eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ #بیانات_اخلاقی #استاد_فلاح_شیروانی 🔹 بیان شده در جلسات تدریس #بدایه_الحکمه دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی،مقطع تمهیدی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ #شرح_حدیث جلسه1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 جلسه 2⃣0⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیانات اخلاقی، استاد فلاح شیروانی 🎧 صوت جلسه دوم 🗓 تاریخ جلسه: 1397/07/04 ⏱ زمان: 6 دقیقه 📥 حجم: 2 مگابایت —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی برگزار مینماید: 📖 دومین دوره علمی-تربیتی #مدرسه_معرفتی_امام_خمینی 🔴ویژه طلاب جدیدالورود دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی🔴 اساتید دوره: حجج الاسلام #امینی_نژاد #فلاح_شیروانی #عالم_زاده_نوری #سید_علی_موسوی #مصطفی_جلالی #علی_مهدیان #سید_مهدی_موسوی #حمید_باقری #محمد_طلایی 📍مکان: قم- مجتمع فرهنگی نور 🕰زمان: ۴ لغایت ۸ شهریورماه 🇮🇷موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ معرفی دوره علمی-تربیتی 🔹 اندیشۀ امام پشت انقلاب منضبط و پیروز ایران اسلامی قرار گرفت که توانست آن را از دل ابهامها، دشمنی‌ها و گره‌های فراوان عبور دهد و با کمترین هزینه‌ها به مقاصد بلند خود نزدیک کند. 🔹این اندیشه از بستر نظری «تراث علمی ـ معنوی» حوزۀ شیعه و «مدرسۀ معرفتی آیت الله شاه‌آبادی» تغذیه کرده است و خود یک مدرسۀ معرفتی ممتاز را متکی به این سرمایه‌های تاریخی پدیدآورده است. 🔹اسلامی که امام عزیز ما و مدرسۀ معرفتی او برای ما تقریر کرد اسلامی زنده و حیات‌بخش بود. 🔹ما موظفیم مکتب امام را به عنوان ثمرۀ اجتهادات علمی چند سده و برآمده از اخلاصها و جد و جهدهای فراوان حوزۀ علمیۀ شیعه معرفی کنیم و پیوندها را به خوبی نشان دهیم و امتدادها و افزایش‌ها را نیز از نظر دور نداریم. 🔹بنا داریم مکتب امام را به عنوان یک محصول حوزوی و دارای غنای بالای علمی تقریر کنیم و مدار ممتازی را که می‌تواند برای طلاب انقلابی حوزه مهیا کند نشان بدهیم. 🔹در هر مادۀ درسی آنجا که تراث را معرفی می‌کنیم قصد داریم: 1⃣ آن مادۀ درسی را به‌خوبی و با رویکردی علمی و تمدنی قرائت کنیم؛ 2⃣ به نحوۀ حضور آن در اندیشۀ تابناک امام اشاره‌هایی نیز بنماییم؛ 3⃣ ارزش آن مادۀ درسی در پشتیبانی از «نهضت تمدن‌سازی اسلامی» را ترسیم کنیم؛ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با 🔷 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1125 🔷 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1184 🔷 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1196 🔷 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1219 🔷 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1250 🔷 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1294 🔷 بخش 7️⃣ (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/1327 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه ✅مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با ◀️بخش 7️⃣ 📝شما روی حوزوی بودن و حوزوی ماندن، تأکید داشتید. رهبر معظم انقلاب هم در مواردی تأکید کرده اند که نباید پرچم اسلامی از دست حوزه های علمیه خارج شود. به نظر شما دلیل این تأکید چیست؟ 🔺واقعیت این است که فلسفه اسلامی، فلسفه‌ای نیست که از عمل و تقوا و دینداری جدا شود و باز هم بتواند همین روح را حفظ کند و پیش برود. 🔸موقعی این روح حفظ می شود که پرهیزکاری و دیانت و عمل به دستورها و حال و هوای توحیدی، حفظ بشود. 🔸اگر بخواهیم این حال و هوا را حفظ کنیم، باید فلسفه اسلامی در حوزه علمیه بماند. ⚠️من معتقدم اگر فلسفه اسلامی از مرکزیت حوزه بیرون برود، ممکن است در بلندمدت، روح کلی حاکم بر آن تغییر کند. 🔸یعنی شاید در ابتدا این حالت باشد که می خواهیم بعضی چیزها را اصلاح کنیم، ولی آهسته آهسته از آن جا سر در می آورد که روح این فلسفه از پایه آسیب می بیند. 🔺البته به این معنا نیست که این فلسفه در هیچ جای دیگری فهمیده نمی شود و اگر هر جای دیگری برود و هر کس دیگری بخواند، روح آن را درک نمی کند؛ 🔸مسئله این است که اگر فلسفه اسلامی، به صورت روند و جریانی مدّ نظر باشد، به فضایی معنوی و افراد مهذّب نیاز دارد. 🔸حال ممکن است در این میان برخی افراد غیر حوزوی نیز موفق باشند و خیلی خوب، روح آن را درک کنند، ولی 👈 بدون تردید، اگر جریان آن در بلندمدت، خارج از حوزه باشد، منحرف می شود. 🔺صدرا و شیخ اشراق درباره معنویت و نقش آن در فلسفه اسلامی، بر این باورند که حکیم حقیقی، حکیمی است که بتواند این سو را با آن سو جمع کند. یعنی بتواند خلع بدن کند، بتواند ریاضت بکشد و آن سویی هم بشود تا حکیم حقیقی باشد. 🔸حقایقی که فیلسوف مسلمان، با آن دست و پنجه نرم می کند، امور ماورایی است، مثل مسئله خداوند سبحان، ملائکه و معاد. 🔸از این رو، باید مناسبت پیدا کند و راه شهود را بپیماید یا باید یک احوال خوش معنوی داشته باشد. 👈باید معنویت حقّی که در این متون فلسفی وجود دارد، حفظ شود. 🔺من به روند اعتقاد دارم؛ یعنی ممکن است یک مورد در دانشگاه یا جای دیگر باشد، ولی در حوزه‌های علمیه، اگر به شکل یک روند باشد، همیشه این درخت، ثمر می دهد. 🔸حساسیتی که ما داریم در این است که انحرافی ایجاد نشود، چون ⚠️گاهی فلسفه خوانی منجر به انحراف می شود. 🔸تقریباً سنت حوزوی به گونه‌ای طلبه را پرورش می دهد که از انحراف مبرّا باشد و این هم مؤثر است. 🔸از این رو، به هر دلیلی که حساب کنید، نباید این پرچم از حوزه‌های علمیه بیرون برود. 🔸نه این که در جاهای دیگر شوق ندَوانیم. اتفاقاً ما باید در همه جا شوق را بدوانیم، حتی در کلّ جهان، ولی نباید از یاد برد که منبع جوشان آن باید در حوزه علمیه باشد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ #فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری 💢فلسفه اسلامی، محصول قرآن و روایات #کلام_امام —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ 💢فلسفه اسلامی، محصول قرآن و روایات 🔺اين است كه مى بينيد آن وقتى كه ائمه خواسته اند با خداوند متعال اظهار ضمير نمايند در ادعيه فرموده اند: «اللهمّ إنّي أسألك من أسمائك بأكبرها و كلّ أسمائك كبيرة اللهمّ إنّي أسألك بأسمائك كلّها» تا آخر دعاى سحر ماه رمضان و دعاى ابو حمزه ثمالى و دعاى كميل و يا فرموده اند: «بمجدك الذي تجلّيت به لموسى كليمك في طور سيناء» و هكذا. 🔸و قرآن هنگامى كه با پيغمبر سخن مى گويد، مى بينى در مقام صحبت از معارف چه نحوه بياناتى دارد. پس از اينجا معلوم مى شود قضيه چنين نيست كه ما از پيرزنان عقيده گرفته و به آن دل خوش باشيم، بلكه رموزى در كار است. ⚠️بنا بر اين سخنى كه زبانزد بعضى است كه اين فلسفه از يونان اخذ شده، غلط است، 🔸كى فلاسفه يونان از اين حرف ها سر درآورده و چه كسى سراغى از اين حرف ها در كتب آنها دارد. اين حرف ها در كتب آن ها نبوده و نخواهد بود. بهترين كتاب فلسفى آنها اثولوجيا است كه داراى مختصرى از معارف بوده و بقيه اش طبيعيات است، بلى شفاى‏ شيخ، فلسفه يونانى است و در آن هم اين حرف ها نيست. 👈و باز گمان نشود كه حاجى و يا حكماى اسلامى اين حرف ها را از خود درآورده باشند، بلكه اين حرف ها در ادعيه بيشتر از منظومه است و صحيفه سجاديه و نهج البلاغه و قرآن منبع و سرچشمه و مادر اين حرف هاست. بياييد منظومه را با اين ادعيه مقايسه نموده ببينيم در كدام يك مطالب و معارف حقّه بيشتر است؛ منظومه در يك رشته و اشاره به يك غرض است ولى ادعيه در رشته‏هاى مختلف و داراى اغراض متعدده است. 📚تقريرات فلسفه ج‏1 / 88 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗓مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل 🔷روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌ آورد. 🔷نکته‌ی مهم در باب مباهله این است: «وَ اَنفُسَنا و اَنفُسَکُم» در آن هست؛ «وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم»در آن هست؛ عزیزترین انسان ها را پیغمبر اکرم انتخاب می کند و به صحنه می ‌آورد برای محاجّه‌ای که در آن باید مایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. 🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین را -که برادر و جانشین خود هست- بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان‌دهنده‌ ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ می‌آورد به میدان با این داعیه که می گوید بیائیم مباهله کنیم؛ هرکدام بر حق بودیم، بماند، هرکدام بر خلاف حق بودیم، ریشه ‌کن بشود با عذاب الهی. 📝رهبر معظم انقلاب ۲۲ آذرماه ۸۸ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗂 ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش5️⃣ 🔺امتداد حکمت اسلامی در کلام 🔸وقتی تاریخ تحولات دانشی را در اندیشه ی اسلامی پی می گیریم به این نکته می رسیم که فلسفه و حکمت اسلامی، امتداد خودش را در ساحت های متعدد بالفعل کرده است. 🔺یکی در حوزه ی کلام هست. کلام اساساً یک فضای مستقل از فلسفه است که خودش را متکفل دفاع از دین می داند. می خواهم این نکته را عرض بکنم که فکر نکنید کلام، همان فلسفه است یا فلسفه همان کلام است، 🔸ولکن هم در طول تاریخ این نشان داده شد و هم به نحو واضح این ظرفیت مشاهده می شود که فلسفه ی اسلامی هم امتداد جدی ای در حوزه های مسائل کلامی پیدا کرده و هم ظرفیت فوق العاده ای دارد. 🔸مخصوصاً اگر کسانی که این بحث را پی می گیرند، به مباحث کلام قدیم و کلام جدید و حوزه هایی که الان به عنوان فلسفه ی دین در دنیا دارد مطرح می شود، توجه داشته باشند و به ظرفیت موجود در فلسفه و حکمت اسلامی به ویژه حکمت متعالیه نگاه بکنند، این را اذعان خواهند کرد که بخش های وسیعی از این امتداد، بالفعل شده و بخش های وسیعی همچنان آماده ی بالفعل شدن است. 🔸به لحاظ تاریخی، سرریز کردن فواید فلسفی در حوزه ی مباحث کلامی خیلی جای پیگیری دارد که اولین امتدادها از فلسفه به طرف کلام چه زمانی صورت گرفته. 🔸می دانیم که خواجه نصیرالدین طوسی، اولین شخصیت برجسته و بزرگی است که سطح وسیعی ای از ظرفیت های فلسفی و حکمی را در مجموعه مباحث و مسائل کلامی سرریز داده و بهره برده و استفاده کرده است 🔺بخشی از مهم ترین براهینی که در اثبات واجب الوجود در کتاب های کلامی مطرح است، مرهون تلاش ها و مداقه های فلسفی و حکمی است که در فلسفه ی اسلامی صورت گرفته. 🔸در حوزه ی اثبات توحید، 🔹در حوزه ی اثبات صفات باری تعالی، 🔸در حوزه ی اثبات عینیت صفات با یکدیگر و با ذات که از مباحث بسیار مترقی کلام شیعی هست، 🔹در حوزه های مباحث مختلفی که در مسائل معاد مطرح هست، تحلیل های وسیع و عمیقی که فیلسوفان ما در مباحث فلسفی عرضه کردند امتداد خودش را در مبدأ نشان داده در حوزه های کلامی، در مباحث کلامی در حوزه¬ی معاد نشان داده، 🔸در حوزه های امامت نشان داده، در بخش های مختلف نشان داده، 🔹الان در بحث های فلسفه ی دین، پرسش های متعددی که در مورد اصل دین، مسئله ی وحی، شخصیت پیامبر، نحوه ی ارتباط با عوالم دیگر وجود دارد، اینها چیزهایی هست که فلسفه ی ما امتدادهای خودش را در طول تاریخ نشان داده و بیش از این هم می تواند نشان بدهد، 👈بنابراین، اینکه ما فکر بکنیم فلسفه و حکمت اسلامی تا کنون اساساً امتداد پیدا نکرده، می بینید که در بخش کلام این طور نیست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac