مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 حجه الاسلام محسن ملکی ابرده در درس خارج فقه داروسازی اظهار داشت:
✅ هر عاقلی تشخیص میدهد که الصحة حسن و السقم قبیح؛ سلامتی خوب است و بیماری بد است. عقل میگوید: مراقب سلامتی خود باش و به گونهای از خود مراقبت کن که بیمار نشوی. صحّت حقیقتی است که در عالم هستی آفریده شده و انسان با قوهی عاقله وقتی توجّه دارد آن را تشخیص میدهد و انتخاب میکند. اگر بشر قدر صحت را نمیداند به دلیل عدم توجّه به آن است به گونهای که قوة عاقله او نسبت به صحت فعال نیست.
✅ دفع به معنی پیشگیری و رفع به معنی درمان میباشد. بحث از دارو و دواء در اینجا معنی پیدا میکند یعنی در راستای یکی از مدرَکات عقلی انسان مبنی بر اینکه الصحة حسن و السقم قبیح. انسان فعّالِ از نظر عقلی میگوید: سعی کن سالم باشی و بیمار نشوی؛ لذا برای دفع و رفع این آفت و بیماری، از دارو استفاده میکند.
✅ انسان در زندگی خود با دو عنوان سروکار دارد: درد و درمان. درد همان بیماری است و درمان نیز توسّط دارو (دواء، تریاق، پادزهر) حاصل میشود. درمان بر دو صورت حاصل میشود: رافعه (پیشگیری از بیماری) و دافعه (برطرفکردن بیماری) که هرکدام خود بر دو قسم است: عامل سلبی و عامل ایجابی.
✅ عامل سلبی همان پرهیز است که در روایات به صورت متعددی مورد اشاره قرار گرفته است؛ به عنوان نمونه منسوب به پیامبر عزیز اسلام است که فرمود:« المعدة بیت کل داء و الحمیة [الحمئة] رأس کل دواء»عامل ایجابی یعنی استفادهی از اشیائی که خداوند در عالم آفریده که در رفع بیماریها مؤثر هستند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/q83608
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_دارو_سازی
#حجه_الاسلام_محسن_ملکی_ابرده
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» اظهار داشت:
⬅️ در فرهنگسازی و دعوت انسانها به اسلام، سبک زندگی اسلامی و تشکیل خانواده اسلامی، باید طرح جامع در نظر گرفته شود و بهجای اقدامات دفعی باید در بسیاری از موارد تدریجی عمل کرد. اینکه چگونه جامعه به سوی الگوی مطلوب اسلامی حرکت کند یا در بحث امربهمعروف و نهیازمنکر و سایر مباحث تربیتی و حتی بحثهای بینشی چه مواضعی باید اتخاذ کرد، همه بایستی بر اساس مبانی مشخص شده و در قالب طرح جامع صورت پذیرد.
⬅️ باید در عرصههای متنوع و متعدد برای ارائه الگوی خانواده اسلامی کارکرد. همچنین در نحوه ارائه آن الگو نیز باید از فنون روز بهرهمند شد و وضعیت روانی، اخلاقی و سطح تکاملی که جامعه به آن رسیده و ظرفیتهای موجود را در نظر گرفت؛ برایناساس میتوان جامعه را به سمت توانمند شدن برای تحقق آن الگوی اسلامی هدایت کرد.
⬅️ خانواده زمانی کارایی مطلوب خود را خواهد داشت که تقویت و تحکیم مطلوب برای آن رقم بخورد. در غیر این صورت در کارکرد عفاف دچار آسیبدیدگی خواهیم شد. البته این آسیبدیدگی میتواند دلایل جامعهشناسانه نیز داشته باشد لیکن عدم تشکیل خانواده بهصورت مطلوب، مانند جنینی خواهد بود که از ابتدا دچار ضعف بوده و همیشه در معرض سقط شدن است و حتی بعد از تولد نیز با گریبانگیر آسیبهای بسیاری است.
⬅️ برخلاف برخی که میپندارند نیاز جنسی یک نیاز ثانویه است و نیاز اصلی، نیازهای معنوی و روحی است که فراتر و مهمتر از نیاز جنسی هستند، هم در تشکیل خانواده و هم در تداوم و تحکیم آن. اما باید گفت بحث ارتباط جنسی حرف اول را میزند. با نهضتی که اسلام برای ازدواج به وجود آورد و تأمین نیاز جنسی انسانها را در تشکیل خانواده قرار داد، هر انسانی که نیازهای جنسی او یکی از نیازهای مهم مثل خوردن و آشامیدن است، نیازش به نحو احسن و با بهترین وجه تأمین و در نتیجه تداوم، حفظ، سلامت و امنیت اخلاقی و روانی یک نسل تضمین میشود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/g85869
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد:
⬅️ هرچند قوانین در نظام اجتماعی اسلام از سوی خداوند متعال وضع شده و مجری آن نیز امام معصوم میباشد که از قدرت الهی برای اجبار مردم برخوردار است، اما مصلحت جامعه در حرکت اختیاری مردم میباشد. اختیاری بودن حرکت به سوی کمال باعث میشود عدهای با سرعت کم حرکت کنند، عدهای توقف کنند و عده سوم حرکت به عکس کنند.
⬅️ اشکال از زمانی آغاز میشود که برخی علت عدم حرکت مردم را دین میدانند. حتی در برخی از کتب مشاهده میشود نویسنده در مقام دفاع از اسلام، نظام اسلام را زیر سوال میبرند. این درحالی است که اصل طرح چنین شبهای اشتباه میباشد.
⬅️ در زمان حکومت امیرالمومنین علیهالسلام بحث ناکارآمدی مطرح نیست؛ زیرا مانع وجود دارد. امروزه دشمن از طریق ضعف در مقتضی به اسلام حمله میکند؛ به این نحو که میگوید نظام اجتماعی اسلام اقتضای اداره یک جامعه و به سعادت رساندن مردم را ندارد زیرا ناکارآمد است و در سطح جامعه کارهای حرام انجام میشود.
⬅️ امیرالمومنین در اواخر حکومت خود در خطبهای میفرماید خلفاي قبل از من کارهايي انجام دادند که در آن بناي مخالفت با رسول خدا را از روي عمد داشتند. پيمان او را شکسته و سنت او را تغيير دادند. اگر مردم را بر ترک آنها وادار نمايم و آنها را به جايگاه خود بازگردانم و به آنچه در زمان رسول خدا صلياللهعليهوآله بود لشکر من از گرد من پراکنده شده و تنها باقي مي مانم. امام با تدبیر خود لشکر را حفظ کرد اما در زمان امام حسن علیهالسلام به دلیل اینکه درک مردم پایین تر بود، با ایشان همراهی نکردند و طاغوت حکومت را در دست گرفت.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/y24427
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
🔸کرسی ترویجی«مفهوم شناسی فقه نظام و نسبت سنجی آن با نظام سازی»
🔰 گروه فقه السیاسه موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار میکند:
▪️حجت الاسلام و المسلمین مجید رجبی به عنوان ارائهدهنده و حجت الاسلام و المسلمین دکتر غفاریفر به عنوان ناقد در این کرسی حضور خواهند داشت.
⏰ پنجشنبه ۵ اسفندماه، ساعت ۱۵ عصر
📡 حضور مجازی از طریق: لینک(+)
🌐 https://join.skype.com/LkYXIOVg9feO
#فقه_نظام
#کرسی_ترویجی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
⬅️ اصل چهارم؛ حاکمیت بلا منازع رسول اکرم صلاللهعلیهواله تا روز قیامت و خلیفه الهی بالاصل بودن ایشان است. رسول اکرم صلاللهعلیهواله نه تنها حاکم بلا منازع تا روز قیامت است بلکه از آغاز پیدایش جامعه بشری نیز حاکمیت برای او بوده؛ از این جهت انبیاء و اوصیاء پیشین، خلیفه رسول اکرم صلاللهعلیهواله در حاکمیت محسوب میشوند.
⬅️ مسیحیان و یهودیان دلیلی بر نبوت حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام، جز رسول خدا صلاللهعلیهواله ندارد؛ یعنی اگر رسول خدا صلاللهعلیهواله در قرآن کریم و در بیانات خود و همچنین ائمه اطهار علیهمالسلام در بیانات خودشان به این مطلب اشاره نمیکردند که حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام با این خصوصیات وجود دارد، آنها هیچ دلیل و مدرکی بر نبوت و رسالت این دو پیامبر نداشتند.
⬅️ خداوند با تمامی انبیاء پیمان بسته شده است که به رسول اکرم صلاللهعلیهواله ایمان بیاورند. ایمان آنها به دو میثاق اطلاعات و نصرت بستگی دارد؛ از این رو میتوان گفت تمام انبیاء مومن به رسول اکرم صلاللهعلیهواله هستند. همچنین اینکه گفته میشود وصف امیرالمومنین علیهالسلام مخصوص علی ابن ابی طالب است. هرچند سایر ائمه علیهمالسلام امرای مومنین هستند اما این لفظ به آنان نیز اطلاق نمیشود؛ زیرا تنها حضرت علی است که امام بر همه مومنان به رسول خداست حتی امیر بر ائمه اطهار و حتی نبیین سابق بر سول اکرم میباشد.
⬅️ نزول حضرت عیسی، وفای به میثاق نصرت است. حضرت عیسی به این دلیل که آخرین رسول قبل از نبی اکرم میباشد، به نمایندگی از تمام انبیاء دیگر، میثاق نصرت را عملی میکند. در این زمان است که حضرت، مسیحیان را دعوت به اسلام میکند و آنها به نبوت رسول اکرم و امامت حضرت ولی عصر ایمان میآورند و چنین می شود که جهان همه به اسلام میگرود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/e06945
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
📘 چهارمین شماره مجله رویش اندیشه با موضوع «ابعاد تورم در اقتصاد ایران» منتشر شد
🔻 برخی مطالب این شماره:
⬅️ پروندۀ مسائل نظام بانکی و تورم و گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر فراهانیفرد، حجتالاسلام والمسلمین دکتر عربی، دکتر مقصودی و دکتر خسروی
⬅️ پروندۀ ماهیت تورم و گفتوگو با دکتر صمصامی، دکتر بخشی دستجردی و دکتر درودیان
⬅️ پروندۀ جهشهای نرخ ارز و تورم و گفتوگو با دکتر توکلی، دکتر شاکری و دکتر قمری
⬅️ پروندۀ نظام عرضۀ کالا و خدمات و تورم و گفتوگو با دکتر شقاقی، دکتر برادراننصیری و محسن محمدزاده
⬅️ پروندۀ درآمدهای نفتی و تورم و گفتوگو با دکتر صادقی، دکتر نعمتی و دکتر شهبازی
⬅️ تاریخ اندیشه: افشاریه و زندیه؛ توقفی کوتاه در مسئلۀ دین و دولت
✍️ جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال مجله رویش اندیشه مراجعه فرمایید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1996030070C0cd194be1b
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#اقتصاد
#نشریه
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛
✅ یکی از موضوعاتی که باید در ذیل بحث سنت مورد بحث قرار بگیرد، بحث تسامح در ادله سنت میباشد. به نظر میرسد از عواملی تأثیر گذار بر رغبت افراد یا بیتوجهی آنها به سنت، حجم فراوان سنتهای بی اعتبار میباشد. این مطلب دلیلی است بر بررسی قاعده تسامح در ادله سنن.
✅ روایاتی نیز در میان علمای شیعه تحت عنوان تسامح از شهید در کتاب ذکری، علامه حلی، شیخ انصاری و محشین به مکاسب ذکر شده است. اما در وسائل الشیعه تعدای روایت وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میشود.
✅ مدعا این است که روایت میگوید «مَا بَلَغَهُ». کلمه «بلغ» به نگاه بلاغ عقلایی، مانند همه خبرها میباشد. تفاوتی که با واجبات و محرمات دارد این است که در واجبات و محرمات انگیزه و ترس از عقاب وجود دارد. اما در مستحبات اینگونه نیست. همچنین در اوامر واجب و حرام، احتمال خلاف وجود دارد. در مستحبات به دلیل اینکه احتمال عقاب وجود ندارد، در صورت وجود احتمال خلاف، انگیزه فرد از میان می رود.
✅ شهید صدر اشکال میکند «انها و الاحتمال و ان کان واردا فی نفسه الا ان حمل کل اخبار الباب حتی المطلق منها علی ذالک لا حجت» روایات با مضمون فوق دو دسته میباشند که بخشی از آنها را میتوان اینگونه گفت، اما در خصوص بخش دیگر این مطلب جریان ندارد.
✅ مرحوم هاشمی شاهرودی اشکال میکند: «علی ان المراد من الخیر الخیر العنوانی لا الواقعی ولو به قرینه ان الدلیل ابلاغ الثواب عادتا هو الدلیل الخیریه و الاستحباب لذی الشارع لا ان هناک دلیلیم احدهما علی الستحباب و الاخر علی الثواب.
✅ به نظر می رسد این دو اشکل وارد نیست؛ زیرا شهید صدر میگوید همه اخبار باب دو دسته است، میگوییم باید میان این دو دسته روایت جمع کنیم و برای این امر باید یکی را حمل بر دیگری کرد. بیشترین تکیه ایشان بر روایت خیر است. فرمایش مرحوم شاهرودی باید گفت شارع اینگونه عمل نمیکند که در یک اصل استحباب را بیان کند و در روایت دیگر ثواب آن را ذکر کند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/n37946
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سبک_زندگی
#حجه_الاسلام_خطاط
🔎@fiqhenezam_com
💢منتشر شد |
📘 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم با رویکرد اسلامی»
✍ به قلم استاد محمدحسین ملکزاده
📚 به همت انتشارات منهاج علم
📝 چاپ اول، ۱۴۰۰
📖 تعداد صفحات: ۳۰۴
📁 قطع: رقعی
🔖 نوع کاغذ: بالکی(کاغذ سبک)
◀️ قیمت: ۵۰،۰۰۰ تومان
📜 معرفی اثر:
🌐 http://ihkn.ir/?p=27247
🛒 نحوه تهیه کتاب:
✅ شناسه ایتا:
@Ketab_menhaj
✅ پیامکی:
۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰
✅ تلفنی:
۰۲۵۳۷۸۳۱۶۰۲
📌 ارسال برای شهرهای قم و تهران به صورت رایگان میباشد.