eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
206 دنبال‌کننده
78 عکس
22 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰درآمدی جامعه شناختی بر ادوار تفسیر امامیه ✍️، امکان و آیندۀ آن را به عنوان زمینه‌های ضروری برای علمی فراهم می‌آورد. 🔹یکی از روش‌های که کمتر مورد توجه علم قرار گرفته، دوره‌بندی بر اساس تعداد عناوین یا (حجم) آثار تولید شده است. 🔹رشد آثار تفسیری در قرون 5 و 6، به دلایل مختلفی از جمله غلبۀ عقل‌گرایی در میان تشیع و رونق تفسیر به عنوان رخ داده است. اما در قرن 12 بیشتر موجب فزونی آثار تفسیری با رویکردهای فقهی، روایی و ترویجی شد. 🔹در دو قرن اخیر عرضه به قرآن و ظهور برای اولین بار در طول تاریخ، از جمله عوامل رشد تفسیر است. 🔹افول تفسیر در قرون 7 و 8، علل مختلفی چون ، و مناسب دارد. مثلا در قرون 7 و 8، اندیشمندان برجسته، فقه را رونق بخشیدند و تفسیر تحت‌الشعاع آن قرار گرفت. 🔹قرون 9 و 13 نیز همه علوم اسلامی از جمله تفسیر را تحت تاثیر قرار داده بود. منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار تفسیر امامیه، قاسم ابراهیمی‌پور، قم، موسسه امام، 1402. ✍️استاد ابراهیمی‌پور https://eitaa.com/ghebrahimipour
. در عمر 1454 ساله‌اش، غير از دورۀ صدور و تدوین، نيمي از حیات خود را در ، و نيم ديگر را در به‌سر برده است. ❇️ علل رشد؛ 🔺راهبردهای محتوایی حدیث: روایاتی راهبردی که می‌تواند در زمینه‌های فردی و اجتماعی موثر باشد و شکوفایی حدیث را به ارمغان بیاورد. 🔺عوامل فردی: افرادی که به‌رغم نامناسب بودن شرایط اجتماعی سیاسی، با رویکردهایی مثل ، در تاریخ حدیث موثر واقع شدند. 🔺 با اندیشمندان ساير مذاهب نیز همواره رشد علوم حدیث را به دنبال داشته است. 🔺 و بیشتر با شکوفاسازی بر تاریخ حدیث موثر بوده است. ❇️علل افول؛ 🔺 موجود، اندیشمندان را از تولیدات جدید بازداشته است. به فاصله زمانی تدوین تا جوامع حدیثی متاخر مثل توجه کنید. 🔺کافی نبودن تعداد و بر زمین ماندن کارها نیز از گذشته تا کنون مانعی برای رشد حدیث بوده است. 🔺 به فعالیت‌های غیرعلمی یا اشتغال به سایر علوم، به دلیل اولویت‌های علمی و اجتماعی، نیز در برخی دوره‌ها موجب رکود حدیث شده است. 👈منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمی‌پور، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔸در سال‌های اشتغال در فرهنگستان، چندین بار پیش آمده بود که استاد سمیعی بخواهند به اصل لاتینی لغتی رجوع کنند و برای این منظور از استاد ادیب‌سلطانی کمک می‌گرفتند. 🔸هروقت به استاد ادیب تلفن می‌کردم، بلااستثا می‌گفتند: شما قطع کنید، من فلان دقیقه و فلان ثانیه دیگر زنگ می‌زنم. من قطع می‌کردم و ایشان رأس ثانیه زنگ می‌زد. این روال همیشگی بود. 🔸یک‌بار استاد سمیعی تصمیم گرفتند، به رسم تشکر از کمک‌های زبانی استاد ادیب‌سلطانی، برایشان دورۀ مجلۀ نامۀ فرهنگستان را بفرستند. 🔸به ایشان تلفن کردم و خواستم آدرسی مرحمت کنند تا برایشان مجله‌ها را بفرستیم. فرمودند: «خانم، چند متر است؟» با تعجب پرسیدم: «چه چیز چند متر است؟» فرمودند: «مجله‌ها». گفتم: «متوجه نمی‌شوم استاد!» فرمودند: «وقتی شماره‌ها را به ترتیب دنبال هم بگذاریم و در کتابخانه بچینیم چند متر می‌شود؟» 🔸من که تا به حال به این پارامتر برای سنجش مجله فکر نکرده بودم گفتم: «راستش نمی‌دانم!» فرمودند: «لطفاً اندازه بگیرید، من فلان دقیقه و فلان ثانیه دیگر زنگ می‌زنم.» 🔸بدوبدو رفتم مجله‌ها را از جعبه بیرون آوردم و چیدم و متر زدم. وقتی زنگ زدند گفتم:«استاد، یک متر و ۲۸ سانتی‌متر شد.» فرمودند: «پس متأسفم. نمی‌توانم قبول کنم. در کتابخانه‌ام فقط ۵۶ سانتی‌متر جا دارم!» . ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻چرا مخالفان علامه مصباح(ره) راهی جز مغالطه در برخورد با او ندارند؟ سیدعلی مهدیون، دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تهران، در یادداشتی پیرامون حملات اخیر برخی از افراد و جریان‌های خاص به شخصیت علامه مصباح یزدی(ره) نوشت: 🔹مرحوم علامه مصباح(ره) عمر شریف خود را صرف کسب و نشر علم در سطوح مختلف کردند. ایشان در طول حیات علمی خود از محضر بزرگانی چون آیت‌الله بروجردی(ره)، حضرت امام (ره)، آیت‌الله اراکی، علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت و دیگر بزرگان بهره بردند که هر کدام جزو سرآمدانِ حوزه علمیه بودند. 🔹 علامه مصباح با جد و جهدی که در کسب علم داشت و با تملذّ در محضر اساتید خود توانست در ۲۷ سالگی به مقام اجتهاد برسد. جدای از فقه و اصول که از دروس سنتی حوزه قلمداد می‌شد، فلسفه و عرفان هم از مهمترین دغدغه‌های ایشان بود. علاوه‌ی بر این با توجه به اقتضائات زمان توجه ایشان به علوم انسانی غربی جلب شد و ایشان از اولین افرادی در حوزه‌ی علمیه قم بودند که شاگردان خود را ترغیب به خواندن کتب و مطالبی در این حیطه کردند. نوشتن کتب‌ و مقالات متعدد در حوزه‌های مختلف من جمله فلسفه‌های مضاف و ارائه‌ی مباحث خود در این قالب نشانگر توجه ایشان به رویکردها و قالب‌های جدید علمی است. با این وجود خیلی عجیب است که برخی مخالفان غیر منصف، علامه مصباح(ره) را به جمود فکری متهم می‌کنند درحالی که ایشان در طول حیات علمی خود همواره راه‌های جدیدی را در مقابل اهل علم و فکر گشوده‌اند. 🔹مرحوم علامه مصباح جزو روحانیونی بودند که چه پیش از انقلاب و چه پس از آن دایره‌ی عمل خود را محدود به حوزه‌ی علمیه و تدریس دروس سنتی نکردند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان عرصه‌ی عمومی و عرصه‌ی سیاسی و کنش‌گری در این حوزه بود. همین مطلب موجب حملات فراوانی از سوی گروه‌های مختلف به ایشان بود. کنشگری متفاوت ایشان در حوزه‌ی عمومی مطلوب بسیاری از افراد نبود؛ از طرفی روحانیون سنتی‌ای که حضور روحانیت در عرصه‌ی سیاست را نادرست می‌دانستند در مقابل ایشان قرار داشتند و از سوی دیگر گروه‌هایی که نگاه فلسفی علامه مصباح را برنمی‌تابیدند. 🔹گروه دیگری که خود را در مقابل مرحوم علامه(ره) می‌دیدند، روشنفکرنماهایی بودند که برای آن‌ها دین محدود به حوزه‌ی خصوصی می‌شد و نگاه حداقلی آن‌ها در مقابل نگاه همه جانبه‌ی علامه مصباح(ره) قرار می‌گرفت. سیاست‌مدارانی که رویکردهای جدید در غرب را پذیرفته‌ بودند هم از دیگر مخالفان ایشان بودند. اشکال و نقد این دسته از افراد در فهم فضای سیاسی و احکام سیاسی بود. قدرت محوری‌ترین مفهوم در اندیشه‌ی این افراد بود و ورود احکام اخلاقی و احکام دینی را به این حوزه روا نمی‌دانستند. 🔹در مقابل محوری‌ترین مفهوم در این حوزه برای علامه مصباح(ره) نه اراده‌ی معطوف به قدرت بلکه اراده‌ی معطوف به حقیقت بود. از طرفی ایشان فضای سیاسیِ تهی از احکام دینی و اخلاقی را نمی‌پذیرفتند و سیاست را واجدِ این احکام می‌دانستند. جدای از رویکرد تئوریک، رویکرد عملی ایشان هم در سیاست رویکرد به دور از زد و بندهای سیاسی برای استمساک به قدرت به بود. مقابله‌ی غیرعلمی با علامه مصباح(ره) از سر ناتوانی 🔹کسانی که با مرحوم مصباح آشنا هستند، حال چه مخالف ایشان و چه موافق ایشان باشند به توانایی و دقت علمی ایشان گواهی می‌دهند. عبدالکریم سروش، البته سروشِ متاخر، که خود از منتقدین علامه مصباح است در جایی بعد از بیان نقدهای نابجا، در مورد ایشان گفته ‌بود: «مصباح یک فیلسوف بود، فلسفه‌خوانده بود و خوب هم فلسفه خوانده بود. بنده در حدی که ایشان را می‌شناسم می‌توانم گواهی بدهم که فلسفه‌ی اسلامی را نیکو می‌دانست، از مدرسین خوب فلسفه بود». 🔹مخالفین مرحوم مصباح وقتی توانایی ایشان در فضای علمی را می‌بینند و همچنین عدم توانایی خود در نقد و رد مدعاهای علمی ایشان، لاجرم مجبور می‌شوند که شخصیت ایشان را مورد حمله قرار دهند. در منطق مغالطه‌ای وجود دارد تحت عنوان مغالطه‌ی حمله شخصی “Ad hominem fallacy”. این مغالطه زمانی رخ می‌دهد که به جای پرداختن به استدلال یا موضع یک شخص، به طور نامربوط به شخص یا جنبه‌ای از شخص استدلال‌کننده حمله شود. 🔹عموم حملاتی که در طی این سال‌ها به علامه مصباح(ره) شده‌است مصداقی از مغالطه‌ی مذکور است. از مزدوران جیره مواجب بگیر چه در داخل و چه در خارج از کشور انتظاری جز این نمی‌رود اما جای تعجب است افرادی که خود را روشنفکر قلمداد می‌کنند هم جز راه توهین و تهمت نتوانسته‌اند راهی برای مقابله‌ی علمی و عقلی با مرحوم مصباح پیدا کنند. 🔹البته مشکل از این افراد نیست، قوت استدلال‌های مرحوم مصباح در حوزه‌های گوناگون علمی برای مخالفان راهی جز تخریب شخصیت ایشان باقی نگذاشته‌است. ✅ @Rajanews_com
🔰حوزه علمیه فاطمه معصومه سلام الله علیها اهواز با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‌کند؛ 📚سمینار ملی نظام آموزشیِ پژوهش محور ☑️ویژه اساتید و معاونین پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران 🗒دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ الی ۱۷ 💢نشست اول:«مقایسه روش آموزشی پژوهش محور با آموزش محور» ▫️ حجت‌الاسلام استاد هادی منش ▫️ساعت ۱۴:۱۵ الی ۱۵ 💢نشست دوم: «شاخص‌های استاد پژوهش محور» ▫️ حجت‌الاسلام استاد فاضل ▫️ساعت ۱۵ الی ۱۵:۵۰ 💢 ژورنال کلاب:«نقد و بررسی مقاله‌ی پژوهش در نظام آموزشی حوزه؛ بازدارنده‌ها و راهکارها» ▫️حجت‌الاسلام استاد ابراهیمی پور ▫️ساعت ۱۶ الی ۱۶:۴۵ 🔗لینک حضور: https://danaplus.net/joinPublic/meeting86bb0b 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
🔰به مناسب هفته پژوهش، انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری کارگروه حجاب و عفاف موسسه امام خمینی (ره)، و برخی دیگر از حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می کنند؛ 💢«رویداد علمی حجاب؛ پاسخ به نیاز روز» 💢با محورهای: 🔸«چرایی حجاب ستیزی در فرانسه» ▫️حجت الاسلام استاد کدخدایی ▫️دوشنبه ۲۷ آذرماه ساعت ۱۵:۰۰ 🔹«تبیین شناختی-عقلانی پدیده حجاب» ▫️حجت الاسلام استاد آقاجانی ▫️سه شنبه ۲۸ آذرماه ساعت ۱۵:۰۰ 🔸«تبیین جامعه شناختی پدیده کشف حجاب» ▫️حجت الاسلام استاد ابراهیمی پور ▫️چهارشنبه ۲۹ آذرماه ساعت ۱۵:۰۰ 🔹«نسبت سنجی کشف حجاب و حرام سیاسی» ▫️حجت الاسلام استاد افروغ ▫️پنج شنبه ۳۰ آذر ساعت ۱۵:۰۰ 🔸«پاسخ به مهم ترین شبهات حجاب» ▫️حجت الاسلام استاد مهدی زاده ▫️شنبه ۲ دی ماه ساعت ۱۵:۰۰ 💢حضور مجازی: http://dte.bz/ssoq 💢همراه با صدور گواهی(اطلاع از شرایط حضور و نحوه صدور گواهی @adminssoq) 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی در پیام‌رسان ایتا @motaleate_ejtemai
امسال، شب یلدای بسیاری از ایرانیان، حاوی نمادی از جنبش رهایی‌بخش فلسطین بود. اما استفاده از کدوی حلوایی که به صورت طبیعی شبیه قدس بوده و تزئین آن با پرچم فلسطین، ابتکاری بود😊 که حمایت عالم تکوین از غزه را به تمثیل کشیده بود.❤️ ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour/153
هشتمین پیش‌نشست تخصصی همایش علمی هیأت و آیین‌های مذهبی 🔹 کرسی علمی-ترویجی: سیر تحول محتوای معرفتی هیأت در نسبت تاریخی آن با نهاد علم 🔸 👤 حجت‌الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی‌پور 👤 حجت‌الاسلام دکتر سعید مقدم 🔹 📆 زمان: دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 📍 مکان: قم، بلوار جمهوری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🔸 📎 پیوند حضور مجازی در جلسه از طریق https://iki.ac.ir/live 🔻 🏴هیأت در آینه‌ی تاریخ🏴 👤 ارتباط با پشتیبانی: @adminehya 🔗 شناسه ما در شبکه‌های مجازی: @heyat_conf
(رحمت‌الله‌علیه). ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر 🔹جامعه‌شناسان بیشتر بر و روان‌شناسان بیشتر بر (کنش‌گر) تاکید دارند. اما آیا بدون اتخاذ یک رویکرد میان رشته‌ای، توصیف کامل از واقعیت امکان‌پذیر است؟ 🔸درمان مبتنی بر در روان‌شناسی به جنبه‌های ساختاری و فرهنگی توجه دارد. عرصه تازه تاسیس ، نیز توجه جامعه‌شناسان به امور روانی میسر ساخته است. روان‌شناسی اجتماعی نیز تلاشی برای نزدیک کردن این دو رشته بوده که در سطح مطالعات گروه باقی مانده است. هیچ یک از این رویکردها، برای فهم دقیق واقعیت کافی نیست و راهبردی مناسب برای جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، نیز نخواهد بود. 🔹فارغ از این که علوم، جنایت تاریخی بوده است یا این که ویژگی طبیعی هویت‌یابی انسان، در حوزه علمی، منجر به آن شده است، در اسلامی‌سازی علوم، نمی‌توان رویکردهای میان رشته‌ای را نادیده گرفت. 🔹این که در تبیین واقعیت اجتماعی جامعه‌شناسی مقدم است یا روان‌شناسی، و هر کدام چه وزنی در تبیین خواهند داشت، یا اصلا نیازمند ترکیب هر دو رشته و تاسیس رشته جدیدی هستیم، امری است که بر مبنای نظریه فطرت، قابل بحث و بررسی خواهد بود. : جامعه‌شناسی و روان‌شناسی ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
💢 موضوع:«حجاب، ولنگاری فرهنگی و ظرفیت های تاریخی تمدنی ایران برای مواجهه با بحران های اجتماعی» 🎙 حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور (عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)) 💢با همکاری 🔷 انجمن مطالعات اجتماعی حوزه 🔹مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) پارسیان 🔷 مدرسه علمیه کوثر بندر لنگه 🔷 مدرسه علمیه حضرت زینب(س) میناب 🔷 مدرسه علمیه نرجسیه رودان 🔹مدرسه علمیه فاطمه ام البنین(س) حاجی آباد 🌐لینک ورود به جلسه http://dte.bz/ssoq 🗓زمان: دوشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۱۸ ساعت ۱۰ 🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه @motaleate_ejtemai
سلام لطفا در نظر سنجی زیر شرکت نمایید و برای تحلیل میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس در 11 اسفند ماه، یاری‌مان کنید. کافی است روی لینک زیر کلیک کنید؛ (لطفا لینک زیر را برای دیگران نیز ارسال کنید) https://EitaaBot.ir/poll/hpr0e1