eitaa logo
حضرت آیت الله قاضی(ره)
2.2هزار دنبال‌کننده
513 عکس
33 ویدیو
28 فایل
عارفان که جام حق نوشیده‌اند رازها دانسته و پوشیده‌اند هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند تبادل،تبلیغ ⛔کپی مطالب با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔍 | ۰۰۰۲ 📌 موثرترین عمل برای رفع مشکلات سلوکی 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدس سره 🌐 منبع: yon.ir/X3SIT ☑️ سوال: ~ سلام عليكم؛ برای برطرف شدن گيرهای سلوكی چگونه توسل و دعا كنيم؟ آيا نذر كردن پول براي حرم امامزاده ها راهگشاست ؟ آيا نذر كردن خواندن قرآن براي رسيدن ثواب آن به اولياء الهی راهگشاست ؟ چه راه حلي پيشنهاد ميكنيد كه بسيار مؤثر برای رفع حجب و موانع طريق باشد ⁉️ باتشكر فراوان. ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ قضاء حوائج مردم در حد امکان پس از مراقبه و انجام تکالیف شرعیّه مهم ترین و مؤثرترین راه برای این منظور می باشد و مقابل آن یعنی آزرده نمودن خاطر یک فرد بدترین مانع از موانع سلوک است. ___ 🗃 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: • مطلع انوار، ج۲، ص ۲۹۷ و ۳۲۸ • نوروز در جاهلیت و اسلام ، ص ۲۱۳ • بحرالمعارف ، ج۱، ص ۱۰۰ @ghazi_ir
﷽ 📌. حضرت حداد همیشه خندان بود و یک بار هم نشد از گرفتاری هایش بگوید.... مومن همیشه باید بشاش باشد و بخندد، گرفتاری هایش هم در قلبش باشد. ما یک بار هم نشد مرحوم اقای سید هاشم حداد را ببینیم و از ایشان خبر بد بشنویم که مثلا درد دارم یا قرض و گرفتاری دارم. در حالی که سر تا پای ایشان در گرفتاری و مشقت بود اما وقتی خدمتشان می رسیدیم میخندید انگار نه انگار که در این دنیا است و این ها برای ما درس است. 🔉 آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره 💽 شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه1432، مجلس 8 @ghazi_ir
﷽ 🚩. توجه به ولایت، روح عمل! 🔹سعید بن مسیّب در مسجد مدینه ایستاده بود. ناگهان صدایی بلند شد. پرسید چه خبر است؟ گفتند: تشییع جنازۀ حضرت زین العابدین علیه السلام است. با خود گفت: ”الان وقتش است! مسجد مدینه خلوت است؛ نان را به تنور بچسبانیم که چنین خلوتی کنار قبر پیغمبر و چنین فرصتی ممکن است در عمرم پیدا نشود. بروم و خود را به ضریح بچسبانم و دلی از عزا در آورم و نماز بخوانم. بگذار مردم به تشییع جنازه بپردازند؛ بالأخره جنازه که زمین نمی‌ماند؛ می‌رود و در بقیع دفن می‌شود.“ 🔹به مسجد رفت و شروع به نماز خواندن کرد. اما ناگهان [در حالت مکاشفه] صدای تکبیرهای متعدد از اهل آسمان و اهل زمین شنید که همگی بر حضرت نماز می‌گزارند. از وحشت بر زمین افتاد و متوجه شد که عجب کلاهی سرش رفته است! آن دو رکعت نمازی که می‌خواست را نتوانست بجای آورد و توفیق نماز بر بدن مبارک حضرت را نیز از دست داد. 🔹ما دیگر نمی‌توانیم بگوییم این نمازی که می‌خواست در مسجد بجای آورد، مستحب است. باری، تو تشییع جنازۀ امامِ زمانت را کنار می‌گذاری که بروی دو رکعت نماز بخوانی!؟ آخر بدبخت! داری همه چیزِ خود را از دست می‌دهی! یک قدم پشت جنازۀ امام حرکت کنی، مثل این است که هزار سال نماز خوانده‌ای! منتهی این مسئله نیاز به فهم دارد. 🔹این فهم چگونه بدست ‌می‌آید؟ این همان «العلمُ نورٌ یَقذِفُه اللهُ فی قلبِ مَن یَشاء [علم نوری است که خداوند در قلب هر کسی که بخواهد آن را می‌افکند.]» است. نمی‌گویم که همۀ تشییع کنندگان، اهل فهم بوده‌اند ولی بالأخره کسی که اهل فهم باشد این نور در قلبش می‌افتد که وقتی می‌خواهد نماز بخواند، اگر مثلاً رسول خدا او را صدا کند در اینجا نماز را رها می‌کند و پاسخ ندای پیغمبر یا امام را می‌دهد. نماز را بعدش هم می‌شود خواند! 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. ص 1922؛ با تنقیح علیهما السلام @ghazi_ir
﷽ 📜. رعایت ادب مهم ترین دستور اولیاء الهی ❂. عالم ربانی آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه می فرمودند: در اتاق مرحوم حدّاد يك سماور نفتى بود كه خود ايشان اغلب براى مهمانان با آن چاى آماده مى ‏كردند؛ گاهى از اوقات نيز دوستان انجام مى ‏دادند. شبى در اتاق ايشان، به اتّفاق چند نفر از ارادتمندان ايشان نشسته بوديم. اخوى ما آقاى حاج سيّد محمّدصادق رفتند و براى افراد مجلس چاى در استكان ريختند و جلوى آنان قرار دادند؛ وقتى نوبت به من رسيد، من نيز يك استكان چاى از سينى برداشتم و جلوى خود گذاشتم. ❂. در اين وقت حضرت حدّاد فرمودند: " اين صحيح نيست كه برادر بزرگتر انسان براى انسان چاى بياورد و انسان همين طور بنشيند و تماشا كند؛ شما برخيزيد و براى خود و ايشان چاى بياوريد! " من برخاستم و آن دو استكان باقى مانده را در قورى خالى كردم و دوباره از قورى به استكان ريختم و يكى را در مقابل اخوى و يكى را براى خود گذاشتم؛ در اين وقت مرحوم حدّاد فرمودند: " احسنت! " ❇️. منبع: مطلع انوار ، ج۲ ، ص۱۷۲ #⃣. موضوع: @ghazi_ir
﷽ 📿 ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 🕯 حدیث: " فلا تَکفُر بی بَعد المعرفة ، فلا تکونَنّ مِن الجاهلین " | ١ | 📜 ترجمه: " اگر تو بعد از اینکه معرفت یافتی و مرا شناختی ، کفران کنی و کافر بشوی، جاهل شده ای، بنابراین از جاهلین مباش! " ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ ✍🏻 شرح از سیدالطائفتین قدس سره: ❖. [ این حالات معنوی ] مهمانی خیلی عزیز و خیلی شریف و خیلی دل رنج و زود رنج است که در خانه وارد می شود، و همین که درب را دیر به رویش باز کنی می رود، همین که در خانه بیاید و پایش را نبوسی می رود، همین که در اطاق بیاید و دیر از او پذیرایی کنی فرار می کند و می رود، مثل آینه است که تاب آه ندارد و اگر به آن آه کنی لک می گیرد. حالات و واردات [ معنوی ] این طور است؛ چون این واردات انسان، اسماء و صفات خداست و خدا هم غیور است و در جایی می آید که محل پذیرایی باشد، ولی آنجا که ببیند قلب ساهی و غافل است، زود می رود. ❖. پس اگر یک وقت حالی پیدا کردید ، حال توجهی ، حال عبادتی ، حال ندبه ای یا حال خلوصی، آن حال را خوب نگه دارید و محترم بشمارید و نگذارید که برود. نگه داشتنش هم به مراقبه است؛ اگر انسان معصیت نکند، از او ترک اولی صادر نشود، غافل نشود و توجه به غیر خدا نکند، آن حال می ماند و کم کم ملکه می شود. ولی همین که غفلت پیدا کرد زود از بین می رود؛ حتی اگر شما دائما دنبالش کنید، دیگر به دست نمی آید، یک میلیون سال گذشت و رفت و دیگر به دست نمی آید! این همان " کفران بعد از معرفت است! " اگر آن درجه از معرفت را پیدا کردی و او را محترم شمردی ، خدا به تو یک درجه بالاتر میدهد! ❖. لذا می گویند : اُس و اصول پایه های راه ، مراقبه است. اگر انسان مراقبه اش خوب بود پیشرفت می کند و اگر مراقبه اش خوب نبود، هر چقدر کار کند ضایع می شود. مراقبه در حکم پرهیز کردن مریض است. اگر پرهیز نکند ممکن است آن دوایی که میخورد و آن غذای نا پرهیزی با هم ترکیب شوند و دست به دست همدیگر بدهند و آن مریض را بکشند. این دوا در صورتی خوب است که آن موانع و آن غذاها، ضد مرض و ضد این دوا نباشد. مراقبه حکم پرهیز را دارد. ❖. مراقبه این است که انسان حواسش را جمع کند، دل به غیر خدا ندهد، معصیت نکند، توجه به غیر خدا نکند، سرش را در راه خودش بیندازد و به این طرف و آن طرف نگاه نکند؛ این طرف و آن طرف نگاه کردن ، در ذهن خاطره می آورد و این خاطره اثر می گذارد، و دل به دنبال آن خاطره بلند می شود و فکر می کند. مراقبه همچنین حفظ است و وقتی که حفظ شد، یک درجه بالاتر و بالاتر و بالاتر می رود تا اینکه برسد به آنجایی که باید برسد! ~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~ 📚 منابع: ۱. الکافی، ج۸، ص۱۴۱ ۲. مبانی اخلاق، ج۲، ص ۱۹۱ تا ۱۹۳ @ghazi_ir
﷽ 🔍 | ۰۰۰۳ 📌 دعا برای زیادی رزق 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/UyE7m ☑️ سوال: ~ سلام خدمت شما ، خواهشمند است افعال يا كارهائي كه رزق را زياد مي‌كند را بگوئيد ضمناً ادعيه در اين زمينه را هم بفرمائيد⁉️ ✅ جواب : ~ هو العالم ؛ زیادی رزق و قلّت آن در صورتی موجب خیر و عافیت است که صلاح بنده در همان میزان مقدّر و مکتوب قرار گرفته باشد. و الا صرف زیادی رزق بدون جهت خیر و صلاح نه تنها مفید نیست بلکه چه بسا موجب غفلت و انانیّت و توغل در کثرات و بالنّتیجه دوری از رحمت و لطف پروردگار است. بنابراین خوب است انسان از خداوند در همه حال عافیت را بخواهد و صلاح خود را و بجای خواست و میل به این امور اختیار خود را به خدا بسپارد و اراده او را بر اراده خود ترجیح دهد. و بداند رزق های مادّی چه کم و یا زیاد چند روزی بیشتر دوام ندارد و آنچه برای انسان ابدیّت دارد و با او خواهد بود رزق های معنوی و روحی است. بنابراین هیچگاه بزرگان دستوراتی برای زیادی رزق به شاگردانشان نمی دادند، گر چه در این قضیه مطالبی وجود دارد و دستوراتی یافت می شود. 🗃 جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به: • مطلع انوار، ج۴ ، ص ۴۲ و ۴۳ @ghazi_ir
﷽ 🔸می‌کند طاعات و افعالِ سَنِی لیک یک ذرّه ندارد چاشنی رحمه الله @ghazi_ir
﷽ 🖇. 📌. موضوع: 🎙. نجوای ملکوتی علما و عرفا شیعه 💽. ۶۸ مجلس 📂 حجم فایل : 466.Mb 📥. دانلود 68 مجلس یادنـامه صوتی بصورت یکجا در یک فایل زیپ شامل: ❖ فصل ٠١ | نجوای ملکوتی قدس سره | ۳۰ مجلس ❖ فصل ۰۲ | نجوای ملکوتی قدس سره | ۱۰ فایل ❖ فصل ۰۳ | نجوای ملکوتی قدس سره | ۲ فایل ❖ فصل ۰۴ | نجوای ملکوتی قدس سره | ۲۶ فایل 📚 منبع : سایت انتشارات مکتب وحی دانلود👇 http://seireelallahbook.blog.ir/post/99
﷽ 🔶 کلام دنیوی، افول معنوی! 🔹جوانی نزد رسول خدا آمد و عرضه داشت: «یا رسول‌الله، چطور می‌شود که وقتی خدمت شما می‌رسیم و کلمات شما را می‌شنویم، دیگر از دنیا بیزار می‌شویم، اما همین که بیرون می‌آییم و وارد جمعِ مردم می‌شویم و چشممان به این‌طرف و آن‌طرف و بازار و زنی می‌افتد دوباره آن حالت، کم‌کم تغییر پیدا می‌کند؟!» 🔹حضرت فرمودند: «اگر چهل روز در آن حالت بمانید، لَرَأیتُم ما أریٰ و لَسَمِعتُم ما أسمَع؛ هرآینه می‌دیدید آنچه را که من می‌بینم و می‌شنیدید آنچه را که من می‌شنوم.» این به خاطر چیست؟ به خاطر آن است که کلام و نفسِ پیغمبر و اولیاء الهی، جنبۀ خیر و برکت دارد. مثلاً شما نزد علامه طهرانی می‌روید و او دو کلمه با شما صحبت می‌کند، یک‌دفعه انبساط و انشراح صدر پیدا می‌کنید؛ چرا وقتی پیش دیگران می‌روید چنین تأثیری را احساس نمی‌کنید؟! 🔹چرا رفیق انسان باید رفیقی باشد که اهل حرفهای روزمره باشد. من به شما بگویم که اگر به یکدیگر، فحش هم بدهید بهتر از این حرف‌هاست که سکّه و دلار این‌قدر بالا رفته و آن‌قدر پایین آمده است! 🔸صوفی ابن‌الوقت باشد ای رفیق نیست «فردا» گفتن از شرطِ طریق 🔸رندِ عالم‌سوز را با مصلحت‌بینی چه‌کار؟! کار مُلک است آن که تدبیر و تأمّل بایدش 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔈. سنه 1415 جلسه 1 @ghazi_ir
﷽ ♦️عظمت مقام حضرت رقیّه سلام الله علیها♦️ آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی ▪️ وجود مقدّس حضرت رقيّه سلام الله عليها و خاندان رسول خدا صلّى الله عليه و آله وسلّم همچون طلاست؛ ▪️ و وجود ديگر اوليا همچون مسى است كه در آتش مجاهدات نفسانيّه گداخته شده و با كيمياى محبّت أهل بيت عليهم السّلام و توسّل به ايشان طلا گرديده است. ▪️ و به همين علّت است كه كاملين از خاندان و ذريّه رسول خدا در سعه و نورانيّت نسبت به ديگران مانند دريا نسبت به قطره مى باشند؛ ▪️ وهزار محيى الدّين عربى بايد درب خانه حضرت رقيّه سلام الله عليها به گدائى بنشينند. 📚 «نور مجرد» ج ۱ ص ۳۳۳ @ghazi_ir
﷽ ▪️مقامات حضرت رقیّه سلام الله علیها▪️ علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔹 حضرت رقيّه سلام ‏الله ‏عليها از أولاد حضرت سيّدالشّهداء عليه‏السّلام بوده و نفس پاک و طاهر او حكايت از نفس نفيس حضرت أبى عبد الله الحسين عليه‏السّلام دارد. 🔹...حضرت رقيّه سلام‏ الله‏ عليها در اثر مصائب و مشكلاتى كه در وقائع عاشورا برآن حضرت وارد شده و عاقبت تاب و توان حضرت را ربود، در همان مدّت منازل قرب و ترّقى رابه سرعت طى نمودند و اگر از فعليّتِ تامّه مرتبه‏ اى نيز باقى مانده بود، در عوالم پس از شهادت آن را واجد شده و به مقام ولايت رسيده‏ اند. 📚«نور مجرّد» ج ۱ ص ۳۳۲ @ghazi_ir
﷽ 🔍 | ۰۰۰۴ 📌 راه وصول به خدا 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/hReKL ☑️ سوال: ~ با سلام و عرض ادب واحترام؛ نزدیکترین باب مفتوح خود خدا کدام است؟ اگر دعاست کدام دعا؟ اگر توبه است چه توبه ای؟ میخواهم با خود خدا حرف بزنم و مطالب و حاجات مادی و معنوی ام را با او در میان بگذارم و از او بخواهم و او هم به من عطا کند؟ عطای غیر محدود و مبارک. ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ آنچه از مضامین آثار بدست می آید و برهان عقلی نوید آنست نفوس مقدسۀ معصومین علیه السلام باب الله و حبل الله و صراط الله می باشند. و انسان برای تحصیل تجرّد و تقرّب و عبور از مهالک نفسانی و حجاب های غیب باید از آن ذوات مقدسّه مدد جوید و از آنان استمداد نماید. متأسفانه امروزه این نکتۀ حیاتی از میان جوامع مسلمین رخت بربسته و شیعیان نیز به بهانه اتّصال مستقیم به ذات پروردگار آن را به بوته نسیان سپرده اند، توجّه و توسّل به حضرت بقیة الله ارواحنا فداه که ریسمان ممدود بین پروردگار و مخلوق می باشند همانند اکسیری است که مس وجود ما را به طلا مبدّل می سازد و ما را در مسیر و مکتب او پایدار و ساعی می گرداند. ❖ توجه به آن بزرگوار یعنی تطبیق جمیع برنامه زندگی بر طبق خواست و رضای او و این مسئله است که انسان را از کریوه های عالم نفس رها می گرداند و به عالم تجرّد متصل می نماید. و اما مسئله دعا و توبه، در هر حال انسان باید خود را نسبت به اعمال خویش تائب فرض نماید و از خداوند استمداد نماید که او را موفّق به انجام عمل مرضیّ خویش گرداند. @ghazi_ir
سیری_در_تاریخ_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام_جلد_اول.pdf
4.68M
💠. مقاله : 🔠. زبان: فارسی 📌. موضوع: 🖇. گروه: 📊. سطح : 📚. جلد: اول 📑. صفحه: ۲۹۳ 💾 حجم: ۵.MB 📋. توضیح: تحلیل و بررسی تاریخ حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام برگرفته از آثار سیدالطائفتین علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی و عالم ربانی آیةالله سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیهما @ghazi_ir
﷽ 🔳. او قلب خدا است! 🔹امام حسن علیه السلام از خیابان های مدینه رد می‌شوند و چند فقیر که در حال غذا خوردن هستند، حضرت را دعوت می‌کنند. ایشان از مرکب پیاده می شود و با آنها هم‌غذا می‌گردند. 🔹حضرت نمی‌خواهند تواضع کنند یا به آنها فخر بفروشند یا مثلا فردا در روزنامه بگویند که فلانی آمده با فقرا نشسته و بعد هم در تلویزیون نشان دهند! نه، امام حسن علیه السلام اهل این حرفا نیست. مردم بگویند یا نگویند؛ کسی ببیند یا نبیند، فرقی نمی‌کند! وقتی امام به این فقرا نگاه می‌کند، می‌بیند اینها با یک صفایی ایشان را دعوت به این طعام می‌کنند؛ حضرت در اینجا خود را با آن جمعیت، واحد می‌بیند بنابراین با آنها همراه می‌شوند. 🔹امام تواضع نمی‌کند! در ذهن امام خطور نمی‌کند که "من امام هستم؛ من حجّت خدا بر همۀ خلق هستم و حالا تواضع می‌کنم و ببینید الان با چهار تا رفیق دارم غذا می‌خورم!" شاید این در مخیّلۀ ما بیاید اما تا روز قیامت در فکر امام نخواهد آمد. 🔹. چون قلب امام، قلبُ اللَه شده است و خدا هم که فقیر و غنی برایش فرقی نمی‌کند لذا برای امام هم فرقی نمی‌کند. این اختلاف طبقاتی بین ما باعث می‌شود که در رفتار و اعمال ما اختلاف پیش بیاید. اما برای امام اختلاف طبقاتی مطرح نیست. غنی غنایش را از کجا آورده؟ آن فقیر که ندارد مگر گناهی کرده؟ 🔹قلب امام می شود مصدر تفکر و بصیرت و بینش نسبت به عالم وجود. در اینجا احساس وحدت حاکم می‌شود. یعنی من یک بندۀ خدا هستم اینها هم بندگان خدا هستند و نشسته‌اند غذا می‌خورند. حضرت هم به نحوی می‌نشیند و با آنها غذا می‌خورد که آنها احساس نکنند که حضرت خودش را به تکلّف انداخته و با حالتِ ثقل و سنگینی، با آنها هم غذا شده است. 🎙. حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔊. ، سنه 1428، جلسه 2. علیه السلام @ghazi_ir
﷽ 🔘. 9 صفر رحلت حضرت علامه طهرانی قدّس الله سرّه 🔶افق عرفان! 🔹يك روز مرحوم علّامه طهرانى به شخصى به طور خصوصى و سرّى گفته بودند: «من در ضمير و سويداى خودم؛ وقتى كه با خدا هستم و مناجات مى‏‌كنم، اين حال را دارم که از خدا و امام زمان خواسته‏‌ام كه برای آنچه در مقام بيانش هستم و در كتاب‏ها می‌نویسم، در عوض اينكه آن مقاماتِ بالایی که بزرگان مطرح می‌کنند همچون مقامِ فناء و بقاء، به من بدهى، دين خودت را كه براى مردم آورده‌‏اى تأييد كن.» 🔹براى يك رجل الهى بالاترين هدف و مقصد اين است كه به رضاى الهى برسد و کسب مقامات کند؛ امّا مرحوم علّامه در افق بالاترى است؛ به طوری که این سختی‌ها و مصائبی که ائمه داشته‌اند در ایشان حالتی به وجود آورده بود که می‌گفتند: «خدایا، اگر شده این مقامات را به من نده ولی آن جنبۀ عطوفت و رحيميت و محبّت برای ارشاد و هدايت مردم، و آن مطالبی که انبیاء و اولیای الهی برای آن به زحمت و سختی‌ افتاده‌اند را به منصّۀ ظهور برسان!» 🔹اين مطلب، نهايت فداكارى و از خود گذشتگىِ يك رادمرد الهى را در مقام ايثار مى‏‌رساند؛ يعنى ديگر از اين بالاتر نمى‌‏شود! من كه نمى‌‏توانم تصوّر كنم و براى من اینچنین حالتى پيش نيامده است؛ امّا به نحو اجمال و ابهام مى‌‏توانيم اين مسأله را تصوّر كنيم كه: ”یک شخص حاضر است حتّى از بهشت و رضوان الهى و مصاحبت با ائمّه هم بگذرد، امّا زحماتِ ائمّه از بين نرود.“ 🔹اگر امام زمان عليه‏‌السّلام به ما بگويد: «اگر اين عمل را انجام دهى، نه سعادت دنيا به تو مى‌‏دهم و نه سعادت آخرت. پاداش آن، مصاحبت با من هم نيست. ولى اين عمل مورد رضايت من است» ما این درخواست امام را انجام نمى‌‏دهيم، امّا مرحوم علّامه انجام مى‌‏داد. برای همین است که می‌گویم: «اصلًا قابل تصّور نيست كه یک شخص به چه مرتبه‌‏اى از ايثار و از خود گذشتگى باید رسیده باشد تا بتواند اینچنین مطلبى را بیان کند!» 🎙. حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس الله سرّه 🔉. ، جلسه 70 قدس سره @ghazi_ir
به فقه‌الله‌ الاکبر نائل شده بودند.. ▪️بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در درگذشت «عالم ربانی» و «سالک مجاهد روحانی»؛ علامه آیةالله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی «ايشان از جمله فرزانگان معدودى بودند كه مراتب برجسته‌ى علمى را با درجات والاى معنويت و ، توأماً دارا بودند و در كنار فقاهت فنى و اجتهادى، به فقه‌اللَّه الاكبر نيز كه از مقوله‌ى و محصول تجربه‌ى حسى و مجاهدت معنوى است، نائل گشته بودند. فقدان آن عزيز، براى آشنايان و ارادتمندانشان خسارتى دردناك و غمى هائل است. این‌جانب با قلبی اندوهگین و ملول، به شما... تسلیت می‌گویم» ۱۳۷۴/۴/۱۸ لینک در پایگاه رسمی: farsi.khamenei.ir/message-content?id=33693 🏴 نهم صفر؛ سالروز درگذشت علامه آیةالله حسینی طهرانی... @ghazi_ir
﷽ 📌 دانلود کتاب کتاب مهر فروزان، نمایی اجمالی از شخصیت علمی، عرفانی و اخلاقی عارف بالله حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی قدس سره. دانلود رایگان 👇 http://seireelallahbook.blog.ir/post/31
﷽ 🔹سرّ القاب متفاوت انبیاء علیهم السلام🔹 علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس سرّه 🔸علوم الهیّۀ انبیاء همگی بر یک صراط نبوده بلکه از نقطه نظر درک مقام عظمت و توحید خدا، هر یک از جنبۀ خاصّ و اسم مخصوص به بارگاه الهی باریافته و از مخلَصین شده اند. 🔸و القاب روح الله یا کلیم الله یا خلیل الله یا نجیّ الله یا صفیّ الله و امثال آنها القاب تشریفاتی و اعتباری نیست، بلکه حکایت از یک نوع خاصّ از ملکه و کیفیّت مخصوص از نفوس آنها می نماید؛ 🔸هر یک از طریقی خاص و روشی مخصوص با صفای باطن خود سیر در اسمی از اسماء الهیّه نموده و حقیقتِ آن اسم در آنها ظهور کرده است. 🔸امّا وجود مقدّس خاتم الانبیاء و المرسلین که جامع جمیع ظهورات اسماء الهیّه هستند، دارای نفسی وسیع و قلبی فسیح و دارای اسم اعظم و مقام فناء در اسم أحد و ذات مقدّس باری تعالی می باشند. 🔸آنچه خوبان همه دارند، تو به هزاران مرتبه بالاتر و والاتر از آنها داری. 📚 «امام شناسی» ج ۴ ص ۲۴ با تلخیص @ghazi_ir
﷽ 🔍 | ۰۰۰۵ 📌 تفاوت میان عارف بالله و بامرالله 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon.ir/Uingo ☑️ سوال: ~ با سلام ، مرحوم حضرت علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه در کتاب شریف روح مجرد، القابی را که برای حضرت آیة الله العظمی حاج سید علی قاضی قدس الله نفسه الزکیه ذکر می فرمایند آورده اند که: " عارف بالله و بامرالله " ، مستدعی است بفرمائید این دو عبارت به چه معناست ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ عارف و عالم بالله به شخصی گفته می شود که به مرتبه معرفت شهودی ذات اقدس حقّ در هر سه مرتبه فعل و صفت و اسم رسیده و آنگاه با فناء ذات خود در ذات پروردگار هیچ تعیّن و استقلالی را برای خود باقی نگذارد، وجود او وجود حضرت حقّ و اوصاف و کردارش همه و همه منبعث از او باشد، در این صورت دیگر قیاس او با سایر افراد بشر در هر مرتبه از کمال باطل است زیرا وجود او و حقیقت بشریّت او متحوّل به وجود و حقیقت حضرت حقّ شده گرچه هنوز ملبّس به لباس بشر است. ❖ و امّا عالم بأمر الله به فردی گفته می شود که با صرف عمر و مجاهدت در تحصیل آداب و مبانی شرع به مرتبه و مرحله اجتهاد رسیده باشد؛ چنین فردی که به علوم اسلامی چون حکمت و فلسفه متعالیه، عرفان نظری، تفسیر، تاریخ، فقه و اصول وحدیث و غیره به اجتهاد مطلق رسیده باشد، عالم به امر و نهی الهی در مقام حکم و فتوی خواهد بود و صد البته کسی که مشام جانش به نفحات قدسی عالم قدس معطّر نشده باشد و بر ضمیر و قلبش بارقه های جلال و جمال الهی نتابیده باشد و از مواهب خاصّه و عنایات ویژه اولیای الهی نصیبی نیافته باشد طرفی از این علوم متعارفه نخواهد بست. چنین فردی که جامع بین دو مرتبه و حائز این دو مرحله باشد به عالم بالله و بأمر الله خوانده می شود امثال: مرحوم بحرالعلوم، علّامه قاضی طباطبائی، علّامه طباطبائی و علّامه طهرانی قدس الله اسرارهم. @ghazi_ir
﷽ 💠 برای سالک راه حق زیارتش چیز دیگری است 🔹عجیب است که راجع به زیارت امام رضا علیه السّلام تعبیراتی هست که حتّی راجع به زیارت سیّدالشّهداء آن تعبیرات نیست! و ما در این مسئله مانده ایم که جهتش چیست؟! که خلاصه این همه راجع به زیارت امام حسین علیه السّلام هست و چه مطالبی هست!و فرق نمی‌کند چه در روز و چه در شب و در همۀ هفته این زیارت مطلوبیت دارد ولی راجع به‌خصوص شب جمعه، از همۀ عراق و از همه جا برای زیارت سیّدالشّهدا علیه السّلام در شب جمعه می‌آیند؛ به خاطر روایتی که از پیغمبر اکرم نقل شده است... 🔹..حتّی بعضی از بزرگان در زمان گذشته، زیارت سیّدالشّهداء را برای کسانی که مستطیع هستند چهار سال یک مرتبه واجب می‌دانستند؛ با اینکه مکّه و حجّ یک مرتبه واجب است ولی اهمّیت زیارت سید الشهداء علیه السلام خیلی زیاد است! البته اینها قابل توجیه است و اشکالی هم ندارد که شخصی فتوایش به این نحو باشد! 🔹ولی صحبت در این است که دربارۀ زیارت علیّ بنِ موسی الرّضا علیه السلام در لسان ائمّه و در لسان پیغمبر تعبیرهایی شده است که از آنها می شود ارجَحیّت آن بر زیارت سیّدالشّهداء را استفاده کرد و ما در این مطلب ماندیم که جهتش چیست که می‌تواند این خصوصیّت را داشته باشد؟! عَلَی کُلّ حالٍ مرحوم آقا می‌فرمودند: « برای سالکین راه خدا، علیّ بنِ موسی الرّضا علیه السلام چیز دیگری است!» این سرّی بود که من فاش کردم؛ حال که توفیق به‌دست آمده است دیگر باید قدر بدانیم! 🎙. حضرت آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی، قدّس الله سرّه. 🗒. متن جلسات پرسش و پاسخ، جلسه 7 . علیهما السلام @ghazi_ir
﷽ 🔍 | ۰۰۰۶ 📌 حصول نیت صادق در سیر و سلوک الی الله 📜 آیةالله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه الله 🌐 منبع: yon .ir/Cdr7e ☑️ سوال: ~ با سلام؛ مرحوم علامه طهرانی رضوان الله عليه در کتاب " روح مجرد، ص۳۴۸ " در ضمن تحقيقي راجع به سير و سلوک افراد در اديان و مذاهب مختلفه و نتيجه مثبت يا منفي بودن آن آورده اند: گروهی که در وصول به حقيقت صادق هستند و غرض ديگری را با اين نيت مشوب نميسازند ، نهايتا به فنا در ذات حق ميرسند و گروهی که در نيتشان پاک نيستند و در سير و سلوک به جهت دواعي نفسانيه وارد شده اند. اين گروه ابدا به مقصود نميرسند. " و حقير ذره ای شک ندارم که جزء دسته دوم هستم. انسان چه کاری ميتواند بکند که جزء گروه اول قرار بگيرد.⁉️ چون حقير احساس مي کنم همه مشکلاتم به خاطر همين نيت است و هر وقت کمی عمل کردم به مطالب بزرگان و اثر آن را مشاهده کردم و نفسم حض خود را دريافت کرد دفعتا همه چيز را رها کردم ... يعني انسان چکار مي تواند بکند که نيتش را تغيير بدهد ⁉️ ✅ جواب : ~ هوالعلیم؛ «بر سر تربت ما چون گذری همّت خواه // که زیارتگه رندان جهان خواهد شد» همه چیز با همّت به نهایت می رسد و بدون آن مطلب ناقص و بی فرجام خواهد بود. آیه شریفه می فرماید: « الّذینَ قالوا رَبّنا اللهُ ثُمّ استَقامُوا تَتَنَزّلُ عَلَیهِمُ المَلئکۀُ ألّا تَخافُوا وَ لا تَحزَنُوا و أبشِرُوا بِالجَنّۀِ الّتی کُنتُم تُوعَدوُن - فصلت/۳۰ » در بسیاری از افراد حلاوت اشتغال به ذکر الهی و انجام برنامه های سلوکی برای مدّتی آنان را سرخوش و مسرور می سازد و نفس و قلب از این التذاذ روحانی مسرور و نسبت به ادامه سیر شائق می شوند و برای برخی از ابتداء آن شوق و رغبت و حلاوت وجود ندارد بلکه باید بواسطه مجاهده نفسانی و مبارزه با نفس، انسان به راه و طریق ادامه دهد و از امور صارفه دلسرد نشود و فراز و نشیب زندگی و اشتغال به کسب و کار او را در مسیر سلوک سست نکند و از مطالبی که برای ازدیاد شوق و عشق و رغبت، بزرگان در کتب خود ذکر کرده اند، بهره ببرد. @ghazi_ir
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ 📄 آيا پرداختن به مسأله ظهور و مردم را به اين مطالب سرگرم كردن آنان را به اين درجه مى‏رساند؟ اينكه ما دائماً بنشينيم و به مردم وعده دهيم كه در سال ديگر يا در سال ديگر حضرت ظهور مى‏كند و موجب ابتهاج مردم و شادى و مسرّت مجازى آنها شويم و اوقات آنها را با اين سخنان تلف كنيم، چه حاصلى در پى خواهد داشت؟ مگر ائمّه عليهم‏السّلام نفرمودند: «كذَبَ الوَقّاتونَ!» كسى نمى‏تواند وقتى و حدّى براى ظهور تعيين كند. آن‏وقت چگونه ما مى‏توانيم به خود جرأت بدهيم و از مسأله ‏اى كه علم آن را فقط خداى متعال و وليّش مى‏داند، براى مردم رَجماً بالغيب تيرى در تاريكى بپرانيم و آنان را ساده‏ لوحانه دل‏خوش نماييم و آن حقيقت و واقعيّت والا را از آنان مخفى كنيم و از آن مطلبى به زبان نياوريم؟! صحبت از ظهور حضرت در صورت عدم وجود ما در زمان ظهور، چه دردى از ما دوا خواهد ساخت؟ مگر ما به مدّت زمان حيات خود واقفيم كه دل به ادراك زمان ظهور خوش نماييم و پيوسته به انتظار ادراك آن، عمر را به پايان برسانيم؟ تازه تمام اين مطالب در صورتى است كه اين اخبارها و سخنان راست باشد، و در صورت خلاف، مسأله صورت ديگرى پيدا خواهد نمود. حضرت آیت الله سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس سره 📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 227 @ghazi_ir
حضرت آیت الله قاضی(ره)
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ #قسمت_اول 📄 آيا پرداختن به مسأله ظهور
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ 📜 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره ❖. حدود چند سال پيش حقير به اتّفاق يكى از دوستان جهت زيارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها به قم مشرّف شديم. در ضمن زيارت، آن شخص به من گفت: «مايلم از فلان عالم كه مى‏گويند نسبت به مسائل ظهور حضرت و ارتباط با آن حضرت مطالبى دارد ديدن كنم، آيا شما موافقيد با من به ديدن ايشان برويم؟» عرض كردم: «مانعى ندارد؛ امّا بدانيد آنچه را شما به دنبال آن هستيد در اينجا نخواهيد يافت.» بالأخره با اصرار آن دوست به ديدن آن شخص محترم به راه افتاديم. تابستان بود و هوا بسيار گرم، ساعت حدود شش بعدازظهر بود كه به منزل ايشان رسيديم. در زديم، خود آن عالم محترم درب را باز نمودند. سلام نموديم و درخواست ملاقات كرديم. ❖. ايشان درحالى‏كه مشخّص بود از تعب حرارت تابستان در اذيّت و التهاب مى‏باشند پاسخ دادند: «فقط به مدّت پنج دقيقه مى‏توانم ملاقات كنم.» عرض كرديم: «اشكالى ندارد.» وارد شديم و در اطاق نشستيم. ايشان شروع كردند به صحبت، و از مكاشفات و قضايايى كه حاكى از تعيين زمان ظهور بود به مدّت قريب دو ساعت براى ما صحبت كردند! در اين وقت افراد ديگرى نيز به جمع ما پيوستند و مجلس تقريباً حدود ده نفر جمعيّت داشت. پس از اتمام سخنان ايشان، من رو كردم به آن عالم محترم و عرض كردم: «اگر اجازه مى‏فرماييد سؤالى از حضورتان دارم.» فرمودند: «بفرماييد!» ❖. عرض كردم: الآن حدود دو ساعت است كه ما خدمت شما هستيم و در تمام اين مدّت صحبت از زمان ظهور و نقل مكاشفات و خواب‏ها و بيان بعضى از امور غير عادى در اين زمينه بود، حال سؤال من اين است كه: آيا شما نسبت به صحّت و اتقان اين خواب‏ها و مكاشفات علم داريد يا خير؟ فرمودند: «خير، من علم ندارم.» عرض كردم: پس بر چه اساسى و چه دليل شرعى شما اين مطالب را به مردم مى‏گوييد؟ شما به عنوان يك عالم دينى مطالبى را به مردم مى‏گوييد كه خود به صحّت آن اطمينان نداريد، اين صحيح است؟! و بر فرض صحّتِ اين خواب‏ها و مكاشفات آيا نقل اين مطالب مورد رضا و امضاى ائمّه عليهم‏السّلام مى‏باشد؟! و اگر هست چرا خود آنها تعيين نكردند و وقت خاصّى براى آن معيّن نكردند؟ مثلًا بگويند: در سنه فلان و ماه فلان و روز فلان، ظهور آن حضرت قطعى خواهد بود. چرا يك هم‏چنين مطلبى وجود ندارد، و چرا فقط به ذكر كلّياتى اكتفا كرده ‏اند؟ ❖. ايشان در جواب فرمودند: «شايد مصلحت اقتضا مى‏كرد كه آن حضرات وقت دقيقى را براى اين مسأله تعيين نكنند.» حقير عرض كردم: آيا همان مصلحت اقتضا نمى‏كند كه شما هم تعيين نكنيد و بگذاريد امور بر جَرى عادى خود به سمت رشد و كمال استمرار يابد؟ تازه شما خود اعتراف‏ كرديد كه علم به صحّت و سقم اين مسائل نداريد! در اينجا ايشان سكوت كردند و ديگر هيچ صحبتى نكردند و ما هم خداحافظى كرده از منزل بيرون آمديم. ❖. پس از خروج از منزل، آن رفيق ما كه بسيار مشتاق زيارت اين عالم بود روكرد به من و گفت: فلانى حالا مى‏فهمم كه پدر تو چه حقّ بزرگى بر گردن ما دارد و ما از آن به كلّى غافليم. او كجا و اينها كجا؟! صحبت او كجا و مطالب اين جماعت كجا؟! هدايت و ارشاد او كجا و مسائل و رهنمودهاى اينها كجا؟! انسان تا بعضى از مسائل را با چشم خود نبيند باور نمى‏كند. ❖. من رو كردم به آن شخص و گفتم: من حيا كردم به آن عالم محترم بگويم كه خود حقير از شما وقت خاصّى را جهت ظهور حضرت شنيدم و الآن سال‏ها است كه از آن تاريخ مى‏گذرد و هنوز ظهور محقّق نشده است! 📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 228 و 229 @ghazi_ir
﷽ ❈. پدر و مادر مقدمه وجود انسان اند و تا رحمت به ایشان نرسد، رحمت به انسان نمی رسد. اول انسان باید [ برای آنان ] صلوات بفرستد و دعا کند، بعد برای خودش دعا کند، چون آنها اصل هستند و انسان فرع. پدر و مادر نباید فراموش شوند... ✍🏻. سیدالطائفتین علامه طهرانی قدس سره 📚 شرح فقراتی از ابوحمزه ثمالی ،ج۱ ، ص۲۷۰ @ghazi_ir
حضرت آیت الله قاضی(ره)
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ 📜 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهران
﷽ 📌 تعيين وقت ظهور وارد نمودن افراد است در عالم وهم و خيال‏ 📜 آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدس الله سره ❖. آيا اين صحيح است؟! و مگر مطلب ديگرى وجود ندارد كه ما بياييم و به اين مطالب بپردازيم؟! و مردم را گيج و گنگ و پا در هوا در عالم تخيّل و اوهام رها سازيم و با وعده‏هاى سر خرمن، عمر و وقت آنان را به انتظار واهى و بى‏اساس بگذرانيم؟! و هر وقت كه از آن وعده تخلّف شد بگوييم بداء حاصل شده است و دوباره وعده ديگرى و بدائى ديگر، إلى آخره ... ❖. عزيزِ من، بداء حاصل نشده است و هيچ مسأله‏اى تغيير پيدا نكرده است، بلكه جهل و بى‏اطّلاعى اين افراد اثبات شده است. چه كسى از شما خواسته به اين امورى كه هيچ ارتباطى به شما ندارد وارد شوى و خلقى را در حيرت و سرگردانى قرار دهى؟ مانند فردى ديگر و عالمى ديگر در يكى از شهرستان‏ها كه به مردم وعده مى‏داد كه پس از جنگى كه در منطقه در گرفته است حضرت ظهور خواهند كرد، و وقتى خلاف آن ثابت شد گفته بود: بداء حاصل شده است، و موعد را به وقت ديگرى موكول‏ نموده بود. ❖. و عجب از اين خلق عوام و بى‏تدبّر و بى‏ادراك كه هنوز به اين سخن‏ها دل خوش مى‏كنند و هنوز پاى صحبت اينان مى‏نشينند، و با اينكه دروغ و خلافش ثابت شده است باز دست از سر اينها برنمى‏دارند و از دور اين افراد كنار نمى‏روند! 📕 اسرار ملکوت ج 2 ص 228 @ghazi_ir