فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صلوات خاصه امام رضا علیه السلام
🪴 برحسب ادب
دست برسینه می گذاریم
و می خوانیم
اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
📜 ندای فرشته در شب جمعه
امام رضا علیهالسلام به نقل از پیامبر اعظم صلواتاللهعلیه:
إنّ اللّه تبارك وتعالى ينزل ملكاً إلى السماء الدنيا كلّ ليلة في الثلث الأخير، وليلة الجمعة في أوّل الليل فيأمره فينادي:
هل من سائل فاُعطيه؟ هل من تائب فأتوب عليه؟ هل من مستغفر فأغفر له؟ يا طالب الخير أقبل، يا طالب الشر أقصر، فلا يزال ينادي بهذا حتّى يطلع الفجر، فإذا طلع الفجر عاد إلى محلّه من ملكوت السماء.
خداوند در ثلث آخر هر شبى و هر شب جمعه از اوّل آن فرشتهاى را به آسمان دنيا مىفرستد، و او را فرمان مىدهد تا ندا كند: آيا كسى هست از من چيزى بخواهد تا به او عطا كنم؟ آيا تائبى هست كه از گناهان خود توبه و انابه نمايد و من از اعمال ناشايست وى درگذرم؟ آيا كسى هست كه از من طلب آمرزش كند و من گناهان او را ببخشم و از وى درگذرم؟ آن فرشته فرياد مىزند: اى جويندۀ خير و بركت بطرف خداوند روى آور، و اى طالب شر از ظلم و ستم خود دست بكش، اين فرشته همواره به اين سخنان ادامه مىدهد تا صبح شود، در هنگام طلوع آفتاب به جايگاه خود در ملكوت آسمانها برمىگردد.
📗 مسند حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام، ص ۲۰۰ و ۲۰۱.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
احیای امر و سبک زندگی.mp3
12.49M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 احیای امر و سبک زندگی
02:02 | جامعه و سبک زندگی
▪️اثرپذیری سبک زندگی از مسایل اجتماعی
▪️اثرگذاری مسئله امامت بر سبک زندگی
06:55 | مسئله امامت چیست؟
▫️فقدان حیات اجتماعی
▫️جریان نداشتن منطق امامت در جامعه
▫️تفاوت حیات امام با حیات امامت
17:11 | راهکار چیست؟
▪️احیای اجتماعی امامت
▪️مسئول: آحاد مردم
▪️کمکخواهی امام از مردم
▪️هل من ناصر غیرجنگی
21:54 | روش چیست؟
🔹 تبیین علمی
🔸تبیین محاسن کلام
🔹 نشان دادن کارایی حدیث در زندگی
🔸برگزاری جلسات مذهبی و خانوادگی
▪️نتیجه: تبعیت و پیروی
🗓 ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
امام رضا علیه السلام:
«رَأسُ العَقلِ بَعدَ الإيمانِ بِاللَّهِ التَّوَدُّدُ إلَى النّاسِ، وَاصطِناعُ الخَيرِ إلى كُلِّ بَرٍّ وفاجِرٍ».¹
«سرآمدِ خِرد، پس از ايمان به خدا، مهرورزى با مردم و نيكى كردن به هر شخص خوب و بدى است».
۱. عيون أخبار الرضا: ج ٢ ص ٣٥ ح ٧٧.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
📜 نامش رئیسی، مرامش مردمی
امیرالمومنین علی علیهالسلام:
خالِطُوا النّاسَ مُخالَطَةً إن مُتُّم مَعَها بَکَوا عَلَیکُم، وَ إن عِشتُم حَنُّوا إلَیکُم.
با مردم آنچنان معاشرت کنید که اگر مردید برای شما اشک بریزند، و اگر زنده ماندید با اشتیاق به سوی شما آیند.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۱۰.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
باید گذشت از این دنیا به آسانی
باید مهیا شد، از بهر قربانی
با صورتی خونی، سوی حسین رفتن
زین سان بود زیبا، معراج انسانی
🎥 تصاویری از حضور #شهید_جمهور در مراسم عزاداری هیئت ثارالله زنجان، شب هشتم محرم سال ۱۳۹۷.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#معرفی_کتاب
📗 راز رضایت
✍🏻 شادکامی، از موضوعات مهم زندگی است که مورد علاقه همه مردم است و مکاتب گوناگون، از نظرگاه های مختلفی به آن پرداخته اند.
✍🏻 به باور نویسنده یکی از شاخصهای مهم زندگی خوب، برخورداری از احساس رضامندی است. زندگی، دو روی خوشایند و ناخوشایند دارد. زندگی خوب وقتی به دست می آید که فرد بتواند هم در دوره خوشایند و هم در دوره ناخوشایند، نعمت های زندگی را ببیند و احساس رضامندی داشته باشد.
✍🏻 رضایتمندی، از مؤلفه های کلیدی شادکامی است و به همین جهت، انسان همواره در جستجوی آن است. روان شناسان نیز از دیرباز و به ویژه در دوره اخیر به این موضوع پرداخته و تبیین های خود را ارائه کرده اند.
✍🏻 آنچه در این کتاب به آن اشاره شده است رضامندی از دیدگاه اسلام است. مسأله این است که بر اساس منابع اسلامی، رضامندی چه تعریفی دارد و از چه مولفه هایی تشکیل شده است و کدام نظریه اسلامی می تواند رضامندی را تبیین کند.
✍🏻 تئوری اسلامی رضامندی "خیر ادراک" شده است و بر همین اساس، عواملی مشخص به تامین رضایت از زندگی می پردازند.
✍🏻 پژوهش حاضر در پنج فصل سامان یافته:
فصل اول: مسئله این کتاب چیست؟
فصل دوم: ماهیت رضایتمندی
فصل سوم: راهبرد خیر (پیش نیازها)
فصل چهارم: راهبرد خیر (عوامل)
فصل پنجم: راهبردهای انطباق، پذیرش و سرور
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#معرفی_کتاب
📕 قلمرو رضایت
یکی از موضوعات مهم در دانش روانشناسی و زندگی عموم مردم، "رضایت از زندگی" است که در منابع اسلامی جایگاه ویژهای داشته و یکی از مهمترین مؤلفههای شادکامی به شمار می رود.
موضوع این کتاب گذشته از مباحث نظری، چالش مهم رضامندی است به اینکه رضامندی در چه قلمروی از مسائل زندگی جریان دارد.
اگر بخواهیم رضامندی را به صورت عینی در زندگی جریان دهیم، باید ابعاد زندگی را از منظر «رضامندی» بررسی شود و این پرسش مهم مطرح می شود که رضامندی در صحنه عینی زندگی چگونه تجلی مییابد؟ چه بُعدهایی را شامل میشود؟ و هر بُعد، شامل چه مؤلفههایی است؟
این اثر در نظر دارد آموزههای اسلامی درباره ابعاد عینی رضامندی در زندگی را در نظمی نو و بیانی جدید ارائه کند.
پژوهش حاضر در شش فصل سامان یافته است که به قرار ذیل می باشد:
فصل اول: مسئله این کتاب چیست؟
فصل دوم: ماهیت رضایتمندی
فصل سوم: تقدیر خوب
فصل چهارم: معیشت خوب
فصل پنجم: روابط خوب
فصل ششم: حکمرانی خوب
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
زیارت و سبک زندگی.mp3
44.09M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 زیارت و سبک زندگی
02:47 | زیارت و زندگی
🔸 زیارت جزئی از سبک زندگی مؤمنانه
06:42 | زیارت رضوی
🔹 اهمیت زیارت امام رضا(ع)
▫️ زندگی و شهادت در غربت
▫️ امام رضا(ع) نقطه ضمانت شیعه دوازده امامی
17:17 | چرا زیارت؟
🔹 زیارت و تجدید حیات معنوی
▪️ زیارت و شارژ قدرت
▫️ زیارت و نقشه راه زندگی
27:07 | امام رضا(ع) و سنجه داشتهها
🔸 تمایل ذاتی انسان برای شناخت بهترینها
▫️ تناسب سنجهها با ماهیت پدیدهها
▫️ رابطه احساس تنعم با سنجه داشتهها
▪️ سنجههای کودکانه
▪️ سنجههای بالغانه
34:41 | روش رضوی برای سنجش داشتههای زندگی
▫️ سنجه داشتههای مادی
▫️ سنجه داشتههای معنوی
🔸 داشتههای معنوی چقدر میارزند؟
▪️ احساس محرومیت معلول سنجههای کودکانه
🗓 ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 گفتار پسندیده
اهمیت زیارت امام رضا علیهالسلام .mp3
10.48M
#بشنوید
#قطعه_سخنرانی
زیارت رضوی
🔹 اهمیت زیارت امام رضا(ع)
▫️ زندگی و شهادت در غربت
▫️ امام رضا(ع) نقطه ضمانت شیعه دوازده امامی
گرامیداشت روز زیارتی امام رضا علیهالسلام
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 گفتار پسندیده
روش رضوی در سنجش داشتهها.mp3
7.23M
#بشنوید
#قطعه_سخنرانی
📜 روش رضوی برای سنجش داشتههای زندگی
▪️ سنجههای کودکانه
▪️ سنجههای بالغانه
▫️ سنجه داشتههای مادی
▫️ سنجه داشتههای معنوی
🔸 داشتههای معنوی چقدر میارزند؟
▪️ احساس محرومیت معلول سنجههای کودکانه
🗓 ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 گفتار پسندیده
#بخوانید
#برشی_از_کتاب_حیا
چیستی حیا(7)
📃درک نظارت
مسأله حضور و نظارت از مهمترين و اساسى ترين مفاهيم حيا است. حيا فقط هنگامى برانگيخته مىشود كه عنصر نظارت وجود داشته باشد. البته صرف وجود نظارت به عنوان واقعيتى خارجى ، براى برانگيختن حيا كافى نيست . حيا هنگامى برانگيخته مى شود كه نظارت موجود از طرف شخص «درك» شود و حتّى ممكن است احساس وجود نظارت موجب برانگيخته شدن حيا شود بدون آنكه ناظرى وجود داشته باشد. پس «درك نظارت موجود» و يا دست كم «احساس وجود نظارت» شرط لازم براى حيا است نه صرف وجود ناظر . در حقیقت اگر «بدانيم» كسى ناظر است ، حيا نيز برانگيخته مىشود. امام صادقعليه السلام مىفرمايد: دانستم كه خداوند بر من مطلع است ، پس شرم كردم: وعلمت أنّ اللَّه عزوجل مطّلع علي فاستحييت.
در اين حديث شريف به خوبى روشن است كه « آگاهى » از اطلاع خداوند ، مقدم بر حيا است. صرف وجود نظارت كافى نيست بايد شخص از وجود آن نظارت آگاهى داشته باشد. بر همين اساس مىتوان نتيجه گرفت كه راه برانگيختن حيا در افراد ، توجه دادن آنان به نظارت است.
📃 تكريم ناظر
مسأله ديگر اينكه براى برانگيختگى حيا ، گذشته از لزوم «وجود ناظر» و گذشته از لزوم «درك نظارت» ، نكته سومى كه لازم است ، محترم بودن ناظر است. اگر ناظرى وجود داشته باشد ولى داراى ارزش و احترامى نزد فرد نباشد ، حتّى اگر علم به حضور وى داشته باشد ، از او حيا نمى كند. چون تكريم و احترام او را لازم نمى داند و بى حرمتى نسبت به او را روا مى دارد .
حرمت داشتن ناظر لازمه حياى از او است و هر چه درجه حرمت و احترام ناظر بالاتر برود ، ميزان حياى از وى نيز بيشتر مى شود و از اينرو مقدار حيايى كه شخص از يك فرد غريبه دارد ، با حيايى كه از پدر ، مادر ، معلم ، عالم دينى و يا اولياى الهى دارد ، متفاوت است.
از آن جا كه حرمت فرد ناظر نيز از عوامل اساسى در حياى از ناظر است ، در مواردى كه پيشوايان دينى صحبت از نظارت فرشتگان كرده و قصدشان بر اين بوده كه حياى مردم را نسبت به آنان برانگيزانند ، از آنان به «فرشتگان كرام» تعبير كرده اند و از مردم خواسته اند تا آنان را « تكريم » كنند. مسلّم است كسى كه كريم دانسته نشود ، شايسته تكريم نيز دانسته نمىشود و قطعاً از او شرم نيز نخواهد شد.
همچنين از امام على عليه السلام آمده كه هر كس از خودش حيا نكند ، براى خودش ارزش قايل نيست. اين نشان مى دهد انسان از كسى حيا مى كند كه براى او ارزش و احترام قايل باشد و اگر از او شرم نكرد ، معلوم مى شود كه ارزشى براى وى قايل نبوده و بى حرمتى نسبت به وى را جايز شمرده است. به همين جهت در پارهاى از روايات آمده كه هر كس بداند خداوند او را مى بيند و با اين حال در محضر او معصيت كند ، در حقيقت خداوند را خوارترينِ ناظرها دانسته است.
در اين دسته از روايات اولاً مسأله «درك نظارت» خدا آمده است و ثانياً تصريح شده كه نگهنداشتن حيا در برابر خداوند ، نشانه بى ارزش دانستن خداوند است .
📚منبع: فرهنگ حيا ، ص51(با تلخیص)
ادامه دارد...
👈 چیستی حیا(6)
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#بخوانید
#برشی_از_کتاب_حیا
چیستی حیا(8)
📃ویژگی های حیاکننده
ركن ديگر حيا ، شخص حيا كننده است. براى اينكه حيا شكل بگيرد ، خود شخص نيز بايد ويژگى هايى داشته باشد. يكى اين كه شخص حيا كننده ، حضور ناظر و نظارت او را «درك» كند و ديگرى اينكه براى ناظر «احترام و ارزش» قايل باشد. اين امور پيش از اين مورد بررسى و اشاره قرار گرفتند.
شرط ديگر اين است كه شخص از زشتى كار اطلاع داشته باشد. كسى كه نداند فلان كار قبيح است ، دليلى هم ندارد كه از انجام آن شرم كند. اين قبيل افراد كار زشت را و حتّى زشت ترين و شرم آورترين كارها را ممكن است بسيار راحت انجام دهند به گونه اى كه شگفتى ديگران را برانگيزد. ولى جاى شگفتى نيست چون از ديدگاه وى آن كار قبحى ندارد. و بر عكس ممكن است كارى واقعاً قبيح نباشد اما شخص تصور كند كه قبيح است. همين تصور كافى است كه شرم وى را برانگيزد.
پس در مسأله قبيح بودن عمل ، ملاك واقعيت كار نيست بلكه تصور و ارزيابى فرد از آن در بروز حيا تعيين كننده است .
و اما نكته چهارم مسأله «كرامت نفس» يا «خود ارزشمندى» فرد حيا كننده است. حيا در كسى بروز مى كند كه كريم النفس باشد زيرا اولاً براى خود ارزش قايل است و هرگز حاضر نيست شخصيت خود را با كارهاى زشت و ناپسند آلوده سازد...
ثانیاً شخص كريم براى آبرو و حيثيت خويش نزد ديگران ارزش قايل است و به وجهه اجتماعى خود اهميت مى دهد و حاضر نيست تصوير ناخوشايندى از او در اذهان مردم به وجود آيد. اما شخص لئيم و پست ، براى آبروى خويش ارزش قايل نيست . به همين جهت نه از آنچه انجام مى دهد باكى دارد و نه به آنچه درباره اش مى گويند اهميت مى دهد.
در فرهنگ روايات ، از اين دسته افراد با تعبير «لا يبالي ما قال ولا ما قيل فيه» ياد شده و تصريح شده است كه: اللئيم لا يستحيي؛ فرومايه حيا نمى كند....
بنا بر اين يكى از ضرورت هاى برانگيخته شدن حيا ، كرامت نفس و احساس خود ارزشمندى فرد است. به همين جهت آن گاه كه مىخواهند حياى خداوند را يادآور شوند ، نخست به كريم بودن او اشاره میكنند و سپس به حياى او. امام باقر عليهالسلام مى فرمايد:
فإنّ اللَّه عزوجل كريم يستحيي و يحب أهل الحياء؛ خداوند عزيز و جليل، كريم است و حيا مىكند و اهل حيا را دوست مىدارد.
📘 فرهنگ حيا، ص ۵۹.(با تلخیص)
ادامه دارد...
👈 چیستی حیا(7)
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
📚#روانشناسی_آزادیبخش_اسلامی
🔹کتاب روانشناسی آزادیبخش اسلامی
اثر سارا هوکستبل مور؛ مددکار اجتماعی بالینی و محقق اتحادیه الهیات در برکلی کالیفرنیا است که اخیرا (ژوئن، 2024) توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است.
🔸این کتاب راهنمای متفکرانه و راهگشا برای تفکر آزادیخواهانه و ضداستعماری است.
🔹کتاب برای طیف وسیعی از افراد کاربرد دارد، از افرادی که به دنبال رشد خود هستند، تا سازماندهندگان جامعه، و بهطور کلی تغییردهندگان.
🔸نویسنده، روانشناسی رهاییبخش را از منظر اسلامی بررسی کرده، و از خودقومنگاری برای چارچوب دادن به نظریه استفاده کرده و از این رو مباحث را کاربردیتر کرده است.
🔹این کتاب کمک قابل توجهی به درک بیشتر موضوعات مختلف از جمله ضد نژادپرستی، فمینیسم، آرمانشهری، توسعه جامعه، هنر و خلاقیت، و سایر موضوعات محوری در روانشناسی آزادیبخش اسلامی میکند.
🔺پیش از این نیز در پُستی دیگر تحت عنوان #روانشناسیِ_تخدیر_یا_رهایی_بخش؟ به اهمیت این حوزه پرداخته بودیم.
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
14030318-sabke zendegi-ostad pasandideh_goudarzi.mp3
46.47M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 ازدواج، خانواده و سبک زندگی
01:34 | شرایط ویژه امام جواد علیهالسلام
🔹 شاخصهای چهارگانه:
▫️ سن امامت
▫️ عمر امامت
▫️ سن شهادت
▫️ نوع شهادت
💠 ازدواج، خانواده و سبک زندگی
12:16 | سالروز ازدواج دو نور
🔻 انواع تهديدات خانواده
تهدید در اجزاء خانواده:
👈🏻 چالش سبک همسرداری
17:22 | چالش همسرگزینی
تهدید از ناحیه سبک همسرگزینی
▫️ معیارهای انتخاب همسر (مال، جمال، جاه یا ایمان؟)
▫️ شیوه تصمیم گیری (استبدادی، استقلالی یا مشارکتی)
▫️ تجربه پیشا ازدواج (همباشی)
36:47 | تهدید موجوديت خانواده
🔻 صدای انقراض خانواده
🔸 نبرد برای بقای خانواده
✅ ازدواج، سبک باهمبودن
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
#خاطرهها
💠 ۱۰ سال پیش در چنین روزی!
🌙 دیدار با حضرت ماه!
📚 بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه آثار دارالحدیث
🏷 غرفه آثار علمی گروه روانشناسی اسلامی
🕌 حسینیه امام خمینی(ره)
🗓 ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
🔎 حضرت آقا نسبت به تحقیقات این بخش حساسیت خاص نشان دادند و به ویژه از نکتهای فنی درباره مطابقت فرهنگی تحقیقات و تمایزهای فرهنگی ما و غرب سؤال کردند که حکایت از دقت نظر و اشراف معظّم له داشت و برای بنده جالب بود.
🛑 حس کردم ایشان نگران بازی در زمین غرب هستند.
📋 از این رو بنده نیز توضیحاتی کوتاه پیرامون سبک پژوهش و رویکردمان «مبتنی بودن تحقیقات روانشناختی بر منابع اسلامی» و دستاوردهای آن ارائه نمودم که برای ایشان جالب بود.
🔰 به عنوان نمونه از پروژه زهد و تنظیم رغبت یاد کردم و عرض کردم که معتقدیم هم برای حل افسوس پس از فقدان و هم برای حلّ خوشگذرانیِ پس از رفاه، مؤثر است و لذا این مفهوم اسلامی برای روانشناسی مفهومپردازی شده و پروتکل آن نیز ساخته شده است.
🎙 ایشان در سخنرانی خود در جمع اساتید و پژوهشگران فرمودند:
من باید واقعا تشکر کنم؛ کارهای خیلی خوبی انجام شده، کارهای نویی انجام شده، مهم این است که ذهنها فعال شود برای شناختن نقاط خلأ. مجموعه شما در این باره آزمون خوبی داده، موارد خلأ را پیدا کرده و همت گماشته که خلأها را پر کند.
🏅 و این برای همه از جمله بنده، کلامی ماندگار و نگین افتخار به شمار میرود.
🌹 یاد و نام مرحوم آیتالله ریشهری(ره) گرامی و روحش شاد.
🌐 صفحات مجازی
#برشی_از_کتاب_قلمرورضلیت
به بهانه #انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(1)
📃 رضایت سیاسی-اجتماعی
«خیرِ ادراک شده»، پایۀ نظری رضامندی اسلامی است؛ یعنی .... اگر فرد زندگی خود را خوب ارزیابی کند (زندگی خوب)، احساس رضامندی برانگیخته میشود...
اگر بخواهیم رضامندی را به صورت عینی در زندگی ببینیم، باید ابعاد زندگیِ خیر(خوب) و خیر بودن زندگی را بررسی کنیم. در زندگی، باید به چند امر توجّه کرد: «معیشت»، «روابط» و «سیاست».
مراد از معیشت، بُعد اقتصادی زندگی، مراد از روابط، ارتباط و تعامل با دیگران، و مراد از سیاست، نظام سیاسی - اجتماعیِ حاکم بر جامعه است. بنا بر این، زندگی خوب، ترکیبی خاص از روابط خوب، معیشت خوب و نظام خوب است.. ..
مراد از رضایت سیاسی، رضایت از نظام سیاسی حاکم بر جامعه است که اگر خوب باشد، موجب رضامندی میشود. .. مهمترین ویژگیهای حکمرانی خوب، در چند بخش قابل بررسی اند:
«نوع حکومت»
«قانون خوب»
«مجریان خوب»
«مردم خوب».
در یادداشتهای آینده به مهمترین عناصر رضایتمندی در هر کدام از این چهار مقوله خواهیم پرداخت؛ ان شاء الله
ادامه دارد....
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#برشی_از_کتاب_قلمرورضایت
به بهانه #انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(2)
1. حکمرانی دینی (دینی بودن حکومت)
حکومت خوب، آن است که مقدّس و آسمانی باشد و با دین گره بخورد. در اندیشۀ سیاسی اسلام، «همراهیِ دین و دولت» یک اصل اساسی شمرده شده و «تفکیک» این دو از یکدیگر مردود است.
این بدان جهت است که سلامت و صلاح مکتب، به وجود حکمرانی است و صلاح و سلامت دستگاه حکمرانی، به وجود دین، و هیچ کدام بدون دیگری، ره به جایی نمی برد.
▪️از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)، دین، «امین» است و حکومت، «نگهبان». حکومت بدون «امانتدار»، به خیانت و نابودی میانجامد، و دینِ بدون «نگهبان»، از بین خواهد رفت.
▫️در برخی دیگر از روایات آمده است که دین، «پایه و اساس» است و حکومت، «نگهبان». هر آن چیزی که «پایه و اساس» نداشته باشد، ویران می شود و هر آنچه «نگهبان» نداشته باشد، از بین میرود.
🔸در برخی دیگر از روایات آمده که دین و زمامدارِ عادل، برادرانی هستند که صلاح هر یک به دیگری وابسته است. اسلام، «پایه» است و زمامدار عادل، «نگهبان». هر آنچه بیپایه باشد، ویران خواهد شد و هر آنچه بینگهبان باشد، از بین میرود.
❇️ از این بیان، روشن می شود که صلاح دنیای مردم، با دین و نظام دینی گره خورده است.
از این رو، نه تنها دینخواهی و دینمحوری، به زیانِ دنیای مردم نیست، بلکه تنها راه رسیدن به آن است و هر راه دیگری، محکوم به شکست است...
ادامه دارد.....
بخش اول 👈 کلیک کنید
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#برشی_از_کتاب_قلمرورضایت
به بهانه #انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و «حکمرانی خوب»(3)
2. قانون خوب
از دیدگاه اسلام، قانون، یکی از عوامل مهم در حکومت خوب به شمار میرود. نادیده گرفتن این اصل، موجب نارسایی در تنظیم حقوق مردم و تأمین آن از جانب حکومت و صاحبان قدرت خواهد شد و کوتاهی در این امر و غفلت از آن، خسارتهای فراوانی را در پی خواهد داشت که جبران آنها مستلزم پرداخت هزینههای سنگین معنوی و مادّی است و چه بسیارند زیانهایی که هرگز قابل جبران نیستند.... در نظام اسلامی به «قانون» و «منشأ قانون» و ویژگیهای آن، توجّه ویژهای شده است. منشأ قانون، «خداوند» است و قانون خدا، هم «ثابت» است و هم «مبنا»ی همۀ امور دیگر.
قانونی ارزش دارد که «مصلحت» بشر را در نظر بگیرد، نه «خواست» او را. چه بسا مصلحت و خواست بشر، رو در روی هم قرار میگیرند و در این جا اگر مبنای ما خواست بشر باشد، مصلحت او را به پای لذّت امروزش فدا کردهایم؛ امّا اگر مبنای قانون مصلحت بشر باشد، سرنوشت او به خطر نمیافتد، پس قانون باید بر اساس «مصلحت» تدوین شود، نه «لذّت و شهوت»، و تدوین بر اساس مصلحت، تنها از عهدۀ «تدوینگرِ مصلحتشناس» بر میآید و این شخص کسی جز خداوند متعال نیست...
قوانین الهی بر اساس مصالح و مفاسد واقعیِ بشر تنظیم میشوند، نه سلیقهها و احساسات زودگذر و مخرّب و این، یکی از نقاط تفاوت میان مدنیّت دینی و مدنیّت غربی است که بر خواست مردم (اومانیسم) استوار است.
ادامه دارد.....
👈بخش دوم
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 درس زندگی از امام باقر(ع)
💠 شیوه مواجهه با پنج مسئله زندگی
⚠️ خطر مواجهه بد
🔻 رهایی از دام مواجهه منفی
🔴 خویشتنداریهای پنجگانه
👈 تو اینگونه نباش!
۱ـ هنگامه ستم
اگر کسی به تو ظلم کرد تو ظلم نکن؛
«إِنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِمْ»
۲ـ هنگامه خیانت
اگر به تو تو خیانت کردند، تو خیانت نکن؛
«وَ إِنْ خَانُوکَ فَلَا تَخُنْ»
۳ـ هنگامه تکذیب
اگر تو را تکذیب کردند تو خشمگین نشو؛
«وَ إِنْ کُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ»
۴ـ هنگامه ستایش
اگر تو را ستایش کردند، تو شاد نشو؛
«وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ»
۵ـ هنگامه نکوهش
اگر تو را نکوهش کردند، تو بیتابی نکن.
«وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ»
📙 تحف العقول، ص ۲۸۴.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات
زیارت امین الله.mp3
6.68M
#بشنوید
📜 زیارت امین الله
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
💠 درس زندگی از امام باقر(ع)
▫️موقعیت: نکوهش اجتماعی
▫️اثر: هراس از دست دادن اعتبار اجتماعی
🔸شیوه مواجهه با نکوهش اجتماعی
۱. بیتاب نشو
(پرهیز از مواجهه هیجانی)
«وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ»
۲. بیندیش؛
(مواجهه خردمندانه)
در آنچه گفتهاند، فکر کن؛ داستان از دو حال خارج نیست:
▫️الف) اگر حقیقت دارد، مصیبت سقوط از چشم خدا، بزرگتر از سقوط در نظر مردم است
▫️ب) و اگر حقیقت ندارد، ثوابی بدون تلاش کسب کردهای
وَ فَکِّرْ فِیمَا قِیلَ فِیکَ؛
فَإِنْ عَرَفْتَ مِنْ نَفْسِکَ مَا قِیلَ فِیکَ فَسُقُوطُکَ مِنْ عَیْنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عِنْدَ غَضَبِکَ مِنَ الْحَقِّ أَعْظَمُ عَلَیْکَ مُصِیبَةً مِمَّا خِفْتَ مِنْ سُقُوطِکَ مِنْ أَعْیُنِ النَّاسِ
وَ إِنْ کُنْتَ عَلَى خِلَافِ مَا قِیلَ فِیکَ فَثَوَابٌ اکْتَسَبْتَهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَتْعَبَ بَدَنُکَ؛!
📙 تحف العقول، ص ۲۸۴.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات
#برشی_از_کتاب_قلمرورضایت
به بهانه #انتخابات ریاست جمهوری
💠 انتخابات و حکمرانی(4)
پیشتر گذشت:
رضایت سیاسی-اجتماعی
1. ضرورت حکومت دینی
2- قانون خوب
و اینک:
3. مجریان خوب
سومین عامل مؤثّر در تأمین حکومت خوب، مجریان قانون اند. «عدالت و عصمت قانون»، برای بر قراری حکومت خوب، شرط «لازم» است؛ امّا «کافی» نیست.
برای حکومت خوب، به عوامل دیگری نیاز است که یکی از آنها «عصمت و عدالت مجریان» است. حتّی قانون خوب و عادلانه اگر به دست مدیران فاسد اجرا شود، به ابزاری در جهت تأمین خواستههای نامشروع آنان تبدیل خواهد شد. این افراد، یا قانون را «تفسیر به رأی» میکنند و یا مواردی از آن را «تعطیل» مینمایند و یا «بدعت» میگذارند و چیز جدیدی به آن میافزایند تا منافع خود و هممسلکانشان را تأمین کنند.
در تاریخ اسلام به راحتی میتوان کسانی را یافت که بر محور مصالح و حزب خود عمل میکردهاند، هر چند به اصطلاح، «حاکم اسلامی» نیز بوده اند؛ امّا در مقابل، کسانی نیز بوده و هستند که جز به رعایت قانون و ادای حقوق مردم نمیاندیشیده و نمی اندیشند.
این همه تفاوت در اهداف، رفتار، گفتار و آثار (با وجود وحدت قانون) به خوبی روشن میسازد که شخصیت مجریان، نقش تعیین کننده ای در اجرای قوانین دارد و از این جهت است که در نظام اسلامی، توجّه خاصّی به «رکن اجرایی» جامعه شده تا حقّ مردم تضییع نگردد.
در نظام اسلامی، رکن «اجرا» از دو بخش تشکیل میشود: «رأس اجرا» و «بدنۀ اجرایی»....
ادامه دارد...
📚 برشی از کتاب: قلمرو رضایت
👈 بخش سوم
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | ویراستی | آپارات