🔹و آنكه محصور است، قوۀ متخيله محاكات مكان قضاى حاجت مىكند
و آنكه عضوى از آن به خاطر گرما و سرما در معرض گرما يا سرما قرار گرفت متخيله چنين محاكات مىكند كه همان عضو در آتش يا آب سرد است.
🔹 از عجيب آنكه همانگونه كه #حركت طبيعت براى دفع منى باعث #تخيّل_صورت_كذايى مىشود،
چهبسا اگر از باب اتفاق #صورتى_شهوتانگيز به علتى از علل مورد محاكات قرار گيرد،
طبيعت براى جمع منى دست به كار مىشود
و بادى را كه آلت جماع را بلند مىكند، مىفرستد و چهبسا منى دفع مىشود.
🔹گاهى همين مطلب در خواب و بيدارى اتفاق مىافتد، در صورتى كه هيچگونه تحريك و شهوتى در كار نبوده است.
🔹 اما امور ارادى كه متخيله را مشغول مىدارند، آن است كه اگر نفس در حال بيدارى در صدد چيزى باشد، نفس به تامل و تدبر در آن منصرف مىشود و هنگامي كه خوابيد متخيله، همان چيز يا امور مسانخ با آن را محاكات مىكند. اين محاكات از #بقاياى_فكرى است كه در حالت بيدارى موجود بوده است و اينها #اضغاث_احلام (خوابهاى پريشان) است.
🔹گاهى از تأثيرات #اجرام آسمانى، #اضغاث احلام محاكات مىشود.
زيرا اجرام به لحاظ مناسبتهاشان و مناسبات نفوسشان به حسب استعداد، صورى را در خيال مىاندازند، اين صور از #تمثّل حقيقى از عالم غيب و انذار، ناشى نشده است.
🔹و اما صور نيازمند به تعبير و تأويل آنهايى هستند كه از اين مناسبتها به دست نيامده باشند، پس از آن مىفهميم كه از سبب خارج آمده و داراى معنايى است.
🔹به همين دليل در #اكثر اوقات خواب #شاعر و #دروغگو و #بدكار و #مست و #بيمار و #مغموم و كسى كه #سوء مزاج دارد و يا در فكر است #صحيح نمىباشد.
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و نيز به همين دليل، غالبا، خوابى كه در #سحر ديده مىشود صحيح است،
زيرا خاطرات در اين وقت آرامند و اشباح و تصاوير از حركت ايستادهاند.
وقتى قوۀ متخيله در حال خواب در مثل چنين وقتى مشغول به بدن نباشد و از حافظه و مصوره نيز مقطوع نگردد و متمكن از آنها باشد؛ پس به خوبى، شايستگى خدمت نفس را براى ديدن خواب صحيح را دارد. زيرا ناچار نفس در لوايحى كه بر آن وارد مىشود، نيازمند ترسيم درست صورت آن در اين قوه مىباشد، به بيان اينكه خود اين صور را در آن ثبت كند يا محاكات آنرا.
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
#خواب
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
و صحيحترين مردم در رويا آنهايى هستند كه عادت به راستگويى دارند. زيرا عادت دروغ و افكار فاسد حركتهايى خيال را بد نموده به گونهاى از تصحيح نفس ناطقه اطاعت نمىكند، بلكه حال چنين اشخاصى همانند حال خيال كسى است كه مزاجش به حركتهاى مشوش فاسد گرديده است
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
#تاثیر_راستگویی_در_خواب_صحیح
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹🔹🔹بايد دانست كه درستترين #خوابها براى مردمى است كه داراى #اعدل امزجه مىباشند.
✅ زيرا آنكه مزاجى #خشك دارد ولو خوب تصوير را حفظ مىكند؛ ولى خوب نمىپذيرد و آنكه مزاجى رطب دارد ولو سريع قبول مىكند؛ ولى به زودى از دست مىدهد، مثل اينكه اصلا قبول نكرده و حفظ ننموده است.
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
#خواب
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
كيفيّت وقوع حوادث طبيعى مشاهد همه است، ولى حوادث قبل از پياده شدن در مواطن و كتب و خزاين ديگر موجودند، كه همان ملائكه و يا عوالم الهى است. اين مطلب در فلسفۀ اولى يعنى الهيات مورد بحث قرار مىگيرد و در اينجا به طور اصل موضوعى بايد آن را پذيرفت تا در محلش بحث گردد.
🔹 اما بايد دانست كه آنچه در طبيعت پياده مىشود، اصلى دارد كه در عوالم گوناگون مطابق آن نشئآت وجود دارد. بر طبق نشئه طبيعت هر حادثهاى داراى ماده و طول و عرض و عمق و زمان و مكان مىباشد. همين واقعيت در موطنى قبل از طبيعت در عالم مثال بوده و هست، ولى در آنجا حالت مادى ندارد، ولى طول و عرض و عمق و جهات دارد. همين موجود مثالى در عالم بالاتر ريشه دارد، ولى در آن عالم يعنى عالم عقلى طول و عرض و عمق و جهات ندارد.
🔹لذا همانگونه كه حواس ما اشيا را ادراك مىكنند و به تجريد خيالى و عقلى مىرسانند و تجريد حقايق در قوس صعود صورت مىگيرد، همچنين حوادث وقتى از عوالم بالا بخواهد پياده شود، منشرح شده و بسط مىيابد و از اجمال بيرون آمده و در عالم مثال به صورت مذكور و در عالم طبيعت نيز به صورت مشهود پياده مىشود؛
🔹و چون عالم بر طبق علم عنائى حق سبحانه اداره مىشود، همه حوادث به طور اتفاقى پديد نمىآيند، بلكه در مواطن قبل به نظم و ترتيب وجود دفعى دارند و كمكم در عالم تدريج پياده مىشوند،
✅لذا نفوس بشرى كه مناسبت با عوالم بالا دارند و از سنخ آنجا هستند و در حقيقت ارتباط و تدبير ماده امرى عارضى براى وى مىباشد، در صورت تشديد مناسبت به وسيله #قطع ارتباط و علاقههاى طبيعى مىتواند، به خزانههاى قبلى دست پيدا كند و حوادث گذشته و آينده و حال را كه در آن موطن به طور اجمال در عالم عقول و يا به طور تفصيل در عالم مثال بيابد و بفهمد.
🔹بنابراين، اصل بر ديدن امور ماوراى طبيعت و غيب است و به قول حضرت استاد روحى فداه: نديدن پرسش دارد كه چرا چشمان ما باز نيست، ولى ديدن مطابق اصل است.
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹در هرصورت نفس ممكن است با حوادث و صور بىشمارى روبرو شود، ولى آن حوادثى را در خود ضبط و نگهدارى مىكند كه مربوط به خود وى يا بستگان و همشهريان و يا اهل مملكت وى باشد؛
🔹 زيرا معمولا انسان به سرنوشت خويش و يا بستگانش حساس است و علاقمند به دانستن آنهاست. به همين خاطر به محض برخورد با آنها، آن صور را در خود ضبط مىكند، ولى از ديگر صور مشاهد كه به آنها علاقهاى ندارد مىگذرد.
✅چنانكه در بيدارى انسان با صحنههاى بسيارى مواجه مىشود، تنها صحنهاى كه اندكى غرابت دارد و يا در چهرههاى مشاهد چهرۀ دوست و يا خويشى موجود است، در خاطر وى مىماند. علاوه آنكه مناسبت و قابليت در رائى نيز دخيل است،
✅ پس هركس نمىتواند هرمطلبى را در خود ضبط كند. نظير آن در اينجا برخورد هركس با حوادث اطراف خود مىباشد هركس از اجتماع و برخورد اشخاص، يك مطلب مناسب با فهم و شغل و مقام و موقعيت اجتماعى خود مىگيرد، به همين علت هركس مجذوب آنچه كه به آن علاقمند است مىشود، در آنجا نيز چنين است؛ چون نه از آنطرف حجابى است و نه بخلى.
✅ بلكه #احتجاب از نفوس و قوابل است كه به دليل فرورفتن در #باتلاق اجسام و #آلودگى به عوارض آن نفوسشان #رنگ ماده را گرفته و زمينى شده و طالب ملاقات با آن طرف نيست.
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹سپس شيخ فرمود: «همه خوابها راست نيست "
✅توضيح آنكه: قوۀ متخيله را تاكنون شناختيم و دانستيم كه محاكات آن چگونه انجام مىگيرد، با شناخت منشأ محاكات آن تحليل خوابهاى درست از نادرست، آسان است، زيرا منشأ محاكات آن اگر اتصال نفس با مخازن الهى باشد، خواب صحيح است.
✅ولى اگر منشأ آن طبيعت و يا ارادۀ خود شخص در تفكر مطلبى خاص باشد، در اين صورت خواب پريشان خواهد بود و داراى تعبير نيست.
#خواب_درست
#علامه_حسن_زاده_آملی
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
اولين امرى كه جلوى قوۀ متخيله را مىگيرد و آن را به خود مشغول مىسازد،
حالات روح بخارى است كه مطيه و سوارى قوۀ متخيله و مصوره، يعنى خيال است، قوۀ متخيله نخست تحت تأثير حالات آن قرار گرفته و صورى را كه مناسب آنست، مىسازد، آنگاه شيخ مواردى را در كلام خويش مىآورد كه محتاج به توضيح نيست. دردها و آرزوها و تمايلات باعث به كار افتادن قوۀ متخيله و ساختن صورى مطابق آنها مىشود. اما امور ارادى كه قوۀ متخيله را به خود مشغول مىدارد، مثل اينكه انسان در مطلبى فكر مىكند و در پيرامون آن مطالعه مىنمايد قوۀ متخيله در خواب همان را تجزيه و تحليل مىكند و چهبسا آن صور را نمايش داده و حتى همين فعاليت قوۀ متخيله به حلّ آن منجر مىشود.
بنابراين در اين موارد وارد الهى در نفس جاى نگرفته است، بلكه صورت از خود نفس در نفس سان داده شده است.
چنانكه اجرام آسمانى و نفوس فلكى بر اثر مناسبتها صورى را القا مىكنند كه متخيله آن را محاكات كرده و خواب ديدن صورت مىگيرد. اين نوع خوابها نيز پريشان است. و هرگاه قوه متخيله از قيد و بند اين عوامل اشتغالزا، آزاد شود، ارتباطى را كه نفس حاصل نموده و معانى را كه دريافت كرده، منعكس مىكند و آنها را به صور مناسب درآورده و خواب صحيح پديد مىآيد.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹اگرچه عواملى ديگر نيز براى تصوير صحيح و صورتگرى مناسب قوۀ متخيله دخيلند.
يعنى با آنكه نفس متوجه و قوۀ متخيله در اختيار نفس است و هردو متوجه عالم ملكوتند، ولى همينكه وارد آسمانى به نفس رسيد، نفس آن را به قوۀ #متخيله مىدهد و قوۀ متخيله آن را به صورتى درمىآورد، اين تصوير قوۀ متخيله را كه دايما نيازمند اشتغال است به ياد تصوير ديگرى مىاندازد و وى آن را محاكات مىكند، به همين صورت سلسلهاى از تصاوير تشكيل مىشود كه وقتى انسان بيدار شد، از اين زنجيرۀ تصاوير، سرگردان مىشود و نمىداند كه مطلب دريافتى چه بوده و به همين خاطر خواب احتياج به #تعبير دارد،
✅مع الوصف اگر اين پرشها معقول و از انسان راستگو باشد، دريافت بارقۀ آسمانى چندان مشكل نخواهد بود و معبّر مىتواند، انسان را به سرچشمۀ اين خواب يعنى وارد الهى راهنمايى كند، ولى اگر شخص #شاعر باشد، يعنى در نزد وى اندك مناسبتى كافى است تا چيزى را به چيز ديگر تشبيه كند و يا #دروغگو باشد، يعنى حوادث را تحريف مىكند و يا انسان بدى باشد و مست و مريض و مغموم و يا داراى سوء مزاج و يا در فكر چيزى باشد، وارد الهى تحريف شده و پىبردن به آن دشوار، بلكه محال خواهد بود. با اين وجود، بهترين خوابها در زمانى است كه افكار روزانه و تصاوير اين سوئى آرام گيرند و قوۀ متخيله اندكى آزاد شود و اين زمان سحرگاه است كه هوا آرام و لطيف و محيط بدون آلودگى صدا و نفس بدون خاطرات روزانه است وارد الهى يا خود بدون تغيير ضبط مىشود و يا با صورت مناسب ترسيم و محفوظ مىشود. بنابر ادلّۀ فوق كسانى كه مزاجى معتدل دارند، خوابهايى درست دارند و مزاجهايى كه به نحوى از اعتدال خارجند، خواب را تحريف مىكنند و يا در ضبط و حفظ آن ناتوانند.
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/852
#خواب ناشى از #خستگى آن است كه #روح بخارى كه در جايش با آن آشنا خواهى شد، به #تحليل رفته و #ناتوان شده و لذا قدرت بر #انبساط ندارد؛ بنابراين به #باطن فرومىرود و قواى #نفسانى هم از آن تبعيت مىكنند. اين #خستگى گاهى ناشى از #جنبش هاى بدنى و گاهى ناشى از #افكار و در برخى اوقات ناشى از #ترس است؛ زيرا #ترس هم باعث #خواب مىشود، بلكه گاهى ترس باعث #مرگ مىشود.
#تحلیل_روح_بخاری_موجب_خواب_است
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/852
[مراتب مردم در تذكر و علل آن]
براى عدهاى از مردم تعلم و يادگيرى آسانتر از تذكر و يادآورى است،
زيرا سرشت تعلم بر انتقال ضرورى و حتمى به مطلوب است. عدهاى برعكس ايشانند. عدهاى ذكرى قوى، ولى تذكرى ضعيف دارند، زيرا داراى مزاجى #خشك مىباشند، لذا آنچه مىگيرند نگه مىدارند، ولى ايشان داراى نفسى چابك كه مادهاى تابع افعال تخيل و سان دادنهايش باشد، ندارند و عدهاى عكس اين گروهند.
#سريعترين مردم در تذكر فطنترين آنها در فهم اشاراتند. زيرا اشارهها شخص را از محسوسات به معانى غير محسوس منتقل مىكند. پس آنكه در اشارات فطن باشد، سرعت تذكر دارد، عدهاى از مردم فهمى قوى دارند، ولى ذكر و حافظه آنها ضعيف است. تقريبا شأن فهم و ذكر متضاد است. زيرا فهم نيازمند مادهاى براى صور باطنه است كه خوب قبول نقش كند و رطوبت كمك آنست. ولى ذكر نياز به مادهاى دارد كه صور متصور و متمثّل در آن به سختى از آن زايل شوند و آن مادهاى #خشك مىخواهد، به همين خاطر اجتماع هردو دشوار است. بيشتر كسانى كه #حافظند، آنهايى هستند كه حركات ايشان زياد نيست و مقاصد آنها متفنن نمىباشد. آنكه مقاصدى گوناگون و حركاتى فراوان دارد، خوب به ياد نمىآورد.
بنابراين ذكر علاوه بر مادۀ مناسب نياز به آن دارد كه نفس با ولع به صورت و معناى مورد حفظ روى آورد و به سبب اشتغال به چيز ديگر از آنها منقطع نشود. به همين خاطر كودكان با آنكه مزاجى رطوبتى دارند، خوب حفظ مىكنند، زيرا نفوس آنها همانند بزرگسالان مشغول نيست، لذا آنچه را كه مورد اقبالشان است به سبب امور ديگر فراموش نمىكنند، ولى #يادآورى جوانان به خاطر حرارت و حركات گوناگون و با مزاج خشكى كه دارند، همانند يادآورى كودكان و نوجوانان نيست. پيران به خاطر #رطوبت غالب، آنچه را كه مشاهده مىكنند به ياد نمىآورند.
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
https://eitaa.com/ghanoonfeteb/852
#درمان_بیماری
#سرطان
#تربت
🔹🔹تربت امام حسین(علیهالسلام) برای دفع بیماریها🔹🔹
استفادۀ از تربت هم برای دفع بیماریها، خیلی مؤثر است با #روایتی که وجود دارد و بنده #تجربه خیلی دارم؛ حتی بیماریهای #سرطانی که نیاز به شیمیدرمانی داشتند، استفاده از تربت شد حتی میکروب از بدنشان دفع شده بود و پزشک هم #تعجب کرد. موارد متعدد بوده است. در عین حال ما تسلیم مصلح الهی هم هستیم؛ اما در عین حال توصیه میکنم غافل نباشید از تربت سیدالشهدا(علیهالسلام) طبق روایتی که دارد. این تربت را در حدود #سی لیتر آب آشامیدنی بریزید و سورۀ #حمد، #آیت الکرسی، سورۀ#قدر، سورۀ #توحید، سورۀ #کافرون، سورۀ #فلق، سورۀ #ناس، #استغفار و #صلوات هر کدامش را #هفتاد مرتبه به آب میخوانید و #درب آب را میبندید مجاور هوا نباشد و بعد به #وفور، خیلی زیاد از این آب مرتب استفاده میکنید و هیچ #آب دیگر نمیخورید یعنی تمام آبی که میل میکنید حتی چای شربت، آب غذایتان به وفور از این آب بخورید. از #روز_سوم به بعد #آرامش عجیبی را در خودتان احساس میکنید و در پایان هفته روایت دارد بیماریها از بدنتان دفع میشود. اینها برای آرامش جسمی و روحی است. هرچه میتوانید خودتان را به خدای متعال وصل کنید، به حجت الهی خودتان را وصل کنید. جسمتان را به مسجد انس بدهید. تعظیم شعائر، اینها هر کدامش دلها را شاد میکند و آن شادی ظاهری ان شاء الله زندگی خوب و با نشاطی را برای خودتان رقم بزنید.
#آیت_الله_مهدوی
http://www.abolhasanmahdavi.ir/news/show/5066/%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%DB%8C%D8%AF%D9%82%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86-31-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-1397/
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
🔹«محمد بن يعقوب عن عدة من اصحابنا عن احمد بن محمد عن ابن محبوب عن رفاعه قال: «قلت لابي عبد الله(ع):
اشتري الجارية فربّما احتبس طمثها من فساد دم او ريح في رحم فتسقي دواء لذلك فتطمث من يومها، افيجوز ذلك و انا لا أدري من حبل هو او غيره؟
فقال لي : لا تفعل ذلك، فقلت له : انّه انّما ارتفع طمثها منها شهراً ولو كان ذلك من حبلٍ انّما كان نطفةً كنطفة الرجل الذي يعزل، فقال لي : انّ النطفة اذا وقعت في الرحم تصير الي علقةٍ ثم الي مضغة، ثم الي ما شاء الله و إنّ النطفة اذا وقعت في غير الرحم لم يخلق منها شيء، فلا تسقها دواء اذا ارتفع طمثها شهراً و جاز وقتها الذي كانت تطمث فيه»[3] .
✅ترجمه: سؤال از #زني است كه زمان #عادت او به تأخير افتاده و نميداند در اثر #مرض است يا در اثر #حمل، آيا وي ميتواند #دوائي استفاده كند و در نتيجه استفاده از دوا عادت وي برگردد؟
🔹حضرت ميفرمايند : اين كار را نكند.
🔹سائل مجدداً ميپرسد عادت وي فقط يك ماه به تأخير افتاده است و اگر #حامله باشد از بين بردن نطفه مانند كسي است كه با عزل، نطفه را از بين ميبرد ]كانّ چطور عزل را جايز ميدانيد ولي اين مورد را جائز نميشماريد
🔹[ حضرت ميفرمايند : ]اين مورد با عزل تفاوت دارد چرا كه[ نطفه هنگامي كه در رحم واقع ميشود امكان تبديل به مضغه و سپس به علقه و سپس به آنچه خدا بخواهد، دارد؛ ولي نطفهاي كه در غير رحم ريخته ميشود قابليت ايجاد چيزي را ندارد، پس چنين كسي حق استفاده از دوا را ندارد.
#الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 108.
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
عزیزانی که اهل مطالعه هستید نیم ساعت سه ربع که مطالعه میکنید خسته میشوید. برای اینکه خسته نشوید راهش این است هر یک ربعی یک استکان #آب پهلویتان بگذارید هر یک ربعی که گذشت نصف#مشت آب بزنید به صورت و دوباره مطالعهتان را ادامه بدهید.
🔹بعد #تجربهای که دارم این است گاهی ۵ ساعت تا ۷ ساعت هرچه میخواهید تا شب، تا صبح مطالعه میکنید و اصلاً خسته هم نمیشوید. خیلی عجیب است این آبی که به صورت زده میشود ظرفیت بدن را خیلی زیاد میکند و گاهی ۱۵ ساعت خود من کار میکنم و هیچوقت خسته هم نمیشوم و یک دلیلش هم همین است که آب را انسان به صورتش که میزند خیلی راحت میرود جلو بدون اینکه هیچ استراحتی بکند. بیشترش هم بوده، من گاهی تا ۱۹ ساعت ۲۰ ساعت پشت سر هم یعنی یک سره کار داشتم، حالا کار خاصی مثلاً رانندگی بوده است. در حد نزدیک به ۲۰ ساعت یک سره #بدون اینکه هیچ #استراحتی بکنم رانندگی داشتم؛ برای اینکه جایی کار داشتم. خودم رانندگی کردم و بدون استراحت رفتم. این راهش همین است. اینکه انسان مرتب آب به صورتش بزند اصلاً #خسته نمیشود. اخیراً نیروی انتظامی یاد گرفتهاند که میگویند هر دوساعتی مثلاً یک ربع نیم ساعت استراحت بکنید. این هم خوب است؛ اما بهتر از آن این است. افراد هنوز این را نمیدانند که این شستن صورت چه آثار و برکاتی دارد
#مطالعه
#خستگی
#ایت_الله_مهدوی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
جوان باید اینها را بداند و آن این است که پیامبر ما علاوه بر اینکه #حولهشان خصوصی بود هر موقع که از #حمام بیرون میآمدند و خودشان را خشک میکردند، بلافاصله حوله را #میشستند. در این خیلی نکات مهمی است. اینها را پزشکها باید بیایند بنشینند و این برنامه را ببینند که این چه است و روی این روایتها بنشینند بررسی بکنند که ولو حوله از کسی دیگر هم نیست؛ اما همان بدن خودتان عرقی که بیرون میآید که خودتان متوجه نیستید، چون بدن خیس است و از حمام بیرون آمدید بالاخره عرق فراوانی بدن دارد میکند. میایستید بدن را میخشکانید. این را سعی کنید ولو با آب ساده، نیاز نیست حالا با پودر و اینها بشویید، همان با آب ساده فوری بشویید و حوله را روی بند بیندازید. اینها نکات خیلی مهمی است که... .
#ایت_الله_مهدوی
#نظافت
نشستن در جای مرطوب
دوم «وَ الْقُعُودُ عَلَى النَّدَاوَةِ»؛ نشستن روی جای مرطوب، این هم خیلی بد است که هم رطوبت به بدن کشیده میشود. همین #رماتیسمی که الآن گفته میشود نتیجۀ همین است یا کمر درد.
✅ ما جوان بودیم در #زواره برای #تبلیغ میرفتیم. آنوقت ماه #رمضان را به آنجا میرفتم. آن اتاقی که در حوزۀ علمیه بود؛ البته طلبه نداشت. در حوزهاش میرفتیم، طلبه نداشت. ما شبها آنجا استراحت میکردیم و روزها به مساجد برای تبلیغ میرفتیم. آنوقت اتاقی که در آن استراحت میکردیم خیلی #نم داشت. ما هم نمیدانستیم. آن موقع کسی اینها را به ما نمیگفت. ما هم هر سال یک چند سال ماه رمضان را به آنجا میرفتم هر سالی که میرفتم از روز هشتم به بعد که میشد کمر درد میگرفتم و نمیدانستم علتش هم چیست. خب سال اول فکر کردیم حالا یک کمر درد پیدا کردهایم و بالاخره دیگر مدام هم شدید میشد و دیگر حالا بعد معالجه کردیم. سال بعد که رفتیم دوباره همینطور شد. دقیقاً یادم آمد که از روز اول تا هشتم متوجه نمیشدم؛ یعنی بدن #کمکم تأثیر میگرفت. اینطور نیست که از شب اول یک مرتبه اینطور بشود. یک دفعه شب هشتم نهم که میشد کمکم میدیدم کمر درد دوباره شروع شد. سال بعدش که تکرار شد فهمیدم، مدام نشستم و فکر کردم که علتش چه است. دیدم مال نمی است که داخل اتاق بود. این است که روایت را ببینید چقدر زیبا میفرماید که نشستن روی جای مرطوب این هم پیری میآورد.
#ایت_الله_مهدوی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅كلامى بلند در #تأثير_نفوس
بلكه وقتى نفوس قوى شريف، همانند مبادى عاليه باشند، مادۀ موجود در عالم از آنها فرمان مىبرد و اثر مىپذيرد و در ماده، صورت متخيّل آنها پديد مىآيد؛ زيرا همانطور كه بيان خواهيم كرد، نفس انسانى در مادهاش منطبع نيست ولى همت آن به بدنش مصروف است. پس اگر اين نوع از ارتباط به وى قدرت دگرگونى عنصر بدنى از مقتضاى طبيعىاش مىدهد عجب نيست كه نفس شريف بسيار قوى تأثيرش از ماده بدنى خويش تجاوز كند، در حالى كه غريق تمايلات شديد به آن بدن نباشد. علاوۀ بر آن اين نفس در طبقۀ خود عالى رتبه و در سلطنتش بر آن قوى باشد، پس چنين نفسى مىتواند #بيماران را شفا دهد و #شريران را بيمار كند و به تبع آن طبايعى را منهدم كند، طبايعى را تقويت كند و عناصر را براى آن طبايع استحاله نمايد به گونهاى كه غير آتش، آتش شود و غير ارض ارض شود و به ارادۀ اين نفس باران ببارد و فراوانى پديد آيد. چنانكه باعث زمينگرفتگى (و خسف) و وبا شود، همه اين حوادث با #براهين عقلى مدلل است.
#اولیای_الهی
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅آنگاه امر به تأمل و انديشه مىكند و مىفرمايد:
✅بيمار با تخيّل صحت از بستر برمىخيزد و سالم با تخيّل بيمارى بيمار مىشود. در كتب مثال بچههاى مكتبى و تلقين بيمارى به معلمشان براى تعطيلى مكتبخانه آمده است كه القاى تصور بيمارى از طرف شاگردان، استاد را بيمار كرده است. اثر روانى تلقين و ايجاد صور دلخواه در اشخاص مورد تصديق دانشمندان امروز است.
✅امروز براى معالجه انواع بيمارىها و ديگر مقاصد گوناگون اين روش به طور وسيع به كار مىرود و روزبهروز در چگونگى استفاده از راههاى مختلف آن پيشرفت حاصل مىشود و همانطور كه #شيخ فرمود:
🔹استفاده از اين روش براى درمان، بسيار موثرتر از دارو است.
#شاهد ديگر بر تأثير صور تخيّلى و وهم، رفتن بر روى تنۀ درختى كه بر روى پرتگاه قرار دارد مىباشد، تصور سقوط شخص را به داخل پرتگاه مىاندازد، يعنى تصور با تمكّن در نفس باعث عكس العمل قواى عامله شده و تعادل شخص به هم مىخورد و سقوط مىكند.
✅اكنون كه اين موارد روشن شد، تأثير نفوس اشخاص در ديگران و يا مواد ديگر را به ميان مىكشد و مىفرمايد: تأثير شورچشمان و وهم عامل در ديگران واضح است و هركس مشهودات و تجاربى در اين زمينه دارد. بنابراين نفوس انسانى به دليل اينكه منطبع در ماده نيست، بلكه مجرد مىباشد و از سنخ مبادى عاليه مىشود، همانند ايشان مىتوانند مواد اين عالم را لباس صورت بپوشانند و حتى مواد اين عالم بهتر از ايشان قبول صورت مىكنند، تا از اضدادشان. به همين خاطر قوت نفوس اين دسته از اشخاص باعث بيرون آمدن از حيطۀ بدن و تأثير در ديگران و مواد ديگر است و همين منشأ معجزات و كرامات است.
#تلقین_در_درمان_موثرتر_از_داروست😳😳😳
#تصور_سلامتی_سلامتی_میاورد
#تصور_مریضی_مریضی_میاورد😳😳😳
#معجزه_و_کرامت
#ترجمه_وشرح_نفس_ازکتاب_شفا
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
در #مجمعالنوادر نظامي عروضي سمرقندي آورده است كه حكيم و طبيب بزرگ #جاثليق كه حاذقترين طبيب عصر خود بوده است، براي درمان #برص سينه فضلبن يحيي #برمكي دست به معالجه برد و هر چه در اين باب بود انجام داد ولي #فايده نكرد در آخر گفت:"مگر #پدر از تو #ناخشنود است پدر را خشنود كن تا من اين علت از تو ببرم". پس از كسب رضايت پدر، جاثليق به همان روش و داروها ايشان را درمان كرد. وقتي فضل از ايشان ميپرسد چگونه علت را فهميدي،
حكيم جاثليق ميگويد: "من هر معالجتي كه بود بكردم، سود نداشت. گفتم اين مرد بزرگ، #لگد از جايي خورده است. بنگريستم هيچ كس نيافتم... تا خبر يافتم كه پدر از تو بيازرده است و ميان تو و او نقاري(نزاعي) هست، من دانستم كه از آن است...".
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
حضرت #علامه حسنزاده در كتاب طب و طبيب و تشريح ميفرمايند:
جناب بوعلي در قانون(كتاب چهارم) در بيماري سرطان گويد« كه سرطان را مجروح نكنند كه قطع عضو سرطان گرفته موجب زيادتي شرّ ميشود و در عضو ديگر پديد ميآيد» كه اين دستور هنوز تا امروز در حدّي به قوّت خود باقي است.
#جراحی_سرطان
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طبيب حاذق طبيبي است كه حكيم روحاني هم باشد و از تأثير امراض روحي بر جسم به خوبي واقف باشد بلكه #علت اصلي برخي از امراض را در آنجا جستجو نمايد تا در درمان توفيق يابد. 🔹آيات و روايات زيادي مؤيد بر اين مطلب ميباشند. به ذكر يك آيه و دو روايت بسنده ميكنيم:
🔹ومَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ (سوره شوري آيه 30).
✅رسول اكرم صلياللهوعليهوآله ميفرمايد:
🔹بابان معجّلان عقوبتهما في الدنيا، البغي والعقوق (دو چيز است كه كيفر آن را در دنيا به سرعت ميدهند: ظلم و بدرفتاري با پدر و مادر).
#تاثیر_گناه_در_بیماری
#علامه_حسن_زاده_آملی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
پس اگر طبيب چشم باطن بين عارف را ندارد نبايد بكلي اين بعد را منكر گردد يا رها كند بلكه با #پرس و جو علت را دريابد البته توجه به #ستاريت حق و عدم پردهدري و حفظ #آبروي بيمار هم داشته باشد و در مواردي كه در درمان توفيق نمييابد و علت را هم نمييابد #كشف_علت را به بيمار واگذار نمايد و از وي بخواهد كه از خود #حسابرسي و #بازخواست كند و ببيند كه احياناً چه #دلي را شكسته يا چه عمل #ناشايستي از او سر زده تا به اين #عقوبت گرفتار شده است
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
#علل_بی_اشتهایی
#ذخیره_خوارزمشاهی
✅ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺠﻤﻠﻪ ﺳﺒﺐ ﻧﺎﺑﻮﺩﻥ ﺷﻬﻮﺕ
1️⃣ ﻳﺎ ﺧﻠﻄﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺪ ﺍﻧﺪﺭ ﻣﻌﺪﻩ ﻭ ﺭﮒﻫﺎ
2️⃣ ﻳﺎ ﻣﺮﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﻗﻮﺕ نفسانی
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅باب دهم از گفتار نهم از كتاب معالجات
✅ اندر علت #جوع_البقرى
اين علّت را جوع البقرى از بهر آن گويند كه گاو را بسيار افتد، و
1️⃣اين علّت از پس #شهوت_كلبى افتد و اين گرسنگى همه اندام ها باشد و معده طعام نخواهد و طبع نرم باشد و رگها بدان سبب تهى گردد و #قوّت برود و بيمار #بيهوش مىگردد.
2️⃣و گاه باشد كه سبب بيهوش گشتن بيمار #بلغم_زجاجى باشد #بىطعم، #فم_معده را گرانى كند و مزاج او را تباه كند و #قوّت_جاذبه از كار باز دارد و #شهوت را بميراند و بدان سبب اندامها #گرسنه بماند؛ و بسبب گرسنگى اندامها و ناخواستن معده طعام را، قوت ساقط شود و #غشى افتد.
#الأغراض الطبية و المباحث العلائية، ص: 414
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
قال الفخر الرازي في السرّ المكتوم:
«التجربة و القياس يشهدان بأن التصوّرات قد تكون مباديء لحدوث الكيفيّات في البدن: فانّ الغضب القوي قد يفيد السخونة في البدن، و كذا الاوهام على ما ثبت من نهي المرعوف عن النظر الى الاشياء الحمر، و المصروع عن النظر الى الاشياء القوية اللمعان و الدوران، و ما ذلك إلّا لأن النفس خلقت مطيعة للأوهام».
#تاثیر_تصورات_در_حدوث_کیفیت_در_بدن
#غضب_ایجاد_حرارت_میکند
#دیدن_سرخی_موجب_خون_دماغ_میشود_دربرخی_افراد
#عیون_مسائل_النفس
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
✅حكى عن الشيخ الرئيس ان الدجاجة اذا تشبّهت بالديك في الصياح نبتت على ساقها شوكة.
ذكر في #كتاب الحيوان: «لماذا كان التفاوت بين الاشخاص الانسانية في الخلقة
و الصورة اكثر من سائر الحيوان، و الاشخاص الحيوانية الأهلية اكثر من الوحشية؟
🔷فأجاب باب تخيّلات الانسان و افكاره اكثر من سائر الحيوانات، و الاشكال يتغير بحسب تغيّر التصورات فلا جرم كان الاختلاف الحاصل بين الاشخاص الانسانية اكثر من الحيوانات.
🔹 و ايضا فالحيوانات الأهلية احساسها و تخيّلاتها اكثر من الحيوانات الوحشية فلا جرم كان الاختلاف فيها اكثر».
#علت_تفاوت_چهره_در_انسان_ها
#علت_عدم_تفاوت_چهره_در_حیوانات_وحشی
#کثرت_تخیل_موجب_کثرت_صورتهاست
#عيون_مسائل_النفس_و_سرح_العيون_في_شرح_العيون_النص_ص: 223
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
النّفس النّاطقة إذا راضت القوى البدنيّة، صارت القوى البدنيّة موافقة لها منجذبة خلفها، سواء احتاجت إلى تلك الموافقة أو لم تحتج. ثمّ إذا اشتدّ الجذب، اشتدّ الانجذاب
. و متى انجذبت هذه القوى البدنيّة إلى متابعة النّفس النّاطقة لم تتفرّغ لأفعالها ، فلا جرم وقعت هذه الأحوال الطّبيعية في حقّ العارفين.
و مثاله ما ذكرناه من حال المريض بل الأمر ههنا أولى من ثلاثة أوجه:
أحدها؛ أنّه حصل فى المرض الحارّ حرارة غريبة محلّلة، و هى غير حاصلة ههنا.
و ثانيها؛ أنّ القوّة الطّبيعيّة و الحيوانيّة هناك ضعيفة بسبب مجاورة الأخلاط الفاسدة؟ و ليس الأمر ههنا كذلك.
و ثالثها؛ أنّه ربّما حصل فى المرض الحارّ الحادّ حركات كثيرة بدنيّة، و هى محلّلة، و ليس الأمر ههنا كذلك و كذلك يحصل هناك «18» أعراض نفسانيّة مفسدة للأحوال البدنيّة، و الأمر ههنا بالضّدّ.
و إذا ثبت ذلك فنقول «20»: إذا رأينا الحياة و القوّة و السحنة «21» محفوظة «22» مع وجود «23» هذه
الأسباب «1» المضعّفة، فلأن تبقى في العارف محفوظة مع عدم هذه الأسباب «2» كان أولى. هذا تقرير ما في الكتاب.
و لقائل أن يقول: تأثير الحرارة الغريزيّة و القوّة الهاضمة «3» فى النّضج و التّحليل «4» إمّا أن تكون بالاختيار، أو لا بالاختيار . و الأوّل باطل بالاضطرار، و إلّا لكان جوع الإنسان و شبعه باختياره
. و الثّانى يبطل ما ذكرتموه، لأنّه إذا كان تأثير الحرارة في تحليل الرّطوبات لذاتها، فمتى حصلت ذاتها استحال أن لا يحصل الأثر. و حينئذ لا يبقى تحت ما ذكرتموه من حديث الجذب و الانجذاب فائدة.
و يمكن أن يجاب عنه فيقال: قد ثبت في الكتب البسيطة أنّ الحرارة الغريزيّة مخالفة بالنّوع و الماهيّة للحرارة الغريبة و إذا كان كذلك فلم لا يجوز أن يقال: الحرارة الغريزيّة توجب لذاتها تحليل الرّطوبات، بشرط أن لا يعرض للنّفس حالة مستغرقة لها مستولية عليها، مثل الخوف الشّديد و الفرح الشّديد، و كما تكون ليلة البحران. و إذا كان ذلك محتملا، لم يستبعد أن يكون استغراق نفوس أولياء اللّه في محبّته تعالى مانعا للحرارة البدنيّة عن التّحليل.
#علت_اینکه_عارفین_میتوانند_مدت_زیادی_بدون_غذا_زندگی_کنند
#شرح_الاشارات_و_التنبيهات(الفخر الرازى)، النص(ج2)، ص: 635
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
تنبيه: قد يكون للإنسان و هو على اعتدال من أحواله حدّ من المنّة محصورة المنتهى فيما يتصرّف فيه و يحرّكه.
ثمّ تعرض لنفسه هيئة ما فتنحطّ قوّتها عن ذلك المنتهى حتّى يعجز عن عشر ما كان مسترسلا فيه، كما يعرض له عند خوف أو حزن. أو تعرض لنفسه هيئة ما فيتضاعف منتهى منّته حتّى يستقلّ به بكنه قوّته، كما يعرض له في الغضب أو المنافسة، و كما يعرض له عند الانتشاء المعتدل، و كما يعرض له عند الفرح المطرب. فلا عجب لو عنّت للعارف هزّة « كما يعنّ عند الفرح، فأولت القوى الّتى له سلاطة أو غشيته عزّة كما يغشى عند المنافسة « »، فاشتغلت قواه حمية. و كان ذلك أعظم و أجسم ممّا يكون عند طرب أو غضب، و كيف لا و ذلك بصريح الحقّ و مبدأ القوى و أصل الرّحمة.
#شرح الاشارات و التنبيهات(الفخر الرازى)، النص(ج2)، ص: 636
#گاهی_اوقات_ادمی_قدرتش_مضاعف_میشود_مانند_زمانیکه_شاداست_یاترسیده
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
طب و منطق
تنبيه: قد يكون للإنسان و هو على اعتدال من أحواله حدّ من المنّة محصورة المنتهى فيما يتصرّف فيه و يح
التّفسير: المنّة بالضّم: القوّة. الهزّة «15» بالكسر: النّشاط. السلاطة: القهر. العزّ: خلاف الذّلّ. و لنرجع إلى المقصود «16» فنقول: ترى لكلّ واحد «17» من النّاس مقدارا معلوما «18» من القوّة و القدرة. ثمّ قد يعرض له ما تصير عنده تلك القوّة ضعيفة حتّى أنّه ربّما عجز عن عشر ما قدر عليه أوّلا، و ذلك كالخوف «19» و الحزن. و قد يعرض له ما تصير عنده «20» القوّة «21» أقوى ممّا كانت حتّى يستقلّ في تلك الحالة بأضعاف ما كان يستقلّ به حال اعتداله، و ذلك كالغضب و المنافسة و الانتشاء المعتدل و
الفرح المعتدل. فإذا رأينا القدر الحاصل من القوّة «1» عند الاعتدال ممّا يختلف حاله بالشّدّة و الضّعف لاختلاف الأحوال النّفسانيّة «2»، فلا عجب لو صار الأمر في حقّ العارف كذلك. فإذا عرضت له هزّة «3»، كما يعرض عند الفرح، أورثت القوّة سلاطة. و إن غشيته عزّة، كما عند المنافسة «4»، أفادت القوّة حمية. ثمّ يكون ذلك أعظم ممّا يحصل عند الطّرب و الغضب، لأنّ ذلك بصريح «5» الحقّ و مبدأ القوى و أصل الرّحمة.
و حاصل الكلام أنّا «6» لمّا رأينا القوّة مختلفة بالشّدّة و الضّعف بسبب اختلاف الأحوال النّفسانيّة «7»، فلا استحالة في أن يكون للعارف «8» حالة نفسانيّة تكون سببا لاشتداد قوّته إلى حدّ خارق للعادة. و هذا الكلام ههنا مثل ما يقولونه في إثبات القوّة القدسيّة، و هو أنّا رأينا أحوال النّاس «9» مختلفة «10» فى الفهم: فمنهم من كان متوسّطا، و منهم من هو فوق الوسط، و منهم من هو دون الوسط. و لمّا رأينا في جانب النّقصان منتهيا «11» إلى من لا يفهم الشّىء إلّا قليلا «12»، فلا يستبعد لو وصلت في طرف «13» الزّيادة إلى حدّ «14» خارق للعادة «15».
#شرح الاشارات و التنبيهات(الفخر الرازى)، النص(ج2)، ص: 637
#قدرت_عارف
#تاثیر_اعراض_نفسانی_در_افعال
#فرح_قدرت_انسانی_را_زیاد_میکند
#شب_امتحان_گوییا_قدرت_انسان_زیاد_میشود
https://eitaa.com/ghanoonfeteb
مجملا #قوانين اكل جمعى كه خواهند #حفظ صحت نمايند تا بامراض #صعبه كرفتار نشوند چهار است
اول اختيار نوع غذا باعتبار كميت آن يعنى آنچه ميل مىنمايند از اغذيه حقيقيه معتاده باشد نه دوائيّه و غريبه و مقدار آن نسبت بهر كسى مختلف مىباشد پس هر كس را بايد كه بمقدار قوت هاضمه و عادت سابقه غذا ميل نمايد
دويم رعايت وقت غذا و آن وقتى است كه معده از هضم غذاى سابق فارغ شده باشد اشتهاى صادق بهمرسيده باشد چه اگر اشتهاى صادق نباشد مورث امراض صبعه مثل
صرع و سكته و غير مىكردد
سيّم رعايت ترتيب غذا چنانچه سبق ذكر يافت
چهارم تدارك خطايى كه از عدم رعايت اين امور واقع شود و اين تدارك يا بقى مىشود يا بچيز سهلى كه اعانت بر خروج نمايد مثل كلقند و اطريفل و غير آن يا بخواب يا بكرسنكى
#ترجمه و شرح حفظ الصحة شيخ الرئيس، ص: 33
https://eitaa.com/ghanoonfeteb