👆سخنرانی دکتر بیژن عبدالکریمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد؛ دوره دانشجویی طرح گفتمان، قم اردوگاه وسف، اوائل دهۀ 90.👆
🔸دکتر #عبدالکریمی سالهاست سخنان #نسل_اول_روشنفکری ایران را تکرار میکند و بر این باور است که ما باید همان راهی را برویم که غرب رفته و برای حفظ دینداری در جامعه مدرن باید تعریف خود را از دین تغییر بدهیم.
🔸دین از نظر او نه عقاید و نه احکام بلکه صرفا توجه و #تواضع_قلبی در برابر یک امر ماورائی است. فتوای او🤔 این است که نماز و روزه و حجاب و ... واجب نیست فقط دل در گروی یک امر ماورائی داشته باشی کافی است.
نقدهای فراوانی در مورد ادعاهای او منتشر شده است از اینرو در این متن به نقد دو ادعایی که در کلیپ بالا مطرح کرده میپردازیم.
🔰ادعای اول او این است که فرهنگ دینی در ایران به آخرین مراحل خود رسیده است.
🔻پاسخ: جامعهشناسان دین، تا قبل از انقلاب ایران از عرفی شدن (سکولاریزیشن) و انزوای دین سخن میگفتند اما پس از انقلاب ایران و پدیدههایی مثل بیداری اسلامی، در نظرات خود تجدید نظر کردند. #پیتر_برگر از جملۀ آنهاست که از احیای دین سخن میگوید. #میشل_فوکو دین را در ایران افیون تودهها نمیداند و ایران را روح یک جهان بدون روح میشمارد. #نیکی_کدی دین در ایران را عامل اصلی انتقاد و تحول میشمارد.
اما دکتر عبدالکریمی به عنوان یک استاد فلسفه که تخصصی در مطالعات جامهشناختی دین ندارد، بدون این که دلیلی ارائه کند آرزوهای خود را بر زبان جاری ساخته و از اضمحلال فرهنگ دینی سخن میگوید.
🔻از جمله شواهد نقض تاریخی علیه ادعای او می توان به جمعیت میلیونی زوار اربعین، جشن غدیر، شبهای قدر، اعتکاف، راهپیماییهای سیاسی، و عدم همراهی افراد به خصوص شل حجابها به فراخوانهای بیگانگان برای کشف حجاب اشاره کرد. مطالعات فراوان دیگری نیز بر دینداری مردم ایران صورت گرفته که همچنان پس از یک دهه از سخنان بیژن، ادعای او را نقض میکند.
🔰ادعای دوم او این است که تفسیر ایدئولوژیک از دین مهم ترین علت اضمحلال فرهنگ دینی است.
🔻پاسخ: منظور او از ایدئولوژی، سخن کذبی است که به دین نسبت داده میشود. اما جالب است که تعریف او از دین و کنار گذاشتن هرگونه دستور و برنامه عملی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دینی، نیز نتیجهای جز انزوای دین و اضمحلال فرهنگ دینی ندارد.
او یک بازی به گمان خود دو سر برد راه انداخته است، اگر جامعه را بر پایه دین سامان بدهیم از نظر او ایدوئولوژی و محکوم به فناست و اگر به منظور حفظ شأن و جایگاه دین، آن را به عرصۀ فردی منحصر کنیم باز هم چیزی از دین باقی نمیماند.
🔻دکتر عبدالکریمی بر این باور است که عقاید، ارش ها و احکام، به دین مربوط نیست، بلکه به قرائت افراد از دین باز می گردد. و چون او قادر نیست بین قرائتها قضاوت کند، ترجیح میدهد همه را کنار بگذارد. او در واقع سخن جان هیک را تکرار کرده، اما بدون توجه به تفاوت مسیحیت و اسلام، در مورد نصوص صریح دینی دربارۀ وجوب عبادات، شیوه معاملات، اجرای حدود و دیات و صدها باور دینی در مورد مبدا و معاد که کاملا واضح بوده و امکان تاویل و تفسیر ندارد، سکوت میکند.
چطور میتوان این همه آیۀ قرآن راجع به برنامه زندگی فردی و اجتماعی را به بهانه حفظ شأن دین کنار گذاشت.
🔻او از این نکته غفلت کرده که دینداران فاتحه میخوانند به آن دینی که او اینگونه بخواهد شأن و مقامش را حفظ کند. این سخن او خود نوعی نظریه کلام اعتزالی است که تلاش می کند خود را از حوزه کلام به دور نگه دارد.
🔰سخن آخر: دکتر بیژن عبدالکریمی از #پایان_تئولوژی سخن میگوید غافل از این که او خود یک تئولوژیست است.
#شبهه
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#پایان_روشنگری_دروغین
و
#طلوع_خورشید_غدیر
با رحلت نبی اکرم عالم در شب فرو رفت، اما گو این که سحرگاهان نزدیک است.
سیاهی #جاهلیت_مدرن عدهای را بر آن داشت تا روزی کاذب را به نمایش بگذارند و پرورش یافتگان فرهنگهای حسگرا را شبپرهوار به سوی نور خیره کننده خورشید دروغین و خودساخته خود جلب نمایند.
اما در این میان نسلی #عقلگرا نیز حضور داشت که هژمونی #فرهنگ_حسگرا آنها را مقهور و نه مغلوب ساخته بود.
این نسل با دریافت خرد از #غدیر و غیرت از #عاشورا بصیرتی یافته که او را قادر به دریافت #حقیقت به رغم فراگیری تاریکی #عصر_جاهلیت ساخته است.
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#غدیر_یک_حادثه_سیاسی_نیست.
✍️واقعه غدیر را نباید به یک حادثه تاریخی صرف و تعیین جانشین سیاسی تقلیل داد. غدیر یک #نظام_فکری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای #تمام_تاریخ در گسترۀ #جامعۀ_جهانی است.
🔸غدیر هرچند منجر به جانشینی امیرالمومنین علیهالسلام، در مسند خلافت نشد، و حتی پس از قتل عثمان نیز جامعه ظرفیت ظهور تام آن را نداشت، اما همواره در طول تاریخ در #قلب_فرهنگ به حیات خود ادامه داده و #هویت_بخش جریانها و نهضتهای خرد و کلان سیاسی اجتماعی بوده است.
🔸در شرایط کنونی غدیر ظرفیت #هویتیابیهای جدید در برابر غرب را فراهم آورده است. عقلانیت، عدالت، قدرت، اقتدار، قاطعیت، احسان و ایثار، از جمله عناصری است که ظرفیت جذب حداکثری در فرایند هویتیابی جدید را برای ما به ارمغان آورده است.
🔸این عناصر عدهای را با استدلال و عده دیگری را با اقناع به قلمروی «ما»ی جدید میافزاید و «آنها» را به غرب غارتگر محدود و یک #هویت_جهانی را تقدیم جهان اسلام میکند.
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ناسازگار_انگاری_تفکر_و_عقیده، #مغالطه_این_یا_آن
✍️#محقق_داماد خود میداند که ادعایش امکان وقوعی ندارد، پس چرا چنین میگوید؟
✅ از منظر جامعهشناسی، انسان موجودی است فرهنگی و بدون فرهنگ مثل ماهی بدون آب اصلا قادر به هیچ عملی نیست. زیرا
🔹رفتار انسان مبتنی بر هنجارهای اجتماعی (بایدها و نبایدها) شکل میگیرد؛
🔹هنجارها مبتنی بر ارزشها (خوبها و بدها) تحقق مییابند؛
🔹و ارزشها خود مبتنی بر باورها (هستها و نیستها) میباشند.
👈پس هزاران باور(عقیده) در بنیان فرهنگ قرار میگیرد تا رفتار رخ دهد.
✅ او زندگی معتقدانه را آفت پیشرفت و حرکت میداند؛
🔹اما پیشرفت و حرکت بدون اعتقاد به وجود مشکل، توانایی حل آن، درستی راه حل و صدها باور دیگر ممکن نیست.
🔹آیا این همه پیشرفت در عرصههای مختلف بدون اعتقاد به نصرت الهی میسر بود؟
✅ به نظر میرسد مشکل اصلی او (البته با نگاهی خوشبینانه)، تعارضات اجتماعی است که وی با تقلید از جان هیک، ریشه آنرا اعتقادات مذهبی میداند و با این سخن که تفسیر دیگری از همان تز تساهل و تسامح است، تلاش میکند راه حل اجتماعی تعارضات را در نفی اعتقادات جستوجو نماید.
🔹اما با غفلت از تفاوت اسلام و مسیحیت، پشتوانههای برهانی عقاید اسلامی که هر انسان سلیم العقلی را به تواضع و پذیرش وامیدارد، تفکری دائمی که هیچ گاه به پذیرش و باور منتهی نشود را پیشنهاد میکند.
🔹درحالی که اداره جامعهای بدون اعتقاد(دینی)، تنها با پلیس و خشونت ممکن است و تفکری که او پیشنهاد میدهد اگر به اعتقاد منجر نشود، خرج سوداگری، منفعتطلبی و تبهکاری میشود.
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
1593853152ali.n.pdf
999.4K
کتاب "علی و شهر بی آرمان" هدیه ویژه عید غدیر
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نقطه_آغاز_تاریخ_فلسفه_اسلامی
1️⃣ هنگام #ترجمه و ورود یک علم از جغرافیایی دیگر و پذیرش مفاهیم و تعاریف آن علم، #میراث_علمی در جامعۀ مقصد مورد غفلت قرار گرفته و کنار گداشته میشود. علومی چون #طب، #فلسفه و #علوم_اجتماعی در ایران چنین سرنوشتی داشتند.
2️⃣ اغلب پژوهشگران تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه آثار یونانی در قرن دوم را نقطه آغاز تاریخ فلسفه اسلامی میدانند.
3️⃣ و حال این که در آیات قرآن و سخنان معصومین به ویژه خطبههای نهجالبلاغه مطالب ناب فلسفی فراوانی وجود دارد که هرچند #فلسفه_مدون نامیده نمیشود اما نمیتوان آن را نادیده گرفت.
4️⃣ #هانری_کربن شاید اولین شخصی بود که با به کارگیری اصطلاح #حکمت_نبوی تاریخ فلسفه اسلامی را به قبل از #عصر_ترجمه منتقل نمود.
5️⃣ چرا که از منظر وی ریشههای حکمت اسلامی علاوه بر فلسفه #یونان و #ایران_باستان از سرچشمههای #وحی نیز سیراب میشود.
#ادوار_علوم
#حکمت_نبوی
#حکمت_مشاء
#حکمت_اشراق
#حکمت_متعالیه
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از روزنامه جوان
♦️ گفتاری درباره تیپشناسی یک رفتار
🌐 از بیحجابی اجباری تا حجاب اختیاری
✍️ حجتالاسلام قاسم ابراهيميپور
🔺 بررسیهای علمی با رویکردهای مختلفی در مورد حجاب انجام میشود، مثلاً با رویکرد فقهی اینکه حکم حجاب چیست. وجوب حجاب یا حرمت بیحجابی و قلمرو حجاب از جمله مواردی است که در این حوزه بحث میشود. برای بررسی حجاب رویکردهای فلسفی، کلامی و عرفانی هم مورد استفاده قرار میگیرد. در هر کدام از این رویکردها زوایای مختلفی از حجاب باز میشود و مورد بررسی قرار میگیرد. آثاری هم که در مورد حجاب نوشته شده است، میتوان ذیل این رویکردها تقسیمبندی کرد، اما از منظر جامعهشناختی بیشتر در سطوح مختلف خرد، میانه و کلان با رویکردهای تفسیری، تبیینی و انتقادی مسائلی، چون عوامل، قصد و نیت افراد از حجاب یا بیحجابی، پیامدهای حجاب یا بیحجابی و کارکردهای این مسئله و تأثیر مسئله حجاب یا بیحجابی بر دیگر پدیدههای اجتماعی مورد بررسی قرار میگیرد.
👈🏻 متن کامل در لینک زیر:
🔗 Javann.ir/1169167
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🌎 @NewsJavan
3773_56102-۱.pdf
245.5K
✍️از بیحجابی اجباری تا حجاب اختیاری، مصاحبه با حجتالاسلام قاسم ابراهیمیپور، #رزونامهجوان، 17 تیر 1402.
👈حجاب امروز به یک #منازعهتمدنی تبدیل شده است.
❇️محورهای گفتوگو:
♦️#گونهشناسی کشف حجاب
♦️#عوامل و پیامدهای کشف حجاب
♦️#ایران و #فرانسه بزرگترین مدافعان و مخالفان حجاب در سطح تمدنی
#مصاحبه
#حجاب
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
❤️الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ❤️
#تقلیل_غدیر_به_عید_سادات
🔸مخالفان مسئله ولایت و امامت، سالیان سال و به روش های مخلف تلاش کردند مسئله امامت و ولایت را کمرنگ کنند و امت اسلامی را از یک محور اساسی در زندگی به نام امام غافل کنند تا همان چیزی که در صدر اسلام اتفاق افتاد و مسئله هدایت بشر را بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تغییر دادند، ادامه پیدا کند.
🔸جشن غدیر یک فرصت بسیار ناب است و این روز را بزرگترین عید اسلامی نامیده اند و خواستند که این مسئله امامت در ذهن کهنه نشود و همواره یادآوری و تجلیل شود. خود پیامبر(ص) در خطبه غدیر خواستهاند که مسئله ولایت و امامت به دیگران ابلاغ شود.
🔸اما تلاش های زیادی صورت گرفته تا این مسئله مندرس شده و کم تر گفته شود و اهمیت این عید به عنوان جانشینی رسول مکرم اسلام مطرح نشود و در حد دوستی با اهل بیت(ع) باقی بماند. البته گاهی غفلت خود شیعیان و مؤمنان نیز باعث شده باشد تا آن هایی که مخالف شیعه و امامت هستند در هدفشان موفق شوند.
🔺یکی از مواردی که مسئله امامت و ولایت را به حاشیه می برد، طرح موضوع عید سادات است. چند سالی است در جامعه ما تا حدودی عید امامت و عید ولایت، تبدیل به عید سادات شده و گاهی مهم ترین عمل این روز دیدار با سادات و عیدی گرفتن از آنان مطرح می شود. در حالیکه این مطالب مبنا و مستندی ندارد بلکه سبب می شود تا جامعه اسلامی آرام آرام فلسفه این عید را فراموش کرده و مسئله ولایت را به حاشیه بکشاند. در آداب این عید نیز اگر دقت کنیم میبينيم که مسئله دیدار و مصافحه با سادات به طور خاص در آداب این عید وجود ندارد. اما این که این مسئله در سال های اخیر از کجا پیدا شده است، معلوم نیست.
👈در کتاب مفاتیحالجنان نیز چنین آدابی را نمی بینید. بلکه از آداب این عید، دیدار با مومنان است و این عمل بسیار ارزشمند و مطابق با فلسفه عید غدیر است. زیرا واژه مومن در غالب روایات ما خصوصا در روایات صادر شده در قرن دوم به معنای شیعه است و مومن دلالت بر شخص باورمند به امامت و ولایت دارد. پس دیدار از مومنان در روز غدیر معنای بلندی دارد که همان تقویت بنیان و ارتباطات شیعه و استحکام جامعه شیعی است. هدف و ماهیت عید غدیر و آداب عید غدیر مشخص است. پس اگر مسائل این چنینی را پر رنگ کنیم، مسائل اصلی فراموش می شود. چنانکه مثلا در عید قربان نیز که عید توحید و بندگی است و یادآور این است که انسان باید تمام زندگی و هوی و هوس خود را به قربانگاه توحید ببرید و در مقابل خداوند متعال فدا کند، اما او ذهن خود را معطوف به این می کند که نهایتا باید در عید قربان گوسفندی قربانی شده و تقسیم شود. گرچه که این عمل، کار بسیار ارزشمندی بوده و بسیاری نیز توفیق این مهم را هم پیدا نمی کنند. پس باید هوشمندی داشته باشیم و دقت کنیم تا هر حقیقت و نمادی به خصوص عید ولایت و امامت، هدف خود را دنبال کند و منحرف نشود.
امام صادق علیه السلام در خصوص اهمیت عدم جایگزینی ارتباط خونی و ژنی با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با مسئله ولایت پذیری آنان می فرمایند: من بیش از این که به فرزندی علی بن ابی طالب(ع) افتخار کنم به اینکه شیعه علی بن ابی طالب(ع) و ولایت پذیر او هستم افتخار می کنم. حقیقت هم این است. زیرا فرزند پیامبر(ص) شدن انتخاب ما نیست ولی شیعه اهل بیت(ع) شدن برای همگان ممکن بوده و انتخابی است و همین امر سبب افتخار بالاتر از ارتباط خونی و نسبی است.
🔸خلاصه آنکه در گرامیداشت و تبلیغ عید غدیر به گونه ای عمل نکنیم که ناخواسته، جریان تبلیغ و گسترش و تجدید بیعت با مسئلة ولایت و امامت را به حاشیه ببریم. اما این ها دلیلی بر تقلیل جایگاه سادات نمیباشد زیرا وقتی یک شخص در مقام انتساب به اهل بیت دیده می شود، (سید بودن او مد نظر است) احترام بیشتر به او، جهت در نظر گرفتن نسبت اوست. و دلیلی برای پاسداشت حرمت اهل بیت (علیهم السلام) می باشد.
#غدیر
#ولایت
✍️#خانم_راضیه_زاهدی_دانشجوی_دکتری_اندیشه_معاصر_مسلمین
https://eitaa.com/ghebrahimipour
چرا معاویه (لعنت خدا بر او باد) میگفت خدا علی را نیامرزد؟
زنی به معاویه مراجعه کرد، و با او بر سر موضوعی بحث و جدل کرد معاویه از این گستاخی و جسارت زن در گفتگوی بی محابایش ناراحت شد و به او گفت : خدا علی را نیامرزد که او این رسم را فراگیر کرد.
✅منظور او چه رسمی بود؟ رسم همترازی حاکم و شهروند، پارادایم نقد پذیری حاکمان، آیین اعتراض بدون لکنت به حاکم و رسم بدهکاری حاکم و طلبکاری شهروند.
🔰 این روایت را که در یک سخنرانی شنیدم و به فکر فرورفتم. آیا علی(ع) فقط همین هنجارشکنی را انجام داد؟ جواب این بود:
هنجار شکنیهای او بیش از اینهاست! به ۷ نمونه اشاره می کنم.
1️⃣ به روایت محققان تاریخ، در دوران حکومت ایشان ، زندانی سیاسی گزارش نشده است. آن هم آن زمانی که امیر، مالک جان و مال و ناموس مردم بود و زندانی سیاسی امری رایج.
2️⃣ امروزه میشنویم که مدیران ارشد کشورها شامل نخستوزیران و روسای جمهور، به خاطر تخلفات مالی در زمان مسوولیت یا بعدش محاکمه میشوند و این را نشانه آزادی و عدالت می دانیم.
باید بدانید امیرالمومنین به دادگاه فراخوانده شد نه از طرف یک جایگاه والا بلکه به شکایت یک فرد عادی.
نه یک رئیس قبیله بلکه یک شهروند معمولی!
نه یک مسلمان بلکه یک اقلیت دینی !
و هنگامی که قاضی به ایشان ادای احترام کرد ، حضرت تذکر دادند که نباید در میزان احترام بین دو طرف دعوا تبعیض قائل شوی !
جالب اینجاست که حضرت محکوم شد و جالب تر اینکه پذیرفت!
اعتراف میکنم همین که او توسط یک شهروند معمولی اقلیت غیرمسلمان به دادگاه فراخوانده میشود و در دادگاه حاضر میشود هنوز برای من قابل هضم نیست. چه برسد به محکوم شدنش!
3️⃣ خود را بدهکار مردم میدانست نه طلبکار.
حتما حضور ناشناس حضرت امیر در خانه زنی که همسرش را در یکی از جنگها از دست داده بود، شنیدهاید! برایشان نان میپخت و با بچهها بازی میکرد و آن زن هم پیاپی علی را نفرین میکرد و در انتها که متوجه شد او همان علی است حاکم سرزمینهای پهناور ، علی خاضعانه گفت: ببخشید که تا کنون مشکلات شما را حل نکرده بودم، از درگاه خدا بخواهید که على را ببخشد.
4️⃣ به گواهی تاریخ، مخالفینش در مسجد رودررو و بر علیه او سخن میگفتند و چند ساعت بعد برای گرفتن حق خود از بیتالمال میآمدند.
هنوز هم باور کردنش سخت است.
5️⃣ زمانی که در جنگهای عرب، مثله کردن (بریدن گوش یا بینی و اعضا) امری رایج بود ایشان دستور نظامی شدید میداد که کشتگان را مثله نکنید، فراریان را تعقیب نکنید و مجروحان را نکشید و ...
6️⃣ کافیست امروز تصویر حضرت علی را در گوگل جستجو کنید، فردی جدی و مقتدر در کنار شیر و شمشیر (ذوالفقار) را مشاهده خواهید کرد. این تصویر سالهاست در ذهن من و شما نشسته چه بخواهیم چه نخواهیم.
اما کمتر میدانیم، در یکی از جنگها ۱۲ هزار نفر از متعصبترین افراد اعلام جنگ با حضرت کردند. حضرت صبورانه با آنها گفتوگو کرد و آن قدر مدارا و نرمش و تعامل کرد که ۱۲ هزار نفر به ۴ هزار نفر رسید سپس به ۱۵۰۰ نفر. هنر استراتژیستهای جنگی آن است که در جنگ با کمترین خونریزی فاتح شوند و علی اینگونه بود. اما متاسفانه ذوالفقار علی بیش از گفتگو و مدارای علی تبلیغ و ترویج شده. در صورتی که زمانی که او برای گفتگو، تعامل، مکاتبه، محاجه، توافق، مذاکره گذاشت بسیار بسیار بیشتر از جنگ بوده است...
7️⃣ ایشان با زندانیان مانند یک انسان برخورد کرد.
گفته میشود تا قبل از ایشان زندانیان در چاههای عمیق و به شیوهای غیرانسانی نگه داری میشدند. حضرت برای اولین بار برای زندانیان فضای مناسبی برای طی کردن دوران محکومیت فراهم کرد و برای حقوق زندانیان مانند یک انسان ارزش قائل شد.
هنجارشکنیهای امام علی علیهالسلام بسیار بیشتر از این
حرف هاست...
❇️ تا ابد نام علی(ع) به بلندای تاریخ انسان ایستاده ...
#غدیر
#سیاست
#سیره_علوی
✍️#سیدمصطفی_مقیمی_دانشآموخته_حوزه_علمیه_و_کارشناسی_فلسفه.
https://eitaa.com/ghebrahimipour
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت سالروز واقعه غدیر خم سلسله مباحثی را برگزار میکند
گفتگویی پیرامون نقش واقعه غدیر در هویتسازی جامعهاسلامی
📋 دوشنبه 1402/4/19 ساعت 18:30
🗂 موضوع: غدیر؛ هویت جامعهاسلامی قسمت اول
💡 کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمیپور؛
عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیکرایگان
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
#دورهبندی_وضعیت_رشد_و_افول_علوم_حدیث شیعه بر اساس سال.
#علوم_حديث در عمر 1454 سالهاش، غير از دورۀ صدور و تدوین، نيمي از حیات خود را در #رشد، و نيم ديگر را در #رکود بهسر برده است.
❇️ علل رشد؛
🔺راهبردهای محتوایی حدیث: روایاتی راهبردی که میتواند در زمینههای فردی و اجتماعی موثر باشد و شکوفایی حدیث را به ارمغان بیاورد.
🔺عوامل فردی: افرادی که بهرغم نامناسب بودن شرایط اجتماعی سیاسی، با رویکردهایی مثل #تکلیفگرایی، در تاریخ حدیث موثر واقع شدند.
🔺#تعاملات_علمي با اندیشمندان ساير مذاهب نیز همواره رشد علوم حدیث را به دنبال داشته است.
🔺#شیوه_سؤالات و #شبهات_بنيادين بیشتر با شکوفاسازی #کلام_نقلی بر تاریخ حدیث موثر بوده است.
❇️علل افول؛
🔺#باور_به_کفایت_آثار_حدیثی موجود، اندیشمندان را از تولیدات جدید بازداشته است. به فاصله زمانی تدوین #کتب_اربعه تا جوامع حدیثی متاخر مثل #بحار توجه کنید.
🔺کافی نبودن تعداد #نیروی_انسانی_متخصص و بر زمین ماندن کارها نیز از گذشته تا کنون مانعی برای رشد حدیث بوده است.
🔺#اشتغال_اندیشمندان به فعالیتهای غیرعلمی یا اشتغال به سایر علوم، به دلیل اولویتهای علمی و اجتماعی، نیز در برخی دورهها موجب رکود حدیث شده است.
👈منبع: درآمدی جامعهشناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمیپور، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
🖤#جنایت_قتل_نفس🖤
💔هر روز بیش از 1000 کودک بیگناه در ایران به قتل میرسند!!!💔
👈وقتی چشمان پر از اشکش را دیدم😭 با خود خیلی کلنجار رفتم تا از او سؤالی نکنم که باعث شعلهور شدن آتش دلش شود. در همین حال و هوا بودم که گفت: «چرا بعضیها این قدر خودخواه هستند؟ چرا کودک کشی میکنند؟»
🤔با تعجب گفتم: «کودک کشی؟ کجا؟ کی؟» با نگاهی سرد گفت: «این چه کاری است که...» وسط کلامش پریدم و گفتم: «چه کاری عزیزم؟» با آهی گفت: «سقط جنین را میگویم.»
♦️با این حرف، دل من هم به درد آمد. دردی که از زمان جاهلیت بوده و تا حال حاضر که عصر تمدّن است، ادامه دارد. انسانی که خود را متمدّن میداند به راحتی انسان بیگناهی را میکشد فقط به خیال راحتتر زندگی کردن! نمیداند این کار چه عوارض و پیامدهایی دارد.
♦️مادری که دست به این عمل میزند، دچار افسردگی میشود و امکان دارد هیچ وقت بچهدار نشود. و حتما به خاطر این کفران نعمت الهی مواخذه خواهد شد.
در این هیاهوی دنیا، ای کاش لحظهای به این آیه قرآن توجه بیشتری داشتیم:
✅«و آن گاه که از آنکه زنده به گور شده پرسیده شود، که به کدامین گناه کشته شده است؟»
و چه بد مردمی که به بهانۀ آسایش یا فقر، به این کار وقیح دست میزنند و خود را همه کاره میدانند و یادشان میرود که خدایی که او را آفریده و در فکر رزق و روزیش بوده، در فکر فرزند او هم هست.
و میفرماید:
✅«فرزندانتان را از بیم تنگدستی نکشید، ما آنها و شما را روزی میدهیم. قطعاً کشتن آنها خطایی بزرگ است.»
#کودک_کشی
#سقط_جنین
#محبوبه_زمانی_دکتری_اندیشه_معاصر_مسلین
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشستهای دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژهبرنامهی سالروز واقعه غدیر خم
🗂 موضوع: غدیر؛ هویت جامعهاسلامی قسمت اول
👤 کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمیپور؛
عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇
🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140204191830m.mp4
🔶 لینک آرشیو در آپارات👇
🎥 https://aparat.com/v/QiXco
🔶 لینک فایل صوتی👇
🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140204191830s.mp3
🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇
🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1448
🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇
🌐 https://wisgoon.com/pin/52783407/
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
https://eitaa.com/difqom
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت سالروز واقعه غدیر خم سلسله مباحثی را برگزار میکند
گفتگویی پیرامون نقش واقعه غدیر در هویتسازی جامعهاسلامی
📋 سهشنبه 1402/4/20 ساعت 18:30
🗂 موضوع: غدیر؛ هویت جامعهاسلامی قسمت دوم
💡 کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمیپور؛
عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیکرایگان
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
#برگزیدگان_جشنواره_بینالمللی_فارابی
در جشنواره فارابی از استاد حمید پارسانیا به عنوان متخصص در جامعهشناسی و یکی از شخصیتهای پیشتاز در عرصه علوم انسانی و اسلامی تقدیر شد.
حجت الاسلام سیدیدالله یزدانپناه و دکتر احدفرامرز قراملکی، دیگر اساتیدی بودند که به عنوان پیشتاز در فلسفه، عرفان، کلام و اخلاق حرفهای مورد تقدیر قرار گرفتند.
#مهمونی_ده_کیلومتری_عید_غدیر_تهران_1402
#جشن_غدیر
#عیدالله_الاکبر
✅پانزده قرن پیش، خلافت غصب شد و واقعۀ غدیر در #سقیفه مورد بی توجهی قرار گرفت. حتی ربع قرن بعد هم مردم به دلیل یادآوری جریان غدیر به سراغ #امیرالمومنین علیهالسلام، نیامدند. اما غدیر مغلوب نشد، از بین نرفت، بلکه در بنیاد فرهنگ #زنده ماند و به حضور خود در تمامی این قرون ادامه داد.
البته این حضور نیز به صورت #گنجی_ذخیره_شده نبود، بلکه غدیر #حضوری_زنده_پویا_هویت_بخش و فعال داشت.
♦️عاشورا نیز در امتداد غدیر و بر بنیان آن، رخ داد، زیارت اربعین و احیای آن در دوره کنونی نیز جلوهای از غدیر است.
♦️و اکنون غدیر است که در تمامی سطوح اجتماعی و فرهنگی خود را نمایان ساخته و امت اسلامی را مهیای یک #هویتیابی اجتماعی جدید در برابر #تمدن_رو_به_افول_غرب ساخته است.
♦️#الیوم نمادی است سرشار از معنا، #الیوم همه عناصر لازم برای ظهور یک #تمدن_اسلامی در مقیاس جهانی را در خود دارد. #الیوم اکنون نیز مانند 15 قرن گذشته، بر بنیان امامت و معطوف به امت (و نه ملت) کافران را مایوس ساخت.
♦️این همه تلاش دشمن، این همه هزینه، این همه ظلم، برای تضعیف دین، همه با این اتفاق تاریخی به یاس منجر شد.
#دینداری_ایرانیان
#شکست_سکولاریسم
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
خم کردن سر و به پایین نگاه کردن برای کار کردن با تلفن همراه 📲 معادل وزنه ای ۲۷ کیلوگرمی بر روی مهره های گردن است❗️نیرویی مشابه به آویزان کردن ۴ توپ بولینگ🎳 و یا کودکی ۸ ساله از گردن.
.
🔍در هر سال مهره های گردن تا ۱۴۰۰ ساعت زیر این فشار هستند و این فشار باعث فرسوده شدن مهره های گردن و ستون فقرات می شود.
.
⚠️وقتی که به مدت طولانی به پایین نگاه می کنیم، گشتاور زیادی روی گردن اعمال می کنیم. هرچه سر بیشتر به جلو خم شود فشار نیز بیشتر می شود.
.
✅پس مراقب مهره های گردن خود باشیم. تنظیم ستون فقرات با تکنیک های فیزیوتراپی ورزش های مناسب و بالا آوردن موبایل و یا تبلت🤳 به مهره های ستون فقرات کمک می کنند.
@SportScience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشستهای دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژهبرنامهی سالروز واقعه غدیر خم
🗂 موضوع: غدیر؛ هویت جامعهاسلامی قسمت دوم
👤 کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمیپور؛
عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇
🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140204201830m.mp4
🔶 لینک آرشیو در آپارات👇
🎥 https://aparat.com/v/KkAmY
🔶 لینک فایل صوتی👇
🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140204201830s.mp3
🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇
🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1449
🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇
🌐 https://wisgoon.com/pin/52835972/
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
https://eitaa.com/difqom
قاسم ابراهیمی پور
👆سلسله نشستهای دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژهبرنامهی سالروز واقعه غدیر خم 🗂 موضوع: غدیر
🔰سخنرانی حجتالاسلام ابراهیمیپور
#نسبت_غدیر_و_هویت_اجتماعی(2)
🔰محورهای بحث
🔹ظرفیتهای #غدیر برای #هویتیابیهای جدید
🔹دیروز «ما»، شیعه و «آنها» اهل سنت بود
🔹و امروز «ما»، #امت_اسلامی، و «آنها»، #جهان_غرب است.
🔹ظرفیتها غدیر برای گسترش قلمروی «ما»،
1️⃣#عقلانیت
2️⃣#عدالت
3️⃣#قدرت و #اقتدار
4️⃣#قاطعیت
5️⃣#احسان، #ایثار، #مدارا
6️⃣#تواضع
🔹دوراهی پیش روی #اهل_سنت
🔹#انقلاب_ایران و ظرفیتهای جدید برای بازتعریف هویت خود
🔹روابط تاریخی علما و مردم :
1️⃣رابطه #محدث/#مستمع
2️⃣رابطه #مجتهد/#مقلد
3️⃣رابطه #امام/#امت
#ابراهیمیپور📹
https://eitaa.com/ghebrahimipour
قاسم ابراهیمی پور
👆سلسله نشستهای دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژهبرنامهی سالروز واقعه غدیر خم 🗂 موضوع: غدیر
🔰سخنرانی حجتالاسلام ابراهیمیپور
#نسبت_غدیر_و_هویت_اجتماعی(1)
🔰محورهای بحث
♦️مسئلۀ امروز جهان اسلام، #مواجهه_با_غرب است
♦️#ترکیه، #مالزی، #عربستان و #ایران؛ گونههای مختلف مواجهه جهان اسلام با غرب
♦️#چین، ظهور #غرب_جدید در کالبد شرق
♦️نقاط قوت و ضعف چین
♦️نقاط قوت ایران
1️⃣حضور #غدیر در بنیانهای فرهنگ
2️⃣رویکرد #فرازمانی و #فرامکانی در غدیر
3️⃣#نهضتهای_اسلامی و نسبت آن با #غدیر و #عاشورا
4️⃣رشحاتی از #ظهور غدیر در تاریخ اسلام
5️⃣#آل_بویه، #ایلخانان، #صفویه، #انقلاب_ایران
#ابراهیمیپور📹
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی به مناسبت ماه محرم سلسله مباحثی تحت عنوان زمینههای فرهنگی قیام عاشورا با حضور کارشناسان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگزار میکند
⏰ از روز اول محرم الحرام هر روز از ساعت 17:30 الی 19:30
🗂 موضوع: زمینههای فرهنگی قیام عاشورا
📢 در این برنامههای مجموعه سخنرانیهای حضرت علامه مصباح یزدی رضوانالله علیه در در محرم 1421 در حسینه شهدای قم بازپخش میشود.
📡 رسانه شوید
🔶 نشانیهای ورود به جلسه👇
🌐 https://tekye.net/tekye/live/3856👈 جدیدباترافیکرایگان
🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 https://www.aparat.com/dpfqom/live
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
#اغتشاش_و_شیوههای_مواجهه_با_آن
#رفتار_جمعی
(قسمت اول)
🔰اغتشاشات معمولا با همراه ساختن گروهی از مردم، ماهیت رفتار جمعی به خود میگیرد. منظور از رفتار جمعی، رفتارهای #خودانگیخته، ناشی از #هیجانات و #غیرقابل_پیشبینی است که در شرایط خاص بروز میکند.
افراد به هنگام ارتکاب اینگونه رفتارها از #جو حاکم پیروی کرده و بدون تفکر و عاقبتاندیشی دست به رفتارهایی میزنند که میتواند نتایج غیرقابل پیشبینی، بزرگ و غیرقابل جبرانی داشته باشد.
#شیوه_مواجهه با اینگونه رفتارها از سوی دولت یا سایر مردم، تاثیر مهمی بر #جهتگیری یا #اوج و #افول آن دارد. در این یادداشت مراحل مواجهه با اینگونه رفتارها را با مرور یک مصداق تاریخی، #مواجهه_امیرالمومنین_با_خوارج، بررسی میکنیم.
🔸مرحله اول: #مدارا_و_آگاهیافزایی
#خوارج، در ابتدا 12000 نفر را با خود همراه ساخته و هنگام مراجعه از #صفین، بیرون کوفه #تجمع کردند. در مرحله اول، امیرالمومنین برخی از اصحاب خود از جمله ابنعباس را برای #گفتوگو به سوی خوارج گسیل داشتند. نتیجه این گفتوگوهای متعدد، #اقناع و جدا شدن حدود 8000 نفر از خوارج و #توبه آنها شد.
🔸مرحله دوم: #گفتوگوی_علمی_با_خواص
در مرحله بعد امیرالمومنین خود، در چند نوبت با آنها به گفتوگو و #مناظره پرداختند. در یکی از مذاکراتی که حضرت علی(علیه السلام) با آنها داشت از آنها خواست دوازده نفر را از بین خود انتخاب کنند و خود نیز به همین تعداد جدا کرد و با آنها به گفتگو پرداخت. در پایان این گفتگوها برخی از #رهبران خوارج با چندصد نفر از همراهان خود، #مجاب شدند و جمع خوارج را ترک کردند.