آید و نمونه هایی از آن را در بحیره نیز می توان دید. 🔷 مثلاً در داستانی در صفحهٔ ۵۳۰ کتاب آمده است که مردی در برف بزغاله ای زیبا مـی بیـنـد کـه اثـر پـای او هـیـچ پیدا نبود. پـس بـه طـرف بزغاله می رود و آن را برمی دارد تا بر پشت اسب خود بگذارد ناگهان چشم هایش به بیضه های بزرگ بزغاله میافتد و بزرگی آنها را می ستاید و به ترکی به زبان می آورد: در همین حال بزغاله به ترکی پاسخ می دهد و گوید: بیش باتمن بوتقای یعنی پنج من وزنش است. مرد بزغاله را انداخته و می گریزد. 🔶 ایــن روایت از غول با روایتی رایج در جنوب ایران بندر عباس و میناب درباره موجودی به نام «مهدیسمال یا مهدیز ما یا مهد سمال (مرد آزما) مطابقت دارد. 🔷 بنـا بـر اعتقاد مردم این نواحی مهدیسمال هیولای بسیار عظیم الجثه ای است کـه گــاه سرش به ابرها می ساید. مهدیسمال میتواند به هر شکل در آید، گاه به شکل حيوانات يا جمادات. 🔶 اما معمولاً به شکل مرد عظیم الجثه ای است که لباس سفید پوشیده است و صرفاً برای سنجش میزان دل و جرأت مردان سر راه آن ها قرار می گیرد و پاهایش را می گشاید و به اصطلاح محلی ها «شهلنگ» می زند. 🔷 اگر فرد شجاع باشد و هنگام عبور از زیر پای مهدیسمال بزرگی آلت جنسی وی را بستاید، غول خوشش می آید و در پاسخ می گوید: عجب دل و جرأتی داری در عجایب المخلوقات قزوینی الزلاب کار کردی همچون (مرد آزما) دارد. اگر الزلاب با مردی جماع کند و آن مرد نهراسد پس از آن به شجاعت در شهر معروف خواهد شد (قزوینی (۱۳۴۰ (۳۸۴). 🔶 داستان بحیره نمونه های مشابهی در مناطق مختلف ایران دارد به ویژه به شکل بزغاله در آمدن غول ها و ارتباط و نزدیکی به آلات جنسی از جمله عناصر مشترک روایت های موجود درباره غول با داستان بحیره است همچنین در روایت های کنونی این رفتارهای جادویی به (مردآزما) نسبت داده می شود. 🔷 «مرد آزما» همانطور که از نامش پیداست، موجودی است که در بیابانها بر سر راه مردان ظاهر میشود و در یک لحظه به حدی عظیم الجثه می شود که کمتر مردی ممکن است که از هیبت آن نترسد. 🔶 اگـر مـردی از بزرگی و مهابت (مردآزما) نترسد مرد آزما پاهایش را باز می کند و بالای سر مرد می ایستد. آنگاه اگر مرد از بزرگی بیضه ها و آلت مرد آزما تعریف کند، مرد آزما آن مرد را نمی آزارد . 🔷 مثلاً بنا به گزارشی که محمود اکرامی فرد از مردآزما در خراسان نقل می کند، مردان کشاورز همواره مرد آزماها را سر راه خود در شکل و قالب بزغاله دیده اند. 🔶 اگر کسی بخواهد بزغاله را بردارد، ناگهان بزغاله به گردباد، هیولا یا زنی بسیار لاغر و زشت تبدیل می شوند که موجبات ترس فراوان مردان را به وجود می آورد از این رو، مردان در رویارویی با مردآزما نام خداوند را به زبان می آورند و حتماً دست به بند شلوار خود می برند . 🔷 دربارۀ همخوابگی مردان با جن های خوبرو (اعم از مرد و زن و عاشق شدن جن ها یا پری های دریایی مردهای زیبارو و خوش قد و بالا داستان هایی در بحیره وجود دارد. گـاه جن ها عاشق مردان زیبارو می شوند و برای به دست آوردن آنها دست به هر کاری میزنند. ♦️ عمرو بن عدی از مردان زیباروی عرب بـود کـه جـن هـا بـه وی علاقه مند شدند و او را ربودند و مدت ها برای مصاحبت با وی اصرار می ورزیدند، اما چون عمروبن عدی خواسته آن ها را اجرا نکرد، جن هـا از عمرو متنفر شدند و او را در بیابانی که ۴۰۰ فرسخ تا آبادانی فاصله داشت رها کردند فزونی ،استر آبادی، ۱۳۲۸ق: ص ۵۲۵) به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻
دیوها و موجودات مافوق طبیعی در عجايـب نـامـه هـا 👹🔻 قسمت (پایانی) 5️⃣1️⃣ ♦️ در جایی دیگر از بحیره نوعی از غول به نام «الغدار» توصیف می شود که در سرزمین های مصر و حجاز و یمن زندگی میکند و علاقه شدیدی به مجامعت با انسان دارد. یک روز شخصی از اعراب در بیابان میرفت و گرفتار غول الغدارشد. 🔷 مرد که دید غول قصد جماع با وی را دارد مشکی را که پر از کشک بـود جلوی آلت غول نگه میدارد غول دهانۀ مشک را به آلـت خـود مـی چسباند تـا منی اش را در آن بریزد. پس از اینکه مرد عرب توانست با حیله ها از دســت غـول برهد، مشک را می گشاید و آن را پر از عقرب میبیند . 🔶 اما اطلاعات مبهمی از الغدار در عجایب المخلوقات موجود است قزوینی او را دیوی معرفی می کنـد کـه صـورتـی شبیه آدمی دارد و بر شتر مرغ سوار است و هر کس را که ببیند، می کشد . 🔷 گستردگی و تکمیل روایت های عجایب المخلوقات قزوینی در بحیره به خوبی قابل مشاهده است و حجم چند برابر بحيره و تکمیل روایت ها چنان که در روایت فوق ذکر شد، دلیلـی اســت بـر ایــن مدعا در نمونه ای دیگر می توان به موجودی به نام جساسه اشاره کرد. قزوینی (ص، ۱۲۴) 🔶 در توصیف جزیره ای به نام جزيرة الجساسه آن را حیوانی معرفی می کند که در احوال دیگران تجسّس میکند قزوینی بی درنگ حدیثی از پیامبر (ص) نقل میکند که خبر از رویارویی پیامبر (ص) با جساسه دارد. پیامبر از جساسه اخبار دنیا و کائنات را میپرسد و جساسه پاسخ می دهد. 🔷 در این روایت گویی بخش هایی از داستان ناتمام است و ابهام و نقص دارد. فزونی در نسخه ای دیگر از این روایت داستان جساسه را با دجال پیوند می دهد و روایت کامل و عجایب نام های قوی تری ارائه میدهد (فزونی استر آبادی، همان (۵۲۸) 🔻 نتیجه گیری 🔷 عجایب نامه ها در مسیر تاریخی خود تحول و تغییر یافته اند. توصیف و گسترش امر غریب از مهمترین عوامل تغییر و تحول عجایب نامـه هــا بــه شـمار می رود در نسلهای نخستین عجایب نامه ها مانند عجایب المخلوقات قزوینی در سده ۶ ق میان امر عجیب به عنوان واقعیتی که حضور حقیقی دارد و امر غریب به عنوان پدیده ای غیر طبیعی و غیر حقیقی مرز باریکی وجود دارد. 🔶 همین امر سبب شد کمتر به عجایب نامه ها به عنوان آثار غیر جدی و سرگرم کننده نگاه شود از این رو، سنت عجایب نامه نویسی توسعه یافـت و تـا چندین سده آثاری در این زمینه پدید آمد. 🔷 اما با حذف و ناپیدایی مرز حقیقت وغیر حقیقت و طبیعی و ماوراء الطبیعی و در هم آمیختن مطالب تاریخی و علمــی بـا تخیل و خیال پردازیهای افسانه وار در عجایب نامه متأخر تر، مانند بحيره فزونی استر آبادی در سده ۱۱ق آثار عجایب نامه ای به تدریج در ردیف آثار تفننی و سرگرم کننده و به گونه ای کشکول» یا «زنبیل در آمدند و همین امر سبب شد سنت عجایب نامه نویسی تا سده های اخیر ادامه نیابد. 🔶 مطالب مربوط به موجودات ماورایی و دیوها و هیولاها به تدریج در نسل های متأخر عجایب نامه ها توسعه یافتند و روایت های آنها اغراق آمیزتر همراه با تصویرسازی و شاخ و برگ بیشتر ارائه شدند. 🔷 هیولاها و دیوها و اجانین در همه عجایب نامه ها در قلمرو اسلامی به سر میبرند و اغلب روایت های غریب در جزایر و سرزمینهای عربی یا چین و هند و مصر اتفاق میافتد. داستان های سیاحان و دریانوردان نقش مؤثری در خیال پردازیهای عجایب نامه ای داشته اند. 🔶 هر چند هیولا پنداشتن مردمان سرزمینهای دور دست پدیده ای جهان شمول است. کاترینا استنو تعبیر دیگری را به عنوان مردمان سرزمین های دور دست به کار می برد که معمولاً سگ سر، گرگ سر ناقص الخلقه، مرکب از انسان و حیوان و غیره تصویر می شده اند. 🔷 در هر حال خاستگاه بسیاری از افسانه ها و داستان های امثال و مهم تر از همه، باورهای مردم را میتوان در روایت های عجایب نامه ها باز جست. 🔶 عجایب نامه ها از مهمترین منابع پژوهش در عرصه فرهنگ پژوهی، مردم شناسی و فولکلور به شمار می آیند و مطالعه تطبیقی میان عجایب نامه ها در روزگاران کهن تا سده های متأخر تر امکان بررسی تغییر و تحول آرا و باورها و معتقدات و رفتارهای اجتماعی را میسر می سازد . ♦️ منبع : نشریه ادبیات تطبیقی (علمی- پژوهشی) دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
« سایکوپات » کیست ⁉️🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
تصویری عجیبِ روی درب تابوت پاکال بزرگ پادشاه مایا 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
اهداف قیام امام زمان (عج) 🔺 به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ferghe_mavara 🎥 مستند : ماه ایستگاه فضایی 🌓👽🛸🔺 قسمت (هفتم) 7️⃣ ♦️ این مستند (10 قسمتی ) به برسی اینکه آیا ماه یک سازه مصنوعی است و فرازمینی ها آن برای جاسوسی در مدار زمین قرار داده اند می پردازند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻